oikea sauvakävely tekniikka

kävelijä73

Mikä on oikea sauvakävely tekniikka
ja kuinka pitkät sauvat pitää olla
mihin asti ne kuuluu ulottua.

Minulla tuli alaselkä kipeäksi
sauvakävellessä tuliko jollekin toiselle?

27

12105

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kävelijä73

      Kun astuu oikealla jalalla eteen kuuluuko
      oikea käsi viedä eteen vai vasen.

      • zöf

      • kävelijä73

      • zöf
        kävelijä73 kirjoitti:

        Ja mikä on aloittelijalle sopiva määrä
        sauvakävelyä viikossa.

        Sanoisin että silleen sopivasti omaa vointia tunnustellen, itse kävelen töihin ja pois noin 5 kilsaa/päivä ja enemmänkin.

        Aloittelijalle olisi ehkä pari kolme kertaa viikossa puolen tunnin tai tunnin mittainen lenkki.


      • Ekitalo

        Tuo pitäisi olla se rytmi eli oikea jalka vasen käsi vasen jalka oikea käsi, sauvaa ei saa viedä jalan etupuolelle vaan viereen ja käsi takana ollessa puoliksi irtoaa sauvasta eli se on rentona. Sauvojen pituuteen on nyrkki sääntö eli puolimetriä lyhyempi kuin itse.

        Toivon,että selkäkipu hellittää noilla opeilla itse harrastan todella paljon sauvakävelyä viime vuonna tuli toista sataa 1,5h lenkkiä. Joka kerta tulee hiki pintaan mutta paikat ei kipeydy yhtään.


      • sauvoja

        Jos olet joskus hiihtänyt perinteistä, niin siitä löytyy perusrytmi käsien ja jalkojen suhteen...

        Sauvojen pituussuositukset ovat tosiaan suosituksia... Tuo ohje siitä, että puoli metriä pois omasta pituudesta ei välttämättä päde.. Itse oon 150 cm pitkä, enkä tosiaan vois kävellä 100 cm sauvojen kanssa. Itse asiassa mä meen 120 cm sauvoilla..


      • J. Apila
        sauvoja kirjoitti:

        Jos olet joskus hiihtänyt perinteistä, niin siitä löytyy perusrytmi käsien ja jalkojen suhteen...

        Sauvojen pituussuositukset ovat tosiaan suosituksia... Tuo ohje siitä, että puoli metriä pois omasta pituudesta ei välttämättä päde.. Itse oon 150 cm pitkä, enkä tosiaan vois kävellä 100 cm sauvojen kanssa. Itse asiassa mä meen 120 cm sauvoilla..

        Muistaakseni urheiluliikkeessä tms. kerrottiin, että sopiva pituus on 0,68 x pituus. No, se on aika lähellä pituus - 50 cm. Muistaakseni käsivarren ja olkavarren (lieköhän anatomisesti oikeita termejä?) pitäisi olla 90 asteen kulmassa.

        Tuo sinun sauvojen pituus 120 cm vaikuttaa liian pitkiltä sauvoilta, jotta voisit sauvoa "oikealla tekniikalla". Kannattaisi miettiä lyhyempien sauvojen hankkimista ja sauvakävelytekniikkaan tutustumista.


      • sauvoja
        J. Apila kirjoitti:

        Muistaakseni urheiluliikkeessä tms. kerrottiin, että sopiva pituus on 0,68 x pituus. No, se on aika lähellä pituus - 50 cm. Muistaakseni käsivarren ja olkavarren (lieköhän anatomisesti oikeita termejä?) pitäisi olla 90 asteen kulmassa.

        Tuo sinun sauvojen pituus 120 cm vaikuttaa liian pitkiltä sauvoilta, jotta voisit sauvoa "oikealla tekniikalla". Kannattaisi miettiä lyhyempien sauvojen hankkimista ja sauvakävelytekniikkaan tutustumista.

        Muisti petti, ne mun sauvat on 115 cm, kun aloin kirjoitukseni jälkeen itsekin epäillä itseäni, ja tarkistin asian.. :o) Anteeksi siis siltä osin harhaanjohtaminen.. Mutta ne ovat siis edelleen liian pitkät suosituksiin verrattuna. Olen tällä hetkellä 24-vuotias, ja ensimmäiset sauvakävely- ja sauvaloikkaharjoitukseni olen tehnyt alle 10-vuotiaana. Ja siitä eteenpäin joka vuosi, ja ihan urheiluseuran hiihtotreeneissä, eli uskoisin tekniikan olevan hallussa. En siis kuulu sauvojen ulkoiluttajiin.. Päasiassa teen nykyään lähinnä mäkitreenejä laskettelurinteessä sauvojen kanssa, jossa nimenomaan olen huomannut, että pitkä sauvat sopivat minulle paremmin.. 105-senttisten kanssa tuntuu, kuin kaatuisi nokalleen :oP Muistan mitanneeni ostovaiheessa, että 110-senttisten sauvojen kanssa tuo käsivarren kulma oli minulla 90 astetta, eli näillä sauvoilla se on hieman pienempi.


      • sauvakävely
        Ekitalo kirjoitti:

        Tuo pitäisi olla se rytmi eli oikea jalka vasen käsi vasen jalka oikea käsi, sauvaa ei saa viedä jalan etupuolelle vaan viereen ja käsi takana ollessa puoliksi irtoaa sauvasta eli se on rentona. Sauvojen pituuteen on nyrkki sääntö eli puolimetriä lyhyempi kuin itse.

        Toivon,että selkäkipu hellittää noilla opeilla itse harrastan todella paljon sauvakävelyä viime vuonna tuli toista sataa 1,5h lenkkiä. Joka kerta tulee hiki pintaan mutta paikat ei kipeydy yhtään.

        aamutuimaan kävin sauvomassa 10kilsaa, eikä tule kipeäksi oikealla tekniikalla, olen sauvonut 3v.


      • terveyskävely
        Ekitalo kirjoitti:

        Tuo pitäisi olla se rytmi eli oikea jalka vasen käsi vasen jalka oikea käsi, sauvaa ei saa viedä jalan etupuolelle vaan viereen ja käsi takana ollessa puoliksi irtoaa sauvasta eli se on rentona. Sauvojen pituuteen on nyrkki sääntö eli puolimetriä lyhyempi kuin itse.

        Toivon,että selkäkipu hellittää noilla opeilla itse harrastan todella paljon sauvakävelyä viime vuonna tuli toista sataa 1,5h lenkkiä. Joka kerta tulee hiki pintaan mutta paikat ei kipeydy yhtään.

        katsoin hiihtoliiton sivulta, sauvan pituus=0,68x omapituus,lähimpään viiteen senttiin pyöristetään! kun sauva on maassa pysty suorassa tulee kyynärpään olla 90 asteen kulmassa! näitä näkyy olevan monella sivulla vähän erilailla pituudet merkitty!


      • Kävelijänainen52v
        kävelijä73 kirjoitti:

        Ja mikä on aloittelijalle sopiva määrä
        sauvakävelyä viikossa.

        Olen aika aloittelija sauvakävelyssä, sillä olen sauvakävellyt joka päivä reilun kuukauden ajan. Kilometrejä päivässä kertyy 8-14 km. Ei tunnu liialta, vaan kaikki lukuisat vaivat, mitä raajoissa ja kroppassa oli, ovat hävinneet.


    • ---

      Noilta nordic walking -sivuilta saat hyvän käsityksen oikeasta tekniikasta. Muista riittävän pitkä (kuitenkin luonnollinen) askel, jotta saat kylliksi tehoa kävelyyn.

      Jos alaselkä tulee jatkuvasti kipeäksi kävelystä, kannattaa varmaankin marssia fysioterapeutin vastaanotolle. Voi olla, että jalkasi ovat esim. sen verran eri mittaiset, että liikkuminen aiheuttaa kipua juurikin alaselkään.

      Kävelyintoa! :)

      • sauvailua

        Totta tuo jalkojen eripituisuudesta. Aloin itse säännöllisen kävelyn vähän ennen viittäkymmentä ja seuraus oli alaselän erikoinen olo (löllö vaivasi tai väsynyt). Syyksi selvisi jalkojen pituus ero, ei paljon 9mm. eli vasta hyvässä kuormituksessa alkoi antaa tietoa.

        Sauvoissa pituudesta saa keskustella, ihmismitta on yleisemmin tiedossa paljasjalkaisena, millaiset kengät laitat kävelyyn? Minulla on vaelluskengät joissa henkilökohtaiset pohjallisen, niissä korjattuna pituusero pojallisissa ja kaaritukia.
        Siispä oikea sauvan pituus on pituus cm kengän pohjan korkeus = 4cm.
        Tarkin mitta sauvan = O,7 cm X kävelypituutesi.
        175cm 4cm = 179cm = sauvapituus kengillä kävellen 125 cm.
        Varsinkin *huonosta* liikkumisesta kärsivät olisi hyvä saada sauva kävelemään.. Sauvat estävät keinuttamista kävellessä, ja näin lonkat eivät säry, mikä avaa uuden ongelman aikaa myöten.


    • Juoksija

      Itse olen käyttänyt jo mainittua 90 asteen sääntöä. Kun kädet muodostavat sauvan kanssa kyseisen kulman, on pituus oikea. Käveltäessä varsinkin aloittelijan on syytä kiinnittää huomiota käden liikkeeseen, sillä se unohtuu helposti ja kädet vain "laahaavat" perässä. Kun vasen jalka on edessä, pitäisi oikean käden olla täysin suorana ja muodostaa yhtenäinen linja sauvan kanssa. Sama pätee oikeaan jalkaan.

      • Big Foot

        Eläkkeelle jäätyäni olen alkanut treenaamaan sauvakävelyä oikein olan takaa. Matkavauhtini on nykyään siinä 8-9 kilsaa tunnissa ja pisimmät lenkin noin 30 km. Suurin virhe, minkä olen muissa sauvakävelijöissä huomannut on liian pitkät sauvat. Jos sauva on liian pitkä, niin kävelyyn ei tule sitä hiihdossakin tuttua työntöä, joka vie lantiota eteenpäin. Katsokaa vaikka kilpakävelijöitä, niin koko kävely lähtee lantiosta.


      • Big Foot
        Big Foot kirjoitti:

        Eläkkeelle jäätyäni olen alkanut treenaamaan sauvakävelyä oikein olan takaa. Matkavauhtini on nykyään siinä 8-9 kilsaa tunnissa ja pisimmät lenkin noin 30 km. Suurin virhe, minkä olen muissa sauvakävelijöissä huomannut on liian pitkät sauvat. Jos sauva on liian pitkä, niin kävelyyn ei tule sitä hiihdossakin tuttua työntöä, joka vie lantiota eteenpäin. Katsokaa vaikka kilpakävelijöitä, niin koko kävely lähtee lantiosta.

        Eli koko kävely lähtee lantiosta ja työntö ei onnistu, jos sauvat ovat liian pitkät. Itse olen 188 cm ja sauvat 120 cm.


      • little head
        Big Foot kirjoitti:

        Eli koko kävely lähtee lantiosta ja työntö ei onnistu, jos sauvat ovat liian pitkät. Itse olen 188 cm ja sauvat 120 cm.

        Niin, tuo sauvan pituus on varmaan aika yksilöllinen juttu. Selän/jalkojen pituus vaikuttaa sekä yksilölliset mieltymykset. Jokaisen pitää käydä itse kokeilemassa minkä mittainen sauva tuntuu sopivalta. Laskemalla 0,68*oma pituus päästään lähelle mutta kokeilemalla oikeasti vasta löytää sopivan pituuden.


    • ottiatuo

      Minä olen 183 ja vaihdoin sauvat, 120 vanha ja 115 uusi pituus. Kyllä kulkee hyvin.

      Tekniikasta, sauva ei tule missään vaiheessa vartalon etupuolelle.
      Nyrkit saattavat juuri ja juuri etuvaiheessa käväistä kyljen edessä.

    • vierivä kivi

      Olen huomannut, että sauvoja käyttäen ryhti pysyy parempana, mutta puutuu kädet. Mistä se johtuu, samoin alkaa jalkapohjia pistelemään jos kävelen asfaltilla. Olen jo ikäihminen ja kuntoutuksesta sain kipinän kuntoiluun.
      Työni on ollut liikkuvaista ja raskasta, kun nyt lihakset ovat kuihtumassa, sitä pitää kuntoutuksella hidastaa.

      • Kävelijä kanssa

        Mulla ainakin B-vitamiinin ja magnesiumin puute aiheutti puutumista lenkin aikana. Ruokavalio sekä päivittäinen vitamiinin saanti kannattaa tarkastaa. Alku sekä loppuverryttelyt saavat veren kanssa kiertämään eli ne on hyvä tehdä aina koska puutuminen voi johtua hetkellisesti huonosta verenkierrosta.

        Tuolta löytyy hyvät vinkit sis. verryttelyn osion sauvakävelyyn:
        http://elixir.tv/category/sauvakavely-2/

        Tuota verryttelyä voi varmasti soveltaa lenkin jälkeenkin :)


    • Olisiko sauvakävelyohjaajaa vapaana ma 21.10.13 noin klo 12:30 Kirkkonummelle.
      Tunti olisi tähtäimessä kävellä, ryhmä noin 10 henkeä.
      Lisätietoja annetaan, jos tulee yhtydenotto.

      • janetskij

        Otappa yhteyttä vaikka Espoon Latuun.
        Itse en pääse kun olkapää leikattiin just Torstaina.
        Yhteystiedot löytyy netistä.


    • Kiitos tuhannesti, laitoin viestiä, katsotaan onnistaako, mukavaa sunnuntaita :)

    • kalle57v

      käyn sauvakävelyllä 2 kertaa kuukaudessa.... syynä vähäiseen käyntiin on sauvat. Minä käytän hiihtosauvoja ja tökin niille vahingossa jalat verille. onko neuvoja tekniikan parantamiseen.

      • Sauvat kuin sauvat.

        Koita säädettävällä teleskooppi sauvoilla, eri korkeuksia. Hiihto sauvat yleensä pitkät, kun niillä työnnetään suksien päällä. Itellä ensin oli myös pitkät sauvat, lyhyemmillä pääsi jotenkin parempiin tuloksiin alaselän lihasten kanssa. Varmaan paras keino tekniikan parantamiseen on hidas liike, eli kiireettömyys. Kun tekniikka painuu mieleen, se tapahtuu ittestään.

        Siis, sauvat kuin sauvat käy, toki, mutta nämä kävelysauvat kumipäineen vaimentaa tärähdystä hyvin. Omista sauvoista kului hihnat, mutta olen tottunut kävelemään ilman niitä. Pituuden saa säädettyä, ja oma mielipituus on lyhyt. Jotenkin tuntuu hyvältä selässä, tukee ja vahvistaa alaselkää, jossa mulla ollut kipuja.


      • Lisää . . ..
        Sauvat kuin sauvat. kirjoitti:

        Koita säädettävällä teleskooppi sauvoilla, eri korkeuksia. Hiihto sauvat yleensä pitkät, kun niillä työnnetään suksien päällä. Itellä ensin oli myös pitkät sauvat, lyhyemmillä pääsi jotenkin parempiin tuloksiin alaselän lihasten kanssa. Varmaan paras keino tekniikan parantamiseen on hidas liike, eli kiireettömyys. Kun tekniikka painuu mieleen, se tapahtuu ittestään.

        Siis, sauvat kuin sauvat käy, toki, mutta nämä kävelysauvat kumipäineen vaimentaa tärähdystä hyvin. Omista sauvoista kului hihnat, mutta olen tottunut kävelemään ilman niitä. Pituuden saa säädettyä, ja oma mielipituus on lyhyt. Jotenkin tuntuu hyvältä selässä, tukee ja vahvistaa alaselkää, jossa mulla ollut kipuja.

        Tarkoitan, suksisauvat tärähtää osuessaan maahan. Jos on lunta , ne vaimentuvat kun niissä on ne anturat. Kävelyssä tämä pitää ottaa huomioon, ettei tee liikaa. Tärähdys liika paino sauvoissa voi johtaa kyynerpää vaivoihin, joista olen kuullut. Itsellä näitä ongelmia ei ole ollut, kun pidän kumityynyt kesällä , talvella toki otan pois. Toistaessa tuhansia iskuja, tärähdys voi aiheuttaa kipeytymistä. Tenniskyynerpää tms vaivoja. Toki, mitkä sauvat tahansa / itse tehdytkin on parempia kuin ei mitään ja kumi 'anturit' voi noihinkin kiinnittää erikseen. Maksavat liikkeessä muutaman euron.


    • CareyAn

      You really make it seem so easy with your presentation however I in finding this topic to be really something which I think I would never understand. It kind of feels too complicated and very wide for me. I am taking a look forward for your next post, I will try to get the hang of it! how to get a boy to like you how to get girls keyword tool click this link source

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe