No niin, jokainen omalta osaltaan kartottamaan tätä syntisyyden vyyhtiä!
- ylpeys: harvoin, mutta siltikin toisinaan olen jostain tuntenut ylpeyttäkin
- kateus: tätä tunsin erittäin paljon, varsinkin nuorena, nyt vanhemmiten vasta on alkanut kadehtiminen jäädä taka-alalle
- viha: hyvin harvoin olen tuntenut voimakasta vihaa ketään kohtaan, voisi kai sanoa että yhden tai pari kertaa elämässäni ainoastaan
- laiskuus: on toisinaan vaivannut, viimeaikoina se on ollut lähinnä sitä että jaksaako sängystä kangeta ylös ennen puoltapäivää
- ahneus: harvinaista, etten sanoisi jopa että erittäin harvinaista kohdallani
- ylensyönti: melko harvinaista, mutta toisinaan herkuttelen tylsyyteen/ vitutukseen
- himo: harvinaista, ellei jopa kertaluontoista omalla kohdallani
Kuinka syntisiä olette?
38
431
Vastaukset
- Anonyymi
- ylpeys: En ole ylpeä mistään, parempi sana kohdallani on Kiitollisuus.
- kateus: Osoittautuu siten että haluan saman itselleni, yleensä onnistun; opiskelu, tarpeellisen tavaran hankinta. En tunne kateutta luksuksesta. Hyväksyn täysin että toisilla on enemmän kuin minulla, perustuu siihen että minulla on riittävästi, parus vaatimaton elämää johon rahani riittävät.
- viha: hyvin harvoin olen tuntenut voimakasta vihaa ketään kohtaan, voisi kai sanoa että yhden tai pari kertaa elämässäni ainoastaan. Tämän voin suoraan kopsata aloittajalta.
- laiskuus: Ei ole mun juttu, olen ahkera ja energinen lähes aina.
- ahneus: harvinaista, etten sanoisi jopa että erittäin harvinaista kohdallani. Sama täällä.
- ylensyönti: Vain jos olen potenut pakosta nälkää liian kauan, tulee hetkeksi ahneus kun ruokaa taas on tarjolla. Harvinaista.
- himo: Ei mihinkään. En ole syntinen, kun en ole uskovainen. En myöskään tee tahallaan kenenkään elämästä helvettiä millään tavoin, joten en tajua miksi elämän halu ja siihen liittyvät asiat olisi syntiä, kuten syöminen?
- Anonyymi
-ylpeys: uskallan avata suuni, kun on yhteisistä tärkeistä asioista kyse
- kateus: enempi pistää silmään, jos joku yrittää s a a d a kateelliseksi esim. on koko ajan menossa kuin tuli olisi perzzeen alla, mutta miten voi ilmaista, ettei kiinnosta ja juu voin istua, katsoa maisemaa ja olla täysin rinnoin.
- viha: en osaa vihata, mutta osaan olla vihainen jostain asiasta ja kunnolla; turhaa energian tuhlausta.
- laiskuus: osaan, voisi olla aikaansaavampi, mutta hmmm.
- ahneus: mulla on kontrolli, mikä on toiminut: miksi määräänsä enempää?
- ylensyönti: ei kiitos (suklaata joskus pikkasen salaa....)
- himo: tätähän ei voi kontrolloida, mutta hallita voi; siis himotusta liikkeellä
Vilma - Anonyymi
Olen epäilevämpi sen suhteen, että toinen on minua paljon syntisempi ja siksi olen pidättyväisempi suhdetta kohtaan (ikisinkku, epäilyvyyteni vuoksi).
Nooh.. tämä on hyvin ristiriitainen asia..
Perustavanlaatuisesti en usko syntiin tai syntisyyteen. Jotkut kristilliset esi-isät ovat esihistoriallisella ajalla lyöneet päänsä yhteen ja päättäneet mitä synti on ja siten tuominneet ihmisiä syntisiksi.
Kapinoin koko ajatusta vastaan. Periaatteesta.
En anna toiselle ihmiselle valtaa ylitseni päättää mikä tai millainen olen. Vain minulla on valta siihen.. ei joillakin ammoisilla kirkonmiehillä.
Kristinusko on sovinismin kehto ja se näkyy yhä tänäkin päivänä. En alistu moisen vallan alle.
Ja mitä niihin synteihin tulee, olen syyllistynyt ihan jokaiseen.. ainakin ajatuksen tasolla. Ihan kuten kaikki muutkin ihmiset kaikkialla maailmassa. Se, joka muuta väittää, valehtelee.
"Kuolemansynnit..
Ylpeys, ahneus, himo, kateus, ylensyönti, viha ja laiskuus. 500-luvulla paavi Gregorius I laittoi synnit järjestykseen ja laati seitsemän kohdan listan kuolemansynneistä eli ns. pääsynneistä. Nämä seitsemän syntiä kun olivat Gregoriuksen mukaan alkusyynä moniin muihinkin synteihin."
Kyllä kaikkia olen joskus kokenut ja tuntenut.
Olen siis syntinen.
Mutta, mutta.. en usko koko hölynpölyyn. Tulkoon paavi ja todistakoon minun olevan väärässä...- Anonyymi
Antaisitko piIIua paaville jos hän pyytäisi?
- Anonyymi
Olen syntinen. Suurin syntini on, etten ole etsinyt Jumalaa enkä antautunut hyvyydelle. En ole uskonut olevani täydellisesti rakastettu.
Tahdon rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäni kuin itseä. Tahdon antaa anteeksi jokaiselle ja siten elää vailla katkeruutta ja pahaa oloa. Tämän kaiken tahdon tehdä itseni vuoksi, koska se antaa hyvää elämääni. Laiskuus...en viitsi kirjoittaa tuosta enempää.
Himo? Noh: suklaa, kakut, leivokset jne.Laiskuus ja ylensyönti: Ihanaa...
Ylpeys: Ehdottomasti ylpeä, vaikka aihetta siihen ei aina ole.- Anonyymi
Tällä telluksella ei yhtäkään synnitöntä ihmistä taaperra. Sen takia täällä ollaan, 'syntisinä'oppimassa. Luomassa lisää oppikoulujen karmaa,hyvässä ja pahassa. Ainoastaan oppiminen ja armo voi meidät pelastaa. Ja kuka sitä armoa jakelee? Ja kuka sen perään edes kyselee? Saa miettiä.🤷♀️
- Anonyymi
Ja mikä on se pelastus? Mietittekö koskaan,mikä on se pelastus? Ja miltä tahtoisitte pelastua??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mikä on se pelastus? Mietittekö koskaan,mikä on se pelastus? Ja miltä tahtoisitte pelastua??
En ole miettinyt.
Mulle tulee mieleen Estonia, pelastusveneet ja -renkaat.
Henkinen pelastaminen on suhteessa jostain johonkin.
Enkä mieti tämän enempää. En osaa.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synnymme loputtomasti uusiin elämiin. Kuolema on uusi syntymä. Voimme syntyä mikrobiksi, planktoniksi vesieläimistä ihmisapinoihin. Jos sössimme tässä elämässä ja jäämme luokalle ihmiseksi syntyneinä,palaamme eläimen tasolle. Täyttämään eläimelliset tarpeet. Mitä tässä ainut laatuisessa tilaisuudessa luot, minä sait lottovoityona syntyä vapaasti valitsemaan,ihmiskehoon. Mitä valitsit,valitset. Eläimellisyydenkö ja sen tarpeet,vai ihmisyyden,empatian ja maailmanlaajuisen rakkauden? Saa valita. 🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synnymme loputtomasti uusiin elämiin. Kuolema on uusi syntymä. Voimme syntyä mikrobiksi, planktoniksi vesieläimistä ihmisapinoihin. Jos sössimme tässä elämässä ja jäämme luokalle ihmiseksi syntyneinä,palaamme eläimen tasolle. Täyttämään eläimelliset tarpeet. Mitä tässä ainut laatuisessa tilaisuudessa luot, minä sait lottovoityona syntyä vapaasti valitsemaan,ihmiskehoon. Mitä valitsit,valitset. Eläimellisyydenkö ja sen tarpeet,vai ihmisyyden,empatian ja maailmanlaajuisen rakkauden? Saa valita. 🤷♀️
Mutta jokainen sielu on tullut tänne vapaa ehtoisesti oppimaan. Mennäkseen eteenpäin. Moni hukkaa tämän ainut laatuisen tilaisuuden,ja jää luokalle. Mutta ei hätää,se tilaisuus tulee joskus uudestaan. Se paljon kauan ja ehkä saavuttamaton dotettu '' lottovoitto' .Käyttäkää tämä lottovoitto tilaisuus hyvin. Sinä valitset.🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jokainen sielu on tullut tänne vapaa ehtoisesti oppimaan. Mennäkseen eteenpäin. Moni hukkaa tämän ainut laatuisen tilaisuuden,ja jää luokalle. Mutta ei hätää,se tilaisuus tulee joskus uudestaan. Se paljon kauan ja ehkä saavuttamaton dotettu '' lottovoitto' .Käyttäkää tämä lottovoitto tilaisuus hyvin. Sinä valitset.🤷♀️
Elämme virtuaalitodellisuudessa. Vähän kuin tietämättömyyden unessa.Eräänlaisessa tietokone pelissä. Mikä on pelin tavoite? Mitä meidän pitäisi hokata? Tuhannen taalan kysymys.🤷♀️✌
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Platoniinko viittaat?
Vilma Anonyymi kirjoitti:
Enkä taatusti tullut vapaaehtoisesti, itse asiassa epäilen olleeni vahinko 🙂.
Ei nyt sentään syntitaakka paina ko maa-ala
- Anonyymi
En ole syntinen ihminen 🤷♀️. Ainakaan kovin 😇
- Sheena- Anonyymi
Mitä on synti? Tietämättömyyttä omasta alkuperästään. Kokee olevansa tämä keho,ruumis. Samaistuu kaikkeen näkyvään. Palvoo rahaa ,valtaa,ulkonäköä, todellista sielutiedottomuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä on synti? Tietämättömyyttä omasta alkuperästään. Kokee olevansa tämä keho,ruumis. Samaistuu kaikkeen näkyvään. Palvoo rahaa ,valtaa,ulkonäköä, todellista sielutiedottomuutta.
On vanki. Tietämättömyyden vanki. Sielun syvässä unessa. Mutta kaikki me ollaan oltu ja tullaan paljolti olemaan. Siksi maailmassa on niin paljon pahaa. Meitä opettaaksemme,heräteksellämme. Me emme ole tämä virtuaalitodellisuus!🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On vanki. Tietämättömyyden vanki. Sielun syvässä unessa. Mutta kaikki me ollaan oltu ja tullaan paljolti olemaan. Siksi maailmassa on niin paljon pahaa. Meitä opettaaksemme,heräteksellämme. Me emme ole tämä virtuaalitodellisuus!🤷♀️
Olemme kipinöitä Jumalasta. Alkuperäisestä absoluutista. Kaikkine pahoine tekojemme täällä oppiaksemme ja palataksemme takaisin kotiin. Mutta niin kauan kun tahdotaan unohtaa alkuperämme ja kokea näitä hirveyksiä, se meille sallitaan. Meillä on vapaa tahto. Me saamme valita. 🤷♀️
En allekirjoita kaikkea 500-luvun uskonnollisuudesta ja elämänkatsomuksesta.
Ylpeys omista saavutuksista, lapsista tai kumppanista on omassa arvomaailmassani ok ja jopa toivottavaa. Ylpeys ei saa kuitenkaan mennä yli, eikä sillä saa lytätä ketään muuta alemmas, Sama koskee himoa. Kun se kohdistuu tekemiseen tai omaan kumppaniin, se on vain hyväksi. 🤣
Kohtuus on kuitenkin näissä hyväksi.
Ahneus ja kateus ei ole ihmiselle eikä hänen lähiympäristölle hyväksi. En kumpaakaan ole ainakaan merkittävästi sortunut, Samoin ylensyönti ei tee kenellekään hyvää. Joskus sekin on tullut syntinä koettua, mutta ei ihan viimeaikoina. Usein muuten ylensyönti liittyy aivokemiaan esim. dopamiinin vaje saa jotkut syömän enemmän kuin mitä tarvitsisi. Siis jollekin syöminen kohtuudella on paljon helpompaa kuin toiselle ja vaikka dopamiinitasoihin vaikuttavat Adhd-lääkkeet laihduttaa useimpia kun ruokahalu menee.
Elämässä tarvitse vihaa, vaikka terveeseen irtipäästämiseen eron jälkeen. Kaikki tunteet on sallittuja, vain tunteista johtuvia sanoja ja tekoja pitää osata säädellä. Vaikka väkivalta ei ole koskaan hyväksyttävää. Myös nykyisessä hektisessä elämässä tarvitaan myös laiskuutta tunnollisuuden ja ahkeruuden rinnalle. Ilman vaikka kesälomalaiskuutta ihminen ei välttämättä palaudu lomalla ja vaikutus voi olla osalle turmiollinen. Näissä kahdessa synnissä siis kohtuus ja armollisuus toimii ehkä paljon paremmin kuin eläminen kyseenalaistamatta 1500-vuotta vanhojen ohjeiden mukaan.Kateuden ja vihan suljen heti pois. Muita pitää vähän miettiä.
Ylensyönti vaatii hyvän noutopöydän - pelkkä hyvä ei oikeastaan riitä vaan pitää olla monipuolinen.
Laiskuus ja ahneus kulkevat käsi kädessä. Tai kuin nokka ja pyrstö. Yritä nyt niiden kanssa tasapainoilla.- Anonyymi
Miksi meille jotkut asiat on helppoja? Ne ollaan opittu jo. Miksi meillä on tiettyjä taitoja jo lapsuudesta, ne on opittu jo. Miksi toinen kieli on helpompi oppia kuin toinen? Olet puhunut/elänyt sitä. Kun on tarpeeksi kaiken nähnyt,alkaa keskittymään olennaiseen.🤷♀️
Mainitut taipumulset jää aika vähiin, pois lukien varmaan laiskuus ja satunnainen ylpeys jostain hyvin hoidetusta. Hitto että sitä vanhemmiten tulee tylsäksi tapaukseksi.
- Anonyymi
Kaikki, Suomalaiset ovat syntisiä,
aivan täysin,- Anonyymi
Kaikki ulkomaalaisetkin. Ihan samalla viivalla. Rauhaa ja rakkautta✌
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki ulkomaalaisetkin. Ihan samalla viivalla. Rauhaa ja rakkautta✌
On monia uskontoja. Kaikilla on tarkoitus. Kaikki on tavallaan oikeassa .oppikouluja nekin.
- Anonyymi
Itse, en ole syntinen, vaan, oman sairauteni uhri,
ja, koko Suomen uhri,
Suomi, vääntää viimeisetkin mehut minusta, kun lypsävää lehmää ei kuulemma
saa tappaa Vähän päiväkohtainen juttu, kaikkiin noista on tullut varmaan syyllistyttyä mutta ei sillä tavalla että olisi tavaksi jäänyt. Kateus ja viha niitä harvemmin käytössä olleita juttuja 🙂
- Anonyymi
Sepä se kaikki tässä ihmiselämässä on sallittua. Kaikenlaiset tunteet. Hyvähyvä. Mutta se että jää jonkun negan vangiksi pyörimään ympyrää,niin ...pelkkää pahaa,ja kenelle? Tuntijalle itselleen. Surkuhupaisaa🤷♀️.
Ja siis pitää täsmentää että mähän en ole yhtään uskovainen, kirkosta erottu jo vuosikausia sitten :) Mutta jopa uskonnossa on silti joitain mielenkiintoisia teemoja, kuten vaikka tämä synti-kategorisointi.
Muuten en aloituksen synteihin ole sortunut, mutta välillä kyllä tunnustan, että HIMO saattaa saada minussa vallan.
Harmillista on, että sille asialle ei usein voi mitään, jos himon iskiessä kohde ei satu olemaan kanssani suhteessa.....
Silti tunnustan, että joskus olen kohdannut (muutamaankin kertaan) niin kertakaikkisen ihanan naisolennon, että himo on iskenyt pahemman kerran.
Olen sitten kiehunut hiljaa sisimmässäni....
Suhteissa (myös lyhyissä ja yhden yön-) on tietysti tullut päästettyä kyseinen synti vapaaksi kahleistaan ja "piru irti".
En silti kadu mitään 😂.
Muuten en käsitä kateutta, en ylensyöntiä, en mustasukkaisuutta (ainakaan suuressa määrin), en ilkeyttä, vihaa enkä katkeruutta.
En väitä olevani parempi ihminen, mutta yritän elää mahdollisuuksien mukaan oikein sekä muita että itseäni kohtaan....En mitenkään tuomitse, mutta miten joku yhden yön suhde on mitenkään ees mahdollinen, kun se kuulostaa jo niin 🤮🤮🤮. Ja jos kerran on ihana naisolento, niin miksei sitten suunnittele pitkää ihanaa tulevaisuutta, suunnitella yhteistä kotia, mahdollisesti tulee lapsia, sellasta elämää, minkä pitäs olla ihan normi kaikille, vaikka harvapa sitä nykypäivänä enää saavuttaa. Mutta tavoitella aina kannattaa. Seksitaudit nyt tuskin tavoittelemisen arvoisia ovat.
JeroP kirjoitti:
En mitenkään tuomitse, mutta miten joku yhden yön suhde on mitenkään ees mahdollinen, kun se kuulostaa jo niin 🤮🤮🤮. Ja jos kerran on ihana naisolento, niin miksei sitten suunnittele pitkää ihanaa tulevaisuutta, suunnitella yhteistä kotia, mahdollisesti tulee lapsia, sellasta elämää, minkä pitäs olla ihan normi kaikille, vaikka harvapa sitä nykypäivänä enää saavuttaa. Mutta tavoitella aina kannattaa. Seksitaudit nyt tuskin tavoittelemisen arvoisia ovat.
No, nuorena tuli tehtyä kaikenlaista, mihin ei vanhempana enää lähtisi.
Nuoruudella tarkoitan ikää 15-25 vuotta.
Ja ymmärrän hyvin pointtisi.
Mutta ei ravintolasta humalapäissään pokatun löydön kanssa useimmiten mitään tulevaisuutta suunnitella, kokemukseni mukaan ei läheskään kaikkien pidempien suhteidenkaan kestäessä tai ollen kestämättä.
Tauteja ei varmaan kukaan halua, mutta voi jokainen tehdä siinäkin päätöksiä järki edellä ja käyttää kumia - ja irtosuhteiden harrastaja käydä testeissä.
Seksiä vasta papin aamenen jälkeen - systeemi ei taida oikein olla valtavirtaa 2000-luvulla kuitenkaan.
Ihanaahan olisi, jos sitä löytäisi jo nuorena koko elämän kestävän syvän ja täydellisen rakkauden, eikä koskaan mikään menisi pieleen, seksielämä kukoistaisi ja kaikki eläisivät onnellisina elämänsä loppuun saakka.
Oma kokemukseni lyhyistä suhteista on nuoruusvuosilta, samalta ajalta myös ensimmäinen 8-vuotinen suhde, joka kaatui vastapuolen hankkiuduttua raskaaksi tuntemattomalle.
Heti perään luulin löytäneeni sen oikean elämäni rakkauden, suhde kesti lähes 30 vuotta, kunnes eräänä päivänä kaikki romahti.
Ehdin tehdä kolme lasta ja rakentaa loppuelämäni tuon liiton varaan.
Vaan niin kävi, että eräänä päivänä kaikki paljastui pelkäksi harhaksi - itse rakastin koko sydämestäni, mutta vastapuoli kertoi omalta puoleltaan kaiken olleen enemmänkin mukavuussyistä tehtyjen valintojen sarja.
En nyt ala yksilöimään tuota enempää, mutta valitettavasti se "pitkä ihana tulevaisuus" osoittautui pelkäksi valheeksi ja voin kertoa, että kyllä muuten sattui ja hyvä ettei henki mennyt ihan pelkästä sydämen särkymisestä!
Jos joku haluaa elää elämäänsä munkkina tai nunnana odottaessaan sitä pitkää ihanaa tulevaisuutta, se hänelle suotakoon.
Itse katson näiden elämänkokemusteni jälkeen, että rajallisena aikana tässä elämässä ei todella kannata rakennella pilvilinnoja vaikka se naisolento olisi miten ihana.
Silti uskallan väittää, että lähden täysillä uuteen suhteeseen, jos tilaisuus tulee - mutta sen olen oppinut, että luottamuksen rakentamiseen tulee suhtauduttua varmasti eri lailla kuin aiemmin ja sen, että vaikka itse tuntisin mitä, myös toisen osapuolen sitoutumisen parisuhteeseen pitää tulla hänen puoleltaan osoitetuksi.
Nuo yllämainitut eivät tietenkään sulje pois tätä himoksi kutsutun synnin leimahtamista.....
Himoa voi tuntea toista ihmistä kohtaan, vaikka ikuista rakkautta ei siihen liittyisikään.
Tosin edelleen haaveilen symbioosista, jossa parisuhteessa se himo kohdistuu siihen sielunkumppaniin, jonka kanssa jaetaan aidosti ihan kaikki - ja joka sitten kestäisi aikojen loppuun saakka ja vielä pidemmälle......MiesLinnunradalta kirjoitti:
No, nuorena tuli tehtyä kaikenlaista, mihin ei vanhempana enää lähtisi.
Nuoruudella tarkoitan ikää 15-25 vuotta.
Ja ymmärrän hyvin pointtisi.
Mutta ei ravintolasta humalapäissään pokatun löydön kanssa useimmiten mitään tulevaisuutta suunnitella, kokemukseni mukaan ei läheskään kaikkien pidempien suhteidenkaan kestäessä tai ollen kestämättä.
Tauteja ei varmaan kukaan halua, mutta voi jokainen tehdä siinäkin päätöksiä järki edellä ja käyttää kumia - ja irtosuhteiden harrastaja käydä testeissä.
Seksiä vasta papin aamenen jälkeen - systeemi ei taida oikein olla valtavirtaa 2000-luvulla kuitenkaan.
Ihanaahan olisi, jos sitä löytäisi jo nuorena koko elämän kestävän syvän ja täydellisen rakkauden, eikä koskaan mikään menisi pieleen, seksielämä kukoistaisi ja kaikki eläisivät onnellisina elämänsä loppuun saakka.
Oma kokemukseni lyhyistä suhteista on nuoruusvuosilta, samalta ajalta myös ensimmäinen 8-vuotinen suhde, joka kaatui vastapuolen hankkiuduttua raskaaksi tuntemattomalle.
Heti perään luulin löytäneeni sen oikean elämäni rakkauden, suhde kesti lähes 30 vuotta, kunnes eräänä päivänä kaikki romahti.
Ehdin tehdä kolme lasta ja rakentaa loppuelämäni tuon liiton varaan.
Vaan niin kävi, että eräänä päivänä kaikki paljastui pelkäksi harhaksi - itse rakastin koko sydämestäni, mutta vastapuoli kertoi omalta puoleltaan kaiken olleen enemmänkin mukavuussyistä tehtyjen valintojen sarja.
En nyt ala yksilöimään tuota enempää, mutta valitettavasti se "pitkä ihana tulevaisuus" osoittautui pelkäksi valheeksi ja voin kertoa, että kyllä muuten sattui ja hyvä ettei henki mennyt ihan pelkästä sydämen särkymisestä!
Jos joku haluaa elää elämäänsä munkkina tai nunnana odottaessaan sitä pitkää ihanaa tulevaisuutta, se hänelle suotakoon.
Itse katson näiden elämänkokemusteni jälkeen, että rajallisena aikana tässä elämässä ei todella kannata rakennella pilvilinnoja vaikka se naisolento olisi miten ihana.
Silti uskallan väittää, että lähden täysillä uuteen suhteeseen, jos tilaisuus tulee - mutta sen olen oppinut, että luottamuksen rakentamiseen tulee suhtauduttua varmasti eri lailla kuin aiemmin ja sen, että vaikka itse tuntisin mitä, myös toisen osapuolen sitoutumisen parisuhteeseen pitää tulla hänen puoleltaan osoitetuksi.
Nuo yllämainitut eivät tietenkään sulje pois tätä himoksi kutsutun synnin leimahtamista.....
Himoa voi tuntea toista ihmistä kohtaan, vaikka ikuista rakkautta ei siihen liittyisikään.
Tosin edelleen haaveilen symbioosista, jossa parisuhteessa se himo kohdistuu siihen sielunkumppaniin, jonka kanssa jaetaan aidosti ihan kaikki - ja joka sitten kestäisi aikojen loppuun saakka ja vielä pidemmälle......Kiitos perusteellisesta vastauksesta, luin sen kyllä heti, mutta aiheutti pohdintaa. Niinhän se on ettei monetkaan suhteet kestä. Noinhan kävi mun omillekin vanhemmille. Mutta lapset tuli kuitenkin tehtyä ja se on osa voitto. Mutta omalta kohdalta, jos ajattelen, että seksi vento vieraan kanssa on paitsi epämiellyttävää, niin myös älyttömän vaivalloista. Puhuit 2000 luvusta, niin eiks oikeestaan seksi oo länsimaissa aikalailla vähentynyt. Jossain japanissa suuremnassakin määrin. Riippuu enemmänkin tästä meidän teknistyneestä yhteiskunnasta, eikä niinkään mistään nunna uskonnosta. Asenteetkin on muuttuneet parempaan suuntaan. Joskus 90 luvulla seksuaalista kokemattomuutta pidettiin epänormaalina ja paine yhteiseen normiin oli kova. Mulle sanottiin suoraan, että se on vika ja se pitää korjata ja tarjouduttiin maksaan ammattilainen. Mutta onneks pidin pääni. En tietenkään rupee kellekään saarnaamaan, mutta mulle tää eräänlainen puhtauden tunne on tärkee. Kun ei sitä valituista suhdetta saanu, niin on parempi että nää seksiasiatkin hoitaa vaan itsensä kanssa. Eikä se muuten loppujen lopuks ollenkaan hassumpaa. Sitäkään ei tietenkään voi yleistää. Kun mä oon muutenkin käsistäni taitava, niin voihan sekin olla vähemmän kätevälle haastavaa. Me kaikki kun ollaan erilaisia ja se on tärkee kaikkien ymmärtää.
Itse en näistä juuri perusta, mutta kyllä näihin ainakin syyllistyy toisinaan, kateus, laiskuus ja himo... Eikö se kuitenkin ole inhimillistä, että näitä kaikkia kokee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1363185Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2722794Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641738Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2151737- 601638
- 481330
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa831269Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781242Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3161120Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391042