Kuinka kauan kylässä jouluna

Anonyymi-ap

Vanha sanonta sanoo, että kalat ja vieraat alkavat haista kolmessa päivässä eli vieraiden ei tykätä yleensä viipyvän yli kolme päivää kylässä. Siihen liittyen näin joulun lähestyessä kysyn:
- jos menet jouluksi kylään, kauanko aiot viipyä?
- jos luoksesi tulee vieraita, mikä on mielestäsi maks.aika, joka on mielestäsi vielä ok?
- onko kestolla eroa, jos kyse lähisukulaisista, esim. aikuisista lapsista?

Pitääkö vieraan mielestäsi osallistua kyläpaikan kotitöihin ja ruokailun ym. kustannuksiin?

14

274

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksi yleensä pitää tunkea toisten luo?ennen kaupungista menivät kotipaikalleen sukulaiset kutsumatta juomaan viinaa ja syömään jouluna,olihan se touhua. Hommatkaa omat kinkkunne ja syökää ne kotonanne!

• Anonyymi

Kaikki eivät sitä hoksaa. Mennään sukulaisten elätettäviksi ja passattaviksi. Joskus 1970-luvulla Suomesta Ruotsiin muuttaneet tulivat sukuloimaan lomilla ja varsinkin kesällä pitemmäksikin aikaa. Muistan serkkujenikin tehneen niin. Itse olin silloin vielä lapsi. Nyt jälkikäteen olen miettinyt, että mahtoi joskus rasittaa isäntäväkeä katsoa viikkokausia passattavia. En tiedä, maksoivatko edes kuluja omalta osaltaan. Ja samanlaista lomailua jotkut harrastavat vieläkin. Ajatellaanko yhtään isäntäväkeä ja heidän rasittumistaan.

• Anonyymi

Vanhempani saavat olla juuri niin kauan kuin tahtovat, samoin muksuni. Muksun kohdalla tuo on tosin vielä teoreettista, koska hän asuu vielä luonani. Sitten kun muksu on aikuinen, niin oleellista on onnistuuko hän löytämään täysijärkisen kumppanin. Jollei, niin sitten ei tarvitse kovin pitkäksi aikaa tulla. Siskoni asuu niin lähellä, että ei hän yöksi tulisi. Muut sukulaiset eivät käy kylässä. Myös ystäväni menevät yöksi kotiinsa. Viimeisin pidempään oleskellut vieras oli eksäni, joka pyöri tässä viikon päivät. Ei onnistunut vielä ärsyttämään yhtään.

Ne vieraat, jotka yleensäkään luokseni tulevat, ruokin ihan mielelläni. Tietysti kaupassa saa käydä ja lähisukuni kyllä tekeekin niin, ihan erikseen mainitsematta. Heillä on lyhyellekin vierailulle tullessaan aina jotain tuomisiakin mukanaan. Myös kotitöihin osallistuminen on mun lähisuvussani itsestäänselvyys. Ei vaikkapa astioiden pois keräämisestä ja koneeseen laitosta tarvitse erikseen sanoa.

• Anonyymi

Fiksuja vieraita sinulla. Osallistuvat töihin ja ostoksiin. Eksäni eivät ole minun luonani käyneet kuin yhteisten lastemme juhlissa lyhyesti. Pitempää en heitä talooni haluaisikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Fiksuja vieraita sinulla. Osallistuvat töihin ja ostoksiin. Eksäni eivät ole minun luonani käyneet kuin yhteisten lastemme juhlissa lyhyesti. Pitempää en heitä talooni haluaisikaan.

Aika usein lähin suku tuppaa olemaan samanlainen kuin itse on. Tietysti joku joskus oppii jotain itsekseenkin, mutta yleensä se lähin suku on samojen ihmisten kasvattama ja sitten ne, jotka kasvattivat. Tai tohon tulemaan olen ainakin itse tullut, kun olen ympärilleni katsellut, ystävien ja entisten kumppanien sukuja jne. Tuppaavat olemaan käytöstavoiltaan keskenään hyvin samanlaisia.

Mä tulen tuon kyseisen eksäni kanssa erittäin hyvin toimeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika usein lähin suku tuppaa olemaan samanlainen kuin itse on. Tietysti joku joskus oppii jotain itsekseenkin, mutta yleensä se lähin suku on samojen ihmisten kasvattama ja sitten ne, jotka kasvattivat. Tai tohon tulemaan olen ainakin itse tullut, kun olen ympärilleni katsellut, ystävien ja entisten kumppanien sukuja jne. Tuppaavat olemaan käytöstavoiltaan keskenään hyvin samanlaisia.

Mä tulen tuon kyseisen eksäni kanssa erittäin hyvin toimeen.

Ai niin ja jos se on oma jälkikasvu, joka ei osaa käyttäytyä, niin kannattaa myös vilkausta peiliin. Osasyyllinen löytyy yleensä sieltä. Onko ne lapset tullut opetettua passattaviksi jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai niin ja jos se on oma jälkikasvu, joka ei osaa käyttäytyä, niin kannattaa myös vilkausta peiliin. Osasyyllinen löytyy yleensä sieltä. Onko ne lapset tullut opetettua passattaviksi jne.

Tämä ei päde uusperheisiin. Joku muu ne lapset on kasvattanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä ei päde uusperheisiin. Joku muu ne lapset on kasvattanut.

Kyllä uusperheessä on aina olemassa myös henkilö, joka on sitä lasta kasvattanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä uusperheessä on aina olemassa myös henkilö, joka on sitä lasta kasvattanut.

Varmasti se toinen puolikas, isä tai äiti on. Toinen henkilö ei aina ole enää kuvioissa. On myös uusperheitä, joihin tulee uusi puoliso lasten jo aikuistuttua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmasti se toinen puolikas, isä tai äiti on. Toinen henkilö ei aina ole enää kuvioissa. On myös uusperheitä, joihin tulee uusi puoliso lasten jo aikuistuttua.

Eli siid kuten sanoin, uusperheessä on aina jäsebenä myös jenkilö, joka on niitä lapsia kasvattamut.

"On myös uusperheitä, joihin tulee uusi puoliso lasten jo aikuistuttua"

Lapsesi on lapsesi myös aikuisena.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli siid kuten sanoin, uusperheessä on aina jäsebenä myös jenkilö, joka on niitä lapsia kasvattamut.

"On myös uusperheitä, joihin tulee uusi puoliso lasten jo aikuistuttua"

Lapsesi on lapsesi myös aikuisena.

Omat lapseni ovat lapsiani aina, mutta en katso lapsikseni puolisoni lapsia, kun olen tutustunut uuteen puolisooni niin että hänen lapsensa ovat olleet jo aikuisia ja pois kotoa muuttaneita häneen tutustuessani. Elämääni he vaikuttavat kuitenkin, niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä. Yritän ymmärtää, että puolisoni on vanhempi heille, mutta kaikkea ei ole silti helppoa kestää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omat lapseni ovat lapsiani aina, mutta en katso lapsikseni puolisoni lapsia, kun olen tutustunut uuteen puolisooni niin että hänen lapsensa ovat olleet jo aikuisia ja pois kotoa muuttaneita häneen tutustuessani. Elämääni he vaikuttavat kuitenkin, niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä. Yritän ymmärtää, että puolisoni on vanhempi heille, mutta kaikkea ei ole silti helppoa kestää.

Siskipä sanoinkin, että lapsesi ovat lapsiasi. Kukaan ei ole puhunut puolisosi lapsista, vaikka tietenkin he ovat aina puolisosi lapsia. Miksi vänkäät puolisosi lapsista, vaikka kukaan muu ei ole heistä edes puhunut, vaan sinun lapsistasi? Jos sinulla on ongelma puolisosi lapsista, niin puhu puolisollesi. Ne ovat hänen lapsiaan ja hän on ne kasvattanut ja hänellä ilmeisesti on peiliin katsomisen paikka.

• Anonyymi

Onko vielä liian moternia tulla kylään vain kutsuttuna?

• Anonyymi

Minusta on mukava joskus saada yllätysvieraitakin, mutta toki silloin on korrektia viimeistään ovella kysyä, sopiiko tulla. Meillä lähisuku tunkee kahdeksikin viikoksi loisimaan kysymättä, sopiiko tulla ja koskeakoulutuksestaan huolimatta tai ehkä juuri sen vuoksi maalaisjärki puuttuu ja eivät ymmärrä auttaa vieraspaikan töissä juuri mitään puhumattakaan ruokailukustannuksista. Oletus on, että “pappa betalar”.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      37
      2071
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      182
      1500
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      94
      1401
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1209
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1108
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1050
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1000
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      960
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70