Yksi keino tähän suoajtien ylitys asiaan

Anonyymi-ap

Jos on tilanne, että tiellä on pitkä autojono saapumassa risteykseen suojatielle ja jalankulkija haluaa päästää autot ensin ja kun viittoilua ei näemmä hyväksytä, niin jallankulkijalla on ainakin yksi varma keino!
1. Kääntyä suojatien edessä selkä kohti suojatietä, jolloin tilanne on sama, kuin jalankulkija olisi jo ylittänyt suojatien, eihän kukaan takaperin kävele suojatielle ja voi vaikka ottaa muutaman asekeleen posipäin suojatiestä, jolloin autoilijat näkevät, että jalankulkija on ylittänyt suojatien, kun ei sitä kohti kävele.
Suojatietä ylittävällä on aina etupuoli kohti suojatietä, ei selkäpuoli.
Jos joku seisoo suojatien edessä selkä suojatielle päin, niin ei silloin ole suojatietä ylittämässä, vaan sellaisethan on juuri suojatien ylittäneet!

13

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ei se haittaisi, jos jalankulkijakin kiinnittäisi hetkeksi huomion liikenneympäristöön suojateiden yhteydessä.

      Määrätietoinen ja ennakoitavissa oleva toiminta toisi sujuvuutta ja turvallisuutta.
      Kyllähän enemmistö toimiikin selkeästi...

      • Anonyymi

        Jalankulkijalla onkin tuo velvoite katsoa ja varoa, kun aikovat ylittää ajorata. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se väistämisvelvoite suojateiden yhteydessä jalankulkijoita kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla onkin tuo velvoite katsoa ja varoa, kun aikovat ylittää ajorata. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se väistämisvelvoite suojateiden yhteydessä jalankulkijoita kohtaan.

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .

        Onpa kuin onkin, ja vaikka ei olisikaan niin kannattaa kuitenkin tehdä ihan sen takia että selviäisi hengissä ja vammautumatta silläkin kerralla kun kohdalla osuu joku niistä autokuskeista jotka eivät jostain syystä annakaan esteetöntä kulkua. Kuten vaikka poliisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa kuin onkin, ja vaikka ei olisikaan niin kannattaa kuitenkin tehdä ihan sen takia että selviäisi hengissä ja vammautumatta silläkin kerralla kun kohdalla osuu joku niistä autokuskeista jotka eivät jostain syystä annakaan esteetöntä kulkua. Kuten vaikka poliisi.

        Olen välillä suunnitellut jalankulkijana liikkuessani, että otan jonkin n. 20 cm läpimittaisen metallikappaleen kassiin mukaan. Kun autoilija pyrkii hätyttelemään suojatiellä, paetessani hädissäni se vahingossa putoaa auton eteen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .

        Olet väärässä. Kyllä jalankulkijoilla on velvoite varoa ja katsoa. Asia määrätään tieliikennelain 16 pykälän toisessa momentissa.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Tuo vaatii katsomista. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se "tiukempi" väistämisvelvoite tilanteessa, eli pitää antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .

        Älä lisäänny, jooko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä lisäänny, jooko?

        Oli tuossa aiemmin sentään puolet oikein, eli että ajoradan ajoneuvojen pitää antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli. Kaikki eivät saa edes tuota oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Kyllä jalankulkijoilla on velvoite varoa ja katsoa. Asia määrätään tieliikennelain 16 pykälän toisessa momentissa.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Tuo vaatii katsomista. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se "tiukempi" väistämisvelvoite tilanteessa, eli pitää antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli.

        Tuo 16 pykälän varomisvelvoite koskee mitä tahansa kohtaa ajoradasta, eikä pelkästään suojatietä. Tämä seikka on syytä huomioida asiassa.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota.... Siinä ei siis lue: suojatielle menevän jalankulkijan on...


    • Anonyymi

      Oliko tämä mullistava(?) kommentti jonka jo teit ensin toisessa ketjussa tosiaan oman aloituksen arvoinen?

    • Anonyymi

      27 §
      Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

      Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

      Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.


      Kun katsoo pykälän ensimmäisen momentin ensimmäistä lausetta, niin ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä pitää aina olla varuillaan ja valmis pysähtymään. Seuraava lause velvoittaa sitten siihen, että jos vähänkään näyttää siltä, että jalankulkija haluaa ylittää ajorata suojatietä käyttäen, niin häntä pitää väistää, eli antaa jalankulkijalle esteetön kulku yli. Esteettömän kulun antaminen on väistämistä.

      • Anonyymi

        Tuo on niin päivänselvä asia.
        Iät ajat opetettu autokouluissa.
        "mutta kun on ajossa niin kiire ja kännykkäänkin pitää vastata.
        Eihän semmoisia saa häiritä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin päivänselvä asia.
        Iät ajat opetettu autokouluissa.
        "mutta kun on ajossa niin kiire ja kännykkäänkin pitää vastata.
        Eihän semmoisia saa häiritä"

        Yksikään mielipide ei kuitenkaan aja liikennesääntöjen ohitse. Jos henkilöllä ei ole edellytyksiä tai taitoja noudattaa liikennesääntöjä, niin sitten ei pitäisi antaa sitä ajo-oikeutta ensinnäkään. Ajo-oikeus kun ei ole mikään "jokamiehenoikeus".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      273
      17645
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      192
      12532
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      73
      6252
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      40
      5250
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      84
      5083
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      59
      4213
    7. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      70
      4036
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      60
      3810
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      104
      3726
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3189
    Aihe