Yksi keino tähän suoajtien ylitys asiaan

Anonyymi-ap

Jos on tilanne, että tiellä on pitkä autojono saapumassa risteykseen suojatielle ja jalankulkija haluaa päästää autot ensin ja kun viittoilua ei näemmä hyväksytä, niin jallankulkijalla on ainakin yksi varma keino!
1. Kääntyä suojatien edessä selkä kohti suojatietä, jolloin tilanne on sama, kuin jalankulkija olisi jo ylittänyt suojatien, eihän kukaan takaperin kävele suojatielle ja voi vaikka ottaa muutaman asekeleen posipäin suojatiestä, jolloin autoilijat näkevät, että jalankulkija on ylittänyt suojatien, kun ei sitä kohti kävele.
Suojatietä ylittävällä on aina etupuoli kohti suojatietä, ei selkäpuoli.
Jos joku seisoo suojatien edessä selkä suojatielle päin, niin ei silloin ole suojatietä ylittämässä, vaan sellaisethan on juuri suojatien ylittäneet!

13

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ei se haittaisi, jos jalankulkijakin kiinnittäisi hetkeksi huomion liikenneympäristöön suojateiden yhteydessä.

      Määrätietoinen ja ennakoitavissa oleva toiminta toisi sujuvuutta ja turvallisuutta.
      Kyllähän enemmistö toimiikin selkeästi...

      • Anonyymi

        Jalankulkijalla onkin tuo velvoite katsoa ja varoa, kun aikovat ylittää ajorata. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se väistämisvelvoite suojateiden yhteydessä jalankulkijoita kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla onkin tuo velvoite katsoa ja varoa, kun aikovat ylittää ajorata. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se väistämisvelvoite suojateiden yhteydessä jalankulkijoita kohtaan.

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .

        Onpa kuin onkin, ja vaikka ei olisikaan niin kannattaa kuitenkin tehdä ihan sen takia että selviäisi hengissä ja vammautumatta silläkin kerralla kun kohdalla osuu joku niistä autokuskeista jotka eivät jostain syystä annakaan esteetöntä kulkua. Kuten vaikka poliisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa kuin onkin, ja vaikka ei olisikaan niin kannattaa kuitenkin tehdä ihan sen takia että selviäisi hengissä ja vammautumatta silläkin kerralla kun kohdalla osuu joku niistä autokuskeista jotka eivät jostain syystä annakaan esteetöntä kulkua. Kuten vaikka poliisi.

        Olen välillä suunnitellut jalankulkijana liikkuessani, että otan jonkin n. 20 cm läpimittaisen metallikappaleen kassiin mukaan. Kun autoilija pyrkii hätyttelemään suojatiellä, paetessani hädissäni se vahingossa putoaa auton eteen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .

        Olet väärässä. Kyllä jalankulkijoilla on velvoite varoa ja katsoa. Asia määrätään tieliikennelain 16 pykälän toisessa momentissa.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Tuo vaatii katsomista. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se "tiukempi" väistämisvelvoite tilanteessa, eli pitää antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole velvollisuutta katsoa tai varoa . Ajoneuvon pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku .

        Älä lisäänny, jooko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä lisäänny, jooko?

        Oli tuossa aiemmin sentään puolet oikein, eli että ajoradan ajoneuvojen pitää antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli. Kaikki eivät saa edes tuota oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Kyllä jalankulkijoilla on velvoite varoa ja katsoa. Asia määrätään tieliikennelain 16 pykälän toisessa momentissa.

        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

        Tuo vaatii katsomista. Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin se "tiukempi" väistämisvelvoite tilanteessa, eli pitää antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli.

        Tuo 16 pykälän varomisvelvoite koskee mitä tahansa kohtaa ajoradasta, eikä pelkästään suojatietä. Tämä seikka on syytä huomioida asiassa.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota.... Siinä ei siis lue: suojatielle menevän jalankulkijan on...


    • Anonyymi

      Oliko tämä mullistava(?) kommentti jonka jo teit ensin toisessa ketjussa tosiaan oman aloituksen arvoinen?

    • Anonyymi

      27 §
      Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

      Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

      Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.


      Kun katsoo pykälän ensimmäisen momentin ensimmäistä lausetta, niin ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä pitää aina olla varuillaan ja valmis pysähtymään. Seuraava lause velvoittaa sitten siihen, että jos vähänkään näyttää siltä, että jalankulkija haluaa ylittää ajorata suojatietä käyttäen, niin häntä pitää väistää, eli antaa jalankulkijalle esteetön kulku yli. Esteettömän kulun antaminen on väistämistä.

      • Anonyymi

        Tuo on niin päivänselvä asia.
        Iät ajat opetettu autokouluissa.
        "mutta kun on ajossa niin kiire ja kännykkäänkin pitää vastata.
        Eihän semmoisia saa häiritä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin päivänselvä asia.
        Iät ajat opetettu autokouluissa.
        "mutta kun on ajossa niin kiire ja kännykkäänkin pitää vastata.
        Eihän semmoisia saa häiritä"

        Yksikään mielipide ei kuitenkaan aja liikennesääntöjen ohitse. Jos henkilöllä ei ole edellytyksiä tai taitoja noudattaa liikennesääntöjä, niin sitten ei pitäisi antaa sitä ajo-oikeutta ensinnäkään. Ajo-oikeus kun ei ole mikään "jokamiehenoikeus".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

      Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      42
      13485
    2. V*ttuu että mä haluan sua

      Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      96
      4835
    3. Nolointa ikinä miehelle

      On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      128
      4344
    4. Katsoitko mua yhtään

      Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3748
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

      Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      59
      3497
    6. Mikä sinua eniten

      Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      119
      3419
    7. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

      Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      50
      2379
    8. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

      vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      51
      2355
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

      Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      32
      2130
    10. On sillä rääpyä

      Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      15
      1784
    Aihe