Voidaanko Garminin ajotietokone kaapata?

Anonyymi-ap

Noin puoli vuotta käytössä olleelle Garmin Edge 530 tapahtui outoja. Viime tortaina laitoin Garminin lataukseen, aivan samoin kuten olin tehnyt monia kertoja. Akussa oli virtaa vielä yli puolet, mutta perjantaina piti lähteä reissuun, niin laitoin lataukseen. Kun akku oli lähes täynnä, nyppäsin Garminin irti. Mutta perjantaina reissuun lähtiessäni, huomasin Garmin olevan kuollut kuin kivi. Painelin kaikkia nappuloita, ei vastausta. Kotiin palattuani kokeilin ajotietokonetta usempaan kertaan ja laitoin lataukseen, ei mitään eloa.
Vasta eilen, tiistaina taas kokeiltuani lautausta, Garmin heräsi eloon. Akku oli nollilla, täysin tyhjä. Ajotietokone latautui normaalista. Ainoastaan kello näytti väärin, mutta korjaantui kuin vein ulos.
Mikä kumma vei virrat, akun tyhjäksi?

17

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ufon tai Puuttinin tekosilta haiskahtaa. Ooppa varovainen! Käytä langatonta tai mielellään mekaanista, siis sellaista vaijerivälitteistä, matka/nopeusmittaria. Kypärä on hyvä vuorata alumiinifoliolla.

      • Anonyymi

        Pidä sinä päässäsi foliahattua, mitäs siitä, mutta kysyin, kuka vei virrat ajotietokoneesta?


    • Anonyymi

      Ei siitä kukaan virtoja vie. Garminilla on vaan tapana sekoilla virtapykälien kanssa. Toisin sanoen näyttää joskus väärin latausmäärän. Asia korjaantuu kun randomistivähän selailee valikkoa. Toiseksi jatkuva latailu sekoittaa. Latailtua vain tarpeeseen, ei varmuuden vuoksi.

      • Anonyymi

        Jaa, luuletko maanteiden varsilla olevan sähkörasioita, joista voi tarpeen tullen latatailla vermeitä?
        Siis ajotietokone oli muutaman päivän täysin reagoimaton, kuollut, ei nappuloiden painaminen vaikuttanut, eikä myöskään antanut minkäänlaista vastetta lataukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, luuletko maanteiden varsilla olevan sähkörasioita, joista voi tarpeen tullen latatailla vermeitä?
        Siis ajotietokone oli muutaman päivän täysin reagoimaton, kuollut, ei nappuloiden painaminen vaikuttanut, eikä myöskään antanut minkäänlaista vastetta lataukseen.

        Miksi joku kaapaisi laitteen missä ei ole verkkoyhteyttä internettiin?

        Veikkaus on että laitteessa akussa vikaa tai bitti poikittain mikä aiheuttanut poikkeuksellisen suuren virran kulutuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, luuletko maanteiden varsilla olevan sähkörasioita, joista voi tarpeen tullen latatailla vermeitä?
        Siis ajotietokone oli muutaman päivän täysin reagoimaton, kuollut, ei nappuloiden painaminen vaikuttanut, eikä myöskään antanut minkäänlaista vastetta lataukseen.

        Kun täyteen ladattuna virtaa riittää 20-tuntiakin niin kyllä semmoisella ajaa liki 500 kilometriä lataamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun täyteen ladattuna virtaa riittää 20-tuntiakin niin kyllä semmoisella ajaa liki 500 kilometriä lataamatta.

        Luulinsin, että sata kilometriä pystyy täytellä akulla ajamaan. Tutkan akku tyhjenee nopeammin kuin ajotietokoneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulinsin, että sata kilometriä pystyy täytellä akulla ajamaan. Tutkan akku tyhjenee nopeammin kuin ajotietokoneen.

        Mikäs se tutka sitten on? Semmoisella tutkaillaan asioilla olevia. Rohkeasti vaan asioille. Luonto kutsuu, mutta Garmini ei sisällä tutkaa.


    • Anonyymi

      Kannattaa kääriä Garmin folioon lenkin ajaksi ettei kaapparit pääse käsiksi. Sama kannattaa tehdä sähkövaihteille.

      • Anonyymi

        Varmuuden vuoksi kannattaa myös käyttäjän kääriytyä kokovartalo folioon, ettei vaan sattuisi mitään. Suosittelen myös smurffi hattua piähän, tietysti foliolla kuorrutettuna.


    • Anonyymi

      Garminin päälle aimo kerros kunnon vaseliinia,niin pitää sen niin että muut ei voi sitä kaapata

    • Anonyymi

      Paskaa latausliittimessä

    • Anonyymi

      Kysytkö Velogilta?

    • Anonyymi

      Nuo on kuluttajaelektroniikkaa ja takuukin on, teoriassa.

    • Anonyymi

      Aloittaja laittoi huonon otsikon kysymykselleen. Omasta mielestään "hauskoja" viestejä kirjoittavat pääsivät esiin.

      • Anonyymi

        Mitäs tuohon muuta voisi vastata kuin @hauskasti? ”Tutkan akku tyhjenee nopeammin kuin ajotietokoneen.” Garmin sisällä mitään tutkaa. Jos taas tarkoittaa perstutkaa niin siinä on oma akku.


    • Anonyymi

      Kun itse pääkopassaan niin uskoo mitä vain voi kaapata, vaikka itsensäkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe