Sähköpyörä kulkee polkematta 40-42, tai 55kmh, mopovakuutuksenko vaatii ?

Anonyymi-ap

niin vaatiiko tuolloin samanhintaisen vakuutuksen kuin on mopoilla mopovakuutus ?
80 luvun Honda manki kulki 40kmh ja vaati mopovakuutuksen eli 150 euroa vuodessa ?

48

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      siis nykyään vissiin 150 e

    • Anonyymi

      polkupyörä on vaaralinen 50nopeudessa,

      • Anonyymi

        mutta jos osaa ajaa viittäkymppiä ni eioo vaaralline koskaa kaa ollu kaa kaa ?


      • Anonyymi

        Polkupyörän kuljettajat ovat yleensä vaarallisia liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörän kuljettajat ovat yleensä vaarallisia liikenteessä.

        Miksi olisivat sitä yleensä?


    • Anonyymi

      Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.

      • Anonyymi

        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h.

        Jos vehje kulkee lujempaa, eikä ole rekisteröity, niin on silloin laiton vehje ajella yleisillä teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h.

        Jos vehje kulkee lujempaa, eikä ole rekisteröity, niin on silloin laiton vehje ajella yleisillä teillä.

        Uuden tieliikennelain mukaan saa toimia myös vaikkei polkisi. 25 km/h nopeus toki maksimi sallittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden tieliikennelain mukaan saa toimia myös vaikkei polkisi. 25 km/h nopeus toki maksimi sallittu.

        Asiahan mainitaan viestissä, johon vastasit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiahan mainitaan viestissä, johon vastasit.

        Mitä sitä turhaan lukemaan, heittelee vaan sivusta...

        Viestistä puuttuu se, että kun jäät kiinni maantielaittomalla sähkömopolla,
        - laite on rekisteröitävä mopoksi jos se on teknisesti mahdollista
        - tai palautettava lailliseksi ja esitettävä näin muutettuna uudelleen hyväksyttäväksi
        - kuljettajalla on oltava mopon ajo-oikeus, 1990 tai jälkeen syntyneillä siis M tai T -ajokortti
        - jos ajo-oikeutta ei ole, tulee rapsut kortitta ajosta ja mahdollisen ajokortin (minkä tahansa) saanti siirtyy

        Tieliikennelaki ei muuten sano sähköllä toimivien pyörien ominaisuuksista yhtään mitään. Ajoneuvolaki on sitä varten. Siellä puhutaan sähköpyörien suurimmista rakenteellisista nopeuksista *sähköllä ajettaessa*. Omalla voimalla saa ajaa niin lujaa kuin vain reidet riittävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitä turhaan lukemaan, heittelee vaan sivusta...

        Viestistä puuttuu se, että kun jäät kiinni maantielaittomalla sähkömopolla,
        - laite on rekisteröitävä mopoksi jos se on teknisesti mahdollista
        - tai palautettava lailliseksi ja esitettävä näin muutettuna uudelleen hyväksyttäväksi
        - kuljettajalla on oltava mopon ajo-oikeus, 1990 tai jälkeen syntyneillä siis M tai T -ajokortti
        - jos ajo-oikeutta ei ole, tulee rapsut kortitta ajosta ja mahdollisen ajokortin (minkä tahansa) saanti siirtyy

        Tieliikennelaki ei muuten sano sähköllä toimivien pyörien ominaisuuksista yhtään mitään. Ajoneuvolaki on sitä varten. Siellä puhutaan sähköpyörien suurimmista rakenteellisista nopeuksista *sähköllä ajettaessa*. Omalla voimalla saa ajaa niin lujaa kuin vain reidet riittävät.

        VOI EI.... olet varmasti pyöräilijä ;-(((


    • Vakuutus ei mitenkään poista sitä tosiasiaa että kyseessä on laiton ajoneuvo MIKÄLI sitä ei ole rekisteröity L1e luokan ajoneuvoksi (= Kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo).
      Ja on hyvin todennäköistä että kyseistä pyörää ei saa rekisteröityä L1e luokkaan.

      • Anonyymi

        onko laiton jos rajottimen saa pois ja päälle nappia painamalla ja max nopeus 40kmh eli ei voi edes vakuuttaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko laiton jos rajottimen saa pois ja päälle nappia painamalla ja max nopeus 40kmh eli ei voi edes vakuuttaa ?

        On laiton.


    • Anonyymi

      Poliisin on syytä aktivoitua poimimaan liikenteestä pois nuo aikapommit. Tosin talvikaudella sähkärit menee talviteloille. Etenkin laittomat.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti et omista sähkäriä etkä voi omista ja siksi toivot että heitä rangaistaan,? ei liikkeneonnettomuuksista ratsaamala päästä eikä se 6le etes tarkoituskaan vaan on kiusaamista ja rahastusta ja se on destiny jos käy jotain liikentees ja ym+ nei halua et hyvä tulee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti et omista sähkäriä etkä voi omista ja siksi toivot että heitä rangaistaan,? ei liikkeneonnettomuuksista ratsaamala päästä eikä se 6le etes tarkoituskaan vaan on kiusaamista ja rahastusta ja se on destiny jos käy jotain liikentees ja ym nei halua et hyvä tulee

        Takaisin alakouluun.

        Luku - ja kirotustaito.


    • Anonyymi

      100km/h. Tuollaisiakin sähköpyöriä näyttää löytyvän.

      • Anonyymi

        Suomessa rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.

        miksiköhää niitä mis saa rajottimen pois ja päälle jostain napista siin paneelis mis on muutkin toiminnot kute avustuksen tason säätö, ni miks niitä suositellaa työmatkaajoihin ja muihin menemisiin asiointeihin jos ei niitä 40 kulkevia saa vakuutettua eikä rekisteröityä vai saako ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        miksiköhää niitä mis saa rajottimen pois ja päälle jostain napista siin paneelis mis on muutkin toiminnot kute avustuksen tason säätö, ni miks niitä suositellaa työmatkaajoihin ja muihin menemisiin asiointeihin jos ei niitä 40 kulkevia saa vakuutettua eikä rekisteröityä vai saako ?

        Niin, valitettavasti nuo kyseisiä laitteita suosittelevat/myyvät tahot eivät lähtökohtaisesti ole vastuussa siitä missä ostaja pyörällään ajaa.
        Heillä on sivuollaan pienellä pränitiillä monasti kerrottu missä/miten saa/ei saa ajaa ja katsovat että se tekee sen etteivät he ole asiasta vastuussa.
        Tai sitten tulee suoraan tehtaalta Aasiasta jolla ei ole mitään kiinnostusta tuohon lakipuolen asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksiköhää niitä mis saa rajottimen pois ja päälle jostain napista siin paneelis mis on muutkin toiminnot kute avustuksen tason säätö, ni miks niitä suositellaa työmatkaajoihin ja muihin menemisiin asiointeihin jos ei niitä 40 kulkevia saa vakuutettua eikä rekisteröityä vai saako ?

        Käyttäjä on itse vastuussa siitä, mitä liikenteessä tekee. On tiedettävä ja tunnettavat säännöt ja on tietenkin myös noudatettava niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttäjä on itse vastuussa siitä, mitä liikenteessä tekee. On tiedettävä ja tunnettavat säännöt ja on tietenkin myös noudatettava niitä.

        Entä jos ei nourata ?

        Ekan saattas tulla huomautus ja mikä verra sakko jos vakuuttamattomal ketää kiinnostas tehrä sakko ehroin tahroin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei nourata ?

        Ekan saattas tulla huomautus ja mikä verra sakko jos vakuuttamattomal ketää kiinnostas tehrä sakko ehroin tahroin ?

        Fiksut ja järkevät noudattavat. Kaikilla ei valitettavasti järkeä ole.


    • Anonyymi

      Onhan se hyvä että invaliditkin pääsevät virkistäytymään ja ulkoilemaan omatoimisesti.

      • Anonyymi

        Tuohon ei nopeutta välttämättä tarvita. Kuten jo aikaisemmin on mainittu, niin rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus suomen tieliikenteessä on 25 km/h. Lisäksi vielä se seikka, että vaikka nopeus pysyykin sallittuna, niin yli 25 kg vekotin pitää liikennevakuutettava.

        - Jalankulkua avustavat laitteet, jotka painavat yli 25kg, on 1.6.2024 alkaen lähtökohtaisesti liikennevakuutettava.

        - Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25kg, on 1.6.2024 alkaen liikennevakuutettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon ei nopeutta välttämättä tarvita. Kuten jo aikaisemmin on mainittu, niin rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus suomen tieliikenteessä on 25 km/h. Lisäksi vielä se seikka, että vaikka nopeus pysyykin sallittuna, niin yli 25 kg vekotin pitää liikennevakuutettava.

        - Jalankulkua avustavat laitteet, jotka painavat yli 25kg, on 1.6.2024 alkaen lähtökohtaisesti liikennevakuutettava.

        - Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25kg, on 1.6.2024 alkaen liikennevakuutettava.

        Lisäys: Lain vaatimuksen mukaisia sähköavusteisia pyöriä ei tarvitse liikennevakuuttaa, vaikka painavatkin yli 25 kg.

        Ei tarvetta:

        - Ajoneuvolaissa määritellyt sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän moottorin toimiminen edellyttää myös polkemista, pois lukien ns. lähtöavustus, joka katkeaa viimeistään nopeuden saavuttaessa 6 km/h. Pyörän painolla ei ole merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys: Lain vaatimuksen mukaisia sähköavusteisia pyöriä ei tarvitse liikennevakuuttaa, vaikka painavatkin yli 25 kg.

        Ei tarvetta:

        - Ajoneuvolaissa määritellyt sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän moottorin toimiminen edellyttää myös polkemista, pois lukien ns. lähtöavustus, joka katkeaa viimeistään nopeuden saavuttaessa 6 km/h. Pyörän painolla ei ole merkitystä.

        vaatiiko yli 25 kulkevat myös rekisteröinnin tai ainakin kalliimman vakuutuksen kuin 25 polkematta kulkeva pyörä jonka vakuutus on 80-100e vuodessa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaatiiko yli 25 kulkevat myös rekisteröinnin tai ainakin kalliimman vakuutuksen kuin 25 polkematta kulkeva pyörä jonka vakuutus on 80-100e vuodessa ?

        Vaatii rekisteröinnin, mikäli sen rekisteröinti on ylipäätään edes mahdollista. Jos ei ole mahdollista, niin on silloin laiton vekotin yleisillä teillä. Liikennevakuutus ja sen ottaminen ei tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaatii rekisteröinnin, mikäli sen rekisteröinti on ylipäätään edes mahdollista. Jos ei ole mahdollista, niin on silloin laiton vekotin yleisillä teillä. Liikennevakuutus ja sen ottaminen ei tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.

        moni väittää et vakuutus riittää jos pyörä on 1000w ja 25kmh kulkeva, vaikka rajoitin ohitettavissa ohjauspaneelista käsittääkseni silloin kun sähköpyörän rajottimen pois saantikyseessä ? skoottereissa saattaa joskus olla piuhat muoviliittimillä napsauttamal irti ja takasin toi homma, mutta ei se sähköpyörissä vissiin oo missään malleissa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        moni väittää et vakuutus riittää jos pyörä on 1000w ja 25kmh kulkeva, vaikka rajoitin ohitettavissa ohjauspaneelista käsittääkseni silloin kun sähköpyörän rajottimen pois saantikyseessä ? skoottereissa saattaa joskus olla piuhat muoviliittimillä napsauttamal irti ja takasin toi homma, mutta ei se sähköpyörissä vissiin oo missään malleissa ?

        näinkin videon missä joku ajo 1000w ja 25kmh pyöräl mutta 40 vauhdissakin vehjeen moottori hurisi viellä ja väitti että on laillinen vakuutettuna eikä tarvi rekisteröidä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        moni väittää et vakuutus riittää jos pyörä on 1000w ja 25kmh kulkeva, vaikka rajoitin ohitettavissa ohjauspaneelista käsittääkseni silloin kun sähköpyörän rajottimen pois saantikyseessä ? skoottereissa saattaa joskus olla piuhat muoviliittimillä napsauttamal irti ja takasin toi homma, mutta ei se sähköpyörissä vissiin oo missään malleissa ?

        Väittää voi kuka tahansa mitä tahansa. Totuudeksi väite ei muutu, vaikka väittäisi miten paljon tahansa. Liikennevakuutus ja sen ottaminen ei koskaan tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista. Peltoautotkin on nykyään vakuutettava, vaikka ei saa ajaa metriäkään yleisillä teillä.

        Tehot ja nopeus vaikuttavat asiaan noiden sähköisten laitteiden osalta. Jos jokin raja ylittyy/rikkoutuu, niin pitää rekisteröidä ja jos ei rekisteröinti ole mahdollista, niin sillä ei saa silloin ajaa yleisillä teillä. Liikennevakuutus pitää silti ottaa, vaikka ei saa ajaa yleisillä teillä, kun rajat asian suhteen rikkoutuvat/ylittyvät.


    • Anonyymi

      "Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h."

      Mopoissakin vaadittiin aluksi että voi liikuttaa polkemalla. Vanhoissa pappa-tuntureissa oli vielä pitkään polkimet.
      Mopo tulee sanoista moottoripolkupyörä mitä sähkömoottorilla kulkeva pyöräkin on.

      Epäilinkin että polkemisvaatimus tullaan poistamaan aikanaan. Onhan järjetöntä olla polkevinaan kun sähkömoottori vie. Sama kuin sähköautoilijaa edellytettäisiin päristämään suullaan moottorinääntä ajaessa.
      Luultavasti polkimetkin lopulta poistuvat turhina kuten mopojen kehityksessäkin tapahtui.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Pelkurit vakuuttaa

      • Anonyymi

        Ne vakuuttavat, jotka muutenkin noudattavat Suomessa voimassa olevia lakeja. Muista ei niin ole väliksi, kunhan pysyvät laittomien vehkeidensä kanssa poissa pyöräteiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne vakuuttavat, jotka muutenkin noudattavat Suomessa voimassa olevia lakeja. Muista ei niin ole väliksi, kunhan pysyvät laittomien vehkeidensä kanssa poissa pyöräteiltä.

        Atoilijatko palstalla kirjoittavat ja vaativat pyörälijöiltä pilkun tarkkaa sääntöjen noudattamista? "kunhan pysyvät laittomien vehkeidensä kanssa poissa pyöräteiltä" Olen näyhnyt autoilijoiden käyttävän pyörtietä, olen nähnyt pyörätietä käytettävän varastoalueena, olen nähnyt pyöräteitä käytettävän parkkipaikkana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne vakuuttavat, jotka muutenkin noudattavat Suomessa voimassa olevia lakeja. Muista ei niin ole väliksi, kunhan pysyvät laittomien vehkeidensä kanssa poissa pyöräteiltä.

        Vakuutusyhtiöt haluavat lisää rahaa, koht on w...u vakuutukset pakolliset kävelijöillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöt haluavat lisää rahaa, koht on w...u vakuutukset pakolliset kävelijöillekin.

        Nimenomaan ja syy on siinä, että skuuteilla ja muilla sähköhärpäkkeillä örvelletään ja vammaudutaan. Se maksaa yhteiskunnalle paljon. Käyttäjät itse ovat asian örveltämisillään saaneet aikaan. Sitä saa mitä tilaa.


    • Anonyymi

      Eiks Tesla oo joku patterilelu ja menee yli 40km/h. Mutta ei 100 km..

    • Anonyymi

      Onko laitonta ajaa pyörätiellä 70km/h jos autotiellä vieressä on 60km/h rajoitus?
      Koskeeko nopeusrajoitus myös pyörätietä vaikka ei ole merkkiä ?
      Ilman sähköapuja tietenkin.

      • Anonyymi

        Ajoradan nopeusrajoitus koskee vieressä kulkevaa kevyenliikenteen väylää, kuten esim. pyörätietä. Kun vieressä kulkeva kevyenliikenteen väylä on lähellä ajorataa, eikä ole oma erikseen kulkeva väylä, niin ajoradan nopeusrajoitus koskee siis myös sitä pyörätietä.

        Nopeusrajoitus on kuitenkin pelkkä maksiminopeus. Tärkeämpi velvoite on ajaa tilanteisiin sopivaa nopeutta. Jalankulkijoiden kohdalla pitää silloin hiljentää, jos jalankulkijoita liikkuu samalla väylällä. Pyöräilijän pitää sovitta nopeus jalankulkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradan nopeusrajoitus koskee vieressä kulkevaa kevyenliikenteen väylää, kuten esim. pyörätietä. Kun vieressä kulkeva kevyenliikenteen väylä on lähellä ajorataa, eikä ole oma erikseen kulkeva väylä, niin ajoradan nopeusrajoitus koskee siis myös sitä pyörätietä.

        Nopeusrajoitus on kuitenkin pelkkä maksiminopeus. Tärkeämpi velvoite on ajaa tilanteisiin sopivaa nopeutta. Jalankulkijoiden kohdalla pitää silloin hiljentää, jos jalankulkijoita liikkuu samalla väylällä. Pyöräilijän pitää sovitta nopeus jalankulkuun.

        Miten sen voi tietää kun ajoradalla merkkiä ei ole. Pyörällä voi ajaa kaikki, siis nekin jotka ei tiedä liikennesäännöistä yhtään mitään. Eikä yleensäkään pyöräilijät välitä liikennesäännöistä vaikka tietäisivätkin jotain. Kun vedetään muovipotta päähän ja kiristetään liian tiukalle niin siinähän järki katoaa jos sitä sattuu olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen voi tietää kun ajoradalla merkkiä ei ole. Pyörällä voi ajaa kaikki, siis nekin jotka ei tiedä liikennesäännöistä yhtään mitään. Eikä yleensäkään pyöräilijät välitä liikennesäännöistä vaikka tietäisivätkin jotain. Kun vedetään muovipotta päähän ja kiristetään liian tiukalle niin siinähän järki katoaa jos sitä sattuu olemaan.

        Tässä maailmassa voi tehdä kaikenlaista, tietää asioista jotakin tai ei. Tietämättömyys ei poista velvoitetta noudattaa lakeja ja sääntöjä. Suomen lait koskevat kaikkia suomessa asuvia ja oleskelevia, tietää niistä tai ei. Polkupyörä on ajoneuvo. Ajoneuvon kuljettajan olisi syytä tietää liikennesäännöt, kun liikenteessä liikkuu.

        Taajamassa ajoneuvon suurin sallittu nopeus on 50 km/h, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta. Jalankulkijoiden kohdalla pitää silti sovittaa nopeus heidän mukaan, jos jalankulkijoita liikkuu samalla väylällä, oli nopeusrajoitus sitten mikä tahansa.

        Eivät ajoradan ajoneuvojen kuskitkaan aina aja joka kohdassa 50 km/h, vaan hekin joutuvat sovittamaan nopeutensa tilanteiden mukaan.


      • Anonyymi

        ^ Lisäys edelliseen: Voi ja saa ovat myös eri asioita. Joku voi tehdä jotakin, vaikka ei saa. Tietämättömyys ei siltikään poista velvoitetta noudattaa lakeja ja sääntöjä. Liikennesääntöjä pitää noudattaa, vaikka niistä ei tietäisi mitään.


    • Anonyymi

      Mummolla on Tesla, siis potkukelkka.

      Odottelee vielä lumia, että pääsee pikataipaleelle.

      • Anonyymi

        Potkukelkka ei lueta polkupyöräksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe