Tuli mieleeni kirjoittaa tälläisestä aiheesta.
Se lähti siitä, kun s-seutulainen lainasi rovasti Peltolan tekstiä.
Siis monesti voi joku kirjoitus vaikuttaa täysin hyvältä ja oikealta, mutta !
Siis jos puhutaan armosta ja uskosta, mutta sen perusta ja pohja onkin esim. " vauvakatseen armossa ", niin silloin koko homma on väärällä pohjalla ja sillä luodaan vain väärä turvallisuudentunne oikeasti uskosta osattomaan, eli uudestisyntymättömään henkilöön.
Eli sama teksti voi olla uudestisyntyneelle uskovalle kerrottuna täysin hyvä ja oikea !
Mutta uudestisyntymättömälle se on valhetta, sillä tämä ei ole koskaan sovitettu oikeasti Jumalan kanssa, eikä hän siten ole Jumalan lapsi, eikä Jumalan lupaukset kuulu hänelle !
Siis Sana sanoo selvästi:
Ps. 50:16 Mutta jumalattomalle Jumala sanoo: "Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?
Eli jos ja kun se "usko" perustuu väärälle pohjalle, eli esim. siihen "vauvakasteen armoon", niin eihän sellainen ihminen ole liitossa Jumalan kanssa, eikä siten Jumalan lapsi !
Moni aito uskovakaan ei näytä ymmärtävän tätä asiaa, eli jotkut luterilaiset ja heidän opettajansa kirjoittelevat ihan oikein, mutta kun heillä itsellään on väärä perusta ja pohja, niin silloin tulisi herätyskellojen soida !
Eli olisi siis hyvä ensin selvittää sen kirjoittajan tai kopioidun lainauksen kirjoittajan uskon perusta ja pohja, jotta ei tule itse eksytetyksi !
Tämä oli nyt vain tälläinen lyhyt alustus ja asia mietittäväksi ja tutkittavaksi !
T: Uudestisyntynyt veli.
Missä on kunkin ihmisen uskon perusta ?
6
64
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
"Ensimmäinen kirje korinttilaisille 3:10-13 FB92
Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa. Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea. Rakennetaanpa tälle perustukselle kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
FB92: Kirkkoraamattu 1992"
Tähän luterilainen yksin armosta uskoo ja vakaasti. Jos ei usko, niin kaste jää tyhjäksi, oli sitten uitettu kuinka monta kertaa tahansa. Yksi kaste riittää.
Usko tulee Sanasta ja Sakramenteista (2 kpl)
Kasteessa lahjoitetaan ja vastaanotetaan Kristuksen J. ansio puolestamme. Lahjavanhurskaus - uskonvanhurskaus on luterilaisilla. Sakramenttien halveksiminen kadottaa. Jos ei ole mahdollista saada kastetta, katsomme että oikea usko riittää.
HPE, saamme myös syntimme Kristuksessa anteeksi, koska kohtaamme siinä turvallisesti Jeesuksen ilman hurmosta ja mahdollisuutta väärään Jeesukseen, jos tunnemme asetussanat oikein.
Tuomiokseen voi epäuskoinen nauttia tai itsevarmana fariseuksena. Tulee siis tutkia uskoansa ja itseänsä. (Lue Vähä Katekismus). Luterilaisilla on myös muistoateria, mutta se jää vaillinaiseksi ilman syntienanteeksiantoa ja Jeesuksen kohtaamista uskossa. (Tunteita saa olla, muttei aina välttämätöntä. Tämä ei siis ole teko, vaan lahja.)
PKTNH- AnonyymiUUSI
Kirjoitit:
>> Usko tulee Sanasta ja Sakramenteista (2 kpl) >>
Mihin Raamatun ilmoituksen kohtaan /kohtiin tämä perustuu?
>> Sakramenttien halveksiminen kadottaa. >>
Entä tämä, mihin Raamatun ilmoituksen kohtaan / kohtiin tämä perustuu?
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - AnonyymiUUSI
Onpa hyvä että sina lupaat Mulle tunteita. Se tekstissäsi on positiivista
- AnonyymiUUSI
Oma uskon perustukseni on Jumalan sana, UT:n evankeliumi, Jeesuksen ja apostolien opetukset.
- AnonyymiUUSI
Ah, kiitos tästä syvällisestä "lyhyestä" alustuksesta – tosin lyhyys on tietysti suhteellinen käsite, etenkin uskonkysymyksissä, eikö totta? Siinä missä toiselle riittää pieni siivu armoa kahvin kera, toiset tarvitsevat kolmen kerroksen uskomustornin, jossa jokainen sana ja pilkku käydään läpi suurennuslasin alla, ettei vain perusta horju.
Mutta perusta – siitä sinä kirjoitit! Tässäpä kuitenkin viehättävä paradoksi: vankka usko on ilmeisesti kuin rakennustyömaa, jossa jokaisen ihmisen usko punnitaan ja tarkastetaan rakennusmääräyksin, aivan kuin jonkinlaisella teologisella kypärällä varustettuna. Ja jos pohjana on esimerkiksi jokin “vauvakasteen armo,” niin ehei, silloin ei rakennuslupa heltiä. Tuntuu, että teologisen luottamusmiehen virka olisi täyttämätön paikka!
Mutta mietitäänpä tätä armoa vielä vähän. Voisiko olla niin, että aivan tavallisen maallikon katseessa saattaisi piillä enemmän armoa kuin kaikissa opinkappaleissa yhteensä? Sellainen on tietysti vain villi ajatus... Eihän armo nyt niin yksinkertaista voi olla, vai kuinka?
Pitäkää siis telineet pystyssä ja vaakasuora suoruudessaan, sillä noita uskon rakennelmiahan riittää pystytettäväksi!
Terveisin,
Enkeli Mäntä, Uskojen Rakennustarkastaja- AnonyymiUUSI
Roikutko tänään 19 h koneesi ääressä ? Oletko rapakunnossa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138