Rokki syntyi aikoinaan koska mustaihoisten esiintyjien blues sekoitettiin gospelin kanssa. Monet Afrikkalais-Amerikkalaiset muusikot olivat soittajia kirkoissa joissa soittivat menevää musiikkia "praise break" seremonioissa, tuollaista tanssia kun katsoo youtubessa, niin näkee hyvin mistä 1940 luvun lopun ja 1950 luvun alun mustaihoiset rokkimuusikot löysivät tanssiliikkeensä (jotka Elvis sittemmin kopioi). Yleensä noiden rokkimiesten sanoituksetkaan eivät olleet mitään saatanallisia.
Rokkimusiikin "roll" on justiinsa peräisin tuosta gospel hommasta missä hurmoksen vallassa olevat uskovat laittavat tanssiksi.
Millä siis tuota saatanallisuutta perusteltiin?
Millä perusteltiin rokkimusiikin väitetty saatanallisuus?
3
157
Vastaukset
- Anonyymi
Olisko ollut bluesissa tehokeinoina käytetyt riitasoinnut, että ne kuulosti pahoilta yhdistettynä riehakkaampaan gospeliin. Dissonanssit tehokeinoina joissakin klassisen musiikin teoksissakin ovat aikanaan aiheuttaneet pahennusta.
Ei mun mielestä rockissa ole mitään saatanallista. Seksuaalista voi olla tai seksuaalisuudella ainakin jollain tapaa on leikitelty (esim. esiintyjien enemmän tai vähemmän paljastavat vaatteet kuten vaikka kireät housut) ja sen näkee, kun katsoo vanhojen rockartistien esiintymistä. Ehkä osa joidenkin näkemästä saatanallisuudesta johtuu juurikin tuosta edellä mainitusta asiasta.
Jotkut ovat tosin myös ajan saatossa yrittäneet etsiä rockkappaleiden sanoituksista saatanallisuuteen viittavia sanoja ja lauseita ja muita salattuja merkityksiä esim. soittamalla levyjä takaperin. Artistit ovat myös saaneet selitellä asiaa toimittajille ja jotkut jopa oikeudessa.- Anonyymi
kyllä kai ne päihteet, kuten huumeet ja alkoholi on nähty ongelmana kun joillaki mopo karannut käsistä jotka liitetty rokkiin josta uskovaiset otti rokkarit hampaisiinsa.
Olisko tämä syy miks väitetty noin??
en tuomitse ihmisiä mutta en itse ole koskaan hiffannut miks pitää päätä sekoittaa aineilla. En ymmärrä, mutta en tuomitse ihmisiä. Voi monasti syynä olla vaikeat elämänkokemukset, henkiset ongelmat kun ihmiset käyttää päihteitä, tai ihan riippuvuus tai viihdekäyttö.
tosin en itse lähtis noin tekkeen mustavalkoisia ja yksinkertaistettuja päätelmiä että rock-musa on saatanasta että ei voi yleistää että tietyt rokkarit voi vetää eri päihteitä mut ei pijä yleistää joten toteamus että rock-musa on saatanasta, on kovin hatara toteamus.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.834243- 1613523
- 533129
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1921912- 441756
- 271747
- 231744
- 571694
- 191597
- 181581