Suomessa on tehty vakava virhe kevyenliikenteen liikennesäännöissä?

Anonyymi-ap

Aikoinaan oli jalakulkijan/ pyöräilijän velvoite varmistaa turvallinen tien ylitys eli "katso ensin vasempaan ja sitten oikeaan j vielä kerran vasempaan ja mene yli jos ei liikennettä!

Nyt on ohjeena se, että mennä vaan yli katsomatta minnekkään , koska autoilijoiden pitää katsoa ensin vasempaan ja siten oikeaan ja vielä kerran vasempaan jokaisen suojatien kohdalla?...

Ennätysmääräriä on kuolleita ja loukkaantuneita tienylittäjiä, koska uudet säännöt on järjettömiä oikeassa elämässä!

77

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitkä uudet säännöt? Milloin sellaiset ovat tulleet käyttöön?

      • Anonyymi

        Aivan. Jotkut hörhöt kuvittelevat monesti omiaan liikennesääntöjen suhteen. Toki uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020, mutta siinä jalankulkijoilla on kuitenkin edelleen varomisen velvoite ajoradalle mentäessä.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Syytä on huomioida, että tuo koskee mitä tahansa kohtaa ajoradasta, ei pelkästään suojatietä. Lakipykälän momentissa kun ei mainita suojatietä mitenkään. Ajoradan ajoneuvoilla sen sijaan on voimakkaampi esteettömän kulun antamisvelvoite suojateiden kohdalla. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Jotkut hörhöt kuvittelevat monesti omiaan liikennesääntöjen suhteen. Toki uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020, mutta siinä jalankulkijoilla on kuitenkin edelleen varomisen velvoite ajoradalle mentäessä.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Syytä on huomioida, että tuo koskee mitä tahansa kohtaa ajoradasta, ei pelkästään suojatietä. Lakipykälän momentissa kun ei mainita suojatietä mitenkään. Ajoradan ajoneuvoilla sen sijaan on voimakkaampi esteettömän kulun antamisvelvoite suojateiden kohdalla. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

        "...mitä tahansa kohtaa ajoradasta, ei pelkästään suojatietä..." Periaatteessa kyllä (TLL 16 § 1), mutta suojatielle menossa olevan jalankulkijan on saatava esteetön kulku . Ihan sama, katsoiko tielle vai ei. (TLL 27 § 1)

        Jälkimmäinen pykälä on ajoneuvon kuljettajia velvoittava ja sanamuodoltaan vahvempi kuin jalankulkijan yleinen varovaisuusvelvoite "missä vain".

        Lisäksi löytyy vielä ajoneuvon kuljettajille oma sääntönsä, jota yleisesti rikotaan. "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä." TLL 29 § 1. Kakkosmomentti säätää saman pyöräilijöille jalankulkijoiden suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...mitä tahansa kohtaa ajoradasta, ei pelkästään suojatietä..." Periaatteessa kyllä (TLL 16 § 1), mutta suojatielle menossa olevan jalankulkijan on saatava esteetön kulku . Ihan sama, katsoiko tielle vai ei. (TLL 27 § 1)

        Jälkimmäinen pykälä on ajoneuvon kuljettajia velvoittava ja sanamuodoltaan vahvempi kuin jalankulkijan yleinen varovaisuusvelvoite "missä vain".

        Lisäksi löytyy vielä ajoneuvon kuljettajille oma sääntönsä, jota yleisesti rikotaan. "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä." TLL 29 § 1. Kakkosmomentti säätää saman pyöräilijöille jalankulkijoiden suhteen.

        Juu, jalankulkijoilla on varomisen velvoite, kun taas ajoradan ajoneuvoilla on suojateiden kohdalla esteettömän kulun antamisen velvoite kaikkia jalankulkijoita kohtaan. Tuossa aiemmin otettiin lähinnä kantaa väitteeseen, että jalankulkijoita ei muka enää koskisi velvoite katsoa ja varoa.


    • Anonyymi

      Jo 42 vuotta sitten 1.4.1982 voimaantulleessa tieliikennelaissa oli tällainen teksti: "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

      https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1981/19810267#Pidm46111190842704

      • Anonyymi

        Aloittaja tarkoittanee siis vanhoilla säännöillä joko vuoden 1926 tai 1957 tieliikennelakia. En löytänyt niitä netistä, mutta ainakin 42 vuotta on ollut voimassa tämä autoilijan väistövelvollisuus suojatien edessä, todennäköisesti pitempäänkin.


      • Anonyymi

        Ja lisäksi siellä on myös tällainen teksti "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."

        Tuohonpa kai perustuu aloittajan muistelema ohjeistuskin, kuin myös terveeseen itsesuojeluvaistoon. Tuo sääntöhän on edelleen voimassa mutta se on jotenkin näyttänyt unohtuneen. Nykyään ajatellaan kai että miksipä muka pitäisi varoa kun ajoneuvojen on annettava esteetön kulku. Se ei vaan ihan aina toteudu käytännössä ja silloin olisi jalankulkijan hyvä tajuta pelastaa itsensä jäämästä alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäksi siellä on myös tällainen teksti "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."

        Tuohonpa kai perustuu aloittajan muistelema ohjeistuskin, kuin myös terveeseen itsesuojeluvaistoon. Tuo sääntöhän on edelleen voimassa mutta se on jotenkin näyttänyt unohtuneen. Nykyään ajatellaan kai että miksipä muka pitäisi varoa kun ajoneuvojen on annettava esteetön kulku. Se ei vaan ihan aina toteudu käytännössä ja silloin olisi jalankulkijan hyvä tajuta pelastaa itsensä jäämästä alle.

        Liikenteessä liikkuu myös lapsia, vanhuksia ja eri tavoin vammaisia ihmisiä, joiden kyky noudattaa liikennesääntöjä saattavat poiketa säädetyistä. Siksi laki on sellainen, että suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku yli.


    • Anonyymi

      Ongelma on enemmänkin sääntöjen tulkinnassa. Onnettomuustapausten käsittely tuomioistuimissa pitäisi perustua ensisijaisesti väistämissääntöihin ja vasta sen jälkeen vähämerkityksisempiin tieliikennelain kohtiin. Laki sinänsä ei tietääkseni ole viime vuosina muuttunut.

    • Anonyymi

      Nyt on ohjeena se, että mennä vaan yli katsomatta minnekkään???
      Höpö, höpö, mistä tämmöinen ohje löytyy?
      https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
      Lisäksi esim. Liikenneturvan sivuilta löytyy käytännön ohjeita suojatiestä autoilijoille sekä suojatien käyttäjille.

    • Anonyymi

      Helsingin poliisi antaa jatkuvasti ajokieltoja autoilijoille, jotka eivät anna etusijaa jalankulkijoille.

      • Anonyymi

        Esteetön kulku tarkoittaa sitä, että jalankulkija ei joudu peruuttamaan suojatielleastumisaiettaan väistämisaiettaan osoittamattoman ajoneuvon takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteetön kulku tarkoittaa sitä, että jalankulkija ei joudu peruuttamaan suojatielleastumisaiettaan väistämisaiettaan osoittamattoman ajoneuvon takia.

        Ajoradan ylittäminen suojatiellä on yhteispeliä sitä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan ja jalankulkijan kesken. Jalankulkija ei saa kävellä ajoneuvon alle, muttei ajoneuvollakaan saa ajaa jalankulkijan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradan ylittäminen suojatiellä on yhteispeliä sitä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan ja jalankulkijan kesken. Jalankulkija ei saa kävellä ajoneuvon alle, muttei ajoneuvollakaan saa ajaa jalankulkijan päälle.

        Vertaa tilanteessa olevia jalankulkijoiden varomisen velvoitetta autoilijoiden esteetön kulku velvoitteeseen. Toisen pitää varoa mutta toisen pitää väistää. Kyllä, esteettömän kulun antaminen on väistämistä. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteetön kulku tarkoittaa sitä, että jalankulkija ei joudu peruuttamaan suojatielleastumisaiettaan väistämisaiettaan osoittamattoman ajoneuvon takia.

        Esteetön kulku tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että jalankulkijan pitää voida ylittää suojatie ikään kuin paikalla ei olisi yhtään autoa. Jalankulkijalle ei siis saa tulla minkäänlaista tarvetta reagoida yhdenkään autoilijan pippeli tekemisiin mitenkään. Eihän se käytännössä ihan noin mene, eikä voikaan mennä, joten jonkun jo mainitsemaa yhteispeliä tarvitaan. Liikenne on yhteistyötä kaikkien kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteetön kulku tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että jalankulkijan pitää voida ylittää suojatie ikään kuin paikalla ei olisi yhtään autoa. Jalankulkijalle ei siis saa tulla minkäänlaista tarvetta reagoida yhdenkään autoilijan pippeli tekemisiin mitenkään. Eihän se käytännössä ihan noin mene, eikä voikaan mennä, joten jonkun jo mainitsemaa yhteispeliä tarvitaan. Liikenne on yhteistyötä kaikkien kesken.

        Lähestyvän ajoneuvon etäisyyden ja nopeuden edellyttämän varovaisuuden noudattaminen tarkoittaa puolestaan sitä että jalankulkijalle voi hyvinkin tulla tarvetta reagoida autoilijan tekemisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähestyvän ajoneuvon etäisyyden ja nopeuden edellyttämän varovaisuuden noudattaminen tarkoittaa puolestaan sitä että jalankulkijalle voi hyvinkin tulla tarvetta reagoida autoilijan tekemisiin.

        Tietenkin, koska pitää varautua siihen, ettei autoilija noudata velvollisuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteetön kulku tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että jalankulkijan pitää voida ylittää suojatie ikään kuin paikalla ei olisi yhtään autoa. Jalankulkijalle ei siis saa tulla minkäänlaista tarvetta reagoida yhdenkään autoilijan pippeli tekemisiin mitenkään. Eihän se käytännössä ihan noin mene, eikä voikaan mennä, joten jonkun jo mainitsemaa yhteispeliä tarvitaan. Liikenne on yhteistyötä kaikkien kesken.

        Ei näin. Jalankulkijalla on edelleenkin varovaisuusvelvoite suojatielle aikoessaan. Lisäksi ennakointivelvoite koskee jopa jalankulkijaa, eli jos väistämisvelvollinen osapuoli ei jostakin syystä aio noudattaa velvoitettaan, myös jalankulkijan on tehtävä kaikkensa onnettomuuden välttämiseksi. Jalankulkijakaan ei siis voi liikkua kaupungilla kuin olisi yksin liikkeellä, vaan on otettava muut huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näin. Jalankulkijalla on edelleenkin varovaisuusvelvoite suojatielle aikoessaan. Lisäksi ennakointivelvoite koskee jopa jalankulkijaa, eli jos väistämisvelvollinen osapuoli ei jostakin syystä aio noudattaa velvoitettaan, myös jalankulkijan on tehtävä kaikkensa onnettomuuden välttämiseksi. Jalankulkijakaan ei siis voi liikkua kaupungilla kuin olisi yksin liikkeellä, vaan on otettava muut huomioon.

        Esteetön on aina täysin esteetön. Ei ole mitään puoliesteetöntä. Esteetön kulku on sitä, että jalankulkijoiden suojatien ylitystä ei estetä eikä häiritä mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näin. Jalankulkijalla on edelleenkin varovaisuusvelvoite suojatielle aikoessaan. Lisäksi ennakointivelvoite koskee jopa jalankulkijaa, eli jos väistämisvelvollinen osapuoli ei jostakin syystä aio noudattaa velvoitettaan, myös jalankulkijan on tehtävä kaikkensa onnettomuuden välttämiseksi. Jalankulkijakaan ei siis voi liikkua kaupungilla kuin olisi yksin liikkeellä, vaan on otettava muut huomioon.

        Jalankulkija pitää toki varoa, mutta ajoradan ajoneuvojen pitää väistää. Varominen suhteessa väistäminen on suojatien kohdalla se tilanne jalankulkijoiden ja autoilijoiden välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähestyvän ajoneuvon etäisyyden ja nopeuden edellyttämän varovaisuuden noudattaminen tarkoittaa puolestaan sitä että jalankulkijalle voi hyvinkin tulla tarvetta reagoida autoilijan tekemisiin.

        Juuri näin laki velvoittaa jalankulkijoita. Jos auto kulkee normaalia vauhtiaan jo lähellä suojatietä, JALANKULKIJAN on väistettävä autoa, sillä sitä se varovaisuuus siinä tilanteessa tarkoittaa. Joillakin kommneotijilla ei vain oikein ymmärrys riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin laki velvoittaa jalankulkijoita. Jos auto kulkee normaalia vauhtiaan jo lähellä suojatietä, JALANKULKIJAN on väistettävä autoa, sillä sitä se varovaisuuus siinä tilanteessa tarkoittaa. Joillakin kommneotijilla ei vain oikein ymmärrys riitä.

        Kerro, mitä esteetön kulku mielestäsi tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro, mitä esteetön kulku mielestäsi tarkoittaa.

        Kerro itse mitä varovaisuus lähestyvään ajoneuvoon tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin laki velvoittaa jalankulkijoita. Jos auto kulkee normaalia vauhtiaan jo lähellä suojatietä, JALANKULKIJAN on väistettävä autoa, sillä sitä se varovaisuuus siinä tilanteessa tarkoittaa. Joillakin kommneotijilla ei vain oikein ymmärrys riitä.

        Mikä se normaali vauhti sitten on? Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Normaali vauhdin tulee siis olla sellainen, että noin voi aina joka suojatien kohdalla toimia.

        Toki jalankulkijoilla on se varomisen velvoite, mutta autoilijoilla on tilanteessa enemmän velvoitteita. Jalankulkija ei periaatteessa tarvitse varoa, jos autoilija oikeasti noudattaa suojatien kohdalla kaikkia hänelle asetettuja velvoitteita. Jalankulkija joutuu varomaan, jos autoilija ei noudakaan kaikkia velvoitteitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se normaali vauhti sitten on? Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Normaali vauhdin tulee siis olla sellainen, että noin voi aina joka suojatien kohdalla toimia.

        Toki jalankulkijoilla on se varomisen velvoite, mutta autoilijoilla on tilanteessa enemmän velvoitteita. Jalankulkija ei periaatteessa tarvitse varoa, jos autoilija oikeasti noudattaa suojatien kohdalla kaikkia hänelle asetettuja velvoitteita. Jalankulkija joutuu varomaan, jos autoilija ei noudakaan kaikkia velvoitteitaan.

        Normaali vauhti on sellainen, että jollei jalankulkijoita ole näköpiirissä, sillä voi ajaa turvallisesti suojatien kohdalla. Jos jalankulkija havaitaan ajoneuvosta niin ajoissa, että pysäyttäminen turvallisesti onnistuu, kuljettajan velvollisuus on antaa jalankulkijalle tietä.

        Sama tietenkin jalankulkijan osalta. Jollei ajoradalle voi enää mennä turvallisesti ajoneuvon nopeus ja etäisyys huomioon ottaen, sinne ei saa mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro itse mitä varovaisuus lähestyvään ajoneuvoon tarkoittaa.

        Sitä, että ei lähde ylittämään suojatietä jalkaisin, jos lähestyvä ajoneuvo on niin lähellä, ettei sillä ole tosiasiallista mahdollisuutta pysähtyä ennen suojatietä. Jalankulkija ei siis saa esimerkiksi sännätä nurkan takaa yhtäkkiä suojatielle, tai odottaa paikallaan kunnes ajoneuvo on lähellä ja sitten äkkiarvaamatta lähteä suojatielle.

        Kerro, mitä esteetön kulku mielestäsi tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaali vauhti on sellainen, että jollei jalankulkijoita ole näköpiirissä, sillä voi ajaa turvallisesti suojatien kohdalla. Jos jalankulkija havaitaan ajoneuvosta niin ajoissa, että pysäyttäminen turvallisesti onnistuu, kuljettajan velvollisuus on antaa jalankulkijalle tietä.

        Sama tietenkin jalankulkijan osalta. Jollei ajoradalle voi enää mennä turvallisesti ajoneuvon nopeus ja etäisyys huomioon ottaen, sinne ei saa mennä.

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Tuo velvoite ei liity jalankulkijan näkymiseen mitenkään. Jalankulkijaa ei edes mainita. Se on sitten eri seikka, että suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita pitää väistää, eli antaa heille esteetön kulku yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä, että ei lähde ylittämään suojatietä jalkaisin, jos lähestyvä ajoneuvo on niin lähellä, ettei sillä ole tosiasiallista mahdollisuutta pysähtyä ennen suojatietä. Jalankulkija ei siis saa esimerkiksi sännätä nurkan takaa yhtäkkiä suojatielle, tai odottaa paikallaan kunnes ajoneuvo on lähellä ja sitten äkkiarvaamatta lähteä suojatielle.

        Kerro, mitä esteetön kulku mielestäsi tarkoittaa.

        Esteetön kulk tarkoittaa väistämistä. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Tuo velvoite ei liity jalankulkijan näkymiseen mitenkään. Jalankulkijaa ei edes mainita. Se on sitten eri seikka, että suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita pitää väistää, eli antaa heille esteetön kulku yli.

        "Tuo velvoite ei liity jalankulkijan näkymiseen mitenkään."

        Kylläse liittyy. Laissa sanotaan, että TARVITTAESSA ajoneuvo on voitava pysäyttää ennen suojatietä. Mitään tarvettahan ei ole olemassa, jollei yhtään ketään jalankulkijaa näy suojatien läheisyydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo velvoite ei liity jalankulkijan näkymiseen mitenkään."

        Kylläse liittyy. Laissa sanotaan, että TARVITTAESSA ajoneuvo on voitava pysäyttää ennen suojatietä. Mitään tarvettahan ei ole olemassa, jollei yhtään ketään jalankulkijaa näy suojatien läheisyydessä.

        Kyllä tarpeita on muitakin. Mitään "päälle ajo" -oikeutta ei ole missään tilanteessa. Liikennesääntöjä pitää noudattaa toisen virheistäkin huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteetön kulku tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että jalankulkijan pitää voida ylittää suojatie ikään kuin paikalla ei olisi yhtään autoa. Jalankulkijalle ei siis saa tulla minkäänlaista tarvetta reagoida yhdenkään autoilijan pippeli tekemisiin mitenkään. Eihän se käytännössä ihan noin mene, eikä voikaan mennä, joten jonkun jo mainitsemaa yhteispeliä tarvitaan. Liikenne on yhteistyötä kaikkien kesken.

        Poikkeava ei edelleenkään ymmärrä, ettei tähänkään asti juuri kukaan jalankulkija ole reagoinut autoilijan jorman tekemisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteetön on aina täysin esteetön. Ei ole mitään puoliesteetöntä. Esteetön kulku on sitä, että jalankulkijoiden suojatien ylitystä ei estetä eikä häiritä mitenkään.

        Esteetön on esteetön, mutta laki edellyttää myös jalankulkijalta tiettyä varovaisuutta ja tarvittaessa ennakointia. Nämä kaksi asiaa eivät sulje pois toisiaan ja nämä jalankulkijan velvollisuudet löytyvät tieliikennelaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeava ei edelleenkään ymmärrä, ettei tähänkään asti juuri kukaan jalankulkija ole reagoinut autoilijan jorman tekemisiin.

        Olet autolla ajaessa tarjonnut jormaasi jalankulkijoille, mutta kukaan ei ole huomannut sitä kun se on niin pieni.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteetön kulku tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että jalankulkijan pitää voida ylittää suojatie ikään kuin paikalla ei olisi yhtään autoa. Jalankulkijalle ei siis saa tulla minkäänlaista tarvetta reagoida yhdenkään autoilijan pippeli tekemisiin mitenkään. Eihän se käytännössä ihan noin mene, eikä voikaan mennä, joten jonkun jo mainitsemaa yhteispeliä tarvitaan. Liikenne on yhteistyötä kaikkien kesken.

        Laissa ei puhuta autoista, vaan ajoneuvoista. Pyörät ja scootit ovat myös ajoneuvoja, ja samat väistämissäännöt koskevat myös niitä. Jalankulkija on kunkku, jota muut väistävät.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet autolla ajaessa tarjonnut jormaasi jalankulkijoille, mutta kukaan ei ole huomannut sitä kun se on niin pieni.

        Sinulla on vakava tuo luetun ymmärtämisen puutteesi. Tuo tarjoavahan on vastaamassasi kommentissa mainittu poikkeava, joka en ole minä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on vakava tuo luetun ymmärtämisen puutteesi. Tuo tarjoavahan on vastaamassasi kommentissa mainittu poikkeava, joka en ole minä.

        Älä suotta ujostele. Kaikki tietää sinut.


    • Anonyymi

      Kevyimmälle hinttien liikkeelle on suunniteltu om merkki. Älkää uskoko.

    • Anonyymi

      Avauson virheellistä tietoa. Jalankulkijan pitää ajoradan ylittäessään edelleen noudattaa sitä varovaisuutta,mitä lähestyvänajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Sen voi tehdä esim. juurikin katsomalla ensin vasemmalle, sitten oikealle ja vieläkerran vasempaan.

      Säännöt eivätsiis ole muuttuneet, vaikka suolessa niin jotkut kommentoijat kuvittelevat.

      • Anonyymi

        Palstalla on usein esitetty, että väistämissäännökset ovat ne tärkeimmät säännökset muiden ollessa toisarvoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstalla on usein esitetty, että väistämissäännökset ovat ne tärkeimmät säännökset muiden ollessa toisarvoisia.

        Väistämissäännöt ovat toki tärkeimpien liikennesääntöjen joukossa, mutta jos sääntöjen välillä ei ole mitään noudattamisjärjestystä, niin säännöt ovat samalla viivalla. Esim. kolmion takaa pitää väistää yhtä paljon, kuin pitää varoa lapsia aina erityisen paljon. Kumpikaan sääntö ei kumoa toisiaan eikä näiden sääntöjen välillä ole mitään noudattamisjärjestystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistämissäännöt ovat toki tärkeimpien liikennesääntöjen joukossa, mutta jos sääntöjen välillä ei ole mitään noudattamisjärjestystä, niin säännöt ovat samalla viivalla. Esim. kolmion takaa pitää väistää yhtä paljon, kuin pitää varoa lapsia aina erityisen paljon. Kumpikaan sääntö ei kumoa toisiaan eikä näiden sääntöjen välillä ole mitään noudattamisjärjestystä.

        Mutta jos jatketaan tällä palstalla usein esitetyllä laintulkintalinjalla, että väistämisvelvollisuus on se tärkein pykälä esim. ajorataa suojatietä pitkin ylittäviin pyöräilijöihin nähden, niin kyllä nyt vastaavasti auton väistämisvelvollisuus on suurempi suojatietä pitkin ajorataa ylittäviin jalankulkijoihin nähden kuin jalankulkijan velvollisuus vilkuilla autoja suojatielle astuessaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos jatketaan tällä palstalla usein esitetyllä laintulkintalinjalla, että väistämisvelvollisuus on se tärkein pykälä esim. ajorataa suojatietä pitkin ylittäviin pyöräilijöihin nähden, niin kyllä nyt vastaavasti auton väistämisvelvollisuus on suurempi suojatietä pitkin ajorataa ylittäviin jalankulkijoihin nähden kuin jalankulkijan velvollisuus vilkuilla autoja suojatielle astuessaan.

        Vaikka väistämissäännöt ovat tärkeimpien sääntöjen joukossa, niin ne eivät ole ainoita sääntöjä, jotka tilanteisiin vaikuttavat. Esim. nykyisen tieliikennelain 4 pykälän tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus on aina voimassa, eli se on voimassa jokaisen muun säännön lisäksi ja saman-aikaisesti niiden rinnalla aina. Muitakin sääntöjä on, jotka ovat voimassa rinnakkain, eli yhtä-aikaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos jatketaan tällä palstalla usein esitetyllä laintulkintalinjalla, että väistämisvelvollisuus on se tärkein pykälä esim. ajorataa suojatietä pitkin ylittäviin pyöräilijöihin nähden, niin kyllä nyt vastaavasti auton väistämisvelvollisuus on suurempi suojatietä pitkin ajorataa ylittäviin jalankulkijoihin nähden kuin jalankulkijan velvollisuus vilkuilla autoja suojatielle astuessaan.

        Mistä näin päättelet? Eivätkö kaikki tieliikennelain säännöt olekaan tasa-arvoisia? Tuleeko tässäkin taas esiin tulkinta, jonka mukaan kevyellä liikenteellä olisi jokin ihmeellinen etuoikeus päättää, mitä sääntöjä se noudattaa ja mitkä jättää huomiotta?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä näin päättelet? Eivätkö kaikki tieliikennelain säännöt olekaan tasa-arvoisia? Tuleeko tässäkin taas esiin tulkinta, jonka mukaan kevyellä liikenteellä olisi jokin ihmeellinen etuoikeus päättää, mitä sääntöjä se noudattaa ja mitkä jättää huomiotta?

        Ei vaan päin vastoin, onko autoilijoilla oikeus päättää ovatko väistämissäännökset keskeisiä vai eivät. Kun puhutaan pyöräilijöistä ne muka ovat, mutta kun puhutaan jalankulkijoista, ne nähtävästi eivät enää olekaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan päin vastoin, onko autoilijoilla oikeus päättää ovatko väistämissäännökset keskeisiä vai eivät. Kun puhutaan pyöräilijöistä ne muka ovat, mutta kun puhutaan jalankulkijoista, ne nähtävästi eivät enää olekaan.

        Tuskin kysyjä tätä tarkoitti. Tämä on kuitenkin yleensä selvä asia autoilijoille, eli pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja ja väistää väistämissääntöjen mukaisissa tilanteissa. Jalankulkija väistää esim. silloin, kun hänellä on punainen liikennevalo. Suojatiellä autoilija väistää aina jalankulkijaa, mutta ajava pyöräilijä on useimmissa tapauksissa suojatiellä väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kysyjä tätä tarkoitti. Tämä on kuitenkin yleensä selvä asia autoilijoille, eli pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja ja väistää väistämissääntöjen mukaisissa tilanteissa. Jalankulkija väistää esim. silloin, kun hänellä on punainen liikennevalo. Suojatiellä autoilija väistää aina jalankulkijaa, mutta ajava pyöräilijä on useimmissa tapauksissa suojatiellä väistämisvelvollinen.

        On toisaalta (fakta 1) pyöräilijän väistämisvelvollisuus hänen ylittäessään ajorataa suojatietä pitkin, mutta on toisaalta myös (fakta 2) ajorataa pitkin ajavan velvollisuus noudattaa aina erityistä varovaisuutta lähestyessään suojatietä sekä eräiden erityisryhmien kohdalla. On esitetty täällä (ja mielestäni virheellisesti), että pyöräilijän väistämisvelvollisuus olisi tärkeämpi kuin autoilijan erityisen varovaisuuden noudattamisen velvollisuus suojatien edessä.

        Mutta sitten yhtäkkiä tämä tulkintalinja (mielestäni siis virheellinen) ei enää pätisikään jalankulkijoiden kohdalla: on nyt tässä ketjussa esitetty että on yhtä tärkeää tai jopa tärkeämpää että jalankulkija katsoo huolellisesti suojatielle astuessaan kuin että ajoneuvo väistää aina suojatiellä kävelevää jalankulkijaa.

        Pointti on että, jos valitaan keskusteluissa jokin laintulkintalinja (virheellinen tai oikea), niin sillä linjalla kannattaisi sitten keskusteluissa loogisesti pysyä eikä poimia kirsikoita Suomen laista tilanteen mukaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        On toisaalta (fakta 1) pyöräilijän väistämisvelvollisuus hänen ylittäessään ajorataa suojatietä pitkin, mutta on toisaalta myös (fakta 2) ajorataa pitkin ajavan velvollisuus noudattaa aina erityistä varovaisuutta lähestyessään suojatietä sekä eräiden erityisryhmien kohdalla. On esitetty täällä (ja mielestäni virheellisesti), että pyöräilijän väistämisvelvollisuus olisi tärkeämpi kuin autoilijan erityisen varovaisuuden noudattamisen velvollisuus suojatien edessä.

        Mutta sitten yhtäkkiä tämä tulkintalinja (mielestäni siis virheellinen) ei enää pätisikään jalankulkijoiden kohdalla: on nyt tässä ketjussa esitetty että on yhtä tärkeää tai jopa tärkeämpää että jalankulkija katsoo huolellisesti suojatielle astuessaan kuin että ajoneuvo väistää aina suojatiellä kävelevää jalankulkijaa.

        Pointti on että, jos valitaan keskusteluissa jokin laintulkintalinja (virheellinen tai oikea), niin sillä linjalla kannattaisi sitten keskusteluissa loogisesti pysyä eikä poimia kirsikoita Suomen laista tilanteen mukaan.

        Laista löytyy selvät velvollisuudet jalankulkijalle myös suojatiellä. Kukaan ei ole väittänyt, että ne menisivät väistämissääntöjen edelle. Se sen sijaan on totta, että täällä on yritetty nollata nämä jalankulkijan velvollisuudet ja jättää kaikki vastuu autoilijalle. Tämä on se virheellinen tulkinta. Väistämissäännöt ovat priorisoivat, olkoon kyse jalankulkijasta tai pyöräilijästä. Joillakin kirjoittajilla on edelleen käsitys (tarkoituksellinen?), että väistämissäännöt ovat vaikuttavia vain silloin, kun väistämisvelvollinen osapuoli on moottoriajoneuvo, mutta ne ovat "vain hieman vaikuttavat" silloin, kun toinen osapuoli edustaa kevyttä liikennettä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Laista löytyy selvät velvollisuudet jalankulkijalle myös suojatiellä. Kukaan ei ole väittänyt, että ne menisivät väistämissääntöjen edelle. Se sen sijaan on totta, että täällä on yritetty nollata nämä jalankulkijan velvollisuudet ja jättää kaikki vastuu autoilijalle. Tämä on se virheellinen tulkinta. Väistämissäännöt ovat priorisoivat, olkoon kyse jalankulkijasta tai pyöräilijästä. Joillakin kirjoittajilla on edelleen käsitys (tarkoituksellinen?), että väistämissäännöt ovat vaikuttavia vain silloin, kun väistämisvelvollinen osapuoli on moottoriajoneuvo, mutta ne ovat "vain hieman vaikuttavat" silloin, kun toinen osapuoli edustaa kevyttä liikennettä.

        Vastaavasti jos jalankulkijoiden varovaisuusvelvoitetta on tässä ketjussa vähätelty, niin on myös toisaalla keskusteluissa usein vähätelty lakiin kirjattua ajoneuvon erityisen varovaisuuden velvollisuutta lähestyttäessä suojatietä ja suojatietä pitkin ajorataa ylittävää pyöräilevää vanhusta. On jopa korostettu väistämissääntöjen ensisijaisuutta muiden lakiperiaatteiden ja -pykälien keskellä. Nyt tässä ketjussa tuota korostusta ei ole enää näkynyt.


    • Anonyymi

      Otetaan tasapuolisuuden vuoksi vielä voimassa olevasta tieliikennelaista 27 § 1 mom, jonka rikkominen antaa Helsingissä ajokiellon:

      ”Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.”

      https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P27

      Avainsanat: erityinen varovaisuus, alhainen nopeus, esteetön kulku

      • Anonyymi

        Jottei asiasta jäisi yksipuolista kuvaa, otetaan tähän myös tieliikennelain 16 § 2 mom.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Kun jalankulkija noudattaa varovaisuuttaan, hän käytännössä väistää suojatietä lähestyvää ajoneuvoa niin kuin lain mukaan kuuluukin. Ajoradalle ei voi jäädä myöskään maleksimaan, vaan jalankulkijan on kykynsä mukaan ylittettävä ajorata ripeästi. Jalankulkijalla on siis kiirehtimisvelvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jottei asiasta jäisi yksipuolista kuvaa, otetaan tähän myös tieliikennelain 16 § 2 mom.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Kun jalankulkija noudattaa varovaisuuttaan, hän käytännössä väistää suojatietä lähestyvää ajoneuvoa niin kuin lain mukaan kuuluukin. Ajoradalle ei voi jäädä myöskään maleksimaan, vaan jalankulkijan on kykynsä mukaan ylittettävä ajorata ripeästi. Jalankulkijalla on siis kiirehtimisvelvollisuus.

        Edelleenkin tilanteessa on jalankulkijan varomisen velvoite versus ajoradan ajoneuvojen väistämisen velvoite ja näiden suhde. Ajoradan ajoneuvoilla on enemmän velvoitteita ja "kovemmat" velvoitteet. Varominen verrattuna esteettömän kulun antaminen, eli väistäminen. Molemmilla on omansa, mutta autoilijoilla "kovemmat/suuremmat" ja enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jottei asiasta jäisi yksipuolista kuvaa, otetaan tähän myös tieliikennelain 16 § 2 mom.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Kun jalankulkija noudattaa varovaisuuttaan, hän käytännössä väistää suojatietä lähestyvää ajoneuvoa niin kuin lain mukaan kuuluukin. Ajoradalle ei voi jäädä myöskään maleksimaan, vaan jalankulkijan on kykynsä mukaan ylittettävä ajorata ripeästi. Jalankulkijalla on siis kiirehtimisvelvollisuus.

        ”Ajoradalle ei voi jäädä myöskään maleksimaan, vaan jalankulkijan on kykynsä mukaan ylittettävä ajorata ripeästi. Jalankulkijalla on siis kiirehtimisvelvollisuus.”

        Ripeästi ei tarvitse edetä, ja saa viivytelläkin, jos on asiallinen tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin tilanteessa on jalankulkijan varomisen velvoite versus ajoradan ajoneuvojen väistämisen velvoite ja näiden suhde. Ajoradan ajoneuvoilla on enemmän velvoitteita ja "kovemmat" velvoitteet. Varominen verrattuna esteettömän kulun antaminen, eli väistäminen. Molemmilla on omansa, mutta autoilijoilla "kovemmat/suuremmat" ja enemmän.

        Molemmilla on velvoitteensa. Itse asiassa sekä ajoneuvon kuljettajan ja jalankulkijan velvollisuudet alkavat yhtä aikaisesti.

        Suojatietä lähestyvän kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta ja tarkkailtava, onko suojatiellä tai sen läheisyydessä jalankulkijoita valmistautumassa suojatielle menemiseen. Jalankulkija on noudatettava varovaisuutta ajoradan ylittäessään ja tarkailtava ajoradan liikennetä. Molempien on tarkkailtava toisensa mahdollista kulkua ja noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta vahingon ja vaaran välttämiseksi.

        Kun yllä mainittu varovaisuusvaihe on ohitettu, ajoneuvon kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle suojatiellä. Tässä vaiheessa velvollisuus on enää kuljettajan, joka on pidettävä jalankulkijan kulkureitti vapaana. Ykkösvaihe on kuitenkin yhtä tärkeä ja se vaatii osapuolten yhteispeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ajoradalle ei voi jäädä myöskään maleksimaan, vaan jalankulkijan on kykynsä mukaan ylittettävä ajorata ripeästi. Jalankulkijalla on siis kiirehtimisvelvollisuus.”

        Ripeästi ei tarvitse edetä, ja saa viivytelläkin, jos on asiallinen tarve.

        Jep. Tarpeettomasti viivyttelemättä pitää ylitys tehdä. Mikä on sitten tarpeettomasti kellekin, niin on tulkinnanvaraista. Jokaisen tarve on eri tässä maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Tarpeettomasti viivyttelemättä pitää ylitys tehdä. Mikä on sitten tarpeettomasti kellekin, niin on tulkinnanvaraista. Jokaisen tarve on eri tässä maailmassa.

        Tarpeitaan ajoradalle ei saa kuitenkaan tehdä, sen kieltää jo järjestyslakikin taajamissa. Taajaman ulkopuolella taitaa suojateitä olla vähän, mutta en usko, että tarpeidensa tekemiseen suojatiellä suhtaudutaan hyväksyen sielläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarpeitaan ajoradalle ei saa kuitenkaan tehdä, sen kieltää jo järjestyslakikin taajamissa. Taajaman ulkopuolella taitaa suojateitä olla vähän, mutta en usko, että tarpeidensa tekemiseen suojatiellä suhtaudutaan hyväksyen sielläkään.

        Luuletko olevasi huippuälykäs?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jottei asiasta jäisi yksipuolista kuvaa, otetaan tähän myös tieliikennelain 16 § 2 mom.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Kun jalankulkija noudattaa varovaisuuttaan, hän käytännössä väistää suojatietä lähestyvää ajoneuvoa niin kuin lain mukaan kuuluukin. Ajoradalle ei voi jäädä myöskään maleksimaan, vaan jalankulkijan on kykynsä mukaan ylittettävä ajorata ripeästi. Jalankulkijalla on siis kiirehtimisvelvollisuus.

        ”Kun jalankulkija noudattaa varovaisuuttaan, hän käytännössä väistää suojatietä lähestyvää ajoneuvoa niin kuin lain mukaan kuuluukin.”


        Uskomatonta soopaa. Kyseisen pykälän tarkoitus on vain estää äkkijarrutukset.


    • Anonyymi

      Ongelma on se, että näitä pilikunnussijoita riittää ja lakitekstientuijottelijoita.
      Yleensä juuri nämä ei edes kulje liikenteessä vaan lukevat iltapäivälehtiensivuja
      puhelimistaan ja viisastelevat täällä. Eivät siis tiedä todellisuudesta mitään.

      • Anonyymi

        Ei ole mitään pilkun nu$$imista, vaan liikennesääntöjen noudattamisesta on yksinkertaisesti kyse.


      • Anonyymi

        Ei tässä keskustelussa ole muuta ongelmaa kuin, että jotkut eivät ymmärrä tieliikennelain säännösten kokonaisuutta. Vain yhtä säännöstä katsomalla ei voi saada selvyyttä liikennsäännöistä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä keskustelussa ole muuta ongelmaa kuin, että jotkut eivät ymmärrä tieliikennelain säännösten kokonaisuutta. Vain yhtä säännöstä katsomalla ei voi saada selvyyttä liikennsäännöistä.

        Juuri näin. Useat liikennesäännöt ovat useimmiten voimassa rinnakkain, eli yhtä-aikaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Useat liikennesäännöt ovat useimmiten voimassa rinnakkain, eli yhtä-aikaa.

        Näinhän se on, että liikennesäännöt ovat kokonaisuus. Ongelmat alkavat siinä vaiheessa, kun osa liikenteessä mukana olevista valikoi mitä sääntöjä noudattaa ja mitä ei.


    • Anonyymi

      Vasuri lepsojen uusi paskalaki pykälä on turmiollinen, jota Konsta valvoo.

    • Anonyymi

      Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. – Tieliikennelaki 27 §

      • Anonyymi

        - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

        - Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        - Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        - Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.


        Tuossa kaikki kyseisen pykälän velvollisuudet ovat, jotka on osoitettu ajoradan ajoneuvoille, kun lähestyvät suojatietä ja tarkoitus ajaa suojatien yli.


      • Anonyymi

        Vastaavasti jalankulkijan velvollisuudet ovat nämä, kun hän ylittää ajoradan.

        - Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät.

        - Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaavasti jalankulkijan velvollisuudet ovat nämä, kun hän ylittää ajoradan.

        - Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät.

        - Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Kaikki jalankulkijan velvoitteet on käytännössä kumottu.
        Ei rangaistusta vaikka hyppäisi sokkona hälytysajoneuvon eteen.

        Vaatii lain päivittämistä, jos oikeuskäytäntö lähtee omille teilleen.

        Laista riippumatta, lapsille kannattaa edelleen opettaa katsomaan kuten ennenkin.
        Pieni ja vaivaton varmistus, joka lisää turvallisuutta huomattavasti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki jalankulkijan velvoitteet on käytännössä kumottu.
        Ei rangaistusta vaikka hyppäisi sokkona hälytysajoneuvon eteen.

        Vaatii lain päivittämistä, jos oikeuskäytäntö lähtee omille teilleen.

        Laista riippumatta, lapsille kannattaa edelleen opettaa katsomaan kuten ennenkin.
        Pieni ja vaivaton varmistus, joka lisää turvallisuutta huomattavasti.

        Moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille onkin asetettu erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan. Tämä näkyy tieliikennelain pykälistä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille onkin asetettu erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan. Tämä näkyy tieliikennelain pykälistä.

        Mene nyt saarnaamaan tuota höpötystäsi sille poliisi partiolle joka ajoi suojatiellä jalan kulkijan kuoliaaksi ja lain tulkinta oli, että poliisi ei tehnyt mitään laitonta tai rangaistavaa virhettä asiassa.


    • Anonyymi

      Jalan/lihasvoimin tapahtuva liikkuminen tuleekin olla etusijalla. Kävely on ihmisen luonnollinen liikkumistapa. Pärisijät väistäkööt.

      • Anonyymi

        Suomessa on tieliikenne etusijalla maankäytön suunnittelussa. Kaupungeissa on kuitenkin yhä enemmän pyritty ottamaan huomioon polkupyörällä ja vastaavilla laitteilla tapahtuva liikkuminen rakentamalla pyöräteitä ja -kaistoja.

        Jalankulkijat pyritään osoittamaan reiteille, jossa he eivät kohtaisi muuta liikennettä ylikuluin ja alikulkutunnelein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on tieliikenne etusijalla maankäytön suunnittelussa. Kaupungeissa on kuitenkin yhä enemmän pyritty ottamaan huomioon polkupyörällä ja vastaavilla laitteilla tapahtuva liikkuminen rakentamalla pyöräteitä ja -kaistoja.

        Jalankulkijat pyritään osoittamaan reiteille, jossa he eivät kohtaisi muuta liikennettä ylikuluin ja alikulkutunnelein.

        Monessa taajamassa yli- tai alikulkujen rakentaminen ei välttämättä ole mahdollista. Joudutaan turvautumaan "perinteisiin" ratkaisuihin, joihin mm. suojatie/pyörätien jatke lukeutuvat.


    • Anonyymi
      UUSI

      Jos jäätte jalankulkijana suojatiellä auton alle ja poliisi kysyy, ajoiko auto kovaa, niin ei kannata sanoa "kyllä", koska silloin tunnustaa myös itse rikkoneensa lakia. Auto ajoi siis normaalia vauhtia, ja sillä oli kyllä mahdollisuus pysähtyä ennen suojatietä, mutta kuljettajan ajovirheen, välinpitämättömyyden tai taitamattomuuden vuoksi se ei pysähtynyt.

    • Anonyymi
      UUSI

      Krtjussa ilmenee hyvin tuo venääisen ruletin peluu.
      Intetään vain että autoilijan kuuluu vääistää ja jautoilija on syyllinen.
      Mitäs sitten jos autoilija saa sairaskohtauksen, auttaako sen auton alla tingata jalankukijana että olen oikeassa?
      Tai ajetaan teslalla joka jarrutuksen sijaan lisääkin kaasua, onko allejäämisen arvoista pitää kiinni oikeudestaan?
      Sitten se ihan inhimillinen tekijä erehtyminen.
      Eli sellainen jalankulkija tai pyöräilijä joka ei koskaan varo pelaa venäläistä rulettia ja kyse ei ole pamahtaako vaan milloin pamahtaa.

      Liikenteessä ei yksinkertiasesti voi olla joko tai vaan kaikkien on huolehdittava turvallisuudesta.

    • Anonyymi
      UUSI

      Isompi ongelma liikenneturvallisuudelle ovat suojatielle syöksähtävät polkupyöräilijät ja skuutit. Sekä pyöräilijöitä, skuutteja että jalankulkijoita jää suojatiellä ani harvoin auton alle, joten autoilija on kaikesta päättäen kuitenkin kyennyt jarruttamaan ennen törmäystä. Ymmärrän ärtymyksen jos joutuu äkisti jarruttamaan polkupyörän tai skuutin takia. Jalankulkijan tapauksessa äkkijarrutus kielii, että autoilija itse(kään) ei ole noudattanut lakia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3219
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1965
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      191
      1533
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      128
      1433
    5. 80
      1095
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      255
      921
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      859
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      90
      773
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      66
      761
    Aihe