Kannattaa lukea tämä juttu aiheesta.
Laitoimme parhaat kitkarenkaat ja huonot nastarenkaat vastakkain jäisellä ympyräradalla – voittaja oli selvä jo ensimetreillä
https://tekniikanmaailma.fi/laitoimme-parhaat-kitkarenkaat-ja-huonot-nastarenkaat-vastakkain-jaisella-ympyraradalla-voittaja-oli-selva-jo-ensimetreilla/
"Ero autojen välillä oli ilmiselvä jo alkumetreillä. Nastarenkailla varustettu auto karkasi matkoihinsa.
”Ei ole mitään mahiksia ehtiä mukaan tohon nastarengasauton kyytiin”, sanoo videolla kitkarengasautolla ajanut ja vertailun toteutuksesta vastannut Jukka Antila UTAC Finlandilta.
”Tässä ei ole minkäänlaista ohjaustuntumaa tai pitoa sivuttaissuuntaan. Ei tässä mene kun kierros tai kaksi ja takaa tullaan ohi.”
Video vahvistaa, että tietyissä olosuhteissa kitkarengas ei edelleenkään korvaa huonoakaan nastarengasta."
Riippuu täysin siitä, missä ja minkälaisilla keleillä joutuu ajamaan, että kumpia renkaita suosii.
Kitkarengas ajaa asiansa, mutta tietyillä keleillä nasta on paras
101
627
Vastaukset
- Anonyymi
Jossain joki vertasi kitka- ja nastarenkaan eroa vakuutukseen. Ilman vakuutustakin pärjää ihan hyvin mutta silloin harvoin kun sattuu jotain, se on hyvä olla olemassa.
- Anonyymi
Kitkakeskustelu jatkuu vuodesta toiseen ja loputtomiin. Huomatkaa, että lumisia tai liukkaita kelejä on nykyään vähemmän kuin ennen, koska ilmasto lämpenee. Märkä asfaltti rapautuu nastojen rouhiessa sitä. Tekniikan maailman testissä mentiin äärirajoille, jota ei tavallisessa liikenteessä tapahdu. Ei ole pakko huonon kelin vallitessa vetää täyttä vauhtia.
- Anonyymi
Ihanko oikeasti kuvittelet, että 100 vuoden, 0,7 asteen vuotuisen keskilämpötilan nousu, havaittavasti vaikuttaisi johonkin?
- Anonyymi
Onkohan jossain netissä jotain tietoa tuosta, kumpi kuluttaa asvalttia enemmän kitka vai nasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan jossain netissä jotain tietoa tuosta, kumpi kuluttaa asvalttia enemmän kitka vai nasta?
Siitä on ainakin ollut tutkimustietoa, että kitkarengas nostaa pölyä ilmaan nastarengasta tehokkaammin.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kitkarengas-polyttaa-nastarengasta-enemman/b9421eef-e08b-3ff3-9045-7c2587b0b631
Sekin tiedetään, että suola ja hiekoitushiekka murskautuvat ihan jokaisen renkaan alla pölyksi, oli renkaassa nastat tai ei.
- Anonyymi
Ääritilanteissa ne vahingot yleesä sattuukin.
- Anonyymi
Minähän juuri kirjoitin, että voi huonon kelin vallitessa ajella vähän varovaisemmin. Ei tarvitse ulosmitata kaikkia renkaan eikä kuljettajan ominaisuuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minähän juuri kirjoitin, että voi huonon kelin vallitessa ajella vähän varovaisemmin. Ei tarvitse ulosmitata kaikkia renkaan eikä kuljettajan ominaisuuksia.
Ilman muuta kuljettajan käyttäytyminen liikenteessä vähentää riskejä. Se ei kuitenkaan vaikuta renkaiden ominaisuuksiin. Paremmat renkaat ovat parempia ja turvallisempia sekä taitavan ja kokeneen autossa että taitamattoman ja kokemattoman autossa.
Ainahan ja kaikkiin auton turvavälineisiin voisi suhtautua samoin eli taitavan ja kokeneen kuskin autossa ne ovat vähemmän tarpeellisia kuin taitamattoman ja kokemattoman. Esim turvavyöt, turvatyynyt, luistonestot, ABS-jarrut, yms, yms. Anonyymi kirjoitti:
Ilman muuta kuljettajan käyttäytyminen liikenteessä vähentää riskejä. Se ei kuitenkaan vaikuta renkaiden ominaisuuksiin. Paremmat renkaat ovat parempia ja turvallisempia sekä taitavan ja kokeneen autossa että taitamattoman ja kokemattoman autossa.
Ainahan ja kaikkiin auton turvavälineisiin voisi suhtautua samoin eli taitavan ja kokeneen kuskin autossa ne ovat vähemmän tarpeellisia kuin taitamattoman ja kokemattoman. Esim turvavyöt, turvatyynyt, luistonestot, ABS-jarrut, yms, yms.Toisin päin vaikutusta on, sillä kitkarengas vaikuttaa kuskin kokemukesen pidosta ja saa yleensä ajotyylin rauhoittumaan liukkaalla.
Oma suosikkini oli pari talvea sitten kun tie oli aamulla jäässä. Nastakuskit päästelivät sitä samaa satasta, mitä muutoinkin ja minä ajelin vajaata 80 km/h nopeutta. Tämä johtui ilmeisesti siitä, että tie oli kuivan näköinen ja nastarenkaalla pidon puutteen huomaa vasta kun sitä tarvitsisi. Illalla takaisin ajaessa tie oli märkä, mutta ei jäässä. Nyt nastakuskit ajelivat reilusti alle satasta ja minä ajelin normaalinopeuksia.
Tämä kitkarenkaan ominaisuus on luullakseni taustalla siinä, että kitkarenkaat ovat tilastojen mukaan se turvallisempi vaihtoehto. Toki myös paljon ajavien taipumus ottaa kitkat alle vaikuttaa.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Toisin päin vaikutusta on, sillä kitkarengas vaikuttaa kuskin kokemukesen pidosta ja saa yleensä ajotyylin rauhoittumaan liukkaalla.
Oma suosikkini oli pari talvea sitten kun tie oli aamulla jäässä. Nastakuskit päästelivät sitä samaa satasta, mitä muutoinkin ja minä ajelin vajaata 80 km/h nopeutta. Tämä johtui ilmeisesti siitä, että tie oli kuivan näköinen ja nastarenkaalla pidon puutteen huomaa vasta kun sitä tarvitsisi. Illalla takaisin ajaessa tie oli märkä, mutta ei jäässä. Nyt nastakuskit ajelivat reilusti alle satasta ja minä ajelin normaalinopeuksia.
Tämä kitkarenkaan ominaisuus on luullakseni taustalla siinä, että kitkarenkaat ovat tilastojen mukaan se turvallisempi vaihtoehto. Toki myös paljon ajavien taipumus ottaa kitkat alle vaikuttaa.Mene sinä poju hoitoon.
Kyllä sinä krvänsyylä olet totisesti sen tarpeessa.
HEH HEH
- Anonyymi
Aloittelijoille nastat ja kokeneille kitkat.
Itse en kelpuuta nastoja enää autoihini.- Anonyymi
Ikävää vain on, ettei edes kokemus tuo lisää pitoa renkaan ja jään väliin.
Itse olen ajanut vasta hiukan yli 40 vuotta ja kilometrejä on takana vasta pari miljoonaa.
Rata-autoiluakin olen jonkin verran harrastanut, sekä moottoripyörillä harrastellut eri luokkia.
Toivottavasti olen joskus yhtä kokenut kuin sinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikävää vain on, ettei edes kokemus tuo lisää pitoa renkaan ja jään väliin.
Itse olen ajanut vasta hiukan yli 40 vuotta ja kilometrejä on takana vasta pari miljoonaa.
Rata-autoiluakin olen jonkin verran harrastanut, sekä moottoripyörillä harrastellut eri luokkia.
Toivottavasti olen joskus yhtä kokenut kuin sinä.Kokemus tuo malttia, ja harkinta kykyä auton käsittelyyn, jota ei kokemattomalla ole, vaan pitää vetää lappu lattiassa luottaen siihen, että nastat tekevät talvesta kesän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokemus tuo malttia, ja harkinta kykyä auton käsittelyyn, jota ei kokemattomalla ole, vaan pitää vetää lappu lattiassa luottaen siihen, että nastat tekevät talvesta kesän.
Kokemus ei edelleenkään tuo lisää pitoa renkaan ja tien väliin, jos esimerkiksi hirvi tulee näköesteen takaa tielle.
- Anonyymi
Eipäs kun jos on liukasta silloin nastat ja jos ei ole liukasta ei tarvi edes kitkoja kun pärjää kesärenkaillakin. Etelän suolasoosissa pärjää aivan hyvin kesärenkailla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokemus tuo malttia, ja harkinta kykyä auton käsittelyyn, jota ei kokemattomalla ole, vaan pitää vetää lappu lattiassa luottaen siihen, että nastat tekevät talvesta kesän.
Fiksu kuski ei edes joudu sellaisiin tilanteisiin, joista taitava vielä selviää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fiksu kuski ei edes joudu sellaisiin tilanteisiin, joista taitava vielä selviää.
Tuo on jäänyt monen, itseään fiksuna ja kokeneena pitävän viimeiseksi lauseeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on jäänyt monen, itseään fiksuna ja kokeneena pitävän viimeiseksi lauseeksi.
Luetun ymmärtämisen taitoa tarvitaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtämisen taitoa tarvitaan.
Mutta fiksulle tuota ei edes tarvi selittää…
Anonyymi kirjoitti:
Kokemus ei edelleenkään tuo lisää pitoa renkaan ja tien väliin, jos esimerkiksi hirvi tulee näköesteen takaa tielle.
Mutta toisaalta sitä lisäpitoa ei tarvitakaan, jos ajonopeus on matalampi. Siitähän tässä oli kyse, että nastasankari vetää lappu lattiassa ja kitkakuski ajaa kelin edellyttämää nopeutta.
Tärkeää on huomata, että kitkojen yleistyminen ei ole johtanut onnettomuusmäärien kasvuun. Toki nykyiset kitkat ovat paljon parempia kuin vanhat nastat, eli siitä ei ihan suoraan voi mitään päätellä.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Mutta toisaalta sitä lisäpitoa ei tarvitakaan, jos ajonopeus on matalampi. Siitähän tässä oli kyse, että nastasankari vetää lappu lattiassa ja kitkakuski ajaa kelin edellyttämää nopeutta.
Tärkeää on huomata, että kitkojen yleistyminen ei ole johtanut onnettomuusmäärien kasvuun. Toki nykyiset kitkat ovat paljon parempia kuin vanhat nastat, eli siitä ei ihan suoraan voi mitään päätellä.Miksei muka nastarenkaat alla oleva muka aja samalla tavalla? Mistä tiedät, minkälaiset renkaat kenelläkin on alla? Käytkö tarkistamassa jokaisen? Mutua kirjoitat, joka ei perustu mihinkään.
Anonyymi kirjoitti:
Miksei muka nastarenkaat alla oleva muka aja samalla tavalla? Mistä tiedät, minkälaiset renkaat kenelläkin on alla? Käytkö tarkistamassa jokaisen? Mutua kirjoitat, joka ei perustu mihinkään.
Olen ajanut sekä nastoilla että kitkoilla aika paljon ja kitka nyt vaan varoittaa paremmin liukkaudesta.
Mistä tietää millaiset renkaat muilla on? Aika hyvin kuulee kun ohi ajaa. Se rapina on aika kovaa...- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Mutta toisaalta sitä lisäpitoa ei tarvitakaan, jos ajonopeus on matalampi. Siitähän tässä oli kyse, että nastasankari vetää lappu lattiassa ja kitkakuski ajaa kelin edellyttämää nopeutta.
Tärkeää on huomata, että kitkojen yleistyminen ei ole johtanut onnettomuusmäärien kasvuun. Toki nykyiset kitkat ovat paljon parempia kuin vanhat nastat, eli siitä ei ihan suoraan voi mitään päätellä.Minulla on nastarenkaat, mutta en aja lappu lattiassa.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Olen ajanut sekä nastoilla että kitkoilla aika paljon ja kitka nyt vaan varoittaa paremmin liukkaudesta.
Mistä tietää millaiset renkaat muilla on? Aika hyvin kuulee kun ohi ajaa. Se rapina on aika kovaa...Onko usein tapana kuunnella millä renkailla kukin ajelee aamulla töihin ja iltapäivällä takaisin? Tuonhan mainitsit aiemmin, että erotit asian, vaikka itse olit joukon seassa ajelemassa.
Anonyymi kirjoitti:
Onko usein tapana kuunnella millä renkailla kukin ajelee aamulla töihin ja iltapäivällä takaisin? Tuonhan mainitsit aiemmin, että erotit asian, vaikka itse olit joukon seassa ajelemassa.
Minulla on todellakin usein tapana käyttää aistejani ympäristön havainnointiin ajaessani. Oma auto on sen verran hiljainen, ettei tarvitse radiotakaan täysillä huudattaa, niin kuuluvat nuo ylimääräiset äänet sisään aika hyvin.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Minulla on todellakin usein tapana käyttää aistejani ympäristön havainnointiin ajaessani. Oma auto on sen verran hiljainen, ettei tarvitse radiotakaan täysillä huudattaa, niin kuuluvat nuo ylimääräiset äänet sisään aika hyvin.
OK. Oma kotteroni ei ole hiljainen ja vauhdin hurmakin tuntuu jo 80 km/h nopeudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokemus ei edelleenkään tuo lisää pitoa renkaan ja tien väliin, jos esimerkiksi hirvi tulee näköesteen takaa tielle.
Noinhan se asia on. Nastarenkaat on kaikissa talvisissa olosuhteissa vähintään yhtä hyvät ja erittäin liukkaissa olosuhteissa huomattavasti paremmat ja turvallisemmat kuin kitkarenkaat.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Mutta toisaalta sitä lisäpitoa ei tarvitakaan, jos ajonopeus on matalampi. Siitähän tässä oli kyse, että nastasankari vetää lappu lattiassa ja kitkakuski ajaa kelin edellyttämää nopeutta.
Tärkeää on huomata, että kitkojen yleistyminen ei ole johtanut onnettomuusmäärien kasvuun. Toki nykyiset kitkat ovat paljon parempia kuin vanhat nastat, eli siitä ei ihan suoraan voi mitään päätellä.Tuo virheellinen väittämä ja kitkoilla ajavien ikuinen kuvitelma on, että vain kitkoilla ajavat osaisi ajaa kelin edellyttämällä oikealla tilannenopeudella. Näinhän asia ei tietenkään ole vaan perustuu vain ja ainoastaan joidenkin oman erinomaisuuden kuvitelman antamaan harha käsitykseen.
Auton renkaiden nopeasta kehittymisestä huolimatta, haastavissa olosuhteissa edelleen se vanhakin (3-5 vuotta) nastarengas on todellinen hengenpelastaja kitka, vaikka sitten uudempaankin renkaaseen verrattaessa. - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Minulla on todellakin usein tapana käyttää aistejani ympäristön havainnointiin ajaessani. Oma auto on sen verran hiljainen, ettei tarvitse radiotakaan täysillä huudattaa, niin kuuluvat nuo ylimääräiset äänet sisään aika hyvin.
Ei se muutaman vuoden ikäinen mersusi nyt niin hiljainen ole kuin kuvittelet. Eikä ne nastojen aiheuttamat äänet niin kovia ole, että ne ohiajaessa ohittavan kuskin korvaan kantautuisi. Eli taidat lasketella lööperiä, kuten rengaskeskusteluissa tapanasi on aina ollut.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo virheellinen väittämä ja kitkoilla ajavien ikuinen kuvitelma on, että vain kitkoilla ajavat osaisi ajaa kelin edellyttämällä oikealla tilannenopeudella. Näinhän asia ei tietenkään ole vaan perustuu vain ja ainoastaan joidenkin oman erinomaisuuden kuvitelman antamaan harha käsitykseen.
Auton renkaiden nopeasta kehittymisestä huolimatta, haastavissa olosuhteissa edelleen se vanhakin (3-5 vuotta) nastarengas on todellinen hengenpelastaja kitka, vaikka sitten uudempaankin renkaaseen verrattaessa.Ei tietenkään ole näin. Positiivinen korrelaatio siinä on, mutta poikkeuksia on aina. Jostain syystä kitkarenkaat vaan ovat turvallisemmat liikenteessä. Jos eivät renkaan ominaisuuksien takia, niin sitten auton, kuskin, käyttöpaikan, ...
Anonyymi kirjoitti:
Ei se muutaman vuoden ikäinen mersusi nyt niin hiljainen ole kuin kuvittelet. Eikä ne nastojen aiheuttamat äänet niin kovia ole, että ne ohiajaessa ohittavan kuskin korvaan kantautuisi. Eli taidat lasketella lööperiä, kuten rengaskeskusteluissa tapanasi on aina ollut.
No, minulta ei ole vielä kuulo mennyt. Kyllä sen ropinan kuulee hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikävää vain on, ettei edes kokemus tuo lisää pitoa renkaan ja jään väliin.
Itse olen ajanut vasta hiukan yli 40 vuotta ja kilometrejä on takana vasta pari miljoonaa.
Rata-autoiluakin olen jonkin verran harrastanut, sekä moottoripyörillä harrastellut eri luokkia.
Toivottavasti olen joskus yhtä kokenut kuin sinä.Minulla on vasta 73 vuoden ajokokemus joka kelillä. Kyllä kesärenkaat pääkallokelillä ilman hiekkaa ja suolaa on pahin. Auto voi mennä ojaan ajamattakin.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Olen ajanut sekä nastoilla että kitkoilla aika paljon ja kitka nyt vaan varoittaa paremmin liukkaudesta.
Mistä tietää millaiset renkaat muilla on? Aika hyvin kuulee kun ohi ajaa. Se rapina on aika kovaa...Kuinka monta tuulilasia nastarenkaat on särkenyt. Varsinkin uudet tuulilasit ei kestä nastoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinhan se asia on. Nastarenkaat on kaikissa talvisissa olosuhteissa vähintään yhtä hyvät ja erittäin liukkaissa olosuhteissa huomattavasti paremmat ja turvallisemmat kuin kitkarenkaat.
Olen käyttänyt kitkoja useamman vuoden. Nyt kyllä nastat kun ilmaiseksi sain renkaat. En ole ostanut renkaita ainakaan 15 vuoteen kuin yhden renkaan kun kylki aukes luultavasti puukolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se muutaman vuoden ikäinen mersusi nyt niin hiljainen ole kuin kuvittelet. Eikä ne nastojen aiheuttamat äänet niin kovia ole, että ne ohiajaessa ohittavan kuskin korvaan kantautuisi. Eli taidat lasketella lööperiä, kuten rengaskeskusteluissa tapanasi on aina ollut.
Kyllä se ohiajavan auton rengasäänet kuulee. Minäkin vaikka olen huonokuuloinen.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ei tietenkään ole näin. Positiivinen korrelaatio siinä on, mutta poikkeuksia on aina. Jostain syystä kitkarenkaat vaan ovat turvallisemmat liikenteessä. Jos eivät renkaan ominaisuuksien takia, niin sitten auton, kuskin, käyttöpaikan, ...
Se, että kitkarenkaat olisi liikenteessä nastarenkaita turvallisemmat on vain kuvittelun tuma väärä harha. Koskee siis renkaita, auto, kuski tai käyttöpaikka on sitten renkaista riippumaton asia jota ei pidä rengaskeskusteluihin sotkea.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
No, minulta ei ole vielä kuulo mennyt. Kyllä sen ropinan kuulee hyvin.
Mutta nastoilla varustetun auton ohittaessasi et sitä kuvittelustasi huolimatta kuule.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se ohiajavan auton rengasäänet kuulee. Minäkin vaikka olen huonokuuloinen.
Ehkä rengasäänet, mutta erottaako onko ne nastat vai kitkat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka monta tuulilasia nastarenkaat on särkenyt. Varsinkin uudet tuulilasit ei kestä nastoja.
Ajat silloin liian lähellä edellämenijää jos nastat tai jotain lentää edellämenevästä autosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajat silloin liian lähellä edellämenijää jos nastat tai jotain lentää edellämenevästä autosta.
Jep. 3-4 sekuntia kun on turvaväliä, niin ei ropise tavaraa tuulilasiin.
Anonyymi kirjoitti:
Se, että kitkarenkaat olisi liikenteessä nastarenkaita turvallisemmat on vain kuvittelun tuma väärä harha. Koskee siis renkaita, auto, kuski tai käyttöpaikka on sitten renkaista riippumaton asia jota ei pidä rengaskeskusteluihin sotkea.
Valitettavasti tilastoista ei selviä auton tai kuskin vaikutusta. Käyttöpaikka saattaa selvitä. Tosin olen siitä huomannut vain sen, että siellä missä on enemmän liikennettä, on myös enemmän kolareita (yllätys).
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä rengasäänet, mutta erottaako onko ne nastat vai kitkat.
Kyllä sen erottaa. Ihan helposti.
Sitten on näitä loistavia ideoita (Green Diamond, yms), joita ei normaaleista renkaista äänen perusteella erota, paitsi siitä kauheasta sutimisesta aina kun painaa kaasua...- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajat silloin liian lähellä edellämenijää jos nastat tai jotain lentää edellämenevästä autosta.
Noita nastan ja kivien sinkoutumista tuulilasiin tapahtuu myös ohitustilanteissa.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Valitettavasti tilastoista ei selviä auton tai kuskin vaikutusta. Käyttöpaikka saattaa selvitä. Tosin olen siitä huomannut vain sen, että siellä missä on enemmän liikennettä, on myös enemmän kolareita (yllätys).
Huomiosi on mitä huomionarvoisin. Tuollainen ajatusten tonava harvalle nousee mieleen.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Kyllä sen erottaa. Ihan helposti.
Sitten on näitä loistavia ideoita (Green Diamond, yms), joita ei normaaleista renkaista äänen perusteella erota, paitsi siitä kauheasta sutimisesta aina kun painaa kaasua...Ei toki kaikissa mutta uudemmissa autoissa on sutimisen esto ja automaattivaihteisto. jolloin tuo sutiminen on olematonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on vasta 73 vuoden ajokokemus joka kelillä. Kyllä kesärenkaat pääkallokelillä ilman hiekkaa ja suolaa on pahin. Auto voi mennä ojaan ajamattakin.
Ei tänne enää 90-vuotiaat kirjoittele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita nastan ja kivien sinkoutumista tuulilasiin tapahtuu myös ohitustilanteissa.
Ja olen huomannut, että varsinkin kapealla tiellä on vastaantulijoita joilta saattaa renkaasta kivi tai ehkä nasta singahtaa.
- Anonyymi
Ihan tosi fiksu testi. Vähän niinku laitettas hayabusa ja pappa-tuna viivalle. Yhtä reilua eiks niin?
Ja noista nastoist vielä...mä silleen niinqu tykkään kyl ajella kitkoil mut sit ku tulee se kerta kun mökkitie onkin jäässä niin sillo kyllä käyn äkkii vaihattaa nastat...hihi
Vitun urpot- Anonyymi
Kyllä urpo aina toisen urpon tunnistaa.
- Anonyymi
Niinpä niin mutta se hajapusa ja tunkka pitää laittaa jäälle samanlaisilla renkailla.
- Anonyymi
Kasva nyt ensin aikuiseksi ja hanki ajokortti.
Tule sitten uudestaan keskustelemaan.
- Anonyymi
kitkarengas kuin luistin jäällä
- Anonyymi
Oli muuten testissä HUONOT nastarenkaat vastaan PARHAAT kitkat.. Siinä teille liukastelijoille...
- Anonyymi
Näin on, mutta ei ole vielä tullut 15 vuoteen tilannetta etteikö kitkoilla oli pärjännyt ja 95% talvesta vähintään yhtä hyvin kuin nastoilla ja kitkoilla on vaan niin paljon mukavampi ajella ja tietkin pysyy paremmin kunnossa.
- Anonyymi
Monta talvea tuli pärjättyä Michelin X:llä ja zX:llä, ja ilman ensimmäistäkään vahinkoa.
(X ja zX olivat kesärenkaita.) - Anonyymi
Tokihan tuo onnistuu kun voi ja saa sen 5% työajasta makoilla kotisohvalla, kelin ollessa sen verran haastava, ettei uskalla niillä kusiluistimilla mitä auton alla on, lähteä liikenteeseen.
Sinällään ihan hyvä, mutta kaikilla ei tuollaista mahdollisuutta ole, joten mentävä on olkoon keli mikä tahansa ja nastarenkaillahan tuo turvallisesti onnistuu. Anonyymi kirjoitti:
Tokihan tuo onnistuu kun voi ja saa sen 5% työajasta makoilla kotisohvalla, kelin ollessa sen verran haastava, ettei uskalla niillä kusiluistimilla mitä auton alla on, lähteä liikenteeseen.
Sinällään ihan hyvä, mutta kaikilla ei tuollaista mahdollisuutta ole, joten mentävä on olkoon keli mikä tahansa ja nastarenkaillahan tuo turvallisesti onnistuu.Ei ole vielä sellaista keliä Suomessa vastaan tullut, ettei kitkoilla olisi uskaltanut. Kesärenkailla on muutaman kerran jäänyt lähtemättä liikenteeseen, kun on "talvi yllättänyt"...
Yhdet niin huonot renkaat minulla on ollut, ettei niiden kanssa auto tiellä pysynyt, kun neljä pyörää lukossa valui loivaa mäkeä alas. Mutta ne olivatkin Nokian nastat.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ei ole vielä sellaista keliä Suomessa vastaan tullut, ettei kitkoilla olisi uskaltanut. Kesärenkailla on muutaman kerran jäänyt lähtemättä liikenteeseen, kun on "talvi yllättänyt"...
Yhdet niin huonot renkaat minulla on ollut, ettei niiden kanssa auto tiellä pysynyt, kun neljä pyörää lukossa valui loivaa mäkeä alas. Mutta ne olivatkin Nokian nastat.Jotkut hurjapäät toki uskaltaa kelillä kuin kelillä, vaikka sitten kusiluistimiksi todetuilla kitkarenkailla lähteä huonoon keliin liikenteeseen seikkailemaan.
Toki vanhat nastarenkaat joista nastat on jo aikoja sitten, vauhdikkaan ajotavan seurauksena hävinneet ja kulutuspintakin on luokkaa hiihtoliiton hyväksymät ja ikää se15 vuotta mainitsemasi liukuminen on toki mahdollista. Noin siinä kävisi vaikka alla olisi jopa mainittua parempi kuntoiset kitkarenkaat.
- Anonyymi
En keksi aiheeseen mitään sanomista, mutta totean vain että pippeli, niin se yksi varsin poikkeava pääsee taas mielipuuhaansa.
- Anonyymi
Nyt sitten poikkeavaa ottaa päähän jo oma tyhmyytensä. Apua asiaan löytyy, haluatko tietää.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt sitten poikkeavaa ottaa päähän jo oma tyhmyytensä. Apua asiaan löytyy, haluatko tietää.....
Pippeli.
- Anonyymi
Talvirengas ei kesää tee ja vauhti ja ennakot pitää sovittaa keliin, oli renkaat mitkä hyvänsä. Tuollaista sileää jäätä ei onneksi juurikaan koskaan löydy mistään ja koskaan, ainoastaan joku kiertoliittymä tai hoitamaton risteys saattaa olla niin sileän liukas että voidaan verrata noihin testien jääolosuhteisiin ja kun nämä liukkaat paikat ymmärtää ennakoida, niin kitkoilla pärjää oikein hyvin.
Se on totta, että nastat pitävät suurimmassa osaa liukkaita paremmin, mutta mitä sitten? Ne myös tuhoavat tiet ja meluavat rumasti ja pito heikkenee nopeasti kun nastat pyöristyy ja vähenee.- Anonyymi
Vaan kun se kiertoliittymä ja hoitamaton risteys tule vastaan yllättäen, eikä asiasta ilmaisevaa ennakkomerkkiä tai varoitusta ole olemassa, niin miksi riskeerata kun noissakin olosuhteissa pitävä ja turvallinen rengas on valittavissa ja samaan hintaan kuin se ko. tapauksessa huomattavasti heikommin pitävä rengas?
Mainittu meluhaitta nykyisissä nastarenkaissa on luokkaa olematon ja ikääntyessä pidon heikkeneminen samalla tasolla kuin kitkarenkaissakin. Se mitä teiden kunto nastoilla tuhoutuu on se hinta mitä turvallisuudesta joutuu maksamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan kun se kiertoliittymä ja hoitamaton risteys tule vastaan yllättäen, eikä asiasta ilmaisevaa ennakkomerkkiä tai varoitusta ole olemassa, niin miksi riskeerata kun noissakin olosuhteissa pitävä ja turvallinen rengas on valittavissa ja samaan hintaan kuin se ko. tapauksessa huomattavasti heikommin pitävä rengas?
Mainittu meluhaitta nykyisissä nastarenkaissa on luokkaa olematon ja ikääntyessä pidon heikkeneminen samalla tasolla kuin kitkarenkaissakin. Se mitä teiden kunto nastoilla tuhoutuu on se hinta mitä turvallisuudesta joutuu maksamaan.Oikea termi on liikenneympyrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea termi on liikenneympyrä.
"Oikea termi on liikenneympyrä."
Hienoa, että oikeat asiantuntijatkin lukevat näitä suomi24-palstan juttuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea termi on liikenneympyrä.
Meillä ei tunneta liikenneympyrää virallisessa kielessä, vaan se on kiertoliittymä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä ei tunneta liikenneympyrää virallisessa kielessä, vaan se on kiertoliittymä.
Virallisessa kielessä se on liikenneympyrä.
Lähde: Suomen tieliikennelaki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virallisessa kielessä se on liikenneympyrä.
Lähde: Suomen tieliikennelaki.Se on jämptisti juurikin noin.
- Anonyymi
"Ne myös tuhoavat tiet ja meluavat rumasti ja pito heikkenee nopeasti kun nastat pyöristyy ja vähenee."
Tuo ei pidä paikkaansa, se on suola ja kaikki liuokset mitä pitää laittaa sinne tielle, että niillä kitkoilla pysyy suunnilleen ajoradalla.
Lisäksi se sama suola ja liuokset tuhoaa pohjavedet ja kasvuston. Miljoonia tonneja näitä tuhooja-aineta levitetään teille ja vihreät vaan istuu tukkimassa työtätekevien ihmisten haittona milloin missäkin.
- Anonyymi
Jos tipahdat järven jäällä sulaan, kummat haluat käteesi ylöspääsyn avuksi: naskalit vai nappulahanskat? Niinpä.
- Anonyymi
No nythän meillä on täällä mukana todellinen nero ja filosofi, onnea!
- Anonyymi
Nää kitkahemmot raapii ikkunasta jäätkin näppylähanskoilla.
- Anonyymi
Nastarenkain voi kuulemma korpitiellä pitää 160-180 lasissa ja on vielä pelivaraa, kitkoilla ei.
- Anonyymi
EN osta enää nastarenkaita kun saan nuo loppuun ajetuksi. Kitkoilla ei tarvitse liikennemerkeillä kaapia tyhjää. Kitka on tarkka oikeasta ilmanpaineesta.
- Anonyymi
toiset ostaa talvirenkaita toiset ostaa kitkarenkaita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
toiset ostaa talvirenkaita toiset ostaa kitkarenkaita
Jokainen ostaa varmasti itselle tarkoituksenmukaiset ja omaan käyttöön soveltuvat renkaat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
toiset ostaa talvirenkaita toiset ostaa kitkarenkaita
Aloittelija ja kädetön tarvitsee nastarenkaat ja mielellään parhaat.
Me osaavat jo kokeneet kuskit ajamme kitkoilla, koska ne ovat mukavat, säästävät teitä, äänettömät ja pito hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittelija ja kädetön tarvitsee nastarenkaat ja mielellään parhaat.
Me osaavat jo kokeneet kuskit ajamme kitkoilla, koska ne ovat mukavat, säästävät teitä, äänettömät ja pito hyvä.Mistä se rengas sen tietää, että onko kuski aloittelija vai itsestään ja osaamisestaan liikoja kuvitteleva kokenut kuski?
Paraneeko se kitkarenkaan pito, ja jos paranee niin kuinka paljon jos sen kokemattoman kuljettajan sijasta autoa ajaakin yllämainitun kaltainen kokenut kuski? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä se rengas sen tietää, että onko kuski aloittelija vai itsestään ja osaamisestaan liikoja kuvitteleva kokenut kuski?
Paraneeko se kitkarenkaan pito, ja jos paranee niin kuinka paljon jos sen kokemattoman kuljettajan sijasta autoa ajaakin yllämainitun kaltainen kokenut kuski?89 prosenttia suomalaisista pitää itseään vähintään yhtä hyvänä kuskina kuin muut autoilijat, ja joka kymmenes pitää itseään erinomaisena kuskina.
Taitaa ne huonot sitten olla tosi huonoja ??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittelija ja kädetön tarvitsee nastarenkaat ja mielellään parhaat.
Me osaavat jo kokeneet kuskit ajamme kitkoilla, koska ne ovat mukavat, säästävät teitä, äänettömät ja pito hyvä.ketkä me ?? tuo on pelkkää toiveajattelua kun kitkat ei pidä liukkaalla.
- Anonyymi
Mistä tuo ajatus muuten kumpuaa, että nastoilla ajettaisiin liian kovaa keliolosuhteisiin nähden ja kitkoilla taas olosuhteiden mukaan ja jotenkin fiksummin? Sen mukaanhan molemmilla ajetaan, miten hyvin tai huonosti ne pitävät. Miksi laskea ajonopeutta, jos renkaat pitävät esim. jäisellä tiellä ihan hyvin? Perstuntumahan sen ajokelin liukkauden ensisijaisesti kertoo. Laadukkaat kitkat tai nastat kyllä ilmoittavat molemmat samalla tavalla, kun aletaan olla pidon rajoilla.
- Anonyymi
Jos ajetaan jatkuvasti pidon rajalla, niin ajotyylissä mättää silloin jokin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajetaan jatkuvasti pidon rajalla, niin ajotyylissä mättää silloin jokin.
Mutta rengas on se joka pitää tai ei pidä. Ajotyylillä ei ole väliä.
- Anonyymi
Nopeutta voi laskea esim turvallisuuden vuoksi, tai liikennetilanteen vuoksi tai ihan muuten vaan jos siltä tuntuu. Ja tällaista voi tehdä oli alla mitkä renkaat tahansa tai millainen keli sattuu olemaan. Tämän nopeuden laskun voi tehdä aivan kesäkelillä ja millä renkailla tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta rengas on se joka pitää tai ei pidä. Ajotyylillä ei ole väliä.
Vai että ajontyyli ei muka vaikuta. Heh....
- Anonyymi
Olen löytänyt paikan jossa kitkarengas on parhaimmillaan. Laitettiin kesällä kitkat venelaituriin ettei vene hakkaa tuulella laituriin.. Toimii siinä aivan hyvin ja on kyljestään sen verran pehmeä, että kestää hyvin. En laittais mihinkään muualle kitkoja.
- Anonyymi
Joteensakin idioottimaista testata renkaita olosuhteissa, joita on muutama päivä talvessa, mitään jäätikköä ei ole kehä kolmosen sisällä koskaan ja muuallakin harvoin, yleensä tien pinta ei ole peilijäinen vaan siinä on lunta/karheutta, jos agendallisista syistä renkaita testataan jääradalla niin otetaan mukaan piikkirengas jossa on kahdeksassa rivissä yli sentin piikit, niin nastarenkaallakaan ei niihin verrattuna tee h--onv--tua...
Johtopäätöksenä: piikkipyörät pakollisiksi talvikelissä.
https://forum.btcf.fi/forum/kauppatori-myyd-n/myyd-n-bmw-sopivat-renkaat-ja-vanteet/130091-piikkirenkaita-15-16
Ihan oikeassa elämässä kuljettajana joka osaa ajaa ja sovittaa ajonopeuden ajotilanteen mukaiseksi, en ole koskaan joutunut ongelmiin kitka- enkä nastarenkailla, kitkat on tosin ajomukavuudeltaan ja rengasäänissä huomattavasti parempi vaihtoehto itselleni.- Anonyymi
Se on kovin hankalaa saada tieteellisesti vertailukelpoista jääalustaa jos se ei ole täysin sileä ja siksi se on kovin dramaattinen ja antaa huonon kuvan kitkoista.
Tosin he jotka asuvat syrjässä ja tienpito ei ole parasta ja keväällä tiellä on paksu jää ja kun se sulaa ja on märkä, niin kitkoilla ajavalla on varmasti hankaluuksia, mutta jos asuu kaupungeissa ja taajamissa jne, joissa tiet aurataan, suolataan ja hiekoitetaan, niin kitkoilla pärjää aina ja siksi ajan kitkoilla. - Anonyymi
Pitää tietenkin huomioida pahimmat kelit, joita saattaa eteen tulla.
- Anonyymi
Voi se tuntua tuolta siellä kehä3 sen sisäpuolella. Sitä kun on muuallakin sitä liikennettä.
Siellä kehä3seb sisä puolella ei edes tarvi autoa kun voi minuutin välein hypätä hikiseen julkiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi se tuntua tuolta siellä kehä3 sen sisäpuolella. Sitä kun on muuallakin sitä liikennettä.
Siellä kehä3seb sisä puolella ei edes tarvi autoa kun voi minuutin välein hypätä hikiseen julkiseen.Ensinnäkään, en asu kehä 3 sisäpuolella, vaan hyvinkin kaukana siitä ja kuten sanoin kitkarengas on minulle ja minun ajotaidolla, sekä autoilun mukavuuden kannalta paras. Mikäli ajotaito ja sitä myöden ymmärrys puuttuu, eikä osaa sovittaa nopeuksia ajotilanteen/olosuhteen mukaan, voi uskotella että nastarengas korvaa nuo ajotaidoissa olevat puutteet, mutta näinhän se ei ole.
- Anonyymi
Vai rengasäänissä, mulla on sellainen auto jossa ei kyllä sisällä voi rengasäänistä päätellä onko alla kitkat vai nastat. Olen ajanut molemmilla ja päätynyt turvalliseen nastarenkaaseen koska oma turvallisuus on tärkeä. Ne jotka surffailee kitkoilla liukkaalla ei välitä muiden eikä omasta turvallisuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkään, en asu kehä 3 sisäpuolella, vaan hyvinkin kaukana siitä ja kuten sanoin kitkarengas on minulle ja minun ajotaidolla, sekä autoilun mukavuuden kannalta paras. Mikäli ajotaito ja sitä myöden ymmärrys puuttuu, eikä osaa sovittaa nopeuksia ajotilanteen/olosuhteen mukaan, voi uskotella että nastarengas korvaa nuo ajotaidoissa olevat puutteet, mutta näinhän se ei ole.
Tais mennä tunteisiin mutta onneksi sinulla on hyvä ajotaito ja muutenkin olet aika täydellinen näissä rengasasioissa. Jos on huono ajotaito sillä ei ole ymmärryksen kanssa mitään tekemistä. Usein arka ja epävarma kuljettaja on hyvinkin turvallinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai rengasäänissä, mulla on sellainen auto jossa ei kyllä sisällä voi rengasäänistä päätellä onko alla kitkat vai nastat. Olen ajanut molemmilla ja päätynyt turvalliseen nastarenkaaseen koska oma turvallisuus on tärkeä. Ne jotka surffailee kitkoilla liukkaalla ei välitä muiden eikä omasta turvallisuudesta.
Nasta/kitkarenkaat-valinnassa ei ole kysymys turvallisuudesta, vaikka nastarenkailijat niin mielellään väittävät. Kaikki kuljettajat aloittelijasta kokenneeseen pärjäävät Suomen talvessa erinomaisesti nykyaikaisilla kitkoilla niin halutessaan. Nastarenkaat ovat joku slaavilainen perinne, josta Suomessa ei haluta päästää irti. Suomi ja itänaapurimme ovat ainoita alueita Pohjois-Euroopassa, joissa enää käytetään mittavassa määrin nastoja. Muut sivistysmaat pohjolassa ovat jo pääsääntöisesti siirtyneet kitkarenkaisiin. Luonto ja tiet kiittävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nasta/kitkarenkaat-valinnassa ei ole kysymys turvallisuudesta, vaikka nastarenkailijat niin mielellään väittävät. Kaikki kuljettajat aloittelijasta kokenneeseen pärjäävät Suomen talvessa erinomaisesti nykyaikaisilla kitkoilla niin halutessaan. Nastarenkaat ovat joku slaavilainen perinne, josta Suomessa ei haluta päästää irti. Suomi ja itänaapurimme ovat ainoita alueita Pohjois-Euroopassa, joissa enää käytetään mittavassa määrin nastoja. Muut sivistysmaat pohjolassa ovat jo pääsääntöisesti siirtyneet kitkarenkaisiin. Luonto ja tiet kiittävät.
Et ole varmaan koskaan kuullut talvikeleistä. Niitä on kehä3 sen ulkopuolella aika usein, enimmäkseen talviaikaan. Siellä jos missä tarvitaan mittavassa määrin (sinun sanonta) nastarenlkaita. Jos joskus uskaltaa poistua suola-alueelta kohti pohjoista niin voi kokeaa yllätyksen. Matkustaminen voi avartaa näkemyksiä jopa etelä pelleilläkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkään, en asu kehä 3 sisäpuolella, vaan hyvinkin kaukana siitä ja kuten sanoin kitkarengas on minulle ja minun ajotaidolla, sekä autoilun mukavuuden kannalta paras. Mikäli ajotaito ja sitä myöden ymmärrys puuttuu, eikä osaa sovittaa nopeuksia ajotilanteen/olosuhteen mukaan, voi uskotella että nastarengas korvaa nuo ajotaidoissa olevat puutteet, mutta näinhän se ei ole.
Kuvitelmasi omasta(erinomaisesta?) ajotaidostasi perustuu pelkkään omaan kuvitelmaasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nasta/kitkarenkaat-valinnassa ei ole kysymys turvallisuudesta, vaikka nastarenkailijat niin mielellään väittävät. Kaikki kuljettajat aloittelijasta kokenneeseen pärjäävät Suomen talvessa erinomaisesti nykyaikaisilla kitkoilla niin halutessaan. Nastarenkaat ovat joku slaavilainen perinne, josta Suomessa ei haluta päästää irti. Suomi ja itänaapurimme ovat ainoita alueita Pohjois-Euroopassa, joissa enää käytetään mittavassa määrin nastoja. Muut sivistysmaat pohjolassa ovat jo pääsääntöisesti siirtyneet kitkarenkaisiin. Luonto ja tiet kiittävät.
Ja kuitenkin ne nastarenkaat valittaa vain ja ainoastaan turvallisuutensa takia. Tuo nastojen turvallisuus on moneen kertaan todistettu ammattilaisten tekemissä rengastesteissä, eikä yksittäisten, molempia renkaita käyttäneen kuljettajienkaan omaa kokemusta sovi vähätellä.
Tuo, että olisi kyse jostain epämääräisestä perinteestä on sitten sitä oman mielikuvituksen luomaa kuviteltua harhaa, jonka kärsimisestä et toki ole yksin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuitenkin ne nastarenkaat valittaa vain ja ainoastaan turvallisuutensa takia. Tuo nastojen turvallisuus on moneen kertaan todistettu ammattilaisten tekemissä rengastesteissä, eikä yksittäisten, molempia renkaita käyttäneen kuljettajienkaan omaa kokemusta sovi vähätellä.
Tuo, että olisi kyse jostain epämääräisestä perinteestä on sitten sitä oman mielikuvituksen luomaa kuviteltua harhaa, jonka kärsimisestä et toki ole yksin.Ei muuta kuin panssarivaunut alle kaikille pelokkaille nastarenkailijoille. Eihän tuolla liikenteessä voi muuten selvitä hengissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuta kuin panssarivaunut alle kaikille pelokkaille nastarenkailijoille. Eihän tuolla liikenteessä voi muuten selvitä hengissä.
Panssarivaunun telojen voisi olettaa olevan liukkaita jäisellä tiellä huono ratkaisu , jossa taas nastarenkaat on todettu turvallisuusmielessä ylivoimaiseksi kitka renkaisiin verrattaessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Panssarivaunun telojen voisi olettaa olevan liukkaita jäisellä tiellä huono ratkaisu , jossa taas nastarenkaat on todettu turvallisuusmielessä ylivoimaiseksi kitka renkaisiin verrattaessa.
Ehkä nastarenkailijat tekevät valintansa samalla logiikalla kuin edellinen kirjoittaja. Ei ihme että on ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä nastarenkailijat tekevät valintansa samalla logiikalla kuin edellinen kirjoittaja. Ei ihme että on ongelmia.
Mitä ongelmia sitten on? Ne ongelmat, joita itse olen havainnoinut liikenteessä, johtuvat harvoin renkaista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387725Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381945Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 34802