Biohakkereiden kanavia, aiheena anti-aging, ravintolisät, hoidot, jne.

Nämä kanavat säästävät ainakin minun aikaani, mielenkiintoista tietoa, ja videoissa käydään läpi tutkimuksia. Ja sitten on esim. rikkaiden kokeellisia hoitoja, kuten kantasoluhoitoja. Tämä on mukavaa: voi laittaa jalat pöydälle niin sanotusti, ja kuunnella kun joku käy läpi tutkimuksia. Suomesta ei tällaisia tubettajia juuri löydy tällä hetkellä vielä valitettavasti.

Esim. Siim Land, Virosta peräisin oleva antropologi, joka on kirjoittanut 8 kirjaa anti-aging aiheista. Hyvä, että nuorempaa väkeä löytyy myös, jotka ovat kiinnostuneita näistä anti-aging hoidoista.
Tässä hän esim. arvostelee Bryan Johnsonin 100+ ravintolisää:
https://m.youtube.com/watch?v=LrWlbs1Bq2Y
Ja GlyNAC:
https://youtu.be/XVaW-ABG-UY?si=FgrO0NxVVtuV92Kw

Bryan Johnson on tunnettu miljonääri, joka harrastaa kalliita anti-aging hoitoja, mutta jakaa havaintonsa ja tuloksensa myös muille.
Tässä hän testaa kokeellista kantasoluhoitoa niveliin:
https://m.youtube.com/watch?v=MsVIT_54rMU

Sitten on tällainen vähän ilonpilaaja-lääkäri, joka suhtautuu epäilevästi moneen ravintolisään, mutta hyvää sisältöä kuitenkin, koska tutkimuksia käydään läpi paljon:
Hyödyttömät ravintolisät, miten välttää niitä:
https://m.youtube.com/watch?v=7H8X1vcUuWU
Omega 3-rasvahapot haitallisia:
https://m.youtube.com/watch?v=q71tHoHeXZo

Paljon muitakin hyviä kanavia tietysti löytyy, joilla on nämä anti-aging hoidot aiheena, tässä vain muutama esimerkki.

7

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikka tutkimuksia tehdään niin on muistettava että kaikki on silti yksilöllistä miten elimistö reagoi mihinkin ravintoaineeseen. Voi olla lääkityksiä ja vaivoja mitkä voivat haitata ravintolisien imeytymistä. On täysin mahdollista että yksittäisellä henkilöllä voi olla jokin sellainen suoliston imeytymishäiriö mistä hän ei ole tietoinen. Isossa kuvassa yleissäännöt silti pätevät eli luultavasti myös yksilön kohdalla, mikäli tutkimusta on vain tehty tarpeeksi.

      Sitten on vielä plasebovaikutus. Vaikkei jostakin lisästä olisi hyötyä niin pelkkä luja usko sen parantavaan voimaan voi saada aikaan hyötyjä. Esim. vitamiineja käytetään ihan tosiasiallisina lääkkeinä joidenkin sairauksien kohdalla ja lääkkeiden suhteen plasebovaikutus on todistettu juttu, eli miksei myös ravintolisien kohdalla voisi olla samoin?

      Jos menee johonkin kehitysmaahan niin siellä lääkkeiden koostumus voi olla jotain aivan muuta kuin mitä etiketissä lukee. Suomessa kaiken pitäisi olla kunnossa vaikka kyllä itse asiassa muistan että Suomessakin on joskus ollut puhetta siitä ovatko ravintolisät sitä mitä väitetään vai eivät. En tiedä, riippuu varmaan siitä mistä lisät tilataan, EU:n sisältä vai jostain muualta. Luulisi että siinä olisi tarkka kontrolli mitä EU:hun tuodaan muualta maailmalta.

      • Se on tosiaankin yksilöllistä, miten jokainen reagoi ravintolisiin, tiedän sen hyvin. Ja sama asia pätee tietysti myös lääkkeisiin ja erityisesti mikrobilääkkeisiin, osoittautuu myös että joillakin ravintolisillä on antimikrobiaalisia ominaisuuksia.

        Tähän kannattaa tutustua, mikäli nämä oireet kiinnostavat enemmän:
        https://mpkb.org/home/mp/immunopathology

        Plasebovaikutus eliminoidaan tietysti (varmaan tiesit tämän) RCT-tutkimuksilla, eli pitää olla kontrolliryhmä. Tätä tehdään nykyään ravintolisätutkimuksissa lähes aina, muuten tutkimus ei ole uskottava. Tietysti yksilötasolla, joku voi silti saada itselleen plasebovaikutuksen, mikäli niin haluaa.

        Nykyään on olemassa objektiivisia mittareita, joilla mitataan onko joku interventio ollut anti-aging mielessä onnistunut, esim. DunedinPACE, ja SYMPHONYAge. Näitä on kehitetty eri yliopistoissa, ja ne perustuvat epigeneettisen iän mittaamiseen (kronologinen vs biologinen ikä).
        https://www.rejuvenationolympics.com/dunedin-pace

        Koska nämä ovat suhteellisen kalliita, niin tavallisilla ihmisillä täytyy olla toistaiseksi muita, vähemmän objektiivisia mittareita, jotka liittyvät terveyteen ja ulkonäköön.

        Ravintolisät ovat hyvin valvottuja ja testattuja Suomessa ja EU-alueella. Myös USA:sta saa hyviä tuotteita. Olen ostanut ravintolisiä paljon vuosien mittaan, eikä vastaan ole tullut selvästi huonoja tuotteita. Tietysti voi käydä joskus niin että pitoisuudet alittavat ilmoitetut määrät jonkin verran. Mutta valmistajilla joilla on hyvä brändi, eivät sitä riskiä halua ottaa, että heidän tuotteensa paljastuisivat huonoiksi testeissä.


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        Se on tosiaankin yksilöllistä, miten jokainen reagoi ravintolisiin, tiedän sen hyvin. Ja sama asia pätee tietysti myös lääkkeisiin ja erityisesti mikrobilääkkeisiin, osoittautuu myös että joillakin ravintolisillä on antimikrobiaalisia ominaisuuksia.

        Tähän kannattaa tutustua, mikäli nämä oireet kiinnostavat enemmän:
        https://mpkb.org/home/mp/immunopathology

        Plasebovaikutus eliminoidaan tietysti (varmaan tiesit tämän) RCT-tutkimuksilla, eli pitää olla kontrolliryhmä. Tätä tehdään nykyään ravintolisätutkimuksissa lähes aina, muuten tutkimus ei ole uskottava. Tietysti yksilötasolla, joku voi silti saada itselleen plasebovaikutuksen, mikäli niin haluaa.

        Nykyään on olemassa objektiivisia mittareita, joilla mitataan onko joku interventio ollut anti-aging mielessä onnistunut, esim. DunedinPACE, ja SYMPHONYAge. Näitä on kehitetty eri yliopistoissa, ja ne perustuvat epigeneettisen iän mittaamiseen (kronologinen vs biologinen ikä).
        https://www.rejuvenationolympics.com/dunedin-pace

        Koska nämä ovat suhteellisen kalliita, niin tavallisilla ihmisillä täytyy olla toistaiseksi muita, vähemmän objektiivisia mittareita, jotka liittyvät terveyteen ja ulkonäköön.

        Ravintolisät ovat hyvin valvottuja ja testattuja Suomessa ja EU-alueella. Myös USA:sta saa hyviä tuotteita. Olen ostanut ravintolisiä paljon vuosien mittaan, eikä vastaan ole tullut selvästi huonoja tuotteita. Tietysti voi käydä joskus niin että pitoisuudet alittavat ilmoitetut määrät jonkin verran. Mutta valmistajilla joilla on hyvä brändi, eivät sitä riskiä halua ottaa, että heidän tuotteensa paljastuisivat huonoiksi testeissä.

        Yksi juttu mikä mietityttää minua on se tietävätkö plaseboa saavat henkilöt ja toisaalta oikeaa lääkettä saavat potilaat etukäteen sitä mitä vaikutuksia lääkkeellä mahdollisesti on, vai eivätkö tiedä? Eikös lopputulema olekin eri jos itse tietää mitä se lääke (tai lumelääke) aiheuttaa verrattuna siihen että henkilölle vain lätkäistään jokin pilleri kouraan ja katsotaan mitä tapahtuu? Tutkitut potilaat eivät saisi olla tiedonvaihdossa toistensa kanssa, jotta he eivät voisi eläytyä toistensa lääke-, tai lumeoireisiin.

        Joissakin ravintolisissä on maitohappoa ja onhan niitä maitohappobakteeritablettejakin. Kun puhutaan liikunnasta niin usein voivotellaan kuinka maitohapot itsevät. Itse en käytä mitään maitohappobakteerivalmistetta ja minulla ei ole hölkäsenpöläystä siitä mitä nuo valmisteet tekevät. Järjen mukaan niiden tulisi kai vähentää maitohapoille joutumista raskaan liikunnan yhteydessä, vai meneekö se juuri päinvastoin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksi juttu mikä mietityttää minua on se tietävätkö plaseboa saavat henkilöt ja toisaalta oikeaa lääkettä saavat potilaat etukäteen sitä mitä vaikutuksia lääkkeellä mahdollisesti on, vai eivätkö tiedä? Eikös lopputulema olekin eri jos itse tietää mitä se lääke (tai lumelääke) aiheuttaa verrattuna siihen että henkilölle vain lätkäistään jokin pilleri kouraan ja katsotaan mitä tapahtuu? Tutkitut potilaat eivät saisi olla tiedonvaihdossa toistensa kanssa, jotta he eivät voisi eläytyä toistensa lääke-, tai lumeoireisiin.

        Joissakin ravintolisissä on maitohappoa ja onhan niitä maitohappobakteeritablettejakin. Kun puhutaan liikunnasta niin usein voivotellaan kuinka maitohapot itsevät. Itse en käytä mitään maitohappobakteerivalmistetta ja minulla ei ole hölkäsenpöläystä siitä mitä nuo valmisteet tekevät. Järjen mukaan niiden tulisi kai vähentää maitohapoille joutumista raskaan liikunnan yhteydessä, vai meneekö se juuri päinvastoin?

        No yleensä kokeeseen osallistuvat henkilöt tietävät mitä sillä lääkkeellä hoidetaan, ja lääkkeen vaikutukset tai sivuvaikutukset joita mahdollisesti tiedetään. Kaikkea ei tiedetä, vaan tutkimuksen tarkoitus on selvittää nämä asiat. Yleensä tiedetään kuitenkin eläinkokeista, mikä on ollut lääkkeen vaikutus eläimissä tai aikaisemmista kokeista. Nämä täytyy kertoa mm. turvallisuussyistä. Voi olla että tällä on jotain vaikutusta lopputulokseen.

        Maitohappoa tai laktaattia muodostuu lihaksissa, suolistossa olevilla maitohappobakteereilla ei kai tähän ole mitään vaikutusta. Karnosiini on yksi ravintolisä joka ehkäisee tätä maitohapon kertymistä lihaksiin, joidenkin tutkimusten mukaan.

        En käytä minäkään mitään maitohappobakteereita, koska en tiedä onko niistä hyötyä vai haittaa.


    • Anonyymi

      Ravintolisät ovat turhia höpöhöpöjä. Niiden ympärille kehitettyä järjestelmää (mr/mrs moneymakers) voisi kutsua "ravintolisäuskonnoksi". Samoin kuin ruuan ympärille on muodotettu "ruokauskonto".

      - Sheena

      • En sanoisi että ravintolisät ovat turhia, kyllä monet niistä hyötyvät tavalla tai toisella, pitää vain tietää miten niitä käyttää, ja mitkä ovat hyödyllisiä. Minäkin luulin että esim. karotenoidit, kuten luteiini ja zeaksantiini ovat turhia, mutta kyllä ne vaan parantavat näköä. Mitkään muut ravintolisät eivät sitä tee samalla tavalla, mitä olen testannut. Ja kollageeniproteiini on kyllä myös ihan kelpo ravintolisä, jos harrastaa urheilua. Muitakin esimerkkejä löytyy varmasti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe