Huomioidaanko 10 vuoden työsuhde?

Anonyymi-ap

Onko nykyään enää yleistä, että työantaja huomioisi millään tavalla, kun työntekijän työsuhde on kestänyt 10 vuotta? Toisaalta 10 vuotta ei ole vielä kovin pitkä työsuhde, mutta onhan sekin nyt jotain näinä aikoina, että joku on tehnyt 10 vuotta työtä samalle työantajalle.

Itse en saanut mitään huomioimista osakseni, kun kesällä tuli 10 vuotta täyteen samalla työnantajalla. Mitäkö odotin? Vaikka pientä bonusta kuukausipalkan päälle. Suuruusluokkaa 100 €. Olisi ollut kiva saada 100 € hyvää kuukausipalkkaan, kun tuli 10 vuotta täyteen samalla työnantajalla.

12

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Verottajan ohjeen mukaan: ”Työntekijän tavanomaisia merkkipäiviä ovat esimerkiksi 40-, 50-, 60- ja 70-vuotissyntymäpäivät. Työntekijän merkkipäiviä ovat myös hääpäivä, pitkäaikaiseen palvelukseen perustuva merkkipäivä (10 vuotta tai enemmän) ja eläkkeelle siirtyminen.”

      "Työntekijän merkkipäivänä annetun lahjan kohtuulliseksi arvoksi määritetään tämän 1-2 viikon bruttopalkkaa vastaava määrä. Jos työnantajalla on vakiintunut merkkipäivälahjakäytäntö, ei lahjan arvo voi kuitenkaan vaihdella työntekijöiden välillä."

      Ironia on suuri, jos työsuhteen päättyessä saa lahjan, mutta ei työsuhteen aikana. Miksi palkita lahjalla työstä irtisanoutunutta, mutta jättää muistamatta pitkäaikaisessa työsuhteessa oleva työntekijä?

      • Anonyymi

        Sait lahjasi kun irtisanouduit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sait lahjasi kun irtisanouduit?

        En ole irtisanoutunut, mutta Suomessa tuntuu olevan yleistä, että työntekijää muistetaan vasta viimeisenä työpäivänä, kun tämä irtisanoutuu. On outoa, että viimeisen työpäivän päätteeksi lyödään kouraan hiono lahja, mutta työsuhteen aikana ei lahjoja heru.

        Työntekijä on siis arvokkaimmillaan viimeisen työpäivänsä viimeisellä hetkellä. Siinä on tiettyä ironiaa, jos asiaa pysähtyy miettimään.

        Kun nykyistä edellinen työsuhteeni päättyi, sain läksiäislahjaksi hienon kukkapuskan vaaseineen.


    • Anonyymi

      Nykyään kai lopputili/lomautus on kiitos uhratusta ajasta/elämästä työnantajalle.
      Ei kestosta väliä, saathan palkan uhratuista tunneista.
      Eikä nykyään palkata vakituiseksi täysillä tunneilla kun on niin paljon kierrätettävää materiaalia jota voi vain vuokrata kiire avuksi.

      • Anonyymi

        "Nykyään kai lopputili/lomautus on kiitos uhratusta ajasta/elämästä työnantajalle.
        Ei kestosta väliä, saathan palkan uhratuista tunneista."

        Toki asia on noin, mutta jos minä teen pikkufirman liikevaihdosta 40 %, niin voisi siitä 10 vuoden kohdalla jotain antaa lahjaksi, vaikka palkkaa saankin. Kai työntekijäkin saa olla vähän ahne eikä vain yrittäjä itse, joka kierrättää firman voitot holding-yhtiön kautta kevyillä veroilla taskuunsa kuten Sanna Marin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyään kai lopputili/lomautus on kiitos uhratusta ajasta/elämästä työnantajalle.
        Ei kestosta väliä, saathan palkan uhratuista tunneista."

        Toki asia on noin, mutta jos minä teen pikkufirman liikevaihdosta 40 %, niin voisi siitä 10 vuoden kohdalla jotain antaa lahjaksi, vaikka palkkaa saankin. Kai työntekijäkin saa olla vähän ahne eikä vain yrittäjä itse, joka kierrättää firman voitot holding-yhtiön kautta kevyillä veroilla taskuunsa kuten Sanna Marin?

        Pist oma holding-yhtiö pystyyn jos ei duunarin palkka kelpaa.


    • Anonyymi

      Kyllä työnantajat varmaan arvostaa, ehkä ovat kiinnostuneempia miksi lopetit.....?

      • Anonyymi

        En ole lopettanut nykyistä työsuhdettani, joka on kestänyt 10 vuotta ja 3 kk. Nykyistä edellinen työsuhteeni loppui, kun firman toiminta päättyi. Jäin työttömäksi silloin yli 10 vuotta sitten.

        Toki olen joskus irtisanoutunut ja sen työsuhteen päättyessä sain komean kukkapuskan vaaseineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole lopettanut nykyistä työsuhdettani, joka on kestänyt 10 vuotta ja 3 kk. Nykyistä edellinen työsuhteeni loppui, kun firman toiminta päättyi. Jäin työttömäksi silloin yli 10 vuotta sitten.

        Toki olen joskus irtisanoutunut ja sen työsuhteen päättyessä sain komean kukkapuskan vaaseineen.

        Tuohan "lahjominen" riippuu ihan firmasta, en kyllä edes tuttavapiirissä ole kuullut että jo ku olisi saanut jonkun lahjan tai palaknkorotuksen 10v tullessa täyteen, ehkä kunnilla on se ikälisä?

        Mutta 50v, 60v jne silloin kyllä kaikki työnantajat muistaa, ainakin vapaa päivällä...taitaa olla maininta työlaissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan "lahjominen" riippuu ihan firmasta, en kyllä edes tuttavapiirissä ole kuullut että jo ku olisi saanut jonkun lahjan tai palaknkorotuksen 10v tullessa täyteen, ehkä kunnilla on se ikälisä?

        Mutta 50v, 60v jne silloin kyllä kaikki työnantajat muistaa, ainakin vapaa päivällä...taitaa olla maininta työlaissakin.

        YT:ssä 45+ ikäisiä kyllä muistetaan eli kenkää ja tervemenoa. Jos palkkaa tuon ikäisenä vingut lisää niin pääset YT listoilla kärkeen.

        Arvostus on nollatasoa, olet pelkkä kuluerä ja ihmisjätettä firman johdon silmissä, muuta tietysti teatterissa esitetään mutta YT: ssä tulee totuus julki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan "lahjominen" riippuu ihan firmasta, en kyllä edes tuttavapiirissä ole kuullut että jo ku olisi saanut jonkun lahjan tai palaknkorotuksen 10v tullessa täyteen, ehkä kunnilla on se ikälisä?

        Mutta 50v, 60v jne silloin kyllä kaikki työnantajat muistaa, ainakin vapaa päivällä...taitaa olla maininta työlaissakin.

        Muistaakseni oman alan TES:ssä on erillinen määräys korvauksesta kun tasavuosikymmenet täyttyvät työsuhteen yhtäjaksoisessa kestossa.

        Joka tapauksessa oma työnantaja maksaa "kuukauden palkan" bonusta kun työsuhde on kestänyt 10, 20 30 ja jopa 40 vuotta keskeytyksettä. Itseasiassa tuo bonus on kuukausipalkaa suurempi, koska se on 165 * keskituntiansio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        YT:ssä 45 ikäisiä kyllä muistetaan eli kenkää ja tervemenoa. Jos palkkaa tuon ikäisenä vingut lisää niin pääset YT listoilla kärkeen.

        Arvostus on nollatasoa, olet pelkkä kuluerä ja ihmisjätettä firman johdon silmissä, muuta tietysti teatterissa esitetään mutta YT: ssä tulee totuus julki.

        Ei työntekijä ole firmalle muuta kuin kulu, josta halutaan keinolla millä hyvänsä eroon.
        Ja tähän tämä kaikki tekoälyrobottihumpuutus tähtääkin, aina vaan vähenee työtehtävät yrityksissä.

        Harmi vaan ettei yrittäjillä ole vielä käynyt mielessä, että kun ihmisillä ei ole työtä ja täten rahaa, kuka heidän yrityksensä tuottamia tuotteita/palveluja ostaa?
        Noh eikai sen niin väliä, mietitään sitä sitten tulevaisuudessa, ehkä valtio auttaa? ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe