Sähköauto taitaa flopata

Anonyymi-ap

Sähköautojen ja latausinfran kehitykseen on investoitu valtavia summia rahaa. Tämän vuoden ensimmäinen puolisko oli kuitenkin iso pettymys. Autojen myyntimäärä koko Euroopassa laski, eikä latausverkostoja rakenneta entiseen tahtiin. Kotimainen menestystarina Kempower otti sekin iskua alkuvuonna.

Kempower ilmoitti heinäkuussa aloittavansa muutosneuvottelut DC-latureiden globaalin kysynnän hidastumisen takia. Yhtiö hakee kulurakenteeseensa 10 prosentin säästöä ja valtaosa mahdollisista henkilövähennyksistä kohdistuu Suomeen. Työntekijöitä yhtiöllä on Suomessa 675 ja ulkomailla 232.

Kyse ei ole vain yhdestä latauslaitteita valmistavan yrityksen hetkellisistä ongelmista. Euroopan automarkkinoita seuraava JATO Dynamics raportoi, että sähköautojen kysyntä hidastui koko Euroopassa alkuvuonna. Tämän näkyi suurten valmistajien eli Teslan ja Volkswagenin uusien tilausten kutistumisena. BMW ja kiinalaiset valmistajat nostivat osuuksiaan ja tammi-kesäkuussa joka viides Euroopassa myyty sähköauto oli valmistettu Kiinassa.

Euroopan komission päätös lätkäistä kiinalaisille sähköautoille jopa 37,6 prosentin rangaistustullit toi lisää epävarmuutta koko markkinaan. Päätös vaikuttaa väistämättä niin, että autokannan sähköistyminen hidastuu. Tämä vaikuttaa osaltaan jopa autoilun päästöjen vähentymiseen.

Autonvalmistajat näyttävät nekin menettäneen uskonsa sähköauton autuaaksi tekevään voimaan. Useampi valmistaja on kertonut lisäävänsä taas panostuksia polttomoottorien kehitykseen. Mercedes-Benz ilmoitti vastikään 14 miljardin euron tuotekehitysohjelmasta, jonka avulla polttomoottori pidetään hengissä pitkälle 2030-luvulle. Volkswagen kertoi puolestaan kesäkuussa investoivansa 60 miljardia euroa polttomoottorien kehitykseen. Näyttää ilmeiseltä, ettei polttomoottoriautojen myyntikielto Euroopassa ole tulossa voimaan lähiaikoina.
Myös vetyautot ovat tulossa suuressa mittakaavassa eli vetyauto saattaa sittenkin olla se parempi vaihtoehto.

84

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uusi Nissan Leaf pienemmällä akulla alle 25 t.

      Ne joille sähkis sopii, ajelevat onnellisena menemään.
      Muut eivät.
      Ajele.
      Lähinnä varmaan hinta.
      Ja range.

    • Anonyymi

      Niinhän se taitaa flopata.

    • Anonyymi

      Vetyauto on järkevin 👍

    • Anonyymi

      Onneksi vetyautot ovat tulossa 👍

      • Anonyymi

        Jakeluasemia puretaan kokoajan ja vetyautoja ei monikaan valmista, ei kukaan halua kallista autoa pihaansa seisomaan ostaa.


    • Anonyymi

      Sähköautojen tilausmäärä ei kuitenkaan ole paljon laskenut.
      Toki valtioiden tukien poisto sähköautoille ja yleinen lama vaikuttaa hetkellisesti tilauskantaan.
      Uusien autojen rekisteröinnin laskuun viime vuodesta vaikuttaa suuresti korona-ajasta johtunut komponenttipula jolloin viime vuonna rekisteröitiin vuonna 2021 ja -22 tilattuja autoja.
      Teslan myynnin lasku johtuu pääasiassa tähän asti myydyimmän mallin Model Y uudistumisesta. Ostajat odottavat uutta mallia.
      BYD ja Tesla pystyvät pitämään hintatason alhaalla muihin nähden koska ne ovat alkujaankin vain sähköautojen valmistajia, eli pisin tuotekehitys, ja eivät käytä tuotannossaan alihankkijoita vaan tekevät autonsa alusta loppuun itse. Tesla jopa myy autonsa itse, eli välikäsiä ei ole. Toisin kuin tietääkseni kaikki muut.
      Tuosta edellä mainitusta syystä esim. eurooppalaiset autonvalmistajat eivät pysy sähköauto kelkassa mukana koska eivät pysty kilpailemaan hinnoissa. Esimerkkinä BYD Seal vs. BMW i4. Ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmaltaan samaa tasoa, mutta hintaero 30 000€.
      Vetyauto! Siihen paljon tutustuneena pidän sitä täysin pois suljettuna henkilöautoissa, nyt ja tulevaisuudessa. Laivoihin ja teollisuuteen vety sopii polttoaineita paremmin. Raskas tieliikennekalustokin suuntaa akkuihin.
      Sähköautot ovat tulevaisuutta henkilöautoissa, muilla ei ole mitään mahdollisuuksia.

      • Anonyymi

        "Esimerkkinä BYD Seal vs. BMW i4. Ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmaltaan samaa tasoa, mutta hintaero 30 000€."

        Hah hah haa... BYD tuottaa tehtaistaan lähinnä heikkolaatuista paskaa. Enkä muutenkaan ostaisi ikinä kiinalaista autoa, koska Kiina on fasistinen paskamaa ja Venäjän paras kaveri. Oikeastaan Kiinassa valmistetut autot pitäisi tehdä laittomiksi EU:ssa. Jos BYD haluaa myydä autojaan EU:ssa niin se voi perustaa tehtaan EU:n alueelle.

        Toki BYD ei ole niin paska automerkki kuin Tesla, jonka autot ovat ylivoimaisesti heikkolaatuisimpia. Mikä tahansa auto on parempi kuin Tesla.


      • Anonyymi

        "Sähköautot ovat tulevaisuutta henkilöautoissa, muilla ei ole mitään mahdollisuuksia."

        Sähköautoihin siirtyminen vie vähintään 30 vuotta, joten tilanteet muuttuvat. Synteettiset polttoaineetkin voi tulla tuossa ajassa kohtuullisen edullisiksi eikä polttomoottoreista tarvitse ikinä luopua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkkinä BYD Seal vs. BMW i4. Ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmaltaan samaa tasoa, mutta hintaero 30 000€."

        Hah hah haa... BYD tuottaa tehtaistaan lähinnä heikkolaatuista paskaa. Enkä muutenkaan ostaisi ikinä kiinalaista autoa, koska Kiina on fasistinen paskamaa ja Venäjän paras kaveri. Oikeastaan Kiinassa valmistetut autot pitäisi tehdä laittomiksi EU:ssa. Jos BYD haluaa myydä autojaan EU:ssa niin se voi perustaa tehtaan EU:n alueelle.

        Toki BYD ei ole niin paska automerkki kuin Tesla, jonka autot ovat ylivoimaisesti heikkolaatuisimpia. Mikä tahansa auto on parempi kuin Tesla.

        Hihii, olet kovapoika proilemaan, mutta tyhmyytesi tekee siitä turhaa. Olet lähinnä säälittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot ovat tulevaisuutta henkilöautoissa, muilla ei ole mitään mahdollisuuksia."

        Sähköautoihin siirtyminen vie vähintään 30 vuotta, joten tilanteet muuttuvat. Synteettiset polttoaineetkin voi tulla tuossa ajassa kohtuullisen edullisiksi eikä polttomoottoreista tarvitse ikinä luopua.

        "Synteettiset polttoaineetkin voi tulla tuossa ajassa kohtuullisen edullisiksi eikä polttomoottoreista tarvitse ikinä luopua."
        Ongelma onkin polttomoottorin surkeaakin surkeampi hyötysuhde.
        Mitä järkeä on polttaa lämpönä ilmaan 70-80% polttoaineen energiamäärästä? Sähköauton hyötysuhde on 85-90%. Vain 10 - 15% on lataus ym. häviöitä.
        Lisäksi aina kun jotain poltetaan tulee hengitykselle haitallisia pienhiukkasia, eli kaupunkien ilma saastuu edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkkinä BYD Seal vs. BMW i4. Ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmaltaan samaa tasoa, mutta hintaero 30 000€."

        Hah hah haa... BYD tuottaa tehtaistaan lähinnä heikkolaatuista paskaa. Enkä muutenkaan ostaisi ikinä kiinalaista autoa, koska Kiina on fasistinen paskamaa ja Venäjän paras kaveri. Oikeastaan Kiinassa valmistetut autot pitäisi tehdä laittomiksi EU:ssa. Jos BYD haluaa myydä autojaan EU:ssa niin se voi perustaa tehtaan EU:n alueelle.

        Toki BYD ei ole niin paska automerkki kuin Tesla, jonka autot ovat ylivoimaisesti heikkolaatuisimpia. Mikä tahansa auto on parempi kuin Tesla.

        Sulla vankkakin kokemus BYD Seal.sta? Kommenttisi on vain oletusta ja ennakkoluuloa. Käy edes katsomassa niin silmäsi avautuvat. Toki jos mieluummin maksat saman laatuisesta euroautosta tuon 30 000€ enemmän, niin kannatan, ne puhuu joilla on liitua... Tosin sinulla ei sitä kylläkään ole... Edes vanhaan Leafiin...
        Byd tekee omille markkinoilleen huonoa ja halpaa tavaraa, mutta eivät he niin hölmöjä ole, että samaa tänne eurooppaan edes tarjoaisivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, olet kovapoika proilemaan, mutta tyhmyytesi tekee siitä turhaa. Olet lähinnä säälittävä.

        Käy huviksesi vertailemassa... Minä kävin. Joten tiedän mistä puhun.
        Bemari antaa vain 2 vuoden takuun, Byd 6.n. Kumpi tehdas luottaa enemmän autoihinsa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkkinä BYD Seal vs. BMW i4. Ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmaltaan samaa tasoa, mutta hintaero 30 000€."

        Hah hah haa... BYD tuottaa tehtaistaan lähinnä heikkolaatuista paskaa. Enkä muutenkaan ostaisi ikinä kiinalaista autoa, koska Kiina on fasistinen paskamaa ja Venäjän paras kaveri. Oikeastaan Kiinassa valmistetut autot pitäisi tehdä laittomiksi EU:ssa. Jos BYD haluaa myydä autojaan EU:ssa niin se voi perustaa tehtaan EU:n alueelle.

        Toki BYD ei ole niin paska automerkki kuin Tesla, jonka autot ovat ylivoimaisesti heikkolaatuisimpia. Mikä tahansa auto on parempi kuin Tesla.

        Mä kyllä komppaaan Bydin puolesta. 5 sarjan vuoden 17 baijerilainen vaihtuu Sealiin. Olin ensin vakavasti harkitsemassa taas tuttua merkkiä mutta ihan vitsillä kävin sealin ajamassa. Oli kyllä suuri yllätys. Kuukauden joutuu vielä odottelemaan kunnes luovutus..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Synteettiset polttoaineetkin voi tulla tuossa ajassa kohtuullisen edullisiksi eikä polttomoottoreista tarvitse ikinä luopua."
        Ongelma onkin polttomoottorin surkeaakin surkeampi hyötysuhde.
        Mitä järkeä on polttaa lämpönä ilmaan 70-80% polttoaineen energiamäärästä? Sähköauton hyötysuhde on 85-90%. Vain 10 - 15% on lataus ym. häviöitä.
        Lisäksi aina kun jotain poltetaan tulee hengitykselle haitallisia pienhiukkasia, eli kaupunkien ilma saastuu edelleen.

        Sähköautossa täytyy olla enemmän tehoa, koska liikutettavaa massaa on enemmän ja energiaa kuluu ihan älyttömästi. On syytäkin olla parempi hyötysuhde, kun raahaa akkuja pitkin maita ja mantuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa täytyy olla enemmän tehoa, koska liikutettavaa massaa on enemmän ja energiaa kuluu ihan älyttömästi. On syytäkin olla parempi hyötysuhde, kun raahaa akkuja pitkin maita ja mantuja.

        Sitten on niiden akkujen valmistus ja raaka-aineiden kaivaminen maaperästä, jota et ota huomioon. Verrattuna polttoainetankin valmistukseen ja pitkäikäisyyteen. Akku pilaantuu, sen kapasiteetti hiipuu ja uusiminen käy paitsi kalliiksi myös ongelmalliseksi tekniikan muuttuessa, kun taas polttoainesäiliöön saadaan aina uutta energiaa nestemäisessä muodossa ja huomattavasti parempi energiatiheys eikä tankin tilavuus pienene sen ikääntyessä. Ja se polttoaine käytetään ennen kuin polttoainetankki pitää uusia. Laitetaan tuoretta nestettä aina tarpeen mukaan. Sitä voi pumpata maaperästä tai tuottaa hiilestä tai biojätteestä jne. Tämä vaihtoehto on hyvin monipuolinen ja joustava ja tarjoaa autoilijalle paremman käyttökokemuksen. Toimintamatka on pidempi, ja koska auto on kevyempi, se on ketterämpi varsinkin kaarteissa ja siitä lähtee vähemmän RENGASSAASTETTA, JOKA PILAA ILMAN JA VESISTÖT, ja se kuluttaa vähemmän maanteiden päällysteitä. Parkkihalliinkin pääsee murehtimatta painorajoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa täytyy olla enemmän tehoa, koska liikutettavaa massaa on enemmän ja energiaa kuluu ihan älyttömästi. On syytäkin olla parempi hyötysuhde, kun raahaa akkuja pitkin maita ja mantuja.

        ” Sähköautossa täytyy olla enemmän tehoa, koska liikutettavaa massaa on enemmän ja energiaa kuluu ihan älyttömästi.”
        Litrassa bensaa on noin 10 kWh energiaa, eli keskiverto polttiksen 7 l / 100 km kulutuksella käytät 70 kWh energiaa sadalla kilometrillä.
        Sähköauton keskimääräinen kulutus on alle 20 kWh /100 km.
        Kumpi nyt sitten mielestäsi kuluttaa enemmän?
        Saman kokoisen ja tehoisen polttiksen paino on vain 0 - 200 kg pienempi kuin sähköauton, tuolla ei käytännön merkitystä ole, merkitys on vain joidenkin mielikuvissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä kyllä komppaaan Bydin puolesta. 5 sarjan vuoden 17 baijerilainen vaihtuu Sealiin. Olin ensin vakavasti harkitsemassa taas tuttua merkkiä mutta ihan vitsillä kävin sealin ajamassa. Oli kyllä suuri yllätys. Kuukauden joutuu vielä odottelemaan kunnes luovutus..

        Kunhan BYD ensin valmistaa kaikki EU:ssa myydyt autot Euroopassa. Siis myös akku pitäisi valmistaa EU:ssa. Kiinassa eli fasistisessa paskamaassa valmistettuja autoja en ikinä tule ostamaan. Ylipäätään kaikille Kiinassa valmistetuille tuotteille pitäisi laittaa reipas raippavero.

        Ja muutenkin kiinalaisten tuotteiden jatkuva ostaminen tuhoaa Euroopan talouden. Suomalaisen pitäisi suosia suomalaisia tai edes EU:ssa valmistettuja tuotteita. Idiootit ostavat vain halpaa kiinalaista krääsää ja sitten tuhoavat samalla Suomen talouden. Kiinalaisten tuotteiden suosiminen on taloudellinen itsemurha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Sähköautossa täytyy olla enemmän tehoa, koska liikutettavaa massaa on enemmän ja energiaa kuluu ihan älyttömästi.”
        Litrassa bensaa on noin 10 kWh energiaa, eli keskiverto polttiksen 7 l / 100 km kulutuksella käytät 70 kWh energiaa sadalla kilometrillä.
        Sähköauton keskimääräinen kulutus on alle 20 kWh /100 km.
        Kumpi nyt sitten mielestäsi kuluttaa enemmän?
        Saman kokoisen ja tehoisen polttiksen paino on vain 0 - 200 kg pienempi kuin sähköauton, tuolla ei käytännön merkitystä ole, merkitys on vain joidenkin mielikuvissa.

        Todellinen painoero on 400-500 kiloa, jos on vähänkin isompi akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan BYD ensin valmistaa kaikki EU:ssa myydyt autot Euroopassa. Siis myös akku pitäisi valmistaa EU:ssa. Kiinassa eli fasistisessa paskamaassa valmistettuja autoja en ikinä tule ostamaan. Ylipäätään kaikille Kiinassa valmistetuille tuotteille pitäisi laittaa reipas raippavero.

        Ja muutenkin kiinalaisten tuotteiden jatkuva ostaminen tuhoaa Euroopan talouden. Suomalaisen pitäisi suosia suomalaisia tai edes EU:ssa valmistettuja tuotteita. Idiootit ostavat vain halpaa kiinalaista krääsää ja sitten tuhoavat samalla Suomen talouden. Kiinalaisten tuotteiden suosiminen on taloudellinen itsemurha.

        Ja muutenkin, sitten kyllä itketään kun Kiina aloittaa hyökkäämisen ja valloittaa naapurivaltioitaan. Tämä nimittäin luultavasti tapahtuu jo parin vuoden sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Synteettiset polttoaineetkin voi tulla tuossa ajassa kohtuullisen edullisiksi eikä polttomoottoreista tarvitse ikinä luopua."
        Ongelma onkin polttomoottorin surkeaakin surkeampi hyötysuhde.
        Mitä järkeä on polttaa lämpönä ilmaan 70-80% polttoaineen energiamäärästä? Sähköauton hyötysuhde on 85-90%. Vain 10 - 15% on lataus ym. häviöitä.
        Lisäksi aina kun jotain poltetaan tulee hengitykselle haitallisia pienhiukkasia, eli kaupunkien ilma saastuu edelleen.

        Sähköautot tuottavat enemmän pienhiukkasia kuin nykyaikaiset polttomoottoriautot. Nimittäin valtaosa pienhiukkasista tulee renkaista eikä pakoputkesta. Katupölyäkään sähköautot eivät vähenne vaan päinvastoin lisää sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on niiden akkujen valmistus ja raaka-aineiden kaivaminen maaperästä, jota et ota huomioon. Verrattuna polttoainetankin valmistukseen ja pitkäikäisyyteen. Akku pilaantuu, sen kapasiteetti hiipuu ja uusiminen käy paitsi kalliiksi myös ongelmalliseksi tekniikan muuttuessa, kun taas polttoainesäiliöön saadaan aina uutta energiaa nestemäisessä muodossa ja huomattavasti parempi energiatiheys eikä tankin tilavuus pienene sen ikääntyessä. Ja se polttoaine käytetään ennen kuin polttoainetankki pitää uusia. Laitetaan tuoretta nestettä aina tarpeen mukaan. Sitä voi pumpata maaperästä tai tuottaa hiilestä tai biojätteestä jne. Tämä vaihtoehto on hyvin monipuolinen ja joustava ja tarjoaa autoilijalle paremman käyttökokemuksen. Toimintamatka on pidempi, ja koska auto on kevyempi, se on ketterämpi varsinkin kaarteissa ja siitä lähtee vähemmän RENGASSAASTETTA, JOKA PILAA ILMAN JA VESISTÖT, ja se kuluttaa vähemmän maanteiden päällysteitä. Parkkihalliinkin pääsee murehtimatta painorajoitusta.

        Mineraalien kaivuu ei saastuta öljyntuotantoon verrattuna juuri mitään.
        Pelkästään Nesteen jalostamo suomessa aikaansaa ilmastopäästöjä monin kertaisen määrän kuin kaikki suomen kaivannaiset yhteensä. Tuohon kun vielä lisätään öljyn pumppaaminen 2 km.n syvyydestä, pumppaaminen tuhansia kilometrejä satamiin, kuljetus saastuttavilla laivoilla jalostamoille ja sieltä jakelupisteille, sitten tuosta käytetään auton liikkumiseen vain 20%.
        Kaikki öljy ostetaan ulkomailta. Sähkön tuotannossa suomi on miltei omavarainen. Osaatko edes kuvitella minkälainen etu sähköisessä autoilussa olisi suomen kansantaloudelle? Sinunkin verotus pienenisi huomattavasti.
        Mitä tulee autojen käyttökokemukseen niin käy edes kokeilemassa sähköautoa niin tietäisit asiasta jotain. Mikä hyöty sinulle on esim. 1000 km.n toimintamatkasta kun et kuitenkaan kerralla sitä matkaa milloinkaan aja. Moni sähköautoilija lataa autonsa pikalaturilla vain muutaman kerran vuodessa kesälomareissuillaan normaaleilla vessa ja kahvitauoillaan, muuten auto latautuu kotona nukkuessaan. Kumpi on loppupeleissä käyttömukavampi?
        Herää nykyaikaan ja todellisuuteen, älä elä virheellisissä mielikuvissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan BYD ensin valmistaa kaikki EU:ssa myydyt autot Euroopassa. Siis myös akku pitäisi valmistaa EU:ssa. Kiinassa eli fasistisessa paskamaassa valmistettuja autoja en ikinä tule ostamaan. Ylipäätään kaikille Kiinassa valmistetuille tuotteille pitäisi laittaa reipas raippavero.

        Ja muutenkin kiinalaisten tuotteiden jatkuva ostaminen tuhoaa Euroopan talouden. Suomalaisen pitäisi suosia suomalaisia tai edes EU:ssa valmistettuja tuotteita. Idiootit ostavat vain halpaa kiinalaista krääsää ja sitten tuhoavat samalla Suomen talouden. Kiinalaisten tuotteiden suosiminen on taloudellinen itsemurha.

        Katselehan sinäkin kotisi sähköisiä laitteita. Väitän, että kaikissa on vähintään elektroniikan komponentit valmistettu kiinassa. Eurooppalaisissa automerkeissä on väistämättä kiinassa tehtyjä osia. Auton kasaaminen kiinassa tehdyistä osistako on mielestäsi ratkaisu mihinkään?
        Euroopan talouden tuhoaa eurooppa itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellinen painoero on 400-500 kiloa, jos on vähänkin isompi akku.

        Googlea käyttämällä saat heposti oikeaa tietoa. Mielikuviin ei kannata luottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mineraalien kaivuu ei saastuta öljyntuotantoon verrattuna juuri mitään.
        Pelkästään Nesteen jalostamo suomessa aikaansaa ilmastopäästöjä monin kertaisen määrän kuin kaikki suomen kaivannaiset yhteensä. Tuohon kun vielä lisätään öljyn pumppaaminen 2 km.n syvyydestä, pumppaaminen tuhansia kilometrejä satamiin, kuljetus saastuttavilla laivoilla jalostamoille ja sieltä jakelupisteille, sitten tuosta käytetään auton liikkumiseen vain 20%.
        Kaikki öljy ostetaan ulkomailta. Sähkön tuotannossa suomi on miltei omavarainen. Osaatko edes kuvitella minkälainen etu sähköisessä autoilussa olisi suomen kansantaloudelle? Sinunkin verotus pienenisi huomattavasti.
        Mitä tulee autojen käyttökokemukseen niin käy edes kokeilemassa sähköautoa niin tietäisit asiasta jotain. Mikä hyöty sinulle on esim. 1000 km.n toimintamatkasta kun et kuitenkaan kerralla sitä matkaa milloinkaan aja. Moni sähköautoilija lataa autonsa pikalaturilla vain muutaman kerran vuodessa kesälomareissuillaan normaaleilla vessa ja kahvitauoillaan, muuten auto latautuu kotona nukkuessaan. Kumpi on loppupeleissä käyttömukavampi?
        Herää nykyaikaan ja todellisuuteen, älä elä virheellisissä mielikuvissa.

        Vain koska mineraalit kaivetaan lähes pelkästään muualla maailmassa. Suomessahan mineraalien kaivuu on lähinnä harrastetoimintaa verrattuna muihin maihin. Sähköautoja varten tarvittaisiin tuhansia uusia kaivoksia joista jokainen on Talvivaaraa pahempi. Nuo sinun "ekologiset" sähköautosi valmistus tuhoaa vähintään Suomen pinta-alan verran luontoa.

        "Sähkön tuotannossa suomi on miltei omavarainen"

        Ei ole lähimainkaan omavarainen. Puolet ajasta Suomeen tuodaan sähköä, koska Suomi on turvautuu tuulivoimaan eli sattumavoimaan. Jos Suomi olisi järkevä niin tehtäisiin enemmän ydinvoimaa ja sitten tuulivoimalat voidaan purkaa. Tuulivoimalat ovat oksettavan rumia, meluisia (eläimet eivät mene lähellekään tuulivoimaloita) ja pilkkovat palasiksi joukoittain lintuja. Lisäksi tuuli- ja aurinkovoimalat rakennetaan ulkomailla, ei Suomessa.

        "Mitä tulee autojen käyttökokemukseen niin käy edes kokeilemassa sähköautoa niin tietäisit asiasta jotain. "

        Itse olen ollut monta kertaa sähköautossa ja en huomannut siinä mitään ostamisen arvoista. Pikemminkin jotkut saatanan kosketusnäytöt ja jatkuva piipitys saa minut pikemminkin pysymään polttiksissa. Kosketusnäytöt on idioottimainen keksintö ja kaikenlaiset ajoavustimet turhakkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot tuottavat enemmän pienhiukkasia kuin nykyaikaiset polttomoottoriautot. Nimittäin valtaosa pienhiukkasista tulee renkaista eikä pakoputkesta. Katupölyäkään sähköautot eivät vähenne vaan päinvastoin lisää sitä.

        Taas vain virheellisiä mielikuvia, ei minkäänlaista tutkittua totuuspohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katselehan sinäkin kotisi sähköisiä laitteita. Väitän, että kaikissa on vähintään elektroniikan komponentit valmistettu kiinassa. Eurooppalaisissa automerkeissä on väistämättä kiinassa tehtyjä osia. Auton kasaaminen kiinassa tehdyistä osistako on mielestäsi ratkaisu mihinkään?
        Euroopan talouden tuhoaa eurooppa itse.

        Ja tuo onkin aivotonta idiotismia. Senhän takia USA käyttääkin kymmeniä miljardia sirutehtaiden siirtämiseen pois Kiinasta. Ja sähköautot saa tukea USA:ssa vain jos sähköauto on valmistettu USA:ssa. Lisätukea saa, jos akkukin on valmistettu USA:ssa. Kiinassa valmistetut sähköautot eivät saa mitään tukea.

        "Auton kasaaminen kiinassa tehdyistä osistako on mielestäsi ratkaisu mihinkään?"

        Olet oikeassa, myös osien pitäisi olla valmistettu EU:ssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain koska mineraalit kaivetaan lähes pelkästään muualla maailmassa. Suomessahan mineraalien kaivuu on lähinnä harrastetoimintaa verrattuna muihin maihin. Sähköautoja varten tarvittaisiin tuhansia uusia kaivoksia joista jokainen on Talvivaaraa pahempi. Nuo sinun "ekologiset" sähköautosi valmistus tuhoaa vähintään Suomen pinta-alan verran luontoa.

        "Sähkön tuotannossa suomi on miltei omavarainen"

        Ei ole lähimainkaan omavarainen. Puolet ajasta Suomeen tuodaan sähköä, koska Suomi on turvautuu tuulivoimaan eli sattumavoimaan. Jos Suomi olisi järkevä niin tehtäisiin enemmän ydinvoimaa ja sitten tuulivoimalat voidaan purkaa. Tuulivoimalat ovat oksettavan rumia, meluisia (eläimet eivät mene lähellekään tuulivoimaloita) ja pilkkovat palasiksi joukoittain lintuja. Lisäksi tuuli- ja aurinkovoimalat rakennetaan ulkomailla, ei Suomessa.

        "Mitä tulee autojen käyttökokemukseen niin käy edes kokeilemassa sähköautoa niin tietäisit asiasta jotain. "

        Itse olen ollut monta kertaa sähköautossa ja en huomannut siinä mitään ostamisen arvoista. Pikemminkin jotkut saatanan kosketusnäytöt ja jatkuva piipitys saa minut pikemminkin pysymään polttiksissa. Kosketusnäytöt on idioottimainen keksintö ja kaikenlaiset ajoavustimet turhakkeita.

        Katsele ja kuuntele:
        https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U

        "Ei ole lähimainkaan omavarainen. Puolet ajasta Suomeen tuodaan sähköä, koska Suomi on turvautuu tuulivoimaan eli sattumavoimaan."
        Lue tuo:
        https://yle.fi/a/74-20065984

        No aja sillä autolla, pelkääjän paikalla istuessa et saa mitään käsitystä.
        Minkä merkkisessä uudessa polttiksessa ei ole inhoamiasi kosketusnäyttöjä, piipityksiä ja ajoavustimia?

        Onko syynä vastaisuuteesi ehkä tyhjät taskut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsele ja kuuntele:
        https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U

        "Ei ole lähimainkaan omavarainen. Puolet ajasta Suomeen tuodaan sähköä, koska Suomi on turvautuu tuulivoimaan eli sattumavoimaan."
        Lue tuo:
        https://yle.fi/a/74-20065984

        No aja sillä autolla, pelkääjän paikalla istuessa et saa mitään käsitystä.
        Minkä merkkisessä uudessa polttiksessa ei ole inhoamiasi kosketusnäyttöjä, piipityksiä ja ajoavustimia?

        Onko syynä vastaisuuteesi ehkä tyhjät taskut?

        Tuo uutinen oli täyttä paskaa. Kun puolet ajasta Suomeen tuodaan enemmän sähköä ja puolet ajasta viedään sähköä niin ollaan muka "omavaraisia". Tällä hetkelläkin Suomi on riippuvainen sähkön tuonnista, koska vaje on 700 MW eikä nyt edes käytetä erityisen paljon sähköä. Talvella on hetkiä jolloin vaje on tuhansia megawatteja. Suomessa on ehkä paljon tuulivoimaloita, mutta kun ei tuule niin niistä ei tule yhtään sähköä. On ollut hetkiä kun koko Suomessa on ollut 0 MW tuulivoimaa.

        "No aja sillä autolla, pelkääjän paikalla istuessa et saa mitään käsitystä."

        Ei sähköautoa tarvitse ajaa tietääkseen, että sähköautolla ja polttiksella ei ole mitään eroa ajamisessa.

        "Minkä merkkisessä uudessa polttiksessa ei ole inhoamiasi kosketusnäyttöjä, piipityksiä ja ajoavustimia?"

        Sen takia kannattaakin ajaa vanhoilla autoilla. Ja nuo kosketusnäytöt pitäisi tehdä laittomiksi autoissa tai ainakin niiden käyttö ajon aikana. On täysin todistettu asia, että kosketusnäytöt autossa vähentävät turvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo onkin aivotonta idiotismia. Senhän takia USA käyttääkin kymmeniä miljardia sirutehtaiden siirtämiseen pois Kiinasta. Ja sähköautot saa tukea USA:ssa vain jos sähköauto on valmistettu USA:ssa. Lisätukea saa, jos akkukin on valmistettu USA:ssa. Kiinassa valmistetut sähköautot eivät saa mitään tukea.

        "Auton kasaaminen kiinassa tehdyistä osistako on mielestäsi ratkaisu mihinkään?"

        Olet oikeassa, myös osien pitäisi olla valmistettu EU:ssa.

        Miten luulet käyvän, jos nyt kiinassa valmistetut tuotteet siruja myöden alettaisiin valmistaa eu.ssa? Sinusta en tiedä, mutta minulla eikä varmaan 80% suomalaisista olisi varaa enää mihinkään uuteen eurooppalaiseen autoon. Kannattaisiko autojen, TV.n, tietokoneiden ym. kodinkoneiden valmistus eu.ssa koska kauppa ei kävisi? Eli ostaisiko niitä kukaan muu kuin ehkä sinun kaltaisesi ideologinen rahamies?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsele ja kuuntele:
        https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U

        "Ei ole lähimainkaan omavarainen. Puolet ajasta Suomeen tuodaan sähköä, koska Suomi on turvautuu tuulivoimaan eli sattumavoimaan."
        Lue tuo:
        https://yle.fi/a/74-20065984

        No aja sillä autolla, pelkääjän paikalla istuessa et saa mitään käsitystä.
        Minkä merkkisessä uudessa polttiksessa ei ole inhoamiasi kosketusnäyttöjä, piipityksiä ja ajoavustimia?

        Onko syynä vastaisuuteesi ehkä tyhjät taskut?

        "No aja sillä autolla, pelkääjän paikalla istuessa et saa mitään käsitystä."

        Itse tunnen useita, jotka ovat jopa omistaneet sähköauton, mutta ovat siirtyneet takaisin polttikseen. Eivät edes he olleet vaikuttuneita sähköautosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten luulet käyvän, jos nyt kiinassa valmistetut tuotteet siruja myöden alettaisiin valmistaa eu.ssa? Sinusta en tiedä, mutta minulla eikä varmaan 80% suomalaisista olisi varaa enää mihinkään uuteen eurooppalaiseen autoon. Kannattaisiko autojen, TV.n, tietokoneiden ym. kodinkoneiden valmistus eu.ssa koska kauppa ei kävisi? Eli ostaisiko niitä kukaan muu kuin ehkä sinun kaltaisesi ideologinen rahamies?

        Siis tapetaanko joukolla itsemme? Nimittäin jos tuotteiden valmistus siirtyy Kiinaan niin sitten ei ole pian työtäkään ja rahat loppuvat kokonaan. Siksi järkevät ostavat kotimaisia ja EU:ssa tehtäviä tuotteita vaikka ne olisivat kalliimpia. Vain idiootit ostavat Kiina-krääsää. Kiinassa tehtävät tuotteet vain boikottiin.

        Enkä näe muutenkaan mitään eroa Venäjän ja Kiinan välillä. Ne ovat ihan samanlaisia valtioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tapetaanko joukolla itsemme? Nimittäin jos tuotteiden valmistus siirtyy Kiinaan niin sitten ei ole pian työtäkään ja rahat loppuvat kokonaan. Siksi järkevät ostavat kotimaisia ja EU:ssa tehtäviä tuotteita vaikka ne olisivat kalliimpia. Vain idiootit ostavat Kiina-krääsää. Kiinassa tehtävät tuotteet vain boikottiin.

        Enkä näe muutenkaan mitään eroa Venäjän ja Kiinan välillä. Ne ovat ihan samanlaisia valtioita.

        Ja muuten, monien elektroniikkatuotteiden valmistus on jo siirretty pois Kiinasta. Toki valmistus on edelleen Aasiassa, mutta ei Kiinassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No aja sillä autolla, pelkääjän paikalla istuessa et saa mitään käsitystä."

        Itse tunnen useita, jotka ovat jopa omistaneet sähköauton, mutta ovat siirtyneet takaisin polttikseen. Eivät edes he olleet vaikuttuneita sähköautosta.

        Et tunne. Sähköautot.nyt foorimilla oli kysely tuosta aiheesta. Tuhansien jäsenten joukossa oli yksi polttomoottoriseen autoon siirtynyt, sekin elämän muutoksen (rahatilanteen) johdosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo uutinen oli täyttä paskaa. Kun puolet ajasta Suomeen tuodaan enemmän sähköä ja puolet ajasta viedään sähköä niin ollaan muka "omavaraisia". Tällä hetkelläkin Suomi on riippuvainen sähkön tuonnista, koska vaje on 700 MW eikä nyt edes käytetä erityisen paljon sähköä. Talvella on hetkiä jolloin vaje on tuhansia megawatteja. Suomessa on ehkä paljon tuulivoimaloita, mutta kun ei tuule niin niistä ei tule yhtään sähköä. On ollut hetkiä kun koko Suomessa on ollut 0 MW tuulivoimaa.

        "No aja sillä autolla, pelkääjän paikalla istuessa et saa mitään käsitystä."

        Ei sähköautoa tarvitse ajaa tietääkseen, että sähköautolla ja polttiksella ei ole mitään eroa ajamisessa.

        "Minkä merkkisessä uudessa polttiksessa ei ole inhoamiasi kosketusnäyttöjä, piipityksiä ja ajoavustimia?"

        Sen takia kannattaakin ajaa vanhoilla autoilla. Ja nuo kosketusnäytöt pitäisi tehdä laittomiksi autoissa tai ainakin niiden käyttö ajon aikana. On täysin todistettu asia, että kosketusnäytöt autossa vähentävät turvallisuutta.

        "Tuo uutinen oli täyttä paskaa."
        Sinäkö tuon paremmin tiedät? Saanen epäillä.
        Se, että muutama tunti tai vuorokausi tuodaan sähköä, ei merkitse mitään, koska suomi myös myy sähköä ulos... ehkä jopa enemmän...

        "Sen takia kannattaakin ajaa vanhoilla autoilla."
        Eli olet tyhjätaskuinen kateellinen urputtaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tapetaanko joukolla itsemme? Nimittäin jos tuotteiden valmistus siirtyy Kiinaan niin sitten ei ole pian työtäkään ja rahat loppuvat kokonaan. Siksi järkevät ostavat kotimaisia ja EU:ssa tehtäviä tuotteita vaikka ne olisivat kalliimpia. Vain idiootit ostavat Kiina-krääsää. Kiinassa tehtävät tuotteet vain boikottiin.

        Enkä näe muutenkaan mitään eroa Venäjän ja Kiinan välillä. Ne ovat ihan samanlaisia valtioita.

        "Nimittäin jos tuotteiden valmistus siirtyy Kiinaan niin sitten ei ole pian työtäkään ja rahat loppuvat kokonaan"
        Eikös ne ole jo sinne kiinaan ja aasiaan kaikki viety? Ennen tehtiin telkkareita, kännyköitä ym. suomessa ja euroopassa. Nykyään elektroniikkateollisuutta ei taida olla juuri mitään eu.ssa ja varsinkaan suomessa. Vaisala taitaa olla viimeisiä...

        Mitä venäläisiä tuotteita olet ostanut suomesta öljytuotteita lukuunottamatta edes ennen sotaa? Eli kovinkin erilaisia maita ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo uutinen oli täyttä paskaa."
        Sinäkö tuon paremmin tiedät? Saanen epäillä.
        Se, että muutama tunti tai vuorokausi tuodaan sähköä, ei merkitse mitään, koska suomi myös myy sähköä ulos... ehkä jopa enemmän...

        "Sen takia kannattaakin ajaa vanhoilla autoilla."
        Eli olet tyhjätaskuinen kateellinen urputtaja.

        Omavaraisuus tarkoittaa, että vaikka sähköjohdot katkaistaisiin ulkomaille niin sähköä riittäisi kaikille. Suomi ei ole siis omavarainen sähkön suhteen. Jos tunninkin ajan vuodesta tuodaan enemmän sähköä kuin viedään niin ei olla omavaraisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nimittäin jos tuotteiden valmistus siirtyy Kiinaan niin sitten ei ole pian työtäkään ja rahat loppuvat kokonaan"
        Eikös ne ole jo sinne kiinaan ja aasiaan kaikki viety? Ennen tehtiin telkkareita, kännyköitä ym. suomessa ja euroopassa. Nykyään elektroniikkateollisuutta ei taida olla juuri mitään eu.ssa ja varsinkaan suomessa. Vaisala taitaa olla viimeisiä...

        Mitä venäläisiä tuotteita olet ostanut suomesta öljytuotteita lukuunottamatta edes ennen sotaa? Eli kovinkin erilaisia maita ovat.

        Niinpä, EU:n pitäisi yrittää pakottaa siirtämään tuotantoa takaisin Eurooppaan eli Kiinassa tehdyille tuotteille reippaasti raippaveroja. Nythän aiotaan Kiinassa oleville sähköautoille laittaa lisäveroja. Esimerkiksi BYD:n sähköautoille tulisi EU:ssa 17% rangaistustulli, joka tulee nykyisen 10% tullin päälle. Tätä voitaisiin laajentaa kaikkiin muihinkin siellä valmistettuihin tuotteisiin. Toki kiinalaiset pääsevät noista veroista, jos vain rakentavat tehtaansa EU:n alueelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omavaraisuus tarkoittaa, että vaikka sähköjohdot katkaistaisiin ulkomaille niin sähköä riittäisi kaikille. Suomi ei ole siis omavarainen sähkön suhteen. Jos tunninkin ajan vuodesta tuodaan enemmän sähköä kuin viedään niin ei olla omavaraisia.

        Huomasitko kirjoituksessani, ja tunnetko sanan miltei? Se tarkoittaa että melkein kaikki sähkötuotto on omavaraista. Kaikki öljytuotteet ovat ostokamaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko kirjoituksessani, ja tunnetko sanan miltei? Se tarkoittaa että melkein kaikki sähkötuotto on omavaraista. Kaikki öljytuotteet ovat ostokamaa.

        Ei ole omavaraista, jos yli puolet ajasta sähkötuotto ei riitä omiin tarpeisiin. Eihän sähkön tuotanto tällä hetkelläkään riitä omiin tarpeisiin eikä sähkön kulutus ole edes erityisen korkeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tunne. Sähköautot.nyt foorimilla oli kysely tuosta aiheesta. Tuhansien jäsenten joukossa oli yksi polttomoottoriseen autoon siirtynyt, sekin elämän muutoksen (rahatilanteen) johdosta.

        Ne, jotka vaihtavat polttomoottoriin takaisin eivät enää sähköautot.nyt -foorumilla roiku. Lisäksi tuo foorumi on lähinnä propagandaa ja keskustelut ovat puhdasta sontaa.

        Jos kunnon kyselyitä katselee niin noin puolet sähköautoilijoista siirtyy takaisin polttikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne, jotka vaihtavat polttomoottoriin takaisin eivät enää sähköautot.nyt -foorumilla roiku. Lisäksi tuo foorumi on lähinnä propagandaa ja keskustelut ovat puhdasta sontaa.

        Jos kunnon kyselyitä katselee niin noin puolet sähköautoilijoista siirtyy takaisin polttikseen.

        Muutenkin monet sähköauton ostaneet ovat todenneet sen olevan käyttökelvoton romu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nimittäin jos tuotteiden valmistus siirtyy Kiinaan niin sitten ei ole pian työtäkään ja rahat loppuvat kokonaan"
        Eikös ne ole jo sinne kiinaan ja aasiaan kaikki viety? Ennen tehtiin telkkareita, kännyköitä ym. suomessa ja euroopassa. Nykyään elektroniikkateollisuutta ei taida olla juuri mitään eu.ssa ja varsinkaan suomessa. Vaisala taitaa olla viimeisiä...

        Mitä venäläisiä tuotteita olet ostanut suomesta öljytuotteita lukuunottamatta edes ennen sotaa? Eli kovinkin erilaisia maita ovat.

        Valtaosa öljystä ei tule Venäjältä joten tuosta itkeminen on idioottimaista.

        Ja muuten, osa sähköautojenkin materiaaleista tulee Venäjältä. Venäjällä on paljon muutakin teollisuutta kuin öljyteollisuutta. Kaivosalakin on siellä suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne, jotka vaihtavat polttomoottoriin takaisin eivät enää sähköautot.nyt -foorumilla roiku. Lisäksi tuo foorumi on lähinnä propagandaa ja keskustelut ovat puhdasta sontaa.

        Jos kunnon kyselyitä katselee niin noin puolet sähköautoilijoista siirtyy takaisin polttikseen.

        No esitä yksi kysely tai tutkimus joka puoltaa väitettäsi. Eipä taida löytyä. Mielikuvia ja uskomuksia kyllä riittää, mutta mitään kättä pidempää ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa öljystä ei tule Venäjältä joten tuosta itkeminen on idioottimaista.

        Ja muuten, osa sähköautojenkin materiaaleista tulee Venäjältä. Venäjällä on paljon muutakin teollisuutta kuin öljyteollisuutta. Kaivosalakin on siellä suuri.

        "Valtaosa öljystä ei tule Venäjältä joten tuosta itkeminen on idioottimaista."
        Mistä olen itkenyt? Valtaosa suomen öljystä ennen sotaa tuli venäjältä, nyt ei (tietääkseni) lainkaan. Tulihan sieltä myös puuta ja jotain muuta. Mutta kuluttajan ostettavissa olevaa tuotetta sieltä ei ole tullut kuten kiinasta. Joten edelleen, erilaisia maita ovat. Kommunistisuus vain samaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole omavaraista, jos yli puolet ajasta sähkötuotto ei riitä omiin tarpeisiin. Eihän sähkön tuotanto tällä hetkelläkään riitä omiin tarpeisiin eikä sähkön kulutus ole edes erityisen korkeaa.

        Et taida tietää / ymmärtää sähköntuotannon yleisiä pelisääntöjä.
        Pohjoismaat käyttävät sen maan sähköntuotantoa joka on halvinta. Esim. kun suomessa ei tuule ja suomen ydinsähkö on kalliimpaa kuin esim. ruotsin vesivoimasähkö, ostetaan suomeen tuota halpaa vesivoimaa, kun taas tuulee, ja suomessa on ylituotantoa, myydään se ruotsiin koska se on halvempaa kuin tuo heidän vesivoima. Tuo artikkelin väite omavaraisuudesta pitää paikkansa vaikka piuhat ulkomaille katkaistaisiin, mutta sähkö saattaisi olla huomattavan kallista kulutustilanteesta riippuen jos varavoimalat pitäisi käynnistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tietää / ymmärtää sähköntuotannon yleisiä pelisääntöjä.
        Pohjoismaat käyttävät sen maan sähköntuotantoa joka on halvinta. Esim. kun suomessa ei tuule ja suomen ydinsähkö on kalliimpaa kuin esim. ruotsin vesivoimasähkö, ostetaan suomeen tuota halpaa vesivoimaa, kun taas tuulee, ja suomessa on ylituotantoa, myydään se ruotsiin koska se on halvempaa kuin tuo heidän vesivoima. Tuo artikkelin väite omavaraisuudesta pitää paikkansa vaikka piuhat ulkomaille katkaistaisiin, mutta sähkö saattaisi olla huomattavan kallista kulutustilanteesta riippuen jos varavoimalat pitäisi käynnistää.

        Siinä tapauksessa ollaan omavaraisia jos lämmitys katkaistaan ja tehtaat suljetaan. Muutoin sähkö loppuu eikä hinta tätä muuta paskankaan vertaa. Ilman ulkomailta tulevaa sähköä kuolisimme rääkyen kylmyyteen talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa ollaan omavaraisia jos lämmitys katkaistaan ja tehtaat suljetaan. Muutoin sähkö loppuu eikä hinta tätä muuta paskankaan vertaa. Ilman ulkomailta tulevaa sähköä kuolisimme rääkyen kylmyyteen talvella.

        Edelleen fakta on, että Suomi ei ole omavarainen sähköstä, ei edes lähelle sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tietää / ymmärtää sähköntuotannon yleisiä pelisääntöjä.
        Pohjoismaat käyttävät sen maan sähköntuotantoa joka on halvinta. Esim. kun suomessa ei tuule ja suomen ydinsähkö on kalliimpaa kuin esim. ruotsin vesivoimasähkö, ostetaan suomeen tuota halpaa vesivoimaa, kun taas tuulee, ja suomessa on ylituotantoa, myydään se ruotsiin koska se on halvempaa kuin tuo heidän vesivoima. Tuo artikkelin väite omavaraisuudesta pitää paikkansa vaikka piuhat ulkomaille katkaistaisiin, mutta sähkö saattaisi olla huomattavan kallista kulutustilanteesta riippuen jos varavoimalat pitäisi käynnistää.

        Vaikka varavoimalat käynnistettäisiin niin se ei riitä alkuunkaan. Vaje kun on pahimmillaan 3 kertaa Ol3:n verran eikä sellaista varavoimaa Suomessa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka varavoimalat käynnistettäisiin niin se ei riitä alkuunkaan. Vaje kun on pahimmillaan 3 kertaa Ol3:n verran eikä sellaista varavoimaa Suomessa ole.

        Korjaan… Vaje on enemmän kuin 3 OL3:ta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa ollaan omavaraisia jos lämmitys katkaistaan ja tehtaat suljetaan. Muutoin sähkö loppuu eikä hinta tätä muuta paskankaan vertaa. Ilman ulkomailta tulevaa sähköä kuolisimme rääkyen kylmyyteen talvella.

        Hyvät herrat. Lopettakaa väittely selvästä asiasta. Lukekaa tuosta fingridin selkokielinen juttu sähkön omavaraisuudesta. Teistä toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä.

        https://www.fingridlehti.fi/mita-tarkoittaa-sahkoomavaraisuus-enta-teho-omavaraisuus/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät herrat. Lopettakaa väittely selvästä asiasta. Lukekaa tuosta fingridin selkokielinen juttu sähkön omavaraisuudesta. Teistä toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä.

        https://www.fingridlehti.fi/mita-tarkoittaa-sahkoomavaraisuus-enta-teho-omavaraisuus/

        Ja tuo on idioottimaista paskanjauhantaa. Suomi ei ole omavarainen, koska Suomen pitää tuoda sähköä ulkomailta kovien pakkasten aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo on idioottimaista paskanjauhantaa. Suomi ei ole omavarainen, koska Suomen pitää tuoda sähköä ulkomailta kovien pakkasten aikaan.

        Sulla näyttää olevan ymmärryksessä vikaa. No sillehän emme mitään voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo on idioottimaista paskanjauhantaa. Suomi ei ole omavarainen, koska Suomen pitää tuoda sähköä ulkomailta kovien pakkasten aikaan.

        Fingrid on taho joka vastaa suomen sähköistämisestä, eli taho, jolla on täydellinen ja viimeinen tieto suomen sähkötuotannosta.
        Sitten on tämä pelle joka luulee tietävänsä nuo asiat paremmin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fingrid on taho joka vastaa suomen sähköistämisestä, eli taho, jolla on täydellinen ja viimeinen tieto suomen sähkötuotannosta.
        Sitten on tämä pelle joka luulee tietävänsä nuo asiat paremmin...

        On ihan sama vaikka vastaisi sähköistämisestä. Kun Suomessa on oikein kova pakkanen niin vaje on usein koko ydinvoimalakapasiteetin verran. Vaikka kaikista Suomen kotitalouksista silloin katkaistaisiin sähköt niin sähkö ei silti riittäisi tehtaille ilman tuontisähköä. Edes vaikka jokaisen Suomen varavoimalan käynnistäminen ei riittäisi.

        Suomi ei ole omavarainen sähköstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihan sama vaikka vastaisi sähköistämisestä. Kun Suomessa on oikein kova pakkanen niin vaje on usein koko ydinvoimalakapasiteetin verran. Vaikka kaikista Suomen kotitalouksista silloin katkaistaisiin sähköt niin sähkö ei silti riittäisi tehtaille ilman tuontisähköä. Edes vaikka jokaisen Suomen varavoimalan käynnistäminen ei riittäisi.

        Suomi ei ole omavarainen sähköstä.

        Esimerkiksi kovan pakkasen aikaan Suomen sähkönkulutus voi olla 15 000 MW ja tuotanto 8 000 MW. Tuollaista 7 000 MW varavoimaa ei Suomessa ole olemassa. Ja tuosta 15 000 MW:stä vain noin 4 000 MW on kotitalouksien sähköä. Eli vaikka jokainen kotitalous säästäisi sähköä niin sähkö ei silti riitä.


    • Anonyymi

      Sähköauton kehitys jatkuu ja latausinfraa rakennetaan kokoajan, koska sähköautojen määrä kasvaa ja tulee kasvamaan kun kohta kaikkien pitää olla ladattavia.

    • Anonyymi

      Nykyisen sähköauton pulmana on akusto, johon on sitoutunut liikaa pääomaa ja se on painava !
      Sähköauton elinkaaren aikana jonkun sähköauton omistajista täytyy vaihtaa akusto omaan laskuunsa !
      Se on kallis operaatio eli, 15000€ tai enemmän ! Se näkyy vaihtoautojen hyvityshinnoissa jossakin vaiheessa !

      Tätä eivät myöskään ympäristö ihmiset ymmärrä !

      • Anonyymi

        Akkuje hinnat ovat pienentyneet, ja halventuvat jatkuvasti, eikä sähköauto ole merkityksellisen paljon painavampi.. Mikään tutkittu tieto ei tue käsitystäsi akkujen yleisestä vikaantumisesta auton elinkaaren aikana. Akkuja korjataan nykyään kuten polttiksen moottoreitakin. Mikä muuttuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkuje hinnat ovat pienentyneet, ja halventuvat jatkuvasti, eikä sähköauto ole merkityksellisen paljon painavampi.. Mikään tutkittu tieto ei tue käsitystäsi akkujen yleisestä vikaantumisesta auton elinkaaren aikana. Akkuja korjataan nykyään kuten polttiksen moottoreitakin. Mikä muuttuu?

        Jos ajattelee, että 500 kiloa on vähän niin ehkä sitten. Todellisuudessa painoero on todella suuri sähköauton ja polttiksen välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkuje hinnat ovat pienentyneet, ja halventuvat jatkuvasti, eikä sähköauto ole merkityksellisen paljon painavampi.. Mikään tutkittu tieto ei tue käsitystäsi akkujen yleisestä vikaantumisesta auton elinkaaren aikana. Akkuja korjataan nykyään kuten polttiksen moottoreitakin. Mikä muuttuu?

        Sähköauton koko akustoa ei korjata eikä vaihdeta muutamalla tonnilla joka on tyypillisesti polttis moottorin vaihtohinta.
        https://autojerry.fi/hinnat/moottorin-vaihto-hinta/

        https://seura.fi/asiat/tutkivat/seura-selvitti-sahkoauton-akku-on-kulkupelin-kallein-osa-kauan-se-kestaa-ja-paljonko-sen-korjaaminen-maksaa/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkuje hinnat ovat pienentyneet, ja halventuvat jatkuvasti, eikä sähköauto ole merkityksellisen paljon painavampi.. Mikään tutkittu tieto ei tue käsitystäsi akkujen yleisestä vikaantumisesta auton elinkaaren aikana. Akkuja korjataan nykyään kuten polttiksen moottoreitakin. Mikä muuttuu?

        Kirjoittaja ei ymmärrä, että lyhentynyttä toimintasädettä ei voi korjata akuston moduleita vaihtamalla vaan koko akusto täytyy vaihtaa !

        Siinä vaiheessa auton markkina-arvo on sama kuin akuston vaihdon hinta, joten auto romutetaan ! Tämä tarkoittaa arvon menetystä viimeiselle omistajalle !

        Nyky sähköautoissa akuston koko on liian määräävä ja siihen on sitoutunut liikaa pääomaa !!

        Vaihtoautona sähköauto on liian kallis !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaja ei ymmärrä, että lyhentynyttä toimintasädettä ei voi korjata akuston moduleita vaihtamalla vaan koko akusto täytyy vaihtaa !

        Siinä vaiheessa auton markkina-arvo on sama kuin akuston vaihdon hinta, joten auto romutetaan ! Tämä tarkoittaa arvon menetystä viimeiselle omistajalle !

        Nyky sähköautoissa akuston koko on liian määräävä ja siihen on sitoutunut liikaa pääomaa !!

        Vaihtoautona sähköauto on liian kallis !

        Jos auton kantama vähenee 20% mikä on todettu vasta yli 300 000km ajetuilla autoilla, se ei vaikuta juurikaan auton todelliseen käytettävyyteen. Pääseekö autolla uutena 500 vai vanhana 400 km ei monellekaan ole mitään käytännön merkitystä, kaikki tuntemani autoilijat pitää tauon vähintään 300km / 4 tunnin välein.
        Veikkaan, että yli 90% autoilijoista ei ole niin kiireellisiä ihmisiä ettei pystyisi joskus pidemmillä kesälomareissuillaan pitämään taukoja vaikka 200km.n välen, monet tuntemani ihmiset näin tekevät perinteisillä autoillaankin. Kannattaa muistaa, että henkilöauton keskimääräinen ajomatka on alle 50km päivässä. Rautaperseet ajakoon dieselillä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton koko akustoa ei korjata eikä vaihdeta muutamalla tonnilla joka on tyypillisesti polttis moottorin vaihtohinta.
        https://autojerry.fi/hinnat/moottorin-vaihto-hinta/

        https://seura.fi/asiat/tutkivat/seura-selvitti-sahkoauton-akku-on-kulkupelin-kallein-osa-kauan-se-kestaa-ja-paljonko-sen-korjaaminen-maksaa/

        Tuolla matkalla, jonka sähköauto on säästänyt öljynvaihto ym. polttomoottorin huoltohinnoissa ja käytetyssä energian hinnassa on tuo korjauksien hinnan erotus kuitattu jo monesti.


      • Anonyymi

        Niin ja akustoon liittyy laturit ja laturien nopeus ja hinta. Ja laturien elinkaari ja vikaantuminen ja huoltokustannukset. Juuri sähköautoilija se askartelee letkun kanssa harva se päivä. Sateella ja kovassa pakkasessa se ei ole kivaa. Paljon vaikuttaa, onko talli ja oma laturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajattelee, että 500 kiloa on vähän niin ehkä sitten. Todellisuudessa painoero on todella suuri sähköauton ja polttiksen välillä.

        Googlea käyttämällä saat helposti oikeaa tietoa autojen painoeroista. Mielikuviin ei kannata luottaa. Tokihan vertailet saman kokoisia ja läheskään saman tehoisia autoja keskenään.
        Esim Tesla model X on kevyempi kuin BMW X7 ja Tesla model 3 rwd on kevyempi kuin saman kokoinen ja tehoinen BMW 340i.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auton kantama vähenee 20% mikä on todettu vasta yli 300 000km ajetuilla autoilla, se ei vaikuta juurikaan auton todelliseen käytettävyyteen. Pääseekö autolla uutena 500 vai vanhana 400 km ei monellekaan ole mitään käytännön merkitystä, kaikki tuntemani autoilijat pitää tauon vähintään 300km / 4 tunnin välein.
        Veikkaan, että yli 90% autoilijoista ei ole niin kiireellisiä ihmisiä ettei pystyisi joskus pidemmillä kesälomareissuillaan pitämään taukoja vaikka 200km.n välen, monet tuntemani ihmiset näin tekevät perinteisillä autoillaankin. Kannattaa muistaa, että henkilöauton keskimääräinen ajomatka on alle 50km päivässä. Rautaperseet ajakoon dieselillä...

        Tarkoitus ei ole kulkea liikaa koneen ehdoilla vaan ihmisen ehdoilla !

        Tankkaus ajaksi 5min on sopiva !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlea käyttämällä saat helposti oikeaa tietoa autojen painoeroista. Mielikuviin ei kannata luottaa. Tokihan vertailet saman kokoisia ja läheskään saman tehoisia autoja keskenään.
        Esim Tesla model X on kevyempi kuin BMW X7 ja Tesla model 3 rwd on kevyempi kuin saman kokoinen ja tehoinen BMW 340i.

        Eri merkkien autoja eivampi voi verrata keskenään, koska nuo autot ovat täysin erilaisia. Tuollainen vertailu on idiotismia. BMW:t ovat aina olleet painavia ja BMW:n sähköautot ovat satoja kiloja painaa kuin BMW:n polttomoottoriautot.

        Jos samaan autoon laitettaisiin polttomoottorin tilalle sähkömoottori ja isohko akku niin paino nousee monta sataa kiloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri merkkien autoja eivampi voi verrata keskenään, koska nuo autot ovat täysin erilaisia. Tuollainen vertailu on idiotismia. BMW:t ovat aina olleet painavia ja BMW:n sähköautot ovat satoja kiloja painaa kuin BMW:n polttomoottoriautot.

        Jos samaan autoon laitettaisiin polttomoottorin tilalle sähkömoottori ja isohko akku niin paino nousee monta sataa kiloa.

        Eli teslaa ei voi eikä saa verrata mihinkään… onhan se tunnetusti ylivertainen sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitus ei ole kulkea liikaa koneen ehdoilla vaan ihmisen ehdoilla !

        Tankkaus ajaksi 5min on sopiva !

        Vähemmän sähköautoilija notkuu autonsa kupeella ladatessaan kuin sinä tankatessasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja akustoon liittyy laturit ja laturien nopeus ja hinta. Ja laturien elinkaari ja vikaantuminen ja huoltokustannukset. Juuri sähköautoilija se askartelee letkun kanssa harva se päivä. Sateella ja kovassa pakkasessa se ei ole kivaa. Paljon vaikuttaa, onko talli ja oma laturi.

        Pidempään sinä värjöttelet sen autosi vieressä tankatessasi kuin kukaan sähköautoilija. Sähköletkua ei tarvitse pidellä lataessa kuten tankatessa haisevaa litkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auton kantama vähenee 20% mikä on todettu vasta yli 300 000km ajetuilla autoilla, se ei vaikuta juurikaan auton todelliseen käytettävyyteen. Pääseekö autolla uutena 500 vai vanhana 400 km ei monellekaan ole mitään käytännön merkitystä, kaikki tuntemani autoilijat pitää tauon vähintään 300km / 4 tunnin välein.
        Veikkaan, että yli 90% autoilijoista ei ole niin kiireellisiä ihmisiä ettei pystyisi joskus pidemmillä kesälomareissuillaan pitämään taukoja vaikka 200km.n välen, monet tuntemani ihmiset näin tekevät perinteisillä autoillaankin. Kannattaa muistaa, että henkilöauton keskimääräinen ajomatka on alle 50km päivässä. Rautaperseet ajakoon dieselillä...

        Kummallista kyllä vanhoissa Leafeissa on kantama voinut vähentyä 40% noin 100 000 km ajojen jälkeen, joten tuo väitteesi on täyttä puppua. Itse asiassa mikään markkinoilla oleva Leaf ei tule kestämään lähellekään tuota 300 000 kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista kyllä vanhoissa Leafeissa on kantama voinut vähentyä 40% noin 100 000 km ajojen jälkeen, joten tuo väitteesi on täyttä puppua. Itse asiassa mikään markkinoilla oleva Leaf ei tule kestämään lähellekään tuota 300 000 kilometriä.

        Jännä juttu että muutaman yksilön perustella vedetään yleistävä johtopäätös kaikkien akkujen kestävyydestä, ja jostain syystä muutenkin aina tuodaan Leaf näissä esimerkkinä, vaikka on tiedossa ettei autossa ole samanlaista akun lämmönhallintaa kuin muisssa sähköautoissa. Ei yhtään tarkoitushakuista, eihän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännä juttu että muutaman yksilön perustella vedetään yleistävä johtopäätös kaikkien akkujen kestävyydestä, ja jostain syystä muutenkin aina tuodaan Leaf näissä esimerkkinä, vaikka on tiedossa ettei autossa ole samanlaista akun lämmönhallintaa kuin muisssa sähköautoissa. Ei yhtään tarkoitushakuista, eihän?

        Ihan samaa kuin sinun jutuissasi. Mikään ei viittaa siihen, että sähköautojen akut kestäisivät tuota 300 000 kilometriä. Väitteesi 20% kantaman lyhenemisestä on vedetty hatusta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samaa kuin sinun jutuissasi. Mikään ei viittaa siihen, että sähköautojen akut kestäisivät tuota 300 000 kilometriä. Väitteesi 20% kantaman lyhenemisestä on vedetty hatusta.

        Niinkö? Minulla on tutkimustietoa asiasta jonka voit alla olevasta linkistä lukea (käytä googlen tranlatoria kun et englantia osaa). Onko sinulla muuta kuin väärää oletusta?

        Tuolla tutkimuksessa mm. todetaan "Yksi jännittävä tieto, jonka keräsimme tiedoista, oli, että paljon ajetut sähköajoneuvot eivät osoittaneet merkittävästi suurempaa akun heikkenemistä. Tämän pitäisi olla tervetullut uutinen.

        https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista kyllä vanhoissa Leafeissa on kantama voinut vähentyä 40% noin 100 000 km ajojen jälkeen, joten tuo väitteesi on täyttä puppua. Itse asiassa mikään markkinoilla oleva Leaf ei tule kestämään lähellekään tuota 300 000 kilometriä.

        "Itse asiassa mikään markkinoilla oleva Leaf ei tule kestämään lähellekään tuota 300 000 kilometriä."
        Taas väärin:
        https://www.is.fi/autot/art-2000005810949.html


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse asiassa mikään markkinoilla oleva Leaf ei tule kestämään lähellekään tuota 300 000 kilometriä."
        Taas väärin:
        https://www.is.fi/autot/art-2000005810949.html

        Eli löysit yhden poikkeustapauksen joka nippa nappa on selvinnyt rajan yli kun lopuista akku on tuhoutunut jo kauan ennen tuota kilometrirajaa. Onpa vakuuttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli löysit yhden poikkeustapauksen joka nippa nappa on selvinnyt rajan yli kun lopuista akku on tuhoutunut jo kauan ennen tuota kilometrirajaa. Onpa vakuuttavaa.

        Huomaatko, että tässä puhutaan ensimmäisistä varteenotettavista sähköautoista nykymaailmassa. Vedätkö tosissasi jotain johtopäätöksiä noista kohta 15 vuotiaista autoista? Akkutekniikka on noista ajoista kehittynyt huimasti, ja edelleen kehittyy. Mielestäni nuo viron taksit ovat selvinneet jopa yllättävän hyvin kun käyttö on ollut taksiajoa ja ladattu jatkuvasti pikalatureilla. Noissa ei ole edes minkäänlaista akun lämmönhallintaa joka nykyautoista löytyy kaikista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaatko, että tässä puhutaan ensimmäisistä varteenotettavista sähköautoista nykymaailmassa. Vedätkö tosissasi jotain johtopäätöksiä noista kohta 15 vuotiaista autoista? Akkutekniikka on noista ajoista kehittynyt huimasti, ja edelleen kehittyy. Mielestäni nuo viron taksit ovat selvinneet jopa yllättävän hyvin kun käyttö on ollut taksiajoa ja ladattu jatkuvasti pikalatureilla. Noissa ei ole edes minkäänlaista akun lämmönhallintaa joka nykyautoista löytyy kaikista.

        Akkutekniikka ei ole merkittävästi muuttunut tässä 15 vuodessa. Käytännössä nykyisissä sähköautoissa on samat akut kuin 15 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        300 000km ajettu polttis on vasta "sisäänajettu".
        https://www.is.fi/autot/art-2000009100094.html

        Miksi sitten polttomoottoriautojen keskimääräinen romutusikä on 300 000 km? Tuo tarkoittaa sitä, että jotkut paalataan 100 000km.n paikkeilla, jotkut 500 000…


    • Anonyymi

      Aloittajalle: latausinfraan nimenomaan EI ole investoitu "valtavia summia". Ja se on huono juttu.

      • Anonyymi

        Latausinfraan on investoitu liiankin paljon rahaa. Varsinkin kun tuo on lähinnä rahojen vetämistä vessasta alas.


    • Anonyymi

      Floppasi jo.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe