Hei mulla olis tällänen simppeli kysymys.
Olen yrittänyt vähentää rasvaprosenttia lähiaikoina ja olen päätynyt 1500 kcal diettiin. Eli kalorivajeeseen ja olen syönyt terveellisesti, tulos näkyy rasvan palamisena
Mutta mitä jos syön tuon saman määrän kaloreita päivässä vaikkapa roskaruokaa? Palaako rasva samalla tavalla vai vaikeutuuko tämä?
Rasvan polttaminen
4
70
Vastaukset
- Anonyymi
Useat tutkimukset ovat osoittaneet syötyjen kalorien määrän ratkaisevan painonpudotuksen, ei se, tulevatko ne rasvasta, hiilihydraateista ja proteiineista.
Joten energian näkökulmasta, kyllä, kaikki kalorit ovat samanarvoisia. Yhden rasvakalorin energiamäärän ja yhden proteiinikalorin energiamäärän välillä ei ole eroa.
Mutta keho ei käsittele kaloreita vaan ruokaa sillä erilaiset ruoat kulkevat erilaisten biokemiallisten reittien läpi. Ja ne erilaiset reitit määräävät, johtaako yksi kalori syömään toisen vai tekeekö kylläiseksi. - Anonyymi
>>> olen päätynyt 1500 kcal diettiin ... eli kalorivajeeseen. <<<
Se on hyvä päätös.
Kaikki ruoka ei ole tasa-arvoista. Kroppa ottaa energian sieltä, mistä sitä helpoiten saa.
1. Ruuan nopeat hiilihydraatit
2. Ruuan hitaat hiilihydraatit
3. Ruuan rasvat
4. Ruuan proteiini
5. Kropan omat glykogeenivarannot
6. Kropan omat rasvavarannot
7. Lihasten sisältämä proteiini, josta ei tietenkään haluta luopua.
--
Hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat pilkkoutuvat ohutsuolessa. Hiilihydraatti pilkkoutuu yksinkertaisiksi sokereiksi, Proteiinit pilkkoutuvat aminohapoiksi ja rasvat glyseroliksi ja rasvahapoiksi. Paksusuolessa suolat ja vesi otetaan talteen verenkiertoon. Paksusuolessa bakteerit hajottavat kuituja ja valmistavat B-vitamiineja ja K-vitamiinia. Lihasten kasvuun tarvitaan uusia proteiineja, joita solut rakentavat aminohapoista. Rasvahapoista ja glyserolista solut rakentavat rasvoja, joita tarvitaan solukalvoissa, ihon ja sisäelinten suojaksi ja vararavinnoksi. Lihaksissa ja maksassa hiilihydraattien varastomuoto on glykogeeni. Elimistö voi hajottaa lihaksissa olevaa glykogeenia niiden energiaksi. Maksassa glykogeeni hajoaa glukoosiksi, kun veren glukoosipitoisuus eli verensokeri alkaa pienentyä aterioiden välillä.
Monimutkainen systeemi siis.
--
Onko ruuan suhteen kaikki ja aina aivan samaa? Ei tietenkään ole.
Ihmisen tehtävä on rajoittaa ja hidastaa prosessia, jolla energiaa jaetaan ohutsuolesta eteen päin. Jos haluaisi päästää kropan ja varsinkin vatsalaukun ja ohutsuolen päivän ajan helpolla, kannattaisi syödä valkoista leipää, pullaa, wienereitä, voisarvia ja sokeria lusikalla sekä juoda sokeroitua mehua ja limsaa. Kaikki energia imeytyy jo ohutsuolen alkuosassa ja paksusuoli, aivot ja vatsalaukku huutavat kurjuuttaan. Todella huono homma!
Tyhjä vatsa ja nälän tunne lannistavat vahvimmankin tahdon!
--
Laihduttajan tulisi aloittaa ateriansa kasviksilla ja proteiinilla ja lopettaa hiilihydraateilla. Verensokeri ja kylläisyyden tunne kulkevat usein käsi kädessä. Nopea hiilihydraattipitoinen ruoka poistuu mahalaukusta nopeasti ohutsuoleen.
Proteiinien tarve on 1 – 2 grammaan normaalipainokiloa kohti. Valkoinen liha, rasvattomat maitotaloustuotteet, kananmunat (elleivät nämä nosta kolesterolia), kalat, palkokasvit (herneet, linssit, pavut ja soija), pähkinät ja siemenet ovat laadukkaita proteiinin lähteitä.
Kuitua tarvitaan 25 - 35 g/vrk, ja sitä saa kasviksista, hedelmistä (erit. omena, päärynä ja sitrushedelmät) sekä täysjyväviljasta, erit. ruis sekä kaura puurona, pastana ja leipänä. Teelusikallinen oliivi-, kala--, camelina- tai rypsioljyä päivässä riittää.
Edellä mainittujen proteiini- ja kuitupitoisten elintarvikkeiden joukkoon voi lisätä elintarvikkeena keitetyn perunan, ja parhaiten jäähdytettynä, jolloin siinä on resistenttiä tärkkelystä. Keitetty peruna antaa sisältämäänsä vähäiseen energiaan nähden runsaasti kylläisyyttä.
POIS-POIS -listassa ovat sokeri ja sokerijuomat, karkit, sipsit, kakut, pullat sekä kaikki valkoisesta jauhosta tehty.
(Guuglaa kylläisyysindeksi tai satiety index sekä PI, proteaasi-inhibiittori.) - Anonyymi
Miten on rasva%:si määritetty ja paljonko se on?
Mikä on vatsaontelosi viskeraalin taso? - Anonyymi
Ihminen on kaikkiruokainen ja osaa käyttää energiaksi niin hiilareita, rasvaa kuin proteiinejakin. Käytännössä tietenkin nopeiden hiilareiden syönti voi tehdä laihdutuksesta vaikeampaa, kun insuliinin määrä veressä "sahaa" ja nälkä tulee nopeammin uudestaan kuin hitaita hiilareita syödessä.
Ja muutenkin on järkeä syödä terveellisesti, koska - ylläri - se edistää terveyttä.
Tuo 1500 kcal tuntuu aika vähältä ja jos lihaskunnostaan ei pidä aktiivisesti huolta, niin vaarana on, että rasvan lisäksi häviää myös lihasmassaa. Koska rasvavarastoista luopuminen on elimistölle "myrkkyä", niin se hidastaa rasvavarantojen kulutusta kutistamalla käyttämättömiä lihaksia. Siksi niitä pitäisi monipuolisesti laihduttaessakin käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1213348- 781748
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151511Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos491280VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911155Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat901084- 681039
- 65944
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k78873Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä19867