Hei Kaikille.
Epäilen jo omaa mielenterveyttäni. Mulla on ystävä jolla on ainakin sanotaan jonkun verran narsistisia piirteitä mm. empatianpuute, kokee olevansa etuoikeutetumpi kuin muut, hyvin itsekeskeinen, manipuloiva. On myös hyviäkin puolia silloin kun niitä haluaa näyttä. Ja vaikka kuinka tyhmältä kuulostaa ja minun sisin on sanonut, että ystävyys ei ole tasapuolinen ja joskus on epämiellyttäviä tilanteita, niin olen halunnut olla hänen ystävä kaikesta huolimatta ja yrittänyt hyväksyä asioita. Unohtaa hänen ilkeitä sanoja. Ymmärtää.
Olemme tunteneet yli 20 vuotta ja hän on lapseni kummi. Minua on vaivannut vastavuoroisuuden puute viimeaikoina. Ennen sitä ei asiaa ollut. Nykyään olen ainoa joka soittaa kuulumiset ja sopii näkemiset ja tulen 40km päähän tapaamaan. Hän yleensä soittaa jos tarvitsee rahaa tai soittaa pikapuheluita päihtyneenä ja en saa mitään selvää "sössötyksestä". No, sen mä ymmärrän että joskus voi käydä niin että elämäntilanteet on erilaisia ymym ja aina ei "nallekarkit" mene tasan.
Noh, puhelumme aikana keräsin rohkeuden ja mainitsin asiasta, että saa "minullekin soitella joskus ja tulla/kutsuu kylään". Ja minun on vielä todella vaikea puhua joistain asioista koska pelkään konflikteja ym mahdollisia juttuja. Hän puhelussa vähän hermostui eikä ymmärtänyt asiaa niin tarkensin, mutta mahdollisimman kiltisti ja asiallisesti koska niinkuin mainitsin niin olen konfliktipelkuri. Hän raivostui täysin, siis ihan älyttömästi ja haukkui minut täysin ja sanoi, että olen itsekäs ja ettei jaksa kuunnella minua. Eli sekunneissa - olin paha ihminen, joka kehtasi sanoa mikä joskus hiertää mieltä. En ole mielestäni ollenkaan itsekäs. Säikähdin asiaa kovasti ja yritin ottaa selvää saatanko olla ymym. En kyllä itseäni tunnista eikä kukaan muukaan. Olen mielestäni enemmänkin alistuvainen ja yliymmärtäväinen muita kohtaan. Jopa kiltti ja arvostan tasa-arvoisuutta. Tuntuu etten ymmärrä enään teinkö väärin kun mainitsin edes asiasta. Sanooko kukaan sellaisista asioista ystävilleen? Teinkö väärin? Olenko sittenkin itsekäs kun sanoin niin?
Huono ystävä?
2
208
Vastaukset
- Anonyymi
Hei,
Kuulostaa siltä, että hän elää vaikeita aikoja. Elämässä voi olla vaikeaa, masennusta ja muita ongelmia. Silloin ei riitä jaksaminen yhteydenottoon, vaikka haluaisi. Masennus, uupumus, alkoholin käyttö… kannattaa ymmärtää, eikä kääntää selkää.
Kysyä mitä oikeasti kuuluu? Voisiko löytää uutta iloa elämään, harrastuksia, matkustelua, ulkomaille muutto? Jotain. Älä syytä itseäsi, vaan ymmärrä, että niiden sanojen takana ei ole kyse sinusta, vaan huonosta olosta. Hän tarvitsee tukea. Auta häntä näkemään elämän ainutlaatuisuus tässä hetkessä, löytämään iloa ja luomaan uutta sisältöä elämään.- Anonyymi
Juuri noin yhdessä vaiheessa ajattelin ja kysyinkin, että mitä hänelle oikeesti kuuluu. Silloinkin tuli tosi outo reagointi häneltä. Hän siis epäili minun tarkoitusperiäni silloin. Ja ihmetteli, että pitäiskö hänellä sitten olla jotain huonosti. Kuulemma moni häneltä yhtäkkiä noin kyselee. Oli todella loukkaavaa silloinkin. Ajattelin kuitenkin että hänellä on mahdollisesti jotain vainoharhaisuutta päihteiden käytöstä ja yritin siinäkin ymmärtää. Tälläisiä tilanteita on ollut paljon niin ei sitä enään tiedä mitä uskaltaa sanoa. En puhunut mitään selänkääntämisestä. Minua vaan alkoi ahdistaa kun aloin epäilemään jo omaa mielenterveyttäni. Ja siksihän kirjoitin jonnekin, jotta voisin purkaa asiaa. Sen tiedän että jos joku masentunut niin ei jaksa pitää yhteyttä. Se on täysin ymmärrettävää. Hän kuitenkin pitää muiden kanssa ihan normaalisti yhteyttä, tosin sellaisten kanssa joilta saa päihteitä tai hyötyä, mutta kuitenkin. Kelasin paljon enemmän joskus kun minulla oli rahaa ja tarjosin ravintoloissa juomia tai ruokia ja monesti suostuin maksaa. Nyt minulla on lapsia ja raha menee niihin enkä käy missään ravintoloissa. Ainoa mitä voin antaa hänelle on tukea ja huomiota. Taisin tulla hänelle hyödyttömäksi. Silti porskuttelin mukana koska välitän ystävästä. Joskus vaan mietin että millä hinnalla sitä oikein teen... Mielenterveyteni hinnalla? En osaa sanoa itsekkään.. Täytyy miettiä. Kiitos näkökulmasta😊
- Anonyymi
Minulla on miespuolinen ystävä, ollut jo 3 vuotta Kaikki on mennyr hyvin tähänasti. Nyt olen hänelle vain pelkkä piika joka käyn pitämässä hänen huushollinsa kunnossa. Ja silloin vain käyn kun hän ei ole kotona.Enää hän ei käy luonani ja emme kulje yhdessä kuin kaupassa.Silti hän sanoo, että olemeeme tosi hyviä ystäviä keskenämme.Hänellä on toinenkin ystävä jonka kanssa käy ajelulla , kylässä hänen luonaan. ostaa kukkia ja suklaata..Tämän ystävän kanssa soitellaan ja tekstaillaan , minun kanssa vain silloin kun pitää mennä siivoamaan ja kauppaan.Tunnen tämän hänen ystävänsä joka pitää vain ystävääni pelkkänä kaverina ja seurustelee itse tosi mukavan miehen kanssa. Varo ettei ystävyydelle käy näin kun minulle on käynyt
- Anonyymi
Jätä tällainen ns. ystävä. Hän on pelkkä hyväsikäyttäjä
- Anonyymi
Tuo ihminen ei ole ystävä ei edes täytä kaveri ominaisuuksia.
Parasta kun keskittäydyt muihin tuntemiisi ihmisiin tai alat etsiä ystäviä aivan toisenlaisista ihmisistä. Taito erottaa hyväksikäyttäjät ja henkiset piinaajat on täydellisen tarpellinen ominaisuus näinä päivinä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769