https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010897592.html
"Asiantuntijakin haksahti huijaukseen: ”Minä nyt saman tien tästä tilaan”
Kuka tahansa voi haksahtaa nettihuijaukseen. Tästä todistaa tietoturva-asiantuntijan kokemus.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Samuli Könönen joutui nettihuijarin uhriksi. Hän kertoi kokemuksestaan Digi- ja väestötietoviraston seminaarissa keskiviikkona.
Könönen oli etsinyt itselleen uutta reppua, kun eräänä päivänä sosiaalisessa mediassa tuli vastaan mainos. Siinä näkyi samanmerkkisiä reppuja, joita Könönen oli jo aiemmin katsellut.
– Vitsi kun oli halvalla, minä nyt saman tien tästä tilaan, Könönen kuvailee mietteitään tuolloin.
Myöhemmin samana päivänä Könönen havahtui siihen, ettei repusta ollut tullut minkäänlaista tilausvahvistusta. Selaushistoriaansa kaivelemalla Könönen tajusi, ettei verkkokauppa ollutkaan kovin luotettava.
– Soitto pankkiin ja maksukortin kuolettaminen, Könönen kiteyttää seuraavat välittömät toimenpiteensä."
Miten noin huijattavissa oleva saa olla trafilla tietoturva asiantuntijana, kun maallikkokin heti aavistaa, että tuohan on huijasta.
Vieläpä tuollainen suhtautuminen reppuihin, jotka olivat paljon halvempia, että "vitsi kun on halvalla"
meikäläinn ei tuollaiseen edes menisi, enkä jaa verkkoankktunuksia netissä, enkä usko, kun pankin nimissä tulee "petosyritys" "tilisi on vaarassa" "postipaketti on jumissa" tai vastaavia, joissa pitää oikin linkkiä klikata, että pääsee syöttämään rikollisille pankkitunnukset!
Meikäläistä ei huijata!
2
73
Vastaukset
- Anonyymi
Nigeriassa postipaketti odottaa noutajaansa :). Maksa nyt ja heti etukäteen tonni niin huomenna pakettisi on jo kotiovellasi. Tonni käteen ja känni toteen 🍻.
- Anonyymi
Miksi pitää tilata reppu netistä kun reppuja saa 20-50 eurolla kaupasta. Ihan millaisen repun tahansa saa kaupasta ostettua mihin käyttötarkoituksen tahansa. Minä ostan kaupasta vaikka netistä saisi 10 euroa halvemmalla tai niin ihmiset luulee mutta yleensä postimaksu on 7-8 euroa joten sen repun saisi 3-4 euroa halvemmalla. Ostan siis kaupasta ei minun talous kaadu vaikka olen työtön niin ei minua haittaa maksaa vaikka 10 euroa enemmän. Isompi harmi tulee aina jos joutuu huijatuksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2133141
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172871Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3731585Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess271468- 961342
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531249- 991247
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1741110Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1761109Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe143964