Onko nykyään enää yleistä, että työantaja huomioisi millään tavalla, kun työntekijän työsuhde on kestänyt 10 vuotta? Toisaalta 10 vuotta ei ole vielä kovin pitkä työsuhde, mutta onhan sekin nyt jotain näinä aikoina, että joku on tehnyt 10 vuotta työtä samalle työantajalle.
Itse en saanut mitään huomioimista osakseni, kun kesällä tuli 10 vuotta täyteen samalla työnantajalla. Mitäkö odotin? Vaikka pientä bonusta kuukausipalkan päälle. Suuruusluokkaa 100 €. Olisi ollut kiva saada 100 € hyvää kuukausipalkkaan, kun tuli 10 vuotta täyteen samalla työnantajalla.
Huomioidaanko 10 vuoden työsuhde?
14
500
Vastaukset
- Anonyymi
Verottajan ohjeen mukaan: ”Työntekijän tavanomaisia merkkipäiviä ovat esimerkiksi 40-, 50-, 60- ja 70-vuotissyntymäpäivät. Työntekijän merkkipäiviä ovat myös hääpäivä, pitkäaikaiseen palvelukseen perustuva merkkipäivä (10 vuotta tai enemmän) ja eläkkeelle siirtyminen.”
"Työntekijän merkkipäivänä annetun lahjan kohtuulliseksi arvoksi määritetään tämän 1-2 viikon bruttopalkkaa vastaava määrä. Jos työnantajalla on vakiintunut merkkipäivälahjakäytäntö, ei lahjan arvo voi kuitenkaan vaihdella työntekijöiden välillä."
Ironia on suuri, jos työsuhteen päättyessä saa lahjan, mutta ei työsuhteen aikana. Miksi palkita lahjalla työstä irtisanoutunutta, mutta jättää muistamatta pitkäaikaisessa työsuhteessa oleva työntekijä?- Anonyymi
Sait lahjasi kun irtisanouduit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sait lahjasi kun irtisanouduit?
En ole irtisanoutunut, mutta Suomessa tuntuu olevan yleistä, että työntekijää muistetaan vasta viimeisenä työpäivänä, kun tämä irtisanoutuu. On outoa, että viimeisen työpäivän päätteeksi lyödään kouraan hiono lahja, mutta työsuhteen aikana ei lahjoja heru.
Työntekijä on siis arvokkaimmillaan viimeisen työpäivänsä viimeisellä hetkellä. Siinä on tiettyä ironiaa, jos asiaa pysähtyy miettimään.
Kun nykyistä edellinen työsuhteeni päättyi, sain läksiäislahjaksi hienon kukkapuskan vaaseineen.
- Anonyymi
Nykyään kai lopputili/lomautus on kiitos uhratusta ajasta/elämästä työnantajalle.
Ei kestosta väliä, saathan palkan uhratuista tunneista.
Eikä nykyään palkata vakituiseksi täysillä tunneilla kun on niin paljon kierrätettävää materiaalia jota voi vain vuokrata kiire avuksi.- Anonyymi
"Nykyään kai lopputili/lomautus on kiitos uhratusta ajasta/elämästä työnantajalle.
Ei kestosta väliä, saathan palkan uhratuista tunneista."
Toki asia on noin, mutta jos minä teen pikkufirman liikevaihdosta 40 %, niin voisi siitä 10 vuoden kohdalla jotain antaa lahjaksi, vaikka palkkaa saankin. Kai työntekijäkin saa olla vähän ahne eikä vain yrittäjä itse, joka kierrättää firman voitot holding-yhtiön kautta kevyillä veroilla taskuunsa kuten Sanna Marin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nykyään kai lopputili/lomautus on kiitos uhratusta ajasta/elämästä työnantajalle.
Ei kestosta väliä, saathan palkan uhratuista tunneista."
Toki asia on noin, mutta jos minä teen pikkufirman liikevaihdosta 40 %, niin voisi siitä 10 vuoden kohdalla jotain antaa lahjaksi, vaikka palkkaa saankin. Kai työntekijäkin saa olla vähän ahne eikä vain yrittäjä itse, joka kierrättää firman voitot holding-yhtiön kautta kevyillä veroilla taskuunsa kuten Sanna Marin?Pist oma holding-yhtiö pystyyn jos ei duunarin palkka kelpaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pist oma holding-yhtiö pystyyn jos ei duunarin palkka kelpaa.
Ei tuo holding-yhtiökuvio taida oikein auttaa palkansaajaa?
Toki mielenkiintoinen idea voisi olla se, että irtisanoudun ja sitten alan vuokrata itseäni työnantajalleni. Siis yhden miehen henkilöstövuokrausfirma. Vuokraan itseni nykyiselle työantajalleni työsuhteeni päättyessä. Sen sijaan, että työnantaja maksaa palkkaa palkan sivukuluineen, työantaja maksaisi minulle jatkossa laskun mukaan. Huolehtisin itse omat eläke- ja työttömyysvakutuusmaksuni.
En tosin tiedä, mikä porkkana siinä olisi, että työantajani ennemmin vuokraisi minut kuin pitäisi työsuhteessa? Ainakaan työnantajalla ei olisi stressiä vuosilomista tai sairaslomista. Jos vuokratyöntekijä ei ole töissä, ei tarvitse maksaa euroakaan. Vuokratyöntekijän "työsuhteen" voi katkaista helpommin kuin työsuhteen.
Mitä minä sitten tekisin, jos sairastun? Jos olen pari kuukautta sairaslomalla, mistä saan silloin palkkani eli laskutusta? En mistään. On vaikea myydä itseään, jos on sairaana.
- Anonyymi
Kyllä työnantajat varmaan arvostaa, ehkä ovat kiinnostuneempia miksi lopetit.....?
- Anonyymi
En ole lopettanut nykyistä työsuhdettani, joka on kestänyt 10 vuotta ja 3 kk. Nykyistä edellinen työsuhteeni loppui, kun firman toiminta päättyi. Jäin työttömäksi silloin yli 10 vuotta sitten.
Toki olen joskus irtisanoutunut ja sen työsuhteen päättyessä sain komean kukkapuskan vaaseineen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole lopettanut nykyistä työsuhdettani, joka on kestänyt 10 vuotta ja 3 kk. Nykyistä edellinen työsuhteeni loppui, kun firman toiminta päättyi. Jäin työttömäksi silloin yli 10 vuotta sitten.
Toki olen joskus irtisanoutunut ja sen työsuhteen päättyessä sain komean kukkapuskan vaaseineen.Tuohan "lahjominen" riippuu ihan firmasta, en kyllä edes tuttavapiirissä ole kuullut että jo ku olisi saanut jonkun lahjan tai palaknkorotuksen 10v tullessa täyteen, ehkä kunnilla on se ikälisä?
Mutta 50v, 60v jne silloin kyllä kaikki työnantajat muistaa, ainakin vapaa päivällä...taitaa olla maininta työlaissakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan "lahjominen" riippuu ihan firmasta, en kyllä edes tuttavapiirissä ole kuullut että jo ku olisi saanut jonkun lahjan tai palaknkorotuksen 10v tullessa täyteen, ehkä kunnilla on se ikälisä?
Mutta 50v, 60v jne silloin kyllä kaikki työnantajat muistaa, ainakin vapaa päivällä...taitaa olla maininta työlaissakin.YT:ssä 45+ ikäisiä kyllä muistetaan eli kenkää ja tervemenoa. Jos palkkaa tuon ikäisenä vingut lisää niin pääset YT listoilla kärkeen.
Arvostus on nollatasoa, olet pelkkä kuluerä ja ihmisjätettä firman johdon silmissä, muuta tietysti teatterissa esitetään mutta YT: ssä tulee totuus julki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan "lahjominen" riippuu ihan firmasta, en kyllä edes tuttavapiirissä ole kuullut että jo ku olisi saanut jonkun lahjan tai palaknkorotuksen 10v tullessa täyteen, ehkä kunnilla on se ikälisä?
Mutta 50v, 60v jne silloin kyllä kaikki työnantajat muistaa, ainakin vapaa päivällä...taitaa olla maininta työlaissakin.Muistaakseni oman alan TES:ssä on erillinen määräys korvauksesta kun tasavuosikymmenet täyttyvät työsuhteen yhtäjaksoisessa kestossa.
Joka tapauksessa oma työnantaja maksaa "kuukauden palkan" bonusta kun työsuhde on kestänyt 10, 20 30 ja jopa 40 vuotta keskeytyksettä. Itseasiassa tuo bonus on kuukausipalkaa suurempi, koska se on 165 * keskituntiansio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
YT:ssä 45 ikäisiä kyllä muistetaan eli kenkää ja tervemenoa. Jos palkkaa tuon ikäisenä vingut lisää niin pääset YT listoilla kärkeen.
Arvostus on nollatasoa, olet pelkkä kuluerä ja ihmisjätettä firman johdon silmissä, muuta tietysti teatterissa esitetään mutta YT: ssä tulee totuus julki.Ei työntekijä ole firmalle muuta kuin kulu, josta halutaan keinolla millä hyvänsä eroon.
Ja tähän tämä kaikki tekoälyrobottihumpuutus tähtääkin, aina vaan vähenee työtehtävät yrityksissä.
Harmi vaan ettei yrittäjillä ole vielä käynyt mielessä, että kun ihmisillä ei ole työtä ja täten rahaa, kuka heidän yrityksensä tuottamia tuotteita/palveluja ostaa?
Noh eikai sen niin väliä, mietitään sitä sitten tulevaisuudessa, ehkä valtio auttaa? ;D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni oman alan TES:ssä on erillinen määräys korvauksesta kun tasavuosikymmenet täyttyvät työsuhteen yhtäjaksoisessa kestossa.
Joka tapauksessa oma työnantaja maksaa "kuukauden palkan" bonusta kun työsuhde on kestänyt 10, 20 30 ja jopa 40 vuotta keskeytyksettä. Itseasiassa tuo bonus on kuukausipalkaa suurempi, koska se on 165 * keskituntiansio.Tuo on aika hulppea 10-vuotislahja. Siis kuukauden palkka. Se on aivan tajuton "bonus" 10 vuotta yhtämittaan kestäneestä työsuhteesta.
Kuten aloituksessa totesin, itse en saanut mitään. En edes mainintaa kahvipöydässä, että "X:llä tuli juuri 10 vuotta täyteen". Olisin ollut kiitollinen 100 euron bonuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831579Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721390Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271354Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
- 11941