ONKO JOILLAKIN POROHARRASTELIJOILLA LIIKAA POROJA ?

Anonyymi-ap

22.11.2024 lapin kansa sivuilla 8-9 uutisoi Pentti Pieskin jutussa, että tarvitaan sijaishoitajaa poroille. Piekin mukaan tämä systeemi onkin ollut jo pitkään käytössä. Onko edelleen niin, että ´yhteiskunnan verovaroista maksetaan toiselle poroharrastelijalle vartavasten palkkaa, kun tämä väsynyt harrastelija levähtää ja toinen hyvä harrastelija kaveri hoitaa väsyneen harastelijan poroja. Tätäkö nämä ylisuuret poroluvut tältäkin osin tarkoittaa ja kuka valvoo ettei ns. "kälmätä"

28

423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

voihan se hyvinkin olla että noissa isommissa palkisissa joissa poroluvut ovat isommat ja aluhet eri luokkaa ku napapiirin korkeutella ei niin eihän mennä piirustusten mukaan ja jokanen pitää elikoita miten montaa haluaapi

• Anonyymi

näille poroasioille pitäs saada se totuuskomissio ja tutkittas pitkältä ajalta taaksekäsin nämä poroasiat pilkun tarkuudella koska näissä se omaisuus, raha ja ruhot liikkuu monesti epäillyttävällä tavalla , on liikkuneet ja liikkuu edellen ja mihin taskuihin rahat ja kenen pakkaseen lihat omat vai varastetut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

näille poroasioille pitäs saada se totuuskomissio ja tutkittas pitkältä ajalta taaksekäsin nämä poroasiat pilkun tarkuudella koska näissä se omaisuus, raha ja ruhot liikkuu monesti epäillyttävällä tavalla , on liikkuneet ja liikkuu edellen ja mihin taskuihin rahat ja kenen pakkaseen lihat omat vai varastetut

poroja varastelevat toisiltaan saamelaiset itse. näistähän on oikeuden lainvaomaisia päätöksiä lukekaa s ieltä jos ette muuten usko

• Anonyymi

Poronhoidosta yksinomaan saamelaisten elinkeino. Ja saamelaiseksi ei lueta muut kuin kiistattomat tapaukset.

• Anonyymi

Just niin. Muutb ei saa omistaa poroja. Eikä myöskään syödä muut kun saamelaiset. Jos muut kuin saamelaiset syö poronlihaa on se kulttuurin varastamista.
      Herra nro 47

• Anonyymi

Olen samaa mieltä porot saamelaisille ja kaikki valtion tuet pois myös nämä omituiset alv tuet

• Anonyymi

se on niin päissään aina et tarvii siksi hoitajan

• Anonyymi

noille kännikäisille vielä sijainen kännikala ja valtio maksaisi tälle väsyneelle jotakin ja vielä palkka tälle sijaiselle holistille, että on aivan liian paljon vaadittu. On röyhkeys huipussaan, ei edes osata hävetä

• Anonyymi

poromiehen cooper testi 12 minuuttia iliman viinaa

• Anonyymi

Poroja on aivan liikaa Lapissa,laitumet koluttu jäkälästä puhtaaksi .Joka ainoa kisura on tarhatuokinnalla,SYÖTETÄÄN SAMAA RUOKAA KUIN NAUDOILLE. AIV JA VÄKIREHU ,ilmankos maistuu lehmä kun tekee ”poron käristystä”.

• Anonyymi

joskus tuli uutisissa aihe kun eivät jaksaneet ruokkia porojaan niin punaisen ristin haalareihin pukeutuneet miehet lastaisivat heinäpaaleja m- kelkan rekeihin ja ajoivat heinät mukanaan jonnekkin ja levittivät poroille heinät syötäväksi. aiheena oli kun poronomistajat olivat väsyneet ja voimat loppuneet niin punainen risti riensi apuun

• Anonyymi

voi mahtoton paikka onko tämä tarina tosi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ja kaikki aiv ja heinä ym.rehu levitetään lampien jäälle .Kesällä kelluuu mätänevää lauttaa ,kyllä V… käyä kalalla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kyllä se on tosi ja sehän löytyy arkistoista koska uutiset tallennetaan. Ja uutiset ei ole mikään "tarina". Tuossa uutisaiheessa oli teemana kun oli satanut paljon lunta, ja poronhoitajat ovat väsyneeet eivätkä jaksaneet ruokkia porojaan mutta kuvassa/filmi joka oli uutisaiheessa ei lunta ollut mitenkään poikkeuksellisen paljon ja kelkat kuormineen oli valmiilla ajouralla ja kulkivat ihan normaalin näköisesti

• Anonyymi

kyllä näitä saamelaisia ja kolttia on paapottu aivan liikaa. tavallinen suomalainen saa tulla omillaan toimeen tai olla tulematta toimeen. Miksi on asetettu ihmiset eri arvoiseen asemaan. On aivan turha kieltää suomen valtion menettelytapoja. Syrjintä ja muutkin tähän liittyvät seikat tulee selvästi esille.

• Anonyymi

ovat sukulaisia keskenään ja epäluotettavia

• Anonyymi

Nyt on kyllä Pieskin Pentti kunnon paskan valheen pilannut Lapin Kansaan.
      Ei sijaishoitajia ole, kuin ihmisille ja he hoitavat lapsia.
      Lomittajat hoitaa eläimiä, mutta eihän he voi saada lomittajia ennen, kuin suostuvat AITAAMAAMAAN LAIDUINMAAT niin LOMITTAJAT OSAAVAT RUOKKIA OIKEAN PORONOMISTAJAN POROT.

Niin kauan, kun porot saa laiduntaa vapaasti paliskunnan alueella niin ei he voi saada LOMITTAJIA jotka hoitaa heidän poroja, kun ovat lomalla.

Porot ovat KARJAA joka on verrattavissa lehmiin sekä lampaisiin, mutta ei lehmät ja lampaatkaan saa SUOMESSA vapaasti juosta pitkin pitäjää vaan kyllä ne pitää ulkona olla AIDAN sisällä.

Porojen omistajat saisivat lomittajat käyttöön jos he laittaisivat porot aitaan.
      Eihän POROILLE tarvi antaa, kuin heinää, jäkälää, luppoa ja rehuja.
      En ole ainakaan minä ikinä nähnyt, että poroille olisivat VETTÄ ERIKSEEN ANTANEET.

• Anonyymi

Onkohan tuo Pieskin Pentti sen Urhon veli?
        He ovat Utsjoen kunnan saamelaisia ja he ovat poromiehiä joilla on erotukset Karigasniemen AILIGAS TUNTURIN päällä.
        En ole koskaan kuullut mikä tuo PALISKUNTA ON, MUTTA MINÄ OLEN ENSIMMÄISEN KERRAN KÄYNYT KARIGASNIEMEN AILIGAS TUNTURIN PÄÄLLÄ POROEROTUKSESSA.
        EN MINÄ AITAAN PÄÄSSYT, MUTTA ÄITINI ENOLLA OLI VISSIIN JOSKUS -70 LUVULLA POROJA JA MINÄ PÄÄSIN TOISTEN MUKANA KÄYMÄÄN SIELLÄ.
        MINÄ EN OLE OLLUT OMIEN VANHEMPIENI KANSSA KOSKA HE EIVÄT OLE KUULEMMA IKINÄ KÄYNEET.
        MINÄ OLEN PERHEEN AINUT JA ENSIMMÄINEN JOKA ON PORO EROTUKSISSA OLLUT EN EDES POROMERKKIÄ ENKÄ POROJA OMISTA.

SEN TIEDÄN, ETTÄ KARIGASNIEMEN AILIGAS TUNTURIN EROTUSAITA ON NIITÄ AITOJA JONNE EI KYLLÄ MONIKAAN PÄÄSEE, KOSKA EI SINNE ASTI MUDDUSJÄRVEN PALISKUNNAN POROT AINAKAAN KULJE MUUTEN, KUIN AUTON KYYDISSÄ TAI RAATONA.

HE KUULEMMA LASKEVAT KARIGASNIEMELÄISIIN MINUTKIN VÄLILLÄ, KOSKA MINÄ OLEN KUULEMMA HEILLE SUKUA.

• Anonyymi

Ahvenen ja siian kokoennätykset paukkuu kun syövät rehua järven pohjasta,etelän miehet rintarottingilla,itse en pane suuhun

• Anonyymi

menisivät paimentamaan poronsa pois ajoväyliltä mm. 4- tie.Vituttaa aika paljon kun nuo elukat ovat milloin minkäkin näkemäesteen takana ja kun on lisäksi paikoin todella liukas ja pimeä saa siinä tehdä kaikkensa jos elukan saa väistettyä. En ole koskaan nähnyt poro-omistajaa näissä tianteissa ennen tai jälkeen paimentamasa elukoitaan pois tieltä vakkapa omille alueilleen . Jos huonosti käy niin auton omistaja joutuu omasta pussistaan korvamaan omat aineelliset vahingot ja nämä elukan omistajajien ei tarvi ottaaa mitään vakuutuksia jolla korvattas tosille aiheutetut vahingot- Ilmeisesti elukan omistajat saa paremman hyödyn kun se heidän elukkansa jää auton alle, kuin jos saisi elukkansa myydyksi lihana

• Anonyymi

Ajatus lähtee varmaan pieskillä siitä että onhan maajusseillakin lomittajan.
      Tämä olisi hänen mukaansa säitä että kaikki olisi yhdenvertaisia. Yleisimmistä tulisi valtiolle taas jos tämä toteutuisi. Voi v...ttu.

• Anonyymi

ei poroja ole liikaa , vaan ruokaa poroille mettässä liian vähän , rekoilla heinää etelä- lapista , eikö ne laiskimukset vois kasvattaa itse heinää omille poroille

• Anonyymi

nämä poroelostelijat ovat laiskoja ja ahneita, tottuneet avustuksii, tukiaisiin ym. ja viina maistuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

nämä poroelostelijat ovat laiskoja ja ahneita, tottuneet avustuksii, tukiaisiin ym. ja viina maistuu.

nämä poro keinottelijat on saaneet valtiolta porotilat ja lisämaat jonne voisivat viedä poronsa pois tien päältä ja ruokkia poronsa kotonaan tai lisämaillaan. Mutta nuo lisämaat on hakattu puista
        vapaaksi ja juotu niistä saadut rahat ja porot saa ilman valvontaa ja huolenpitoa kuljeskella toisten mailla , pihoilla ja asustaa valtateiden varsilla, lutkuttaa tiesuolaa ja tienata elostelijalle juomarahaa kun joku ajaa tuon poron päälle ja syytön särkee autonsa

• Anonyymi

Piski on kova kundi.

• Anonyymi

Oulalla on yksi jänhällinen liikkaa. Kyllä kaks jängällistä olis sopiva määrä poroja.

• Anonyymi

näitä OULIA ja Aslakkeja on ihan liikaa. Joutas jonnekkin, eikö Alaskaan pääse

• Anonyymi

Porras pieras pieran pieras kissan pieras oulalla on yksi poro.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      143
      6082
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      184
      3734
    3. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      29
      2693
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      469
      2674
    5. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2335
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      184
      1978
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      129
      1479
    8. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      58
      1284
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      37
      1274
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      1056
    Aihe