Täyssähköautoja on Suomessa, arvaa mitä liikenteessä ?

Anonyymi-ap

Tällä haavaa noin 3%, prosenttia, mutta sähköpiili jää kuitenkin kaupunkiautoksi.
Suomessa pitkien matkojen maassa, sähköauto jää kuitenkin lyhyempien matkojen kiesiksi, jos saadaan markkinoille alle 20 000 euron kiesiä ja noin talvellakin yli 400 km matka on mahdollinen , niin niitä varmaan ostetaan ihan eri tahtiin.

Kemian rajoitukset eivät mahdollista koskaan sitä, että sähköautoa voisi käyttää yhtä huolettomasti kuin polsavehettä
Ei ole mitään mahdollisuutta pienentää 100 kwh akkua, nykyisestä noin 600 kg painosta noin 11 kg vaikka dieseliä, josta löytyy sama energiamäärä, bensan energia määrä on samaa luokkaa, tosin hieman pienempi

41

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Volvo tuo uuden polttisauton markkinoille pikapuoliin.
      Iltasanomat

      • Anonyymi

        mitämitäMITÄMITÄ? :O
        Herääkö Volvo kuolleista? Se olisi loistava uutinen. 8)


    • Anonyymi

      Keskimääräinen päivittäinen ajosuorite on 50 km, ei siinä tarvita tälläkään kertaa mitään 1000km nokipyssyjä.

      • Anonyymi

        Valtaosalla autoilevista ihmisistä se elämä ei pyöri siinä oman kodin ja navan ympärillä kuten sinulla.


      • Anonyymi

        Omiin tarpeisiin auto ostetaan , ei minkään keskiarvon mukaan .


      • Anonyymi

        Aivan totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosalla autoilevista ihmisistä se elämä ei pyöri siinä oman kodin ja navan ympärillä kuten sinulla.

        Et siis ymmärtänyt kun puhutaan valtaosasta.
        Sinä se nappasi ympärillä höpiset ja vastustat väistämätöntä muutosta.


      • Anonyymi

        Keskimääräisyys ei kuule aina oikein toimi.
        Keskimäärin suomalaisella naisella on 1,7 lasta, pitäisikö siis jokaiselle suomalaiselle naiselle maksaa lapsilisät 1,7 lapsesta?
        Suomalaisten keskimääräinen palkka on 3700 €/kk, aletaanko maksaa jokaiselle tasan se?
        Keskimääräinen ajosuorite voi olla 50 km/vrk, mutta hyvin monella on lisäksi säännöllisesti välttämättömiä pidempiä ajoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskimääräisyys ei kuule aina oikein toimi.
        Keskimäärin suomalaisella naisella on 1,7 lasta, pitäisikö siis jokaiselle suomalaiselle naiselle maksaa lapsilisät 1,7 lapsesta?
        Suomalaisten keskimääräinen palkka on 3700 €/kk, aletaanko maksaa jokaiselle tasan se?
        Keskimääräinen ajosuorite voi olla 50 km/vrk, mutta hyvin monella on lisäksi säännöllisesti välttämättömiä pidempiä ajoja.

        Miten nuo pidemmät matkat ovat ongelma? Käytännössä kun kuski vaatii kuitenkin taukoa useammin kuin auto latausta.

        Jotkut yksittäistapaukset ymmärrän, esim. kaveri tekee teollisuuden kunnossapitotyötä, ja hyvin lyhyellä varoitusajalla voi tulla keikka jonnekin 500 km päähän, ja vielä käytännössä keskelle ei mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosalla autoilevista ihmisistä se elämä ei pyöri siinä oman kodin ja navan ympärillä kuten sinulla.

        Valtaosa autoilevista käy päivittäin töissä, asioilla ja harrastuksissa lähellä kotiaan. Siihen riittää hyvin kahden sadan kilometrin ajot. Mökki voi olla kauempanakin, mutta kukaan ei käy viikottain etelästä Lapissa.
        Minulla on nyt autona plugari, minun viimeinen bensaa polttava auto. Seuraava kulkee vain sähköllä. Laturi on ollut parkkipaikalla jo pidempään.


    • Anonyymi

      Näyttää siltä, että sähköautojen tulo 2.0, on merkittävästi parempi kuin 1.0, joka tapahtui 1800/1900 vaihteessa USA:ssa, silloin valtaosa NEW YORK.in takseista ajeli sähköllä ja valtaosa noin 1905 autoista ko. kaupungin kaduilla liikkui sähköllä.

      Nyt ollaan huomattavasti paremmin akkutekniikan yms. suhteen pitemmällä ja osin ainakin on mahdollista niille, jotka ajavat vain kaupunkiympäristössä ja niillä on latausmahdollisuus, sähköautosta voi tulla menestys

      • Anonyymi

        Viimeksi sähköauto hävisi polttikselle, mutta alkuun matsi oli yllättävänkin tasaväkinen. Olisikin kiva nähdä, olisiko sähkiksestä polttiksen kaatajaksi tällä kertaa, jos annettaisiin markkinoiden vapaasti toimia.
        Jos uusi teknologia on kaikin puolin selvästi parempaa kuin vanha, se kyllä korvaa vanhan ilman pakottamista. Näin oli esimerkiksi kännyköiden kohdalla.
        Nyt tilanne on erilainen, uusi tekniikka juntataan vanhan tilalle poliittisesti, joten se ei ilmeisesti ole parempaa?


      • Anonyymi

        Sähkäri hävisi , tuli sähköstartti


    • Anonyymi

      Pikkupojalla on pikkupojan kuvitelmat ja haaveet.

      • Anonyymi

        otkoo edelleen pikkupojan mietteissä, sehän hyvä asia, kaikki näyttää mahdolliselta


    • Anonyymi

      Kokoajan sähköautojen määrä kasvaa suhteessa polttiksiin.

    • Anonyymi

      Avuttomille on useat sellaiset asiat vaikeita, jotka terveille ei tuota minkäänlaisia ongelmia.

      Itse asun Tampereella ja mökkini on 178km:n päässä, Turun lähistöllä meren rannassa.
      Siellä käymme Teslalla ympäri vuoden pari kertaa vuodessa.

      Ja kuluneena kesänä kävimme ajelemassa Virossa ja Latviassa, jossa kauimmainen paikka oli Ventspils.
      Toki kauemmaksikin olisimme voineet ajaa, mutta sitten olisi jo pitänyt vaihtaa maata.

      • Anonyymi

        Käytte mökillä ympäri vuoden pari kertaa vuodessa . Ai niinku kerran kesällä ja kerran talvella ? Minä taas ajoin Lahdessa parissa viikossa 1008 km . Jäi range noin lyhyeksi , kun oli vain kaupunkiajoa . Litrahinta 1,63 € , tankkiin mahtui 42 litraa . Ei ole sähköauto minulle sopiva vaihtoehto .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytte mökillä ympäri vuoden pari kertaa vuodessa . Ai niinku kerran kesällä ja kerran talvella ? Minä taas ajoin Lahdessa parissa viikossa 1008 km . Jäi range noin lyhyeksi , kun oli vain kaupunkiajoa . Litrahinta 1,63 € , tankkiin mahtui 42 litraa . Ei ole sähköauto minulle sopiva vaihtoehto .

        Aja mitä ajat ja millä, mutta mitä muiden ajot sinua koskettaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytte mökillä ympäri vuoden pari kertaa vuodessa . Ai niinku kerran kesällä ja kerran talvella ? Minä taas ajoin Lahdessa parissa viikossa 1008 km . Jäi range noin lyhyeksi , kun oli vain kaupunkiajoa . Litrahinta 1,63 € , tankkiin mahtui 42 litraa . Ei ole sähköauto minulle sopiva vaihtoehto .

        Korjaus edelliseen, käymme mökillä pari kertaa kuussa, eli suunnilleen joka toinen viikonloppu.
        Sillä Latvian reissulla kilometrejä tuli parituhatta, siihen sähköauto oli oikein hyvä valinta. Latviassa on todella hyvät latausmahdollisuudet ja hinta pääosin n. 30c/kWh, joilla 100 km:n hinnaksi muodostui n. 4€, osa latureista oli ilmaisia.
        Oikein mukavaa maa automatkailuun sähköautolla.

        Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus edelliseen, käymme mökillä pari kertaa kuussa, eli suunnilleen joka toinen viikonloppu.
        Sillä Latvian reissulla kilometrejä tuli parituhatta, siihen sähköauto oli oikein hyvä valinta. Latviassa on todella hyvät latausmahdollisuudet ja hinta pääosin n. 30c/kWh, joilla 100 km:n hinnaksi muodostui n. 4€, osa latureista oli ilmaisia.
        Oikein mukavaa maa automatkailuun sähköautolla.

        Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää.

        ”Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää.”

        Voi tulla haulikosta, jos menee vieraiden talojen pistorasioihin johtoa tökkimään.
        Ja ympäri Suomen on ChaDeMo- latauspisteitä niin harvakseltaan, ettei pärjäisi sellaisella sähköautolla mihin minulla olisi varaa. Tonnin polttiksella pärjää hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää.”

        Voi tulla haulikosta, jos menee vieraiden talojen pistorasioihin johtoa tökkimään.
        Ja ympäri Suomen on ChaDeMo- latauspisteitä niin harvakseltaan, ettei pärjäisi sellaisella sähköautolla mihin minulla olisi varaa. Tonnin polttiksella pärjää hyvin.

        ”Tonnin polttikella pärjää hyvin”, olet siis kateellinen ja köyhä.
        Miksi sinun pitää tuota toistaa jatkuvasti, onko itsetunnon kanssa ongelmaa?


      • Anonyymi

        Kaikki on suhteellista, kävin aikoinaan porukan kanssa kalalla Näätämöjoella, tuli yhteen suuntaan lähes 1000 km, ei tuntunut silloin miltään. Nyt ajelen dieselillä, jolla pääsee yli 1000 km yhdellä tankkauksella, jos ajelee nopeusrajoituksien mukaan.
        En osta sähköautoa, ellei ne parane merkittävästi, tuskin akkuteknologia mahdollistaa pienemmän painon, kuin nyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki on suhteellista, kävin aikoinaan porukan kanssa kalalla Näätämöjoella, tuli yhteen suuntaan lähes 1000 km, ei tuntunut silloin miltään. Nyt ajelen dieselillä, jolla pääsee yli 1000 km yhdellä tankkauksella, jos ajelee nopeusrajoituksien mukaan.
        En osta sähköautoa, ellei ne parane merkittävästi, tuskin akkuteknologia mahdollistaa pienemmän painon, kuin nyt

        En ajanut edellisellä dieselmersullani kertaakaan edes viittäsataa kilometriä, pitämättä kahvi-tai ruokataukoa.
        Nyt Teslani lataantuu kahvi-tai ruokatauon aikana.
        Ainoa muutos matkanteossa on, että nyt se on huomattavasti halvempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus edelliseen, käymme mökillä pari kertaa kuussa, eli suunnilleen joka toinen viikonloppu.
        Sillä Latvian reissulla kilometrejä tuli parituhatta, siihen sähköauto oli oikein hyvä valinta. Latviassa on todella hyvät latausmahdollisuudet ja hinta pääosin n. 30c/kWh, joilla 100 km:n hinnaksi muodostui n. 4€, osa latureista oli ilmaisia.
        Oikein mukavaa maa automatkailuun sähköautolla.

        Kyllä Lahdessakin useissa taloissa on jo sähköt, joten hyvin sähköautolla sielläkin pärjää.

        Voisin minäkin ladata omakotitalossani sähköautoa , mutta autoilun kokonaiskuluissa en säästäisi mitään kun kilometrejä tulee vuodessa vain 25 tkm . Pikkudiisel on minulle parempi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisin minäkin ladata omakotitalossani sähköautoa , mutta autoilun kokonaiskuluissa en säästäisi mitään kun kilometrejä tulee vuodessa vain 25 tkm . Pikkudiisel on minulle parempi .

        Laskepas edes kerran kaikki kulut vuoden ajalta.
        Itse katsoin pankin sovelluksesta polttoainekulut, siihen päälle dieselvero ja huolto, summa oli yli 5000€ ja autona 2017 E-mersu, jonka keskikulutus vuodessa oli 5,8l/100km.
        Kilometrejä tuli vuodessa n. 30000km.

        Nyt Teslalla kulut on selvästi alle 1000€ vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ajanut edellisellä dieselmersullani kertaakaan edes viittäsataa kilometriä, pitämättä kahvi-tai ruokataukoa.
        Nyt Teslani lataantuu kahvi-tai ruokatauon aikana.
        Ainoa muutos matkanteossa on, että nyt se on huomattavasti halvempaa.

        Sehän on vanhemman miesten ongelma tuo prostata, pitää käydä useammin kuin nuorena ja vanhemman miehen kusi ei tahdo irrota pitkän ajomatkan jälkeen vaikka kuin kusettaisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskepas edes kerran kaikki kulut vuoden ajalta.
        Itse katsoin pankin sovelluksesta polttoainekulut, siihen päälle dieselvero ja huolto, summa oli yli 5000€ ja autona 2017 E-mersu, jonka keskikulutus vuodessa oli 5,8l/100km.
        Kilometrejä tuli vuodessa n. 30000km.

        Nyt Teslalla kulut on selvästi alle 1000€ vuodessa.

        Pääomakulut ja sitten biilin laskennallinen kuoletus ja jälleenmyyntiarvo, tietysti jos liising siinä omat lisäkulut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääomakulut ja sitten biilin laskennallinen kuoletus ja jälleenmyyntiarvo, tietysti jos liising siinä omat lisäkulut

        Pääomakulut on aivan samat kuin pakoputkiautossakin.
        Laskennallinen kuoletus on tietenkin sähköautossa huomattavasti lyhyempi, pienempien käyttökulujen johdosta.
        Jälleenmyyntiarvo selviää 2-3 vuoden päästä, kun vaihdan Teslani uuteen samanlaiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on vanhemman miesten ongelma tuo prostata, pitää käydä useammin kuin nuorena ja vanhemman miehen kusi ei tahdo irrota pitkän ajomatkan jälkeen vaikka kuin kusettaisi

        Miten mainitsemani kahvi- tai ruokatauko liittyy ”prostataan”?

        Lukutaito on hieno asia, kunpa kaikilla se olisi,


    • Anonyymi

      BMW i4 ´585 km ja talvella noin 400 km.

      • Anonyymi

        Kertokaa mulle ihmeessä miten ajatte 500km putkeen, eikö tule kusi hätä?
        30min niin lisää 300km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertokaa mulle ihmeessä miten ajatte 500km putkeen, eikö tule kusi hätä?
        30min niin lisää 300km.

        Sitä ajaa vain, kävin työasioissa viikonlopun kahtapuolen samassa kaupungissa, suunta oli 455 km , eli edestakaisin 910 km to-pe ja sitten taas ma-ti sama rundi, ei yhtään tarvinnut ajatella kusemista, lienee rakko vielä kunnossa


    • Anonyymi

      Ihanaa lukea näitä vanhojen romjen omistajia.

    • Anonyymi

      Mulla on sellainen sähköauto. Mistäs saadaan sulle

    • Anonyymi

      Jos meidän perheeseen tulisi jostain syystä tarve kakkosautolle, niin se olisi hyvin todennäköisesti täyssähköauto.

      • Anonyymi

        Meillä on ajateltu että toinen autoista vaihtuu mahd. halpaan käytettyyn sähköautoon lähiaikoina. Kun vain tietäisi kumpi. Vaimon auto ehkä, kun siinä on suurempi ajoneuvovero ja kulutus.
        Minun työmatkani on vain 22 km suuntaansa eli vanha Leaffikin edestakaisesta matkasta selvinnee. Vaimolla on vähän pidempi työmatka ja vielä päinvastaiseen suuntaan, ja siksipä huushollissa täytyy joka tapauksessa kaksi autoa olla. Kun toinen on polttis niin sillä onnistuu sitten ne satunnaiset pidemmätkin matkat. Jos edes toinen pystyy työmatkansa ajamaan sähköllä niin kyllä siinä varmaan vuositasolla jonkin verran säästää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on ajateltu että toinen autoista vaihtuu mahd. halpaan käytettyyn sähköautoon lähiaikoina. Kun vain tietäisi kumpi. Vaimon auto ehkä, kun siinä on suurempi ajoneuvovero ja kulutus.
        Minun työmatkani on vain 22 km suuntaansa eli vanha Leaffikin edestakaisesta matkasta selvinnee. Vaimolla on vähän pidempi työmatka ja vielä päinvastaiseen suuntaan, ja siksipä huushollissa täytyy joka tapauksessa kaksi autoa olla. Kun toinen on polttis niin sillä onnistuu sitten ne satunnaiset pidemmätkin matkat. Jos edes toinen pystyy työmatkansa ajamaan sähköllä niin kyllä siinä varmaan vuositasolla jonkin verran säästää.

        Homma riippuu siitä, miten ja millaisen käytetyn sähköauton ostat, on vaikea neuvoa, joka tapauksessa käytetty tesla lienee poissuljettu, nykyisin nuo käytetyt sähkikset ovat avvoitus, jos itse päättäisin tuossa tilanteessa, niin osto suuntautuisi ihan peruskäytettyyn bensa tai diesel vehkeeseen, en ostaisi käytettyä hybridiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homma riippuu siitä, miten ja millaisen käytetyn sähköauton ostat, on vaikea neuvoa, joka tapauksessa käytetty tesla lienee poissuljettu, nykyisin nuo käytetyt sähkikset ovat avvoitus, jos itse päättäisin tuossa tilanteessa, niin osto suuntautuisi ihan peruskäytettyyn bensa tai diesel vehkeeseen, en ostaisi käytettyä hybridiä

        Ainakin vähän uudemmat hybridit ovat käytettyinä ongelmallisia akkujen suhteen, vanhat hybridit käynistyivät, vaikka hybridin akku oli loppu, uusissa se ei ole mahdollista, pitää uusia hybridin akku, noin 10 000 euroa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin vähän uudemmat hybridit ovat käytettyinä ongelmallisia akkujen suhteen, vanhat hybridit käynistyivät, vaikka hybridin akku oli loppu, uusissa se ei ole mahdollista, pitää uusia hybridin akku, noin 10 000 euroa

        Tämä hybridiongelma on ollut melko piilossa, osassa hybrideisssä alku on melko alhaalla ja sen kolahdus on johtanut siihen ettei hybridiä voi enää pitää takuun piirissä, näitä on ollut erityisesti käytettyjen hybridien osalta, jotka maahantuotuja, kaikissa vähemmän vanhoissa hybrideissä on se ominaisuus ettei hybridiakun syystä tai jostain jäädessä pois palveluksesta, autoa ei voi enää ajaa ja ainut korjaus on uusi akku hybridiin


    • Anonyymi

      600 kilometriä ei ole kesällä sähköautollle edes haaste. Ei tarvitse lähteä matkaan täyteen ahdetulla akulla ja silti pari lyhyttä taukoa riittää. Lapsi tai lemmikki mukana tahtovat aiheuttaa matkan tekoon enemmän viivästyksiä. Vähän suunnitelmallisuutta ja perehtymistä vaatii, kun liikenteen solmukohdissa latauksiin syntyy suosituimmille asemille (käytännössä ABC) jonoja. Silti 20 kilometrin päässä saattaa olla latureita täysin vapaana, kun sopulit vaeltavat samoille latauspisteille.

      Sopii siis käyttövoiman puolesta enemmistölle suomalaisista, kunhan myyntihinnat asettuvat kohdilleen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe