Tällä haavaa noin 3%, prosenttia, mutta sähköpiili jää kuitenkin kaupunkiautoksi.
Suomessa pitkien matkojen maassa, sähköauto jää kuitenkin lyhyempien matkojen kiesiksi, jos saadaan markkinoille alle 20 000 euron kiesiä ja noin talvellakin yli 400 km matka on mahdollinen , niin niitä varmaan ostetaan ihan eri tahtiin.
Kemian rajoitukset eivät mahdollista koskaan sitä, että sähköautoa voisi käyttää yhtä huolettomasti kuin polsavehettä
Ei ole mitään mahdollisuutta pienentää 100 kwh akkua, nykyisestä noin 600 kg painosta noin 11 kg vaikka dieseliä, josta löytyy sama energiamäärä, bensan energia määrä on samaa luokkaa, tosin hieman pienempi
Täyssähköautoja on Suomessa, arvaa mitä liikenteessä ?
41
364
Vastaukset
- Anonyymi
Volvo tuo uuden polttisauton markkinoille pikapuoliin.
Iltasanomat- Anonyymi
mitämitäMITÄMITÄ? :O
Herääkö Volvo kuolleista? Se olisi loistava uutinen. 8)
- Anonyymi
Keskimääräinen päivittäinen ajosuorite on 50 km, ei siinä tarvita tälläkään kertaa mitään 1000km nokipyssyjä.
- Anonyymi
Valtaosalla autoilevista ihmisistä se elämä ei pyöri siinä oman kodin ja navan ympärillä kuten sinulla.
- Anonyymi
Omiin tarpeisiin auto ostetaan , ei minkään keskiarvon mukaan .
- Anonyymi
Aivan totta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtaosalla autoilevista ihmisistä se elämä ei pyöri siinä oman kodin ja navan ympärillä kuten sinulla.
Et siis ymmärtänyt kun puhutaan valtaosasta.
Sinä se nappasi ympärillä höpiset ja vastustat väistämätöntä muutosta. - Anonyymi
Keskimääräisyys ei kuule aina oikein toimi.
Keskimäärin suomalaisella naisella on 1,7 lasta, pitäisikö siis jokaiselle suomalaiselle naiselle maksaa lapsilisät 1,7 lapsesta?
Suomalaisten keskimääräinen palkka on 3700 €/kk, aletaanko maksaa jokaiselle tasan se?
Keskimääräinen ajosuorite voi olla 50 km/vrk, mutta hyvin monella on lisäksi säännöllisesti välttämättömiä pidempiä ajoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskimääräisyys ei kuule aina oikein toimi.
Keskimäärin suomalaisella naisella on 1,7 lasta, pitäisikö siis jokaiselle suomalaiselle naiselle maksaa lapsilisät 1,7 lapsesta?
Suomalaisten keskimääräinen palkka on 3700 €/kk, aletaanko maksaa jokaiselle tasan se?
Keskimääräinen ajosuorite voi olla 50 km/vrk, mutta hyvin monella on lisäksi säännöllisesti välttämättömiä pidempiä ajoja.Miten nuo pidemmät matkat ovat ongelma? Käytännössä kun kuski vaatii kuitenkin taukoa useammin kuin auto latausta.
Jotkut yksittäistapaukset ymmärrän, esim. kaveri tekee teollisuuden kunnossapitotyötä, ja hyvin lyhyellä varoitusajalla voi tulla keikka jonnekin 500 km päähän, ja vielä käytännössä keskelle ei mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtaosalla autoilevista ihmisistä se elämä ei pyöri siinä oman kodin ja navan ympärillä kuten sinulla.
Valtaosa autoilevista käy päivittäin töissä, asioilla ja harrastuksissa lähellä kotiaan. Siihen riittää hyvin kahden sadan kilometrin ajot. Mökki voi olla kauempanakin, mutta kukaan ei käy viikottain etelästä Lapissa.
Minulla on nyt autona plugari, minun viimeinen bensaa polttava auto. Seuraava kulkee vain sähköllä. Laturi on ollut parkkipaikalla jo pidempään.
- Anonyymi
Näyttää siltä, että sähköautojen tulo 2.0, on merkittävästi parempi kuin 1.0, joka tapahtui 1800/1900 vaihteessa USA:ssa, silloin valtaosa NEW YORK.in takseista ajeli sähköllä ja valtaosa noin 1905 autoista ko. kaupungin kaduilla liikkui sähköllä.
Nyt ollaan huomattavasti paremmin akkutekniikan yms. suhteen pitemmällä ja osin ainakin on mahdollista niille, jotka ajavat vain kaupunkiympäristössä ja niillä on latausmahdollisuus, sähköautosta voi tulla menestys- Anonyymi
Viimeksi sähköauto hävisi polttikselle, mutta alkuun matsi oli yllättävänkin tasaväkinen. Olisikin kiva nähdä, olisiko sähkiksestä polttiksen kaatajaksi tällä kertaa, jos annettaisiin markkinoiden vapaasti toimia.
Jos uusi teknologia on kaikin puolin selvästi parempaa kuin vanha, se kyllä korvaa vanhan ilman pakottamista. Näin oli esimerkiksi kännyköiden kohdalla.
Nyt tilanne on erilainen, uusi tekniikka juntataan vanhan tilalle poliittisesti, joten se ei ilmeisesti ole parempaa? - Anonyymi
Sähkäri hävisi , tuli sähköstartti
- Anonyymi
Pikkupojalla on pikkupojan kuvitelmat ja haaveet.
- Anonyymi
otkoo edelleen pikkupojan mietteissä, sehän hyvä asia, kaikki näyttää mahdolliselta
- Anonyymi
Kokoajan sähköautojen määrä kasvaa suhteessa polttiksiin.
- Anonyymi
Avuttomille on useat sellaiset asiat vaikeita, jotka terveille ei tuota minkäänlaisia ongelmia.
Itse asun Tampereella ja mökkini on 178km:n päässä, Turun lähistöllä meren rannassa.
Siellä käymme Teslalla ympäri vuoden pari kertaa vuodessa.
Ja kuluneena kesänä kävimme ajelemassa Virossa ja Latviassa, jossa kauimmainen paikka oli Ventspils.
Toki kauemmaksikin olisimme voineet ajaa, mutta sitten olisi jo pitänyt vaihtaa maata.- Anonyymi
Käytte mökillä ympäri vuoden pari kertaa vuodessa . Ai niinku kerran kesällä ja kerran talvella ? Minä taas ajoin Lahdessa parissa viikossa 1008 km . Jäi range noin lyhyeksi , kun oli vain kaupunkiajoa . Litrahinta 1,63 € , tankkiin mahtui 42 litraa . Ei ole sähköauto minulle sopiva vaihtoehto .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytte mökillä ympäri vuoden pari kertaa vuodessa . Ai niinku kerran kesällä ja kerran talvella ? Minä taas ajoin Lahdessa parissa viikossa 1008 km . Jäi range noin lyhyeksi , kun oli vain kaupunkiajoa . Litrahinta 1,63 € , tankkiin mahtui 42 litraa . Ei ole sähköauto minulle sopiva vaihtoehto .
Aja mitä ajat ja millä, mutta mitä muiden ajot sinua koskettaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytte mökillä ympäri vuoden pari kertaa vuodessa . Ai niinku kerran kesällä ja kerran talvella ? Minä taas ajoin Lahdessa parissa viikossa 1008 km . Jäi range noin lyhyeksi , kun oli vain kaupunkiajoa . Litrahinta 1,63 € , tankkiin mahtui 42 litraa . Ei ole sähköauto minulle sopiva vaihtoehto .
Korjaus edelliseen, käymme mökillä pari kertaa kuussa, eli suunnilleen joka toinen viikonloppu.
Sillä Latvian reissulla kilometrejä tuli parituhatta, siihen sähköauto oli oikein hyvä valinta. Latviassa on todella hyvät latausmahdollisuudet ja hinta pääosin n. 30c/kWh, joilla 100 km:n hinnaksi muodostui n. 4€, osa latureista oli ilmaisia.
Oikein mukavaa maa automatkailuun sähköautolla.
Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus edelliseen, käymme mökillä pari kertaa kuussa, eli suunnilleen joka toinen viikonloppu.
Sillä Latvian reissulla kilometrejä tuli parituhatta, siihen sähköauto oli oikein hyvä valinta. Latviassa on todella hyvät latausmahdollisuudet ja hinta pääosin n. 30c/kWh, joilla 100 km:n hinnaksi muodostui n. 4€, osa latureista oli ilmaisia.
Oikein mukavaa maa automatkailuun sähköautolla.
Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää.”Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää.”
Voi tulla haulikosta, jos menee vieraiden talojen pistorasioihin johtoa tökkimään.
Ja ympäri Suomen on ChaDeMo- latauspisteitä niin harvakseltaan, ettei pärjäisi sellaisella sähköautolla mihin minulla olisi varaa. Tonnin polttiksella pärjää hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää.”
Voi tulla haulikosta, jos menee vieraiden talojen pistorasioihin johtoa tökkimään.
Ja ympäri Suomen on ChaDeMo- latauspisteitä niin harvakseltaan, ettei pärjäisi sellaisella sähköautolla mihin minulla olisi varaa. Tonnin polttiksella pärjää hyvin.”Tonnin polttikella pärjää hyvin”, olet siis kateellinen ja köyhä.
Miksi sinun pitää tuota toistaa jatkuvasti, onko itsetunnon kanssa ongelmaa? - Anonyymi
Kaikki on suhteellista, kävin aikoinaan porukan kanssa kalalla Näätämöjoella, tuli yhteen suuntaan lähes 1000 km, ei tuntunut silloin miltään. Nyt ajelen dieselillä, jolla pääsee yli 1000 km yhdellä tankkauksella, jos ajelee nopeusrajoituksien mukaan.
En osta sähköautoa, ellei ne parane merkittävästi, tuskin akkuteknologia mahdollistaa pienemmän painon, kuin nyt - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki on suhteellista, kävin aikoinaan porukan kanssa kalalla Näätämöjoella, tuli yhteen suuntaan lähes 1000 km, ei tuntunut silloin miltään. Nyt ajelen dieselillä, jolla pääsee yli 1000 km yhdellä tankkauksella, jos ajelee nopeusrajoituksien mukaan.
En osta sähköautoa, ellei ne parane merkittävästi, tuskin akkuteknologia mahdollistaa pienemmän painon, kuin nytEn ajanut edellisellä dieselmersullani kertaakaan edes viittäsataa kilometriä, pitämättä kahvi-tai ruokataukoa.
Nyt Teslani lataantuu kahvi-tai ruokatauon aikana.
Ainoa muutos matkanteossa on, että nyt se on huomattavasti halvempaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus edelliseen, käymme mökillä pari kertaa kuussa, eli suunnilleen joka toinen viikonloppu.
Sillä Latvian reissulla kilometrejä tuli parituhatta, siihen sähköauto oli oikein hyvä valinta. Latviassa on todella hyvät latausmahdollisuudet ja hinta pääosin n. 30c/kWh, joilla 100 km:n hinnaksi muodostui n. 4€, osa latureista oli ilmaisia.
Oikein mukavaa maa automatkailuun sähköautolla.
Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää.Voisin minäkin ladata omakotitalossani sähköautoa , mutta autoilun kokonaiskuluissa en säästäisi mitään kun kilometrejä tulee vuodessa vain 25 tkm . Pikkudiisel on minulle parempi .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisin minäkin ladata omakotitalossani sähköautoa , mutta autoilun kokonaiskuluissa en säästäisi mitään kun kilometrejä tulee vuodessa vain 25 tkm . Pikkudiisel on minulle parempi .
Laskepas edes kerran kaikki kulut vuoden ajalta.
Itse katsoin pankin sovelluksesta polttoainekulut, siihen päälle dieselvero ja huolto, summa oli yli 5000€ ja autona 2017 E-mersu, jonka keskikulutus vuodessa oli 5,8l/100km.
Kilometrejä tuli vuodessa n. 30000km.
Nyt Teslalla kulut on selvästi alle 1000€ vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ajanut edellisellä dieselmersullani kertaakaan edes viittäsataa kilometriä, pitämättä kahvi-tai ruokataukoa.
Nyt Teslani lataantuu kahvi-tai ruokatauon aikana.
Ainoa muutos matkanteossa on, että nyt se on huomattavasti halvempaa.Sehän on vanhemman miesten ongelma tuo prostata, pitää käydä useammin kuin nuorena ja vanhemman miehen kusi ei tahdo irrota pitkän ajomatkan jälkeen vaikka kuin kusettaisi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laskepas edes kerran kaikki kulut vuoden ajalta.
Itse katsoin pankin sovelluksesta polttoainekulut, siihen päälle dieselvero ja huolto, summa oli yli 5000€ ja autona 2017 E-mersu, jonka keskikulutus vuodessa oli 5,8l/100km.
Kilometrejä tuli vuodessa n. 30000km.
Nyt Teslalla kulut on selvästi alle 1000€ vuodessa.Pääomakulut ja sitten biilin laskennallinen kuoletus ja jälleenmyyntiarvo, tietysti jos liising siinä omat lisäkulut
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääomakulut ja sitten biilin laskennallinen kuoletus ja jälleenmyyntiarvo, tietysti jos liising siinä omat lisäkulut
Pääomakulut on aivan samat kuin pakoputkiautossakin.
Laskennallinen kuoletus on tietenkin sähköautossa huomattavasti lyhyempi, pienempien käyttökulujen johdosta.
Jälleenmyyntiarvo selviää 2-3 vuoden päästä, kun vaihdan Teslani uuteen samanlaiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on vanhemman miesten ongelma tuo prostata, pitää käydä useammin kuin nuorena ja vanhemman miehen kusi ei tahdo irrota pitkän ajomatkan jälkeen vaikka kuin kusettaisi
Miten mainitsemani kahvi- tai ruokatauko liittyy ”prostataan”?
Lukutaito on hieno asia, kunpa kaikilla se olisi,
- Anonyymi
BMW i4 ´585 km ja talvella noin 400 km.
- Anonyymi
Kertokaa mulle ihmeessä miten ajatte 500km putkeen, eikö tule kusi hätä?
30min niin lisää 300km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertokaa mulle ihmeessä miten ajatte 500km putkeen, eikö tule kusi hätä?
30min niin lisää 300km.Sitä ajaa vain, kävin työasioissa viikonlopun kahtapuolen samassa kaupungissa, suunta oli 455 km , eli edestakaisin 910 km to-pe ja sitten taas ma-ti sama rundi, ei yhtään tarvinnut ajatella kusemista, lienee rakko vielä kunnossa
- Anonyymi
Ihanaa lukea näitä vanhojen romjen omistajia.
- Anonyymi
Mulla on sellainen sähköauto. Mistäs saadaan sulle
- Anonyymi
Jos meidän perheeseen tulisi jostain syystä tarve kakkosautolle, niin se olisi hyvin todennäköisesti täyssähköauto.
- Anonyymi
Meillä on ajateltu että toinen autoista vaihtuu mahd. halpaan käytettyyn sähköautoon lähiaikoina. Kun vain tietäisi kumpi. Vaimon auto ehkä, kun siinä on suurempi ajoneuvovero ja kulutus.
Minun työmatkani on vain 22 km suuntaansa eli vanha Leaffikin edestakaisesta matkasta selvinnee. Vaimolla on vähän pidempi työmatka ja vielä päinvastaiseen suuntaan, ja siksipä huushollissa täytyy joka tapauksessa kaksi autoa olla. Kun toinen on polttis niin sillä onnistuu sitten ne satunnaiset pidemmätkin matkat. Jos edes toinen pystyy työmatkansa ajamaan sähköllä niin kyllä siinä varmaan vuositasolla jonkin verran säästää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on ajateltu että toinen autoista vaihtuu mahd. halpaan käytettyyn sähköautoon lähiaikoina. Kun vain tietäisi kumpi. Vaimon auto ehkä, kun siinä on suurempi ajoneuvovero ja kulutus.
Minun työmatkani on vain 22 km suuntaansa eli vanha Leaffikin edestakaisesta matkasta selvinnee. Vaimolla on vähän pidempi työmatka ja vielä päinvastaiseen suuntaan, ja siksipä huushollissa täytyy joka tapauksessa kaksi autoa olla. Kun toinen on polttis niin sillä onnistuu sitten ne satunnaiset pidemmätkin matkat. Jos edes toinen pystyy työmatkansa ajamaan sähköllä niin kyllä siinä varmaan vuositasolla jonkin verran säästää.Homma riippuu siitä, miten ja millaisen käytetyn sähköauton ostat, on vaikea neuvoa, joka tapauksessa käytetty tesla lienee poissuljettu, nykyisin nuo käytetyt sähkikset ovat avvoitus, jos itse päättäisin tuossa tilanteessa, niin osto suuntautuisi ihan peruskäytettyyn bensa tai diesel vehkeeseen, en ostaisi käytettyä hybridiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Homma riippuu siitä, miten ja millaisen käytetyn sähköauton ostat, on vaikea neuvoa, joka tapauksessa käytetty tesla lienee poissuljettu, nykyisin nuo käytetyt sähkikset ovat avvoitus, jos itse päättäisin tuossa tilanteessa, niin osto suuntautuisi ihan peruskäytettyyn bensa tai diesel vehkeeseen, en ostaisi käytettyä hybridiä
Ainakin vähän uudemmat hybridit ovat käytettyinä ongelmallisia akkujen suhteen, vanhat hybridit käynistyivät, vaikka hybridin akku oli loppu, uusissa se ei ole mahdollista, pitää uusia hybridin akku, noin 10 000 euroa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin vähän uudemmat hybridit ovat käytettyinä ongelmallisia akkujen suhteen, vanhat hybridit käynistyivät, vaikka hybridin akku oli loppu, uusissa se ei ole mahdollista, pitää uusia hybridin akku, noin 10 000 euroa
Tämä hybridiongelma on ollut melko piilossa, osassa hybrideisssä alku on melko alhaalla ja sen kolahdus on johtanut siihen ettei hybridiä voi enää pitää takuun piirissä, näitä on ollut erityisesti käytettyjen hybridien osalta, jotka maahantuotuja, kaikissa vähemmän vanhoissa hybrideissä on se ominaisuus ettei hybridiakun syystä tai jostain jäädessä pois palveluksesta, autoa ei voi enää ajaa ja ainut korjaus on uusi akku hybridiin
- Anonyymi
600 kilometriä ei ole kesällä sähköautollle edes haaste. Ei tarvitse lähteä matkaan täyteen ahdetulla akulla ja silti pari lyhyttä taukoa riittää. Lapsi tai lemmikki mukana tahtovat aiheuttaa matkan tekoon enemmän viivästyksiä. Vähän suunnitelmallisuutta ja perehtymistä vaatii, kun liikenteen solmukohdissa latauksiin syntyy suosituimmille asemille (käytännössä ABC) jonoja. Silti 20 kilometrin päässä saattaa olla latureita täysin vapaana, kun sopulit vaeltavat samoille latauspisteille.
Sopii siis käyttövoiman puolesta enemmistölle suomalaisista, kunhan myyntihinnat asettuvat kohdilleen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885