(En oo intj). Niistä ei ota oikein mitään selvää mikä on sopiva nauttimissuhde. Toisaalta ne tukevat toisiaan ja toisaalta heikentävät toistensa imeytymistä. Kokonaiskuva on aivan liian epäselvä. Imeytymisen astetta ei myöskään ilmoiteta missään eli vähentääkö samanaikaisesti nautittava vitamiini toisen vitamiinin imeytymistä esim. 30 % vai 80 % vai peräti 100 %.
Käytännön kannalta on otettava monivitamiineja vaikka osa niistä voikin häiritä toistensa imeytymistä. Tähän on olemassa eri syitä. Ensinnäkin, monivitamiinien muodostama päivittäinen pillerimäärä on paljon vähäisempi kuin jos nauttii erikseen sitä sun tätä spesiaalivitamiinia (erikseen B, erikseen C, erikseen D jne). Toinen on että pillerimäärän kasvaessa myös niistä aiheutuvat haittavaikutukset todennäköistyvät (lähinnä vatsaoireet). Jos vatsa menee löysälle tabujen vuoksi niin sehän tarkoittaa sitä että tavaraa tulee ulos ennen aikojaan, jolloin ravintoaineiden imeytyminen myös häiriytyy. On muitakin häiritsijöitä, kuten kahvi, maito ja alkoholi.
Käytännössä kun niihin purkkeihin on lätkäisty 100 % saantisuositus niin häiriötekijöiden vuoksi niitä on nautittava enemmän. Olen ajatellut nostaa sinkin, raudan ja C-vitamiinin pitoisuuksia annosteluissani. Tulin siihen johtopäätökseen ja toivottavasti elimistöni tottuu siihen. Pillereitä tulee popsittua muutama päivässä joista osa on multivitamiineja ja osa singlejä taikka parin ainesosan yhdistelmiä.
Uppouduin jälleen ravintolisiin
9
71
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Käsittämätöntä: jostain kumman syystä E-, ja K-vitamiineja ei löydy oikein mistään valmisteista tai ainakin ne ovat vältelleet tietoisuuttani. Huomasin että onneksi yhdessä multivitamiinivalmisteessani on E-vitamiinia. Kuitenkin K-vitamiinia minulta ei löydy mistään. Yliopiston apteekin sivuilla lukee että "K-vitamiinille ei ole määritelty saantisuosituksia Suomessa". Minun täytyy todella perehtyä tähän K:hon tarkemmin.
K2-vitamiini kummittelee myytävien, mutta suht tyyriiden valmisteiden kohdalla. Luin että K-vitamiinia saa kasviksista, pinaatista sekä juustosta. Pinaattiletut lienevät hyvä vaihtoehto ja niitä minä välillä syönkin. Juustoa syön lähes aina leivän kanssa. Kurkkuja ostelen mutta lehtisalaattia voisin alkaa ostamaan useammin, jotta K-vitamiinin tarpeeni olisi taattu. - Ap.- AnonyymiUUSI
Raakaa kaalia ja puolukoita 😁👍🏻 voihan sen kaalin tietty paistaa ja vähän pehmentää sillai. Sen kanssa on kiva sooloilla. Ite otan b2 purkista. Muuten yritän ruuista enimmältee
- AnonyymiUUSI
Löysin netistä yhden monivitamiinin mikä sisältää sekä E:tä, että K:ta. Aion siis vetää joka päivä kolmea erilaista monivitamiinivalmistetta. Jos kuolen, niin kuolen 😅. Eiköhän todennäköisemmin kuitenkin kuole niiden puutteeseen kuin yliannostukseen. Oksennus ja krooninen r1puli kielivät viimeistään siitä että hei, nyt kannattaa rajoittaa tätä hommaa. On minulla pillerienpuolittaja mikä leikkaa ne keskeltä halki. Siinä on vain se kääntöpuoli että jos pilleriä ei ole tarkoitettu pureskeltavaksi ja sen puolittaa, niin pillerin teho saattaa aleta. - Ap.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raakaa kaalia ja puolukoita 😁👍🏻 voihan sen kaalin tietty paistaa ja vähän pehmentää sillai. Sen kanssa on kiva sooloilla. Ite otan b2 purkista. Muuten yritän ruuista enimmältee
Sen olen huomannut että kalsium-lisä ja rauta-lisä sekoittavat ainakin minun vatsani. Kalsiumin yhteydessä on d3-vitamiini ja raudan mukana on c-vitamiinia mutta uskallan väittää että vatsan oikuttelut johtuvat noista ensiksi mainituista. En tiedä onko tässä ollut kaikki kohdallaan kun välillä niistäessä on tullut verensekaista räkää. Mahdotonta eritellä syitä sen tarkemmin.
Itse asiassa tuo K-vitamiini minkä saanti mietityttää minua, niin sen liian niukka saanti voi korreloida verenvuotojen kanssa. Netin mukaan K-vitamiinivaje on harvinaista mutta mistäs sitä tietää mikä on tilanne yksilöiden kohdalla. Lisäksi elimistöni on voinut käydä läpi muutoksia vitamiinien popsimisen myötä (noin 5 kk olen käyttänyt vähän kaikkea) ja jos olen saanut muita aineksia tarpeeksi mutta K:ta en, niin elimistöni voi reagoida siihen.
Yksi mahdollinen syy verenvuotoon voi olla valkosipulin liiallinen syönti johon itse kyllä syyllistyn. Valkosipuli on luontainen verenohennuslääke ja liiallisina määrinä se lisää verenvuotoriskiä. Veri on kuitenkin aina kirkasta joten se on vähemmän hälyttävä merkki verrattuna siihen jos se olisi sakeaa. Sakea/tumma veri kertoisi siitä että se olisi tullut jostain elimistön syövereistä. Itse asiassa silloin on kiire päästä lääkärin vastaanotolle. - Ap.
- AnonyymiUUSI
oli aovan hyväjoku silmätautien erikoislääkäri jutellakin juttuja joo vähän erilaatuiset laittwwr jyub iorujiukka
- AnonyymiUUSI
yestasin betflixiä joku uudistuseivaikuttabyt mniutään jotaaaaaaaaaaaainsaw2..hitonbooby-trappedwholeplace...
- AnonyymiUUSI
Tervemenoa maksa ja munuaiset. Sydän flippaa sulla ennen niitä. K on sydän vitamiini
- AnonyymiUUSI
Rautaa ei saa ottaa kuin c vitamiinin kanssa. Ainakin 2h väli muihin lääk
- AnonyymiUUSI
Joo, tottkai kannattaa ottaa ravintolisiä, vaikka ei olisi mistään puutostakaan ja kuten sinä suosittelet, niin enemmän kuin ohjeistetaan.
Ravintolisäkauppias kiittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1213348- 781748
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151511Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos491280VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911155Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat901084- 681039
- 65944
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k78873Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä19867