Ensimmäisen työntekijän palkkaus vaatii 6720 eur/kk lisämyynnin

Anonyymi-ap

Yksinyrittäjästä yhden työntekijän palkanmaksajaksi muuttuminen on kohtalaisen ison taloudellisen kynnyksen takana.

Esimerkissä maksetaan uudelle, ensimmäiselle työntekijälle bruttopalkkana maltillista, 2.200 €/kk suuruista palkkaa. Silloin pitää firman kuukausimyynnin nousta vähintän 6.820 eurolla kuukaudessa, että työntekijän palkan saa maksetuksi.
https://www.accountor.com/fi/finland/blogi/ensimmaisen-tyontekijan-palkkaaminen

Monilla aloilla ei päästä myymään tuotteita tai palveluja 60% myyntikatteella. Vähittäiskaupassa puhutaan paremminkin 30% myyntikatteista. Silloin firman kuukausimyynnin pitää kohota jo 13.640 eurolla, että palkkalaisen palkan saa kasaan.

42

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pitää myös huomioida että yksinyrittäjän työmäärä nousee huomattavasti kun palkkaa työntekijän.
      Helposti tulee pari tuntia lisätöitä päivässä mutta yrittäjän palkka ei nouse.

Itse tein 70 000€ tuloksen omalla työllä mutta 3 työntekijän takia firman tulos suli 2000€.
      Tuon jälkeen irtisanoin työntekijät, olivat liian kallis harrastus.
      Moni ihmettelee miksi noin paljon maksoi niin selitys on se etten ollut vahtimassa vaan keskityin omiin suorituksiin joten tuli materiaalihävikkiä, työkaluhävikkiä, rekalamaatioita.
      Eli kun palkkaa työntekijöitä niin joutuu vähentämään omaa tuottavaa työtä joka johtaa tuloksen romahtamiseen

• Anonyymi

Noinhan se on. Palkkakustannukset nousee, kun palkkaa työntekijän. Ja jos aiemmin ei ole ollut laisinkaan työntekijöitä, niin palkkakustannus on ihan uusi kustannuserä.
      Yllättävää onkin, jos tämä tulee yllätyksenä.

Eihän työntekijöitä kannata palkata, jos siitä ei ole hyötyä työnantajalle/yrittäjälle.
      On kai se nyt ihan luonnollista, että työntekijöitä pitää varsinkin alussa ohjata, perehdyttää jne ja kukas sen sitten tekee, jos ei palkanmaksaja. Hyvä periaate kaikessa aina onkin ’luottamus hyvä, valvonta/ohjaus parempi’ -asenne.

• Anonyymi

Tuossa kerroinkin että 70 000€ tekemäni tulos suli 2000€:oon.

Itse olin pitkänlinjan työnataja ja ensimmäiset työntekijät olivat kirjoilla jo 91.
        Tuonne 2010 saakka työntekijä otti vielä vastuuta ja sitoutui työhönsä ja heillä oli ammattiylpeyttä.
        Pikkuhiljaa sairastumisen, muualle paikkakunnille muuttojen yms. takia eli normaalien tapauskien takia työvoima uudistui ja taso heikkeni vuosi vuodelta.
        Lopulta oltiin siinä tilanteessa että ei ollut enään kannattavaa.

Ei tarvinnut paljoa miettiä irtisanomisia kun yksin sain omalla työpanoksella ja materiaalimyynnillä aikaiseksi 70 000€ tuloksen oman palkkani lisäksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olin pitkänlinjan työnataja ja ensimmäiset työntekijät olivat kirjoilla jo 91.
        Tuonne 2010 saakka työntekijä otti vielä vastuuta ja sitoutui työhönsä ja heillä oli ammattiylpeyttä.
        Pikkuhiljaa sairastumisen, muualle paikkakunnille muuttojen yms. takia eli normaalien tapauskien takia työvoima uudistui ja taso heikkeni vuosi vuodelta.

Ei tarvinnut paljoa miettiä irtisanomisia kun yksin sain omalla työpanoksella ja materiaalimyynnillä aikaiseksi 70 000€ tuloksen oman palkkani lisäksi

No et tietenkään tarvitsekaan työntekijää, jos kerran yksin pystyt tekemään ne työsi ja vieläpä selvästi paremmalla tuloksella.

Ja ongelma oli?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näyttää olevan pohjatonta tämä yrittäjien tyhmyys mikä tuli esiin tässäkin viestissä.

Palkkaa työntekijän vaikka ei sitä tarvitse ja sitten ihmettelee, kun pitää maksaa palkkaa ja tuloskin huononee. Ei uskoisi, että on ollut yrittäjänä yli 30 vuotta.
        Ehkä jokin yrittäjäkurssi tulisi tarpeeseen, kun aivan perusasiatkin ovat hukassa.

Tosin ymmärrettävää on työntekijöiden muuttunut asenne. Kun yritykset eivät sitoudu työntekijöihin, niin miksi työntekijöiden pitäisi sitoutua yrityksiin? Parempi vaihtaa heti työnantajaan, joka tarjoaa parempaa palkkaa, mukavampaa työtä ja parempia työehtoja, kuin jäädä kiinni huonoon työnantajaan vain sitoutumisen ilosta.
        Ei työntekijät ole nykyisin enää orjia joita voi ruoskia miten haluaa. Työntekijät vaihtavat helposti työnantajaa ja huonot työnantajat jäävät itkemään työvoimapulaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näyttää olevan pohjatonta tämä yrittäjien tyhmyys mikä tuli esiin tässäkin viestissä.

Palkkaa työntekijän vaikka ei sitä tarvitse ja sitten ihmettelee, kun pitää maksaa palkkaa ja tuloskin huononee. Ei uskoisi, että on ollut yrittäjänä yli 30 vuotta.
        Ehkä jokin yrittäjäkurssi tulisi tarpeeseen, kun aivan perusasiatkin ovat hukassa.

Tosin ymmärrettävää on työntekijöiden muuttunut asenne. Kun yritykset eivät sitoudu työntekijöihin, niin miksi työntekijöiden pitäisi sitoutua yrityksiin? Parempi vaihtaa heti työnantajaan, joka tarjoaa parempaa palkkaa, mukavampaa työtä ja parempia työehtoja, kuin jäädä kiinni huonoon työnantajaan vain sitoutumisen ilosta.
        Ei työntekijät ole nykyisin enää orjia joita voi ruoskia miten haluaa. Työntekijät vaihtavat helposti työnantajaa ja huonot työnantajat jäävät itkemään työvoimapulaa.

Juu huomaa kommenteista tuon kun ei tajuta markkinataloutta.
        30v työnantajana joista 20v työntekijät tuottivat yritykselle rahaa ja viimeiset 10v tuo tuotto hiipui pikkuhiljaa niin pitkälle että minun itse piti jo kompensoida toimintaa.
        Töitä olisi pirusti tarjolla, nyt myyn eioota ja teen vain sen verran kun itse kerkeän, miksi ajattelisin työntekijöiden työllistämällä kun se ei nykyään kannata.

Eli väännän vielä rautalangasta, 20v aikana työntekijä sai työllä kustannettua omat kustannuksensa ja palkkansa ja vähän fimellekkin.
        Viimeiset 10v työntekijät eivät enään saaneet sellaista tuottavuutta aikaiseksi että niillä olisi peitetty kustannukset.

Tein sen mitä jokainen järkevä työnataja silloin tekee, potkii pihalle tappiota tuottavat työntekijät.
        Ps, nyt saan pitää ne 70 000€ tulokset itsellä, ei tarvitse pönkittää työntekijöiden oleskelua työmaalla.
        Eli minulle ei viimeisien vuosien aikana ollut mitään hyötyä työntekijöistä ja siitä syystä lakkasin työllistämästä.
        Enkä ole ainoa, moni muukin on alkanut yksinyrittäjäksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu huomaa kommenteista tuon kun ei tajuta markkinataloutta.
        30v työnantajana joista 20v työntekijät tuottivat yritykselle rahaa ja viimeiset 10v tuo tuotto hiipui pikkuhiljaa niin pitkälle että minun itse piti jo kompensoida toimintaa.
        Töitä olisi pirusti tarjolla, nyt myyn eioota ja teen vain sen verran kun itse kerkeän, miksi ajattelisin työntekijöiden työllistämällä kun se ei nykyään kannata.

Eli väännän vielä rautalangasta, 20v aikana työntekijä sai työllä kustannettua omat kustannuksensa ja palkkansa ja vähän fimellekkin.
        Viimeiset 10v työntekijät eivät enään saaneet sellaista tuottavuutta aikaiseksi että niillä olisi peitetty kustannukset.

Tein sen mitä jokainen järkevä työnataja silloin tekee, potkii pihalle tappiota tuottavat työntekijät.
        Ps, nyt saan pitää ne 70 000€ tulokset itsellä, ei tarvitse pönkittää työntekijöiden oleskelua työmaalla.
        Eli minulle ei viimeisien vuosien aikana ollut mitään hyötyä työntekijöistä ja siitä syystä lakkasin työllistämästä.
        Enkä ole ainoa, moni muukin on alkanut yksinyrittäjäksi.

Niin siis firmallasi riittää töitä yhdelle ihmiselle eli sinulle itselle. Et sinä silloin työntekijöitä tarvitse.

Jos taas myyt ei oota, niin ne työt mitä sinä et tee, tekee varmasti joku muu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin siis firmallasi riittää töitä yhdelle ihmiselle eli sinulle itselle. Et sinä silloin työntekijöitä tarvitse.

Jos taas myyt ei oota, niin ne työt mitä sinä et tee, tekee varmasti joku muu.

Sinä se jaksat vääntää.
        Kun minä tarjouksia tehdessä kirjoitan sähköpostiin ettei ole mahdollista tehdä kysesitä urakkaa niin silloin niitä urakoita ei tule.
        Otan vain sen verran urakoita kuin itse kerkeän tehdä, en enää haali työntekijöille urakoita.

Huomaa kyllä tuon älysi tason.

Väännän vielä rautalangasta, vähensin töitä niin paljon että selviän niistä yksin, en siis enään haluakkaan haalia niin paljoa että tarvitsen työntekijöitä.
        Aiemmin haalin hommai enemmän sen takia että työntekijöille oli hommia mutta kun se ei ollut kannattavaa heikon tuottavuuden ja julmetun hävikin takia.
        Jos tuottavuus ja hävikki olisi ollut kunnossa olisin voinut vielä jatkaa työnantajana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä se jaksat vääntää.
        Kun minä tarjouksia tehdessä kirjoitan sähköpostiin ettei ole mahdollista tehdä kysesitä urakkaa niin silloin niitä urakoita ei tule.
        Otan vain sen verran urakoita kuin itse kerkeän tehdä, en enää haali työntekijöille urakoita.

Väännän vielä rautalangasta, vähensin töitä niin paljon että selviän niistä yksin, en siis enään haluakkaan haalia niin paljoa että tarvitsen työntekijöitä.
        Aiemmin haalin hommai enemmän sen takia että työntekijöille oli hommia mutta kun se ei ollut kannattavaa heikon tuottavuuden ja julmetun hävikin takia.
        Jos tuottavuus ja hävikki olisi ollut kunnossa olisin voinut vielä jatkaa työnantajana.

Ei tietysti kannatakaan jatkaa työnantajana, jos se ei onnistu. Kaikkihan lienee nyt sitten ihan hyvin. Sinulla on riittävästi toimeksiantoja itsesi elättämiseksi.

Tuottavuus kuten hävikki on tottakai yrityksen/yrittäjän vastuulla hoitaa kuntoon. Kovasti väärä asenne on, jos niistä syyttää itse palkkaamiaan työntekijöitä. Sillä ’tiellä’ ei koskaan tule mitään hyvää vastaan….

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä se jaksat vääntää.

Älä huoli. Kyllä sinulta tekemättä jääneet urakat kelpaa varmasti muille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tietysti kannatakaan jatkaa työnantajana, jos se ei onnistu. Kaikkihan lienee nyt sitten ihan hyvin. Sinulla on riittävästi toimeksiantoja itsesi elättämiseksi.

Tuottavuus kuten hävikki on tottakai yrityksen/yrittäjän vastuulla hoitaa kuntoon. Kovasti väärä asenne on, jos niistä syyttää itse palkkaamiaan työntekijöitä. Sillä ’tiellä’ ei koskaan tule mitään hyvää vastaan….

Tuottavuus ja hävikki yrityksen vastuulla?
        Meidän toimiala on rakennusala jossa työporukka matkustaa jopa 500km päähän.
        Siellä he tekevät työsuorituksen ja huolehtivat materiaalin tilauksista ja aikataulutuksista.
        Motivoituneet tekevät homman 50% nopeammin ja materialikustannukset 20% pienmpänä sekä kuljetusautojen odotusajat jopa 100% pienemmät.
        Kun urakka on valmis niin työntekijät unohtavat tuomaalle kalliita tuokaluja, autot sotketaan grillipakkauksilla ja tyhjillä juomatölkeillä.
        Auto lastataan siten että osa työkaluista rikkoutuu matkan aikana

Meinaatko paukapää että työnantaja pitäsi lähettää sinne työnjohdon seisomaan ja opastamaan miten tehdään kun viimeiset 50v työporukat ovat hoitaneet itsenäisesti nämä asiat.

Suulliset, kirjalliset ja kuvalliset (ihan sen takia jos ei ymmärrä luettua) ohjeistukset oikeista toimintatavoista ei muuttaneet käytöstä.

Eli työntekijät aiheuttivat 100% yrityksen talousongelmat, kun nuo ongelmat poistettiin niin viivan alle alkoi jäämään tulostakin ja reilusti.
        Ikää oli sen verran etten enään uskaltanut alkaa uhkapeliin uusien työntekijöiden kanssa vaan teen muutaman vuoden sitä hyvää tulosta ja lopetan.
        Minkä pirun takia minun pitäisi ajatella työntekijöitä kun he vitut välittivät minusta?

Tiedän että jossakin hikisessä pajassa jossa työnjohto on kokoajan läsnä niin työntekijän ei tarvitse käyttää omia aivoja ollenkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä he tekevät työsuorituksen ja huolehtivat materiaalin tilauksista ja aikataulutuksista.
        Motivoituneet tekevät homman 50% nopeammin ja materialikustannukset 20% pienmpänä sekä kuljetusautojen odotusajat jopa 100% pienemmät.
        Kun urakka on valmis niin työntekijät unohtavat tuomaalle kalliita tuokaluja, autot sotketaan grillipakkauksilla ja tyhjillä juomatölkeillä.

Meinaatko paukapää että työnantaja pitäsi lähettää sinne työnjohdon seisomaan ja opastamaan miten tehdään kun viimeiset 50v työporukat ovat hoitaneet itsenäisesti nämä asiat.

Suulliset, kirjalliset ja kuvalliset (ihan sen takia jos ei ymmärrä luettua) ohjeistukset oikeista toimintatavoista ei muuttaneet käytöstä.

Eli työntekijät aiheuttivat 100% yrityksen talousongelmat, kun nuo ongelmat poistettiin niin viivan alle alkoi jäämään tulostakin ja reilusti.
        Ikää oli sen verran etten enään uskaltanut alkaa uhkapeliin uusien työntekijöiden kanssa vaan teen muutaman vuoden sitä hyvää tulosta ja lopetan.
        Minkä pirun takia minun pitäisi ajatella työntekijöitä kun he vitut välittivät minusta?

Tiedän että jossakin hikisessä pajassa jossa työnjohto on kokoajan läsnä niin työntekijän ei tarvitse käyttää omia aivoja ollenkaan.

Tuolla asenteellasi en yhtään ihmettele, että palkkaamasi työntekijöillä on tuollainen väittämäsi hälläväliä -asenne. Sinä olet heidät palkannut, joten luulisi sinun edes hieman arvostavaksi ja kunnioittavaksi heitä. Olet varmasti kuullut suomalaisen viisauden: ”metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan”.
        Voisit myös miettiä, oletko epäonnistunut rekrytoinnissa, jos jonkun työntekijän kanssa on ongelmia?

Kyllä yritys/yrittäjä on vastuussa omasta työvoimastaan ja sen tehokkaasta työskentelystä. Ei kai siitä nyt edes tarvi keskustella. Aika outoa on, jos omia itse palkkaamiaan työntekijöitä alkaa syyttämään yrityksen ongelmista.
        Sitä en epäile, etteikö joskus ole niin, että palkkaaminen on epäonnistunut ja työntekijä ei ole kyvykäs eikä asenne ole kohdallaan. Silti kaikkien työntekijöiden syyttäminen yrityksen haasteista on noloa. Kyllä epäpätevästä työntekijästä pääsee eroon, mutta vain jos kykenee osoittamaan sen. Oma rekryvirhe tietysti harmittaa ja maksaa. Kannattanee seuraavan kerran, jos rekrytoi, niin selvittää työntekijän ammattitaito ja asenne. Keinoja siihen löytyy ja tarvittaessa sitten voi käyttää ammattilaisia rekry apuna. Halvimmalla ei juuri koskaan saa parasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuolla asenteellasi en yhtään ihmettele, että palkkaamasi työntekijöillä on tuollainen väittämäsi hälläväliä -asenne. Sinä olet heidät palkannut, joten luulisi sinun edes hieman arvostavaksi ja kunnioittavaksi heitä. Olet varmasti kuullut suomalaisen viisauden: ”metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan”.
        Voisit myös miettiä, oletko epäonnistunut rekrytoinnissa, jos jonkun työntekijän kanssa on ongelmia?

Kyllä yritys/yrittäjä on vastuussa omasta työvoimastaan ja sen tehokkaasta työskentelystä. Ei kai siitä nyt edes tarvi keskustella. Aika outoa on, jos omia itse palkkaamiaan työntekijöitä alkaa syyttämään yrityksen ongelmista.
        Sitä en epäile, etteikö joskus ole niin, että palkkaaminen on epäonnistunut ja työntekijä ei ole kyvykäs eikä asenne ole kohdallaan. Silti kaikkien työntekijöiden syyttäminen yrityksen haasteista on noloa. Kyllä epäpätevästä työntekijästä pääsee eroon, mutta vain jos kykenee osoittamaan sen. Oma rekryvirhe tietysti harmittaa ja maksaa. Kannattanee seuraavan kerran, jos rekrytoi, niin selvittää työntekijän ammattitaito ja asenne. Keinoja siihen löytyy ja tarvittaessa sitten voi käyttää ammattilaisia rekry apuna. Halvimmalla ei juuri koskaan saa parasta.

Niinhän se on.
        Parhaat työntekijät harvoin löytyvät kortistosta ja heille on turha tarjota työehtösopimuksen alarajojen mukaista taulukkopalkka.

Ei, parhaat työntekijät, joita tavoittelet, ovat lähes poikkeuksetta kilpailijoilla töissä. He voivat olla kiinnostuneita vaihtamaan työpaikkaa, jos se hyödyttää heitä.
        Voipa olla hakijoiden joukossakin, jos ovat töissä tuon edellä olevan kirjoittajan tai hänenkaltaisen palveluksessa, jossa työntekijää ei arvosteta, vaan syyllistetään yrittäjän/yrityksen ongelmista. Ei hyvän työntekijän tarvitse sietää moista…

Yksi vaihtoehto on ottaa riski ja palkata vastavalmistunut nuori. Hänestä voi hyvässä yrityksessä kehittyä jopa huippuammattilainen, mutta ei ilman työnantajan satsauksia. Voi olla, että pienyrittäjällä riski on kuitenkin liian suuri ja vaatisi yrittäjältä panostamista, johon aika ei riitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai että yritys ei ole vastuussa omasta tuottavuudesta? joopajoo :D

Tää on selkeästi joku typerä trolli. Ei kai oikea yrittäjä voi olla näin pihalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän se on.
        Parhaat työntekijät harvoin löytyvät kortistosta ja heille on turha tarjota työehtösopimuksen alarajojen mukaista taulukkopalkka.

Ei, parhaat työntekijät, joita tavoittelet, ovat lähes poikkeuksetta kilpailijoilla töissä. He voivat olla kiinnostuneita vaihtamaan työpaikkaa, jos se hyödyttää heitä.
        Voipa olla hakijoiden joukossakin, jos ovat töissä tuon edellä olevan kirjoittajan tai hänenkaltaisen palveluksessa, jossa työntekijää ei arvosteta, vaan syyllistetään yrittäjän/yrityksen ongelmista. Ei hyvän työntekijän tarvitse sietää moista…

Yksi vaihtoehto on ottaa riski ja palkata vastavalmistunut nuori. Hänestä voi hyvässä yrityksessä kehittyä jopa huippuammattilainen, mutta ei ilman työnantajan satsauksia. Voi olla, että pienyrittäjällä riski on kuitenkin liian suuri ja vaatisi yrittäjältä panostamista, johon aika ei riitä.

No siinäpä itkette kun ei löydy työllistäjiä.
        Eiköhän se päivä vielä tule kun rukoillaan että joku ottaa töihin, minä se en kuitenkaan ole joka työllistäsi.

Olin valvomassa erään työmaan urakkaa johon tekijät tulivat 400km päästä kun meidän paikkakunnan tekijät olivat liia kalliita.
        Aivan sama konsepti oli näillä kuin mullakin oli, urakkaporukka vastasi työn toteutuksesta, ei ollut työnjohtajaa.
        Laatu vain oli parempaa kuin minun irtisanotuilla työntekijöillä ja paljon pienemmällä urakkahinnalla.
        Eli rahalla ei saanut laatua eikä tuottavuutta vaan itkua että pitäisi maksaa vielä enemmän.
        Kehut ja päähäntaputtelut tulee ansaita, ei palkoa voi kehua jos asiakkailta tulee negatiivista palautetta.
        Mutta eipä ole enään minun murheita, moni muukin huomannyt saman asian, pitää maksaa ammattilaisen palkkaa mutta ei saa ammattilaisen työtehoa tai ammattitaitoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No siinäpä itkette kun ei löydy työllistäjiä.
        Eiköhän se päivä vielä tule kun rukoillaan että joku ottaa töihin, minä se en kuitenkaan ole joka työllistäsi.

Olin valvomassa erään työmaan urakkaa johon tekijät tulivat 400km päästä kun meidän paikkakunnan tekijät olivat liia kalliita.
        Aivan sama konsepti oli näillä kuin mullakin oli, urakkaporukka vastasi työn toteutuksesta, ei ollut työnjohtajaa.
        Laatu vain oli parempaa kuin minun irtisanotuilla työntekijöillä ja paljon pienemmällä urakkahinnalla.
        Eli rahalla ei saanut laatua eikä tuottavuutta vaan itkua että pitäisi maksaa vielä enemmän.
        Kehut ja päähäntaputtelut tulee ansaita, ei palkoa voi kehua jos asiakkailta tulee negatiivista palautetta.
        Mutta eipä ole enään minun murheita, moni muukin huomannyt saman asian, pitää maksaa ammattilaisen palkkaa mutta ei saa ammattilaisen työtehoa tai ammattitaitoa.

Kyllä se on totta, että rekrytointiin pitää panostaa aivan kuten siihenkin, että työntrkijät ovat tuottavia ja pysyviä.
        Siten ne parhaat, tehokkaimmat ja pysyvät työntekijät löytää ja saa. Noista työntekijöistä kilpailu on kovaa eikä he varmasti ole itkemässä ovellasi työpaikan perään. Heidän ei tarvitse…

• Anonyymi

Itselläni oli 2000 luvun alussa 3 työntekijää pimeänä. Kyllä oli kannattavaa rahaa tuli ovista ja ikkunoista kaikille.

• Anonyymi

Aika usein rikollisella toiminnalla saa jonkin aikaa taloudellista hyötyä. Sitten kun jää kiinni,,kuten useinmiten käy ennemmin tai myöhemmin, se hyöty menetetään korkojen kera.
        Jos noistakin kolmesta työntekijästä olisi joku alkanut tai alkaisi vieläkin kysellä esim työeläkkeensä perään, niin olisit lirissä.

• Anonyymi

Pitää muistaa että 2200,- palkka nousee 4400,- palkaksi kun kaikki pakolliset palkan sivukut maksetaan päälle lomatkorvaukset, eläkemaksut,työttömyys vakuutus maksut ,sairas loma korvaukset jne.... siis tellit ja lellit ja pekkaset ja kaikki arkipyhäkorvaukset jne..sitten pitää muistaa se että firman myynti katteesta pitää vähentää alv. 24 % (Koska alv on maksettava firman myynti katteesta) nämä kaikki työntekijän sivukulut ja palkka on alv kelvottomia maksuja. ollaan jo melkein 5500,-/ kk
      Jos myyynti kate on 20 % niin pitää myydä 27500,- lisä myynti työntekijän palkan kattaakseen ja silloin firmalle ei tule vielä mitään katetta.

Tuo 6700,- on aivan naurettava hatusta heitetty luku jolla ei ole mitään todellisuus perää. Eli 2200,- palkkaa saavan pitää myydä yli 30.000,- edestä kuukaudessa jotta hänen palkkaamisessa ja töissä pitämisessä on järkeä.
      t. Yrittäjä.

• Anonyymi

Pitää muistaa tosiasia että jos jollakin alalla voisi myydä 60% kattella tuotteita
        Niin ei kannata alle 7000,- lisä mynnin varaan laskea uuden työntekijän palkkausta koska 100 % varmuudella tulee kilpailija joka myy halvemmalla ja kohta katteet on alle 20 %
        (Kysynnän ja tarjonnan laki pitää siitä huolen)
        Eikä muutenkaan kannata sen takia ihmisiä palkata / työllistää, rahaa pitää jäädä viivan alle että se kannattaa.
        t. Yrittäjä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitää muistaa tosiasia että jos jollakin alalla voisi myydä 60% kattella tuotteita
        Niin ei kannata alle 7000,- lisä mynnin varaan laskea uuden työntekijän palkkausta koska 100 % varmuudella tulee kilpailija joka myy halvemmalla ja kohta katteet on alle 20 %
        (Kysynnän ja tarjonnan laki pitää siitä huolen)
        Eikä muutenkaan kannata sen takia ihmisiä palkata / työllistää, rahaa pitää jäädä viivan alle että se kannattaa.
        t. Yrittäjä

Tämän takia aloittelevia yrityksiä menee konkurssiin kun jos ei edes tajuta mistä raha tulee ja paljon työllistäminen kulut oikesti maksaa... Eikä sitäkään tajuta että itsensä työllistäminen maksaa yhtä paljon.

Esim. jos olet 18,- euron palkalla vieraalla töissä , sinun pitää tienata firm
        an kiinteiden kulujen maksammisen kulujen maksamisen jälkeen 36,- + alv = n.45 ,- / siis alv.että saat saman käteen mitä olisi vieraalla töissä (siis ei riitä että laskutat 45,- tekemästä työstä vaan pitää saada firman kiinteät kulut päälle. vaikka kuin pienet kulut olisi yhden miehen firmalla niin 50,- vähintään pitää saada alv. :sta laskutusta 8 h päivässä että homma kannattaa.
        Että voit maksaa eläkemaksut, säästää kesälomarahat, maksaa vakuutuksen ,ostaa työvaatteet jne...

Tämän takia monet yrittäjät tekee yötä päivää hommia että saa edes jonkinlaisen palkan tienattua. Tämän takia yrittäjät eläkkeellä ei saa kunnollista eläkettä kun ei raskita ja pystytä maksamaan niin kovia eläkemaksuja että saisi edes saman eläkkeen kuin vastaava työntekijä.

Suomen kaikki kulut ja palkan kulut ja Alv on aivan liian korkea . Tämä viimmeinen alv nosto aihettaa paljon lisää konkursseja pien yrittäjille koska alvihan on maksettava aina...

Halitus lähettää rahat mieluummin Ukrainaan kuin antaa ihmisten yrittäää ja tyskennellä.

• Anonyymi

>Jos noistakin kolmesta työntekijästä olisi joku alkanut tai alkaisi
      >vieläkin kysellä esim työeläkkeensä perään, niin olisit lirissä.

Tuommoiset vuoden 2000 asiat ovat vanhentuneet. Ei ole kirjallista työsopimusta eikä muutakkaan laitettu paperille. Palkka maksetaan suoraan tassuun.

MIlläs sitä nyt 20 v. myöhemmin verottajalle tai eläkelaitokselle osoittaa olleensa tuolla töissä.

• Anonyymi

Ei ne onnettomat pimeet työntekijät sitten edes suniryusanomisen jälkeen päässeet edes ansiosidonnaiselle töyöttömyys kasaan.

Ainiin nehän nosti kela rahaa kokoajan kun olivat töissäkin

Aika moista petos ooruhkaa olitte

Mimkä alan yritys oli kyseessä.

• Anonyymi

Kyllähän ne käytännössä ovat vanhentuneet siinä mielessä, ettei niitä ETK enää ala selvittämään. 6vuotta on takaraja, jota vanhempia ei tutkita.

Tilanne vähän muuttuu, jos työntekijä jollain tapaa pystyisi pitävästi todistamaan työsuhteen.

Jos pimeä työ on ollut myös työntekijän hyväksymä olotila, niin eipä siinä tietty duunarilta motiivia oikein löydykään.

• Anonyymi

"Halitus lähettää rahat mieluummin Ukrainaan kuin antaa ihmisten yrittäää ja tyskennellä."

Nuo rahat menee hyvään tarkoitukseen. Saadaan ikiaikaista vihollistamme ja kimppuumme hyökkäilijää hiukan heikennettyä. Ei tule mieleen lähteä Suomeen rynnimään.

• Anonyymi

" Pitää muistaa tosiasia että jos jollakin alalla voisi myydä 60% kattella tuotteita
      Niin ei kannata alle 7000,- lisä mynnin varaan laskea uuden työntekijän palkkausta koska 100 % varmuudella tulee kilpailija joka myy halvemmalla ja kohta katteet on alle 20 %"

Esimerkiksi ohjelmistokehityksen puolella katteet ovat vieläkin korkeammat, koska materiaalikustannuksia ei juuri ole. Mutta on sielläkin kilpailu kiristynyt, ja useampia tuhansia IT-alan firmoja on 10 vuodessa kupsahtanut nurin.

• Anonyymi

Täystuhohallitus on ansainnut kritiikkinsä. Saako kysyä: Hulluksiko hallitus on tullut ?
      🐞🐞🐌🐞🐜🐛🐞🐞🐞🐌🐌🐌🐛🐞👘👘🪖🪰🪖🦪🎓🐝
      Ei kansa ole veroja maksanut sen takia, että hallitus siirtää niitä niin paljon
      varakkaille yksityisektorille kuin keinoja keksii.

Sairaat jää hoitamatta, 100000 ihmistä lisää on pudonnut köyhyysloukkuun,
      työntekijän asema heikennetty, työttömiä tulee jatkuvasti lisää,
      nyt heitä on jo yli 300000 ja konkurssiaalto pyyhkäisee yli Suomen.
      Jne.

Tämä on katastrofi ja katastrofihallitus.

Mielipide vain.🪰🪰🐞🪰🕷️🕷️🕷️🐞🐞🐞🪲🪲🪲🪲🪲🪲🧤🧤🧤🧤🧤🪲🪲🪲🪲🪲🪲🪲🪲🪲
      Kokoomuslainen termospullo duunari ei ole miljonääri vaikka kuinka
      haluisit olla rikas ja äänestää kokoomusta , mutta jos et ole monimiljonääri olet työväestöön kuuluva duunari a ja. silloin valintasi on. SDP

ay-liikkeelle ! Kai tiedät, että jos ammattiliittoja ei olisi,

ei meillä olisi läheskään kaikkia niitä oikeuksia, joita tänään pidetään itsestään selvinä. Näitä ovat muun muassa:

Kahdeksan tunnin työpäivä
      Viisipäiväinen työviikko
      Kesäloma
      Lomaraha
      Talviloma
      Sairausjan palkka
      Ylityökorvaukset
      Työterveyshuolto
      Irtisanomissuoja
      Työttömyysturva
      Vuorotteluvapaa
      Äitiys- ja vanhempainvapaa
      Isyysvapaa
      Lapsilisät

Äänestä✂️✂️✂️🎩👖🩳👚👗🧥👖👖👖🎩💼💼✂️✂️✂️
      Orpolla on ex-pääministeri Sanna Marinin (sd) tapaan kokemusta myyntityöstä. Orpo työskenteli kesäisin ja opiskeluaikoina setänsä Tex-tuote-vaatemyymälässä. Hän on kertonut oppineensa myymään housuja 🔴🔴🔴🔴🔴👖👖👖👖👖👖Mitä hyvää kokoomus on koskaan saanut aikaiseksi suomen kansalle
      Kansallinen Kokoomus
      Hallituksen saavutukset tähän asti, listaa saa päivittää

- Leipomoiden lakiin säädetty yötyölisä poistetaan.
      - Eläkeikä nousee.
      - Työmatkakulujen omavastuu nousee 750 eurosta 900 euroon ja tilapäiset korotukset jäävät pois.
      - Määräaikainen työsopimus ilman perustetta.
      - Yt- ja lomautustilanteissa palkanmaksu katkaistaan viikossa.
      - Ensimmäinen sairauspäivä ilman palkkaa.
      - Potkut voidaan antaa ilman painavaa syytä.
      - Yt-velvoite pois alle 50 hengen yrityksistä.
      - Takaisinottovelvoite pois alle 50 hengen yrityksistä.
      - Työntekijöitä sitova paikallinen sopimus ohi luottamusmiehen.
      - Työehtosopimusten vähimmäissuoja heikkenee ja yleissitovuus uhkaa poistua.
      - Pakkolait voimaan - estää sopimasta lakia parempia työehtoja.
      - Lakko-oikeuden rajoitukset estävät työntekijöitä puolustamasta etujaan.
      - Lakkosakkoja korotetaan - myös henkilökohtainen sakko.
      - Poliittisten lakkojen kesto enintään 1 päivän.
      - Tukilakkoja rajoitetaan - vahvat alat eivät voi tukea heikompia.
      - Ruuvia kiristetään vain työntekijäpuolelta- työnantajan TES-rikkomuksiin ei
      kiristyksiä.
      - Ansiosidonnaisen työssäoloehto 12 kuukauteen.
      - Työssäoloehdon euroistaminen - heikentää osa-aikaisten ja pätkätyöläisten
      mahdollisuutta päästä ansioturvan piiriin.
      - Ansiosidonnaisen porrastus - 8 viikon jälkeen 20% leikkaus.
      - Omavastuupäivät 5 →7 ja lomakorvaus jaksotetaan.
      - Suojaosat pois - ei lyhyitä keikkatöitä työttömänä.
      - Lapsikorotukset pois
      - Vuorotteluvapaa lakkautetaan.
      - Aikuiskoulutustuki lakkautetaan.
      - Hallitus asettaa lainsäädännöllä palkankorotuksille katon.
      - Valtakunnansovittelijan kädet sidotaan, eikä sovittelusta voi saada viennin
      tason ylittäviä palkankorotuksia.
      - Muista myös kiky-sopimus vuodelta 2015 - maksanut palkansaajille jo yli 14
      miljardia euroa. https://kikykello.fi/
      - Väläytelty jo että tulevaisuudessa edessä sunnuntailisien ym. poistaminen.

Ja "työväenpuolue" persut innolla muutoksessa mukana.

• Anonyymi

Unohdit ilta, yö ja arkipyhäkorvaukset nekin on uhattu poistaa , niin ja hälytysraha, kun yhtäkkiä kutsutaan töihin, vaikka on vapaapäivä.

• Anonyymi

> - Eläkeikä nousee.

Ja se nousee samalla kaavalla, kuin on noussut jo edellisetkin 4...5 vuotta. Joka vuosi tulee 3 kk lisää eläköitymisikään.

> Ja "työväenpuolue" persut innolla muutoksessa mukana.

Sanna Marinin sosialistipuolue istui 4 vuotta. Eivät ne sossutkaan tuota vanhuuseläkkeen nousuautomaattia pysäyttäneet.

Muutenkin pitkä marinalistasi on täällä yrittäjäpalstalla hiukan kehnossa seurassa.

Yrittäjät ovat noin 99%:sti tyytyväisiä Orpon ja Purran hallituksen tekemiin, työelämää koskeviin päätöksiin.

• Anonyymi

📍📍📍📍📍📍📍📍📍📍
      Älkää täällä valittako kaikesta

Nauttikaa kokoomuspolitiikasta
      Kun ootte heitä äänestäneet

Ja kiittäkää mtv 3 n pissiksiä kun ovat teitä auttaneet äänestämään urpoja

Kokoomuslainen termospullo duunari ei ole miljonääri

Äänestä SDP

• Anonyymi

Kaikki sivukulut "tappaa" työntekijän ottamisen. Toimialat, missä katteet on pienet yrittäjä pärjää tekemällä työt itse.
      Vaikka töitä olisi tarjolla miten paljon, on työntekijän palkkaaminen +/- peliä. Tämän olen itse todennut entisenä työnantajana. Tulos laskee, kun palkkaa väkeä. Lisäksi yrittäjän tuottamattoman työn määrä nousee aivan uusiin lukemiin.

Tämän takia monet yritykset haluavat toiminimi yrittäjiä ennemmin, kuin palkkaavat työntekijöitä. Näin toimin itsekkin nykyisin, en tule palkkaamaan enää ketään. Silti teen erittäin tiivistä yhteistyötä 3-4 tmi yrittäjän kanssa.

• Anonyymi

Jos työntekijän palkkaaminen ei ole kannattavaa, niin ei tietenkään kannata sitä tehdä. Tämähän on itsestäänselvyys. Ei kai sitä nyt tarvi korostaa, kyllä kaikki sen ymmärtää.

Sivukulut kuuluvat palkkakustannuksiin ja ovat siten miellettävä työntekijän palkaksi. Työntekijällekin tilitetään vain nettopalkka hänen pankkitilille. Muu osa palkasta menee verottajalle, työ- ja tapaturmavakuutusyhtiöille jne. Suomessa on joskus aikanaan sovittu, että työnantaja hoitaa myös näiden maksamisen. Näinhän ei välttämättä kaikkialla ainakaan näin kattavasti ole, vaan raha maksetaan palkansaajalle ja hän sitten itse hoitaa nuo muut maksut.

Tottakai tekemätöntä työtä on Suomikin täynnä, mutta ei se niin mene, että työ olisi sellainen itseisarvo josta palkkaa ei tarvitsisi maksaa. Ei, kyllä palkansaajallekin työn teon tärkein merkitys on toimeentulo ja jos sitä työstä ei saa, niin eipä sitä koeta itselle hyödylliseksi. Jos joku työ on sellaista, ettei sen tekemisestä kannata kenellekään maksaa ja se välttämätöntä tehdä, niin silloin se on itse tehtävä.

Suomessa ei olekaan puutetta varsinaisesta työstä, tekemistä löytyy valtavasti . Kysehän on siitä, löytyykö tuolle maksajaa. Jos työtä tekee jollekin yritykselle, niin kyllä maksaja pitää löytyä yrityksestä.

• Anonyymi

Kun palkkaat toiminimiyrittäjiä tekemään sinulle töitä, niin silloinhan maksat nuo sivukulut tuolle toiminimiyrittäjälle ja hän tilittää ne sinne minne ne kuuluu tilittääkin.
        Samalla työllistät henkilöitä.

Periaatteellista eroahan noiden sivukulujen osalta ei olekaan siinä palkkaatko työntekijän vai ostatko saman työn toiminimiyrittäjältä. Muita eroja toki on paljonkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun palkkaat toiminimiyrittäjiä tekemään sinulle töitä, niin silloinhan maksat nuo sivukulut tuolle toiminimiyrittäjälle ja hän tilittää ne sinne minne ne kuuluu tilittääkin.
        Samalla työllistät henkilöitä.

Periaatteellista eroahan noiden sivukulujen osalta ei olekaan siinä palkkaatko työntekijän vai ostatko saman työn toiminimiyrittäjältä. Muita eroja toki on paljonkin.

Eikö yrittäjä maksa ne itse , tuo toiminimiyrittäjä.?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, mutta yrittäjälle maksat vain tehdystä työstä.

Jos yrittäjää ei kiinnosta, ei tule palkkaakaan. Työntekijä saa palkkaa, vaikkei kiinnostaisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä maksaa, mutta ne hän luonnollisesti perii toimeksiantajalta urakkahinnassa tai miten laskutus nyt sitten onkaan kulloinkin sovittu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos yrittäjää ei kiinnosta, ei tule palkkaakaan. Työntekijä saa palkkaa, vaikkei kiinnostaisi.

Juuri näin. Palkkaat yrittäjän tekemään aina kulloisenkin työn. Ja se yrittäjä tietenkin tekee vain sen mistä on toimeksiannossa sovittu ja oman työjohtonsa ’alla’. Lisätöistä, kun niitä usein tulee, hän tietysti laskuttaa erikseen lisää. Nämä,kaikkihan tietysti on sovittu kulloinkin aina urakkasopimuksessa tai toimeksiannossa tai miten ne nyt sitten onkaan sovittu.
        Joudut kyllä yrittäjääkin valitessasi selvittämään hänen osaamisensa, aikataulunsa, hintansa, laskutustavat, toimintaympäristön varaamaan.
        Tietysti asiasta riippuen tarkasti rajaamaan urakan kohteen, aikataulun, määritellä laskutusperusteet, mahdolliset sanktiot, jos sopimuksessa ei pysytä syystä tai toisesta, jne, jne tai sitten sovitte tuntilaskutuksesta. Lisäksi pitää sopia materiaalinen hankinntavastuusta jne. Maksaako nk ’avaimet käteen’ -toimituksena vai otatko vastuullesi jotain osa-tehtäviä.
        Valvontavastuusta et voi luopua yrittäjältäkään palveluja ostaessasi yhtään.
        Sitten tulee tietysti maksettavaksi alvit lisäksi, kun ostat työtä yrittäjältä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiinnostus aina ja kaikkiin tehtäviin on oma juttunsa, mutta kyllä ainakin meillä ei kyllä kauaa katsella, jos työt jää tekemättä. Niin ’konsulenteilla’ kuin omalla väellä…,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos työ on vaativaa suunnittelutyötä ja uuden pitkäaikaista kehittämistä tai muuta luovaa, niin kyllä oma henkilöstö toimii niissä paremmin.

Tuollainen tehtäväkohtainen rajattu ja suorittava työ ja jonkin tavaran massatuotanto on helpompi ostaa palveluna ulkopuolisilta.

Tietysti aina on tärkeää, että on onnistunut hankkimaan osaavia tekijöitä…

• Anonyymi

Maailma on mennyt siihen suuntaan että enää ei kannata palkata työntekijää perinteisesti omalle yritykselle. Vaan käytetään toiminimi yrittäjää jotka hoitaa itse omat velvoitteensa.

Eli yrittäjät lisääntyvät .

• Anonyymi

Ei tuokaan kuvio aina kovin hyvin toimi. Yleenssähän tuossa yksi firma saa isomman tilauksen, ja tarvitsee lisää väkeä saadakseen sen toimitettua. Silloin voisi etsiskellä jonkun toiminimiyrittäjän, ja hän tekisi tietyn osan projektia. Tällöin vastuussa oleva, tilauksen saanut yritys joutuu kuitenkin valvomaan alihankkijaansa, että työ saadaan laadussa ja aikataulussa valmiiksi.

Sitä vaan sanon, että tuollaisia tasavertaisen kokoisia, pieniä toiminimiä kimpassa tekemässä jotakin isompaa projektia, kaikki johtavat suvereenisti omia yhden miehen yrityksiänsä. Ei semmoisia käytännössä oikein ole.

Kyllä yksi firma joutuu olemaan se päävastuullinen, ja toiset ovat alihankkijoita. Tämä taas on ihan normaalia alihankintatointa, jollaista on ollut tietenkin jo satojakin vuosia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tuokaan kuvio aina kovin hyvin toimi. Yleenssähän tuossa yksi firma saa isomman tilauksen, ja tarvitsee lisää väkeä saadakseen sen toimitettua. Silloin voisi etsiskellä jonkun toiminimiyrittäjän, ja hän tekisi tietyn osan projektia. Tällöin vastuussa oleva, tilauksen saanut yritys joutuu kuitenkin valvomaan alihankkijaansa, että työ saadaan laadussa ja aikataulussa valmiiksi.

Sitä vaan sanon, että tuollaisia tasavertaisen kokoisia, pieniä toiminimiä kimpassa tekemässä jotakin isompaa projektia, kaikki johtavat suvereenisti omia yhden miehen yrityksiänsä. Ei semmoisia käytännössä oikein ole.

Kyllä yksi firma joutuu olemaan se päävastuullinen, ja toiset ovat alihankkijoita. Tämä taas on ihan normaalia alihankintatointa, jollaista on ollut tietenkin jo satojakin vuosia.

Itse asiassa se toimii käytännössä aivan hyvin. Yksi saa sen projektin ja etsii siihen tmi yrittäjät. Tmi yrittäjät tekevät kustannusarvion ja heille annetaan tietty osa-alue projektista tai mitä ikinä tehdään.

Muut laskuttaa tätä yhtä yrittäjää ja tämä yrittäjä taas asiakasta. Tällaisia projekteja on omallakin kohdalla takana kymmeniä, pääyrittäjänä sekä aliurakoitsijana. Eikä ole ollut mitään ongelmia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      232
      4043
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      124
      2154
    3. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      213
      1788
    4. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      64
      1764
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1597
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      186
      1496
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      53
      1344
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      75
      1271
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1248
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1151
    Aihe