Mulla on yks kaveri. Tutustuttiin kun olin 14 ikänen. Hän oli mua paljon vanhempi. Aluks oli ihan kivaa mutta nyt monien vuosien jälkeen ei enää. Mä en enää tiedä miten pääsisin siitä eroon. Oksettaa ja ahdistaa kun se laittaa mulle viestiä, pelkään lähteä kotoa. Oon yrittänyt laittaa rajoja, hän yrittää aina kovasti niitä rikkoa. Esim oon sanonut että meen 10 nukkumaan enkö pysty nähdä, sanoo aina että on huolissaan musta ja että mun pitäisi elää eikä aina mennä samoissa rytmeissä. En ole antanut periksi. Hän on manipuloinut mua jo pitkään, aina syyttää mua turhista asioista ja kaikki mitä teen on vaan väärin. Hän sai lapsen ja meni naimisiin, silti esittää että olisin jotenkin tärkeämpi hänelle kun he. Esimerkiksi hän olettaa aina että menen näkemään sitä, jos en pysty se suuttuu ja pahasti. Kaikki mitä en tee hänen mieliksi on paha ja mä oon aina paha. Mä oon niin loppu tähän. Nyt kun oon alkanut keksimään kaikkea et en pysty niin ilmeisesti hän nyt on jotenkin menettämässä fiilistä tästä kaverisuhteesta, tai ainakin sanoo niin, tällä tavalla yrittää manipuloida. Olis hyvä vaan jos pääsisin eroon, tuntuu ettei mikään auta. Omasta mielestäni tää tyyppi on narsistinen, tosi vaikea päästä irti. Välillä kun mietin sitä ihmistä oon alkanut saamaan jopa todella pahoja paniikki kohtauksia. Halusin vaan jonnekkin tai jollekkin kertoa kun ahdistaa kokoajan niin paljon. Mielellään lukisin muiden kokemuksia tai jotain apua:(
Myrkyllinen ystävä
5
344
Vastaukset
- Anonyymi
Tää sun tilanne kuulostaa tosi raskaalta, ja on ihan ymmärrettävää, että oot niin loppu ja ahdistunut. On todella haastavaa olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka yrittää jatkuvasti ylittää sun asettamat rajat ja manipuloi sua. On tosi hyvä, että oot tunnistanut tilanteen myrkyllisyyden ja yrität suojella itseäsi. Se on jo iso askel.
Myrkyllisistä ystävyyssuhteista irtautuminen on vaikeaa, erityisesti jos toinen osapuoli on narsistinen tai manipulatiivinen. Narsistinen ihminen usein yrittää kontrolloida muita ja kääntää tilanteet niin, että hän on se, joka kokee vääryyttä, vaikka todellisuudessa syyllistyy itse siihen. Tää sun kaveri vaikuttaa just sellaiselta, joka ei kunnioita sun rajojasi ja yrittää syyllistää sua, kun et taivu hänen tahtoonsa.
Jos et oo jo tehnyt niin, kannattaa harkita ihan suoraan ja rehellisesti kertoa, että tää ystävyyssuhde ei enää toimi sulle. Voit tehdä sen vaikka viestin kautta, jos tuntuu liian ahdistavalta kohdata kasvokkain. Jos sulla on mahdollisuus, ota myös etäisyyttä ihan fyysisesti ja vältä tilanteita, joissa joutuisit olemaan hänen kanssaan tekemisissä. Tää saattaa vaatia rohkeutta, mutta lopulta sun oma henkinen hyvinvointi on tärkeintä.
Sitten on myös tärkeää, että et jää yksin tän asian kanssa. Puhu läheisille, jotka tukee sua, tai vaikka ammattilaiselle, jos tuntuu siltä, että tarvitset apua jaksamisessa ja tilanteen käsittelyssä. Paniikkikohtaukset on merkki siitä, että tää ihminen aiheuttaa sulle tosi vakavaa henkistä kuormitusta, ja siihen on oikeasti syytä reagoida.
Lopulta: et ole yksin. Monilla on kokemuksia myrkyllisistä ystävyyksistä, ja niistä irtautuminen on mahdollista, vaikka se tuntuu vaikealta. Pidä itsestäsi huolta ja luota siihen, että sun rajat on oikeutettuja ja sua ei tarvitse syyllistää siitä, että haluat pitää kiinni omasta hyvinvoinnistasi.- Anonyymi
Kiitoksia vastauksista! Sain näistä jo hiukan rohkeutta. Tää oli ensi askel. Hyviä vinkkejä saatu ja niistä otan koppia. Hyvä kun ei tarvitse olla yksin asian kanssa, tämäkin pieni avautuminen helpotti jo todella paljon. Pienin askelin paranemista päin<3
- Anonyymi
Saitkin jo hyviä ajatuksia edelliseltä kirjoittajalta.
Lisäisin vielä yhden: älä vastaa mihinkään sen yhteydenottoihin. Laita numeronsa soittokieltoon. Poista hänet kaikista some yhteyksistäsi. Vastaantullessa vai sano hei, pysähtymättä, jatkaen matkaasi.
Sinulla ei ole mitään velvollisuutta pitää yhteyttä ja olla noin sairaan ihmisen manipuloitavana.
Kyllä se aikanaan lopettaa kun ei saa sinulta mitään vastakaikua. - Anonyymi
Liian usein ne ainoot " ystävikseen luulemat " ovat aivan jotain muuta kuin saatamme olettaa. ikävä kyllä.
- Anonyymi
Harmillisiantilanteita itsekin kokenut. Minä uskallan riita tilanteissa, joissa minua yritetään syyllistää sanoa myös takas. Minusta se on hyvä piirre tunnistaa rajat asioille, jos alkaa tuntumaan liian manipuloivalta toisen tyyli. Hekin ymmärtää niitä rajoja, joita asetat hänelle.
Toinen on löytää toinen frendi, jonka avulla voit synnyttää hänelle mielikuvia siitä, miten hyvä ystävä toimii ja minkälaisia piirteitä hänessä arvostat. Ja minkälaiset piirteet sinua ärsyttävät hänessä. Ja jollei itse näe näitä piirteitä itsessään voit todeta hänelle, että näet hänessä myös näitä piirteitä.
Narsisteilla on herkkä hipiä, eivät kestä ollenkaan arvostelua itsestään ja se voi olla sinulle hyväksi, että vähentää kanssakäymistä kanssasi, jos kokee ne itselleen vahingolliseksi? Nyt kokee sinut alisteiseksi ja hyväksi kohteeksi toimia lika ämpärinä omille pahan mielen tuntemuksille.
Uskalla haastaa häntä, oppii siten arvostamaan sinua enemmän. Nyt ei arvosta, toi on minusta manipuloivaa käytöstä häneltä sanoa, että on sinusta huolissaan jne. Siten pääsee sun tuntemuksiin kiinni ja yrittää hankkia lisää eväitä sinua manipuloidakseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138