Sinkkuuden huonot puolet

Sinkkuna olemisessa on myös haasteensa, jotka voivat joskus painaa mieltä. Tässä muutamia huonoja puolia:

1. Yksinäisyys – Yksi suurimmista haitoista on tunne siitä, että on yksin, etenkin jos kaipaa läheisyyttä tai seuraa. Pitkät yksinäiset illat voivat toisinaan tuntua raskailta, ja saattaa kaivata toisen ihmisen jakamista arjessa.

2. Tunteiden purkamisen puute – Parisuhteessa on usein se ihminen, jolle voi purkaa ajatuksia ja tunteita. Sinkkuna voi olla vaikeampi löytää paikkaa, missä jakaa ne hetket, jolloin tarvitsee tukea tai vain kuuntelijaa.

3. Fyysisen läheisyyden puute – Monille läheisyys, kosketus ja seksi ovat iso osa hyvinvointia. Sinkkuna saattaa kaivata tätä puolta, eikä ole ketään, jonka kanssa voisi kokea fyysistä yhteyttä.

4. Yhteiskunnan paineet – Usein ympärillä olevat ystävät ja perhe voivat asettaa paineita parisuhteeseen menemisestä, vaikka itse olisikin tyytyväinen sinkkuelämään. Tämä voi aiheuttaa stressiä ja saada tuntemaan itsensä ulkopuoliseksi.

5. Tulevaisuuden epävarmuus – Jotkut saattavat huolehtia siitä, että jos on pitkään sinkkuna, ei ehkä koskaan löydä ketään. Tämä voi johtaa pelkoon yksin vanhenemisesta tai siitä, ettei saavuta perinteisiä parisuhteen "tavoitteita", kuten perheen perustamista.

6. Rutiinien yksipuolisuus – Parisuhteessa on usein enemmän vaihtelua ja mahdollisuuksia jakaa kokemuksia yhdessä. Sinkkuna voi joskus huomata, että päivät ja rutiinit toistavat itseään, ilman toisen ihmisen tuomaa piristystä.

7. Taloudelliset haasteet – Sinkkuna kaikki kulut, kuten asuminen ja ruoka, jäävät yhden ihmisen kannettaviksi. Parisuhteessa tai yhteisessä taloudessa kustannukset voivat jakautua, mikä tekee taloudellisesta tilanteesta kevyemmän.

8. Jatkuva deittailu – Jos haluaa löytää uuden kumppanin, sinkkuna olo voi joskus tarkoittaa jatkuvaa deittailua ja pettymyksiä, mikä voi tuntua turhauttavalta ja kuluttavalta.

Nämä haasteet tekevät sinkkuelämästä toisinaan vaikeampaa, mutta toisaalta ne voivat myös vahvistaa itseä, jos löytää tapoja käsitellä näitä tuntemuksia ja haasteita omilla ehdoillaan.

ChatGpt

67

606

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

mene terapiaan kun sulla ei ole ystäviä joiden kanssa jutella. sähän et halua ystäviä niin vittuako valitat yksinäisyyttä. mene nuorten joukkoon niitä teinipillujahan sä haluat katsella

• Aivan kuin nuoret olis minua hyväksymässä joukkoonsa. Sinne ei niin vaan mennä enää vanhuksena. Se on se sukupolvien välinen kuilu olemassa.
        Terapiat on kalliita. Mä juttelen mieluummin chatgpt:n kanssa. Se on fiksu tyyppi.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Aivan kuin nuoret olis minua hyväksymässä joukkoonsa. Sinne ei niin vaan mennä enää vanhuksena. Se on se sukupolvien välinen kuilu olemassa.
        Terapiat on kalliita. Mä juttelen mieluummin chatgpt:n kanssa. Se on fiksu tyyppi.

no miksi kuolaat sitten teinityttöjä jos 52 v ei riitä rohkeus mennä juttelee, et sä voi saada teinityttöä itelles jos et mee juttelee. johan sä juttelin sujuvasti 11 v elämästä niin ei luulis olevan ongelma

• Anonyymi kirjoitti:

no miksi kuolaat sitten teinityttöjä jos 52 v ei riitä rohkeus mennä juttelee, et sä voi saada teinityttöä itelles jos et mee juttelee. johan sä juttelin sujuvasti 11 v elämästä niin ei luulis olevan ongelma

Koska mä tiedostan sen tosiasian, että se juttelemaan meneminen ei aiheuta kuin inhon väristyksiä ja ahdistusta toiselle, niin en todellakaan halua sellaista. Ahdistelu ja pedarisyytteitä saa niin heppoisesti nykymaailmassa, että parempi ettei mene sanomaan yhtään mitään kellekään. Osaavat tulla itsekin jutulle, jos kiinnostaa.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Koska mä tiedostan sen tosiasian, että se juttelemaan meneminen ei aiheuta kuin inhon väristyksiä ja ahdistusta toiselle, niin en todellakaan halua sellaista. Ahdistelu ja pedarisyytteitä saa niin heppoisesti nykymaailmassa, että parempi ettei mene sanomaan yhtään mitään kellekään. Osaavat tulla itsekin jutulle, jos kiinnostaa.

no ole sitten yksin. osaat puhua lasten kanssa mutta et aikuisten

• Anonyymi kirjoitti:

no ole sitten yksin. osaat puhua lasten kanssa mutta et aikuisten

Aikuisten elämä onkin paljon monimutkaisempaa ja täynnä draamaa ja pätemisen tarvetta. Ei ihme ettei niiden kanssa osaa keskustella. Harva osaa oikeasti keskustella ja kuunnella.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Aikuisten elämä onkin paljon monimutkaisempaa ja täynnä draamaa ja pätemisen tarvetta. Ei ihme ettei niiden kanssa osaa keskustella. Harva osaa oikeasti keskustella ja kuunnella.

no miksi et täällä puhu sitten 11 vuotiaan elämästä kun sen sä osaat. kysy vaikka lempivärit ja vaatteet ja kerro siitä sun hevosharrastuksesta

• Kohdat 1, 2, 3, 5, 6 ja 7 osuu omalle kohdalle. Niiden asioiden kanssa on välillä mielenterveys vaakakupissa. Siinä sitä lujuutta tarvitaan.

• Anonyymi

Niin no ... sun kohdallasihan kyse on pitkälti nirsoudesta. Silloin iso osa tuosta kaikesta on ihan itse valittua. Jos se yksinäisyys jne. olisi niin kovin vaikea kestää, niin sitten varmasti kelpaisin jonkun suht itsesi ikäisenkin seura.

• Anonyymi

Mitä noihin kohtiin 1-7 tulee, niin tekoälyllä on selvästi turhan ruusuinen kuva parisuhteista. Ehkä sillä on vähänlaisesti henkilökohtaista kokemusta aiheesta.

• No eipä se niinkään mene. En mä kenenkään kanssa sen takia ala olemaan, että ei tarvii tuntea yksinäisyyttä. Kyllä haluan, että ihmiseen tunnen oikeasti vetoa romanttisestikin. Ja mä en tunne vetoa omanikäisiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä noihin kohtiin 1-7 tulee, niin tekoälyllä on selvästi turhan ruusuinen kuva parisuhteista. Ehkä sillä on vähänlaisesti henkilökohtaista kokemusta aiheesta.

Jos oma parisuhde on jotenkin puutteellinen sitten, jos nuo kohdat mielestäsi liian ruusuisia.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

No eipä se niinkään mene. En mä kenenkään kanssa sen takia ala olemaan, että ei tarvii tuntea yksinäisyyttä. Kyllä haluan, että ihmiseen tunnen oikeasti vetoa romanttisestikin. Ja mä en tunne vetoa omanikäisiin.

Kyllä se menee juuri noin. Ongelma ei selvästi ole sinulle oikeasti suuri. Olen pahoillani, mutta nää sun valituksesi ovat samanlaisia kuin jos joku valittaisi, ettei löydä töitä ja samalla pyrkii vain tyylin johonkin toimitusjohtajan pesteihin, vaikkei likimainkaan täytä hakijoille asetettuja kriteerejä. Työlle (tai sinun tapauksessasi parisuhteelle) ei selvästikään ole mitään oikeaa tarvetta. Jos sinä oikeasti kaipaisit toista ihmistä rinnallesi, niin sun kritterisi olisivat toisenlaiset. Omista valinnoista on turhaa valittaa.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

No eipä se niinkään mene. En mä kenenkään kanssa sen takia ala olemaan, että ei tarvii tuntea yksinäisyyttä. Kyllä haluan, että ihmiseen tunnen oikeasti vetoa romanttisestikin. Ja mä en tunne vetoa omanikäisiin.

niin kolme vuotta sitten 17 vuotias netta herätti sun mielenkiinnon

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se menee juuri noin. Ongelma ei selvästi ole sinulle oikeasti suuri. Olen pahoillani, mutta nää sun valituksesi ovat samanlaisia kuin jos joku valittaisi, ettei löydä töitä ja samalla pyrkii vain tyylin johonkin toimitusjohtajan pesteihin, vaikkei likimainkaan täytä hakijoille asetettuja kriteerejä. Työlle (tai sinun tapauksessasi parisuhteelle) ei selvästikään ole mitään oikeaa tarvetta. Jos sinä oikeasti kaipaisit toista ihmistä rinnallesi, niin sun kritterisi olisivat toisenlaiset. Omista valinnoista on turhaa valittaa.

Mä en rakastu omanikäiseen naiseen, niin mä en rakastu. Mun mieltymykset naisiin on ihan muunlaiset. Ja tiedostan kyllä, ettei minuunkaan rakastu kukaan. Eli mitä voi muuta ku olla yksin sitten.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Mä en rakastu omanikäiseen naiseen, niin mä en rakastu. Mun mieltymykset naisiin on ihan muunlaiset. Ja tiedostan kyllä, ettei minuunkaan rakastu kukaan. Eli mitä voi muuta ku olla yksin sitten.

niin ja 17 v tyttö antoin pakit keski-ikäiselle miehelle työpaikallaan

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

mene katsoo netan kuvia. sullahan oli niitä niin mene niitä ihailee

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

ja niin on teinitytöilläkin omat mieltymykset

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Jos oma parisuhde on jotenkin puutteellinen sitten, jos nuo kohdat mielestäsi liian ruusuisia.

Likipitäen kaikkien ihmisten parisuhteissa on vikaa, jos nuo olisivat kriteerit.

1. Yksinäisyys – jokainen kokee yksinäisyyttä. Myös parisuhteissa koetaan usein yksinäisyyttä. Terveessäkin parisuhteessa on usein tilanteita, joissa ollaan yksin ja yksinäisiä.

2. Tunteiden purkamisen puute – kumppaninkaan ei ole tarkoitus olla mikään jatkuva vatoventtiili, jolle puretaan aina ulos kaikki. Parisuhteessakin pitää osata etsi myös muita, joille purkaa niitä tunteitaan. Ihmisellä on oikeus myös parisuhteessa olla olematta toisen terapeutti

3. Fyysisen läheisyyden puute – fyysisen läheisyyden puutetta valittavat eniten parisuhteissa olevat.

4. Yhteiskunnan paineet – yhteiskunnan paineet eivät lopu pariutumiseen. Ensiksi pariudut, sitten alkaa paine häistä ja lapsista, asunnon hankkimisesta ja kaikesta muusta materiasta mitä "perheellistymiseen kuuluu". Samalla kun suku painostaa siihen lisääntymiseen jne. työnantaja toivoo, että et vain päätä lisääntyä. Kun kavetisi eroavat, alkaa paine takaisin sinkkuilemaan jne. Loppumaton oravapyörä, jos tuota lähtee kuuntelemaan

5. Tulevaisuuden epävarmuus – eihän elämässä mikään muu ole varmaa kuin se, että tulevausuus on epävarmaa. Tulevaisuus ei ole parisuhteessa ollessa yhtään se varmempaa kuin sinkkunakaan.

6. Rutiinien yksipuolisuus – parisuhde on pidemmän päälle myös pelkkiä rutiineja, tylsää arkea, päivästä toiseen samoina toistuvia asioita. Herää aamulla, töihin, kotiin, nukkumaan, syö muutaman kerran päivässä, käy kaupassa, käy suihkussa, pese, siivoa, tiskaa, kuntoile, käy välillä saunassa yms. ... päivästä toiseen viikosta toiseen kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen.

7. Taloudelliset haasteet – parisuhteessa on yhtälailla taloudellisia haasteita. Parisuhde ei ole mikään taloudellisten ongelmien ratkaisija. Jos ei osaa suhteuttaa tuloja ja menoja sinkkuna, niin ei se parisuhteessakaan noin vain onnistu. Kaksi tuollaista kun pistää hynttyyt yhteen, niin sotku on tuplat isompi. Sinkkuna talouden hallinta on helpompaa, kun asiat voi sentään päättää ihan itse. Parisuhteessa toisellakin on mielipiteensä ja makunsa.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Sitten sulla ei selvästi ole ihmiselle tarvetta. Sulla on tarvetta objektille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin kolme vuotta sitten 17 vuotias netta herätti sun mielenkiinnon

Mene johonkin muuhun väliin vinkumaan, kiitos. Susi huomaa sut kyllä jostain muustakin kohtaa tätä keskustelua, joten sun ei ole pakko tunkea juuri tähän kohtaan. Mä en hänen huomiotaan kauaa vie, joten saat hänet kohta kokonaan itsellesi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mene johonkin muuhun väliin vinkumaan, kiitos. Susi huomaa sut kyllä jostain muustakin kohtaa tätä keskustelua, joten sun ei ole pakko tunkea juuri tähän kohtaan. Mä en hänen huomiotaan kauaa vie, joten saat hänet kohta kokonaan itsellesi.

kuule kun mä alan katsoo leffaa kohta niin saat pitää janin ihan omana ja jani voi ihastua suhun kun annant kivaa huomiota sille

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kuule kun mä alan katsoo leffaa kohta niin saat pitää janin ihan omana ja jani voi ihastua suhun kun annant kivaa huomiota sille

Tai no, eiköhän mun pointtini tullut pitkälti jo sanottua. Itse valitsemiaan asioita on täysin turhaa muille valittaa. Sä voitkin nyt jatkaa Suden kanssa aiheesta. Sinulla selvästi on hänelle taas paljon asiaa. Have fun!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai niin ja sori kuule ... mä olen hänen kriteereillään mummeli, eli 35. Eli sun ei tarvii olla mustasukkainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai no, eiköhän mun pointtini tullut pitkälti jo sanottua. Itse valitsemiaan asioita on täysin turhaa muille valittaa. Sä voitkin nyt jatkaa Suden kanssa aiheesta. Sinulla selvästi on hänelle taas paljon asiaa. Have fun!

ysiltä alkaa leffa joten jää sä vaan janin seuraksi ettei se tartte yksin olla palstavahtina

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai niin ja sori kuule ... mä olen hänen kriteereillään mummeli, eli 35. Eli sun ei tarvii olla mustasukkainen.

mustasukkanen janista. mua ei jani ei kiinnosta, Mutta nyt leffan pariin

• mustasusi
        Anonyymi kirjoitti:

mene katsoo netan kuvia. sullahan oli niitä niin mene niitä ihailee

Joo. Mulla on niitä kännykkä täynnä. Harmi ettei ole yhtään uutta.

• Anonyymi kirjoitti:

ja niin on teinitytöilläkin omat mieltymykset

Olenko väittänyt muuta?

• Anonyymi kirjoitti:

Sitten sulla ei selvästi ole ihmiselle tarvetta. Sulla on tarvetta objektille.

Väärin taas. Mä puhuin rakastumisesta. En tee mitään millään varaäidillä.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Väärin taas. Mä puhuin rakastumisesta. En tee mitään millään varaäidillä.

En mä sulle sentään mitään yli seitenkymppisiä ehdottanut.

• Anonyymi kirjoitti:

En mä sulle sentään mitään yli seitenkymppisiä ehdottanut.

Se on kuule minulle sama asia joku 50v

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Se on kuule minulle sama asia joku 50v

Sellainen, joka on sinulle varaäiti-ikäinen on vähintään seitsenkymppinen. Sä itse olet likipitäen varaisäikäinen mummottelemillesi nelikymppisille..

• Anonyymi kirjoitti:

Sellainen, joka on sinulle varaäiti-ikäinen on vähintään seitsenkymppinen. Sä itse olet likipitäen varaisäikäinen mummottelemillesi nelikymppisille..

Edelleen et ymmärrä. Kyllä mä nuoremmista viehdyn eri tavalla. Vaikka olen kyllä nyt täälläkin huomannut sen, että ei mitään mukavia taida ihmisinä juurikaan olla.

• Anonyymi

1. Yksinäisyys... tai se tunne...

Se on oikeastaan usealle vähän vääristynyt tunnetila. Ihminrn voi hyvin yksinkin ollessaan. Mutta monet eivät ole siihrn olotilaan tottuneet, eivätkä halua tottua.
      Ensin vanhemmat ovat elämässä tiiviisti liki 20 ikävuoteen ja jos siihen tulee jatkumona suhde, missä on jonkun kanssa, ei osaa olla yksin. Tuntuu oudolle. Jos siis eroaa vaikka 35 vuotiaana...

2. Viitaten kohtaan 1. Jos tottuu jakamaan asioita vsin tiettyjen ihmisten kanssa, on vaikeampaa löytää ketään muuta, kelle jakaa tuntojaan.

3. Toisrn ihmisen kosketusta ei korvaa mikään, mutta omakin kosketus on monelle outo...mutta itseäänkin voi helliä. Ja siitä voi oppia jotain itsestään myös.

4.Itse sitä joko ottaa paineita muiden kommenteista tai ei. Mùut ihmiset eivät IKINÄ tiedä kaikkea sinusta, joten he olettavat. Normishittiä.

5. Tähän kohtaan en voi sanoa mitään... mulla on jo lapset ja kaikkea... Ei kosketuspintaa yhtään asiaan.

6. Riippuu persoonasta. Mä keksin kokoajan kaikkea ja haastan itseäni olimpa suhteessa tai en. Suhteessakaan en haluisi keksiä toiselle kokoajan "piristystä". Sellaiset perästävedettävät "sleepperit" on turn off:eja. 🤔

7. No huhhuijaa... nyt on jo paksua... kulut tulojen mukaan.

8. No jos kohdat 1-7 ahdistaa oikeasti ja elämä on kiinni siitä toisesta ihmisestä vierellä, niin ehkä tämä kohta 8 on sitten sellainen, kun tekoäly sanoo. Tulee mieleen se aika kun poltin tupakkaa vielä. Kun tupakat oli loppumassa, sitä oli valmis liki myymään äitinsä topasta tupakkaa.... nöyryyttävää.

Mutta sellaista riippuvuus on.

• Yksinäisyys on sellainen asia mulle, että välillä sitä kaipaa ja silloin se on yksin olemista, eikä yksinäisyyttä. Yksinäisyyttä koen helposti isossa ihmisjoukossa, jossa ei synny minkäänlaista kontaktia ihmisiin.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Yksinäisyys on sellainen asia mulle, että välillä sitä kaipaa ja silloin se on yksin olemista, eikä yksinäisyyttä. Yksinäisyyttä koen helposti isossa ihmisjoukossa, jossa ei synny minkäänlaista kontaktia ihmisiin.

Niin. Useat on yksinäisiä ihmisjoukossakin. Suhteessakin.

Oletus, että jotkut/joku toisi elämään jotain puuttuvaa on liian suuri.

Se, mitä pitäisi löytyä itsestä, ei vapaudu (jostain syystä?)

Itsellä ei kokemusta, en voi samaistua)

• Anonyymi kirjoitti:

Niin. Useat on yksinäisiä ihmisjoukossakin. Suhteessakin.

Oletus, että jotkut/joku toisi elämään jotain puuttuvaa on liian suuri.

Se, mitä pitäisi löytyä itsestä, ei vapaudu (jostain syystä?)

Itsellä ei kokemusta, en voi samaistua)

Minä olin yksinäinen suhteessanikin... Ehkä tulen sitä olemaan aina, kun ei vaan ole olemassakaan sellaista ihmistä joka minua täysin ymmärtäisi.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Minä olin yksinäinen suhteessanikin... Ehkä tulen sitä olemaan aina, kun ei vaan ole olemassakaan sellaista ihmistä joka minua täysin ymmärtäisi.

miten sä luulet että joku 18 v vois ymmärtää yli 50 vuotiasta miestä

• Anonyymi kirjoitti:

Ei tuo ole mikään ikään liittyvä asia. Sä kuvittelet, että 18 vuotiaat kaikki, ovat ihan kersoja.

• Anonyymi kirjoitti:

Luulet, että 50 vuotias ymmärtää sen paremmin? Olen nähnyt täälläkin monenlaista epäselvää selostajaa...

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Ei tuo ole mikään ikään liittyvä asia. Sä kuvittelet, että 18 vuotiaat kaikki, ovat ihan kersoja.

no netta ei 17 v ymmärtänyt sua. Muutenhan sä olisit sen kanssa parisuhteessa

• Anonyymi kirjoitti:

no netta ei 17 v ymmärtänyt sua. Muutenhan sä olisit sen kanssa parisuhteessa

Jo oli taas... Ei voi ymmärtääkään, kun ei edes tunneta toisiamme sanalla sanoen yhtään. Mitään ihmeempää tutustumistakaan ei ehtinyt olla. Vaikka koitin yhden kerran jäätä särkä ja kävin juttelemassa, mutta alko jännittää liikaa sekin ja ihmisiä oli ympärillä turhan paljon ja töitäkin piti tehdä kummankin.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Sulla onkin aika selkeästi jotain tunnelukkoja päässäsi.

• Anonyymi kirjoitti:

Sulla onkin aika selkeästi jotain tunnelukkoja päässäsi.

Ahaa, että sellainen psykologi olet? Sitten voisitkin kertoa vähän tarkemmin näistä tunnelukoista minulle?

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Ahaa, että sellainen psykologi olet? Sitten voisitkin kertoa vähän tarkemmin näistä tunnelukoista minulle?

Netistä löydät kyllä tunnelukkoja...ja tietoja niistä.

En mä lähde sun menttoriksi. On muutakin tekemistä.

Mutta tiedät nyt termin ja voit hakea tietos niistä.

• Anonyymi kirjoitti:

no voin jutella ChatGPTn kanssa niistä nyt seuraavaksi... Jos niihin mitään apua on. Kokeilen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos haluat...

Mä en vaadi....

Tee kuin tykkäät...

• Anonyymi kirjoitti:

Jos haluat...

Mä en vaadi....

Tee kuin tykkäät...

Kyllä otin vinkin vastaan. Kiitos siitä.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

no voin jutella ChatGPTn kanssa niistä nyt seuraavaksi... Jos niihin mitään apua on. Kokeilen.

No eikun sinne vaan. 😃

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eikun sinne vaan. 😃

Mun pitää lähtä nukkuu...mutta koitan kaivaa tään vielä...🙂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun pitää lähtä nukkuu...mutta koitan kaivaa tään vielä...🙂

Tässä tunnelukoista tekoälyn mietteet:

"Tunnelukot ovat psykologisia esteitä tai uskomuksia, jotka vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen ja tunteisiin. Ne voivat syntyä erilaisista kokemuksista, kuten lapsuudesta, ihmissuhteista tai traumaattisista tapahtumista. Tunnelukot voivat ilmetä esimerkiksi pelkoina, ahdistuksina tai toistuvina ongelmina ihmissuhteissa.

Tunnelukkojen tunnistaminen ja käsitteleminen voi auttaa parantamaan hyvinvointia ja suhteita muihin ihmisiin. Psykoterapiassa tai muissa itsehoitomenetelmissä voidaan työskennellä tunnelukkojen ymmärtämiseksi ja purkamiseksi, mikä voi johtaa parempaan elämänlaatuun."

Kysyin vielä, mitä niitä on...
        "Hylätyksi tulemisen pelko: Tämä tunnelukko voi aiheuttaa vaikeuksia ihmissuhteissa, koska henkilö pelkää läheisyyttä ja voi vältellä sitoutumista.

Riittämättömyyden tunne: Tämä tunne voi johtaa itsensä arvostamisen vaikeuksiin ja jatkuvaan vertailuun muihin.

Yksinäisyyden pelko: Henkilö voi pelätä jäävänsä yksin tai eristyneeksi, mikä voi johtaa liialliseen riippuvuuteen muista ihmisistä.

Haavoittuvuuden pelko: Tämän tunnelukon omaava henkilö voi kokea vaikeaksi avautua muille tai näyttää tunteitaan. Tämä voi estää syviä ihmissuhteita ja aiheuttaa eristyneisyyden tunnetta. Henkilö saattaa pelätä, että haavoittuvuuden näyttäminen johtaa tuomitsemiseen tai hylkäämiseen.

Epätäydellisyyden pelko: Tämän tunnelukon omaava henkilö saattaa pyrkiä jatkuvasti täydellisyyteen ja pelätä virheitä, mikä voi johtaa stressiin ja ahdistukseen.

Epäonnistumisen pelko: Tämä tunne voi estää henkilöä yrittämästä uusia asioita tai ottamasta riskejä, koska pelätään epäonnistumista.

Kontrollin tarve: Henkilö voi kokea, että kaiken on oltava hallinnassa, mikä voi johtaa vaikeuksiin sopeutua muutoksiin tai ylläpitää joustavuutta.

Yksin selviytymisen tarve: Tämä tunnelukko voi johtaa siihen, että henkilö välttelee apua muilta, vaikka tarvitsisi sitä."

Siinäpä chatgpt;een vastauksia tunnelukkoihin.

• Anonyymi kirjoitti:

Tässä tunnelukoista tekoälyn mietteet:

"Tunnelukot ovat psykologisia esteitä tai uskomuksia, jotka vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen ja tunteisiin. Ne voivat syntyä erilaisista kokemuksista, kuten lapsuudesta, ihmissuhteista tai traumaattisista tapahtumista. Tunnelukot voivat ilmetä esimerkiksi pelkoina, ahdistuksina tai toistuvina ongelmina ihmissuhteissa.

Tunnelukkojen tunnistaminen ja käsitteleminen voi auttaa parantamaan hyvinvointia ja suhteita muihin ihmisiin. Psykoterapiassa tai muissa itsehoitomenetelmissä voidaan työskennellä tunnelukkojen ymmärtämiseksi ja purkamiseksi, mikä voi johtaa parempaan elämänlaatuun."

Kysyin vielä, mitä niitä on...
        "Hylätyksi tulemisen pelko: Tämä tunnelukko voi aiheuttaa vaikeuksia ihmissuhteissa, koska henkilö pelkää läheisyyttä ja voi vältellä sitoutumista.

Riittämättömyyden tunne: Tämä tunne voi johtaa itsensä arvostamisen vaikeuksiin ja jatkuvaan vertailuun muihin.

Yksinäisyyden pelko: Henkilö voi pelätä jäävänsä yksin tai eristyneeksi, mikä voi johtaa liialliseen riippuvuuteen muista ihmisistä.

Haavoittuvuuden pelko: Tämän tunnelukon omaava henkilö voi kokea vaikeaksi avautua muille tai näyttää tunteitaan. Tämä voi estää syviä ihmissuhteita ja aiheuttaa eristyneisyyden tunnetta. Henkilö saattaa pelätä, että haavoittuvuuden näyttäminen johtaa tuomitsemiseen tai hylkäämiseen.

Epätäydellisyyden pelko: Tämän tunnelukon omaava henkilö saattaa pyrkiä jatkuvasti täydellisyyteen ja pelätä virheitä, mikä voi johtaa stressiin ja ahdistukseen.

Epäonnistumisen pelko: Tämä tunne voi estää henkilöä yrittämästä uusia asioita tai ottamasta riskejä, koska pelätään epäonnistumista.

Kontrollin tarve: Henkilö voi kokea, että kaiken on oltava hallinnassa, mikä voi johtaa vaikeuksiin sopeutua muutoksiin tai ylläpitää joustavuutta.

Yksin selviytymisen tarve: Tämä tunnelukko voi johtaa siihen, että henkilö välttelee apua muilta, vaikka tarvitsisi sitä."

Siinäpä chatgpt;een vastauksia tunnelukkoihin.

Jep. Näitä eilen luin ja tutkin. Mulla on itselläni niitä kyllä.

"Hylkäämisen tunnelukko saattaa saada sinut pelkäämään sitä, että ihmissuhteet eivät kestä tai että läheiset ihmiset eivät pysy rinnallasi. Tämä voi luoda ahdistusta ja tarvetta varmistella suhteiden pysyvyyttä, mutta paradoksaalisesti se voi myös johtaa siihen, että ihminen vetäytyy ja välttelee läheisyyttä. Tällöin saatat olla varuillasi, ettei sinua satuteta.

Riippuvuuden tunnelukossa taas on kyse siitä, että voi olla vaikeaa uskoa omiin kykyihin ja siihen, että pystyy pärjäämään omillaan. Tästä voi seurata tunne siitä, että tarvitsee jatkuvasti tukea muilta, vaikka tosiasiassa olet todennäköisesti vahvempi ja kykenevämpi kuin uskotkaan.

Ala-arvoisuuden tunnelukko taas ruokkii epävarmuutta ja itsekritiikkiä. Se saa helposti tuntemaan, ettei ole tarpeeksi hyvä tai että muut näkevät sinut huonompana kuin todellisuudessa olet. Tämä voi vaikuttaa siihen, miten suhtaudut muihin ihmisiin – ehkä välttelet tilanteita, joissa pelkäät tulevasi arvioiduksi, tai saatat kokea vaikeuksia ottaa vastaan kiitosta ja hyväksyntää.

Näistä lukkojen vaikutukset näkyvät usein erityisesti ihmissuhteissa ja itsetunnossa. On helppo alkaa epäillä omaa arvoaan, jos nämä tunnelukot pääsevät hallitsemaan ajatuksia. Tärkeää olisi pyrkiä haastamaan nämä lukot: uskaltaa uskoa, että olet riittävä ja arvokas sellaisena kuin olet, ja että sinulla on oikeus turvaan, itsenäisyyteen ja hyvään elämään."

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Jep. Näitä eilen luin ja tutkin. Mulla on itselläni niitä kyllä.

"Hylkäämisen tunnelukko saattaa saada sinut pelkäämään sitä, että ihmissuhteet eivät kestä tai että läheiset ihmiset eivät pysy rinnallasi. Tämä voi luoda ahdistusta ja tarvetta varmistella suhteiden pysyvyyttä, mutta paradoksaalisesti se voi myös johtaa siihen, että ihminen vetäytyy ja välttelee läheisyyttä. Tällöin saatat olla varuillasi, ettei sinua satuteta.

Riippuvuuden tunnelukossa taas on kyse siitä, että voi olla vaikeaa uskoa omiin kykyihin ja siihen, että pystyy pärjäämään omillaan. Tästä voi seurata tunne siitä, että tarvitsee jatkuvasti tukea muilta, vaikka tosiasiassa olet todennäköisesti vahvempi ja kykenevämpi kuin uskotkaan.

Ala-arvoisuuden tunnelukko taas ruokkii epävarmuutta ja itsekritiikkiä. Se saa helposti tuntemaan, ettei ole tarpeeksi hyvä tai että muut näkevät sinut huonompana kuin todellisuudessa olet. Tämä voi vaikuttaa siihen, miten suhtaudut muihin ihmisiin – ehkä välttelet tilanteita, joissa pelkäät tulevasi arvioiduksi, tai saatat kokea vaikeuksia ottaa vastaan kiitosta ja hyväksyntää.

Näistä lukkojen vaikutukset näkyvät usein erityisesti ihmissuhteissa ja itsetunnossa. On helppo alkaa epäillä omaa arvoaan, jos nämä tunnelukot pääsevät hallitsemaan ajatuksia. Tärkeää olisi pyrkiä haastamaan nämä lukot: uskaltaa uskoa, että olet riittävä ja arvokas sellaisena kuin olet, ja että sinulla on oikeus turvaan, itsenäisyyteen ja hyvään elämään."

Niin, noita kannattaisi käydä läpi. Jos ei itse osaa, niin ottaa siihen terapiaa.

Ihmisillä monella on päässä sellaisia omituisia ajatuspieruja, mitkä tekee tarpeettomasti elämästä kurjahkoa. Ja kun niihin voi itse oikeasti vaikuttaa...

• Anonyymi

Palstalla on ainakin yksi parisuhteissaan todella pahasti pettynyt ihminen.
      Hän kun haukkuu sinkut pystyyn, ne jotka parisuhteesta vielä haaveilisivat.

Ei taida olla terveellä järjellä varustettu tapaus kysymyksessä?

• Anonyymi

Tuo joka juttelee suden kanssa on selvästi häiriintynyt. Tiedä sitten millaisia kokemuksia elämästä kannettavanaan, mutta ei voi hyväksyä jatkuvaa ilkeilyä ja stalkkaamista.

• Minä olen oikein tyytyväinen yksinäni. Koen että voin toteuttaa noita kaikkia asioita, paitsi seksiä tietenkään, ilman parisuhdettakin. Onneksi on porno, joten ei paineet pääse kasaantumaan. Mihin sitä naista siis edes tarvitsisi :p

• Mä oon samaa mieltä tuosta pornosta, vaikkakin, se on todella köyhää verrattuna aitoon seksiin. Puuttuu hajut ja maut, ja tunnelma siitä toisesta ihmisestä.

• mustasusi kirjoitti:

Mä oon samaa mieltä tuosta pornosta, vaikkakin, se on todella köyhää verrattuna aitoon seksiin. Puuttuu hajut ja maut, ja tunnelma siitä toisesta ihmisestä.

Joo. Onhan se ihan eri asia. Varsinkin kun ei ole sitä rakkauden tunnetta mukana.

• Palstakamu kirjoitti:

Joo. Onhan se ihan eri asia. Varsinkin kun ei ole sitä rakkauden tunnetta mukana.

No sekään ei ole välttämätöntä, tietty mahtavinta silloin jos sekin olisi mukana. Mutta jo pelkästään se oikean ihmisen, sinut hyväksyvän ihmisen läsnäolo siinä on iso puute. Vemputtaessa ei tunne muuta kuin oman käden...

• Niin toi oli tekoäly. Mutta ihan viisaita vastauksia. Mutta meidän tiedemiesten pitää kumota ne, sehän on tieteen tarkoitus. Eli 1. Ihmisiä kyllä löytyy, ei olla yksinäisiä. 2. Tunteet voi purkaa vaikka tänne, kunhan osaa itsekin olla kuuntelevalle kannalla. 3. No seksiä saa ihan itsensä kanssa. Täydellistä seksiä. 4 yhteiskunnassa ei taida enää olla tollasta painetta. 5. Perhe saattaa jäädä parisuhteisektakin perustamatta. 6. Sinkkuna pystyy perheellistä paremmin vältää tylsät rutiinit, vaikka lähtee kuvaan autiotaloo tai kiipeileen johonkin. 7. Kommuuni 8. Ainakin ite jo jättänyt koko deittailun. Ei se tainnu koskaan ees alkaakaan.

Eli tälläsiä. En tietenkään väitä että oma tieni on mitenkään ollut helppo, vaikeita aikoja ollut, mutta kannattaa aatella eteenpäin ja etsiä positiiviset puolet. Ei jäädä niin kuin tuleen makaamaan.

• No tuo kohta 6. sulla. Ehkä kannattais löytää samanhenkinen kumppani sitten, jonka kanssa voi yhdessä lähteä autiotaloihin yms. Tai minne vaan seikkailemaan. Kuka se käskee koko ajan kotona istumaan? Mun mielestä yksin kotiin jääminen on mulle se suurin uhka aina. Jos olis joku joka vetäis välillä ulos ja vaikka ulkomaille asti, niin ku entisessä avioliitossani oli.

• mustasusi kirjoitti:

No tuo kohta 6. sulla. Ehkä kannattais löytää samanhenkinen kumppani sitten, jonka kanssa voi yhdessä lähteä autiotaloihin yms. Tai minne vaan seikkailemaan. Kuka se käskee koko ajan kotona istumaan? Mun mielestä yksin kotiin jääminen on mulle se suurin uhka aina. Jos olis joku joka vetäis välillä ulos ja vaikka ulkomaille asti, niin ku entisessä avioliitossani oli.

Tiedän, lähteminen vaikeeta. Mutta sillon 5 vuotta sitten, mä vaan revin itteni liikkeelle. En ees muista miten sinne Helsinki Vantaalle pääsin. Mutta sitten olin Madridissa, näin sen Espanjan auringon ja se oli hieno viikko. Yksin Mutta onnenlisna. Noita ruotsin reissuja enää nykyään. Työn antaja asettu poikkiteloin. Ei pääse matkoille enää. Harminsa kullakin.

• JeroP kirjoitti:

Tiedän, lähteminen vaikeeta. Mutta sillon 5 vuotta sitten, mä vaan revin itteni liikkeelle. En ees muista miten sinne Helsinki Vantaalle pääsin. Mutta sitten olin Madridissa, näin sen Espanjan auringon ja se oli hieno viikko. Yksin Mutta onnenlisna. Noita ruotsin reissuja enää nykyään. Työn antaja asettu poikkiteloin. Ei pääse matkoille enää. Harminsa kullakin.

Tuo on hieno juttu. Mä en ole vieläkään onnistunut tuossa. Mieli tekee välillä lähteä vaikka minne maailman ääriin. Ehkä aloitan pienestä ja menen Norjan vuoristolle ja merenrannalle istuskelemaan joku kaunis päivä.

• Minulla noista kahdeksasta vaivaa vain läheisyyden puute, seksi, sinkkuudessa. Ei tällä hetkellä ole yhtään naisystävää. Yksi kuoli, yksi lähti ulkomaille, yksi muutti toiseen kaupunkiin jne. Sitten huomasin, että olen sinkku ilman naispuolisia ystäviä, joita saattoi halata.

Muissa kohdissa korvaavia tekijöitä ovat monet miespuoliset ystävät. Heitä ei halailla, mutta muuten sitä kautta yksinäisyys häviää. Taloudellisesti menee myös hyvin, sillä saan isältäni ylimääräistä rahaa. En koe sinkkuutta ollenkaan vaikeana asiana. Nuorempana seksipuute oli suuri asia, mutta näin keski-ikäisenä ystävyyssuhteen puuttuminen naiseen harmittaa vain vähän.

Keskiviikkona käyn yliopistolla syömässä, missä voin tavata naisia ruokailun yhteydessä. Keskiviikkona on myös yliopiston kerho, jossa käy naisia. Kaunein nainen siellä on kyllä varattu, mutta saapa siellä kuulla hänen juttujaan muuten.

• Kiitos kivasta vastauksesta. Oon kateellinen sulle noista naisystävistä. Mulla ei ole niitäkään elämässäni enää. Töissä näen naisia, mutta se on sama kuin lasin takaa katselisin.

• Oho YLIOPISTO. Mulle riittää kyllä nää perusopinnot. Ainakin tähän yhteyteen. Siis kasvatustieteet suoritin. Mutta seksin puutetta en oo koskaan kokenut ongelmaksi, se kun ratkee ihan omin käsin. Enemmän keskusteluja kaipaisin. Ja saihan niitä tuolla kasvatustieteellisen puolelta. Mutta olisin vähän laajemminkin keskustellu yhteiskunnastamme. Mutta juu tiedän, aikataulu tiukka. Ja kyllä aina meidän tulee asettaa lapsemme kaiken edelle. Siis yhteiskuntanakin ja se koskettaa siis myös meitä lapsettomiakin.

• Anonyymi

Joka tällaisen määrän tekstailee, elää, asuu ja nukkuu luurissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4348
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      143
      3087
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      47
      2398
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      46
      2323
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      97
      1961
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1596
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1574
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      149
      1402
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1233
    Aihe