tubeless renkaat

Anonyymi-ap

Kokemuksia sisärenkaattomasta vaihtoehdosta? Kuulostavat ensin hyvältä ja edistykseltä, mutta kun lukee tarkemmin mitkä kaikki ehdot pitää täyttyä niitä käytettäessä, tulee reaktiona että ei ikinä tubeless-renkaita. Brompton G Lineenkin on välttämättä pitänyt tulla tubeless-renkaat, mikä vähentää lisää intoa ostaa se pyörä sen korkeasta hinnasta huolimatta.

32

602

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pyöräteollisuus ei suosi kustannustehokkaita ratkaisuja loppukäyttäjälle. Mahdollisimman monimutkainen, hankala ja kallis on parempi vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Mikään teollisuus ei suosi. Yhteiskunta perustuu jatkuvaan kuluttamiseen ja uuden ostamiseen.


      • Kannattaa muistaa että kohtuullisen harva uusi kaupasta ostettava pyörä on tubeles kaupasta ostettuna vaan ostaja useimmissa tapauksissa itse tekee päätöksen kyseisestä muutoksesta, lukuisilla valmistajilla on osat niin että kyseinen muutos on tehtävissä ilman isoja investointeja.

        Ja kannattaa muistaa että tubeles setup:lla on etuja mitä ei sisärenkaallisella vaihtoehdolla ole, eli kyky tukkia pienehköt reijät sekä että niillä pystyy ajamaan pienemmillä paineilla ilman rengasrikon vaaraa kuin mitä sisärenkaallisilla (tämä lähinnä maastoajoa silmälläpitäen.

        JA tuo tubeles ei ole mikään "jokapöyräilijän" juttu vaan enemmän harrastepuolta.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattaa muistaa että kohtuullisen harva uusi kaupasta ostettava pyörä on tubeles kaupasta ostettuna vaan ostaja useimmissa tapauksissa itse tekee päätöksen kyseisestä muutoksesta, lukuisilla valmistajilla on osat niin että kyseinen muutos on tehtävissä ilman isoja investointeja.

        Ja kannattaa muistaa että tubeles setup:lla on etuja mitä ei sisärenkaallisella vaihtoehdolla ole, eli kyky tukkia pienehköt reijät sekä että niillä pystyy ajamaan pienemmillä paineilla ilman rengasrikon vaaraa kuin mitä sisärenkaallisilla (tämä lähinnä maastoajoa silmälläpitäen.

        JA tuo tubeles ei ole mikään "jokapöyräilijän" juttu vaan enemmän harrastepuolta.

        Bromptonin kaltaisessa pyörässä sen käyttötarkoitus huomioiden ei tubelesille tai sen valmiudelle luulisi olevan mitään tarvetta. Ei sen tämä uusinkaan G Line malli ole mikään maastopyörä, johon tarvittaisiin mahdollisuus ajaa alemmilla rengaspaineilla sekä että muka myös tarvittaisiin itsepaikkautuvuuden ominaisuus.


    • Bromptonen G-line;hän toimitetaan asiakkaalle ihan 2normaalina" sisärenkaallisena pyöränä, mutta se on "Tubeles ready", eli kiekot ja rengas sellaisia että ne ovat muutettavissa tubeles kokoonpanoon suhteellisen helposti joka yleensä tarkoittaa (hieman valmistajakohtaisia eroja) tubeles venttiileiden sekä tubeles vannenauhan asentamista.
      Mutta tuo Tubeles yhteensopivuus ei vaadi millään tavalla ettei pyörällä voi ajaa normi sisärenkaallisena.

      • Anonyymi

        Selvä. Hyvä jos asia on noin.


    • Anonyymi

      Tubeles on huono keksintö, hyvä että joku tuo asian rohkeasti anonyyminäkin esille kaikkien nähtäville. Olin ajatellut hankkia Rema TipTop osakkeita mutta yleistyvä tubelesvillitys uhkaisi omistusten kasvupotentiaalia.

      • Anonyymi

        Juu, eihän autoissakaan ole käytössä tubleless renkaita, koska ovat niin huonoja.

        Sarkasmia(ko)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eihän autoissakaan ole käytössä tubleless renkaita, koska ovat niin huonoja.

        Sarkasmia(ko)?

        Kaadatko autonrenkaisiin litkua kukauden välein että pysyvät toimintakuntoisina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaadatko autonrenkaisiin litkua kukauden välein että pysyvät toimintakuntoisina?

        Riippuu siitä, missä ajaa. En autollani aja maastossa. Jos ajaisin, niin kenties litku olisi paikallaan. Autojen osalta on tosin kehitetty muitakin tekniikoita asian suhteen, jotka mahtuvat renkaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä, missä ajaa. En autollani aja maastossa. Jos ajaisin, niin kenties litku olisi paikallaan. Autojen osalta on tosin kehitetty muitakin tekniikoita asian suhteen, jotka mahtuvat renkaaseen.

        Pyöräänpä kaadat. Tässäkin nähdään että kovin kehittymätön on vielä normaaliin käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eihän autoissakaan ole käytössä tubleless renkaita, koska ovat niin huonoja.

        Sarkasmia(ko)?

        Ei sarkasmia, vaan helvetin huono rinnastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sarkasmia, vaan helvetin huono rinnastus.

        Tubeless kuin tubeless. Sama periaate.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tubeless kuin tubeless. Sama periaate.

        Mutta ei toimi rinnastuksena auton ja fillarin välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei toimi rinnastuksena auton ja fillarin välillä.

        Toimii, sillä molempien asennuksessa vaseliini on valttia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eihän autoissakaan ole käytössä tubleless renkaita, koska ovat niin huonoja.

        Sarkasmia(ko)?

        Häh? Onko jossain vielä autonrenkaita joissa sisärenkaat erikseen? Nehän on käytännössä kaikki tubeless ollu jo pitkään


    • Anonyymi

      🎈Vahvistetut ilmapallot ois kivoi.

    • Anonyymi

      Talvipyörään ei tupelekseja, tuottavat -20 yllättäviä ongelmia.

    • Anonyymi

      Kannattaa muistaa, että renkaiden asennusta vanteelle helpottaa, jos niiden reunaan sipaisee aimo annoksen vaseliinia. Silloin ne lumpsahtavat paikoilleen liki itsestään.

    • Kerrotko vielä niistä "kaikista ehdoista" mitkä pitää täyttyä tubeless vaihtoehdolla ajaessa.
      Noh, tietysti niin renkaan kuin kiekon pitää olla rakenteeltaan sellaisia että tubeless vaihtoehto toimii niiden kanssa ja uutta tubeless nestettä pitää lisätä renkaan sisään aika-ajoin kun vanha neste hieman kuivuu ajan kuluessa. Mutta mitä ne muut ehdot ovat joiden takia tuo "ei ikinä tubeles-rankaita" tulee, kun kirjoituksestasi ei juuri mitään tuollaista selviä.

      • Anonyymi

        Renkaan kiinnitys liimauksella, rengaspaineet joita täytyy säännöllisesti vahtia, vaadittava tubelesventtiili, litkujen säännöllinen lisääminen renkaan sisään. Siinä tarpeeksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Renkaan kiinnitys liimauksella, rengaspaineet joita täytyy säännöllisesti vahtia, vaadittava tubelesventtiili, litkujen säännöllinen lisääminen renkaan sisään. Siinä tarpeeksi?

        Lisäksi tominta rengasrikon sattuessa tienposkessa kun se ei 100 prosenttisesti rengasrikoja estä. Kun litku on renkaan ulkopuolella, se ei paikkaa.
        Paljon uuden opettelua siksi että sisurinvaihto tienposkessa pelottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Renkaan kiinnitys liimauksella, rengaspaineet joita täytyy säännöllisesti vahtia, vaadittava tubelesventtiili, litkujen säännöllinen lisääminen renkaan sisään. Siinä tarpeeksi?

        Ei tuota rengasta liimata vanteeseen, muuten kyllä.
        Eikö rengaspainetta "vahdita" sitten sisärenkaallisenkin kanssa? Tuo tubeless han ei ole "maksiskaan" alhaisilla paineilla ajaessa.

        Mutta tuo aika-ajoin tapahtuva (2-3kk välein) nesteen lisäys nyt on ainoa "ylimääräinen" toimenpide verrattuna sisärenkaalliseen vaihtoehtoon sen jälkeen kun tubeless käyttöönotto on tehty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi tominta rengasrikon sattuessa tienposkessa kun se ei 100 prosenttisesti rengasrikoja estä. Kun litku on renkaan ulkopuolella, se ei paikkaa.
        Paljon uuden opettelua siksi että sisurinvaihto tienposkessa pelottaa.

        Pitää tajuta että ei tuo rengasrikko ole ainoa syy miksi tuo tubeless otetaan käyttöön, kuten oli jo kerrottukkin, niin maastoajossa se mahdollistaa alempien rengaspaineiden käytön kuin mitä sisärenkaallisesti ajaen.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Pitää tajuta että ei tuo rengasrikko ole ainoa syy miksi tuo tubeless otetaan käyttöön, kuten oli jo kerrottukkin, niin maastoajossa se mahdollistaa alempien rengaspaineiden käytön kuin mitä sisärenkaallisesti ajaen.

        Kyllä, tosin keskenään kontaktissa olevien vanteen reunan ja renkaan syrjän väliin kannattaa levittää aimo annos vaseliinia, niin rengas istuu jouhevasti paikoilleen.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ei tuota rengasta liimata vanteeseen, muuten kyllä.
        Eikö rengaspainetta "vahdita" sitten sisärenkaallisenkin kanssa? Tuo tubeless han ei ole "maksiskaan" alhaisilla paineilla ajaessa.

        Mutta tuo aika-ajoin tapahtuva (2-3kk välein) nesteen lisäys nyt on ainoa "ylimääräinen" toimenpide verrattuna sisärenkaalliseen vaihtoehtoon sen jälkeen kun tubeless käyttöönotto on tehty.

        Venttiilin täytyy olla tubelesskäyttöön tarkoitettu, vannenauhan pitää olla ilmatiivis sekä sen itsepaikkautuvuus-liuoksen määrä pitää olla oikea, sitäkin pitää ilmeisesti lisäillä aika-ajoin. Ja mitä tekee esim. Brompton G Linessa normaalia alemmilla rengaspaineilla, ei mitään.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Pitää tajuta että ei tuo rengasrikko ole ainoa syy miksi tuo tubeless otetaan käyttöön, kuten oli jo kerrottukkin, niin maastoajossa se mahdollistaa alempien rengaspaineiden käytön kuin mitä sisärenkaallisesti ajaen.

        Brompton käsittääkseni ei ole maastopyörä niin siitä vinkkelistä vastasin.
        Maastopyöriin tuo litkuttaminen taitaa soveltua parhaiten ja olla ongelmattominta. Itsellänikin on maastopyörässä tubeless mutta gravelissa olen palannut sisureihin ja maantiepyörässä en ole koskaan tubelesiin mennyt vaikka kiekot on valmiiksi teipatut tuota varten.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Pitää tajuta että ei tuo rengasrikko ole ainoa syy miksi tuo tubeless otetaan käyttöön, kuten oli jo kerrottukkin, niin maastoajossa se mahdollistaa alempien rengaspaineiden käytön kuin mitä sisärenkaallisesti ajaen.

        Rengasrikko ja painonsäästö lienee suurimmat syyt tubelessin käyttöön. Etua saadaan myös rullaavuudesta. Maastokäytössä pienempi paine aiheuttaa omat ongelmansa. Saadaan enemmän pitoa mutta vauhdikkaammassa menossa tulee ongelmaksi snake bite ja jopa vanteiden kestävyys. Tästä syystä monet käyttää inserttejä. Rengasrikon voisi kyllä laittaa lainausmerkkeihin. Litku paikkaa ainoastaan pienen reiän. Perus harrastajalle en tubelesia suosittele jos sitä ei välttämättä halua. Netti on täynnä videoita joissa kokeneet pyöräilijät tuskailevat tubeless ongelmien kanssa. Perinteisellä sisurilla elämä on helpompaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi tominta rengasrikon sattuessa tienposkessa kun se ei 100 prosenttisesti rengasrikoja estä. Kun litku on renkaan ulkopuolella, se ei paikkaa.
        Paljon uuden opettelua siksi että sisurinvaihto tienposkessa pelottaa.

        Tubeleksiin on niitä "kamelinpa-ska" tiivistetulppia joilla saa isommat reijät tukkoon, kylkirepeämiin on tarjolla jotain erikoispaikkoja myös. Nämä sekä pumpun kun unohtaa niin kävelyhommiksi menee rengasrikon sattuessa.


    • Anonyymi

      Käytin tubeja mutta vaihdoin sisureihin koska kyllästyin nesteiden kanssa pujailuun. Paljon helpompi vaihtaa päällikumit kun on sisurit.

    • Anonyymi

      Toisen tubeless Ice Spikerin sain tänään alle. Toisen kanssa piti luovuttaa. Samat renkaat on ollut alla kolmena talvena ja aina melkoista taistelua etenkin toisen renkaan kanssa. Saa nähdä jaksanko huomenna taistella.
      Sen jo tiedän että palaan sisurirenkaaseen maasturissakin. Ei tule niin paljoa ajettua enää.
      Sisurirenkaan laitto vanteelle on parin minuutin homma ollut tänä vuonna muissa pyörissä useammallakin eri renkaalla.

      • Anonyymi

        Juu, helppo homma vaseliinin avulla!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      62
      5182
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3457
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe