Suojatiellä kulkijoiden käytännöt

Jalankulkijoilla näyttää olevan oikeus pysäytellä autoja suojateillä. Oikeus ei ole velvollisuus. Eli - jalankulkijoiden ei ole mikään pakko pysäytellä liikennettä suojateillä. Vai onko tulipalokiire? Voi ihan hyvin ensin odottaa ja mennä yli vasta sitten, kun autoja ei tule. Tällöin ei kuitenkaan saa antaa kuvaa autoilijalle, että olisi ylittämässä katua.
Ja eikös liikenteessä olekaan sääntönä, että hitaampi väistää nopeampaa? Itse olen se hitaampi jalankulkija. En ota enempää kantaa asiaan, vaan tarkoitukseni oli antaa ajattelemisen aihetta kaikille asianosaisille.

94

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lain mukaan ajoneuvon on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Monet ajoneuvot myös noudattavat tuota lakia. Sitten syntyy ylimääräistä hässäkkää, kun jalankulkija ei haluakaan ylittää vielä jalkakäytävää. Hän voi jopa huiskuttaa juuri pysähtyneelle ajoneuvolle, että jatka vain eteenpäin. Sitten viereen on tullut uusi jalankulkija, joka päättääkin lähteä ensimmäisen jalankulkijan käsimerkeistä huolimatta ylittämään ajorataa, jolloin syntyy uusi vaaratilanne, kun lähtemään käskytetty auto joutuu uudestaan jarruttamaan.

      • Anonyymi

        Liikenteessä ei pidä näyttää mitään ylimääräisiä käsimerkkejä.


      • Anonyymi

        Mikä on käskyttämisen ja käskemisen ero?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on käskyttämisen ja käskemisen ero?

        Taitavat olla nykyäänb toistensa synonyymeja. Ainakaan oma kielikorvani ei tee eroa näiden välillä, ja pelkällä käskeä-verbilläkin pärjättäisiin. Käskyttää-verbi on tullut alun perin sotilaskielestä.

        Käskyttää: verbi, sot. antaa jhk tarvittavat käskyt. Hyökkäyssuunnitelman käskyttäminen joukoille.
        Laajemmin: Käskyttää alaisiaan. Käskyttää koira hyppäämään esteen yli.

        https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/käskyttää


      • Anonyymi

        Esteetön kulku jalankulkijalle, tarkoittaa mitä?

        https://x.com/DPasterstein/status/1833116194573791488?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^tweet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteetön kulku jalankulkijalle, tarkoittaa mitä?

        https://x.com/DPasterstein/status/1833116194573791488?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^tweet

        Edellisen lain kaltaista tekstiä tuossa twiitissä. Silti sama asia kyseessä, että suojatien yli pyrkivien jalankulkijoiden etenemistä ei saa mitenkään estää tai häiritä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.


    • Anonyymi

      Lue tieliikennelain 27 § huolella ja palaa asiaan, jos et ymmärtänyt.

      Liikennesäännöt ovat tieliikennelaissa, ei missään "olen kuullut -periaatteissa". Ajoneuvon kuljettajan on annettava suojatiellä tietä ylittävälle tai suojatielle menossa olevalle jalankulkijalle esteetön kulku. Tämä on lain ehdottomimpia vaatimuksia. Saman tason oikeuksia on vain hälytysajoneuvoilla, junilla ja raitiovaunuilla, järjestäytyneillä kulkueilla ja piha-, kävely- tai pyöräkadulla liikkuville jalankulkijoilla/pyöräilijöillä.

    • Anonyymi

      Mitään pysähtymispakkoa ei ole. Ajoneuvon pitää nopeutta vähentämällä ilmoittaa noudattavansa väistämisvelvollisuuttaan, eli velvollisuutta antaa suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille esteetön kulku yli. Kun hidastaa ja matelee hitaasti eteenpäin, että jalankulkija ennättää yli, eikä hänen ylitystä mitenkään estetä tai häiritä, niin velvoite täyttyy.

      Se on taas eri seikka, että suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa itse pysäyttämättä ohittaa, ellei sitten väliin jää vapaa ajokaistaa tai suojakoroketta. Tässä tilanteessa ei jalankulkijoita edes kohtaan vaadita. Suojatien eteen pysähtynyttä ei saa ohittaa itse pysäyttämättä, vaikka sillä hetkellä ei olisi ainuttakaan jalankulkijaa liikkeellä koko pitäjässä.

      • Anonyymi

        TLL 25 §
        Väistämisen osoittaminen

        Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.


        TLL 27 §
        Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

        Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.


      • Anonyymi

        mieti nyt uudestaan selitystäsi

        osoittaa väistävänsä tarkoittaa pysähtymistä

        ei se jalankulkija tiedä että aijot väistää häntä jos kaveri rullaa

        päälle

        " On selkeästi osoitettava "

        tota ruullamiskäytäntöä kutsutaan myös kantapäille ajamiseksi

        urpo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mieti nyt uudestaan selitystäsi

        osoittaa väistävänsä tarkoittaa pysähtymistä

        ei se jalankulkija tiedä että aijot väistää häntä jos kaveri rullaa

        päälle

        " On selkeästi osoitettava "

        tota ruullamiskäytäntöä kutsutaan myös kantapäille ajamiseksi

        urpo

        Väistämisen osoittaminen ei tarkoita pysähtymistä. Päällehän ei rullata, koska pitää antaa esteetön kulku jalankulkijalle. Mieti siis itse.


    • Anonyymi

      Liikenteessä ei todellakaan ole mitään sellaista sääntöä, että hitaampi väistää nopeampaa. Päin vastoin, niin isompien pitää varoa itseään heikommassa asemassa olevia tienkäyttäjiä, kuten juurikin antaa jalankulkijoille esteetön kulku suojatien yli.

      • Anonyymi

        Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.


    • Anonyymi

      Onko sinulla kaikki kunnossa? Oletko muuttanut muualta Suomeen?

      Tämä maa on Suomi ja täällä noudatetaan Suomen tieliikennelakia.

      Ajoneuvojen tulee antaa esteetön kulku jalankulkijalle joka on astumassa suojatielle tai on suojatiellä. Polkupyörä ja skuutti ovat myös ajoneuvojen, joten niillä liikkuvien tulee myös antaa jalankulkijalle esteetön kulku.

      Tässä muutama esimerkki miten kävi, kun ajoneuvo ei antanut jalankulkijalle esteetöntä kulku:

      https://www.is.fi/autot/art-2000009975613.html

      https://www.is.fi/autot/art-2000010627540.html

      https://x.com/DPasterstein/status/1668984912546869249

      Tänään Helsingin keskustassa pyöräillessäni annoin monille jalankulkijoille esteettömän kulun suojatielle ja suojatiellä joko pyörätien ylityksessä tai ajoradan ylityksessä.
      Suurin osa jalankulkijoista hämmästyy, että joku pyöräilijä päästää heidät suojatien yli, koska monet muut ajoneuvot eivät anna tietä.

      • Olen supisuomalainen ja asun Suomessa, jossa kansalaiset kumartelevat auktoriteetteja. Ja jossa ei uskalleta ajatella edes omilla aivoilla vähäisimmässäkään määrin, vaan kuljetaan aivopestyinä lammaslauman mukana. Todistin tämän tällä "suojatietä koskevalla" - aloituksellani. Aika hyvin onnistuin. Kiitos ja hyvästi.


      • Anonyymi
        Mietintöön kirjoitti:

        Olen supisuomalainen ja asun Suomessa, jossa kansalaiset kumartelevat auktoriteetteja. Ja jossa ei uskalleta ajatella edes omilla aivoilla vähäisimmässäkään määrin, vaan kuljetaan aivopestyinä lammaslauman mukana. Todistin tämän tällä "suojatietä koskevalla" - aloituksellani. Aika hyvin onnistuin. Kiitos ja hyvästi.

        Jokainen Suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattaa kaikkia Suomen lakeja. Lait määräävät koko yhteiskunnan osalta, miten toimitaan. Vapaa tahto ja vapaus rajoittuvat lakeihin.


    • Anonyymi

      Suomessa voimassa oleva:

      Tieliikennelaki 27 §:

      Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

      Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

      Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.

      Toivottavasti ymmärrät tämän?

    • Anonyymi

      Turhia pysähdyksiä ja energiaa palaa turhasta kiihdytyksestä.

      • Anonyymi

        Tuolla ei ole mitään merkitystä liikennesääntöjen noudattamisvelvoitteeseen liittyen.


      • Anonyymi

        Polkuautolla ajaminen on ikävää. Osta automaatti ja lopeva vinkuminen. Vai onko lompakko liian laiha? Tyydy sitten osaasi!


    • Anonyymi

      Liikenteessä ei ole oikeuksia vaan velvollisuuksia!

      Yksi velvollisuus on laissa kirjattu:

      ajoneuvon tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä tai jos jalankulkija on sinne astumassa!

      Se on siis velvollisuus!

      Tieliikennelaissa on mitä kukin saa tehdä liikenteessä tai ei saa tehdä:
      saako ajaa pyörällä jalkakäytävällä, saako ylittää ajoradan jalankulkijana mistä tahansa, saako ajoneuvon pysäköidä minne haluaa jne

      Kannattaisi käydä tutustumassa muihin Euroopan maihin, niin siellä näet mitä on se, että jalankulkijalle annetaan esteetön kulku.

      • Toki olen tiennyt, että autoilijoiden velvollisuus on antaa tietä suojatien ylittäjille. Jalankulkijalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta pysäyttää liikenne suojatien kohdalla. Vai sanooko laki, että pitää pysäyttää? Et arvioinut tilannetta jalankulkijan kannalta. Lisäksi ymmärrän, että lapsia ja nuorisoa on helppo aivopestä milloin mihinkin asenteisiin, mutta että aikuisetkin ihmiset ovat vielä sokeita asialle. Tietysti poikkeuksia löytyy.


      • Anonyymi
        Mietintöön kirjoitti:

        Toki olen tiennyt, että autoilijoiden velvollisuus on antaa tietä suojatien ylittäjille. Jalankulkijalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta pysäyttää liikenne suojatien kohdalla. Vai sanooko laki, että pitää pysäyttää? Et arvioinut tilannetta jalankulkijan kannalta. Lisäksi ymmärrän, että lapsia ja nuorisoa on helppo aivopestä milloin mihinkin asenteisiin, mutta että aikuisetkin ihmiset ovat vielä sokeita asialle. Tietysti poikkeuksia löytyy.

        Se on niin, että jalankulkijan halu päästä ajoradan yli suojatien kohdalla, pysäyttää ajoradan ajoneuvojen etenemisen, koska jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku yli.


      • Anonyymi
        Mietintöön kirjoitti:

        Toki olen tiennyt, että autoilijoiden velvollisuus on antaa tietä suojatien ylittäjille. Jalankulkijalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta pysäyttää liikenne suojatien kohdalla. Vai sanooko laki, että pitää pysäyttää? Et arvioinut tilannetta jalankulkijan kannalta. Lisäksi ymmärrän, että lapsia ja nuorisoa on helppo aivopestä milloin mihinkin asenteisiin, mutta että aikuisetkin ihmiset ovat vielä sokeita asialle. Tietysti poikkeuksia löytyy.

        Ei tietenkään ole mitään jalankulkijan velvollisuutta pysäyttää ajoradan liikenne menemällä suojatielle. Hän voi myös olla ylittämättä tietä, joskin silloin voi käydä niin, ettei hän pääse määränpäähänsä. Jalankulkija myös saa odottaa, ettei ajoradalla ole liikennettä, ja ylittää ajorata sitten. Mutta hän saa myös kävellä suojatielle, jolloin ajoradan pippeli liikenne on velvollinen antamaan hänelle esteettömän kulun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään ole mitään jalankulkijan velvollisuutta pysäyttää ajoradan liikenne menemällä suojatielle. Hän voi myös olla ylittämättä tietä, joskin silloin voi käydä niin, ettei hän pääse määränpäähänsä. Jalankulkija myös saa odottaa, ettei ajoradalla ole liikennettä, ja ylittää ajorata sitten. Mutta hän saa myös kävellä suojatielle, jolloin ajoradan pippeli liikenne on velvollinen antamaan hänelle esteettömän kulun.

        Mutta jos jalankulkija haluaa suojatien yli ja näyttää siltä, niin ajoradan liikenne on velvollinen antamaan jalankulkijalle täysin esteetön kulku yli, eli ei saa mitenkään estää tai häiritä hänen ylitystä. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos jalankulkija haluaa suojatien yli ja näyttää siltä, niin ajoradan liikenne on velvollinen antamaan jalankulkijalle täysin esteetön kulku yli, eli ei saa mitenkään estää tai häiritä hänen ylitystä. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

        Keksitkö tuon korostamisen ihan itse vai kertoiko joku sen sinulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksitkö tuon korostamisen ihan itse vai kertoiko joku sen sinulle?

        Ei ole olemassa mitään puoliesteetöntä. Esteetön on täysin esteetön, eli ei saa estää tai häiritä mitenkään. Ei ole sanottu, että jalankulkijoita pitää väistää, vaan on sanottu, että heille pitää antaa esteetön kulku. Ei siis ole vaikea tajuta, että esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

        Kannattaa tieliikennelaista hakea sanoilla ”esteetön kulku”, niin tulee muitakin tilanteita, joissa pitää antaa esteetön kulu. Näistäkin tilanteista näkee, että korostetaan väistämisvelvollisuutta tilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään puoliesteetöntä. Esteetön on täysin esteetön, eli ei saa estää tai häiritä mitenkään. Ei ole sanottu, että jalankulkijoita pitää väistää, vaan on sanottu, että heille pitää antaa esteetön kulku. Ei siis ole vaikea tajuta, että esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

        Kannattaa tieliikennelaista hakea sanoilla ”esteetön kulku”, niin tulee muitakin tilanteita, joissa pitää antaa esteetön kulu. Näistäkin tilanteista näkee, että korostetaan väistämisvelvollisuutta tilanteissa.

        Siis missään ei lue tai ole sanottu, muualla kuin sinun omiaan keksivässä päässäsi, sanaakaan tuosta hölöttämästäsi korostamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis missään ei lue tai ole sanottu, muualla kuin sinun omiaan keksivässä päässäsi, sanaakaan tuosta hölöttämästäsi korostamisesta.

        Hallituksen esityksessä asiasta on maininta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esityksessä asiasta on maininta.

        Vuosikaupalla kopioimissasi hallituksen esityksissä ei esiinny mainintaa mistään korostamisesta. Oletko siis kopioinut tahallasi, lukijoita harhaan johtavasti väärin, vai onko asiassa olemassa se paras ja oikeellisin vaihtoehto, keksit ja kehität noihin kopioimiisi teksteihin oman pääsi tuottamia paikkansa pitämättömiä lisäyksiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on niin, että jalankulkijan halu päästä ajoradan yli suojatien kohdalla, pysäyttää ajoradan ajoneuvojen etenemisen, koska jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku yli.

        Esteetön kulku jalankulkijalle, tarkoittaa mitä?

        https://x.com/DPasterstein/status/1833116194573791488?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^tweet


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on niin, että jalankulkijan halu päästä ajoradan yli suojatien kohdalla, pysäyttää ajoradan ajoneuvojen etenemisen, koska jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku yli.

        Nousehan ylös siitä polviltasi, ja ala ajattelemaan omilla aivoillasi. Mutta varo samalla, ettei joku aivopesty yksilö rankaise sinua siitä milloin milläkin tavalla. Niitä voi istua ihan millä pallilla tahansa. - Mutta olihan hauskuuttava ketju, kiitos kaikille. Lopetan tähän tämän ketjun osalta, on muita hommia.


      • Anonyymi
        Mietintöön kirjoitti:

        Nousehan ylös siitä polviltasi, ja ala ajattelemaan omilla aivoillasi. Mutta varo samalla, ettei joku aivopesty yksilö rankaise sinua siitä milloin milläkin tavalla. Niitä voi istua ihan millä pallilla tahansa. - Mutta olihan hauskuuttava ketju, kiitos kaikille. Lopetan tähän tämän ketjun osalta, on muita hommia.

        Omia aivoja pitääkin käyttää. Silti tieliikennelaki, eli liikennesäännöt määräävät miten toimitaan.


    • Anonyymi

      Juu kyllähän noita aja vain viittoilijoita näkee jatkuvasti.
      Ongelma vain on siinä että liikennesääntöjen mukaan ajoneuvo on jo monesti pysähtynyt siihen suojatien eteen.
      Eli siinä ei oikeastaan auta mitään kun olisit kerennyt kävellä sen suojatien yli ennenkuin ajoneuvon kuski saa varmuuden ettet ole menossa yli.
      Se että jos jäät ihan selvästi sinne 2-3m päähän ja käännät vielä katseen pois suojatiestä on se selvä singnaali ettet ole tulossa suojatielle.

      Sitten on henkilöitä joilla on haasteita selviytyä jokapäiväisistä toimista, eräskin henkilö seisoi suojatien edessä ja selvästi oli menossa yli mutta ei lähtenyt yli vaikka pysähdyin.
      Lähti liikkelle vasta kun ei enään tullut ajoneuvoja.
      Hänelle oli ilmeisesti opetettu että ylitä tie vasta sitten kun ei tule autoja.

      • Anonyymi

        "Sitten on henkilöitä joilla on haasteita selviytyä jokapäiväisistä toimista, eräskin henkilö seisoi suojatien edessä ja selvästi oli menossa yli mutta ei lähtenyt yli vaikka pysähdyin.
        Lähti liikkelle vasta kun ei enään tullut ajoneuvoja.
        Hänelle oli ilmeisesti opetettu että ylitä tie vasta sitten kun ei tule autoja."

        Olen itse myös nähnyt näitä eli jalankulkija jää odottamaan suojatien reunalla, vaikka auto on jopa 50-100 m päässä. Autoilija pysähtyy ja viittoo menemään, mutta silti jalankulkija ei lähde ylittämään katua ennenkuin katu on satojen metrien matkalta tyhjä autoista.

        Mistä tiedän? Olen itse jalankulkijana liikkeellä ja näen kymmenien metrien päässä jalankulkija odottaa kadun ylistä. Ei mene vaikka auto ovat todella kaukana tai pysähtyvät.

        Itse sitten menen ja uskallan myös autoja pysäyttää huomioiden niiden nopeuden, takana tulevat muut autot, matkan suojatielle, viereisen kaistan, kelin jne. eli osaan "lukea" liikennettä.

        Autoilijan ei tarvitse pysähtyä vaan antaa esteetön kulku jalankulkijalle suojatiellä. Tietysti jalankulkija huomioi viereisen kaistan/kaistat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitten on henkilöitä joilla on haasteita selviytyä jokapäiväisistä toimista, eräskin henkilö seisoi suojatien edessä ja selvästi oli menossa yli mutta ei lähtenyt yli vaikka pysähdyin.
        Lähti liikkelle vasta kun ei enään tullut ajoneuvoja.
        Hänelle oli ilmeisesti opetettu että ylitä tie vasta sitten kun ei tule autoja."

        Olen itse myös nähnyt näitä eli jalankulkija jää odottamaan suojatien reunalla, vaikka auto on jopa 50-100 m päässä. Autoilija pysähtyy ja viittoo menemään, mutta silti jalankulkija ei lähde ylittämään katua ennenkuin katu on satojen metrien matkalta tyhjä autoista.

        Mistä tiedän? Olen itse jalankulkijana liikkeellä ja näen kymmenien metrien päässä jalankulkija odottaa kadun ylistä. Ei mene vaikka auto ovat todella kaukana tai pysähtyvät.

        Itse sitten menen ja uskallan myös autoja pysäyttää huomioiden niiden nopeuden, takana tulevat muut autot, matkan suojatielle, viereisen kaistan, kelin jne. eli osaan "lukea" liikennettä.

        Autoilijan ei tarvitse pysähtyä vaan antaa esteetön kulku jalankulkijalle suojatiellä. Tietysti jalankulkija huomioi viereisen kaistan/kaistat.

        Jos tai kun olet niin esimerkillinen jalankulkija mitä kirjoituksessasi annat ymmärtää, niin kyseessä ei voi olla mikään muu kuin, että olet joko armoton valehtelija tai niin täydellinen ihminen, ettei sellaista ole olemassakaan.


    • Anonyymi

      Miksi kaikki toistelee tuota esteetöntä kulkua? Eikö se riitä että se on jo muutaman kerran mainittu?

      Ai niin ja tiesittekö muuten että jalankulkijalle pitää antaa suojatiellä esteetön kulku!

      • Anonyymi

        Monet lukevat vain aloituksen ja vastaavat siihen. Eivät välttämättä lue muita kirjoituksia ja huomioi sitä, että joku muu on kenties jo kirjoittanut samaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jos viimeinen ylittäjä olisikin ollut lapsi tai vammainen, joka ei olisi tajunnut väistää sääntöä rikkovaa mustaa Volvoa, niin video olisi kenties päättynyt eri tavalla, kuin nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos viimeinen ylittäjä olisikin ollut lapsi tai vammainen, joka ei olisi tajunnut väistää sääntöä rikkovaa mustaa Volvoa, niin video olisi kenties päättynyt eri tavalla, kuin nyt.

        Niin, mutta hyvä kun jalankulkija tuossa tajusi noudattaa omaa velvollisuuttaan ja noudatti sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta hyvä kun jalankulkija tuossa tajusi noudattaa omaa velvollisuuttaan ja noudatti sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttivät.

        Niin, mutta sinä et noudattanut liikennesääntöjä.
        Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa. Lisäksi, että jalankulkijalle tulee antaa esteetön kulku suojatiellä tai jos on astumassa suojatielle.

        Ei aina voi pistää heikomman osapuolen tehtäväksi varovaisuutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta sinä et noudattanut liikennesääntöjä.
        Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa. Lisäksi, että jalankulkijalle tulee antaa esteetön kulku suojatiellä tai jos on astumassa suojatielle.

        Ei aina voi pistää heikomman osapuolen tehtäväksi varovaisuutta!

        Isompi varoo itseään heikommassa asemassa olevia liikenteessä, on lain ratio (ratio legis | lain tarkoitus). Siksi autoilijoilla onkin suojatien kohdalla niin paljon velvoitteita varoa ja väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isompi varoo itseään heikommassa asemassa olevia liikenteessä, on lain ratio (ratio legis | lain tarkoitus). Siksi autoilijoilla onkin suojatien kohdalla niin paljon velvoitteita varoa ja väistää.

        Ei ihan noinkaan.
        Ajoneuvoilla ihan samat velvoitteet koosta riippumatta.
        Bussi, rekka, pakettiauto, henkilöauto, moottoripyörä, mopo, polkupyörä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihan noinkaan.
        Ajoneuvoilla ihan samat velvoitteet koosta riippumatta.
        Bussi, rekka, pakettiauto, henkilöauto, moottoripyörä, mopo, polkupyörä....

        "Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

        Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

        Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla."

        HE 180/2017


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

        Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

        Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla."

        HE 180/2017

        Joo, siltikin myös jalankulkijalle on varovaisuusvelvollisuus laissa määrätty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, siltikin myös jalankulkijalle on varovaisuusvelvollisuus laissa määrätty.

        Varominen vastaan väistäminen. Jalankulkijan pitää varoa, mutta ajoradan ajoneuvojen pitää sekä varoa, että lisäksi antaa esteetön kulku, eli väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

        Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

        Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla."

        HE 180/2017

        Tuossa sen sataan kertaan kopioimassasi tekstissä ei sanallakaan mainita , että joillakin ajoneuvoilla olisi kokonsa perusteella erilaiset velvollisuudet liikenteessä pienempiä, pois lukien polkupyörät, ajoneuvoja kohtaan. Eli et ymmärtänyt lukemaasi kommenttia mutta vastata kuitenkin piti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa sen sataan kertaan kopioimassasi tekstissä ei sanallakaan mainita , että joillakin ajoneuvoilla olisi kokonsa perusteella erilaiset velvollisuudet liikenteessä pienempiä, pois lukien polkupyörät, ajoneuvoja kohtaan. Eli et ymmärtänyt lukemaasi kommenttia mutta vastata kuitenkin piti.

        Vastasin vahingossa ketjun aloitusviestiin, joten kopioin viestin tähän oikealle paikalle:

        Polkupyörälle ei ole kokonsa puolesta poikkeavia väistämissääntöjä kirjattuna lakiin.
        Poikkeuksia tulee vain kevyenliikenteen väylien käyttämisestä.

        Oikeuskäytännössä katsotaan sormien läpi lain rikkomista.
        Siihen vaikuttaa keveys, päihtyneenä ajon salliminen, yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa sen sataan kertaan kopioimassasi tekstissä ei sanallakaan mainita , että joillakin ajoneuvoilla olisi kokonsa perusteella erilaiset velvollisuudet liikenteessä pienempiä, pois lukien polkupyörät, ajoneuvoja kohtaan. Eli et ymmärtänyt lukemaasi kommenttia mutta vastata kuitenkin piti.

        Ei ihmetytä yhtään suomen liikenteen haasteet, jos ymmärrys on tuota luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa sen sataan kertaan kopioimassasi tekstissä ei sanallakaan mainita , että joillakin ajoneuvoilla olisi kokonsa perusteella erilaiset velvollisuudet liikenteessä pienempiä, pois lukien polkupyörät, ajoneuvoja kohtaan. Eli et ymmärtänyt lukemaasi kommenttia mutta vastata kuitenkin piti.

        Viestissä ei mainita kokoa ollenkaan. Tieliikennelaissa on paljon esimerkkejä osoittamaan, että moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille on asetettu erityinen huolellisuusvelvollisuus heikommassa asemassa olevia tienkäyttäjiä kohtaan, kuten esim. jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja tiettyjä tienkäyttäjäryhmiä kohtaan, tai että näillä kyseisillä tienkäyttäjillä on jotenkin poikkeavia oikeuksia, jotka autoilijoiden pitää huomioida.


        - Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää saattueen, valvotun lapsiryhmän tai järjestäytyneen kulkueen etenemistä.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

        - Ajoneuvolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.

        - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

        - Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

        - Polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

        - Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

        - Yksisuuntaisella tiellä voi polkupyöräliikenne olla sallittu molempiin suuntiin.

        - Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        Noiden lisäksi on vielä erilaiset liikennemerkit ja ajoradalla olevat tiemerkinnät, kuten esim. pyöräkaistat ja eri tyyppiset tietyypit, kuten pihakatu ja pyöräkatu. Muitakin esimerkkejä löytyy takuulla vielä tieliikennelain pykälien joukosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viestissä ei mainita kokoa ollenkaan. Tieliikennelaissa on paljon esimerkkejä osoittamaan, että moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille on asetettu erityinen huolellisuusvelvollisuus heikommassa asemassa olevia tienkäyttäjiä kohtaan, kuten esim. jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja tiettyjä tienkäyttäjäryhmiä kohtaan, tai että näillä kyseisillä tienkäyttäjillä on jotenkin poikkeavia oikeuksia, jotka autoilijoiden pitää huomioida.


        - Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää saattueen, valvotun lapsiryhmän tai järjestäytyneen kulkueen etenemistä.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

        - Ajoneuvolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.

        - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

        - Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

        - Polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

        - Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

        - Yksisuuntaisella tiellä voi polkupyöräliikenne olla sallittu molempiin suuntiin.

        - Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        Noiden lisäksi on vielä erilaiset liikennemerkit ja ajoradalla olevat tiemerkinnät, kuten esim. pyöräkaistat ja eri tyyppiset tietyypit, kuten pihakatu ja pyöräkatu. Muitakin esimerkkejä löytyy takuulla vielä tieliikennelain pykälien joukosta.

        Noissa mainittu ajoneuvo voi olla myös polkupyörä, ei pelkästään auto tai muu moottorikäyttöinen ajoneuvo. Saattue tai kulkue voi olla vaikka panssarivaunuparaati ja tienkäyttäjä vaikka jalankulkija, eikä hänkään saa kulkueen etenemistä keskeyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viestissä ei mainita kokoa ollenkaan. Tieliikennelaissa on paljon esimerkkejä osoittamaan, että moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille on asetettu erityinen huolellisuusvelvollisuus heikommassa asemassa olevia tienkäyttäjiä kohtaan, kuten esim. jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja tiettyjä tienkäyttäjäryhmiä kohtaan, tai että näillä kyseisillä tienkäyttäjillä on jotenkin poikkeavia oikeuksia, jotka autoilijoiden pitää huomioida.


        - Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää saattueen, valvotun lapsiryhmän tai järjestäytyneen kulkueen etenemistä.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa.

        - Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

        - Ajoneuvolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.

        - Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

        - Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

        - Polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

        - Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

        - Yksisuuntaisella tiellä voi polkupyöräliikenne olla sallittu molempiin suuntiin.

        - Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        Noiden lisäksi on vielä erilaiset liikennemerkit ja ajoradalla olevat tiemerkinnät, kuten esim. pyöräkaistat ja eri tyyppiset tietyypit, kuten pihakatu ja pyöräkatu. Muitakin esimerkkejä löytyy takuulla vielä tieliikennelain pykälien joukosta.

        Aiemmissa viesteissä oli maininta koskien ajoneuvon kokoa, jossa muka suuremmalla olisi enemmän velvoitteita pienempää kohtaan. Keskustelu jatkui tältä pohjalta, jota et siis ymmärtänyt ja katsoin oikeaksi kopioida palstalle pitkän ja ansiokkaan listan liikennesääntöjä, vaikka ne ei liity asiaan millään tavoin. Hyvä sinä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varominen vastaan väistäminen. Jalankulkijan pitää varoa, mutta ajoradan ajoneuvojen pitää sekä varoa, että lisäksi antaa esteetön kulku, eli väistää.

        Varominen on aikalailla väistämistä silloin jos lähestyvän ajoneuvon etäisyys tai nopeus edellyttää eteen menemättömyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varominen vastaan väistäminen. Jalankulkijan pitää varoa, mutta ajoradan ajoneuvojen pitää sekä varoa, että lisäksi antaa esteetön kulku, eli väistää.

        Miten kävi, kun autoilija ei noudattanut häntä koskevia liikennesääntöjä?

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/019a7320-7501-4dc2-a721-07aa599c74c8

        Tieliikennelaki:

        27§ 
        Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
        Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        29 §
        Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuus velvollisuus
        Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmissa viesteissä oli maininta koskien ajoneuvon kokoa, jossa muka suuremmalla olisi enemmän velvoitteita pienempää kohtaan. Keskustelu jatkui tältä pohjalta, jota et siis ymmärtänyt ja katsoin oikeaksi kopioida palstalle pitkän ja ansiokkaan listan liikennesääntöjä, vaikka ne ei liity asiaan millään tavoin. Hyvä sinä!

        Sitten ymmärrän täysin ongelmat liikenteessä, jos ei edes kyetä ymmärtämään, miksi lista nimenomaan liittyy aiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten ymmärrän täysin ongelmat liikenteessä, jos ei edes kyetä ymmärtämään, miksi lista nimenomaan liittyy aiheeseen.

        Kun esitetty lista ei mitenkään liity aiheeseen, niin ei se silloin liity liikenteessä mahdollisesti oleviin ongelmiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun esitetty lista ei mitenkään liity aiheeseen, niin ei se silloin liity liikenteessä mahdollisesti oleviin ongelmiin.

        Eli ymmärrystä ei itseltäsi siis löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ymmärrystä ei itseltäsi siis löydy.

        Ei sitä ymmärrystä esitettyyn listaan, joka ei mitenkään liity aiheeseen löydy, eikä luonnollisesti pidäkään löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä ymmärrystä esitettyyn listaan, joka ei mitenkään liity aiheeseen löydy, eikä luonnollisesti pidäkään löytyä.

        Eli ymmärrystä ei itseltäsi siis löydy.


    • Anonyymi

      Polkupyörälle ei ole kokonsa puolesta poikkeavia väistämissääntöjä kirjattuna lakiin.
      Poikkeuksia tulee vain kevyenliikenteen väylien käyttämisestä.

      Oikeuskäytännössä katsotaan sormien läpi lain rikkomista.
      Siihen vaikuttaa keveys, päihtyneenä ajon salliminen, yms.

      • Anonyymi

        Fyysinen koko ei aina olekaan se koko juttu. Lue vielä teksti ja yritä ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fyysinen koko ei aina olekaan se koko juttu. Lue vielä teksti ja yritä ymmärtää.

        Kun puhutaan ajoneuvoista, niin mikä muu se "koko juttu", muka suuremmalle asetetusta velvoitteesta pienenpää kohtaan voisi olla kuin fyysisen koon ero?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhutaan ajoneuvoista, niin mikä muu se "koko juttu", muka suuremmalle asetetusta velvoitteesta pienenpää kohtaan voisi olla kuin fyysisen koon ero?

        "Isompi" sanalla tarkoitetaan tietenkin sitä, kun muodostaa vaaraan itseään heikommassa asemassa oleville. Fyysinen koko voi toki olla yksi tekijä, mutta ei aina. Lain tarkoituksena on kaikkein perustavimpien oikeuksien, ihmisen hengen ja terveyden suojaaminen. Fiksaatio yhden sanan osalta kertoo varmasti jotakin sekin.

        Liikenteen heikoimpien tienkäyttäjäryhmien erityinen suojelu asetettiin myös tavoitteeksi edellistä tieliikennelakia säädettäessä. (HE 74/1979 vp). Nykyinen tieliikennelaki ei poikkea asiassa mitenkään ja samat asiat huomioitiin, kun sitä säädettiin (HE 180/2017).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Isompi" sanalla tarkoitetaan tietenkin sitä, kun muodostaa vaaraan itseään heikommassa asemassa oleville. Fyysinen koko voi toki olla yksi tekijä, mutta ei aina. Lain tarkoituksena on kaikkein perustavimpien oikeuksien, ihmisen hengen ja terveyden suojaaminen. Fiksaatio yhden sanan osalta kertoo varmasti jotakin sekin.

        Liikenteen heikoimpien tienkäyttäjäryhmien erityinen suojelu asetettiin myös tavoitteeksi edellistä tieliikennelakia säädettäessä. (HE 74/1979 vp). Nykyinen tieliikennelaki ei poikkea asiassa mitenkään ja samat asiat huomioitiin, kun sitä säädettiin (HE 180/2017).

        Nuo selittelyt jostain isompi i sanasta on selittelyä itseään heikommassa asemassa olevasta. joten tosiasi on ettei sillä fyysisellä koolla ole mitään merkitystä asiaan kun kyseessä on ajoneuvot, pois lukien polkupyörät.
        Sinällään tuo erityinen suojelu on huuhaata ja omaa keksintöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo selittelyt jostain isompi i sanasta on selittelyä itseään heikommassa asemassa olevasta. joten tosiasi on ettei sillä fyysisellä koolla ole mitään merkitystä asiaan kun kyseessä on ajoneuvot, pois lukien polkupyörät.
        Sinällään tuo erityinen suojelu on huuhaata ja omaa keksintöä.

        Homo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo selittelyt jostain isompi i sanasta on selittelyä itseään heikommassa asemassa olevasta. joten tosiasi on ettei sillä fyysisellä koolla ole mitään merkitystä asiaan kun kyseessä on ajoneuvot, pois lukien polkupyörät.
        Sinällään tuo erityinen suojelu on huuhaata ja omaa keksintöä.

        Tuo on lain laatijoiden käsialaa ja asian pystyy helposti todentamaan HE 180/2017 lukemalla.

        HE 180/2017
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homo.

        Mitä sairaan sukupuolisen suuntautumisesi esittely liittyy keskustelun aiheeseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on lain laatijoiden käsialaa ja asian pystyy helposti todentamaan HE 180/2017 lukemalla.

        HE 180/2017
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Lähes kymmenen vuotta vanhojen esitysten, jotka ei koskaan ole laiksi toteutuneet jankkaaminen ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, ettei sillä ajoneuvon fyysisellä koolla ole mitään merkitystä asiaan, pois lukien polkupyörät.
        Sinällään tuo erityinen suojelu on huuhaata ja omaa keksintöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kymmenen vuotta vanhojen esitysten, jotka ei koskaan ole laiksi toteutuneet jankkaaminen ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, ettei sillä ajoneuvon fyysisellä koolla ole mitään merkitystä asiaan, pois lukien polkupyörät.
        Sinällään tuo erityinen suojelu on huuhaata ja omaa keksintöä.

        Teikäläiseltä ei selkeästi löydy ymmärrystä HE 180/2017, eli hallituksen esityksestä, jonka perusteella nykyinen tieliikennelaki nimenomaan asui voimaan. Kyseinen esitys sisältää nykyisen tieliikennelain, sen alkuperäisessä muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teikäläiseltä ei selkeästi löydy ymmärrystä HE 180/2017, eli hallituksen esityksestä, jonka perusteella nykyinen tieliikennelaki nimenomaan asui voimaan. Kyseinen esitys sisältää nykyisen tieliikennelain, sen alkuperäisessä muodossa.

        Esitykset on vain esityksiä, eikä tuolla vanhalla esityksellä ole mitään kytköstä nyt voimassa olevaan tieliikennelakiin. Eikä tuosta lain alkuperäisyydestäkään kannata pitää kynsin hampain kiinni, koska eikös lakia, pahimpien mokien osalta ole jo "muokattu" tai ole tervejärkisyyden niissä äänekkäästi muutostarpeita esitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitykset on vain esityksiä, eikä tuolla vanhalla esityksellä ole mitään kytköstä nyt voimassa olevaan tieliikennelakiin. Eikä tuosta lain alkuperäisyydestäkään kannata pitää kynsin hampain kiinni, koska eikös lakia, pahimpien mokien osalta ole jo "muokattu" tai ole tervejärkisyyden niissä äänekkäästi muutostarpeita esitetty.

        Osoitat jälleen kerran tietämättömyyttäsi. Kytkös, eli yhteys löytyy ja on olemassa. Ei ole pakko uskoa, mutta silti niin on, oli halusi tai mielipiteesi mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoitat jälleen kerran tietämättömyyttäsi. Kytkös, eli yhteys löytyy ja on olemassa. Ei ole pakko uskoa, mutta silti niin on, oli halusi tai mielipiteesi mikä tahansa.

        Osoitat jälleen kerran tyhmyytesi. mitään yhteyttä tuon vanhan esityksen ja nykyisen lain välillä ei ole olemassa. Ja vaikka asia on sinulle uskon asia niin silti sitä mainittua yhteyttä ei vain ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoitat jälleen kerran tyhmyytesi. mitään yhteyttä tuon vanhan esityksen ja nykyisen lain välillä ei ole olemassa. Ja vaikka asia on sinulle uskon asia niin silti sitä mainittua yhteyttä ei vain ole.

        Osoitat jälleen kerran tietämättömyyttäsi, kun väität esityksen olevan vanha. Kyseinen esitys liittyy nykyiseen tieliikennelakiin ja sitä käytetään edelleen myös oikeuslaitoksen toimesta. Edellisen tieliikennelain esitys vuodelta 1979 onkin sitten vanha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoitat jälleen kerran tietämättömyyttäsi, kun väität esityksen olevan vanha. Kyseinen esitys liittyy nykyiseen tieliikennelakiin ja sitä käytetään edelleen myös oikeuslaitoksen toimesta. Edellisen tieliikennelain esitys vuodelta 1979 onkin sitten vanha.

        Tuo esitys johon olet hirttäytynyt on vanha, eikä nykyinen, jo muutaman pykälän osalta korjattu tieliikennelaki perustu siihen kuin muutamilta iät ja ajat olleilta, voisi sana jo fraaseiksi muodostuneilta osiltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo esitys johon olet hirttäytynyt on vanha, eikä nykyinen, jo muutaman pykälän osalta korjattu tieliikennelaki perustu siihen kuin muutamilta iät ja ajat olleilta, voisi sana jo fraaseiksi muodostuneilta osiltaan.

        Osoitat tietämättömyyttäsi. Nykyinen HE 180/2017 on, jonka perusteella nykyinen laki muodostui. Kyseinen esitys toimii nyt jälkeenpäin "tulkintaohjeena" nykyisen lain suhteen, jota oikeusasteet myös käyttävät.


      • Anonyymi

        ^ Nykyinen HE 180/2017 dokumentti on edelleen ajankohtainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoitat tietämättömyyttäsi. Nykyinen HE 180/2017 on, jonka perusteella nykyinen laki muodostui. Kyseinen esitys toimii nyt jälkeenpäin "tulkintaohjeena" nykyisen lain suhteen, jota oikeusasteet myös käyttävät.

        Vanha on vanha ja siten "tulkintaohjeet" on vanhentuneita, koska laki pykäliä on jo muutettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha on vanha ja siten "tulkintaohjeet" on vanhentuneita, koska laki pykäliä on jo muutettu.

        HE 180/2017 "vanhenee" sitten kun tulee seuraava tieliikennelaki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HE 180/2017 "vanhenee" sitten kun tulee seuraava tieliikennelaki.

        On jo vanhentunut ainakin jo muutettujen pykälien osalta.


    • Anonyymi

      Jalankulkija on kelvollinen auttamaan jokaista vaaraan joutunutta isompien massojen törmäykseltä. Jalankulkija on aina ensisijaisesti omin jaloin liikkeellä.

    • Anonyymi

      Esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa suojatielle:

      https://x.com/DPasterstein/status/1833116194573791488?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^tweet

      • Anonyymi

        Edellisen lain kaltaista tekstiä on tuossa twiitissä.

        Nykyään: "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."


    • Anonyymi

      No joo, eli käytäntönä tuntuu olevan se, että vaaditaan vain muita noudattamaan lakia omalta osaltaan ja unohdetaan omat velvollisuudet kokonaan.
      Eli esim. että suojatielle voi mennä täysin sokkona koska jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Sama jatkuu pyöräilijöillä ja skuuttaajilla niin, että eihän heidän tarvitse välittää väistämissäännöistä, koska eihän sitä saa autolla päällekään ajaa. Voiko sitten autolla ajaessakin ajatella vastaavasti, että suojatielle tulijoille ei tarvitse antaa esteetöntä kulkua, koska heidänhän täytyy varoa nopeasti lähestyviä autoja, joten lisää kaasua vaan?

      • Anonyymi

        Liikenteessä pitää varoa itseään heikommassa asemassa olevia, on lain ratio. Tämä käy ilmi useista tieliikennelain pykälistä.

        ratio legis | lain tarkoitus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä pitää varoa itseään heikommassa asemassa olevia, on lain ratio. Tämä käy ilmi useista tieliikennelain pykälistä.

        ratio legis | lain tarkoitus

        Omia sääntöjään pitää kaikkien noudattaa. Eikä heikompaan asemaankaan vedoten unohtaa omia velvollisuuksiaan. En minäkään vetele pikkuautolla rekan eteen kolmion takaa, vaikka olenkin silloin heikommassa asemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omia sääntöjään pitää kaikkien noudattaa. Eikä heikompaan asemaankaan vedoten unohtaa omia velvollisuuksiaan. En minäkään vetele pikkuautolla rekan eteen kolmion takaa, vaikka olenkin silloin heikommassa asemassa.

        Tieliikennelain 4 § velvoittaa huomioimaan myös tilanteet, joissa liikennesääntöjä ei välttämättä noudatetakaan.

        Heikomman asemaa ei tietenkään oikeuta rikkomaan omia velvoitteita. Silti useista tieliikennelain pykälistä näkee, että heikommassa asemassa olevia kohtaan on usein varomisen jonkinlainen velvoite. Monesti on jopa erityisen varomisen velvoite. Näin on suoraa heikommassa asemassa olevia kohtaan, tai sellaisissa tilanteissa, joissa heikommassa asemassa olevia saattaa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä pitää varoa itseään heikommassa asemassa olevia, on lain ratio. Tämä käy ilmi useista tieliikennelain pykälistä.

        ratio legis | lain tarkoitus

        Kaikki ajoneuvolla, polkupyörät pois lukien, liikkuvat on liikenteessä samassa asemassa ajoneuvosta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ajoneuvolla, polkupyörät pois lukien, liikkuvat on liikenteessä samassa asemassa ajoneuvosta riippumatta.

        Painon suhteen on rajoitteita liikenteessä. On myös aiheeseen liittyviä liikennemerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painon suhteen on rajoitteita liikenteessä. On myös aiheeseen liittyviä liikennemerkkejä.

        Totta, onhan noita mainittuja rajoitteita. Vastaamasi kommentti oli kirjoitettu huolimattomasti joka antoi aiheen aivan oikeaan tarkennukseen.


    • Anonyymi

      BMW-autot pitää välittömästi poistaa liikennekäytöstä jos kun rakentavan koreja 2:ssa osasssa suuri vaara katkeavat keskeltä kahti ajon aikana.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Nykyiseen voimassa olevaan tieliikennelakiin tuli uutena tämä lisävelvoite suojateiden kohdalla.

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Kaikenlaiset näköesteet pitää nekin vielä erikseen huomioida kaikkien entisten velvollisuuksien lisäksi.


      • Anonyymi

        "Täti ei antanut jalankulkijalle esteetöntä kulkua suojatiellä:"

        Mistä päättelit tuon "tätiyden"?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe