Usein väittään, että ateismin ja teismin välissä olisi joku "agnostikkojen" tapa ajatella.
Mutta tosielämässä agnostikkoja ei ole. Yleensä kyse on itsepetoksesta. Olen vuosien mittaa käynyt usean agnostikoksi itseään luulleen tai väittäneen henkilön kanssa saman keskustelun, jossa kysyn:
"Olet agnostikko. Miksi ajattelet että Thor voisi olla olemassa? Uskotko, ettäThorilla voi olla osuus myös salmoinnin synnyttäjänä?"
Vastaus on yleensä hämmästys: "Thor? Mistä sinä sen nyt tähän repäisit. En minä tietenkään mihinkään muinaisiin viikinkijumaliin usko?"
"Eli olet agnostikko, joka sulkee pois viikinkijumalat? Entä muinaisten egyptiläisten jumalat? Kreikkalaisten? Germaanien? Suomalaisten? Olet siis luokitellut jumalat niihin, jotka ehkä voivat olla olemassa ja niihin, jotka eivät ainakaan ole. Millä perusteella?"
Ja sitten paljastuu, että luterilaisen kassvatuksen saanut muka "agnostikko" itse asiassa epäröi vain sitä onko joku kristinuskon Jumalan tapainen entiteetti olemassa vai eikö ole. Eli hän on jo lapsena indoktrinoitu kristinuskoon, mutta todellisuuden ja häneen istutetun uskkon ristiriita saa hänet epäröimään ja siksi hän haluaa epäämääräistää hänelle opetettua jumalkuvaa niin paljon että hän voi itselleen selitellä, että "eihän sitä voi tietää". Totaalinen irtiotto aivopesusta on liian vaikeaa.
Agnostikkoja ei ole!
45
212
Vastaukset
Napakymppi. Eipä voisi olla enempää samaa mieltä avaajan kanssa. Lisäksi avaus on selkeästi ja käytännöllisesti ilmaistu, että vähän vähemmilläkin älyn lahjoilla ymmärtää, mistä on kyse.
- Anonyymi
On toki agnostikkoja olemassa. Itse olen sellainen!
Thor voisi hyvin olla olemassa, mistäpä minä sen voisin tietää. En kuitenkaan usko jumalien synnyttävän salamoita. Tässä kohden uskon tieteelliseen käsitykseen.
En ihan päässyt kiinni siihen, mitä tarkoitat "siksi hän haluaa epäämääräistää hänelle opetettua jumalkuvaa niin paljon että hän voi itselleen selitellä, että "eihän sitä voi tietää". " Millä tavalla agnostikolla on mielestäsi epämääräinen jumalkuva?- Anonyymi
Teidän itsepetoksessa elävien keino tehdä mahdottomasta jumalasta "teoriassa mahdollinen" on se, että kuva jumalasta on niin epämääräinen, että mistään ei saa kiinni. Jumala ei tee varsinaisesti mitään, ole missään, ilmaisse itseään mitenkään, mutta jotenkin kuitenkin niinku ehkä mahdollisesti kuitenkin on olemassa tai jotain sellaista kosmista säätöä on niinku jotenkin.
Nuo Thorin salamat on hyvä esimerkki epämääräistämisestä. Jos uskoisi aitoviikinkien tapaan Thoriin joka loihtii salamat, niin tiede voi kumota Thorin todistamalla, että salamat syntyvät toisin. Mutta kun Thorilta riisuu velvollisuuden saada aikaan salamointia ja epämääräistää sen "hengeksi", joka kuitenkin ehkä jossain - vaikka "toisessa ulottuvuudessa" - thormaisesti sluibailee, vaikka ei mitään varsinaisesti tai todistettavasti teekkään ja jolla ei ole mitään täsmällisisiä ominaisuuksia olekkaan, niin miksipä se ei voisi ollakkin olemassa.
Mutta voi kysyä, että jos kohdetta eikä sen vaikutusta mihinkääni voi määritellä eikä kuvata, niin miten voi edes epäillä sellaisen olevan olemassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teidän itsepetoksessa elävien keino tehdä mahdottomasta jumalasta "teoriassa mahdollinen" on se, että kuva jumalasta on niin epämääräinen, että mistään ei saa kiinni. Jumala ei tee varsinaisesti mitään, ole missään, ilmaisse itseään mitenkään, mutta jotenkin kuitenkin niinku ehkä mahdollisesti kuitenkin on olemassa tai jotain sellaista kosmista säätöä on niinku jotenkin.
Nuo Thorin salamat on hyvä esimerkki epämääräistämisestä. Jos uskoisi aitoviikinkien tapaan Thoriin joka loihtii salamat, niin tiede voi kumota Thorin todistamalla, että salamat syntyvät toisin. Mutta kun Thorilta riisuu velvollisuuden saada aikaan salamointia ja epämääräistää sen "hengeksi", joka kuitenkin ehkä jossain - vaikka "toisessa ulottuvuudessa" - thormaisesti sluibailee, vaikka ei mitään varsinaisesti tai todistettavasti teekkään ja jolla ei ole mitään täsmällisisiä ominaisuuksia olekkaan, niin miksipä se ei voisi ollakkin olemassa.
Mutta voi kysyä, että jos kohdetta eikä sen vaikutusta mihinkääni voi määritellä eikä kuvata, niin miten voi edes epäillä sellaisen olevan olemassa?Älä vittu selitä ! Ateisti pitää mahdollisena Lentävän Spagettihirviön, puutarhakeijun ja Zorg planeetan kosmisen menninkäisen. Vai eikö muka pidä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Teidän itsepetoksessa elävien keino tehdä mahdottomasta jumalasta "teoriassa mahdollinen" on se, että kuva jumalasta on niin epämääräinen, että mistään ei saa kiinni. Jumala ei tee varsinaisesti mitään, ole missään, ilmaisse itseään mitenkään, mutta jotenkin kuitenkin niinku ehkä mahdollisesti kuitenkin on olemassa tai jotain sellaista kosmista säätöä on niinku jotenkin.
Nuo Thorin salamat on hyvä esimerkki epämääräistämisestä. Jos uskoisi aitoviikinkien tapaan Thoriin joka loihtii salamat, niin tiede voi kumota Thorin todistamalla, että salamat syntyvät toisin. Mutta kun Thorilta riisuu velvollisuuden saada aikaan salamointia ja epämääräistää sen "hengeksi", joka kuitenkin ehkä jossain - vaikka "toisessa ulottuvuudessa" - thormaisesti sluibailee, vaikka ei mitään varsinaisesti tai todistettavasti teekkään ja jolla ei ole mitään täsmällisisiä ominaisuuksia olekkaan, niin miksipä se ei voisi ollakkin olemassa.
Mutta voi kysyä, että jos kohdetta eikä sen vaikutusta mihinkääni voi määritellä eikä kuvata, niin miten voi edes epäillä sellaisen olevan olemassa?Ahaa, nyt ymmärrän. Katsot että on agnostikkojen vastuulla, miten teistit näkevät jumalansa. No, näin asia ei ole.
Agnostikko ei "epäile" jumalien olevan olemassa. Joten en voi kommentoida tuota viimeistä heittoasi.
Asia on hyvin yksinkertainen, agnostikko ei ota kantaa jumaluuksiin. Asiassa voi olla puolesta [teisti] tai vastaan [ateisti], mutta agnostikko ei ole kumpaakaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Älä vittu selitä ! Ateisti pitää mahdollisena Lentävän Spagettihirviön, puutarhakeijun ja Zorg planeetan kosmisen menninkäisen. Vai eikö muka pidä?
Ateisti pitää Spagettihirviötä, puutarhakeijua ja Zorg planeetan kosmisia menninkäisiä perustellusti AIVAN YHTÄ MAHDOLLISINA kuin Raamatun Jumalaa tai hindujumalaa tai malawilaista Muluku-jumalaa.
Kannatan jumalien tasa-arvoa: kaikki ovat yhtä epäuskottavia, kunnes toisin todistetaan ja tuskin todistetaan.
Suhtaudun myös kaikkiin teisteihin tasa-arvoisesti. Kristityn usko on yhtä perusteeton kuin hindun tai muslimin. Toinen ei ole parempi tai huonompi toista. Teistien näkemys on rasistisempi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Älä vittu selitä ! Ateisti pitää mahdollisena Lentävän Spagettihirviön, puutarhakeijun ja Zorg planeetan kosmisen menninkäisen. Vai eikö muka pidä?
Ei tietenkään pidä. Ne ovat yhtä mahdottomia kuin kaikki jumalat. Ne ovat vertauskuvia uskontojen perusteettomille jumalille. Kummallista, että uskovaiset eivät ymmärrä vertauskuvia vaikka Raamattu on niitä täynnä.
- Anonyymi
kristinusko on vain egyptin uskonnon lahko
- Anonyymi
Olen tosiaan minäkin käynyt keskusteluja useiden ateisteiksi itseään kutsuvien kanssa, ja he paljastuvat agnostikoiksi lyhyen keskustelun jälkeen.
Väitäkö, ettei jumalia ole olemassa?
Ateisti: En väitä, minulla on uskon puute niihin.
Niin olet agnostikko.
Ateisti: kyllä.- Anonyymi
Älä jauha soopaa.
Normaali ihminen ei usko hammaskeijuun, sängynalusmörköihin, ylösnousseeseen Jeesukseen, saunatonttuun, homeopatiaan, Jumalaan, ajatusiasi kontrolloiviin Zorg-planeetan humanoideihin eikä illuminaatti salaliittoon jos ja kun EI OLE MITÄÄN PERUSTETTA USKOA. Oletko illuminaatti-agnostikko? Entä oletko Zorg-humanoidi-agnostikko?
Tuo "uskon puute" on vähän sama kuin kuvasi normaalia seksuaalisuutta "pedofiilisten taipumusten puutteena". Faktisesti oikein eli ateistilta "puuttuu" uskonnollinen usko ja normaalilta hetero- tai homoseksuaalilta "puuttuu" seksuaalinen kiinnostus lapsia kohtaan, mutta onko se "puute" vai tervettä ja normaalia suhtautumista onkin jo toinen kysymys.
- AnonyymiUUSI
Onko mitään jumalaa olemassa?
Positiivinen ateisti sanoo, että ei ole.
Agnostikko sanoo, ettei tiedä.
Siinä ero.- AnonyymiUUSI
Uskotko jumalaan?
Ateisti sanoo, ettei usko.
Agnostikko sanoo??
Eli onko agnostikko ihminen, joka on niin sekaisin, ettei enää oikein tiedä, pitääkö mystisiä mahtavia taika-olentoja todellisina vain ei? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Uskotko jumalaan?
Ateisti sanoo, ettei usko.
Agnostikko sanoo??
Eli onko agnostikko ihminen, joka on niin sekaisin, ettei enää oikein tiedä, pitääkö mystisiä mahtavia taika-olentoja todellisina vain ei?Ateisti sanoo, ettei usko [jumalien olemassoloon].
Agnostikko sanoo ihan samoin, ettei usko jumalien olemassaoloon.
Agnostikko ei kuitenkaan totea ateistin tapaan, että uskoo jumalien olemattomuuteen. Agnostikko ei usko myöskään jumalien olemattomuuteen.
Agnostikko ei usko kumpaankaan vaan jättäää ottamatta kantaa jumalien olemassaolo väitteisiin. Perusteluna agnostikko sanoo uskon puutteelleen, ettei tiedä onko jumaluuksia olemassa. Anonyymi kirjoitti:
Ateisti sanoo, ettei usko [jumalien olemassoloon].
Agnostikko sanoo ihan samoin, ettei usko jumalien olemassaoloon.
Agnostikko ei kuitenkaan totea ateistin tapaan, että uskoo jumalien olemattomuuteen. Agnostikko ei usko myöskään jumalien olemattomuuteen.
Agnostikko ei usko kumpaankaan vaan jättäää ottamatta kantaa jumalien olemassaolo väitteisiin. Perusteluna agnostikko sanoo uskon puutteelleen, ettei tiedä onko jumaluuksia olemassa."... ateistin tapaan, että uskoo jumalien olemattomuuteen."
Voi Jeesus tätä logiikan riemuvoittoa. Juurihan edellisessä virkkeessä totesit, että "Ateisti...ei usko [jumalien olemassoloon]."
Miten ihmeessä ateisti ei usko, mutta yhtäkkiä sitten uskookin?- AnonyymiUUSI
Humanisti_ateisti kirjoitti:
"... ateistin tapaan, että uskoo jumalien olemattomuuteen."
Voi Jeesus tätä logiikan riemuvoittoa. Juurihan edellisessä virkkeessä totesit, että "Ateisti...ei usko [jumalien olemassoloon]."
Miten ihmeessä ateisti ei usko, mutta yhtäkkiä sitten uskookin?Sinulla on logiikka täysin hukassa. Tätyy käyttää rautalankaa!
On väitelause: jumala on olemassa = P. Tämän lauseen kieltävä lause on ei-P = jumalaa ei ole olemassa.
Ateisti uskoo ei-P, mutta ateisti ei usko P.
Agnostikko ei usko ei-P eikä P.
Oliko vielä kysyttävää logiikasta? Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on logiikka täysin hukassa. Tätyy käyttää rautalankaa!
On väitelause: jumala on olemassa = P. Tämän lauseen kieltävä lause on ei-P = jumalaa ei ole olemassa.
Ateisti uskoo ei-P, mutta ateisti ei usko P.
Agnostikko ei usko ei-P eikä P.
Oliko vielä kysyttävää logiikasta?"Oliko vielä kysyttävää logiikasta?"
Ripulivajakki unohti, että "jumala on olemassa = P" on ilman yhtään ainoaa todistetta ja lisäksi P sisältää väitteitä kuten "maa on litteä = L" tai "päivänvalo on auringosta erillinen valo = A" ja niin edelleen eli tämä pronssikautisten vuohipaimenten pseudologiikka vuotaa kuin seula koska se unohtaa tuhannet tämän kaltaiset falsifioidut väitteet.- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on logiikka täysin hukassa. Tätyy käyttää rautalankaa!
On väitelause: jumala on olemassa = P. Tämän lauseen kieltävä lause on ei-P = jumalaa ei ole olemassa.
Ateisti uskoo ei-P, mutta ateisti ei usko P.
Agnostikko ei usko ei-P eikä P.
Oliko vielä kysyttävää logiikasta?"Ateisti uskoo ei-P, mutta ateisti ei usko P."
Teisti uskoo, että P.
Positiivinen ateisti uskoo, että ei-P.
Negatiivinen ateisti ei usko, että P.
Ja verbi uskoa tarkoittaa 'pitää totena' (tai vähintään 'olettaa todeksi'). Sillä ei ole paljon tekemistä uskonnollisen "uskon" kanssa. - AnonyymiUUSI
Humanisti_ateisti kirjoitti:
"Oliko vielä kysyttävää logiikasta?"
Ripulivajakki unohti, että "jumala on olemassa = P" on ilman yhtään ainoaa todistetta ja lisäksi P sisältää väitteitä kuten "maa on litteä = L" tai "päivänvalo on auringosta erillinen valo = A" ja niin edelleen eli tämä pronssikautisten vuohipaimenten pseudologiikka vuotaa kuin seula koska se unohtaa tuhannet tämän kaltaiset falsifioidut väitteet.Logiikkaan ei kuulu minkään asian todistaminen. Joten ateisti vajakki puhuu taas oman tyhmyytens hurmoksella.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Ateisti uskoo ei-P, mutta ateisti ei usko P."
Teisti uskoo, että P.
Positiivinen ateisti uskoo, että ei-P.
Negatiivinen ateisti ei usko, että P.
Ja verbi uskoa tarkoittaa 'pitää totena' (tai vähintään 'olettaa todeksi'). Sillä ei ole paljon tekemistä uskonnollisen "uskon" kanssa."Negatiivinen ateisti ei usko, että P."
Niin. Negatiivinen ateisti ei usko myöskään ei-P.
Siksi kutsummekin negatiivista ateistia joskus agnostikoksi, mikä laajentaa ateismin laajassa merkityksessä käsittämään sekä positiiviset ateistit että agnostikot. Anonyymi kirjoitti:
Logiikkaan ei kuulu minkään asian todistaminen. Joten ateisti vajakki puhuu taas oman tyhmyytens hurmoksella.
"Logiikkaan ei kuulu minkään asian todistaminen."
Logiikka on tieteenala, joka tutkii päättelyn ja ajattelun muotoja, erityisesti deduktiivista päättelyä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Logiikka
Päättely on ajattelua, joka tavallisesti etenee oletuksista johtopäätökseen. Usein päättelylle annetaan perusteluja. Päättelyn perusteiden ja todistusketjujen esittämistä kutsutaan argumentaatioksi. Argumentaatio rakentaa yhteyden päättelyn perusteiden ja päättelyn johtopäätöksen välille. Johtopäätös on väite, jonka puolesta päättelyssä argumentoidaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Päättely
Joko ripulivajakin olisi aika ripustaa itsensä jojoon ja lopettaa itsensä häpäisy?- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Negatiivinen ateisti ei usko, että P."
Niin. Negatiivinen ateisti ei usko myöskään ei-P.
Siksi kutsummekin negatiivista ateistia joskus agnostikoksi, mikä laajentaa ateismin laajassa merkityksessä käsittämään sekä positiiviset ateistit että agnostikot.Negatiivinen ateisti ei ole sama kuin agnostikko.
Agnostikko ei usko, että P eikä ei-P.
Hän ei osaa (= uskalla) päättää, mitä mieltä on asiasta.
(Vaikka logiikassa oikeastaan kaksi negaatiota muuttaa asian "positiiviseksi".) Anonyymi kirjoitti:
Negatiivinen ateisti ei ole sama kuin agnostikko.
Agnostikko ei usko, että P eikä ei-P.
Hän ei osaa (= uskalla) päättää, mitä mieltä on asiasta.
(Vaikka logiikassa oikeastaan kaksi negaatiota muuttaa asian "positiiviseksi".)Mutta mutta, Logiikkaan ei kuulu minkään asian todistaminen.
Vai mitä, ripulivajakki?- AnonyymiUUSI
Humanisti_ateisti kirjoitti:
Mutta mutta, Logiikkaan ei kuulu minkään asian todistaminen.
Vai mitä, ripulivajakki?Mihin tämä oikein liittyi? En ole puhunut mitään todistamisesta.
Anonyymi kirjoitti:
Mihin tämä oikein liittyi? En ole puhunut mitään todistamisesta.
Väitit aiemmin, että "Logiikkaan ei kuulu minkään asian todistaminen."
- AnonyymiUUSI
Humanisti_ateisti kirjoitti:
Väitit aiemmin, että "Logiikkaan ei kuulu minkään asian todistaminen."
Se en ollut minä... :)
Mutta: ei(ei-P) = P
- AnonyymiUUSI
Täts It. Täysipäiväinen ateisti paljastuu kyllä vähintäänkin agnostikoksi kun on hengenvaarassa
Putoavassa lentokoneessa ihmisen per se joutuu tosipaikkaan eli se mikä on ateistilla päässä- AnonyymiUUSI
Tai sitten jokainen teisti luopuu uskostaan viimeistään hengenvaarassa olleessaan. Kun se rukouskaan ei auta, vaikka kuinka pinnistelisi.
- AnonyymiUUSI
Kyseessä on kaksi täysin eri sanaa.
Ateisti ei usko, agnostikko ei väitä tietävänsä. Suurin osa ateisteista lienee agnostikkoja.
Jokaisella gnostikolla on ongelma. Pitäisi perustella mihin perustaa tietonsa, ei uskonsa tai epäuskonsa.- AnonyymiUUSI
Ateisti ei näe mitään syytä uskoa.
Siitähän kaikessa ei-uskomisessa lopulta on kyse.
Uskotko maapallon ympärillä pörrääviin humanoideihin? Mistä voit VARMASTI TIETÄÄ, ettei jotain pikkuriikkisiä humanoideja pikkuriikkisissä lentävissä lautasissaan pörräisi tuolla satelliittien seasssa? Et usko, kun sinulla ei ole mitään syytä uskoa.
Agnostikko (muka) tietää että on syy pitää jumalien olemassaoloa mahdollisena. Älyllinen epärehellisyys alkaa siitä, että käytännössä ei (avauksen esimerkin mukaisesti) ei uskota kuitenkaan että Zeus tai Thor tai malawilainen Muluku-jumala olisi mahdollisesti olemassa. Eli agnostikko käytännössä ilman rationaalisia perusteita alkaa luokittelemaan jumalia "ehkä mahdollisiin" ja mahdottomiin. Ja kun perusteet eivät ole rationaalisia, niin yleensä ne perustuvat kulttuurisidonnaiseen lapsena saatuun uskonnolliseen indoktrinaatioon. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ateisti ei näe mitään syytä uskoa.
Siitähän kaikessa ei-uskomisessa lopulta on kyse.
Uskotko maapallon ympärillä pörrääviin humanoideihin? Mistä voit VARMASTI TIETÄÄ, ettei jotain pikkuriikkisiä humanoideja pikkuriikkisissä lentävissä lautasissaan pörräisi tuolla satelliittien seasssa? Et usko, kun sinulla ei ole mitään syytä uskoa.
Agnostikko (muka) tietää että on syy pitää jumalien olemassaoloa mahdollisena. Älyllinen epärehellisyys alkaa siitä, että käytännössä ei (avauksen esimerkin mukaisesti) ei uskota kuitenkaan että Zeus tai Thor tai malawilainen Muluku-jumala olisi mahdollisesti olemassa. Eli agnostikko käytännössä ilman rationaalisia perusteita alkaa luokittelemaan jumalia "ehkä mahdollisiin" ja mahdottomiin. Ja kun perusteet eivät ole rationaalisia, niin yleensä ne perustuvat kulttuurisidonnaiseen lapsena saatuun uskonnolliseen indoktrinaatioon.Agnostikon mielestä Zeukset ja Thorit ovat mahdollisesti olemassa, sillä agnostikko ei ota kantaa näiden entiteettien olemassaoloon.
Agnostikko ei luokittele jumalia mitenkään. Teologia ei ylipäänsä ole agnostikon "kysymyslistalla". - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ateisti ei näe mitään syytä uskoa.
Siitähän kaikessa ei-uskomisessa lopulta on kyse.
Uskotko maapallon ympärillä pörrääviin humanoideihin? Mistä voit VARMASTI TIETÄÄ, ettei jotain pikkuriikkisiä humanoideja pikkuriikkisissä lentävissä lautasissaan pörräisi tuolla satelliittien seasssa? Et usko, kun sinulla ei ole mitään syytä uskoa.
Agnostikko (muka) tietää että on syy pitää jumalien olemassaoloa mahdollisena. Älyllinen epärehellisyys alkaa siitä, että käytännössä ei (avauksen esimerkin mukaisesti) ei uskota kuitenkaan että Zeus tai Thor tai malawilainen Muluku-jumala olisi mahdollisesti olemassa. Eli agnostikko käytännössä ilman rationaalisia perusteita alkaa luokittelemaan jumalia "ehkä mahdollisiin" ja mahdottomiin. Ja kun perusteet eivät ole rationaalisia, niin yleensä ne perustuvat kulttuurisidonnaiseen lapsena saatuun uskonnolliseen indoktrinaatioon.Olen agnostikko. En pidä mahdollisena mitään tunnetun uskonnon jumalaa. Jokin tuntematon jumala tai korkeampi voima voi olla olemassa, mutta siitä ei ole mitään havaintoja.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen agnostikko. En pidä mahdollisena mitään tunnetun uskonnon jumalaa. Jokin tuntematon jumala tai korkeampi voima voi olla olemassa, mutta siitä ei ole mitään havaintoja.
Miksi et usko että Zorg-planeetan älykkäät oliot vaikuttavat ajatuksiimme telepaattisesti?
Vai uskotko, että se on mahdollista, vaikka siitä ei ole havaintoa?
Miksi se olisi mahdollista? Anonyymi kirjoitti:
Olen agnostikko. En pidä mahdollisena mitään tunnetun uskonnon jumalaa. Jokin tuntematon jumala tai korkeampi voima voi olla olemassa, mutta siitä ei ole mitään havaintoja.
"Jokin tuntematon jumala tai korkeampi voima voi olla olemassa, mutta siitä ei ole mitään havaintoja."
Tuntemattoman jumalan ja korkeamman voiman argumentti on gish gallop. Pronssikautisen vuohipaimenjumalan väitetyt interaktiot havaitun todellisuuden kanssa on kumottu yksi toisensa jälkeen, mutta kun niitä on niin monta niin tuntemattomaan jumalaan tai korkeampaan voimaan uskova ei sitä enää muista ja luottaa, että ehkäpä siinä tuhansien ristiriitojen gish gallopissa on jotain siementä sille, että se vuohipaimenjumala olisikin korkeampi voima.- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen agnostikko. En pidä mahdollisena mitään tunnetun uskonnon jumalaa. Jokin tuntematon jumala tai korkeampi voima voi olla olemassa, mutta siitä ei ole mitään havaintoja.
Olet ainakin puoliksi ateisti. Samalla olet "tuntemattomien jumalien" suhteen agnostikko.
Käsityksesi on erikoinen omasta mielestäni, mutta toki joillakin perusteilla voinee olla rationaalinen. Näitä perusteluja ei tosin esitetty.
- AnonyymiUUSI
Mitä väliä?
Jotkut saa lohtua jumaluskostaan jotkut eivät. Aika henkilökohtainen juttu.
Nykyajan menoa. Nimitellään, luokitellaan ihmisiä lokeroihin. Erilaisia kuin itse. Laatkko kiinni ja leima päälle. Omaa sielua ei tarvi vaivata'kerettiläisillä' tai kenenkään muun ajatuksilla.
Ahaa, olet siis kommunisti, on toinen usein palstalla esitetty ajatus, jos ei pidä esim. nykyhallituksen politiikasta. - AnonyymiUUSI
Uskon jumalaan = Teisti
Ei usko jumalaan = Ateisti
Muut = Niitä ei ole jokainen joko uskoo tai ei usko.
Agnostikko - tarkoittaa:
(1) Ihminen joka ei halua kertoa, uskooko jumalaan
(2) Täysin sekaisin oleva ihminen, joka ei tiedä mihin uskoo.
(3) Ateisti tai teisti, joka ei väitä tietävänsä, onko yliluonnollisia taika-olentoja olemassa.- AnonyymiUUSI
Agnostikko ei myöskään usko jumaiin. Joten sikäli määrittelysi on virheellistä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Agnostikko ei myöskään usko jumaiin. Joten sikäli määrittelysi on virheellistä.
Agnostikko voi uskoa jumaliin - hän ei vain väitä tietävänsä, että niitä on olemassa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Agnostikko voi uskoa jumaliin - hän ei vain väitä tietävänsä, että niitä on olemassa.
No eihän KUKAAN voi väittää tietävänsä, että joku jumala on olemassa.
Uskohan on uskoa ja uskovaiset uskovaisia, koska usko ei ole tietoa eikä uskovaiset tietäväisiä.
Ihmiset jotka väittävät varmasti tietävänsä että jotain, mille ei ole minkäänlaisia rationaalisia perusteita, on olemassa ovat yksinkertaisesti sekaisin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Agnostikko voi uskoa jumaliin - hän ei vain väitä tietävänsä, että niitä on olemassa.
Agnostikko ei usko jumaliin, koska tietokin on uskomus. Ei voi olla tietoa ilman uskomuksia.
- AnonyymiUUSI
Jos tai kun ateistiksi tunnustautuminen aiheuttaa terveydellistä haittaa, kuten mestaus, hirttäminen, kivitys ym. niin jo satoja vuosia sitten keksittiin agnostismi, joka ei oikeastaan tarkoita mitään, mutta henki saattoi säilyä tai muu ongelma ratketa selittämällä agnostisuudesta. Asia on niin hämärä, että agnostisuus ei ole määriteltävissä. Joko uskoo tai ei usko.
- AnonyymiUUSI
Agnostikko ei usko.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Agnostikko ei usko.
Ateisti uskoo ettei mitään jumalaa voi olla olemassa: se on mahdotonta.
Agnostikolta tämä usko puuttuu. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ateisti uskoo ettei mitään jumalaa voi olla olemassa: se on mahdotonta.
Agnostikolta tämä usko puuttuu.Ateisti on tehnyt JOHTOPÄÄTÖKSEN, että ei ole mitään perusteltua syytä uskoa mihinkään jumaliin.
Tätä suuri osa kaikesta "ei-uskomisesta". en usko, koska ei ole syytä uskoa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ateisti uskoo ettei mitään jumalaa voi olla olemassa: se on mahdotonta.
Agnostikolta tämä usko puuttuu.Ateisti tietää, ettei mitään jumalaa ole olemassa ja että sellaisen olemassaolo on mahdotonta. (Mitään yliluonnollista ei voi olla olemassa)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1343453Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382713Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302515Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202448Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .372376- 1161845
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141502Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741488Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121371- 661238