Tärinä käsille, millä pois?

Anonyymi-ap

Lisäsin renkaisiin painetta; edelleenkin tosin vasta 5 baria, kun maksimi olisi 8 baria. Paikat lähtee hampaista huonoimmilla teillä, sekä asfaltilla että hiekalla. Kumit ovat maantiekumit, joilla menee myös sepelit.

Pitääkö laskea rengaspainetta, vai voitteko suositella jäykälle etuhaarukalle, joka on terästä:

- joustavaa ohjaustankoa (osa lienee kalliita ja patentoituja)
- joustavia kädensijoja, kahvoja tai grippejä
- löysempää otetta, joka löytyy vain harjoittelulla?

51

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tärinään auta kuin hiilikuiturunko tai edes hiilikuituinen etuhaarukka.

    • Mikä/Minkätyylinen pyörä olisi kyseessä? (hieman tietäisi ettei "tarjoa" mitään pyörätyyppiin sopimattomia ratkaisuja).

      • Anonyymi

        Suorasarvinen hybridi, jäykkä etuhaarukka. Ajo asfalttia, hiekkaa, joskus hyviä polkuja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suorasarvinen hybridi, jäykkä etuhaarukka. Ajo asfalttia, hiekkaa, joskus hyviä polkuja.

        Helpoin tapa olisi hankkia leveämmät renkaat ja laskea niistä painetta kohtuullisesti nykyisiin renkaisiin verrattuna, tuo ilmatilan kasvattaminen suodattaa ihan kohtuullisen määrän noista tärinöistä pois.

        Sitten toinen ihan realistinen asia on laadukas (lyhytjoustoinen) joustokeula pyörään, sillä jos kyse on tosiaan hybridi pyörästä niin siinä on silloin aika paljon maastopyrän geometriaa jonka pitäisi mahdollistaa toimivan joustokeulan asentamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suorasarvinen hybridi, jäykkä etuhaarukka. Ajo asfalttia, hiekkaa, joskus hyviä polkuja.

        On varmaan alumiinirunko. Silloin ei ole paljoa tehtävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On varmaan alumiinirunko. Silloin ei ole paljoa tehtävissä.

        Alumiinirunko ja hiten-teräshaarukka.

        Vaihtuuko joustokeula tai alumiinikeula helposti tilalle?

        Eikö joustotanko olisi hyvä ja helppo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suorasarvinen hybridi, jäykkä etuhaarukka. Ajo asfalttia, hiekkaa, joskus hyviä polkuja.

        Saanko kysyä minkälainen ajoasentosi on? Ovatko kyynärpäät täysin ojentuneina ja ikäänkuin lukossa, jos pitää kyynärpäitä hieman koukussa saa joustettua omilla käsilläänkin hieman tärinää pois. Itse totesin droppi-tyylisen ohjaustangon sopivan paremmin ajamiseeni vaikka voisi olettaa että siinä tulisi enemmän painoa käsille.


    • Anonyymi

      Kannattaisiko sitten vähentää painetta.

      • Anonyymi

        Se on varmasti helpoin tapa, mutta tarvittava tehontarve kasvaa. Kompromissi jossakin...?

        Jos paine on alle 3 baria, ajettavuus on kauhea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on varmasti helpoin tapa, mutta tarvittava tehontarve kasvaa. Kompromissi jossakin...?

        Jos paine on alle 3 baria, ajettavuus on kauhea.

        Tärinään niitä tehoja vasta hukkaakin. Ei niillä huonommilla teillä kovia paineita tarvita. Säädöt alustan mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on varmasti helpoin tapa, mutta tarvittava tehontarve kasvaa. Kompromissi jossakin...?

        Jos paine on alle 3 baria, ajettavuus on kauhea.

        Kaikki omianisuudet on aina kompromissejä.
        Mutta varmasti tiedät että nykytietämyksen mukaan se mahdollisimman kapea ja kova rengas ei välttämättä ole se todellisuudessa nopein vaihtoehto.
        Leveämpi rengas (isompi ilmatila) hja maltillinen paineiden tiputtaminen saatta tuoda selkeän parannuksen mukavuuteen mutta vain lievän tehontarpeen kasvun.

        ja jos niitä viimeisiä watteja aletaan alskemaan, niin sitten tuo pyörätyyppi pitäisi ensin vaihtaa matalammalla ajoasennolla olevaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kaikki omianisuudet on aina kompromissejä.
        Mutta varmasti tiedät että nykytietämyksen mukaan se mahdollisimman kapea ja kova rengas ei välttämättä ole se todellisuudessa nopein vaihtoehto.
        Leveämpi rengas (isompi ilmatila) hja maltillinen paineiden tiputtaminen saatta tuoda selkeän parannuksen mukavuuteen mutta vain lievän tehontarpeen kasvun.

        ja jos niitä viimeisiä watteja aletaan alskemaan, niin sitten tuo pyörätyyppi pitäisi ensin vaihtaa matalammalla ajoasennolla olevaan.

        Sanoo mies jolle vaihteiden vaihto on vaikeaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanoo mies jolle vaihteiden vaihto on vaikeaa...

        Sanoo mies joka pyrkii tekemisen asiolle jotain jos ei ole niihin tyytyväinen (kuten noihin vaihteisiin joihin viittaat, niin vaihdan ne itseäni miellyttävämpiin vaihtoehtoihin).


    • Anonyymi

      Spandex-hanskat, siis silikonilla pehmustetut +

      Belörp perä.

    • Anonyymi

      Geelihanskat käteen, niin vaimennusta tulee niiden myötä.

      • Anonyymi

        Ihan hyvä ajatus, en tiennyt tuollaisista. Löytyy siis vain lyhyítä malleja ilman sormia.

        Yksikään kauppa Suomessa ei tällä hetkellä näköjään myy, että voisi testata kokoa. Ulkomaisissa nettikaupoissa löytyisi.

        Halvemmaksi ja varmemmaksi ehkä tulisi vaihtaa silikoni- tai vastaavat kädensijat. Samoja malleja käytetään moottoripyörissä vaimentamaan värinää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä ajatus, en tiennyt tuollaisista. Löytyy siis vain lyhyítä malleja ilman sormia.

        Yksikään kauppa Suomessa ei tällä hetkellä näköjään myy, että voisi testata kokoa. Ulkomaisissa nettikaupoissa löytyisi.

        Halvemmaksi ja varmemmaksi ehkä tulisi vaihtaa silikoni- tai vastaavat kädensijat. Samoja malleja käytetään moottoripyörissä vaimentamaan värinää.

        XXL näyttäisi myyvän joitakin malleja. Esim. Rogelli Core II Winter Windproof malli on yksi esimerkki, jossa on 2 mm:n rei'itetty geeli- ja vaahtomuovipehmuste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        XXL näyttäisi myyvän joitakin malleja. Esim. Rogelli Core II Winter Windproof malli on yksi esimerkki, jossa on 2 mm:n rei'itetty geeli- ja vaahtomuovipehmuste.

        Kiitos, ihan hyvä luultavasti, mutta kun liikkeissä ei ole saatavana ja kokeiltavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, ihan hyvä luultavasti, mutta kun liikkeissä ei ole saatavana ja kokeiltavissa.

        Kaupoista, kirpputoreilta tai omista miljoonalaatikoista varmaan löytyy tuotteita joissa jotain geelipehmikettä tai vastaavaa josta voi itse askarrella pyöräilykäsineisiin iskunvaimentimet.


      • Anonyymi

        Lidlistä ostin joskus kahdet eri hanskat. Toiset lyhytmalliset, ilman sormia ja toiset täyspitkillä sormilla. Toimivat ihan hyvin.


    • Anonyymi

      Ohjaustankoa ei kuulu puristaa tai nojata siihen. Selkälihaksilla pitää kannatella ylävartaloa niin, ettei käsille tule liikaa painetta, Pyörä pysyy näinkin suunnassaan mainiosti.

      • Anonyymi

        En ole vielä ajanut sellaisella pyörällä, jossa pieni osa painosta ei olisi myös käsissä/käsivarsissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole vielä ajanut sellaisella pyörällä, jossa pieni osa painosta ei olisi myös käsissä/käsivarsissa.

        Yksipyöräinen on sellainen, mutta en ole ajanut sellaisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole vielä ajanut sellaisella pyörällä, jossa pieni osa painosta ei olisi myös käsissä/käsivarsissa.

        Kokeile jopoa.


    • Anonyymi

      Iskunvaimennuksella varustettuja stemmejäkin (ohjainkannatin) on olemassa.
      Googlaa "suspension stem", youtubesta löytyy myös paljon videoita kyseisistä tuotteista.
      Noiden tuotteiden kohdalla kannattaa välttää kiinan temu yms. roskan hankkimista.

      • Anonyymi

        Löytyi tosi hyvä hintaan 200€. Taloudellisesti on kannattavaa laskea rengaspainetta 4 -5 barin välille, 5 - 8 barin paineet toimivat vain todella tasaisella asfaltilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Löytyi tosi hyvä hintaan 200€. Taloudellisesti on kannattavaa laskea rengaspainetta 4 -5 barin välille, 5 - 8 barin paineet toimivat vain todella tasaisella asfaltilla.

        Redshif:n Shockstop
        https://redshiftsports.com/products/shockstop-suspension-stem?srsltid=AfmBOoqsKKTd1yarznNbzzP0TOSclrS-Eg9KJEVZ8d1TIuk-MNQsoBDr

        ja Cane Creekin eeSilk ovat varmaan ne tunnetuimmat/parhaimmat kyseistä laatua, ovat vain sen 200€/kpl (jolla jo saa ihan asiallisen ilmakeulan myös)
        https://canecreek.com/product/eesilk-stem/?srsltid=AfmBOorBmy4k5d3WkZNLHCO0bFhry3SrTO2TWqcNnt4yz7_Gm1gLTh25


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        200 eurolla saa jo oikein hyvät ulkokumit.

        Varmasti saa, mutta kun ne pumpataan kivikoviksi, niin tärinää ne eivät välttämättä vähennä samassa suhteessa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Redshif:n Shockstop
        https://redshiftsports.com/products/shockstop-suspension-stem?srsltid=AfmBOoqsKKTd1yarznNbzzP0TOSclrS-Eg9KJEVZ8d1TIuk-MNQsoBDr

        ja Cane Creekin eeSilk ovat varmaan ne tunnetuimmat/parhaimmat kyseistä laatua, ovat vain sen 200€/kpl (jolla jo saa ihan asiallisen ilmakeulan myös)
        https://canecreek.com/product/eesilk-stem/?srsltid=AfmBOorBmy4k5d3WkZNLHCO0bFhry3SrTO2TWqcNnt4yz7_Gm1gLTh25

        Aika yläkanttiin ovat kyllä noiden joustostemmien laatuvalmistajat tuotteensa hinnoitelleet. Keveys ja vähäisempi huollon tarve joustokeulaan verrattuna puoltaa sellaisen hankintaa maantie & gravelpyörään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika yläkanttiin ovat kyllä noiden joustostemmien laatuvalmistajat tuotteensa hinnoitelleet. Keveys ja vähäisempi huollon tarve joustokeulaan verrattuna puoltaa sellaisen hankintaa maantie & gravelpyörään.

        Temusta saa jonkinlaista joustostemmi viritystä noin 50€ hintaluokkaa, toimiiko hyvin ja "uskaltaako" itse kukin sellaisella ajaa on jokaisen itsensä päätettävissä.
        Noiden kahden merkkivalmistajan mallistossa nuo vaan maksavat tuota luokkaa mitä linkkejä laitoin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Redshif:n Shockstop
        https://redshiftsports.com/products/shockstop-suspension-stem?srsltid=AfmBOoqsKKTd1yarznNbzzP0TOSclrS-Eg9KJEVZ8d1TIuk-MNQsoBDr

        ja Cane Creekin eeSilk ovat varmaan ne tunnetuimmat/parhaimmat kyseistä laatua, ovat vain sen 200€/kpl (jolla jo saa ihan asiallisen ilmakeulan myös)
        https://canecreek.com/product/eesilk-stem/?srsltid=AfmBOorBmy4k5d3WkZNLHCO0bFhry3SrTO2TWqcNnt4yz7_Gm1gLTh25

        Uudehkona tulokkaana kolmen parhaan joukkoon asettunut "Vecnum Freeqence" stemmi, hintaa tosin yli 300€.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uudehkona tulokkaana kolmen parhaan joukkoon asettunut "Vecnum Freeqence" stemmi, hintaa tosin yli 300€.

        Mutta tällä palstalla isoimmalle osalle kirjoittajista on täysi mahdottomuus että joku yksittäinen pyöränosa edes maksaisi tuollaisia 200-300€ summia, kun monen heidän mielestä koko pyörä saa maksaa maksimissaan tuon verran...


    • Anonyymi

      Neopreenikäsine joustaa ja vähentää tärinää. Eli kalastushanskat käteen. Taisi maksaa sittarissa 8 eur.

      • Anonyymi

        Itse ajan pilkkirukkasilla.


    • Anonyymi

      Ajoasennossa- tai tavassa on vikaa, jos ottaa kovasti käsien päälle. Vippaskonstien tapaisilla varusteilla ei homma tule kuntoon.

      • Anonyymi

        Millä rengaspaineilla ajat todella epätasaisilla teillä?


      • Anonyymi

        Ihmisiä on monen mallisia. Joillakin on lyhty ylävartalo ja toisilla pitkä ylävartalo. Toisilla on lyhyet käsivarret ja toisilla pitkät käsivarret. Nämä seikat vaikuttavat ajoasentoon ja miten paine jakautuu omaan kehoon.


      • Anonyymi

        Rengaspaineen laskiessa (aina on vähäisiä vuotoja), tärinän määrä vähenee automaattisesti.

        Jos tärinä tulee erityisesti käsille, eturenkaaseen voi lisätä vähemmän painetta. Jos tärinä tulee satulan tai kampien kautta, myös takarenkaalle vähemmän painetta.

        On kummallista että jopa kelvien uusi asfaltti voidaan laskea niin huonosti, että sellainen ei autoille kelpaisia. Pyörille sen on kuitenkin kelvattava. Laadunvalvonnassa on pahoja puutteita.

        Mitä enemmän polkua, hiekkasepeliä ja maastoa, sen alemmilla paineilla ja leveämmillä renkailla mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rengaspaineen laskiessa (aina on vähäisiä vuotoja), tärinän määrä vähenee automaattisesti.

        Jos tärinä tulee erityisesti käsille, eturenkaaseen voi lisätä vähemmän painetta. Jos tärinä tulee satulan tai kampien kautta, myös takarenkaalle vähemmän painetta.

        On kummallista että jopa kelvien uusi asfaltti voidaan laskea niin huonosti, että sellainen ei autoille kelpaisia. Pyörille sen on kuitenkin kelvattava. Laadunvalvonnassa on pahoja puutteita.

        Mitä enemmän polkua, hiekkasepeliä ja maastoa, sen alemmilla paineilla ja leveämmillä renkailla mennään.

        Asfaltoinnin laatu on heikentynyt viimeisen 15-20 vuoden aikana huomattavasti.
        Ennen oli tasaista pintaa joka kesti pitkään, nykyään tien pinta on aaltoilevaa ja helposti reunoilta murenevaa sekä keskeltä halkeilevaa. Pohjatyöt tehdään huonosti ja kiireellä nykyisin.


    • Anonyymi

      Kuten on todettukin niin leveämmät renkaat auttaa tärinään. Myös vanha veltto runko täräjää enemmän kuin jäykkä uusi jos omaa metallirungon. Itse poljin ennen 40 milliä leveillä kumilla graavelia. Se oli mukavata aikaa se. Nyttemmin poljen lähinnä asfalttia pitkin ja olen omaksunut 32 milliset leveydeltään olevat. Jos polkija on lihava kuten minä, mutta haluaa satasenkin taittuvan päälle 25 keskarilla on silloin ilmanpainetta oltava. 40 millisissä käytin 5.5 baarin luokkaa ja nykyään noissa asfalttirenkaissa noin 7 baaria.

      • Anonyymi

        Sinulla taitaa olla reidet kuin tammitynnyrit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla taitaa olla reidet kuin tammitynnyrit?

        Ei oikeastaan sillä jatkuva rääkki kaventaa kokoa. Onhan siltikin jykevää tekoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikeastaan sillä jatkuva rääkki kaventaa kokoa. Onhan siltikin jykevää tekoa.

        100 kilonen ukko + pyörä = 150 wattia x 4 tuntia.

        Se on kova juttu.


    • Anonyymi

      Aja vaan kännissä, älä krapulassa.

    • Anonyymi

      Mukavin runkoon itsellä kyllä ollut 80-luvun löysä teräsrunkoinen maantiepyörä. Meni epätasaisuuksien yli todella mukavasti vaikka renkaina oli 25 milliset. Mikään pyörä sen jälkeen ei ole ollut yhtä mukava.
      Ylämäkeen runtatessa pyörän ketju hankasi etuvaihtajaan runttauksen tahdissa eli notkui havaittavasti.
      Olin kyllä tuolloin painoltani yli tuolle rungolle sallitun 85kg:n. Nykyäänhän tuollaisia painorajoja ei kelpuuteta markkinoilla vaan rungon pitää kestää 120kg:n paino.

    • Anonyymi

      Ajohanskat täyteen hyvää vaseliinia ja sitte tumput käteen ja menoksi.

      • Anonyymi

        Sairaita tapoja eräillä. Tai surkeaa huumoria.


    • Anonyymi

      >>> Ei oikeastaan sillä jatkuva rääkki kaventaa kokoa. Onhan siltikin jykevää tekoa.

      Ihan turhaa vaatimattomuutta eli kaveri on todella vaatimaton. Jos yli satakiloinen kaveri pitää neljä tuntia yllä 150 watin tasoa, reidet todellakin ovat kuin vanhat tammitynnyrit.

      150 wattia x 4 tuntia = 600 wattia, joska vastaa 8600 kilokaloria. Normaali-ihmisen neljän päivän ruuat kuluu neljässä tunnissa...?!

      Respect.

      • Anonyymi

        Ei kaikkea tarvitse uskoa.


    • Anonyymi

      Krapularyyppy auttaa tärinään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      93
      2426
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      26
      2308
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1938
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1556
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      106
      1497
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      162
      1267
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1062
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      70
      981
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      929
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe