Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minun arvomaailmani ja mitkä on ne minun arvot. Rehellisesti puhuen en tiedä. En osaa arvottaa arvojani, ne elää tilanteiden mukaan. Eikä niillä ole lopulta mitään merkitystä.
Näen arvojen puolesta puhujat ja niiden perään kuuluttavat jotenkin ehdottomina ihmisinä. Ja kaikki ehdottomuus on patologista. Eli minulle aika lailla punainen vaate ne arvoista puhuvat arvokkaat ihmiset. Jokainen elää jossain omassa pienessä arvokuplassa eikä edes yritä ymmärtää mitä ympärillään tapahtuu. Ja miksi.
Kysyn siis, että mitkä on ne arvot mistä moni puhuu ja peräänkuuluttaa? Onko ne kaikki kiveenhakattuja niin, ettei niistä voi joustaa missään tapauksessa eikä missään tilanteessa?
Mitkä on ne arvot?
99
584
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Ei tarvi suuttua jos lääkäri tai sairaanhoitaja sanoo sinulla on hyvät sokeriarvot tai tulehdus arvot on hyvät olet terve
- AnonyymiUUSI
Arvomaailma voi olla joko liberaali (naiset) tai konservatiivinen (miehet).
No arvot hyppää esille monessa asiassa. Joissain arvoissa voi olla joustoa enemmän kuin toisessa.
Esimerkiksi en voisi olla sellaisen kanssa lähemmissä tekemisissä, joka väittäisi, että Venäjän hyökkäys on oikeutettua Ukrainaan.
Tai että lapsilla, vanhuksilla, vammaisilla jne. ei tarvitse olla mitään oikeuksia.
Tai, ettei suostu käyttämään turvavyötä autossa.
Haluaisi kieltää kaikki rokotukset tarpeettomina.
Väittää, ettei ole mitään ilmastonmuutosta.
Uskoo autoritääristen maiden tapaan elää paremmin kuin demokraattisten oikeusvaltioiden tapaan.
Näitä olisi paljon, mutta harvoin irl törmää sellaiseen, joka olisi kaikkia noita yllämainittujen arvokysymysten vastainen.
Jostain mielipidekysymyksestä saattaisin suostua olemaan arvojen mukaan vain erimieltä, jos se ei vaikuta arkielämään. Mutta jotkut vaikuttaa siihen arkeen, niin sitten tulisi ristiriitoja vaan suotta.- AnonyymiUUSI
Kuka pitä mitäkin arvoina, mutta ylimielinen suhtautuminen toista mieltä oleviin ei sinällään mikään arvo ole. Kyseenalaistaminen ja kriittiinen suhtautuminen on välttämätöntä kehityksen kannalta auktoriteettiuskovaisuuden sijaan, sillä kellään ei pitäisi olla valtaa päättää asioista muiden yli, koska ilman tietoisuutta päätös tehdään uskomuksen pohjalta ja usein pelottelun ryydittämänä kuten koronapiikityksien kohdalla tehtiin.
Anonyymi kirjoitti:
Kuka pitä mitäkin arvoina, mutta ylimielinen suhtautuminen toista mieltä oleviin ei sinällään mikään arvo ole. Kyseenalaistaminen ja kriittiinen suhtautuminen on välttämätöntä kehityksen kannalta auktoriteettiuskovaisuuden sijaan, sillä kellään ei pitäisi olla valtaa päättää asioista muiden yli, koska ilman tietoisuutta päätös tehdään uskomuksen pohjalta ja usein pelottelun ryydittämänä kuten koronapiikityksien kohdalla tehtiin.
On se aika pitkälti arvokysymys. Mielipiteitähän on ja syitä niihin mielipiteisiin, mutta jokainen arvottaakin asiat miten tykkää.
Minulle joku uskonollisuus on aivan sama johonkin jumalaan, mutta en esimerkiksi hyväksyisi lähelle saatananpalvojaa. Vaikka itse en usko sellaiseen jumala-ajatteluun, niin en pidä siitäkään, että joku tietentahtoen haluaisi palvella tai kannattaa pahaa.
Ja minusta saa olla Venäjämyönteinen ja vaikka minkäkainen mielipiteissään, mutta läheistä ei kaikista juurikin arvoerimielisyyksien vuoksi tule minun kanssa ja se vaan on niin.
- AnonyymiUUSI
Joku mormoni suljen oven heti
- AnonyymiUUSI
Arvot eivät ole kupla. Niillä näet miksi asiat tapahtuu ja rajaat mitä ympärilläsi tapahtuu tai miten. Jos tarkoitat, että aina sanot ja teet niinkuin muutkin ympärilläsi kulloinkin tekevät ja että tämä vaihtelee ympäristön mukaan, niin sekin voi sisältää konformiteetin arvostamista tms., mutta joudut tietenkin silloinkin määrittelemään tuon itse. Että mitä miksi milloin juuri sinulle on tärkeätä.
- AnonyymiUUSI
Hyvin sanottu.
- AnonyymiUUSI
Mikä on konformiteetti?
Liian hienoa.. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on konformiteetti?
Liian hienoa..Se tarkoittaa tyytymistä vallitseviin olosuhteisiin, vaikka se sotisikin omia näkemyksiä vastaan. Jos minulta kysytään on konformiteetti yleensä uskomista johonkin epätodelliseen mistä on yhdessä sovittu.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se tarkoittaa tyytymistä vallitseviin olosuhteisiin, vaikka se sotisikin omia näkemyksiä vastaan. Jos minulta kysytään on konformiteetti yleensä uskomista johonkin epätodelliseen mistä on yhdessä sovittu.
Silloin ne ei ole sun omia arvoja! Eli voisit toteuttaa jonkun rikollisryhmän arvoja, jos olet sitoutunut niihin? Heillähän ei ole arvoja, jotka on yleisesti allekirjoitettuja. Ihan höpöä tuo puheesi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Silloin ne ei ole sun omia arvoja! Eli voisit toteuttaa jonkun rikollisryhmän arvoja, jos olet sitoutunut niihin? Heillähän ei ole arvoja, jotka on yleisesti allekirjoitettuja. Ihan höpöä tuo puheesi.
Tottakai se voi olla arvo. Ettei rikota harmoniaa tai sodita traditioita tai normeja vastaan. Liike-energian suuntaisesti eikä mitään mummo hangessa meininkiä. Sellaista vähän Japanilaistyylistä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai se voi olla arvo. Ettei rikota harmoniaa tai sodita traditioita tai normeja vastaan. Liike-energian suuntaisesti eikä mitään mummo hangessa meininkiä. Sellaista vähän Japanilaistyylistä.
Ja lisäisin että tarkemmin aiheeseen tutustumatta niin veikkaisin että esim. Cosa Nostraan lähinnä synnytään ja heillä taatusti on tiukasti määriteltyjä arvoja (sama).
- AnonyymiUUSI
Vaikeaa ellei mahdotonta arvostaa ketään joka puhuu korvaan särähtämisestä, varsinkaan sen tapahtuessa noin liberaalilla otteella.
Joo ei oikein osaa itsekään tällasia asioita ajatella. Ne tulee kuitenkin toisen ajatuksissa ja teoissa ilmi. Mutta en mä sellaisia kysele erikseen muilta.
- AnonyymiUUSI
Eettisen ja aineellisen välillä siinä valintaa tehdään, kohtuus kaikessa siinäkin ✌.
- AnonyymiUUSI
Että jos joku tyyppi ärsyttää sua, niin voit samoin tein tappaa hänet?
Visioni on, että missiot yleensä epäonnistuvat.
- AnonyymiUUSI
Arvoni ovat aika selvät, eivät joustamattomat. Tässä muutamia...
1. Perhe, (arvo Koti) jossa on isä ja äiti tai heitä vastaavat samaa sukupuolta olevat, ei väliä onko vihitty vai ei. Jousto: Jos ei millään pariskunta pysty toimimaan yhdessä perheen puolesta, ero on ok.
2. Lait, asetukset ja säännöt. Noudatan, voi sanoa aina. Jousto: kävelen yöllä päin punaista, joskus ajankin jos parin kilsan säteellä ei näy ketään missään.
3. Rehellisyys. Kun tekee ja sanoo oikein. ei tarvitse jälkeenpäin miettiä ja muistella, miten silloin valehtelinkaan. Jousto: Jos toisesta ihmisestä kysytään jotain ikävää, sanon ihan pokkana: En yhtään tiedä, vaikka tiedän.
4. Hoidan itseäni hyvin. Jos sitten joku sairaus iskee, olen tehnyt parhaani. Se on raamatun mukaista leiviskän hoitamista. (arvo Uskonto) Jousto: Joku tarjoaa epäterveellistä ruokaa, en sano mitään vaan syön.
5. Hoidan työnantajan omaisuutta ja muidenkin yhtä hyvin kuin omaani. Jousto: juhlissa ahmin joskus alkoholia kolme lasillista, jos jää yli, vaikka jokaisen oli tarkoitus ottaa vain yksi.
6. Mutta Isänmaa. Lähtisinkö lotaksi sodan keskelle. Taitaisi tulla P**kat housuun.
On niitä arjessa monia arvoja ja joustoja.... - AnonyymiUUSI
Sekin, ettei ole ehdoton minkään suhteen, on yksi arvo.
- AnonyymiUUSI
Näet omat arvosi toiminnassasi. Kelaat vain taaksepäin niin sieltä se löytyy.
Arvot näkyy myös motivoitumisessa eli siinä, mikä ihmistä motivoi.- AnonyymiUUSI
Minun toimintani on usein improvisaatiota. Ihan kaikessa. Miten arvotat jotain sellaista, mikä ei ikinä toistu samanlaisena?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minun toimintani on usein improvisaatiota. Ihan kaikessa. Miten arvotat jotain sellaista, mikä ei ikinä toistu samanlaisena?
Ehkä luovuus on sinulle arvo sitten, rutiinien kaihtaminen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä luovuus on sinulle arvo sitten, rutiinien kaihtaminen.
Miten sä saat luovuudesta arvon? Millä ja miten sä mittaat sen?
Arvo tai arvot on kuitenkin jotain, mikä on mitattavissa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miten sä saat luovuudesta arvon? Millä ja miten sä mittaat sen?
Arvo tai arvot on kuitenkin jotain, mikä on mitattavissa.Arvoa voi mitata asian merkityksellisyydestä itselle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Arvoa voi mitata asian merkityksellisyydestä itselle.
Minua on aina kiinnostanut näissä arvoasioissa eniten se, että millä se mitataan? Raha on yleisin ja selkein arvon mitta. Mutta millä muulla yhtä selvällä asialla arvoa tai arvoja voi mitata? Minulle arvokas voi olla jollekin muulle arvoton.
Sitä tässä yritän ymmärtää, että miksi ihmiset tarttuu niin epätodellisiin asioihin kuten ne paljon puhutut arvot? Minulla on hyvin vähän yhteistä ihmisten kanssa, joilla on arvot. Ihmiset, joilla on arvet, on paljon mielenkiintoisempia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minua on aina kiinnostanut näissä arvoasioissa eniten se, että millä se mitataan? Raha on yleisin ja selkein arvon mitta. Mutta millä muulla yhtä selvällä asialla arvoa tai arvoja voi mitata? Minulle arvokas voi olla jollekin muulle arvoton.
Sitä tässä yritän ymmärtää, että miksi ihmiset tarttuu niin epätodellisiin asioihin kuten ne paljon puhutut arvot? Minulla on hyvin vähän yhteistä ihmisten kanssa, joilla on arvot. Ihmiset, joilla on arvet, on paljon mielenkiintoisempia.En tiedä, oletko neliraajahalvaantunut ja kirjoitat tätä pilli suussa. Sen arvo, että olet ollut terve; kävellyt ja tehnyt asioita itsenäisesti joskus konkretisoituu todennäköisesti saman tien sängyssä maatessa ja pilliä käyttäessä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä, oletko neliraajahalvaantunut ja kirjoitat tätä pilli suussa. Sen arvo, että olet ollut terve; kävellyt ja tehnyt asioita itsenäisesti joskus konkretisoituu todennäköisesti saman tien sängyssä maatessa ja pilliä käyttäessä.
En mitään niistä, mutta elämässä on aina muuttuvia tekijöitä, mitkä voi muuttaa kaiken. Jos sille kaikelle antaa arvon, isomman tai pienemmän, niin mitä sitten kun ne kaikki on menetetty syystä tai toisesta? Menee kaikki arvotkin?
Osaatko kertoa mitä tarkoitat arvoilla? Niin kuin ylempänä kerroin, ymmärrän hyvin esimerkiksi rahalla mitattavan arvon, esineiden vaihtoarvon ja sellaiset. Sen ymmärtämisessä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma ymmärryksessäni tulee esiin aina silloin kun puhutaan arvoista ihmissuhteissa. Niitä arvoja en oikein ymmärrä, että mistä on kyse ellei niitä mitata rahassa, vaihtoarvolla tai vastaavalla.
Mut hupsista! Näinhän kaikki arvoista ihmissuhteissa puhuvat tekevätkin. Mittaavat arvonsa ja toistenkin arvon rahassa tai jollain muulla vaihtoarvolla. Ilmankos en koe omaavani kovinkaan paljon yhteistä sellaisten kanssa... :) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En mitään niistä, mutta elämässä on aina muuttuvia tekijöitä, mitkä voi muuttaa kaiken. Jos sille kaikelle antaa arvon, isomman tai pienemmän, niin mitä sitten kun ne kaikki on menetetty syystä tai toisesta? Menee kaikki arvotkin?
Osaatko kertoa mitä tarkoitat arvoilla? Niin kuin ylempänä kerroin, ymmärrän hyvin esimerkiksi rahalla mitattavan arvon, esineiden vaihtoarvon ja sellaiset. Sen ymmärtämisessä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma ymmärryksessäni tulee esiin aina silloin kun puhutaan arvoista ihmissuhteissa. Niitä arvoja en oikein ymmärrä, että mistä on kyse ellei niitä mitata rahassa, vaihtoarvolla tai vastaavalla.
Mut hupsista! Näinhän kaikki arvoista ihmissuhteissa puhuvat tekevätkin. Mittaavat arvonsa ja toistenkin arvon rahassa tai jollain muulla vaihtoarvolla. Ilmankos en koe omaavani kovinkaan paljon yhteistä sellaisten kanssa... :)Ai, voih. Yhdistät kenties somessa heiteltyjä provokatiivisia asioita tosielämään. Muista mikään täällä kerrottu ei ole totta. Ilmankos minulla ei ole mitään yhteistä sellaisten luulottelujen kanssa :)
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai, voih. Yhdistät kenties somessa heiteltyjä provokatiivisia asioita tosielämään. Muista mikään täällä kerrottu ei ole totta. Ilmankos minulla ei ole mitään yhteistä sellaisten luulottelujen kanssa :)
En kuule arvoista pelkästään somessa. Arvoista puhuu moni myös ihan siellä reaalielämässäkin. Mutta joka kerta kun kysyn, että mitä ne arvot on, tulen aina siihen tulokseen ettei kukaan oikein tiedä. On vaan arvokasta puhua arvoista, jotta vaikuttaisi ulospäin hyvältä ihmiseltä. Minkälainen lie sekin on...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En kuule arvoista pelkästään somessa. Arvoista puhuu moni myös ihan siellä reaalielämässäkin. Mutta joka kerta kun kysyn, että mitä ne arvot on, tulen aina siihen tulokseen ettei kukaan oikein tiedä. On vaan arvokasta puhua arvoista, jotta vaikuttaisi ulospäin hyvältä ihmiseltä. Minkälainen lie sekin on...
Itse en puhu arvoista juurikaan. Kuitenkin minulla on arvoja. En ole hyvä ihminen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Itse en puhu arvoista juurikaan. Kuitenkin minulla on arvoja. En ole hyvä ihminen.
Eiväthän arvot tee ihmisestä hyvää tai sen kummemmin myöskään pahaa. Se miten sinun arvosi tuolla hyvä-paha-akselilla määritetään riippuu sen tulkitsijan omista arvoista. Sekin, että ei puhu arvoistaan on arvovalinta.
- AnonyymiUUSI
Arvo on se, mikä on eettisesti oikein. Ajatukset, mitkä vievät toteuttamiseen.
Jos jotain tehdään tai sanotaan, mikä on epäeettistä, on se myös vastoin arvojani.
Orjuus, alistaminen, rasismi, kiusaaminen, pelottelu, uhkailu, väkivalta jne. Kaikki tämä on epäeettistä ja siis myös vastoin arvojani.
Arvomaailma kait sisältää montaa asiaa.
Vilma- AnonyymiUUSI
Oikea ja väärä on lopulta ihmisten luoma illuusio. Jotain mihin uskotaan, mutta mitä ei lopulta ole sellaisena kuin meille on opetettu.
On olemassa asioita ja menetelmiä mitkä toimii ja mitkä ei toimi. Eikä ikinä voi luottaa siihen, että sama asia tai menetelmä toimii aina. Koska ne muuttuvat tekijät... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oikea ja väärä on lopulta ihmisten luoma illuusio. Jotain mihin uskotaan, mutta mitä ei lopulta ole sellaisena kuin meille on opetettu.
On olemassa asioita ja menetelmiä mitkä toimii ja mitkä ei toimi. Eikä ikinä voi luottaa siihen, että sama asia tai menetelmä toimii aina. Koska ne muuttuvat tekijät...Eihän se illuusio voi olla.
Meillä on lait ja tuomioistuimet.
Ja Kantin kategorista imperatiiviakaan ei kandee unohtaa.
Meillä ei noin vain pudotella ihmisiä ikkunoista.
Vilma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se illuusio voi olla.
Meillä on lait ja tuomioistuimet.
Ja Kantin kategorista imperatiiviakaan ei kandee unohtaa.
Meillä ei noin vain pudotella ihmisiä ikkunoista.
VilmaMutta jos joku pudottaisi Putinin ikkunasta, se olisi oikein? Eettinen oikean ja väärän arvo vaihtaisikin yhtäkkiä paikkansa?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos joku pudottaisi Putinin ikkunasta, se olisi oikein? Eettinen oikean ja väärän arvo vaihtaisikin yhtäkkiä paikkansa?
19:43
Näkkileipäkuuri enemmin.
Vilma
- AnonyymiUUSI
Kotiruokaa sen olla pitää, se on arvo. Ei nälkäisenä wolttaaminen.
- AnonyymiUUSI
Arvoja ovat mm minulla rakkaus, ystävyys, vapaus, elämän kunnioitus 🤷♀️
- Sheena- AnonyymiUUSI
Klishee.
- AnonyymiUUSI
Isoja, tärkeitä asioita nostit mun mielestä.
Sivusta - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Klishee.
Yritä joustaa.
- Sheena - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Klishee.
Sanot sinä, arvoton ihminen.
- Sheena - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sanot sinä, arvoton ihminen.
- SheenaOlen täysin samaa mieltä arvottomuudestani. Se tarkoittaa sitä, ettei minulle ole hintaa.
- AnonyymiUUSI
Mikä on sun mielestä arvokasta?
- AnonyymiUUSI
Ei oikeastaan mikään. Jos jokin minulle tärkeä olisi arvokasta, sille olisi hinta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei oikeastaan mikään. Jos jokin minulle tärkeä olisi arvokasta, sille olisi hinta.
Mikä on lahjomattomuuden hinta?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on lahjomattomuuden hinta?
En tiedä hintaa, mutta laiskuus on synonyymi lahjattomuudelle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lahjomattomuus? Vieras sana sinulle?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos todella on lahajaton, sillehän ihminen ei itse voi mitään. Jokaisella on kuitenkin ihmisenä luovuttamaton olemassa olon oikeutus. Se lahja jokaisella aina on. Jos joku sitä haluaa kyseenalaistaa, tekee äärettömän pahan teon.
Sitäpaitsi, jokaisella on kuitenkin joku lahja. Voi olla vaikka vain hiljainen ja kauniisti käyttäytyvä. Sekin on suuri lahja tässä maailmassa, jossa jopa "älykkäät" ihmiset tekevät tarkoituksellisesti pahaa muille.
Aika yksinkertaista, eikö? Ei mitään rakettitiedettä ainakaan.
Kaikkea hyvää! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lahjomattomuus? Vieras sana sinulle?
Sori, luin väärin. :)
Ei lahjomattomuudelle ole hintaa eikä näin ollen arvoakaan. Jos olisi, jokainen voisi jonkinlaisen lahjomattomuuden ostaa tai saada jonkinlaisella vaihtokaupalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos todella on lahajaton, sillehän ihminen ei itse voi mitään. Jokaisella on kuitenkin ihmisenä luovuttamaton olemassa olon oikeutus. Se lahja jokaisella aina on. Jos joku sitä haluaa kyseenalaistaa, tekee äärettömän pahan teon.
Sitäpaitsi, jokaisella on kuitenkin joku lahja. Voi olla vaikka vain hiljainen ja kauniisti käyttäytyvä. Sekin on suuri lahja tässä maailmassa, jossa jopa "älykkäät" ihmiset tekevät tarkoituksellisesti pahaa muille.
Aika yksinkertaista, eikö? Ei mitään rakettitiedettä ainakaan.
Kaikkea hyvää!Lahjat on lopulta hyödyttömiä, jos niitä ei opi käyttämään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lahjat on lopulta hyödyttömiä, jos niitä ei opi käyttämään.
Semanttinen sotku.
Lahjottava ja lahjakas.
Sotkua tuli.
Vilma
- AnonyymiUUSI
Näin se on, että jos kauhalla annetaan, menee lusikalla pidempi aika hörppiä, mutta jos lusikka on kultaa, väliäkös sen.
- AnonyymiUUSI
Joku konservatiivien pallero yrittää lässyttää ajattelemaan samalla lailla
- AnonyymiUUSI
Arvot, eräänlaiset moraaliset säännöt joiden mukaan elät. Ilman arvoja on kuin kaarna laineilla, menee minne sattuu virran mukana.
Entinen Eivori- AnonyymiUUSI
Joo. Jos yhteisiä arvoja ei olisi, maailma olisi vielä sekavampi kuin nyt.
Jos eettisiä normeja/ moraalia ei olisi takaraivossa, maailma olisi vielä sekavampi kuin nyt.
Vilma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo. Jos yhteisiä arvoja ei olisi, maailma olisi vielä sekavampi kuin nyt.
Jos eettisiä normeja/ moraalia ei olisi takaraivossa, maailma olisi vielä sekavampi kuin nyt.
VilmaKyllä kyllä, sitten on vielä ne omat arvot minkä mukaan elämäänsä rakentelee ja elää. Esim. Yksi omista arvoistani on ettei minua kiinnosta sekaantua muitten elämään ja arvoihin, niin kauan kun he eivät sekaannu ensin minun arvoihin ja elämään. Keskityn mieluusti vain omaan henkilökohtaiseen elämääni ja toivon muiden tekevän samoin. Tämä on sellainen vakio.
Entinen Eivori - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kyllä, sitten on vielä ne omat arvot minkä mukaan elämäänsä rakentelee ja elää. Esim. Yksi omista arvoistani on ettei minua kiinnosta sekaantua muitten elämään ja arvoihin, niin kauan kun he eivät sekaannu ensin minun arvoihin ja elämään. Keskityn mieluusti vain omaan henkilökohtaiseen elämääni ja toivon muiden tekevän samoin. Tämä on sellainen vakio.
Entinen EivoriJa ainakin itselleni osa arvoistani ne tärkeimmät ovat sellaisia mitä en muuta enkä jousta kenenkään takia, vaikka jäisin täysin yksin sen takia ja kaikki muut astuisi toiselle vastaviivalle. Miksi? Koska ne ovat minun arvoni ja periaatteeni joista luopuen en olisi enää minä ja sinut itseni kanssa. Yksin olen silti yhä itseni, jolloin yksin jääminen ei pelota.
Anonyymi kirjoitti:
Ja ainakin itselleni osa arvoistani ne tärkeimmät ovat sellaisia mitä en muuta enkä jousta kenenkään takia, vaikka jäisin täysin yksin sen takia ja kaikki muut astuisi toiselle vastaviivalle. Miksi? Koska ne ovat minun arvoni ja periaatteeni joista luopuen en olisi enää minä ja sinut itseni kanssa. Yksin olen silti yhä itseni, jolloin yksin jääminen ei pelota.
Entinen EivoriEn oikeastaan ymmärrä ihmisiä jotka säätää arvojensa kanssa, jos ne on arvoja eihän niitä jatkuvasti jos ollenkaan säädellä. Ne pysyy, koska ne on.
Anonyymi kirjoitti:
En oikeastaan ymmärrä ihmisiä jotka säätää arvojensa kanssa, jos ne on arvoja eihän niitä jatkuvasti jos ollenkaan säädellä. Ne pysyy, koska ne on.
Entinen EivoriJa on ihan eri asia muuttaa mielipidettä jostain ihmisestä tai asiasta, kun muuttaa arvojaan sen takia. Tämä vaan tuli mieleen, kun joskus näkee miten näissä ihmiset ei nää eroa.
Anonyymi kirjoitti:
Ja on ihan eri asia muuttaa mielipidettä jostain ihmisestä tai asiasta, kun muuttaa arvojaan sen takia. Tämä vaan tuli mieleen, kun joskus näkee miten näissä ihmiset ei nää eroa.
Entinen EivoriTuossapa oli se, mistä olisinkin kirjoittanut. Mielipide.
Mielipidehän kertoo, mikä mielestämme on hyvää tai huonoa, on se sitten täysin/vähän oikein tai väärin.
Opetetaanhan meille asioita lapsesta asti, miten on ja siitä rakentuvat arvot.
Mutta mitä ihminen niillä yksin tekee? Kylläpä me vertaamme.
Sekaantuminen. Väittäisin kyllä niin, että kun keskustelemme ja vaikkapa kirjoitamme täällä, tarkistamme samalla arvojammekin.
Tässä ketjussa kait mietimme, onko vai eikö ole arvoja.
Jos lähtisimme luettelemaan, mitä ne ovat, lista olisi tolkuton.
Vilma
Mielenkiintoinen ketju! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuossapa oli se, mistä olisinkin kirjoittanut. Mielipide.
Mielipidehän kertoo, mikä mielestämme on hyvää tai huonoa, on se sitten täysin/vähän oikein tai väärin.
Opetetaanhan meille asioita lapsesta asti, miten on ja siitä rakentuvat arvot.
Mutta mitä ihminen niillä yksin tekee? Kylläpä me vertaamme.
Sekaantuminen. Väittäisin kyllä niin, että kun keskustelemme ja vaikkapa kirjoitamme täällä, tarkistamme samalla arvojammekin.
Tässä ketjussa kait mietimme, onko vai eikö ole arvoja.
Jos lähtisimme luettelemaan, mitä ne ovat, lista olisi tolkuton.
Vilma
Mielenkiintoinen ketju!Kyllä kaikilla arvoja on, ne voi olla niin itsestäänselviä että niihin sokeutuu eikä ymmärrä arvoiksi. Eikä ole olemassa oikeaa tai väärää arvoa, vaikka ihanteemme on että arvot olisivat jotain hienoa ja humaania. Niin onhan ne myös niitä negaatioita, kunkin yksilön omia näkemyksiä mikä on hyvä elämä ja miten ja millaisin arvoin se rakennetaan.
Ne ei ole kaverin arvot tai jonkun muun, ne on niitä omia miten asioita arvottaa. Mitään kiveen hakattuja arvoja ei ole kuin ideologeissa, uskonnoissa. Ja kyllähän arvotkin voi muuttua kun oivaltaa elämästä enemmän. Mutta usein perusteet säilyy, koska ihmisillä on taipumusta katsoa sen oman mehupillin läpi maailmaa. 😃
Nyt tarttee lähteä syömään, työpäivä alkaa pian. Eikä mulla ole taukoja. 👍
Entinen Eivori
- AnonyymiUUSI
No, esimerkiksi muiden kunnioitus, sävyisyys, rehellisyys, rikkeettömyys, uskollisuus jne. Aika hyvin tunnistaa. Vastakohdat noissakin aiheuttaa aina jotain ongelmaa tai pahaa, mutta hyvät arvot aina hyvää. Aika helppo. Voi hyvin!
- AnonyymiUUSI
Miten ja millä sinä mittaat niiden arvojen arvon?
- AnonyymiUUSI
Juuri nyt arvostaisin paljon kivuttomuutta.
Mutta sellaista arvollisuutta ei aloittaja ymmärrä arvostaa, arvostella taitaa.- AnonyymiUUSI
Miksi minun pitäisi arvostaa nimenomaan sinun kivuttomuutta? Mikä tekee siitä minulle arvokkaan?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi minun pitäisi arvostaa nimenomaan sinun kivuttomuutta? Mikä tekee siitä minulle arvokkaan?
Empatiakyky on ominaisuus sekin..
Sivusta - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Empatiakyky on ominaisuus sekin..
SivustaKyllä, mutta miksi minun pitäisi arvostaa juuri sinun kivuttomuutta?
Oma kivuttomuus on ihan ok, mutta en todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi arvostaa jonkun tuntemattoman anonyymin palstakirjoittajan kivuttomuutta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun ihmisillä ympärilläsi on hyvä olla, sinunkin olemisesi helpottuu.
xLiner - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta miksi minun pitäisi arvostaa juuri sinun kivuttomuutta?
Oma kivuttomuus on ihan ok, mutta en todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi arvostaa jonkun tuntemattoman anonyymin palstakirjoittajan kivuttomuutta.No vaikka siksi, että kivut tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Ne maksaa, kun niitä hoidetaan verovaroin. Siinä sulle syy, hinta vaihtelee yksilön tarpeiden mukaan.
Tai omaisesi kivut voi maksaa sulle rahaa ja vaivaa.
Anonyymi kirjoitti:
No vaikka siksi, että kivut tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Ne maksaa, kun niitä hoidetaan verovaroin. Siinä sulle syy, hinta vaihtelee yksilön tarpeiden mukaan.
Tai omaisesi kivut voi maksaa sulle rahaa ja vaivaa.
Entinen EivoriTämä siis, jos muitten hyvinvointi ei kiinnosta yksilön hyväksi, mutta rahallinen arvo kiinnostaa.
Anonyymi kirjoitti:
Tämä siis, jos muitten hyvinvointi ei kiinnosta yksilön hyväksi, mutta rahallinen arvo kiinnostaa.
Entinen EivoriTuntemattoman kirjoittajan kivuttomuuden arvostus tai empatiseeraaminen ei sen tuntemattoman kipua poista. Ajanhukkaa. Kipulääkityksellä on siihen paljon paremmat mahdollisuudet.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuntemattoman kirjoittajan kivuttomuuden arvostus tai empatiseeraaminen ei sen tuntemattoman kipua poista. Ajanhukkaa. Kipulääkityksellä on siihen paljon paremmat mahdollisuudet.
Ei, mutta antaa inhimillisyyttä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta antaa inhimillisyyttä.
Maailma on täynnä kivuista kärsiviä ihmisiä. Pitääkö minun empatiseerata jokaista niitä, jotta kokisin olevani inhimillinen?
Olen pahoillani, mutta en ole niin hyvä ihminen.
- AnonyymiUUSI
Omat arvoni tunnistan siitä, että saatan kiivastua niistä eri mieltä oleville. Eikä siinä vielä kaikki, vaan tiedän itsekin toimineeni joskus omien arvojeni vastaisesti.
En lähde yleensä sotajalalle, ellei joku käyttäydy erityisen ärsyttävästi. Ehkä hän vain provoaa omaa pahaa oloaan ja hakee siihen vastusta. - AnonyymiUUSI
Aloittaja hihkuu yhden aloituksen verran siitä, ettei arvosta mitään.
Mitä arvon palstalaisten tästä pitäisi ajatella?
Mitä arvossa pitäminen on muuta kuin arvostamista? Ystävien, läheisten, rauhan, rakkauden, terveyden jne arvossa pitäminen???- AnonyymiUUSI
Ajatelkaa mitä lystää. :D
- AnonyymiUUSI
Arvostaa hän, muuten hänellä ei olisi vaatteita, kotia, irtaimistoa eikä rakastettuja. Kunhan hölisee tapansa mukaan. Se että hän voi olla ostettavissa taas on arvo sekin, löperö arvo mutta täysin hänen arvojensa mukainen silti.
Anonyymi kirjoitti:
Arvostaa hän, muuten hänellä ei olisi vaatteita, kotia, irtaimistoa eikä rakastettuja. Kunhan hölisee tapansa mukaan. Se että hän voi olla ostettavissa taas on arvo sekin, löperö arvo mutta täysin hänen arvojensa mukainen silti.
Entinen EivoriEikä hän välittäisi itsestäänkään ilman arvopohjaa. Tai saada ruokaa suuhunsa jne. Lapselle hyvää äitiä, koulutusta jne.
Entinen Eivori
- AnonyymiUUSI
Arvoista tuli mieleen.
Jos ei ole arvoja, ei ole omaatuntoa. Silloin esim. muiden ihmisten kiusaaminen ja häirintä vaikkapa kasvottomasti on helppoa. Ei tunnu missään, koska kukaan ei ole arvokas ja omaakaan arvoa tule mietittyä.
Siihen päälle jos on sadistisia taipumuksia, edellä mainituista toiminnoista saa nautintoa. Terapiasta nämä henkilöt eivät hyödy, koska he oppivat sieltä vain uusia tapoja teeskennellä ja näytellä tuntevaa ihmistä.
Ajauduin aika kauas aloituksesta, näin ne ajatukset juoksee.- AnonyymiUUSI
Minä mietin tätä asiaa siltä kantilta, ettei muiden ihmisten kiusaaminen ja häirintä ole vaivan arvoista. Eli ei mitään arvoa sellaiselle.
- AnonyymiUUSI
Arvot on se mitä koet maailmassa merkitykselliseksi. Se voi olla eettinen toiminta ja muun elävän kunnioittaminen. Se voi olla myös kuolleet esineet, rakennelmat, jäljet ihmisen mahtavuudesta tai mitättömyydestä maailmankaikkeudessa. Se voi olla myös se miten merkitystä luodaan sinne, missä sitä tarvitaan: taiteella, musiikilla, tai vaikka tallentamalla ne hyvät hetket videonauhalle ja jakamalla ne. Arvo voi olla myös se, että kokee itseään merkitykselliseksi, tai että arvostaa sen, ettei itselle merkitykselliset asiat välttämättä liikuta toisia lainkaan, tai että on valmis aina uudestaan määrittelemään mitä itselle on merkityksellistä. -Ikuisesti 42.
- AnonyymiUUSI
Eli arvot on aika yksilöllinen kokemus?
Jos lähdetään siitä, että jokainen ihminen on yksilö ja hänellä on yksilölliset arvot niin mikä mahdollisuus on kahden samanlaiset arvot omaavan kohdata toisensa? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eli arvot on aika yksilöllinen kokemus?
Jos lähdetään siitä, että jokainen ihminen on yksilö ja hänellä on yksilölliset arvot niin mikä mahdollisuus on kahden samanlaiset arvot omaavan kohdata toisensa?Ei välttämättä yksilöllinen kokemus. Mutta yksilöt yhdessä merkitsee enemmän.
Jokainen osaltaan.
Nykyisin yritykset kirjaavat eettiset arvot esiin.
Tällöin ne koskevat yrityksen sisäisiä ja ulkoisia asioita, tapoja, tekoja jne.
Se kuuluu yrityskuvaan.
Vilma
- AnonyymiUUSI
Aloittaja teeskentelee (kuten hyvän kirjoittajan toisinaan täytyy lukijansa vuoksi)
kuin hän olisi kadottanut arvomaailmansa
hukannut sen
Ehkä hän on pettynyt inhimillisyyteen tai vain syvästi kiinnostunut ihmisyydestä. Ei hän arvoton ole.
Mieletön rakkaus elämään ja sen käsittämättömään rikkauteen tihkuu läpi.
Aloittaja on niin kartalla kuin ihminen vain olla voi.
Hänen ei tarvitse varoa mitään.
Ei (hädin tuskin) kysyä koska tietää jo
Arvojaan hän ei paljasta kenellekään
Ettei menettäisi niitä
arvottomille.- AnonyymiUUSI
Eiköhän noi hänen arvot ole jo käyneet vuosien saatossa selville ja juutuubi linkein. Spottista.
Jep. Ja arvottomana muitten pitäminen on pohjautuvaa omaan arvottomuuteen, ei se muusta kerro.
4:56
No tämä se vasta oli...sivuraiteilla ja aika täysillä.
Vilma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
4:56
No tämä se vasta oli...sivuraiteilla ja aika täysillä.
VilmaOsaatteko lukea ja ymmärrättekö lukemanne?
"Osaatko kertoa mitä tarkoitat arvoilla? Niin kuin ylempänä kerroin, ymmärrän hyvin esimerkiksi rahalla mitattavan arvon, esineiden vaihtoarvon ja sellaiset. Sen ymmärtämisessä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma ymmärryksessäni tulee esiin aina silloin kun puhutaan arvoista ihmissuhteissa. Niitä arvoja en oikein ymmärrä, että mistä on kyse ellei niitä mitata rahassa, vaihtoarvolla tai vastaavalla." - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Osaatteko lukea ja ymmärrättekö lukemanne?
"Osaatko kertoa mitä tarkoitat arvoilla? Niin kuin ylempänä kerroin, ymmärrän hyvin esimerkiksi rahalla mitattavan arvon, esineiden vaihtoarvon ja sellaiset. Sen ymmärtämisessä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma ymmärryksessäni tulee esiin aina silloin kun puhutaan arvoista ihmissuhteissa. Niitä arvoja en oikein ymmärrä, että mistä on kyse ellei niitä mitata rahassa, vaihtoarvolla tai vastaavalla."Eikö yksi arvo ole jo se, että jos olet aina lapsesi tuki? Kumppanisi tuki, rehellinen heille, sekin on arvo ihmissuhteessa että olet niissä omaitsesi etkä teeskentele heille? Yksi arvo voi olla myös se, ettet päästä lähellesi ketään kestä et pidä. Sekin on osa sinun arvomaailmaasi, että valikoit ihmissuhteesi.
Anonyymi kirjoitti:
Eikö yksi arvo ole jo se, että jos olet aina lapsesi tuki? Kumppanisi tuki, rehellinen heille, sekin on arvo ihmissuhteessa että olet niissä omaitsesi etkä teeskentele heille? Yksi arvo voi olla myös se, ettet päästä lähellesi ketään kestä et pidä. Sekin on osa sinun arvomaailmaasi, että valikoit ihmissuhteesi.
Entinen EivoriJos ihmissuhteissa ei olisi arvoja, ajautuisi sitä mihin vaan ihmissuhteeseen, koska millään ei ole mitään väliä, merkitystä ja arvoa. Ne kaikki on arvoja mihin ihmissuuhteesi perustuu.
Anonyymi kirjoitti:
Osaatteko lukea ja ymmärrättekö lukemanne?
"Osaatko kertoa mitä tarkoitat arvoilla? Niin kuin ylempänä kerroin, ymmärrän hyvin esimerkiksi rahalla mitattavan arvon, esineiden vaihtoarvon ja sellaiset. Sen ymmärtämisessä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma ymmärryksessäni tulee esiin aina silloin kun puhutaan arvoista ihmissuhteissa. Niitä arvoja en oikein ymmärrä, että mistä on kyse ellei niitä mitata rahassa, vaihtoarvolla tai vastaavalla."8:59
Minusta tuntuu, että ymmärsin liiankin hyvin.
Me ihmiset emme ole tavaroita tai esineitä. Olemme inhimillisiä olioita: höyhenettömiä, kaksijalkaisua.
Mutta ymmärrätkö sinä?
Vilma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
8:59
Minusta tuntuu, että ymmärsin liiankin hyvin.
Me ihmiset emme ole tavaroita tai esineitä. Olemme inhimillisiä olioita: höyhenettömiä, kaksijalkaisua.
Mutta ymmärrätkö sinä?
VilmaJoka kerta kun puhutte arvoista, te teette itsestänne esineitä joilla on mitattavissa oleva arvo. Joko rahalla, jollain muulla vaihtoarvolla yms. Puhuessanne samoista arvoista ihmissuhdeasioissa, olette asettaneet omille arvoillenne vaihtoarvon, millä olette valmiita neuvottelemaan tois(t)en kanssa. Mittaatte niitä, että onko ne samanarvoisia kuin teidän ja teette sen perusteella päätöksen tuleeko vaihtokaupat tai ei.
Olen kertonut saman asian usein ennenkin. Lukekaa omia viestejänne ajatuksella. Miettikää niitä kunnolla. Saatatte jopa oppiakin jotain. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joka kerta kun puhutte arvoista, te teette itsestänne esineitä joilla on mitattavissa oleva arvo. Joko rahalla, jollain muulla vaihtoarvolla yms. Puhuessanne samoista arvoista ihmissuhdeasioissa, olette asettaneet omille arvoillenne vaihtoarvon, millä olette valmiita neuvottelemaan tois(t)en kanssa. Mittaatte niitä, että onko ne samanarvoisia kuin teidän ja teette sen perusteella päätöksen tuleeko vaihtokaupat tai ei.
Olen kertonut saman asian usein ennenkin. Lukekaa omia viestejänne ajatuksella. Miettikää niitä kunnolla. Saatatte jopa oppiakin jotain.Ongelma on siinä, että sinä et ymmärrä monimerkityksisyyttä. Tai kyllähän sinä selvästi sen ymmärrät, mutta sotket tahallasi saman sanan eri merkitykset keskenään. Arvo arvot arvottomuus arvokkuus arvokas lahjaton lahjakas lahja ja lahjat ... näin joulun aikaan voi miettiä, että onko lahjallinen vai lahjaton, lahjaton vai lahjakas lahjanantaja, jos antaa lahjaksi arvokkaan arvostaman arvon, mutta jota lahjakas lahjansaaja pitää arvottomana.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma on siinä, että sinä et ymmärrä monimerkityksisyyttä. Tai kyllähän sinä selvästi sen ymmärrät, mutta sotket tahallasi saman sanan eri merkitykset keskenään. Arvo arvot arvottomuus arvokkuus arvokas lahjaton lahjakas lahja ja lahjat ... näin joulun aikaan voi miettiä, että onko lahjallinen vai lahjaton, lahjaton vai lahjakas lahjanantaja, jos antaa lahjaksi arvokkaan arvostaman arvon, mutta jota lahjakas lahjansaaja pitää arvottomana.
Ok. Kulttuuriantropologi taas äänessä.
Kun kuuntelette mitä toinen puhuu, kiinnittäkää huomiota myös siihen mitä toinen tekee. Onko sanat ja teot synkassa tai ei. Voin sanoa, että enimmäkseen ei ole. Ja silloin arvot tulee esiin hyvin selvästi.
Arvoista puhuessa tulee aina esiin vaihtoarvo. Oli se vaihtoarvo sitten rahassa mitattavissa tai jollain muulla. Sen jälkeen niitä verrattuna ja punnittuna, niille annetaan jonkinlainen arvo minkä perusteella tehdään päätös siitä, että tuleeko kaupat tai ei. Tämä on asia mikä toistuu kaikkialla koko ajan. Kaikkialla missä on ihmisiä. Etkä sinä sitä miksikään muuksi muuta, vaikka minkälaisia sanoja ja selityksiä keksisit. Ei tule sedästä tätiä eikä tädistä setää. Ihmiset neuvottelee tavalla tai toisella vaihtokaupoista aina. Ihmisillä on myös hämmästyttävä taipumus ja kyky kieltää todellisuus. Jopa sellainen mitä itse luovat päivästä toiseen.
- AnonyymiUUSI
Oikein mukavaa päivää pilvisyydestä huolimatta. Älkää jauhako paskaa koko päivää, arvottomatkaan.
https://youtu.be/9itwt_opsvQ?si=2cZy_1HrdoO_4EzA
Entinen Eivori- AnonyymiUUSI
E.E.
Oikeastaan sana arvoton on monimielinen.
Vastakohta ihmiselle, jolla ei ole arvoja tai ihminen, jota ei arvosteta (orja).
Vilma
On erikseen olemassa ihmisarvot sekä naisenarvot, samoin kun on ihmisoikeudet sekä naistenoikeudet ynnä lastenoikeudet.
- AnonyymiUUSI
Tykkäätkö niin, että ihmisarvon = miesten arvot.
Naisenarvot ja lastenarvot ovat jotain muuta.
Siis piilokirjoititko jotain?
Vilma
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904372
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?542935Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132501Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1132311- 401993
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281967Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2221723Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91627- 291608
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki571555