Johto koko ajan kiinni, miksi. Jäätyykö niissä nesteet ja lohko halkeaa jos ei koko ajan lämmitetä.
Miksi polttisautot jatkuvasti lämmityksessä
57
392
Vastaukset
- Anonyymi
Ei, vaan lähinnä ongelma on se että ei lähde käyntiin muuten. Ja jos on pakkasta -30 astetta niin lämmityskään ei välttämättä auta. Pitää myös muistaa ladata akkua tai viedä yöksi sisälle. Webasto ja lyhyet ajomatkat, hieno yhdistelmä !
- Anonyymi
Et ole vielä ostanut tätä?
https://www.puuilo.fi/defa-multicharger-akkulaturi-1205-flex-12v-5a
Hyvinvarustetuissa autoissa vakiovaruste. Jos iso akku niin tuosta löytyy myös tehokkaampi 10A antava malli. Defa 1210 Flex MultiCharger 10A akkulaturi
- Anonyymi
Ei ole niin kuin luulet. Lämmitystolpan kello antaa sähköä vain kahden tunnin ajan. Jos lähden aamulla töihin, niin laitan tietenkin sen tökkelin jo illalla paikoilleen ja kytkinkello käynnistää lämmityksen sillä aikaa kun heräilen ja syön aamiaista
- Anonyymi
Jatkuvasti pitää laittaa autoa johdonpäähän?! Kuulemma lisäksi vielä täytyy käydä palovaarallisen letkun kanssa heilumassa jossain ihme polttonesteasemalla kilometrien päässä kotoa haistelemassa syöpävaarallisia huuruja!
On se kyllä noiden museoautojen kanssa varsinaista touhua. Itse en jaksaisi moista pelleilyä. Täytyy olla rakas harrastus tuo museoautoharrastus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkuvasti pitää laittaa autoa johdonpäähän?! Kuulemma lisäksi vielä täytyy käydä palovaarallisen letkun kanssa heilumassa jossain ihme polttonesteasemalla kilometrien päässä kotoa haistelemassa syöpävaarallisia huuruja!
On se kyllä noiden museoautojen kanssa varsinaista touhua. Itse en jaksaisi moista pelleilyä. Täytyy olla rakas harrastus tuo museoautoharrastus.En kyllä ole sinun sähköauto Nikolle yhtään kateellinen, kun pakkasella pitkät jonot latausasemilla kun - 25 pakkasta ja lataus on hidasta ja ei voi pitää lämmitystä päällä, kun jono on pitkä ja akusta loppu potku. Karvahattu syvemmälle päähän ja pilkkihaalarissa vetoketjua ylemmäksi, ettei sukukalleudet jäädy siinä jonossa. Täytyy olla rakas harrastus toi vatkaimella ajo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä ole sinun sähköauto Nikolle yhtään kateellinen, kun pakkasella pitkät jonot latausasemilla kun - 25 pakkasta ja lataus on hidasta ja ei voi pitää lämmitystä päällä, kun jono on pitkä ja akusta loppu potku. Karvahattu syvemmälle päähän ja pilkkihaalarissa vetoketjua ylemmäksi, ettei sukukalleudet jäädy siinä jonossa. Täytyy olla rakas harrastus toi vatkaimella ajo.
Siellä polttoaineletkua pidellessähän voi sitten mietiskellä:
- kuinka monena päivänä vuodessa on 25 astetta pakkasta?
- kuinka monena noista pakkaspäivistä on tarve ajaa autolla satoja kilometrejä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä ole sinun sähköauto Nikolle yhtään kateellinen, kun pakkasella pitkät jonot latausasemilla kun - 25 pakkasta ja lataus on hidasta ja ei voi pitää lämmitystä päällä, kun jono on pitkä ja akusta loppu potku. Karvahattu syvemmälle päähän ja pilkkihaalarissa vetoketjua ylemmäksi, ettei sukukalleudet jäädy siinä jonossa. Täytyy olla rakas harrastus toi vatkaimella ajo.
Mikset lataa ja lämmitä sähköautoa kotona??? Auto on aamulla ladattu ja lämmin, kun olet lähdössä.
Tietenkin jos asut vuokrakasarmissa, millä ei ole kuin katuparkki, niin eihän tuo onnistu. Mutta ainahan voi parantaa olosuhteita ajan kanssa, ja ajaa vanhalla kotterolla siihen saakka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikset lataa ja lämmitä sähköautoa kotona??? Auto on aamulla ladattu ja lämmin, kun olet lähdössä.
Tietenkin jos asut vuokrakasarmissa, millä ei ole kuin katuparkki, niin eihän tuo onnistu. Mutta ainahan voi parantaa olosuhteita ajan kanssa, ja ajaa vanhalla kotterolla siihen saakka.Suomelaisten enemmistö asuu kerros- tai rivitaloissa. Ja nämä asunnot ovat usein kalliimpia kuin perämetsien hökkelit tai "savimajat". Sysivelle muutetaan, kun ei ole varaa kunnollisen kokoiseen kaupunkiasuntoon.
Vaan sitten kun niitä parkkipaikkoja on paljon, ei sähkövatkaimille noin vaan järjesty latausmahdollisuutta. Syystä että tehot helposti satoja kilowatteja hidaslatauksenakin. Eikä käsi ojossa almuja kerjäävät patteriautoilijat itse ole valmiita kuluja maksamaan, vaan aina vingutaan, että pitiäsi kaupungin / naapurien latauspömpelien rakentaminen kustantaa.
Joten mitään ei tapahdu. Ja vatkaimia lataillaan työpaikolla (aamupäivän sähkönkulutushuipun aikaan) tai kauppakeskuksissa illlala (illan sähkönkulutushuipun aikaan). Eli patteriautoilijat tekevät sähkönkulutuspiikeistä entistä suurempia ja kasvattavan hinnanvaihtelua, vaikka vatkaismen kanssa piti käydä tasan päinvastoin.
Ja silti pitäisi sähkö saada aina a) ilmaiseksi tai b) kiinteällä hinnalla, vaikka ladattasiiin 30 c/kWh hintapiikin aikaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkuvasti pitää laittaa autoa johdonpäähän?! Kuulemma lisäksi vielä täytyy käydä palovaarallisen letkun kanssa heilumassa jossain ihme polttonesteasemalla kilometrien päässä kotoa haistelemassa syöpävaarallisia huuruja!
On se kyllä noiden museoautojen kanssa varsinaista touhua. Itse en jaksaisi moista pelleilyä. Täytyy olla rakas harrastus tuo museoautoharrastus.Ei kannata mennä kännissä mihinkään heilumaan, ei kai sähköautollakaan
- Anonyymi
Olen ihmetellyt aivan samaa taloyhtiön pihassa, pitääkö ne autojaan yötä päivää lämpimänä muiden asukkaiden rahoilla. Polttisautoilijat on aikamoisia omaan napaan tujottajia.
- Anonyymi
Oletko kuullut tolppamaksusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kuullut tolppamaksusta.
No joo mutta ei se kata lähellekkään niitä kuluja mitä taloyhtiölle tulee kun autot on roikan päässä kiinni yötäpäivää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo mutta ei se kata lähellekkään niitä kuluja mitä taloyhtiölle tulee kun autot on roikan päässä kiinni yötäpäivää.
Voi teitä, kun niissä on kellokytkin, niin virtaa tulee se 2h yhtä soittoa virtaa ja ei yhtään enempää vaikka illasta asti on johto kiini ja se on siinä niin se kello käänetään niin, että lähtee ennen töihin lähtöä päälle että lämmin auto ja moottori. Eli hyvin taloyhtiön maksut kattaa sen 2h käytön per vuorokausi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi teitä, kun niissä on kellokytkin, niin virtaa tulee se 2h yhtä soittoa virtaa ja ei yhtään enempää vaikka illasta asti on johto kiini ja se on siinä niin se kello käänetään niin, että lähtee ennen töihin lähtöä päälle että lämmin auto ja moottori. Eli hyvin taloyhtiön maksut kattaa sen 2h käytön per vuorokausi.
Pystyykö sen tolpan kellon kääntämään puhelimella?
Vai pitääkö mennä sinne ulos tolpan luokse kääntämään? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pystyykö sen tolpan kellon kääntämään puhelimella?
Vai pitääkö mennä sinne ulos tolpan luokse kääntämään?En ole vuosiin käyttänyt, kun on sähköauto, mutta vois kuvitella että onnistuu kännykällä. Tekniikka ainakin on ollut olemassa jo kauan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pystyykö sen tolpan kellon kääntämään puhelimella?
Vai pitääkö mennä sinne ulos tolpan luokse kääntämään?Vanhoissa systeemeissä ei pysty etäohjaamaan, mutta modernit "lämpötolpat" tosissaan ovat etäohjattavia eli lämmityaika (tai sähkövatkaimen etenamallin lataus) ohjelmoidaan tosiaan kännykkäapilla.
- Anonyymi
Ei ole edes lämmityspaikkaa polttisautolleni. Aina on lähteny käyntiin -30 asteen pakkasillaki. Tosin vara-akkua säilytän sisällä jos ei Faabio joku aamu suostu lähtemään käyntiin kovilla paukku pakkasilla.
- Anonyymi
Tottahan Faabio lähtee käyntiin, sehän voitti hiljan talviautovertailun.
- Anonyymi
Lähteehän se polttiskin aina lopulta käyntiin. Varsinkin jos siinä akkuja vaihdellessa ja nuotiota öljypohjan alla polttaessa on ehtinyt jo kevät tulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähteehän se polttiskin aina lopulta käyntiin. Varsinkin jos siinä akkuja vaihdellessa ja nuotiota öljypohjan alla polttaessa on ehtinyt jo kevät tulla.
Eipä se sähköautokaan liikahda minnekkään hirmupakkasessa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/51c0db84-f123-4e2a-906c-e415e9b46335
Akustossa kiertää ihan sama pakkasneste (glygoli) kuin bensa/diesel autoissaki.
Ja jos se pääsee jäätymään patteriauto jämähtää siihen paikkaan. Polttiksessa glygoli pysyy sulana kunhan vain moottori on käynnissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä se sähköautokaan liikahda minnekkään hirmupakkasessa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/51c0db84-f123-4e2a-906c-e415e9b46335
Akustossa kiertää ihan sama pakkasneste (glygoli) kuin bensa/diesel autoissaki.
Ja jos se pääsee jäätymään patteriauto jämähtää siihen paikkaan. Polttiksessa glygoli pysyy sulana kunhan vain moottori on käynnissä.Kyllä se nyt vaan lähtee aina liikkeelle kovimmassakin pakkasessa nikottelematta tuo sähköauto. Huomaa ettet tiedä asiasta mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan lähtee aina liikkeelle kovimmassakin pakkasessa nikottelematta tuo sähköauto. Huomaa ettet tiedä asiasta mitään.
Eipä vaan lähde sähköauto liikkeelle -40 asteen pakkasessa niinkuin tuossa linkissä sanottiin. Huomaa ettei patteripelle tiedä autoista passkan vertaa !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä vaan lähde sähköauto liikkeelle -40 asteen pakkasessa niinkuin tuossa linkissä sanottiin. Huomaa ettei patteripelle tiedä autoista passkan vertaa !
Kyllä se nyt vaan lähtee, sinä et vaan tiedä aiheesta mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan lähtee aina liikkeelle kovimmassakin pakkasessa nikottelematta tuo sähköauto. Huomaa ettet tiedä asiasta mitään.
Kyllä se lähtee liikkeelle, mutta Ranget katoa akusta ja toiminta matkat lyhenee rajusti. Lämmittimen käyttö on pois toiminta matkasta, mutta lämmittimen käyttö ei polttisautoissa vaikuta mitään toiminta matkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä vaan lähde sähköauto liikkeelle -40 asteen pakkasessa niinkuin tuossa linkissä sanottiin. Huomaa ettei patteripelle tiedä autoista passkan vertaa !
Kerran on eläissäni ollut Vantaalla -39 astetta pakkasta, ja nyt olen vasta 75-vuotias. En paljoa sijoittaisi siihen, että auto ei jäisi pihaan -40 pakkasella. Silloin ollaan se päivä sisällä lämpimässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerran on eläissäni ollut Vantaalla -39 astetta pakkasta, ja nyt olen vasta 75-vuotias. En paljoa sijoittaisi siihen, että auto ei jäisi pihaan -40 pakkasella. Silloin ollaan se päivä sisällä lämpimässä.
Suomea on muuallakin kuin Vantaalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomea on muuallakin kuin Vantaalla.
Kittilässä on aina kovat pakkaset ja ennätykset paukkuu talvisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kittilässä on aina kovat pakkaset ja ennätykset paukkuu talvisin.
Kittilässä asuu 0,12% suomalaisista, joten suurinta osaa suomalaisista tuo asia ei kosketa millään tapaa. Tuolla asuvat osaavat varmasti ottaa pakkasen huomioon normaalissa elämässä.
- Anonyymi
Minulla on aina plugari johdolla kiinni. Sähkön hinnasta riippuen se latautuu heti, tai yön halpoina tunteina. Näin kylmällä pistän sen kännykällä lämpenemään muutama minuutti ennen lähtöä, ja auto on lämmin heti sisään mennessä. Paljon kätevämpää, kuin edellinen dieselauto Webastolla.
- Anonyymi
Kyllä se lämmitys onnistuu Webastollakin ihan yhtä helposti kännykällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se lämmitys onnistuu Webastollakin ihan yhtä helposti kännykällä.
Juu ei onnistu yhtä helposti. Ja se webasto toimii jos toimii, sitten JOS toimii niin paljon huonommin kuin sähköauton esilämmitys, ja kauhea käry leviää ympäristöön. Paljon ongelmia webastojen kanssa, vaativat usein huoltoa ym.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ei onnistu yhtä helposti. Ja se webasto toimii jos toimii, sitten JOS toimii niin paljon huonommin kuin sähköauton esilämmitys, ja kauhea käry leviää ympäristöön. Paljon ongelmia webastojen kanssa, vaativat usein huoltoa ym.
Sähköauto ei ole päästötön vaikka useimmilla on sellanen kuvitelma olemassa. Pahinta on lasten pakkotyö jotka kaivaa sähköautojen akkujen koboltin käsin maasta vaarallisissa oloissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto ei ole päästötön vaikka useimmilla on sellanen kuvitelma olemassa. Pahinta on lasten pakkotyö jotka kaivaa sähköautojen akkujen koboltin käsin maasta vaarallisissa oloissa.
Sähköauton akku painaa 500kg per auto ja koboltin tarve on suuri, jos taas verrataan jotain kännykän akkua, niin 500kg saa latoa aika kasan akkuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ei onnistu yhtä helposti. Ja se webasto toimii jos toimii, sitten JOS toimii niin paljon huonommin kuin sähköauton esilämmitys, ja kauhea käry leviää ympäristöön. Paljon ongelmia webastojen kanssa, vaativat usein huoltoa ym.
Webastoi toimii ilman lämmitystolppaakin.
Tyypillinen "sähköauto" on lataushybridi ja näissä kaikissa ei todellakaan ole esilämmitysmahdollisuutta! Siis muutoin kuin asentamalla autoon lohko+sisätilanlämmitin. Lisäksi ainakin tollolootiin pitää asentaa vielä erikseen laturi 12 V akulle, koska näillä on hupaisa tyyli tyhjentää 12 V akku, jolloin koko keksistö ei lähde käyntiin, vaikka ajoakussa virtaa piisaisikin.
Sitten onkin huippukätevää, kun tarvii illalla kytkeä SEKÄ latausjohto ETTÄ lämmittimen johto + kaupan päälle lämmittimen ajastus. Näin siis itäautojen (KIA yms) kanssa.
Täyssähköautoissa useimmiten on esilämmitysmahdollisuus, mutta 8 A hätävaralaturin kanssa ei teho riitä sekä lämmitykseen että lataukseen. Ja jos sitä tolppapaikkaa ei ole ensinkään, niin sitten kaikki ajoakun kanssa ja range -50 % kesäkeliin verrattuna. Joka äkkiä tarkoittaa, ettei akku kerkiä latautumaan täyteen yön aikana, jos tarjolla on vain 1x8 A lataus. Eli muutama päivä ajoa pakkasella ja sitten ei enää tarvikaan ajella, kun sähkö loppu, vaikka auto yöt latauksessa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9bc059f8-d8fc-4a1e-b8d6-070bd52e80f1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akku painaa 500kg per auto ja koboltin tarve on suuri, jos taas verrataan jotain kännykän akkua, niin 500kg saa latoa aika kasan akkuja.
Ei riitä 500 kg. Sähköautot ovat ainakin 600 kg painavampia kuin vastaanvankokoiset polttomoottoriautot. Vaikka autosta saa siis rapsia polttoainetankin ja polttomoottorin pois... eli voi se akku olla lähempänä 700-800 kg. järjetön määrä luonnonvaroja kiinni näissä kertakäyttötuotteissa. Romutukseenhan nämä menee oitin, kun tulee pienikin kolhu pohjaan. Halvempaa kuin yrittää korjata!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei riitä 500 kg. Sähköautot ovat ainakin 600 kg painavampia kuin vastaanvankokoiset polttomoottoriautot. Vaikka autosta saa siis rapsia polttoainetankin ja polttomoottorin pois... eli voi se akku olla lähempänä 700-800 kg. järjetön määrä luonnonvaroja kiinni näissä kertakäyttötuotteissa. Romutukseenhan nämä menee oitin, kun tulee pienikin kolhu pohjaan. Halvempaa kuin yrittää korjata!
500kg
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei riitä 500 kg. Sähköautot ovat ainakin 600 kg painavampia kuin vastaanvankokoiset polttomoottoriautot. Vaikka autosta saa siis rapsia polttoainetankin ja polttomoottorin pois... eli voi se akku olla lähempänä 700-800 kg. järjetön määrä luonnonvaroja kiinni näissä kertakäyttötuotteissa. Romutukseenhan nämä menee oitin, kun tulee pienikin kolhu pohjaan. Halvempaa kuin yrittää korjata!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ei onnistu yhtä helposti. Ja se webasto toimii jos toimii, sitten JOS toimii niin paljon huonommin kuin sähköauton esilämmitys, ja kauhea käry leviää ympäristöön. Paljon ongelmia webastojen kanssa, vaativat usein huoltoa ym.
Minkälaisia Webastoja teillä oikein on , kun toiminta ei ole varmaa ja huoltaakin pitää ? Edellisessä autossani , jonka ostin 67 tkm ajettuna ja myin 220 tkm ajettuna oli Webasto joka toimi aina kaukosäätimellä , ajastimella tai automaattisesti . Mitään huoltoa ei tarvittu .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkälaisia Webastoja teillä oikein on , kun toiminta ei ole varmaa ja huoltaakin pitää ? Edellisessä autossani , jonka ostin 67 tkm ajettuna ja myin 220 tkm ajettuna oli Webasto joka toimi aina kaukosäätimellä , ajastimella tai automaattisesti . Mitään huoltoa ei tarvittu .
Ongelmat tulee eteen lähinnä tapauksissa joissa auto käyttää lämmitintä ajon aikana automaattisesti lisälämmitykseen, ja jos tuota toimintoa ei saa kytkettyä pois. Varsinkin pätkäajossa tuo nokeaa lämmittimen jopa vuodessa-parissa tukkoon kun lämmitin käy jatkuvasti vain muutaman minuutin syklejä.
Oikein käytettynä, eli lähinnä se että lämmitintä käytetään säännöllisesti välillä myös kesällä, ja annetaan käydä kerrallaan vähintään 15 minuuttia niin ongelmia harvemmin tulee.
- Anonyymi
puolituntia on ok
- Anonyymi
Johtojumppaa jatkuu vain korkeintaan 6kk. Sähköautolla johtojenkkaa hypitään koko vuoden ympäri.
- Anonyymi
... mutta tankilla ei tarvitse koskaan ottaa sitä haisevaa polttoaineletkua käteen.
- Anonyymi
Vuokrakasarmienn pihalla vanhat Toyotat piuhassa, kun ulkolämpötla laskee alle +5 C.
- Anonyymi
Sehän on ihan oikein se +5 ja siitä lähtee sillon alku päästöt pieneksi ,kun lämmitin alussa vähentää päästöjä ja kun kone lämpiää nopeasti, niin Kat alkaa toimia pakoputkessa nopeasti ja poistaa päästöjä sillon hyvin. Tämä on tutkittu juttu.
- Anonyymi
Polttis lämpenee hitaasti ja matkustamo on muuten kuin jäätynyt helvetti. Sähkölämmittimellä saa perseen ja joissain jopa ratin lämpimäksi muutamassa minuutissa jos auto lähtee käyntiin ilman lämmitystä, eli parasta on laittaa auto piuhan päähän lämmitykseen, että käynnistyy ja lisälämmittimellä saa matkustamoa hieman lämmitettyä.
- Anonyymi
Autoilu talvella on pukeutumiskysymys. Ei tulis mieleenkkään lähteä ajelemaan jossain "speedoissa" -30 asteen pakkasessa, oli auto sitten 100 000 euron polttis tai sähköauto niin kumpikin saattaa hyytyä paukkupakkasessa. Kannattaa lukea allaoleva juttu niin ymmärtää patteriautoilun realiteetit.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/-31-astetta-nain-sahkoauto-toimii-rajussa-pakkasessa-huomioi-tarkeat-seikat-hiihtolomareissulla/8d699cef-84dd-4b31-a32d-bf3069399c19
"...Sähköauto on talviautona kaksijakoinen. Toisaalta, se lämpiää niin nopeasti, että jäätynyt hiihtäjä sulaa ptc-vastuksien ja ilmalämpöpumpun, sekä istuin- ja rattilämmityksen tuomasta hehkusta minuutissa. Mutta ongelmiakin piisaa..." - Anonyymi
Kyllä bensa autot lämpiää hyvin kovilla pakkasilla, eikä palella tarvitse. Dieselit on eri juttu, mutta usein niissä lämmityskanavissa sähkönen lisä lämmitys saadaan lisälämpöä ja webasto hoitaa asian hyvin.
- Anonyymi
Kyllä se on 2h max vaan päällä se lämmitys esim. Taloyhtiöiden tolpissa. Johto vaan laitetaan illalla kiini, niin töihin lähtö esim. klo 6, niin lämmöt napsahtaa kellokytkimestä klo. 4 päälle ja auton moottori on lämmin ja auton sisätilat ja joissain lataa samalla 12v käynnistysakku. Eli kulutus on siinä 2-2.5kw/h . Kyllä voi lähteä kylmälläkin autolla liikkeelle ei ongelma, mutta säästää moottoria, kun öljyt ja vedet lämpiää valmiiksi sähköllä, niin säästää autoa ja on miellyttävämpi lähteä töihin.
- Anonyymi
Hyvää harjoitusta sähköautoon siirtymiselle tuo johdossa roikuttaminen ;-)
Bensa--autoilla tuo lämmitys johtuu lähinnä muinaismuistista: luulevat vieläkin autojen tarvitsevan esilämmitystä, kuten viime vuosituhannella joskus oli asian laita. Ja kun isä tai pappa aina sanoi, että moottori kärsii kylmäkäynnistyksestä.
Dieseleillä taas tuo on vain osoitus siitä, että niitä ei ole tarkoitettukaan tänne kylmään pohjolaan!- Anonyymi
Eipä sitä sen käynnistymisen vuoksi lämmittää tarvitse, mutta yksinkertaisesti lämpimään ja/tai nopeammin lämpenevään autoon on mukavampi mennä. Ja kyllä se varsinkin bensa-autossa myös pienentää kulutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä sitä sen käynnistymisen vuoksi lämmittää tarvitse, mutta yksinkertaisesti lämpimään ja/tai nopeammin lämpenevään autoon on mukavampi mennä. Ja kyllä se varsinkin bensa-autossa myös pienentää kulutusta.
Yksi kylmä startti - 25 pakkasella kuluttaa saman moottoria, kun ajetaan 1000km käynti lämpöisellä moottorilla. Sillä se auton moottori kannattaa lämmittää aina +5 alaspäin, niin moottori kestää todella pitkään, eikä tule niitä ongelmia. Lämmin auto on myös turvallinen liikenteessä, kun ikkunat on sulat.
- Anonyymi
Tarkastakaahan sähköautoilijat nyt talven tullessa sähköntoimittajilta, onko talvilaatua missä ja milloin saatavilla. Mukaanlukien kotitolppa. Viime talvena kesälaatu yllätti monet sähköautoilijat rangen puolittuessa.
Oktaaviluku on syytä tarkistaa töpselistä ympäri vuoden. Oikea käämiin sopiva oktaaviseos mahdollistaa sähköauton häiriöttömän kulun myös moottoritienopeuksissa.- Anonyymi
Ai kun oli hauskaa ja viiltävää tekstiä, melkoinen talent asialla jälleen. Sinulla on edessäsi loistava tulevaisuus ihan missä tahansa haluat uraa tehdä, ehkä Perussuomalaisena poliitikkona olisit Suomelle suureksi eduksi
- Anonyymi
Kiitos kehuista. Tekoäly poisti aiemman kommenttini.
- Anonyymi
Ei haittaa, kun tolpasta menee se pieni kk-maksu käytti tai ei.
- Anonyymi
Koko ajan? Joulukuusta helmikuuhun ehkä 5-10 kertaa kuukaudessa on johto kiinni. Sähköautoissa näyttää olevan kesälläkin piuha kiinni.
- Anonyymi
Samaa kivihiilelläkin tehtyä sähköä täällä Helsingissä menee piuhaa pitkin myös sähköautoon, tosin paljon enemmän kuin polttisautoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623862Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493020Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312951Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3722021- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101146Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27969- 47941
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109940