Heippa kirjoittelin joskus aikaisemmin siitä, etten saa sykettä laskemaan. Nyt olen saanut sykkeen pysymään alle 150 noin 14 km:n matkalla, mutta vauhti on tosi hiljainen. siis matka kestää jopa 1 h 40 min. Ennen juoksin 8 km:n lenkkejä 45 min (3-4 krt vk)ja kun aloin sykettä seuraamaan niin lenkit hidastuivat huomattavasti. Nyt kyseiseen 8 km:n lenkkiin menee aikaa jopa 57 min, jos haluaa sykkeen pysyvän alle 150:sä. Miten pian vauhti alkaa nopeutua? Kannattaako vielä pidentää lenkkiä vai odotanko, että vauhti nopeutuu. ( Jaksaisin tätä puuduttavaa vauhtia enemmänkin) Käyn lenkillä n. 3 krt viikossa ja pyrin yhden lenkin tekemään pitemmän ja nämä muut ovat 8 km lenkkejä. Ja asiasta kukkaruukkuun... Mikä on 27-vuotiaalle naiselle yleisesti normaali leposyke? Kiitos etukäteen!
Pidempi lenkki vai parempi vauhti
4
1685
Vastaukset
- Mara.S -
No niin. Nytpäs pääset itse jo seuraavilla pitkillä lenkeillä toteamaan, nopeutuuko menosi.
Sinun harjoitteesi näyttävät likimain samoilta kuin omani viime syksyltä. Itse en malta juosta tuota pitkää (14km/1.25) tuolla tavalla. Ihailen suoritustasi. Minulla on ihan (henkinen) pakko juosta jälkimmäinen puolikas pitkästä lenkistä fiiliksen mukaan. Itse asiassa h*vetin lujaa. Se on 54 vuotiaan miehen 'suurin' nautinto, mikäli oikein muistan.
PK lenkeilläkin (7km) minulla on tarve mennä eri nopeuksia. Alussa hyvin hissukseen ja lopussa lujaa. Joskus hidas lenkki, joskus kova.
Muutenkin minua alkoi risoa junnaaminen ja korvasin yhden PK lenkin joka toinen viikko vetoharjoitteella. Olen kokeillut erimittaisia vetoja (100m-2.4 km) ja huomannut, että tämmöistä tarvitaan. Nyt on vaan niin, että tämäkin muutos on tehtävä pikkuhiljaa. Kova vauhti tekee jalat kipeäksi, ellei siihen ole tottunut.
Mielestäni sinun ei kannata muuttaa mitään (pidennyksiäkään) harjoittelussasi, ennenkuin olet todennut edistymistä nopeudessa.
Toisaalta kuuden viikon jälkeen kuntosi ei enää juurikaan parane vaan pysyy samalla tasolla. Täten ohjelmaansa voisi rukata joka kuudes viikko, mikäli haluaa kehittyä lisää. Huomaa, että samalla sykkeellä juostu pitkä lenkki nopeutuu automaattisesti kunnon noustessa. Kun tämä lenkki alkaa sujua alle 1.5h niin sitä voi sitten pidentää. - stamina
Todennäköisesti saat odotella maailman tappiin asti, ennekuin mitään oleellista muutosta tapahtuu.
Kestävyysharjoittelun vaikutukset perustuvat siihen, että nk. kehittävissä harjoitteissa kropalle annetaan ärsyke, josta se huomaa olevan enemmän tai vähemmän vaikeata kunnialla selviytyä. Harjoituksen jälkeisen levon aikana tapahtuu adaptaatiota, ja niinpä seuraavalla kerralla homma sujuukin helpommin. Jos ärsyke ei muutu, ajan mittaan kroppa selviytyy rasituksesta eli mitään adaptaatiota ei tapahdu => kehitys pysähtyy.
Kuntoilija, joka pystyy 4 viikottaiseen lenkkiin, kaipaa yhtä pitkää lenkkiä (1h 40min on ihan hyvä kesto), yhtä vauhtikestävyyssuoritusta (katso alla) ja kahta lyhyempää PK-lenkkiä. Jos käyt lenkillä vain 3 krt, jätä pois vuorotellen pitkä ja lyht PK-lenkki.
Vauhtikestävyysharjoittelussa mennään selvästi AK-sykkeen yli (sinulla AK lienee tuo 150). Harjoite voidaan joko tehdä nk. vauhtileikittelynä, jossa sopivasti maaston ja ajan mukaan vaihdellaan rasitustasoa. Sopiva pituus treenille noin 1h, josta ensimmäinen ja viimeinen 10min rauhallista.
Toinen vaihtoehto on toistojuoksu: alkuverkan jälkeen juostaan esim. 1-3 km reippaita toistoja, joiden välissä rauhallista hölkkää niin että syke palautuu alle AK:n. Tason mukaan kokonaismäärä n. 6-20 km, sinun tapauksessasi ehkä 6-8 km.
Kolmas vaihtoehto on nk. TV-kova, eli lämmittelyn jälkeen juostaan n. 30min sellaista vauhtia, jota kilpailussa voisi ylläpitää tunnin. Päälle taas 10min palauttelua.
Ylläoleva on aika karkea yksinkertaistus melko laajasta asiasta, joka itse asiassa on koko kestävyysharjoittelun kulmakivi. Toivottavasti saat kuitenkin jotain osviittaa.
Niin, ja lopuksi varoituksen sana: huonoin vaihtoehto on nostaa kaikkien lenkkien vauhteja:
tällöin päädyt varmasti ylirasitustilaan ja kuntosi itse asiassa laskee!- peräkylän harjoittelija
Kiitos hyvistä vinkeistä. Miten kauan näiden toistojen väleissä pitäisi mennä rauhallisemmin? Pitäisikö mennä pääasiallisesti kovempaa vauhtia? Entäs mikä on suurinpiirtein se syke, mitä ei kannattaisi ylittää vauhtikestävyys harjoituksissa? On muuten tosi kiva kun jotkut viitsivät vaivautua toisten ongelmiin, ja vastata varmasti tyhmiltä tuntuviin kysymyksiin...
- Nimetön
sauvakävelyä. Saat vetää hampaat irveessä koko lenkin, ja sykkeet pysyy silti riittävän alhaalla. Samalla saa yläkroppa ja pakarat kunnon harjoitusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272840- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391311