Ikuinen outolintuko

Anonyymi-ap

Jotenkin koen sosiaalisen kanssakäymisen samanlaisena kuin lihaksen. Jos sitä ei käytä se surkastuu. Mitä vahvempi lihas, sen paremmat tulokset. Iskut aiheuttavat vammoja ja vaurioita. Pahimmassa tapauksessa vievät liikuntakyvyn. Sama tapahtuu sosiaalisen kanssakäymisen kanssa.

Olin lapsena hyvinkin sosiaalinen tapaus. En yllättyisi jos minulla oli ja on AD/HD. Noita ei vaan 90-luvullakaan vielä diagnosoitu kunnolla. Elämän edetessä negatiiviset kokemukset saivat minut sulkeutumaan aina vaan enemmän kuoreeni. En viitsi eritellä tapauksia, mutta kaiken mahdollisen kuran tässä on saanut niskaansa elämänsä aikana.

Mahdollisuuksia toki tarjottiin sosiaalisiin suhteisiin, mutta kun ei ole osaamista saati uskallusta, niin eihän niistä mitään muuta seuraa kuin traumaattisia kokemuksia/muistoja, joita muistelee vielä vuosienkin päästä. Onneton itsetunto lienee pääsyy käytökseeni ja epäonnistumiseen tällä saralla. Se murskattiin kyllä jo lapsena. Varmaan jos joku kallonkutistaja tutkisi huolellisesti läpi, niin saisi monta mt-diagnoosia.

Olisi kiva jos olisi jonkinlainen sosiaalinen elämä, mutta eipä tässä ole mitään työkaluja päästä siihen käsiksi. Tämä yksinäisyyskin on jotenkin vaarallista. Koukuttavaa. Siihen kehittää jollain tasolla riippuvuuden. Kun on pääosin vain negatiivisia kokemuksia sosiaalisesta kanssakäymisestä ja ns. normaalista elämästä, niin yksinäisyydestä on tullut jollain tasolla jonkinlainen turvapaikka. Lisäksi koska se sosiaalinen kanssakäyminen on käynyt niin vieraaksi, se kuormittaa henkisesti ihan helvetisti.

Koska kasvatus oli sellainen, että mistään ei saa valittaa ja pitää vain puskea "veren maku" suussa eteenpäin, niin sitä on oppinut hautaamaan kaiken sisäänsä. Ei uskalla kenellekään kokemistaan asioista kertoa. Ei uskalla päästää ketään lähelleen. Ei uskalla hakea apua. Huono toimintapa. Jossain vaiheessa se psyyke vain leviää.

Kyllä yksinäisyyteenkin leviää kenen tahansa pääkoppa ajan kanssa. Ainoa mistä saan iloa on kävely. Yritän kävellä joka päivä vähintään 10km. Fyysinen rasitus auttaa ahdistukseen, eikä sitä väsyneenä ajattele niin paljon kaikkea.

Pahalta tämä kohtalo tuntuu, mutta minkä teet? Olen jollain tasolla hyväksynyt jo kohtaloni aikoja sitten. Pahimmalta tuntuu sukulaisten "neuvot" ja "nälvintä" siitä, että tämä olisi jotenkin valinnainen tila. Häpeän itseäni ja omaa tilaani.

Olen katkera monesta jutusta. Tiedostan katkeruuden haitallisuuden, mutta ei siitä vaan pysty päästämään irti. Välillä tulee pitkiä kausia, että ei ajattele mitään, mutta jostain ne muistot aina nousevat pintaan. Päästäisin irti jos pystyisin, mutta helpommin sanottu kuin tehty.

En tiedä mikä minut saa ja on saanut jaksamaan. Kai sitä kuvittelee, että pakko sitä on jossain vaiheessa minullekin sattua jotain hyvää.

0

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
        Ikävä
        48
        3766
      2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
        Maailman menoa
        478
        3755
      3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
        Ikävä
        30
        3019
      4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
        Ikävä
        90
        2180
      5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
        Ikävä
        155
        1900
      6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
        Ikävä
        105
        1740
      7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
        Ikävä
        130
        1569
      8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
        Ikävä
        254
        1430
      9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
        Kuhmo
        40
        1262
      10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
        Ensitreffit alttarilla
        7
        1138
      Aihe