Uppouduin jälleen ravintolisiin

(En oo intj). Niistä ei ota oikein mitään selvää mikä on sopiva nauttimissuhde. Toisaalta ne tukevat toisiaan ja toisaalta heikentävät toistensa imeytymistä. Kokonaiskuva on aivan liian epäselvä. Imeytymisen astetta ei myöskään ilmoiteta missään eli vähentääkö samanaikaisesti nautittava vitamiini toisen vitamiinin imeytymistä esim. 30 % vai 80 % vai peräti 100 %.

Käytännön kannalta on otettava monivitamiineja vaikka osa niistä voikin häiritä toistensa imeytymistä. Tähän on olemassa eri syitä. Ensinnäkin, monivitamiinien muodostama päivittäinen pillerimäärä on paljon vähäisempi kuin jos nauttii erikseen sitä sun tätä spesiaalivitamiinia (erikseen B, erikseen C, erikseen D jne). Toinen on että pillerimäärän kasvaessa myös niistä aiheutuvat haittavaikutukset todennäköistyvät (lähinnä vatsaoireet). Jos vatsa menee löysälle tabujen vuoksi niin sehän tarkoittaa sitä että tavaraa tulee ulos ennen aikojaan, jolloin ravintoaineiden imeytyminen myös häiriytyy. On muitakin häiritsijöitä, kuten kahvi, maito ja alkoholi.

Käytännössä kun niihin purkkeihin on lätkäisty 100 % saantisuositus niin häiriötekijöiden vuoksi niitä on nautittava enemmän. Olen ajatellut nostaa sinkin, raudan ja C-vitamiinin pitoisuuksia annosteluissani. Tulin siihen johtopäätökseen ja toivottavasti elimistöni tottuu siihen. Pillereitä tulee popsittua muutama päivässä joista osa on multivitamiineja ja osa singlejä taikka parin ainesosan yhdistelmiä.
10178
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 10

Vanhimmat

Käsittämätöntä: jostain kumman syystä E-, ja K-vitamiineja ei löydy oikein mistään valmisteista tai ainakin ne ovat vältelleet tietoisuuttani. Huomasin että onneksi yhdessä multivitamiinivalmisteessani on E-vitamiinia. Kuitenkin K-vitamiinia minulta ei löydy mistään. Yliopiston apteekin sivuilla lukee että "K-vitamiinille ei ole määritelty saantisuosituksia Suomessa". Minun täytyy todella perehtyä tähän K:hon tarkemmin.

K2-vitamiini kummittelee myytävien, mutta suht tyyriiden valmisteiden kohdalla. Luin että K-vitamiinia saa kasviksista, pinaatista sekä juustosta. Pinaattiletut lienevät hyvä vaihtoehto ja niitä minä välillä syönkin. Juustoa syön lähes aina leivän kanssa. Kurkkuja ostelen mutta lehtisalaattia voisin alkaa ostamaan useammin, jotta K-vitamiinin tarpeeni olisi taattu. - Ap.

Äänestä
  • Raakaa kaalia ja puolukoita 😁👍🏻 voihan sen kaalin tietty paistaa ja vähän pehmentää sillai. Sen kanssa on kiva sooloilla. Ite otan b2 purkista. Muuten yritän ruuista enimmältee

    Äänestä

  • Löysin netistä yhden monivitamiinin mikä sisältää sekä E:tä, että K:ta. Aion siis vetää joka päivä kolmea erilaista monivitamiinivalmistetta. Jos kuolen, niin kuolen 😅. Eiköhän todennäköisemmin kuitenkin kuole niiden puutteeseen kuin yliannostukseen. Oksennus ja krooninen r1puli kielivät viimeistään siitä että hei, nyt kannattaa rajoittaa tätä hommaa. On minulla pillerienpuolittaja mikä leikkaa ne keskeltä halki. Siinä on vain se kääntöpuoli että jos pilleriä ei ole tarkoitettu pureskeltavaksi ja sen puolittaa, niin pillerin teho saattaa aleta. - Ap.

    Äänestä

  • Anonyymi00002 kirjoitti:

    Raakaa kaalia ja puolukoita 😁👍🏻 voihan sen kaalin tietty paistaa ja vähän pehmentää sillai. Sen kanssa on kiva sooloilla. Ite otan b2 purkista. Muuten yritän ruuista enimmältee

    Sen olen huomannut että kalsium-lisä ja rauta-lisä sekoittavat ainakin minun vatsani. Kalsiumin yhteydessä on d3-vitamiini ja raudan mukana on c-vitamiinia mutta uskallan väittää että vatsan oikuttelut johtuvat noista ensiksi mainituista. En tiedä onko tässä ollut kaikki kohdallaan kun välillä niistäessä on tullut verensekaista räkää. Mahdotonta eritellä syitä sen tarkemmin.

    Itse asiassa tuo K-vitamiini minkä saanti mietityttää minua, niin sen liian niukka saanti voi korreloida verenvuotojen kanssa. Netin mukaan K-vitamiinivaje on harvinaista mutta mistäs sitä tietää mikä on tilanne yksilöiden kohdalla. Lisäksi elimistöni on voinut käydä läpi muutoksia vitamiinien popsimisen myötä (noin 5 kk olen käyttänyt vähän kaikkea) ja jos olen saanut muita aineksia tarpeeksi mutta K:ta en, niin elimistöni voi reagoida siihen.

    Yksi mahdollinen syy verenvuotoon voi olla valkosipulin liiallinen syönti johon itse kyllä syyllistyn. Valkosipuli on luontainen verenohennuslääke ja liiallisina määrinä se lisää verenvuotoriskiä. Veri on kuitenkin aina kirkasta joten se on vähemmän hälyttävä merkki verrattuna siihen jos se olisi sakeaa. Sakea/tumma veri kertoisi siitä että se olisi tullut jostain elimistön syövereistä. Itse asiassa silloin on kiire päästä lääkärin vastaanotolle. - Ap.

    Äänestä

oli aovan hyväjoku silmätautien erikoislääkäri jutellakin juttuja joo vähän erilaatuiset laittwwr jyub iorujiukka

Äänestä

yestasin betflixiä joku uudistuseivaikuttabyt mniutään jotaaaaaaaaaaaainsaw2..hitonbooby-trappedwholeplace...

Äänestä

Tervemenoa maksa ja munuaiset. Sydän flippaa sulla ennen niitä. K on sydän vitamiini

Äänestä

Rautaa ei saa ottaa kuin c vitamiinin kanssa. Ainakin 2h väli muihin lääk

Äänestä

Joo, tottkai kannattaa ottaa ravintolisiä, vaikka ei olisi mistään puutostakaan ja kuten sinä suosittelet, niin enemmän kuin ohjeistetaan.

Ravintolisäkauppias kiittää.

Äänestä

ravintolat ovat vanhanaikainen tapa etsiä seuraa,

Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta


Anonyymi-ap kirjoitti:

(En oo intj). Niistä ei ota oikein mitään selvää mikä on sopiva nauttimissuhde. Toisaalta ne tukevat toisiaan ja toisaalta heikentävät toistensa imeytymistä. Kokonaiskuva on aivan liian epäselvä. Imeytymisen astetta ei myöskään ilmoiteta missään eli vähentääkö samanaikaisesti nautittava vitamiini toisen vitamiinin imeytymistä esim. 30 % vai 80 % vai peräti 100 %.

Käytännön kannalta on otettava monivitamiineja vaikka osa niistä voikin häiritä toistensa imeytymistä. Tähän on olemassa eri syitä. Ensinnäkin, monivitamiinien muodostama päivittäinen pillerimäärä on paljon vähäisempi kuin jos nauttii erikseen sitä sun tätä spesiaalivitamiinia (erikseen B, erikseen C, erikseen D jne). Toinen on että pillerimäärän kasvaessa myös niistä aiheutuvat haittavaikutukset todennäköistyvät (lähinnä vatsaoireet). Jos vatsa menee löysälle tabujen vuoksi niin sehän tarkoittaa sitä että tavaraa tulee ulos ennen aikojaan, jolloin ravintoaineiden imeytyminen myös häiriytyy. On muitakin häiritsijöitä, kuten kahvi, maito ja alkoholi.

Käytännössä kun niihin purkkeihin on lätkäisty 100 % saantisuositus niin häiriötekijöiden vuoksi niitä on nautittava enemmän. Olen ajatellut nostaa sinkin, raudan ja C-vitamiinin pitoisuuksia annosteluissani. Tulin siihen johtopäätökseen ja toivottavasti elimistöni tottuu siihen. Pillereitä tulee popsittua muutama päivässä joista osa on multivitamiineja ja osa singlejä taikka parin ainesosan yhdistelmiä.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu