Vielä tänäänkin ns. uudelleenkastajat jauhavat upotuskasteesta. Me "puhdasoppiset" luterilaiset vastaamme: Raamatussa ei ole säädöstä kasteen muodosta, eikä Jumala ole sellaista säätänyt. Raamatussa ei varmuudella ole ainoatakaan kohtaa, joka puhuisi uudenliiton kasteesta upottamalla. Ainoastaan veden tulee olla puhdasta: Hepr. 10:22
"käykäämme esiin vakain sydämin, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä". Kohta puhuu tässä vihmomiskasteesta ja ruumiin pesemisestä (Ei upottamisesta sanallakaan). Siis muotoina Vihmomiskaste ja ruumiin valeleminen vedellä. Tässä on myös ennuste uudenliiton kasteesta: Seuraavassa on Raamatun ilmoitus kristillisestä kasteesta ja että se suoritetaan vihmomalla ja siinä uudestisynytään ja saadaan Pyhä Henki:
Hes 36: 25-27. “Ja minä VIHMON teidän päällenne puhdasta VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille UUDEN sydämen, ja uuden HENGEN minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. HENKENI minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.”
Tuolla tavalla kertakaikkisesti kristillisessä kasteessa kastettava tulisi kertakaikkisesta uhrista osalliseksi.Muita uhreja ja verensivelyjä ei enää tarvittasi. Tätä odotettiin ja tämä astui voimaan eka helluntaina. ----------------Miksi yhä väitetään sellaisista asioista lakina, jota ei ole Raamatussa säädetty ja asetettu, kuten Upotuskaste ja uudelleenkaste? "Yksi kaste"(Ef.4:5).
Kasteen muotoa ei ole säädetty Raamatussa
42
348
Vastaukset
- Anonyymi
Paitsi se että Raamatussa ei puhuta kasteesta vaan upotuksesta.
Kirkkolaitokset ovat alkaneet käyttää kaste-sanaa mikä on vain valehtelua, kun Uusi Testamentti puhuu koko ajan upotuksesta (baptitzoo tarkoittaa upottamista).
Ja sitäpaitsi kaste-sana on valehtelua vauvaan päälaen valelun yhteydessä, koska vauvaa ei kasteta vaan vauvan päälakea valellaan KOLMEEN kertaan vedellä. Jos tämä valelu olisi upotus tai kaste kuten kirkkolaitokset valehtelee, niin siinähän vauva kastettaisiin kolmeen kertaan. Ja silti kirkon valehtelijat puhuvat uudelleenkastajista vihaviestinnässään negatiiviseen sävyyn.
Kirkko valehtelee siis kolmella eri tavalla kansalle.- Anonyymi
Mene katsomaan ortodoksien kasteseremoniaa, siellä lapset upotetaan kolme kertaa kastealtaaseen ja tämä on Apostolista perinnettä.
Olet ilmeisesti eksytetty anababtistien rituaaleihin, joka perustuu ihmisen omiin tekoihin, mitään erillistä"uskovien kastetta", jota he siis mainostavat, ei Raamattu eikä traditiot tunne.
Ap,lle, miksi tuot kastekeskusteluja tänne, niille on varattu omat sivut ?
Mitä tarkoitat "puhdasoppisilla" luterilaisilla ? - Anonyymi
Ei puhuta upotuksesta vaan kasteesta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei puhuta upotuksesta vaan kasteesta
Olet oikeassa kyllä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene katsomaan ortodoksien kasteseremoniaa, siellä lapset upotetaan kolme kertaa kastealtaaseen ja tämä on Apostolista perinnettä.
Olet ilmeisesti eksytetty anababtistien rituaaleihin, joka perustuu ihmisen omiin tekoihin, mitään erillistä"uskovien kastetta", jota he siis mainostavat, ei Raamattu eikä traditiot tunne.
Ap,lle, miksi tuot kastekeskusteluja tänne, niille on varattu omat sivut ?
Mitä tarkoitat "puhdasoppisilla" luterilaisilla ?Millä perusteella "anababtistien rituaalit" ovat ihmisten tekoja, mutta kirkon kasteseremoniat eivät sitten olekaan? En näe tuossa muuta kuin riitelynhalua.
- Anonyymi
Niin, on vain Lutherin sanat ev.kut. Vähä katekismus, liitteet: kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi.
- Anonyymi
Rituaalit, jotka Luther tuossa kohdassa sanoo hyödyttömiksi Perkeleen estämiseksi, ovat katolisuuden viimmeisen voitelun kopiointia.
- Anonyymi
Filippus kastoi hoviherran siten, että he "molemmat astuivat veteen" ja kasteen jälkeen he "nousivat ylös vedestä". Kourallisesta tai kulhollisesta vettä ei voitaisi sanoa näin.
Mutta kasteen muoto ei todellakaan ole se tärkein virhe, mikä kirkossa tehdään kasteen kohdalla, vaan se, että kirkon kaste tehdään ei-uskovalle (yleensä ymmärtämättömälle vauvalle), vaikka Raamatussa kastettiin ne, jotka olivat kuulleet evankeliumin ja uskoivat sen.- Anonyymi
Tuo ei kerro vielä miten kaste tapahtui.
Kirkko tekee kuten apostolit ja kastaa uskovien perheitä
- Anonyymi
Raamattu puhuu myös, että Kristuksessa olemme haudattuina hänen kanssaan kasteessa. 1992-käännös: "Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin".
Haudattaessa haudataan ihminen kokonaan mullan alle. Jos haudattaessa ripoteltaisiin vain kupillinen multaa pään päälle, se olisi aika erikoinen hautaustapa, eikä sellaista varmaan kukaan hautaamiseksi edes kutsuisi. Miksi siis kasteveden ripotteluakaan voisi kutsua sellaiseksi kasteeksi, jossa ihminen haudataan Kristuksen kanssa?- Anonyymi
Jeesusta eu haudattu kokonaan mullan alle, tuohon aikaan ei toimittu niin
Hautaaminen kertoo kasteen merkityksestä, ei veden määrästä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesusta eu haudattu kokonaan mullan alle, tuohon aikaan ei toimittu niin
Hautaaminen kertoo kasteen merkityksestä, ei veden määrästäVanha ihminen haudataan kokonaan, sen takia kaste on upotuskaste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha ihminen haudataan kokonaan, sen takia kaste on upotuskaste.
Veden määrä ei vaikuta siihen, koko ihminen kastetaan riippumatta veden määrästä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesusta eu haudattu kokonaan mullan alle, tuohon aikaan ei toimittu niin
Hautaaminen kertoo kasteen merkityksestä, ei veden määrästä>> Jeesusta eu haudattu kokonaan mullan alle <<
Jeesus kastettiin vanhan liiton aikana tehtäväänsä. Hän ei ole mitään kristillistä kastetta saanut, koska hän ei ole mikään kristitty itse, vaan se, jota kristinuskossa seurataan. Hänen seuraajansa, jotka uskovat häneen, ottavat kristillisen kasteen, kun ovat uudestisyntyneet.
Jeesuksen kaste on asia, jossa myös vapaat suunnat ovat erehtyneet, pitäessään sitä uskovan kasteen esikuvana. Se ei ole mikään meidän kasteemme esikuva. Uusi liittokaan ei ollut edes voimassa vielä silloin, kun Jeesus kastettiin vedessä. Uusi liitto alkoi vasta Jeesuksen ristinkuolemasta. Kastekäskyn antoi ylösnoussut Jeesus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Jeesusta eu haudattu kokonaan mullan alle <<
Jeesus kastettiin vanhan liiton aikana tehtäväänsä. Hän ei ole mitään kristillistä kastetta saanut, koska hän ei ole mikään kristitty itse, vaan se, jota kristinuskossa seurataan. Hänen seuraajansa, jotka uskovat häneen, ottavat kristillisen kasteen, kun ovat uudestisyntyneet.
Jeesuksen kaste on asia, jossa myös vapaat suunnat ovat erehtyneet, pitäessään sitä uskovan kasteen esikuvana. Se ei ole mikään meidän kasteemme esikuva. Uusi liittokaan ei ollut edes voimassa vielä silloin, kun Jeesus kastettiin vedessä. Uusi liitto alkoi vasta Jeesuksen ristinkuolemasta. Kastekäskyn antoi ylösnoussut Jeesus.>> Jeesusta eu haudattu kokonaan mullan alle <<
Jeesusta ei haudattu ensinnäkään mihinkään maahan ja multaan, vaan kallioon hakattuun hautaan, joka on kammio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Jeesusta eu haudattu kokonaan mullan alle <<
Jeesus kastettiin vanhan liiton aikana tehtäväänsä. Hän ei ole mitään kristillistä kastetta saanut, koska hän ei ole mikään kristitty itse, vaan se, jota kristinuskossa seurataan. Hänen seuraajansa, jotka uskovat häneen, ottavat kristillisen kasteen, kun ovat uudestisyntyneet.
Jeesuksen kaste on asia, jossa myös vapaat suunnat ovat erehtyneet, pitäessään sitä uskovan kasteen esikuvana. Se ei ole mikään meidän kasteemme esikuva. Uusi liittokaan ei ollut edes voimassa vielä silloin, kun Jeesus kastettiin vedessä. Uusi liitto alkoi vasta Jeesuksen ristinkuolemasta. Kastekäskyn antoi ylösnoussut Jeesus.Juuri näin, Jeesus aloitti myös uuden liiton ja antoi lähetyskäskyn, Matt. 28: 19, 20, jossa hän käski kastaa kaikki ihmiset Isän, pojan ja Pyhän Hengen nimeen, sekä opettamaan heitä pitämään kaiken, mitä Jeesus opetuslapsilleen opetti.
Hän on luvannut olla seuraajiensa kanssa, maailman loppuun saakka.
- Anonyymi
Hautaaminen mahtaa tarkoittaa pois näkyvistä elossa olevien keskuudesta.
Eikö se jo nimi sano mistä on kyse olkoot oikeaa tai vertauskuvaa.
Teidän luteril pitäisi jo viidensadan vuoden mietinmän jälkeen tajuta ettei luterilaisuus ole mikään muu kuin pieni haaraosasto paavin laitoksesta!- Anonyymi
Tuohan on se iljettävä sodomiittikäkätys joja märisee aina lutterista
- Anonyymi
Kaste on vanhan hautaamista
Teidän parhamilaisten pitäisi jo tajuta ettei helluntailaisuus ole mitään muuta kuin vikisevien ääliöiden pieni osasto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaste on vanhan hautaamista
Teidän parhamilaisten pitäisi jo tajuta ettei helluntailaisuus ole mitään muuta kuin vikisevien ääliöiden pieni osastoAinakin tuo vanhus vastaa kuvaustasi hyvin
- Anonyymi
Sana antaa tarkan kuvauksen kasteesta: koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä. Kastoi heidät virrassa. "Heidät" tarkoittaa koko ihmistä, ei vain päälakea, "Virrassa" tarkoittaa ihminen käveli veteen ja hänet upotettiin veteen. Jos vettä olisi otettu Jordanista ja valutettu päähän, niin kyseessä olisi ollut kastelu.
Paavali kirjoitti kastelusta käyttäen sanaa: 'potizo' , antaa juotavaa. Mutta kasteesta sanassa Paavali käytti sanaa: 'baptizo', upottaa veteen. Samaa sanaa käyttävät myös evankeliumien kirjoittajat. Dippaamisesta käytetään sanaa: 'bapto'
Kastelussa vettä tuodaan kasteltavaan kohteeseen, esim. kukkien kastelu. Kasteessa kasteen kohde viedään veteen ja upotetaan veteen.
Luterilainen kaste on päälaen kastelua.- Anonyymi
Upotuksesta ei puhuta mitään
Luterilainen kaste on raamatullinen - Anonyymi
On tutkittu todiasia, että jordanvirran kohta, jossa Jeesuskin kastettiin, on ollut aina vettä vain polviin asti.
Siinä on vaikea upottaa.
- Anonyymi
Johannes oli oikea, Aaronin järjestyksen mukainen ylipappi. Johannes kastoi ihmisiä Jordanin virrassa. Johannes kastoi myös Jeesuksen, mutta Jeesusta ei tietenkään kastettu Johanneksen kasteella eli parannuksen kasteella, jossa kastettava ensin tunnusti syntinsä ja lupasi uskoa tulevaan profeettaan, Jeesukseen.
Johanneksen Jeesukselle antama kaste oli osa Aaronilta Jeesukselle siirtyvää ylipappeutta:
Tuo sitten Aaron poikinensa ilmestysmajan ovelle ja pese heidät vedellä." Pese sanan translitteroitu: rachats raw-khats. Raamattu selittää sanan merkityksen: Mene ja peseydy seitsemän kertaa Jordanissa, niin lihasi tulee entisellensä, ja sinä tulet puhtaaksi". 'Peseydy' sana on sama rachats raw-khats.
Naeman ymmärsi 'peseydy' sanan merkityksen oikein: Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut;
rachats raw-khats tarkoittaa peseytymistä upottamalla. Aaron ja hänen poikansa pestiin upottamalla veteen. Mooseksen lain käskyn mukaisesti Johannes pesi Jeesuksen upottamalla ja asetti Hänet ylimmäiseksi papiksi.
Johannes esteli: Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!" Tarkoittaen Mooseksen lain täyttämistä Jeesus vastasi: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".
Se jälkeen kun papit oli vedellä pesty upottamalla veteen, Jumalan Mooseksella antama käsky kuului: Ja ota voiteluöljyä ja vuodata hänen päähänsä ja voitele hänet.
Samalla tavoin itse Jumala voiteli Jeesuksen kasteen jälkeen: Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. ”Raamatussa ei ole säädöstä kasteen muodosta, eikä Jumala ole sellaista säätänyt. Raamatussa ei varmuudella ole ainoatakaan kohtaa, joka puhuisi uudenliiton kasteesta upottamalla.”
Ei todellakaan ole. On vain erinäisiä kuvauksia siitä, miten niitä on mm. tehty.
Kaste on peräisin juutalaisuudesta. Taustalla on siis juutalainen proselyytti- eli käännynnäiskaste sekä Johanneksen kaste, joka kastoi myös juutalaisen perinteen tapaan. Tässä kasteessa oli kyse siitä, kun pakanuudesta juutalaisuuteen käännyttiin, ja se oli kertakaikkinen kaste. Tapahtumaan kuului myös ympärileikkaus, joka tehtiin kaikille perheen miespuolisille (myös pienille lapsille) jäsenille. Kyseessä oli siis perhekuntakaste.
Varhaisin opastus on teoksessa ” Kahdentoista apostolin opetus” eli ”Didache”, joka on kirjoitettu ensimmäisen vuosisadan lopulla
”Toinen osa (luvut 7–10) alkaa kastetta koskevilla ohjeilla. Kaste on toimitettava ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” virtaavassa vedessä, mieluiten upottamalla. Jos virtaavaa vettä ei ole käytettävissä, tulee kastaa muuhun veteen, ja jos ei ole saatavilla kylmää vettä, voidaan kastaa myös lämpimään veteen. Jos vesi ei riitä upotuskasteeseen, sitä voidaan valella kolme kertaa päähän. Kasteen ottavan ja kastajan sekä mahdollisuuksien mukaan kaikkien tilaisuuteen osallistuvien tulee paastota päivä tai kaksi ennen kastetta.”
Raamattua ei vielä siis ollut UT:n osalta, sitä vasta koottiin ja kirjoitettiin tuolloin.
Nasaretista on löydetty toiselle vuosisadalle ajoitettu kasteallas, joka on liian matala ja kapea, jotta siinä olisi voitu kastaa ketään upottamalla.
Samoin Rooman katakombissa Pyhän Sixtuksen kastekappelissa on säilynyt vanhin (toisen vuosisadan alun) Jeesuksen kastamista esittävä kuva. Jeesus ja Johannes seisovat siinä Jordanin matalassa vedessä, ja Johannes valaa eteenpäin kumartuneen Jeesuksen päähän vettä.”
Kaikenlaiset kasteen olivat siis käytössä alusta saakka.
Merkityksellistä on, miten aikalaiset kasteen ymmärsivät ja miten he toimivat. Kirkkoisä Origenes (182 - 254) on kirjoittanut : "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa pikku lapsetkin”
Eli jo tuolloin pidetiin apostolien tapaa kastaa lapset ihan hyvänä asiana.
”Miksi yhä väitetään sellaisista asioista lakina, jota ei ole Raamatussa säädetty ja asetettu, kuten Upotuskaste ja uudelleenkaste? "Yksi kaste"(Ef.4:5).”
Kiistoja tosin oli myös alkuaikoina siitä, kenelle ja milloin kasteen sai antaa. Riidaksi se äityi joskus 1400 luvun luvulla, kun Jan Hus teki siitä oman näkemyksensä mukaisen.
Kun tarkastellaan vanhojen kirkkojen (Katoliset, ortodoksit, anglikaanisuunit, kalvinistit ja metodistit) kasteita, vain ortodoksit käyttävät upotuskastetta lapsille. Ei heilläkään se ole kiistakysymys, sillä ”Vaihtoehtoisesti voidaan suorittaa myös valelukaste, mikäli upotusta ei voida jostain syystä suorittaa.” Näin etenkin aikuisille, sillä aika harvassa ortodoksikirkossa on riittävän isoja kastepaikkoja.
Aikuisia siis kastetaan edelleen, jos ei ole lapsena kastetta saanut. Pääsääntöisesti on tilanne, että on vain yksi kaste -paitsi tällä vähän uudemmalla kasteen muodolla eli uskovaisten kasteella – silloin voidaan kastaa uudestaan ja joskus voi sen saada kolmekin kertaa.- Anonyymi
” aika harvassa ortodoksikirkossa on riittävän isoja kastepaikkoja. ”
Eiköhän valtaosan lähistöltä löydy joku tai muu vesistö ja pakkasella reikä jäähän Anonyymi kirjoitti:
” aika harvassa ortodoksikirkossa on riittävän isoja kastepaikkoja. ”
Eiköhän valtaosan lähistöltä löydy joku tai muu vesistö ja pakkasella reikä jäähänJust ja höpö höpö.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Just ja höpö höpö.
Vapaissa suunnissa kaste tapahtuu toisinaan järvessä.
Ei se ole sen huonompi kastepaikka, kuin sisäallas, monelle varmaan mieleisempikin kastepaikka.
- Anonyymi
No niitä vikiseviä ääliöitä on kuitenkin isossa kuvassa kymmenen kertaa lutterien määrä, tiedoksi sinne lutterien haaraosaston sokkeloiseen viidakkoon, teitähän on n 30 eri looshia emälutterin helmoissa !
- Anonyymi
Siinä taas katkera helluntailainen näyttää vihaansa luterilaisia kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä taas katkera helluntailainen näyttää vihaansa luterilaisia kohtaan.
Miten näytti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten näytti?
Tuolla purkauksella
- Anonyymi
Itsekin uskon, ettei kasteen muoto ole niinkään se ongelma, vaan se, keitä kastetaan vedellä Kristukseen. Sillä Jumala ei kasta Pyhällä Hengellään kuin vain ne, jotka uskovat.
Mutta joidenkin kirkkojen tavaksi on tullut kastaa kaikki ihmiset jo vauvana. Ja se on ongelma, jos ihmiset turvaavat pelkästään tällaiseen ritaaliin, jonka joku on heille tietämättömänä vauvana suorittanut, mutta joka ei oikeasti heitä pelasta.
Ilman uskoa ei ole Jumalalle kelpaava, Raamatun mukaan. Ja vain ne, jotka uskoivat, kastettiin Raamatussa. Sen takia vapaitten suuntien kaste on Raamatun mukainen kaste.
Jos sitten joku on kastettu jo vauvana ja hän myöhemmin tulee myös uskoon ja uudestisyntyy, niin myös sellainen ihminen on mielestäni pelastettu.
Kun sanoin, että "se on ongelma, jos ihmiset turvaavat pelkästään tällaiseen ritaaliin, jonka joku on heille tietämättömänä vauvana suorittanut", niin käsittääkseni tällaisia ihmisiä kuitenkin on vähemmistö. Enemmistö vauvana kastetuista ei pidä vauvakastettaan missään arvossa. Ja ne jotka uskovat vauvakasteeseensa, tulevat useimiten uskoon joskus myöhemmällä iällä.Kirkkoisä Origenes (182 - 254) on kirjoittanut : "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa pikku lapsetkin”.
Eli jo tuolloin tiedettiin että apostolit kastoivat myös lapsia.- Anonyymi
" Ja se on ongelma, jos ihmiset turvaavat pelkästään tällaiseen ritaaliin, jonka joku on heille tietämättömänä vauvana suorittanut "...
On sulla jutut.
Mitenhän nuo seulottiin, että oliko uskossa ?
Miten teillä anababtisteilla silloin, kun joku on menettänyt uskonsa, mutta palaa kuitenkin jossainkohtaa takaisin, mennäänkö taas kastealtaan kautta?
Olen kuullut tapauksista, joissa sama ihminen on kastettu monesti, aina kun on vaihtanut lahkoa.
Aikoinaan toimi sellainen yhteisö nimeltään, Siiloan ja he kastoivat kylpyammeessa uudet jäsenet, koska minkään toisen liikkeen kaste ei ollut heidän mielestään pätevä.
Eikös "turun veijokin" kasta kaikki uudet tulijat omaan lahkoon sopiviksi ?
Tällaisia "ritaaleita" harrastaa siis monet muutkin lahkot hellareissa. - Anonyymi
"Enemmistö vauvana kastetuista ei pidä vauvakastettaan missään arvossa. Ja ne jotka uskovat vauvakasteeseensa, tulevat useimiten uskoon joskus myöhemmällä iällä."
Tällaiset ihmiset eivät ole kuulleet, eivätkä ole kiinnostuneita Jumalasta, olethan kuullut ?
Kuten varmasti myös tajuat, että kaikki ihmiset eivät ole kiinnostuneita uskon asioista, eivätkä Raamatunkaan mukaan pelastu.
Jumala yksin tietää keitä on kutsunut.
Ei kukaan usko kasteeseensa, sehän on vain merkki opetuslapseudesta, kuten juutalaisilla ympärileikkaus.
Jeesus ympärileikattiin 8pv ikäisenä ja kasteen hän sai Johannes kastajalta, joka ei ollut kristillinen kaste, koska Jeesus asetti lähetyskäskyssä kasteen merkiksi opetuslapsista, vasta ylösnousemuksensa jälkeen.
Tämän jälkeen kastettuja tulee opettaa, kuten Hän myös lähetyskäskyssä
käskee tekemään.
Lähetyskäsky; Matt. 28: 19, 20. - Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Kirkkoisä Origenes (182 - 254) on kirjoittanut : "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa pikku lapsetkin”.
Eli jo tuolloin tiedettiin että apostolit kastoivat myös lapsia.Ei pidä uskoa kaiken maailman kirkkoisiä, vaan Raamattua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Ja se on ongelma, jos ihmiset turvaavat pelkästään tällaiseen ritaaliin, jonka joku on heille tietämättömänä vauvana suorittanut "...
On sulla jutut.
Mitenhän nuo seulottiin, että oliko uskossa ?
Miten teillä anababtisteilla silloin, kun joku on menettänyt uskonsa, mutta palaa kuitenkin jossainkohtaa takaisin, mennäänkö taas kastealtaan kautta?
Olen kuullut tapauksista, joissa sama ihminen on kastettu monesti, aina kun on vaihtanut lahkoa.
Aikoinaan toimi sellainen yhteisö nimeltään, Siiloan ja he kastoivat kylpyammeessa uudet jäsenet, koska minkään toisen liikkeen kaste ei ollut heidän mielestään pätevä.
Eikös "turun veijokin" kasta kaikki uudet tulijat omaan lahkoon sopiviksi ?
Tällaisia "ritaaleita" harrastaa siis monet muutkin lahkot hellareissa.Usko ei synny missään vesipaljussa, ei vapaiden suuntien altaissa, ei luonnonvesissä, eikä kirkon kastekulhon äärellä, vaan sydämessä, joten ei tietenkään tarvita "uutta vesikastetta". Kasteellle menee jo uskoon tullut Raamatun mukaan.
Ja Raamatun faktat ei kasteasiassa muutu, vaikka ilkeyttään kuinka takertuu kirjoitusvirheisiin kommentoijan rituaali-sanassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Enemmistö vauvana kastetuista ei pidä vauvakastettaan missään arvossa. Ja ne jotka uskovat vauvakasteeseensa, tulevat useimiten uskoon joskus myöhemmällä iällä."
Tällaiset ihmiset eivät ole kuulleet, eivätkä ole kiinnostuneita Jumalasta, olethan kuullut ?
Kuten varmasti myös tajuat, että kaikki ihmiset eivät ole kiinnostuneita uskon asioista, eivätkä Raamatunkaan mukaan pelastu.
Jumala yksin tietää keitä on kutsunut.
Ei kukaan usko kasteeseensa, sehän on vain merkki opetuslapseudesta, kuten juutalaisilla ympärileikkaus.
Jeesus ympärileikattiin 8pv ikäisenä ja kasteen hän sai Johannes kastajalta, joka ei ollut kristillinen kaste, koska Jeesus asetti lähetyskäskyssä kasteen merkiksi opetuslapsista, vasta ylösnousemuksensa jälkeen.
Tämän jälkeen kastettuja tulee opettaa, kuten Hän myös lähetyskäskyssä
käskee tekemään.
Lähetyskäsky; Matt. 28: 19, 20.>> Jumala yksin tietää keitä on kutsunut. <<
Mitä höliset? Jumala kutsuu kaikkia pelastukseen. Harvat vain vastaavat siihen kutsuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Enemmistö vauvana kastetuista ei pidä vauvakastettaan missään arvossa. Ja ne jotka uskovat vauvakasteeseensa, tulevat useimiten uskoon joskus myöhemmällä iällä."
Tällaiset ihmiset eivät ole kuulleet, eivätkä ole kiinnostuneita Jumalasta, olethan kuullut ?
Kuten varmasti myös tajuat, että kaikki ihmiset eivät ole kiinnostuneita uskon asioista, eivätkä Raamatunkaan mukaan pelastu.
Jumala yksin tietää keitä on kutsunut.
Ei kukaan usko kasteeseensa, sehän on vain merkki opetuslapseudesta, kuten juutalaisilla ympärileikkaus.
Jeesus ympärileikattiin 8pv ikäisenä ja kasteen hän sai Johannes kastajalta, joka ei ollut kristillinen kaste, koska Jeesus asetti lähetyskäskyssä kasteen merkiksi opetuslapsista, vasta ylösnousemuksensa jälkeen.
Tämän jälkeen kastettuja tulee opettaa, kuten Hän myös lähetyskäskyssä
käskee tekemään.
Lähetyskäsky; Matt. 28: 19, 20.>> Miten teillä anababtisteilla <<
Kyllä huomaa, että on ihmisviisautta kuunneltu ja luettu, kun oikein termeillä sivalletaan. Mutta sivalla rauhassa. Minä iloitsen Raamatun sanan mukaisesti pilkan kohteena olemisesta totuuden tähden. Anonyymi kirjoitti:
" Ja se on ongelma, jos ihmiset turvaavat pelkästään tällaiseen ritaaliin, jonka joku on heille tietämättömänä vauvana suorittanut "...
On sulla jutut.
Mitenhän nuo seulottiin, että oliko uskossa ?
Miten teillä anababtisteilla silloin, kun joku on menettänyt uskonsa, mutta palaa kuitenkin jossainkohtaa takaisin, mennäänkö taas kastealtaan kautta?
Olen kuullut tapauksista, joissa sama ihminen on kastettu monesti, aina kun on vaihtanut lahkoa.
Aikoinaan toimi sellainen yhteisö nimeltään, Siiloan ja he kastoivat kylpyammeessa uudet jäsenet, koska minkään toisen liikkeen kaste ei ollut heidän mielestään pätevä.
Eikös "turun veijokin" kasta kaikki uudet tulijat omaan lahkoon sopiviksi ?
Tällaisia "ritaaleita" harrastaa siis monet muutkin lahkot hellareissa."Olen kuullut tapauksista, joissa sama ihminen on kastettu monesti, aina kun on vaihtanut lahkoa."
Samoin olen minä, tunsin erään, joka kastettiin kolmesti.Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä uskoa kaiken maailman kirkkoisiä, vaan Raamattua.
"Ei pidä uskoa kaiken maailman kirkkoisiä, vaan Raamattua."
Niin, he katsos kun kirjoittivat sitä ja todellakin ottivat oppia apostoleista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072785Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212310Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021906- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1681335Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2821167- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi238961