Pesu uimahallikäynnin jälkeen

Kunhankyselen

Onko suotavaa/terveellistä/välttämätöntä uinahallikäynin jälkeen jynssätä itsensä shampoon kanssa kunnolla vai riittääkö kevyempi suihkussa käynti?

Jostain olen lukenut/kuullut että kloori on myrkyllistä. Ainakaan uimavaatteita ei saa viedä saunaan -> myrkyllisiä kaasuja.

Miten iho, jos siihen jää hieman klooria, onko se vaarallista? Toisaalta taas en haluaisi montaa kertaa päivässä jynssätä itseäni shampoolla. Jotenkin pelkään että iho/hiukset kuluu :) jos niitä kovin monta kertaa päivässä pesee shampoon kanssa.

31

34399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Orange78

      kloori lähtee ihan normaalilla pesulla jo pois iholtasi, kyllä kannattaa käydä suihkussa uimisen jälkeen uimahallissa...kloori kuivattaa muutenkin ihoa ihan kivasti, tietty pesuaineet ovat :na asiassa :)

    • Ei kai

      Eikös se oo jo jotain ihan muuta?

      • Kunhankyselen

        www.hel.fi

        "Muun muassa Itäkeskuksen, Helsinginkadun, Malmin, Mäkelänrinteen ja Vuosaaren uimahalleissa käytetään veden käsittelyyn otsonia. Tällöin veden klooripitoisuuden ohjearvoja on jonkin verran madallettu, koska otsoni on itsessään tehokas hapetin. Otsonia ei allasvedessä kuitenkaan saa olla, joten veden desinfiointiin tarvitaan edelleen klooria."


      • jahuuu

        Se kloori pitää veden puhtaana. Sehän jo hajusta tajuaa et se on kloorivettä. Se haiskahtaa semmoselle pistävähkölle.


      • oikea vastaus

        NATRIUMHYPOKLORIITTI sitä se kama on.......


    • FRPH

      Mua on joskus valistettu että kloori kannattaa pestä pois uinnin jälkeen ennen saunomista välttääkseen allergisia reaktoita, mitä ei kyllä ole ilmaantunut..

    • Entinen uimari

      Ennen kloori annosteltiin heittämällä sitä ämpärillä, sehaisi ja maistui suussa ja iholla päiviä uinnin jälkeen nykyään tietokone annostelee sitä on niin vähän ettei huolta, pesu kuitenkin tarpeen.

    • Uimahallin vesipirut

      Kyselit pesusta uimahallikäynnin jälkeen.Vastaan sinulle:älä hyvä ihminen mene yleensä uimahalliin!
      Tuhannet ihmiset "pesevät "kehonsa kaikki eritteet uima-altaisiin,miljardeja ja miljardeja pieneliöitä,näkymättömiä bakteereita ja mikrobeja lilluu uima-altaiden vedet täynnä,näkymättä.Ajattele ihmisiä,jotka eivät ,
      muualla peseydy kuin uima-altaassa?Sinne huuhtoutuvat ihmiskehon kaikki pikkupirulaiset.Perseestä ,munistä,pilluista,kainaloista ,varpaidenväleistä ja kyllä sinne paljon kuseskellaankin,se on fakta.Olen ollut kerran vuonna 1996 putsaamassa erään suuren uimahallin allasta,enkä sitä koskaan unohda!Ensin laskettiin altaat tyhjiksi.Altaan pohjalle jäi sellainen puolen metrin "pilvi",sellaista lilluvaa,pilvimäistä ainetta,joka siinä hiljaa hyllyi ja liikkui,eikä mennyt viemäristä läpi.Sitten ruiskutettiin letkuilla vettä,pilvi hieman laskeutui,mutta sitten siinä vasta "herkkuja" näkyi:karvoja,pillujen ja munien,persekarvoja ,paskapipanoita,laastareita,siteiden paloja,muutama hammas,kynsien kappaleita,ja hillitön määrä kuolleita ihosoluja,jotka ilmeisesti muodostivat tuon "pilven".En ole sen jälkeen,vuodesta 1996 uimahalleissa uimassa käynyt,enkä mene.En milloinkaan.Jätin senkin urakan osaltani kesken ja poistuin paikalta yökötellen.Uiminen on terveelistä liikuntaa.menkää uimaan,hyvät ystävät!
      terv.Ihmiskehon jätteiden kaatopaikalla käynyt.

      • Ensin pesu,löylyttely,suihk...

        ..he menevät uima-altaaseen pesemättöminä?

        Tampereen Kalevan uintikeskuksessa on ainakin kirjalliset ohjeet,joissa käsketään peseytymään ennen uinaan menoa ja kielletään pöpöjen vuoksi löylyhuoneisiin meno uimahousuissa.
        Ainoan poikkeuksen siihen saavat määrätyt ihmisryhmät ja heilläkin on siitä merkki uimahousuissa.
        Tää on teille tietysti täyttä utopiaa ja lukutaitoakin se vaatii.
        Pitkähiuksisia käsketään pitään uimalakkia.
        Minusta on luonnollista mennä suihkuun joka uintikerran jälkeen ennen löylyjä.

        Vesi on halleissamme kloori ja otsonipitoista,joista otsonin hajua ei huomaa.

        Uusavuttomuuttako tämäkin on?

        Miettikääpä kylpylöiden 32 asteista vettä ja asiakaskunnan ikärakennetta.


      • mikä uimahalli?

        Olet aivan ilmeisesti trolli.
        Onhan vedenpuhdistus hyvin tunnettua tekniikkaa. Myös uimahalliin tulee samaa puhdistettua vettä. Uimaaltaan vesi kiertää jatkuvasti ja tietysti kiertoon voidaan asettaa mitä puhdistuslaitteita vain tarvitaan. Mainitsemasi karvat pysähtyy jo yksinkertaiseen verkkoon.
        Uimahallin vedestä otetaan varmaan näytteitä. Näytteissä paljastuu kyllä veden bakteerit ja muut epäpuhtaudet. Kerrot näkemääsi asiaa, niinkuin uima-altaassa ei olisi ollut minkäänlaista veden puhdistusta. Voihan sellaistakin tietysti olla. Voihan uida missä vesikuopassa tahansa. Nykyaikaiset uimahallit ovat kuitenkin terveysviranomaisten valvomia, ainakin luulen niin.

        Missä tämä vuonna 1996 puhdistamasi uimahalli oli?
        Älä ollenkaan ujostele, ettet kehtaa sanoa. Olet kuitenkin sanonut jo pääasian.


      • Mikä uimahalli?
        mikä uimahalli? kirjoitti:

        Olet aivan ilmeisesti trolli.
        Onhan vedenpuhdistus hyvin tunnettua tekniikkaa. Myös uimahalliin tulee samaa puhdistettua vettä. Uimaaltaan vesi kiertää jatkuvasti ja tietysti kiertoon voidaan asettaa mitä puhdistuslaitteita vain tarvitaan. Mainitsemasi karvat pysähtyy jo yksinkertaiseen verkkoon.
        Uimahallin vedestä otetaan varmaan näytteitä. Näytteissä paljastuu kyllä veden bakteerit ja muut epäpuhtaudet. Kerrot näkemääsi asiaa, niinkuin uima-altaassa ei olisi ollut minkäänlaista veden puhdistusta. Voihan sellaistakin tietysti olla. Voihan uida missä vesikuopassa tahansa. Nykyaikaiset uimahallit ovat kuitenkin terveysviranomaisten valvomia, ainakin luulen niin.

        Missä tämä vuonna 1996 puhdistamasi uimahalli oli?
        Älä ollenkaan ujostele, ettet kehtaa sanoa. Olet kuitenkin sanonut jo pääasian.

        En velehtele,mutta tuon jutun kirjoittaja kyllä valehtelee.Luettuani tuon karmean uima-allasjutun,tiesin heti kuka on asialla.Hän eräs rakennustelineeltä pudonnut entinen rakennusmestari,putosi kolmesta metristä päälleen rakennusrojukasaan ja on ollut siitä asti työkyvyttömyyseläkkeellä.Hän täysin vaaraton,mutta se pää ja ajatukset,voivoi sentään!Hän kertoo tuota samaa ja vielä hurjempiakin juttuja pubeissa,torilla ja pihoilla.Muuttaessani tähän taloon jossa kyseinen henkilökin asuu,hän kertoi minulle heti tuon jutun.Ajattelin,onkohan talossa enemmänkin vastaavanlaisia ihmisiä,mutta uudet naapurit kertoivat minulle mistä on kysymys.Talvella tämä "allasarkkitehti"kertoi minulle luottamuksella,että hänellä on kotonaan kaapissa aito Jeesuksen käärinliina.Ei minun kai enempää enää tarvitse kertoa.Käyn itsekin kolme kertaa viikossa uimahallissa,ja tiedän että hygienia altaassa on varmasti kunnossa.Hyvää kesää sinulle,ja mukavia uintireissuja!


      • Kaitsu
        Mikä uimahalli? kirjoitti:

        En velehtele,mutta tuon jutun kirjoittaja kyllä valehtelee.Luettuani tuon karmean uima-allasjutun,tiesin heti kuka on asialla.Hän eräs rakennustelineeltä pudonnut entinen rakennusmestari,putosi kolmesta metristä päälleen rakennusrojukasaan ja on ollut siitä asti työkyvyttömyyseläkkeellä.Hän täysin vaaraton,mutta se pää ja ajatukset,voivoi sentään!Hän kertoo tuota samaa ja vielä hurjempiakin juttuja pubeissa,torilla ja pihoilla.Muuttaessani tähän taloon jossa kyseinen henkilökin asuu,hän kertoi minulle heti tuon jutun.Ajattelin,onkohan talossa enemmänkin vastaavanlaisia ihmisiä,mutta uudet naapurit kertoivat minulle mistä on kysymys.Talvella tämä "allasarkkitehti"kertoi minulle luottamuksella,että hänellä on kotonaan kaapissa aito Jeesuksen käärinliina.Ei minun kai enempää enää tarvitse kertoa.Käyn itsekin kolme kertaa viikossa uimahallissa,ja tiedän että hygienia altaassa on varmasti kunnossa.Hyvää kesää sinulle,ja mukavia uintireissuja!

        että altaaseen mennessä ja sieltä tullessa tulisi peseytyä. Uimalakkeja tulisi kaikkien käyttää, että hiuksia ei lilluisi uintivedessä.

        Uimaan mennessä olisi hyvä peseytä että ei veisi altaaseen ylimääriäisä bakteereja. Vedestä tullessa taas kloorin pois pseminen on erittäin suotavaa - tavallisella vedellä eli suihkulla.

        Usein, esim. nuoret miehet käyttävät urheiluhousuja uima-altaassa-mikä ei ole suositeltavaa hygieneian takia ja pitkätukkaiset naiset eivät käytä uimalakkia- ja sitten hiuksia löytyy mm.minun sormieni väistä - mikä ei ole kivaa.


      • altaiden puhtaudesta huoleh...

        On totta, että monet eivät muista huolehtia peseytymisestä ennen uintia ja heitä voi hyvällä omalla tunnolla kutsua itsekkäiksi ihmisiksi. Täytyy onneksi todeta, että näin 2000-luvulla useimmissa halleissa on käytössä allasimurit -käsikäyttöiset tai robotit-, joilla altaassa saa enimmät liat pois. Kyseisiä laitteita käytetään halleissa useamman kerran viikossa, joten "meduusoita" ei pitäisi pahemmin pohjissa näkyä. Sitten kun vielä ihmiset muistaisivat jättää purukumit ja karkit pukuhuoneisiin niin aina vain puhtaamassa vedessä saamme uida. Joten käyppäs tällä uudella vuosituhannella tarkastamassa kuinka puhdasta vettä altaissa on. Tämä tietenkin silloin mikäli hallin henkilökunta on asiansa osaavaa ja siihen sitoutunutta.


    • kerta viikossa

      mä en pese koskaan itseäni uimahalissa,kyllä se porealtaan kuuma lätkytys irroittaa peräaukon nöyhtäreet tosi tehokkasti,kiva katsella kun kauniit naisetkin nauttii mun munanpesuveden virkistävitä aromeista.

    • coach

      ainakin mua ärsyttää henk.koht. uimahallissa toimivana, että porukka tulee kuivin hiuksin uimaan eikä käy edes suihkussa. Ja jos tästä huomauttaa, niin uhkailevat esimiehelle puhumisesta. Lukekaa järjestyssäännöt, ja oppikaa käymään suihkussa!

      • aamu

        kuin terveenä ja terveellä iholla, sillä totta on joka sana, jonka joku kirjoitti tässä ketjussa. Ihmiskehon jätösten, eritteiden määrä on todella pöyristyttävä nähtävää teknisissä tiloissa olevassa "lietealtaassa".


      • Kuseskelija

        Varmaankin tuo työntekijöiden kuvailema lilluva mönjä on totta, mutta eihän kusi näy. Minä ainakin kusen aina uidessa altaaseen, enkä viitsi mennä likaiseen vessaan.


      • kerran peseytyvä
        Kuseskelija kirjoitti:

        Varmaankin tuo työntekijöiden kuvailema lilluva mönjä on totta, mutta eihän kusi näy. Minä ainakin kusen aina uidessa altaaseen, enkä viitsi mennä likaiseen vessaan.

        kyl mun täytyy tunnustaa et oon 53 v erakko ja kusi tullee silloin tällöin altaaseen josei sitten pitkä putki päällä tule uimaan pöksyt kyl kastuu varmasti molemmin puolin kyl siel aluks vähä vesi värjääntyy mut katsokaa hyvät immeiset kokonaisuutta sininen allas ja kyl se laskeutuu pohjaan eise juotavaks ole tarkoitettu


      • näi n on

        Kun paikalla on henkilö, jonka tehtävä on huolehtia mm. hygieniasta, on uhkailu valituksilla todella törkeää- Onglema on se että esimies uskoo tuota idioottia. Siihen pitäisi saada stoppi, mutta miten???
        Idiootit valtaavat altaat ja ovat siitä onnellisia- omissa paskoissaan.... kunnes joku sairastuu pahasti.


      • giirrll95
        Kuseskelija kirjoitti:

        Varmaankin tuo työntekijöiden kuvailema lilluva mönjä on totta, mutta eihän kusi näy. Minä ainakin kusen aina uidessa altaaseen, enkä viitsi mennä likaiseen vessaan.

        minä ainaki päästän pissin aina terapian hieromakoneeseen ja tuntuu niin aah, kokeilkaa itsekkin.


    • JKJ

      Suosittelisin suihkua uimisen jälkeen. Nimittäin kaiken maailman jalkasienirihmastot kasvavat siellä uimahallien lattioilla vaikka niitä kuinka desinfioidaan! Vanhemmilla ihmisillä on järjestäen kynsi- tai jalkasieni tai molemmat.YÖK!
      Kaikkiinhan ne eivät tartu, mutta onko kivaa syödä muutama kk antibioottia sitkeään kynsisieneen????

      • saippualla

        Lääkärit eivät osaa hoitaa kynsisientä. Antavat reseptin hyvin kalliille lääkkeelle, joka ei auta yhtään. Kynsisieni katoaa harjaamalla kynttä hammasharjalla saippuan kanssa. Pieni sähköhammasharjan harja on siihen hyvä. Se valkoinen sieni pitää harjata pois, niin että iho on aivan puhdas.


      • likainen Heikki
        saippualla kirjoitti:

        Lääkärit eivät osaa hoitaa kynsisientä. Antavat reseptin hyvin kalliille lääkkeelle, joka ei auta yhtään. Kynsisieni katoaa harjaamalla kynttä hammasharjalla saippuan kanssa. Pieni sähköhammasharjan harja on siihen hyvä. Se valkoinen sieni pitää harjata pois, niin että iho on aivan puhdas.

        kynsisienen kun ne imee varpaat ja kaikki puutteessa


    • Heebo

      Uimavaatteita ei saada viedä saunaan, koska korotetussa lämpötilassa kloorista muodostuu (huoneenlämpöä helpommin) suolahappoa. Eli vedestä vapautuu vetyä ja kloori sinällään, niin niistä tätä legendaarista HCl:ää.

      Tämä on ihan peruskamaa, muistelkaa ylä-asteen kemian tunteja. Sielläkin tämä on käsitelty.

    • Etelä-Suomi

      Minä ja kaikki kaverini kustaan aina altaaseen. se on fakta..naureskellaan ja uidaan törkeesti karkuun kun jonkun ilmeestä näkee että se kusee:DDDD Hauskaa!!! ja tämä on ihan joka kerta.
      Olemme ikähaarukassa 25-29v. :DD

      • ilkivaltaa

        Toivottavasti joku tekee tästä rikosilmoituksen. Virtsaaminen altaasta karkottaa kyllä muut asiakkaat pois, jos siitä saadaan tietää.
        Minä en voi tehdä rikosilmoitusta, kun en asu Suomessa. Joku Suomessa asuva voi yksinkertaisesti jättää tuon viestin poliisille.


      • joo
        ilkivaltaa kirjoitti:

        Toivottavasti joku tekee tästä rikosilmoituksen. Virtsaaminen altaasta karkottaa kyllä muut asiakkaat pois, jos siitä saadaan tietää.
        Minä en voi tehdä rikosilmoitusta, kun en asu Suomessa. Joku Suomessa asuva voi yksinkertaisesti jättää tuon viestin poliisille.

        kustaan vaan


      • Poiju

        Joo, itsekkin kusen aina tarpeen tullen altaaseen. Todella keltaiset näkyvät kuset pistävät naurattamaan joskus jopa niin paljon että meinaa mennä kustavesi suuhun.


    • "Puhtaus"

      Uimaveden puhtaudesta. Eraan kerran kun olin uimassa eraassa Ita-Helsingin uimahallissa ja pitaessani pienta paussia altaan paassa, niin muuan kuntouimari "tyhjensi nenansa" (siis rakansa) veteen kaannosta tehdessaan.
      Siita tuli itselleni viimeinen "uimahallikeikka".
      Vahinko, silla uinti on hieno laji.

      Ei voi muuta todeta kuin voi aikoja, voi tapoja...

    • Anonyymi

      Sain astman pari vuotta sitten ja silloin tuli käytyä melkein joka päivä uimahallissa ja lapsesta asti tullut melkein viikottain käytyä uimahallissa. Itiksen uimahallissa varsinkin oli ihmisillä vaatteita päällä ja tultiin suoraan altaasta, mutta kyllä muuallakin uikkareita on itsekin joskus nuorena uimahousut oli peflettinä. Nyt oli vuosi takoa ja menin Töölön uimahallissa allastilaan ja ihan järkyttävästi alkoi henkeä ahdistaa, kun muuten on astma pysynyt hyvässä hoidossa. Täytyy todellakin välttää uimahalleja ja eivät ole hyviä paikkoja hengitystie elinsairauksien kannalta ja ihottuman.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3690
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2992
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2910
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2768
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2704
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2465
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      254
      2203
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      209
      1918
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1917
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1867
    Aihe