Sydämen asialla

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010685615.html

Sydänmerkki auttaa löytämään terveellisen ruokavalion, vihannekset hedelmät käy luonnostaan.
Päivä alkaa kahvilla ilman sokeria, siihen tottuu, kauraleipä, kasvislevite, vähärasvainen juusto, kalkkunaleike.
Joudut huomioimaan aina mitä suuhun laitat, turhauttaa se sen jälkeen kun ei tarvinnu välittää, söit sitä mikä maistui parhaalta. Tarkastuksen yhteydessä kysyttiin löydätkö vielä jotain josta voisit luopua kun nuo arvot liian korkealla.
Ei voida pakottaa, väliin voi unohtaa kiellot nauttia suu rasvassa siitä mistä ennenkin, muutama lasillinen alkoholia, sikari mutta paalaat heti rajoituksiin näin onnistuu.
Nautintoja muutakin kuin ruoka, paljosta olet luopunut aina löytyy jotain tilalle riittää kun pääset sängystä ylös päivän vähiin askareihin.

77

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luin jonkun artikkelin missä kirjoitettiin suomalaisesta ja myös näistä sydänmerkityistä tuotteista, siinä oli ettei kaikki ole aina kuitenkaan niin terveellistä kuin annetaan ymmärtää. Ite katton, mitä tuote sisältää, siltikään ei aina selviä mitä tuote sisältää - oikeasti. Syödä kuitenkin pitää ja mahdollisimman paljon kotimaista. Näin teen.

    • Anonyymi

      Tuo sydänmerkki on hyvä apuri ruoka-ostoksilla. Kun se tuotteesta löytyy voi luottaa että tuote on sydänystävällinen valinta. Kun pyrkii syömään pää-asiassa terveellisesti ei haittaa vaikka väliin nautiskeleekin mikä tuote se nyt kenellekin nautintoa on. Ja onhan niitä nautinnon tuojia muitakin kuin ruoka. Ruoastakaan ei tartte ottaa stressiä. Stressikään ei ole hyväksi sydämelle.

      Pitää vain toivoa että pysyisi suht terveenä ja toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään. Ja kiinnostus myös ympäristön tapahtumiin säilyisi.Näin kykenisi nauttimaan
      tästäkin ikääntyvän ihmisen arjesta.
      Siili

    • Ruuan valmistuksessa tuottanut eniten hankaluuksia maustaminen, yritän löytää uusia makuja salaatista lähtien, Ennen söin harvoin kaurapuuroa, nykyään joka päivä, se menee hyvin alas kun laittaa pari desiä marjoja ilman sokeria.

      • Anonyymi

        Kaurapuuro, marjat, raejuusto ja vaikka pähkinät. Siinä aamupuuro rikastettuna. Itse en joka aamu puuroa keitä mutta jos keitän, luomu kuituinen kaurahiutale jossa sydänmerkki.

        Minä katon kuukkelista monesti ohjeita ihan tavallisten ruokien maustamiseen. Sydän.fi sivustolla on myös sydänystävällisiä reseptiohjeita.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaurapuuro, marjat, raejuusto ja vaikka pähkinät. Siinä aamupuuro rikastettuna. Itse en joka aamu puuroa keitä mutta jos keitän, luomu kuituinen kaurahiutale jossa sydänmerkki.

        Minä katon kuukkelista monesti ohjeita ihan tavallisten ruokien maustamiseen. Sydän.fi sivustolla on myös sydänystävällisiä reseptiohjeita.
        Siili

        Puuron syön vasta klo 11:00, varsinaisen pääruuan klo 16-17 kahvit välillä.

        Sain Eloisalta verensokeri mittausvälineet, tein kolmen vuorokauden mittaukset, nyt odottelen tuloksia ehkä lääkitykseen tulee muutos. Sitten diabetes hoitaja sanoi varanneensa ajan keuhkojen mittaukseen maanantai aamuksi, ensi kuussa iholääkäri tapaaminen, ensin labra. Minäkö luulin alkusyksyllä ettei tarviis alvariin juosta Eloisassa, aina vaan hoputtavat, viime viikollakin soittivat ' kuule käviskö sulle näin...


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Puuron syön vasta klo 11:00, varsinaisen pääruuan klo 16-17 kahvit välillä.

        Sain Eloisalta verensokeri mittausvälineet, tein kolmen vuorokauden mittaukset, nyt odottelen tuloksia ehkä lääkitykseen tulee muutos. Sitten diabetes hoitaja sanoi varanneensa ajan keuhkojen mittaukseen maanantai aamuksi, ensi kuussa iholääkäri tapaaminen, ensin labra. Minäkö luulin alkusyksyllä ettei tarviis alvariin juosta Eloisassa, aina vaan hoputtavat, viime viikollakin soittivat ' kuule käviskö sulle näin...

        Minä syön pääruoan tuossa vähän ennen puoltabpäivää ja puuron voin keittäävjoskus kl 17 jos en ole aamulla sitä syönyt.

        Meidän alueella sai vs-mittarin heti kun aloitettiin tablettilääkitys. Liuskoja ja lansetteja saa sen mukaan hoivatarvikejakelusta minkä tyypin diabeetikko on.

        Minulla oli aiemmin työterveyshuolto, viimeisinä työvuosina tth:ta supistettiin mitä he sopimuksen mukaan voivat tehdä. Erikoissairaanhoitoon olen päässyt kun on ollut tarvetta. Myös yksityislääkäreillä olen käynyt# on päässyt heti aiheen erikoislääkärille. Perusterveydenhuoltoon on myös päässyt/ joutunut mutta itse on vähän pitänyt katsoa toimintojen sujumisen perään. Ja ajan saamisessa kestää vähintään sen puoli vuotta. Mutta kun ajan saa oven rakoon homma hoituu.

        Kuulostaa että tuolla etelä-suomessa vielä heikompi tilanne.
        Siili

        Kyllä vähän pelottaa palveluiden puolesra tämä nykyinen meininki.


      • Anonyymi

        Anonyymille kl 08.42.10 Koeta jo hakea apua vaivaasi, alat olla vaarassa saada sydärin kun vihasi ja katkeruutesi syö sinua päivä päivältä enemmän ja enemmän. Jos olet myös samanlainen omaa perhettäsi ja lähimmäisiäsi kohtaan niin säälin heitä, ei varmaankaan ole helppoa elää kanssasi. https://www.mielenterveystalo.fi/fi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymille kl 08.42.10 Koeta jo hakea apua vaivaasi, alat olla vaarassa saada sydärin kun vihasi ja katkeruutesi syö sinua päivä päivältä enemmän ja enemmän. Jos olet myös samanlainen omaa perhettäsi ja lähimmäisiäsi kohtaan niin säälin heitä, ei varmaankaan ole helppoa elää kanssasi. https://www.mielenterveystalo.fi/fi

        Tietääköhän/ tunteekohan Pertikki tuon vainoajansa oikeasti? Mistä jollekin kumpuaa tuollainen viha olla jatkuvasti kimpussa koko ajan? Huolestuttavaa. Ei kovin terveeltä vaikuta.


      • Anonyymi

        Hänen kirjoituksensa ovat täysin asiallisia. Mikä mättää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänen kirjoituksensa ovat täysin asiallisia. Mikä mättää.

        Pertikillä on tänään hyvä päivä.
        Ei ole juuttunut Hitleriin ja natseihin niin kuin yleensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pertikillä on tänään hyvä päivä.
        Ei ole juuttunut Hitleriin ja natseihin niin kuin yleensä.

        Suomessa ei voi välttyä ajattelemasta Hitleriä ja natseja lähes joka päivä,
        koska lähes joka päivä Purra ja persut on julkisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei voi välttyä ajattelemasta Hitleriä ja natseja lähes joka päivä,
        koska lähes joka päivä Purra ja persut on julkisuudessa.

        Natsit olivat putininkin ajatuksissa joka päivä.
        Mitenkäs sitten kävikään!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääköhän/ tunteekohan Pertikki tuon vainoajansa oikeasti? Mistä jollekin kumpuaa tuollainen viha olla jatkuvasti kimpussa koko ajan? Huolestuttavaa. Ei kovin terveeltä vaikuta.

        Ihme että viitsii aina kirjoitella ilkeästi . Oli asia mikä hyvänsä. . Mielestäni tuo on jo sairasta touhua.
        Jos ei tykkää jonkun kirjoituksista niin tavallisesti niitä ei lue edes, mutta tämä stalkkaamaan lukee ja haukkuu . Siis miksi ,


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pertikillä on tänään hyvä päivä.
        Ei ole juuttunut Hitleriin ja natseihin niin kuin yleensä.

        Mutta sinä olet niihin juuttunut kokopäiväisesti . Joten anna Petrikin kirjoittaa ja ohita hänen kirjoituksensa jos ne eivät sinun maileissa sovi. Palstalla on oltava sopu, eikä yhden ihmisen vainoaminen .
        Ei hänen kirjoituksensa pitäisi sinua häiritä mitenkään .


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sinä olet niihin juuttunut kokopäiväisesti . Joten anna Petrikin kirjoittaa ja ohita hänen kirjoituksensa jos ne eivät sinun maileissa sovi. Palstalla on oltava sopu, eikä yhden ihmisen vainoaminen .
        Ei hänen kirjoituksensa pitäisi sinua häiritä mitenkään .

        Pertikki on hyvä mies, mutta juuttunut persuihin jutuissaan.


    • Anonyymi

      Kun välttää eläinrasvaa ja sokeria on ruokavalio jo aika hyvällä mallilla.
      Eläinrasvat tukkivat verisuonet ja nostavat kolesteroliarvoja ja liika
      sokeri muuttuu rasvaksi vyötärölle.
      Pertikin malli on hyvä !

      • Kohtuu hyvä, en voi vastustaa grillimakkaraa muita herkkuja silloin tällöin, isolinja on kasassa.
        Liikunta kävelyä saisi paljon, kahden kilometrin jälkeen alkaa ahdistaa, puolituntia kuntopyörällä menee mukavasi se päivittäin.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Kohtuu hyvä, en voi vastustaa grillimakkaraa muita herkkuja silloin tällöin, isolinja on kasassa.
        Liikunta kävelyä saisi paljon, kahden kilometrin jälkeen alkaa ahdistaa, puolituntia kuntopyörällä menee mukavasi se päivittäin.

        Varsinkin kesäisin on vaikea vastustaa grillimakkaraa
        eikä se silloin tällöin tuhoksi ole !
        Minulla on sydänvika, joka estää pitkäkestoisen liikunnan.
        Sitkeästi yritän tehdä 8-10 lyhyttä kävelylenkkiä päivässä
        että saisin edes kaksi kilometriä kävelyä päivässä aikaan.
        Minulla on 20 rappusta kiivettävänä asuntoon.
        että siitäkin tulee päivässä 200 askelman nousua.
        Yhden kerroksen rappusten nousu vastaa lukemani mukaan
        kilometrin kävelyä tasamaalla, koska rappusia noustessa
        nostat oman painosi verran painoa ylös.
        Lisäksi minulla on osteoporoosi, etten voi edes kilon käsipainoja
        nostaa kymmentä kertaa ilman, että rintaranka kipeytyy,
        niin etten voi liikkua juuri ollenkaan tai nukkua ruhoni päällä.
        Että monenlaista toimintakykyä haittaava voi tulla,
        vaikka minkä yrittäisi.
        Minusta on paljon, että puoli tuntia pystyt polkemaan kuntopyörää päivässä
        ja lisäksi kävelemään. Nostan hattua sinulle siitä ja myös siitä,
        että itse teet ruokaa.
        Onko sinulta suolan käyttöä suositeltu vähentämään ?
        Minun pitäisi syödä suolatonta ruokaa ja olen tottunut siihen hyvin,
        en ihmeemmin kaipaa mausteitakaan,
        joskin jonkun verran saan suolaa päivittäin,
        ei sitä voi välttää muuten kuin tekemällä kaiken ruuan itse
        ja opettelemalla leipää leipomaan jne.
        Minusta ei niihin enää ole, syön usein valmisruokia.
        Sydänmerkki on hyvä opas.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin kesäisin on vaikea vastustaa grillimakkaraa
        eikä se silloin tällöin tuhoksi ole !
        Minulla on sydänvika, joka estää pitkäkestoisen liikunnan.
        Sitkeästi yritän tehdä 8-10 lyhyttä kävelylenkkiä päivässä
        että saisin edes kaksi kilometriä kävelyä päivässä aikaan.
        Minulla on 20 rappusta kiivettävänä asuntoon.
        että siitäkin tulee päivässä 200 askelman nousua.
        Yhden kerroksen rappusten nousu vastaa lukemani mukaan
        kilometrin kävelyä tasamaalla, koska rappusia noustessa
        nostat oman painosi verran painoa ylös.
        Lisäksi minulla on osteoporoosi, etten voi edes kilon käsipainoja
        nostaa kymmentä kertaa ilman, että rintaranka kipeytyy,
        niin etten voi liikkua juuri ollenkaan tai nukkua ruhoni päällä.
        Että monenlaista toimintakykyä haittaava voi tulla,
        vaikka minkä yrittäisi.
        Minusta on paljon, että puoli tuntia pystyt polkemaan kuntopyörää päivässä
        ja lisäksi kävelemään. Nostan hattua sinulle siitä ja myös siitä,
        että itse teet ruokaa.
        Onko sinulta suolan käyttöä suositeltu vähentämään ?
        Minun pitäisi syödä suolatonta ruokaa ja olen tottunut siihen hyvin,
        en ihmeemmin kaipaa mausteitakaan,
        joskin jonkun verran saan suolaa päivittäin,
        ei sitä voi välttää muuten kuin tekemällä kaiken ruuan itse
        ja opettelemalla leipää leipomaan jne.
        Minusta ei niihin enää ole, syön usein valmisruokia.
        Sydänmerkki on hyvä opas.

        Jaa että rappuset vastaa noin paljon kävelyä. asun hissittömän talon kolmannessa kerroksessa, kerran päivässä tulee ravattua, voihan sitä ravata huvikseen enemmänkin.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Jaa että rappuset vastaa noin paljon kävelyä. asun hissittömän talon kolmannessa kerroksessa, kerran päivässä tulee ravattua, voihan sitä ravata huvikseen enemmänkin.

        Voi olla ravaamattakin


      • Anonyymi
        UUSI

        Kaikilla on oma mallinsa mitä tulee ruokaan. Aamu puuro ensin sitten lounas ja myöhemmin päivällinen . On minun mallini. Silloin pysyy veren sokeri tasaisena.
        Ja teen itse ruuat alusta asti enkä säästele mitenkään rasvaa. Kokeet ovat aina normaalit .
        Aina vaan näyttää monet noudattavan 50 vuotta vanhoja ns määräyksiä ,ettei muka rasvaa saisi syödä. Ihmisen aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen.
        Huudellaan rasvan vaarallisuudesta ja siltikin on verisuonitauteja ihmisillä vaikka kovasti muka syövät oikealla mallilla.


    • Anonyymi

      Ruokailutavat pitäisi olla terveelliset koko elämän,
      mutta eipä noista eläinrasvoista varoiteltu, kun nuori olin.
      Mikään tieto ei oikein kulkenut silloin.
      Nyt sitä tulee tuutin täydeltä ja pitäisi sieltä seasta
      erottaa oikea tieto.

      • Anonyymi

        Eikö tuo ole nyt kuitenkin todettu juttu eläinrasvoista. Nimittäin jos teet ruumiillisesti raskasta työtä tarvitset energiaa ja proteiinia . Punainen liha ja eläinrasva on se joka antaa riittävästi potkua ihmisen elimistölle tehdä kaikkea raskasta ja kuluttavaa työtä. Idättämällä jotain alfa alfaa ja ginseng juuria imeskelemällä ei kukaan jaksa noita töitä tehdä.
        Se että ahmii vanhuksena punaista lihaa ja läskiä eikä liiku tai ei pääse liikkumaan on aivan toinen juttu ja typerää jos niin tekee edelleen jostain makutottumuksista johtuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuo ole nyt kuitenkin todettu juttu eläinrasvoista. Nimittäin jos teet ruumiillisesti raskasta työtä tarvitset energiaa ja proteiinia . Punainen liha ja eläinrasva on se joka antaa riittävästi potkua ihmisen elimistölle tehdä kaikkea raskasta ja kuluttavaa työtä. Idättämällä jotain alfa alfaa ja ginseng juuria imeskelemällä ei kukaan jaksa noita töitä tehdä.
        Se että ahmii vanhuksena punaista lihaa ja läskiä eikä liiku tai ei pääse liikkumaan on aivan toinen juttu ja typerää jos niin tekee edelleen jostain makutottumuksista johtuen.

        Ei ole pakko vetää kaikkein rasvaisinta läskiä.
        Kahden ääripään välissä läskin ja alfa alfa-itujen
        löytyy kultainen terveellisempi keskitie.

        Suuret määrät proteiinia saa muustakin läskistä,
        esimerkiksi hernekeitosta tai pavuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pakko vetää kaikkein rasvaisinta läskiä.
        Kahden ääripään välissä läskin ja alfa alfa-itujen
        löytyy kultainen terveellisempi keskitie.

        Suuret määrät proteiinia saa muustakin läskistä,
        esimerkiksi hernekeitosta tai pavuista.

        Kohtuudella kun syö, pärjää aika hyvin.


      • Anonyymi
        UUSI

        Eläinrasvoista varoitellaan kovasti mutta ennen vanhaan ihmiset söivät niin rasvaa kun muitakin kiellettyjä aineita, ei ollut jonoja terveyskeskukseen . Tehtiin työtä ja saatiin siten hyvä kunto .ja kun testataan joitakin aineita niin testi henkilöt ovat aina nuoria ihmisiä ja niiden perusteella tehdään jokin ruokailuun sopiva sääntö
        Ikääntyneet tarvitsevat todella niin rasvaa kun muitakin ravintoaineita ..
        Koska kehon omat voimat eivät niitä tuota samalla tavalla kun nuorena


    • Anonyymi

      Eikö tuo ole nyt kuitenkin todettu juttu eläinrasvoista. Nimittäin jos teet ruumiillisesti raskasta työtä tarvitset energiaa ja proteiinia . Punainen liha ja eläinrasva on

      Tämä pskapalsta pysyy keskuseskele mattomuuden takia älyvapaiden väitteiden lähteenä pulp pulppuaa

      Ihminen ei pysty raskaaseen työhön koska on aika heikko

      Gorilla ja norsu ovat vahvoja. Molemmat 100% kasvissyöjiä

      • Anonyymi

        "Gorilla ja norsu ovat vahvoja. Molemmat 100% kasvissyöjiä"
        On noilla elefanteilla valtava työ etsiä sitä ruokaa. Yksi ainoa aikuinen elefantti syö 400kg/ kasvustoa (mukaanlukien puiden lehdet, hedelmät, juuret) ja juovat 100 litraa vettä vuorokaudessa.
        Aikuinen ihminenhän ei saisi syödä kuin korkeintaan 350 gr "punaista" lihaa (siihen määrään sisällytetty myös leikkeleet) viikossa. Kuinka paljon kanalintujen lihaa syödä, sitä en tiedä.


      • Anonyymi

        "Nimittäin jos teet ruumiillisesti raskasta työtä tarvitset energiaa ja proteiinia .
        Punainen liha ja eläinrasva on"

        Joittenkin suomalaisten ravitsemustietous on aika heikkoa.
        Tutkipa ravitsemustaulukkoja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Gorilla ja norsu ovat vahvoja. Molemmat 100% kasvissyöjiä"
        On noilla elefanteilla valtava työ etsiä sitä ruokaa. Yksi ainoa aikuinen elefantti syö 400kg/ kasvustoa (mukaanlukien puiden lehdet, hedelmät, juuret) ja juovat 100 litraa vettä vuorokaudessa.
        Aikuinen ihminenhän ei saisi syödä kuin korkeintaan 350 gr "punaista" lihaa (siihen määrään sisällytetty myös leikkeleet) viikossa. Kuinka paljon kanalintujen lihaa syödä, sitä en tiedä.

        No eläimet omaavat hieman toisenlaisen DNA kun ihmiset. Ovat syntyneet luonnossa ja syövät mitä löytävät .
        Mutta ihminen on ihan eri asia, joten ei voi verrata.


    • Anonyymi

      Suuret määrät proteiinia saa muustakin läskistä, esimerkiksi hernekeitosta tai pavuista.

    • Anonyymi

      Sydän-ja diabetesliitto järjestää verkossa luentoja mm ravitsemuksesta. Olen ollut kuulolla tänäkin loppukesänä. Kyllä siellä korostetaan syömistä rennolla otteella ja itselleen armollisesti eikä tiukkapipoisesti.
      Tietenkin ykköstyyppi on vähän tiukempi kun joutuu hiilareita laskemaan insuliinin vuoksi.
      Siili

      • Ruokavalion käyttöä suositellaan muunkin kuin diabetes yhteydessä, mulla on maksa-arvot ollut korkealla niin yritin syödä terveellisesti, kun diabetes ilmeni niin joutui totaalisesti muuttaa ruokavaliota. Maksa-arvot parantuneet huomattavasti, vieläkin turhan korkealla, ei ole saatu varmuutta onko psoriasis lääke syyllinen arvoihin. On vaihdettu lääkitystä, pidetty taukoja, nyt suht'kohdallaan, mut tää diabetes taitaa olla päällimmäisenä, keuhkoahtauman rinnalla.
        Näillä mennään, ei ole mitään kipuja, ilman hyvää terveydenhoitoa ei olisi tilanne tämä, olen saanut jatkoaikaa ja mieli positiivinen.


      • Anonyymi

        Monet asian tuntia läähärit pitävät vilttuilua ja provoilua hyvänä hoitokeinona väli aikaiseen oloon ja olemukseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet asian tuntia läähärit pitävät vilttuilua ja provoilua hyvänä hoitokeinona väli aikaiseen oloon ja olemukseen

        Kaikesta päätellen sinä käyt sellaisella lääkärillä tai jos et vielä ole käynyt tilaa kiivaasti jo aika.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Ruokavalion käyttöä suositellaan muunkin kuin diabetes yhteydessä, mulla on maksa-arvot ollut korkealla niin yritin syödä terveellisesti, kun diabetes ilmeni niin joutui totaalisesti muuttaa ruokavaliota. Maksa-arvot parantuneet huomattavasti, vieläkin turhan korkealla, ei ole saatu varmuutta onko psoriasis lääke syyllinen arvoihin. On vaihdettu lääkitystä, pidetty taukoja, nyt suht'kohdallaan, mut tää diabetes taitaa olla päällimmäisenä, keuhkoahtauman rinnalla.
        Näillä mennään, ei ole mitään kipuja, ilman hyvää terveydenhoitoa ei olisi tilanne tämä, olen saanut jatkoaikaa ja mieli positiivinen.

        Iän myötä itse kullekin tulee vaivoja ja sairauksia lisää. Omiani en tässä kaikkia kehtaa edes kertoa. Pitää vain koittaa itse tehdä parhaansa kunkin suhteen. Ja pyrkiä siihen että sairaudet ei määritä elämää.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iän myötä itse kullekin tulee vaivoja ja sairauksia lisää. Omiani en tässä kaikkia kehtaa edes kertoa. Pitää vain koittaa itse tehdä parhaansa kunkin suhteen. Ja pyrkiä siihen että sairaudet ei määritä elämää.
        Siili

        Nautinnoista puheen ollen.
        Sain ajan ilmoituksesta suunniteltuun leikkaukseen. Ohjeistuksen mukana tuli erillinen ohje paitsi perussairauksien huolehtimisesta tasapainoon myös tiukennetut kriteerit tupakoinnin lopettamisesta 3kk ennen leikkausta ja tupakoimattomuudesta 3kk leikkauksen jälkeen. Myös muiden esim. Nikotiinipussien ja sähkötupakan käyttö voi johtaa leikkauksen siirtymiseen tai jopa perumiseen.

        Potilaan omaa vastuuta leikkauksen onnistumiseksi on kiristetty.
        Siili


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Ruokavalion käyttöä suositellaan muunkin kuin diabetes yhteydessä, mulla on maksa-arvot ollut korkealla niin yritin syödä terveellisesti, kun diabetes ilmeni niin joutui totaalisesti muuttaa ruokavaliota. Maksa-arvot parantuneet huomattavasti, vieläkin turhan korkealla, ei ole saatu varmuutta onko psoriasis lääke syyllinen arvoihin. On vaihdettu lääkitystä, pidetty taukoja, nyt suht'kohdallaan, mut tää diabetes taitaa olla päällimmäisenä, keuhkoahtauman rinnalla.
        Näillä mennään, ei ole mitään kipuja, ilman hyvää terveydenhoitoa ei olisi tilanne tämä, olen saanut jatkoaikaa ja mieli positiivinen.

        Vanhempi kossuläträäjä valittaa maksa Arvo ojaan kaivajalle.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Poltin vielä leikkauspäivää edeltävänä päivänä muutaman tupakan.
      t. nisti

      • Anonyymi

        Monille varmaan vaikeaa olla tupakoimatta. 3kk on pitkä aika. Millähän se tupakoimattomuus varmistetaan?
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monille varmaan vaikeaa olla tupakoimatta. 3kk on pitkä aika. Millähän se tupakoimattomuus varmistetaan?
        Siili

        Varmaankin, jotkut ei pysty lopettamaan tupakanpolttamist ikinä. Aikoinaan lopetin lukemattomien yritysten, onnistui kun lopetin viinan käytön vuosiksi, viinasta pääseminen oli helppoa.
        3 kk ilman tupakkaa, siinä vaiheessa on päässyt irti tupakasta.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Varmaankin, jotkut ei pysty lopettamaan tupakanpolttamist ikinä. Aikoinaan lopetin lukemattomien yritysten, onnistui kun lopetin viinan käytön vuosiksi, viinasta pääseminen oli helppoa.
        3 kk ilman tupakkaa, siinä vaiheessa on päässyt irti tupakasta.

        Se varmaan näillä rajoituksilla on tarkoituksena että mahdollisimman moni lopettaisi kokonaan.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se varmaan näillä rajoituksilla on tarkoituksena että mahdollisimman moni lopettaisi kokonaan.
        Siili

        Lopetin tupakoinnin noin 50-vuotiaana, keuhkoahtauma saattaa johtua siitä ja työnohessa sai helposti pölyä, näin lääkäri arveli, keuhkoahtauma ilmeni yli 70-vuotiaana.. Toinen maksa-arvojen nousu vahvojen psoriasis lääkkeiden yhteydessä, vuoden sisällä saatettiin vaihtaa monta kertaa lääkitystä, aina maksa-arvojen takia, nytkään ei täyttä varmuutta. Ruokavaliolla ollu huomattavan iso vaikutus, 70-vuotta täytettyäni olin terve, sen jälkeen tapahtui muutos kolestrooli, verenpaine muitten lisäksi.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Lopetin tupakoinnin noin 50-vuotiaana, keuhkoahtauma saattaa johtua siitä ja työnohessa sai helposti pölyä, näin lääkäri arveli, keuhkoahtauma ilmeni yli 70-vuotiaana.. Toinen maksa-arvojen nousu vahvojen psoriasis lääkkeiden yhteydessä, vuoden sisällä saatettiin vaihtaa monta kertaa lääkitystä, aina maksa-arvojen takia, nytkään ei täyttä varmuutta. Ruokavaliolla ollu huomattavan iso vaikutus, 70-vuotta täytettyäni olin terve, sen jälkeen tapahtui muutos kolestrooli, verenpaine muitten lisäksi.

        Tupakointi lienee suurin keuhkoahtaumatautia aiheuttava sairaus ja ainoa sen pahenemista estävä/ hidastava tekijä on tupakanpolton lopettaminen. Toki työ-olosuhteillakin saattaa olla merkitystä.

        Taipumus esimerkisi sairastua diabetekseen on periytyvä, samoin esim. Astmaan.

        Elimistö on kuin auto, sitä pitäisi huoltaa että se toimii ikääntymisestä ja sairauksista huolimatta. Mut riittääkö se, aika näyttää.

        Siili


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tupakointi lienee suurin keuhkoahtaumatautia aiheuttava sairaus ja ainoa sen pahenemista estävä/ hidastava tekijä on tupakanpolton lopettaminen. Toki työ-olosuhteillakin saattaa olla merkitystä.

        Taipumus esimerkisi sairastua diabetekseen on periytyvä, samoin esim. Astmaan.

        Elimistö on kuin auto, sitä pitäisi huoltaa että se toimii ikääntymisestä ja sairauksista huolimatta. Mut riittääkö se, aika näyttää.

        Siili

        Siis tupakointi ei ole sairaus vaan tekijä joka aiheuttaa keuhkoahtaumatautia# korj.
        Siili


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tupakointi ei ole sairaus vaan tekijä joka aiheuttaa keuhkoahtaumatautia# korj.
        Siili

        Onkohan tämä sähkötupakan aiheuttama Evali seuraavan sukupolven keuhkosairaus?
        Siili


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tämä sähkötupakan aiheuttama Evali seuraavan sukupolven keuhkosairaus?
        Siili

        No itse aiheutetut sairaudet, miten tuon nyt käsittelisi tyytyä kohtaloonsa, rasvoittunut maksa on joka kolmannella suomalaisella, vanhuuden tuomat vaivat ei niitä oikein voi estää.
        Ennen vanhuutta nuorena pitänyt itsestään huolta, ei takaa vielä tervettä loppu elämää, mietin nuorempana 80 vuotta hyvä ikä tälle elämälle mutta terveenä, mitä siitä elossa ollaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tämä sähkötupakan aiheuttama Evali seuraavan sukupolven keuhkosairaus?
        Siili

        Sähkötupakka.....harhaan johtava nimitys.

        Ei sähkötupakassa ole tupakkaa edes vähän. Ei edes savua:)
        On höyryä ja nikotiinia.

        Savukkeessa, nortti,tms. nikotiini on se vähiten terveydelle haitallinen osa.
        Nikotiini ''koukuttaa'' yhtä tehokkaasti kuin heroiini.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkötupakka.....harhaan johtava nimitys.

        Ei sähkötupakassa ole tupakkaa edes vähän. Ei edes savua:)
        On höyryä ja nikotiinia.

        Savukkeessa, nortti,tms. nikotiini on se vähiten terveydelle haitallinen osa.
        Nikotiini ''koukuttaa'' yhtä tehokkaasti kuin heroiini.

        Sähkösavukkeet ovat monen mielikuvissa tavallista tupakkaa
        vaarattomampia. Totuus kuitenkin on se, että sähkösavukkeet sisältävät erilaisia kemikaaleja, joiden pitkäaikaisista vaikutuksista keuhkoihin hengitettynä ei vielä kenelläkään ole tarkkaa tietoa. Käynnissä on ihmiskoe, johon moni ottaa osaa riskeeraten oman terveytensä."

        Tämä lainaus sivulta ilmansyopaa.fi

        Siili


      • Anonyymi
        UUSI
        Pertikki kirjoitti:

        No itse aiheutetut sairaudet, miten tuon nyt käsittelisi tyytyä kohtaloonsa, rasvoittunut maksa on joka kolmannella suomalaisella, vanhuuden tuomat vaivat ei niitä oikein voi estää.
        Ennen vanhuutta nuorena pitänyt itsestään huolta, ei takaa vielä tervettä loppu elämää, mietin nuorempana 80 vuotta hyvä ikä tälle elämälle mutta terveenä, mitä siitä elossa ollaan.

        Oiskin helppoa jos olisi selkeät ohjeet siitä miten kuuluisi toimia jotta saisi hyvän terveen loppuelämän. Vaikka eläisit kuinka terveellisesti muuttujia tulee aina esimerkiksi perimän, ympäristön ja sattuman taholta.
        Siili


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkösavukkeet ovat monen mielikuvissa tavallista tupakkaa
        vaarattomampia. Totuus kuitenkin on se, että sähkösavukkeet sisältävät erilaisia kemikaaleja, joiden pitkäaikaisista vaikutuksista keuhkoihin hengitettynä ei vielä kenelläkään ole tarkkaa tietoa. Käynnissä on ihmiskoe, johon moni ottaa osaa riskeeraten oman terveytensä."

        Tämä lainaus sivulta ilmansyopaa.fi

        Siili

        Kaikki aineet ovat myrkkyjä, määrä ratkaisee:)


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki aineet ovat myrkkyjä, määrä ratkaisee:)

        Ai jaa. Oisko näin aineessa kuin aineessa😊
        Siili


    • Anonyymi

      On luonnostaan terveelliset elämäntavat, ei tarvitse pyrkiä mihinkään. En ole myöskään kulinaristi, ruoka on tapa jaksaa eteenpäin. Tiedän ravintoarvoista jota kuinkin kaiken. Ymmärrän kyllä ihmisiä jotka eivät pysyt syömään terveellisiä ruokia, kun olen sellaisen kanssa elänyt. Hänelle oli yököttävä maku, hernekeitto, maksaruoat, kaikki piimätuotteet eikä kalakaan ja kanakaan mennyt hääppöisesti alas. On jo kuollut ja yhtenä syynä ajattelen juuri huonoa ravintoa, leikkeleet, rasva, vehnäleipä, pulla, karkit jne. Omin päin niitä osteli. Paino ihme kyllä pysyi normaalina. Aikani yritin häntä muuttaa mutta mahdotonta, Lihapihvejäni hän aina kehui. Toki kaikkiin sairauksiin on muitakin syitä.
      Yksi mitä pistää silmään näitä sydänystävällisistä tuotteista, on että siinä on kiinnitetty pääasiassa huomio vain rasvaan. Lisäaineita on sama kuin muissakin ja itse niitä vältän. Sen vuoksi en hesarin jutun mukaan syö majoneesia, korvaan öljyllä, en kauraleipää, korvaan kokojyväkauratuorepuurolla, en leikkeleitä, paistan itse tuoreesta lihasta möhkäleen josta leikkaa leivän päälle, samoin kala. On tietenkin heikkouksia, grillattu kanankoipi ja berliininmunkki, mutta jos kerran viikossakin niitä pitäisi syödä, en pystyisi.

      • Anonyymi
        UUSI

        Lisäainmäärät on toooodella pieniä ja EU on tarkka niistä. Lisäaineet tuskin
        tappavat ketään.


      • Anonyymi
        UUSI

        Majoneesia on kai hyvin harvan huushollista ? Liian harvan huushollissa on rypsiöljyä,
        joka on monipuolisin öljyistä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Majoneesia on kai hyvin harvan huushollista ? Liian harvan huushollissa on rypsiöljyä,
        joka on monipuolisin öljyistä.

        En muuta öljyä käytä, voi nokare ja rypsiöljyä kastikkeen valmistamiseen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        En muuta öljyä käytä, voi nokare ja rypsiöljyä kastikkeen valmistamiseen.

        Sipaise mantelirasvaa huulillesi niin hommat hoituu mielyttävämmin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Majoneesia on kai hyvin harvan huushollista ? Liian harvan huushollissa on rypsiöljyä,
        joka on monipuolisin öljyistä.

        Meiltä löytyy majoneesiakin mut yleensä ruoanlaitossa käytän rypsiölyä.

        Olin vuosi sitten ravitsemukseen liittybällä useamman viikon nettikurssilla. Siellä ohjaaja kertoi käyttävänsä kreetalaista kylmäpuristettua luomu extra neitsyt oliiviöljyä. Ostin maistoin ja ihastuin. Käytän sitä monesti uunijuuresten teossa esim.
        Siili


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Meiltä löytyy majoneesiakin mut yleensä ruoanlaitossa käytän rypsiölyä.

        Olin vuosi sitten ravitsemukseen liittybällä useamman viikon nettikurssilla. Siellä ohjaaja kertoi käyttävänsä kreetalaista kylmäpuristettua luomu extra neitsyt oliiviöljyä. Ostin maistoin ja ihastuin. Käytän sitä monesti uunijuuresten teossa esim.
        Siili

        Ulkomaisten tuotteiden kanssa on syytä olla varovainen, juuri pari päivää sitten paljastui et ulkomainen hunaja on väärennettyä, jotain epäkuranttia, ehkä siksi juuri halvempaa kuin suomalainen hunaja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomaisten tuotteiden kanssa on syytä olla varovainen, juuri pari päivää sitten paljastui et ulkomainen hunaja on väärennettyä, jotain epäkuranttia, ehkä siksi juuri halvempaa kuin suomalainen hunaja.

        Juu luin tuon saman. Tosin hunajaa käytän tosi harvoin mutta piti katsastaa mitä kaapissa oleva hunaja oli laatuaan.
        Siili


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomaisten tuotteiden kanssa on syytä olla varovainen, juuri pari päivää sitten paljastui et ulkomainen hunaja on väärennettyä, jotain epäkuranttia, ehkä siksi juuri halvempaa kuin suomalainen hunaja.

        Miten hunajaa voi väärentää ?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Meiltä löytyy majoneesiakin mut yleensä ruoanlaitossa käytän rypsiölyä.

        Olin vuosi sitten ravitsemukseen liittybällä useamman viikon nettikurssilla. Siellä ohjaaja kertoi käyttävänsä kreetalaista kylmäpuristettua luomu extra neitsyt oliiviöljyä. Ostin maistoin ja ihastuin. Käytän sitä monesti uunijuuresten teossa esim.
        Siili

        Oliiviöljy on yksipuolinen ravintoarvoiltaa, sen rinnalle tarvitsee esim.
        rypsiöljyn, mutta rypsiöljy on monipuolinen, sen rinnalle ei tarvitse toista öljyä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten hunajaa voi väärentää ?

        Ymmärsin että siinä on aineksia jotka eivät ole hunajaa.
        "Väärennetyssä hunajassa hunajan sekaan saatetaan sekoittaa esimerkiksi kilohinnaltaan selvästi edullisempaa sokerisiirappia, sanoo liiton puheenjohtaja Rami Heikkilä."
        Noin luki esim. Ylen sivulla.
        Siili


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomaisten tuotteiden kanssa on syytä olla varovainen, juuri pari päivää sitten paljastui et ulkomainen hunaja on väärennettyä, jotain epäkuranttia, ehkä siksi juuri halvempaa kuin suomalainen hunaja.

        ''.....ulkomainen hunaja on väärennettyä...''

        Osa on vain hunajan näköistä.

        https://yle.fi/a/74-20119929


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Meiltä löytyy majoneesiakin mut yleensä ruoanlaitossa käytän rypsiölyä.

        Olin vuosi sitten ravitsemukseen liittybällä useamman viikon nettikurssilla. Siellä ohjaaja kertoi käyttävänsä kreetalaista kylmäpuristettua luomu extra neitsyt oliiviöljyä. Ostin maistoin ja ihastuin. Käytän sitä monesti uunijuuresten teossa esim.
        Siili

        Ne jotka ovat syntyneet lämpöisissä maissa omaavat eri tavan ruokailulleen ja eri ravintoaineet sopivat heille. Me joilla on suurin osa vuodesta kylmää ilmaa tarvitsemme hieman erilaisia ruoka aineita .
        Naapuri on etelä maiden dieetillä juuri nyt ja on rupsahtanut pahasti lyhyessä ajassa ihon kimmoisuus poissa , ihminen on vasta 40 vuotias , ja sanoo että aina väsy . Sanoin että lopettaa diettinsä joka kuuluu lämpöisiin maihin se kun rääkkää itseään vesimelooneilla sun muilla vettä sisältävillä hedelmillä .
        Joten tässäkin asiassa sopii lause maassa maan tavalla. Rasvan kun lopettaa niin kovasti paleltaa pohjolan asukasta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten hunajaa voi väärentää ?

        Sokerilla


    • Anonyymi
      UUSI

      Siili mennyt talvipesäänsä ja sieltä valistaa muita kirjoittajia viisaana kevääseen asti.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tämä Siili on poikkeus ei mene talvipesään joten täällä ollaan ja pysytään.

        En valista, kerron omia kokemuksiani ja ajatuksiani aloitusten aiheista.
        Siili


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä Siili on poikkeus ei mene talvipesään joten täällä ollaan ja pysytään.

        En valista, kerron omia kokemuksiani ja ajatuksiani aloitusten aiheista.
        Siili

        Onko muut vähäiset kirjoittelijat yksimielisesti sinut valinneet siihen virkaan ja vastaako koulutuksesi että osaat hoitaa tehtäväsi ketään loukkaamatta tai poissulkemalla asioista.


    • Anonyymi
      UUSI

      Entä jos teemme kuten 101-vuotias hesarissa. Kun laitan lohta ruoaksi, sipaisen kääreestä rasvaa kasvoihini.

      • Anonyymi
        UUSI

        Sanotaan että öljy on hyvä kosteuttaja iholle mutta ehkä en kalaöljyä ainakaan sellaisenaan kasvoilleni pyyhkäisisi. Hajuhaitta nääs😄.
        Siili


      • Anonyymi
        UUSI

        101 vuotiaan ei juuri tarvitse huolestua siitä mitä syö.
        Riittää kun muistaa syödä:)


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        101 vuotiaan ei juuri tarvitse huolestua siitä mitä syö.
        Riittää kun muistaa syödä:)

        Nimenomaan. Ja vähän nuorempienkin. Ruokahalu vähenee iän myötä# annokset pienenee ja niistä pitäisi kuitenkin saada tarpeelliset ravintoaineet.
        Siili


      • Anonyymi
        UUSI

        Itse sipaisen vettä mieluummin naamaan.


    • UUSI

      Huomiseksi on varattu k-kaupan lihamestarin muokattu karjalanpaisti, tytär miehineen pistäytyy mökkireissun yhteydessä syömässä, syön sitä itse myös, vähän maun vuoksi.
      Voin korviketta on vaikea löytää, kasvatin kesällä kesäkynteli maustetta suolan korvikkeeksi, meni kokeiluksi. Ruuanlaitto mukavaa ajankulua kallis harrastus, ei ole vertaa veneily vetouisteluun.
      Tytär löysi jokin vuosi uuden miehen, heillä kesämökki lähellä Mikkeliä pistäytyvät kylässä ohimennen sulan veden aikaan, pistäytyminen riittää.

      • Anonyymi
        UUSI

        Karjalanpaisti on hyvää,
        teen myös silloin tällöin. Kilon hyvistä lihoista tulee kahdelle kolme annosta. Yksi syödään heti ja kaksi pakkaseen.

        Minusta myös ruoanlaitto mukavaa. Tavallisiin perusruokiin saa uutta särmää googlettamalla ruokapalstoilta reseptejä ja noudattamalla niitä. Kuiteski tykkään aika yksinkertaisista ruoista.

        Minä käyn lapseni kanssa muutaman kerran kuussa ulkona syömässä. Äiti-lapsi laatuaikaa hyvän ruoan parissa.
        Siili


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      44
      3081
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      88
      2095
    3. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      78
      1719
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1445
    5. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      239
      1235
    6. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      148
      1104
    7. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      1074
    8. Kyllä tämä tästä kääntyy hoki Orpo tänään eduskunnassa

      Mihin suuntaan se sitten kääntyy? Kyllä on mielenkiintoista odottaa tätä "käännöstä" mihin Orpo uskoo. Milloin ja miten
      Maailman menoa
      116
      1059
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      13
      1018
    10. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      48
      1011
    Aihe