"Häntä pidettiin hyvänä tyyppinä"

Anonyymi-ap

17

492

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00002

Narskut vaativat ihannointia

• Anonyymi00003

Itse en voinut puhua esimiehille tai näiden pomoille, koska nämä olivat kuoroa. Pyysin apua työterveydestä, hr:sta ja avista, kuten ohjeistus oli. Tth ja hr tietenkin pahensivat kiusaamista.

Jos kaikki pitäisi alkaa alusta, lähtisin heti pois. Ei ole muuta keinoa. Sanotaan, että työttömyyskin on parempi vaihtoehto, kuin terveyden menettäminen, joka jatkuvasta kiusaamisesta seuraa. Tämä on totta.

• Anonyymi00004

Komppaan sinua. Kiusaaminen pilaa elämän. Kiusaajat todella harvoin joutuvat vastuuseen teoistaan. Itsellä huonoja kokemuksia työelämästä. Useammassa paikassa ollut jotain hankaluuksia. Helposti nämä laitetaan kiusatun syyksi. Työnjohto itse syyllinen kiusaamiseen tai sitten esimies ei puutu kollegoiden kiusaamiseen.

Harvapa näistä edes uskaltaa puhua. Tämä mielletään heikkoutena tai epäkohtiin ei uskalleta puuttua. Harmillista, että ihmisistä ei välitetä eikä auteta. Ei omaan järkeen mahdu kiusaamiset ja syrjimiset. Narsisteille se on normaalia. Big problem!

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Komppaan sinua. Kiusaaminen pilaa elämän. Kiusaajat todella harvoin joutuvat vastuuseen teoistaan. Itsellä huonoja kokemuksia työelämästä. Useammassa paikassa ollut jotain hankaluuksia. Helposti nämä laitetaan kiusatun syyksi. Työnjohto itse syyllinen kiusaamiseen tai sitten esimies ei puutu kollegoiden kiusaamiseen.

Harvapa näistä edes uskaltaa puhua. Tämä mielletään heikkoutena tai epäkohtiin ei uskalleta puuttua. Harmillista, että ihmisistä ei välitetä eikä auteta. Ei omaan järkeen mahdu kiusaamiset ja syrjimiset. Narsisteille se on normaalia. Big problem!

Epäasialliseen käytökseen ei työpaikoilla käytännössä puututa muutoin, kuin vaikeuttamalla uhrin tilannetta niin, että tämä lähtisi oma-aloitteisesti pois. Kiusaamisen kitkemiseen luodut lait ja systeemit ovat teoriaa.

Kun menet puhumaan väärinkäytöksistä työterveyteen, kirjoitat whistlebloweriin tai kerrot esimiehen esimiehille, ammettiliitolle, hr:ään, aviin, mihin tahansa, nämä ottavat yhteyttä juurikin pomoosi. Hänelle kerrotaan, että joku siellä nyt väittää näin ja näin. Pomosi arvaa heti, kenestä on kyse ja ellet satu olemaan hänen suosikkinsa, joudut entistä suurempiin vaikeuksiin.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Epäasialliseen käytökseen ei työpaikoilla käytännössä puututa muutoin, kuin vaikeuttamalla uhrin tilannetta niin, että tämä lähtisi oma-aloitteisesti pois. Kiusaamisen kitkemiseen luodut lait ja systeemit ovat teoriaa.

Kun menet puhumaan väärinkäytöksistä työterveyteen, kirjoitat whistlebloweriin tai kerrot esimiehen esimiehille, ammettiliitolle, hr:ään, aviin, mihin tahansa, nämä ottavat yhteyttä juurikin pomoosi. Hänelle kerrotaan, että joku siellä nyt väittää näin ja näin. Pomosi arvaa heti, kenestä on kyse ja ellet satu olemaan hänen suosikkinsa, joudut entistä suurempiin vaikeuksiin.

Näinhän se menee

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Näinhän se menee

• Anonyymi00009
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Samoin. Itse koin saman edellisessä työpaikassa. Pientä vittuilua, naljailua, "oleksä noin tyhmä, ettet tajua" ym. Turhahan noista oli valittaa, kun ko henkilöt oli pomojen suosikkeja. En muista hyvällä. Onneksi olen kovapäinen. Sitten koittikin ne yt:t. Tiesin heti, että olen listalla, koska töitä ei enää annettu. Niinhän siinä kävi ja leimattiin rikolliseksi. En vaivautunut edes tappelemaan asiasta, onneksi sain kävellä samantein ulos -ilman saattajaa. En muistele hyvällä ja säälin niitä, ketkä sinne "hienoon" paikkaan on päässyt. Moni tulee kokemaan saman, siitä olen aivan varma.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Aivan, olet täysin oikeassa tuosta. Minä kestin, en sanonut itseäni irti vaikja mieli teki, mutta en tehnyt sitä. Joutuivat maksamaan palkkaa puoli vuotta.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Koko sosiaalinen kulttuuri on syyllinen tilanteeseen. Kiusaamisesta puhutaan Suomessa koko ajan. Aina vika on joku tietty ala, tai johtoporras tai pomo tai asiakaskunta tai asiakaspalvelija tai milloin mikäkin kun yritetään löytää jotakin yhtä nimittävää tekijää tälle ikuiselle suomalaisen kulttuurin ongelmalle.

Kun vika on koko kulttuurissa se ei ratkea sillä että tietty ala tai tietty työelämän porras, tai muu yksittäinen tekijä osoitetaan syylliseksi. Sillä tavoin ongelma halutaan irrottaa normeista vaikka kiusaaminen ON normi Suomessa ( ja monessa muussakin kulttuurissa). Mulkku ihminen on mulkku kaikissa elämänsä rooleissa oli hän millä alalla tahansa. Oli hän asiakas, asiakaspalvelija, esimies tai alainen, sillä ei ole väliä. Sitten kun sosiaalinen kulttuuri tuottaa suhteellisesti mulkkuja ihmisiä enemmän kuin terveitä se näkyy kaikessa elämämenossa. Kiusaaminen näkyy koko järjestelmässä. Se näkyy viranomaistoiminnassa ja politiikassakin.

Surkuhupaisaa seurata tälläkin hetkellä poliisinaisen irtisanoutumista kiusaamisen vuoksi kuinka asiasta puhutaan "poliisin" ammattikunnan ongelmana. Aivan kuin poliisien ammattikunta olisi erityisen kiusaamisaltis ja muut alat siitä vapaita. Paitsi silloin kun puhutaan hoitoalasta, siivousalasta, kirkosta, varhaiskasvatuksesta ja oho kaikista muistakin aloista. Ongelma on kaikkialla. Myös työelämän ulkopuolella.

Kiusaamisongelmaa ei korjata myöskään sillä että kiusaamisesta puhutaan kuin kiusattu olisi sairastunut itse johonkin tautiin. "Jaanaa koulukiusataan" tai "Merjaa työpaikkakiusataan" on samaa puhetta kuin keskusteltaisiin siitä kuinka Jaana ja Merja potevat itse jotakin sairautta. Ongelma sijoitetaan uhriin ja siitä tehdään kiusaamisen kohteen henkilökohtainen ongelma. Sosiaalinen kulttuuri, työ- ja kouluyhteisön puuttumattomuus ja itse aktiiviset ja passiiviset kiusaajat muuttuvat luonnonilmiöksi.

Ei kiusaamisesta päästä koskaan eroon niin kauan kuin ihmiset eivät yleisesti ottaen halua muuttaa asenteitaan ja vuorovaikutustottumuksiaan. Asennevamma on myös se että sellaiset ihmiset jotka ovat aivan selvästi kiusaajia eivät koskaan joudu vastuuseen. Ainahan tilanteet eivät ole selviä. Perusteettomat kiusaamissyytöksetkin ovat kiusaamisen muoto.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Koko sosiaalinen kulttuuri on syyllinen tilanteeseen. Kiusaamisesta puhutaan Suomessa koko ajan. Aina vika on joku tietty ala, tai johtoporras tai pomo tai asiakaskunta tai asiakaspalvelija tai milloin mikäkin kun yritetään löytää jotakin yhtä nimittävää tekijää tälle ikuiselle suomalaisen kulttuurin ongelmalle.

Kun vika on koko kulttuurissa se ei ratkea sillä että tietty ala tai tietty työelämän porras, tai muu yksittäinen tekijä osoitetaan syylliseksi. Sillä tavoin ongelma halutaan irrottaa normeista vaikka kiusaaminen ON normi Suomessa ( ja monessa muussakin kulttuurissa). Mulkku ihminen on mulkku kaikissa elämänsä rooleissa oli hän millä alalla tahansa. Oli hän asiakas, asiakaspalvelija, esimies tai alainen, sillä ei ole väliä. Sitten kun sosiaalinen kulttuuri tuottaa suhteellisesti mulkkuja ihmisiä enemmän kuin terveitä se näkyy kaikessa elämämenossa. Kiusaaminen näkyy koko järjestelmässä. Se näkyy viranomaistoiminnassa ja politiikassakin.

Surkuhupaisaa seurata tälläkin hetkellä poliisinaisen irtisanoutumista kiusaamisen vuoksi kuinka asiasta puhutaan "poliisin" ammattikunnan ongelmana. Aivan kuin poliisien ammattikunta olisi erityisen kiusaamisaltis ja muut alat siitä vapaita. Paitsi silloin kun puhutaan hoitoalasta, siivousalasta, kirkosta, varhaiskasvatuksesta ja oho kaikista muistakin aloista. Ongelma on kaikkialla. Myös työelämän ulkopuolella.

Kiusaamisongelmaa ei korjata myöskään sillä että kiusaamisesta puhutaan kuin kiusattu olisi sairastunut itse johonkin tautiin. "Jaanaa koulukiusataan" tai "Merjaa työpaikkakiusataan" on samaa puhetta kuin keskusteltaisiin siitä kuinka Jaana ja Merja potevat itse jotakin sairautta. Ongelma sijoitetaan uhriin ja siitä tehdään kiusaamisen kohteen henkilökohtainen ongelma. Sosiaalinen kulttuuri, työ- ja kouluyhteisön puuttumattomuus ja itse aktiiviset ja passiiviset kiusaajat muuttuvat luonnonilmiöksi.

Ei kiusaamisesta päästä koskaan eroon niin kauan kuin ihmiset eivät yleisesti ottaen halua muuttaa asenteitaan ja vuorovaikutustottumuksiaan. Asennevamma on myös se että sellaiset ihmiset jotka ovat aivan selvästi kiusaajia eivät koskaan joudu vastuuseen. Ainahan tilanteet eivät ole selviä. Perusteettomat kiusaamissyytöksetkin ovat kiusaamisen muoto.

Mielenterveysperseily näyttelee jälleen isoa roolia tässäkin. Koska 100% ihmisistä nykyisin omaa jonkin mielenterveyteen/neuropsykologiaan/traumahistoriaan liittyvän diagnoosin se vie ihmisiltä yksilön vastuun sosiaalisessa elämässä pois. "Sairas" tai "neuroepätyypillinen" ei ole vastuussa käytöksestään koska ei hän voi itselleen mitään. Häiriökäytöstä on muiden siedettävä koska ei sairaus ole sairaan syytä.

Nyt kun 100% ihmisistä kuuluu tähän etuoikeutettujen erityisoikeuksilla varustettujen "sairaiden","traumatisoituneiden" ja "neuroepätyypillisten" ryhmään joita muiden on ymmärrettävä ja siedettävä, jälki on sen mukaista. Kaikki ovat itsekkäitä, eikä kukaan hallitse omaa käytöstään saati ole vastuussa mistään.

Kiusaaminen elää ja voi hyvin tällaisessa atmosfäärissä. Kiusaaminen on "oireilua" ja väärät kiusaamissyytökset "traumahistorian näyttämöllepanoa".

Kaikki ovat uhreja.

• Anonyymi00014

Nää "ohjeistukset" ovat kans hauskoja 😄

Aikuisten ihmisten työyhteisöt tarvitsevat ohjeistusta joltain isi ja äitihahmoilta ja auktoriteeteilta miten suhtautua kiusaamiseen. Ei kiusaamisongelma ole vaikea asia. Ei tarvita kuin normaalit käytöstavat ja peruskunnioittava asenne kanssaihmisiä kohtaan.

Kyllä on vai- keeee- ta. Hiki tulee huh huh kun pitäisi osata kommunikoida normaalisti ja kunnioittavasti toisten ihmisten kanssa. Mutta ku ei voi ku on koulukiusaamiskokemuksettaustalla, bibolaari, aadeehoodee, sosiaalistentilanteidenpelko, autismin koko kirjo tai muuten vaan koomikko joka ei kykene havainnoimaan toisesta ihmisestä milloin läpändeerin heitto ei ole hauskaa.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Täyttä asiaa.

• Anonyymi00016

" "Jaanaa koulukiusataan" tai "Merjaa työpaikkakiusataan" on samaa puhetta kuin keskusteltaisiin siitä kuinka Jaana ja Merja potevat itse jotakin sairautta. "

Jostain syystä ei koskaan pohdita kiusaajan sairautta. Koskaan ei selvitetä, montaako ihmistä kiusaaja-Tiina on 30-vuotisen työuransa aikana kiusannut. Jos sama käytös on jatkunut vuosien ajan, luulisi olevan selvää, että ongelma on Tiinan korvien välissä, ei Merjassa, joka sattuu olemaan vain viimeisin esille tullut uhri.

• Anonyymi00017

Itseasiassa kiusaajien kiusaamistahan on selitelty iät ja ajat heidän omalla "pahoinvoinnillaan" samoin kuin rikollisuutta on selitetty aina rikollisen omalla traagisella elämätarinalla - > ja psyykkisillä sairauksilla.

Ihmiseen kohdistuvia rikoksia tekevien kriminaalien tekoja selitellään sillä että he itse ovat kokeneet jotakin samanlaista jota he sitten siirtävät eteenpäin. Seksuaalirikollisten oletetaan olevan itse seksuaaliväkivallan uhreja. Hakkaajien uskotaan hakkaavan muita siksi koska heitä itseäänkin on hakattu. Kiusaajien oletetaan kiusaavan koska heitä itseäänkin on kiusattu.

Samalla logiikalla murhaajakin murhaa siksi koska hänet on itsensäkin murhattu.. 🤔

Olen siinä käsityksessä että asiasta on tehty tutkimustakin ja on käynyt ilmi ettei hirmutekoja muille tekevillä ihmisillä ole itsellään välttämättä minkäänlaista traumahistoriaa taustallaan. Ihmiset tekevät pahaa myös ilman erityistä syytä. Sitä on vaikea käsittää. Terapiakulttuuri on aivopessyt meidät automaattiohjauksella tapahtuviin ajatuskuvioihin jotka vähentävät pahantekijöiden syyllisyyttä ja ujuttavat heitä itseään mielikuvissa uhrin paikalle. Kun luemme uutisia jostain ksipäästä joka on esim. pahoinpidellyt lapsen, välittömösti ainakin 95% tavallisista ihmisistä ensimmäisenä refleksinomaisesti pohtii että mitähän kauheaa pahoinpitelijälle itselleen on tapahtunut että hän päätyi tekemään tekosensa. Meillä on refleksiomainen tapa yrittää selitellä julmiin tekoihin syyllistyneiden tekoja heidän omalla traumahistoriallaan ja pyrkimys väen väkisin tehdä ihmishirviöistä koko kuvion traagisimpia uhreja.

Monet koulukiusaajat ovat itse julkisuudessa painottaneet myöhemmin ettei kiusaaminen johtunut kurjista kotioloista tai henkisestä pahoinvoinnista. Kiusaamiselle ei ole aina mitään syytä. Se voi olla tottumus, opittu tapa, joukkotyhmyyttä ja yleensä se liittyy eniten koko vuorovaikutuskulttuuriin ja silloin koko yhteisö on siinä tavalla tai toisella mukana.

Suomen työpaikat eivät ole paskoja siksi että siellä on yksittäisiä kiusaajia. Ne ovat paskoja siksi koska yleensä koko työyhteisö tai ainakin ylivoimaisesti suurin osa työyhteisöstä vuorovaikutusvammaisia idiootteja.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Itseasiassa kiusaajien kiusaamistahan on selitelty iät ja ajat heidän omalla "pahoinvoinnillaan" samoin kuin rikollisuutta on selitetty aina rikollisen omalla traagisella elämätarinalla - > ja psyykkisillä sairauksilla.

Ihmiseen kohdistuvia rikoksia tekevien kriminaalien tekoja selitellään sillä että he itse ovat kokeneet jotakin samanlaista jota he sitten siirtävät eteenpäin. Seksuaalirikollisten oletetaan olevan itse seksuaaliväkivallan uhreja. Hakkaajien uskotaan hakkaavan muita siksi koska heitä itseäänkin on hakattu. Kiusaajien oletetaan kiusaavan koska heitä itseäänkin on kiusattu.

Samalla logiikalla murhaajakin murhaa siksi koska hänet on itsensäkin murhattu.. 🤔

Olen siinä käsityksessä että asiasta on tehty tutkimustakin ja on käynyt ilmi ettei hirmutekoja muille tekevillä ihmisillä ole itsellään välttämättä minkäänlaista traumahistoriaa taustallaan. Ihmiset tekevät pahaa myös ilman erityistä syytä. Sitä on vaikea käsittää. Terapiakulttuuri on aivopessyt meidät automaattiohjauksella tapahtuviin ajatuskuvioihin jotka vähentävät pahantekijöiden syyllisyyttä ja ujuttavat heitä itseään mielikuvissa uhrin paikalle. Kun luemme uutisia jostain ksipäästä joka on esim. pahoinpidellyt lapsen, välittömösti ainakin 95% tavallisista ihmisistä ensimmäisenä refleksinomaisesti pohtii että mitähän kauheaa pahoinpitelijälle itselleen on tapahtunut että hän päätyi tekemään tekosensa. Meillä on refleksiomainen tapa yrittää selitellä julmiin tekoihin syyllistyneiden tekoja heidän omalla traumahistoriallaan ja pyrkimys väen väkisin tehdä ihmishirviöistä koko kuvion traagisimpia uhreja.

Monet koulukiusaajat ovat itse julkisuudessa painottaneet myöhemmin ettei kiusaaminen johtunut kurjista kotioloista tai henkisestä pahoinvoinnista. Kiusaamiselle ei ole aina mitään syytä. Se voi olla tottumus, opittu tapa, joukkotyhmyyttä ja yleensä se liittyy eniten koko vuorovaikutuskulttuuriin ja silloin koko yhteisö on siinä tavalla tai toisella mukana.

Suomen työpaikat eivät ole paskoja siksi että siellä on yksittäisiä kiusaajia. Ne ovat paskoja siksi koska yleensä koko työyhteisö tai ainakin ylivoimaisesti suurin osa työyhteisöstä vuorovaikutusvammaisia idiootteja.

Olen täysin samaa mieltä, tuosta viimeisestä lauseesta!

• Anonyymi00019
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Vain viimeisestä lauseesta?

Mistään muusta et?

• Anonyymi00020
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Kerrotko vielä mistä muusta et ole samaa mieltä. Olisi mielenkiintoista analysoida asiaa syvällisemmin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      832
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      790
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      620
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      605
    5. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    6. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      575
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      532
    9. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      530
    10. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    Aihe