Tuskin olen ainoa joka tätä lämmön ja veden tempoilevaa ja ristiriitaista toimintatapaa on seurannut jo vuosia. Muutaman viime vuoden ajan meno ollut todella huolestuttavaa. Eipä silti ei omistajapoilitiikkakaan ihan varauksetonta kiitosta ainakaan minulta saa.
Yhtiö kuulostaa painivan talousvaikeuksissa ja on jatkuvasti omistajan kukkarolla. Viimeksi lainaehtojen uudelleenjärjestämisen tiimoilta (Kaupunginvaltuusto 11.11.2024 §94). Yleensä tällaisissa tapauksissa omistaja edellyttää ehdotonta menokuria yhtiöltä jos lainaehdoissa tullaan vastaan piiruakaan vaikka kyse kunnan omasta yhtiöstä ja leikkirahalla tehtävästä tasekikkailusta onkin.
Vielä mitä. Yhtiöön on palkattu uutta henkilöstöä sellaisilla nimikkeillä ja sellaisiin tehtäviin, että niitä ilman on nykyisen toimitusjohtajan edeltäjät pärjänneet 50 vuotta. Toimitusjohtajan töitähän siellä tehdään nykyään isommalla porukalla.
Toimitusjohtajan kohtuuttoman työtaakan helpottajaksi on apuun rientänyt myös yhtiön hallituksen puheenjohtaja. Kertooko tämä siitä, että toimitusjohtaja on kyvytön hoitamaan hänelle osakeyhtiölaissa määriteltyjä tehtäviä vai onko hallituksella ja/tai sen puheenjohtajalla niin kova hinku puuttua yhtiön operattiviseen toimintaan ettei malta pysyä erossa? Kertooko tämä jotain luottamuksesta? Sivullisena tätä on mahdoton sanoa.
Myös hallituksen kannattaisi muistin virkistämiseksi lukea OYL.
Vaikka ABC:n parlamenttia on paljon parjattu niin tämänkokoisella paikkakunnalla he saattavat olla monessa asiassa yllättävänkin hyvin perillä. Ehkä kannattaisi henkilöstölle teettää puolueeton kysely työhyvinvoinnista ja yhteisön epäkohdista. Nimettömänä tietysti vaikka näin pienen työyhteisön olleessa kyseessä oikeaa identiteettisuojaa ei välttämättä olekaan. Viime vuosina suurilla artikkeleilla uutisoiduista kosmeettisista parannuksista huolimatta tulokset voisivat yllättää. Suosittelen.
Lämmön ja veden surkea tilanne
11
296
Vastaukset
- Anonyymi
Täyttä puppua!
Yhtiö ollut vajaa miehityksellä jo vuosikausia, tehtävät tekemättä/hoitamatta. Nyt alkaa vasta näyttämään siltä kuin lakien mukaan pitääkin.
Ei kannata suoltaa mitä sattuu eikä omaa katkeruuttaan purkaa niihin jotka töitä tekee. - Anonyymi
Todennäköisesti kuulut poliittisiin päättäjiin, vaikkakin esiinnyt nimettömänä. Tällähän me maalaistollot voimme huudella puskista tyhmyyksiä. Sovitaanko niin joka koskee kaikkia päättäjiä että rohkaistuisivat ja esiintyisivät omalla nimellä. Tavallaan se kuuluu kuluttajansuojaan.
- Anonyymi
Parhaathan esitti valtuustossa, että vesipuoli palautetaan takaisin kaupungin hoidettavaksi. Sehän ratkaisisikin monta asiaa. Esimerkiksi tuon ylllämainitun henkilöstöpulan jos sitä ylipäätään onkaan en usko. Muistaako kukaan paljonko vesilaitoksen henkilöstövahvuus oli ennen vesihuollon myymistä yhtiölle. Muistelisin, että 7-8. Onko nyt 4-6? Missään ei pystytä eikä edes haluta pystyä pitämään henkilöstöä niin suurena että joka risaukseen puututaan saman päivän aikana. Että se siitä henkilöstöpolitiikasta. Paperinpyörittäjiä kyllä haalitaan enemmän kuin on tarpeen.
- AnonyymiUUSI
Kyllä vesilaitokset ovat hinnoitelleet tuotteensa niin että on mitä tulouttaa kaupungin kassaan.
Verkostothan on rakennettu kaupunkien kustannuksella joten sinne tulottaminen on luonnollista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vesilaitokset ovat hinnoitelleet tuotteensa niin että on mitä tulouttaa kaupungin kassaan.
Verkostothan on rakennettu kaupunkien kustannuksella joten sinne tulottaminen on luonnollista.Kaupunkien kustannuksella, olet aika tollo. Asukkaiden verorahoillahan se on toteutettu.
- Anonyymi
Miten niin ? Totta yhtiö voi tosi paksusti ko viime vuodeltaki maksoi yhteisveroa n.180.000 e. Erittäin voitokasta. Valtioki sai siinä pohjattomaan kassaansa n. 120.000 € ja taispa kuntaki omistajana napata 40-50.000 €. Eikö lämpö- ja vesiasiakkaat taaskaan saaneet yhtään höllenystä maksuihinsa ?
- Anonyymi
Ei ole sitten eka kerta kun tämä yhtiö veroja maksaa. Täytyy vain todeta, että jos tuon kokoinen osakeyhtiö, jonka investointitarpeet ovat käytännössä pohjattomat maksaa veroja on yhtiön johtaminen ja talousosaaminen totaalisen osaamattomissa käsissä. Kirjanpito- ja verolaki antaa lukuisia mahdollisuuksia tuloksen järjestelyyn niin, ettei veroja tarvi maksaa. Ensimmäisenä tulee mieleen taksojen alentaminen. Tämä olisi varmaan asiakkaiden ja ehkä omistajankin mieleen. Toiseksi jo mainitut investoinnit. Jätevedenpuhdistamo alkaa olla 50 vuotta palvelleena aikansa elänyt. Hintalappu vähintään 6-7 milj.€. Avustuksia ei saa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole sitten eka kerta kun tämä yhtiö veroja maksaa. Täytyy vain todeta, että jos tuon kokoinen osakeyhtiö, jonka investointitarpeet ovat käytännössä pohjattomat maksaa veroja on yhtiön johtaminen ja talousosaaminen totaalisen osaamattomissa käsissä. Kirjanpito- ja verolaki antaa lukuisia mahdollisuuksia tuloksen järjestelyyn niin, ettei veroja tarvi maksaa. Ensimmäisenä tulee mieleen taksojen alentaminen. Tämä olisi varmaan asiakkaiden ja ehkä omistajankin mieleen. Toiseksi jo mainitut investoinnit. Jätevedenpuhdistamo alkaa olla 50 vuotta palvelleena aikansa elänyt. Hintalappu vähintään 6-7 milj.€. Avustuksia ei saa.
Siis yhtiössä talousneroja johossa ? Omistajaohjaus ?
- Anonyymi
Vesiyhtiössä kaikki hyvin samoin Biomassa
- AnonyymiUUSI
Oijoi, olispa puuroo ja sen päälle vielä piIIuu.
- AnonyymiUUSI
Näin kalliiksi tuulivoimatuet ovat tulleet – vanhat sopimukset maksavat vielä pitkään
Tuulivoiman rakentamiseen kannustanut tuki on maksanut veronmaksajille tähän mennessä noin 1,6 miljardia euroa. Uudet voimalat eivät ole tukea saaneet, mutta vanhat sopimukset maksavat vielä pitkään.
Anteliaan syöttötariffin piiriin ehti kuitenkin päästä pitkälti toistasataa voimalaa. Suurin osa niistä saa tukea edelleen, sillä tukea maksetaan voimalan rakentamisen jälkeen 12 vuotta.
https://yle.fi/a/74-20072141
Liisää näitä "konkurssi-vispilöitä", niin kansa voi huonosti ja valtion velka vaan kasvaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289