Kun sähköauto palaa revitään otsikoita.

Anonyymi-ap

13

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei erityistä riskiä, mutta jätti sitten mainitsematta, että palamaan syttynyttä (oikeasti kyseessä ns. terminen karkaaminen) patteriauton akkua pitää jäähdyttää 3 vuorokautta putkeen. Muutoin käy näin

      https://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/sahkoauto-syttyi-kolmesti-akkupalo-on-arvaamaton-ja-vaikea-sammuttaa/#615e127c

      tai näin

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32e6398b-b5da-4f55-bb91-3655e9009a48

      Eikä poissuljettua ole syttyminen vielä paljon myöhemminkään

      https://tekniikanmaailma.fi/nikolan-sahkokuorma-auto-syttyi-palamaan-kuukausi-onnettomuuden-jalkeen/

      Polttomoottoriauton palo nitistetään parissa minuutissa ja sen jälkeen keräillään romut pois.

      Fiksuin tapa sammuttaa patterivatkain on upottaa se veteen. KVG sammutuskontti tai allas. Mutta tämähän ei toimi jossain ahtaassa asuinkerrostalon tms. pysäköintihallissa, minne isot kuorma- ja paloautot ei mahdo. Sitten rakennetaan suihkutusputkisto auton alle ja tuutataan halliin muutama sata kuutiota vettä 3 vuorokauden mittaan. Nopeaa, kätevää, helppoa ja halpaa?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ei sähköautoa tarvitse jäähdyttää kolmea vuorokautta putkeen. Lämmön sitominen akkupaketista ei ole se ongelma, vaikka sekin toki akkurakenne huomioiden voi kestää. Ongelma on, että akusta purkautuva lämpö ja kaasu vahingoittavat joka kerta niitä ehjänä pysyviä moduuleita/kennoja. Tästä johtuen niistä tulee väistämättä epästabiileita kemialtaan ja ne voivat reagoida tunnin, päivän, viikon tai kuukauden päästä uudelleen. Niin kauan kuin ajoneuvossa tai missä tahansa akkukäyttöisessä laitteessa on ehjiä kennoja jäljellä, niin ne kykenevät aiheuttamaan uuden tulipalon.

        Sellaista palokuntaa ei ole, joka siirtelee palavaa autoa mihinkään, joten olet väärässä tuon hukutusmenetelmän suhteen. Toimenpide on sinänsä varmasti tehokas mutta ei mitenkään realismia aktiivista tulipaloa vastaan. Ajoneuvot sammutetaan siihen paikkaan missä ne ovat.

        Se on sitten eri asia päädytäänkö jälkihallinnan suhteen hukutetaanko akku vai ei, mutta tällöin on tärkeää ymmärtää mitä on tekemässä. On eri asia hukuttaa akku lämmön poistamiseksi tai akun varauskyvyn purkamiseksi. Ei polttomoottoriautokaan joka kerta ihan noin vain sammu. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on mm. muovien osalta paljonkin palamisenergiaa ja vuotava polttoaine voi olla joskus kinkkinen saada sammumaan pelkän veden avulla. Muistutan myös että yhteen lehtijuttuun ei saa millään tungettua koko aiheen käsittelyä. Asiasta ymmärtävät pelastajat kyllä tietävät aiheen riskit myös jälkikäsittelyn suhteen.

        Tuo ajoneuvon pohjajäähdytys toimii tehokkaasti ja todistetusti vain Teslan malleja kohtaan. Akkupaketin alarakenteiden jäähdytys ei monessakaan tapauksessa ole kovin tehokas sammuttaja/jäähdyttäjä, mutta ei sen yrittämisestä haittaa koskaan ole. Suurin ongelma on että monissa nykyaikaisissa akkupaketeissa pohja on tehty tuplarakenteella ja se on muutoinkin akkupaketin vahvin kohta.


    • Anonyymi

      Jotkut laivat ei ota enää kyytiin sähköautoja eikä parkkikatoksiin haluta niitä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sataatuhatta myytyä polttomoottoriauto kohti syttyy 1529,9 tulipaloa
        Vastaava luku sähköautojen kohdalla on 25,1

        https://www.autoweek.com/news/a38225037/how-much-you-should-worry-about

        Suomessa keskimääräinen polttomoottoriauto on 13 vuoden ikäinen.

        Sähkövatkaimien myyntimäärät 13 vuotta sitten yhden käden sormilla laskettavia. Eli keski-ikä lie näillä tyyliin 10 vuotta nuorempi.

        Ainakin hinaustilastoissa vatkaimet johtaa, kun verrataan samanikäisiä. Vatkaimet päätyvät köyden jatkeeksi paljon useammin kuin bensakäyttöiset autot. Mutta harvemmin kuin dieselit.

        Eiköhän vatkaimetkin roihahtele, kun tulee enemmän ikää. Pienenkin pohjakosetuksen korjaus maksaa kymppitonneja, joten kyläsepillä on vahva motivaatio koittaa korjata tai ainakin meikata osumat (hylkäysperuste katsastuksessa) piiloon. Mikä voisi mennä pieleen, kun on auton pohjassa 600 kg akustoa, jossa jännite 400 V ja jonka palossa (oikeasti ns. terminen karkaaminen) ei tarvita happea? Ts "palo" ei sammu millään jauhdesammuttimella eikä ruiskimalla vettä päälle. Vauhti hyytyy vasta, kun akun saa jäähtymään, mikä hoituu kätevimmin kippaamalla koko sähkövatkaimen jonkkaan.

        Kiinassahan näitä vatkaimia roihahtelee ihan riesaksi asti. Youtubesta löytyy hienoja suorituksia. Parhaimmillaan akusta purkautuva, räjähdysherkkä ja myrkyllinen kaasu tussahtaa niin, että auto loikkaa pari metriä ilmaan ;-D Hyvä on vatkaimien kiihtyvyys ;-D

        Myös liekinheitintä osaavat esittää, millä keinoin palo joskus leviää vauhdikkaasti autosta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa keskimääräinen polttomoottoriauto on 13 vuoden ikäinen.

        Sähkövatkaimien myyntimäärät 13 vuotta sitten yhden käden sormilla laskettavia. Eli keski-ikä lie näillä tyyliin 10 vuotta nuorempi.

        Ainakin hinaustilastoissa vatkaimet johtaa, kun verrataan samanikäisiä. Vatkaimet päätyvät köyden jatkeeksi paljon useammin kuin bensakäyttöiset autot. Mutta harvemmin kuin dieselit.

        Eiköhän vatkaimetkin roihahtele, kun tulee enemmän ikää. Pienenkin pohjakosetuksen korjaus maksaa kymppitonneja, joten kyläsepillä on vahva motivaatio koittaa korjata tai ainakin meikata osumat (hylkäysperuste katsastuksessa) piiloon. Mikä voisi mennä pieleen, kun on auton pohjassa 600 kg akustoa, jossa jännite 400 V ja jonka palossa (oikeasti ns. terminen karkaaminen) ei tarvita happea? Ts "palo" ei sammu millään jauhdesammuttimella eikä ruiskimalla vettä päälle. Vauhti hyytyy vasta, kun akun saa jäähtymään, mikä hoituu kätevimmin kippaamalla koko sähkövatkaimen jonkkaan.

        Kiinassahan näitä vatkaimia roihahtelee ihan riesaksi asti. Youtubesta löytyy hienoja suorituksia. Parhaimmillaan akusta purkautuva, räjähdysherkkä ja myrkyllinen kaasu tussahtaa niin, että auto loikkaa pari metriä ilmaan ;-D Hyvä on vatkaimien kiihtyvyys ;-D

        Myös liekinheitintä osaavat esittää, millä keinoin palo joskus leviää vauhdikkaasti autosta toiseen.

        Kyllä meillä oli sähkövatkain jo 70-luvulla, kuten myös kaikilla muillakin tuntemillani perheillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa keskimääräinen polttomoottoriauto on 13 vuoden ikäinen.

        Sähkövatkaimien myyntimäärät 13 vuotta sitten yhden käden sormilla laskettavia. Eli keski-ikä lie näillä tyyliin 10 vuotta nuorempi.

        Ainakin hinaustilastoissa vatkaimet johtaa, kun verrataan samanikäisiä. Vatkaimet päätyvät köyden jatkeeksi paljon useammin kuin bensakäyttöiset autot. Mutta harvemmin kuin dieselit.

        Eiköhän vatkaimetkin roihahtele, kun tulee enemmän ikää. Pienenkin pohjakosetuksen korjaus maksaa kymppitonneja, joten kyläsepillä on vahva motivaatio koittaa korjata tai ainakin meikata osumat (hylkäysperuste katsastuksessa) piiloon. Mikä voisi mennä pieleen, kun on auton pohjassa 600 kg akustoa, jossa jännite 400 V ja jonka palossa (oikeasti ns. terminen karkaaminen) ei tarvita happea? Ts "palo" ei sammu millään jauhdesammuttimella eikä ruiskimalla vettä päälle. Vauhti hyytyy vasta, kun akun saa jäähtymään, mikä hoituu kätevimmin kippaamalla koko sähkövatkaimen jonkkaan.

        Kiinassahan näitä vatkaimia roihahtelee ihan riesaksi asti. Youtubesta löytyy hienoja suorituksia. Parhaimmillaan akusta purkautuva, räjähdysherkkä ja myrkyllinen kaasu tussahtaa niin, että auto loikkaa pari metriä ilmaan ;-D Hyvä on vatkaimien kiihtyvyys ;-D

        Myös liekinheitintä osaavat esittää, millä keinoin palo joskus leviää vauhdikkaasti autosta toiseen.

        Tuossa alla vastaus haulla jonka älyhakuun sain.

        ”Polttomoottoriautoja hinataan Suomessa kolme kertaa useammin kuin sähköautoja suhteessa niiden määrään liikenteessä. Tämä ero voi johtua sähköautojen yksinkertaisemmasta tekniikasta ja pienemmästä vikaherkkyydestä verrattuna polttomoottoriin”

        Nykytiedon mukaan sähköauto palaa todella harvoin, kaikki muut väittämät ovat pelkkiä oletuksia millä ei ole mitään merkitystä.

        Kiinassa muutetaan paljon jopa mopoja sähkökäyttöiseksi, eli kaikenlaisia virityksiä siellä löytyy, myös sähköverkot on mitä on, jolloin suurta lataustehoa käyttäessä kytkennät sulaa. Uutisessa sitten kerrotaan sähköauton aiheuttaneen tulipalon kuten byd liikkeissä on tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa keskimääräinen polttomoottoriauto on 13 vuoden ikäinen.

        Sähkövatkaimien myyntimäärät 13 vuotta sitten yhden käden sormilla laskettavia. Eli keski-ikä lie näillä tyyliin 10 vuotta nuorempi.

        Ainakin hinaustilastoissa vatkaimet johtaa, kun verrataan samanikäisiä. Vatkaimet päätyvät köyden jatkeeksi paljon useammin kuin bensakäyttöiset autot. Mutta harvemmin kuin dieselit.

        Eiköhän vatkaimetkin roihahtele, kun tulee enemmän ikää. Pienenkin pohjakosetuksen korjaus maksaa kymppitonneja, joten kyläsepillä on vahva motivaatio koittaa korjata tai ainakin meikata osumat (hylkäysperuste katsastuksessa) piiloon. Mikä voisi mennä pieleen, kun on auton pohjassa 600 kg akustoa, jossa jännite 400 V ja jonka palossa (oikeasti ns. terminen karkaaminen) ei tarvita happea? Ts "palo" ei sammu millään jauhdesammuttimella eikä ruiskimalla vettä päälle. Vauhti hyytyy vasta, kun akun saa jäähtymään, mikä hoituu kätevimmin kippaamalla koko sähkövatkaimen jonkkaan.

        Kiinassahan näitä vatkaimia roihahtelee ihan riesaksi asti. Youtubesta löytyy hienoja suorituksia. Parhaimmillaan akusta purkautuva, räjähdysherkkä ja myrkyllinen kaasu tussahtaa niin, että auto loikkaa pari metriä ilmaan ;-D Hyvä on vatkaimien kiihtyvyys ;-D

        Myös liekinheitintä osaavat esittää, millä keinoin palo joskus leviää vauhdikkaasti autosta toiseen.

        Hauska poikahan sinä olet, ja annakin sinulle uuden nimen: "Pohjakosketuspoika".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa keskimääräinen polttomoottoriauto on 13 vuoden ikäinen.

        Sähkövatkaimien myyntimäärät 13 vuotta sitten yhden käden sormilla laskettavia. Eli keski-ikä lie näillä tyyliin 10 vuotta nuorempi.

        Ainakin hinaustilastoissa vatkaimet johtaa, kun verrataan samanikäisiä. Vatkaimet päätyvät köyden jatkeeksi paljon useammin kuin bensakäyttöiset autot. Mutta harvemmin kuin dieselit.

        Eiköhän vatkaimetkin roihahtele, kun tulee enemmän ikää. Pienenkin pohjakosetuksen korjaus maksaa kymppitonneja, joten kyläsepillä on vahva motivaatio koittaa korjata tai ainakin meikata osumat (hylkäysperuste katsastuksessa) piiloon. Mikä voisi mennä pieleen, kun on auton pohjassa 600 kg akustoa, jossa jännite 400 V ja jonka palossa (oikeasti ns. terminen karkaaminen) ei tarvita happea? Ts "palo" ei sammu millään jauhdesammuttimella eikä ruiskimalla vettä päälle. Vauhti hyytyy vasta, kun akun saa jäähtymään, mikä hoituu kätevimmin kippaamalla koko sähkövatkaimen jonkkaan.

        Kiinassahan näitä vatkaimia roihahtelee ihan riesaksi asti. Youtubesta löytyy hienoja suorituksia. Parhaimmillaan akusta purkautuva, räjähdysherkkä ja myrkyllinen kaasu tussahtaa niin, että auto loikkaa pari metriä ilmaan ;-D Hyvä on vatkaimien kiihtyvyys ;-D

        Myös liekinheitintä osaavat esittää, millä keinoin palo joskus leviää vauhdikkaasti autosta toiseen.

        https://www.motorfinanceonline.com/news/evs-are-59-less-likely-to-break-down-says-start-rescue/?cf-view

        EVs are 59% less likely to break down, says Start Rescue

        Asia on toisinpäin eli sähköautolla on 59% pienempi todennäköisyys hajota tien päälle kuin polttomoottoriautolla.


    • Anonyymi

      Kaksi vuotta ja yksi kuukausi takana sähköautolla. Ajettuna yli 70 000 km. Ei enään mitään syytä palata polttikseen. Sylettää suorastaan ne pakkasaamut dieselmersulla. Onneksi se aika on jo takana ja pysyvästi.

    • Anonyymi

      Polttomoottoriautot ovat aiheuttaneet tilanteen miksi sähköautoihin pitää siirtyä.

      • Anonyymi

        Niinpä Porvoon jalostama tuuttaa taivaalle päästöjä liki sen verran kuin puolet Suomen henkilöautoista ja lisäksi se vie sähköä sen verran uusi OL3 voimala.

        Porvoon jalsotamon energian käytöllä voisi kattaa kaikki suomen henkilöautot jos ne olisi sähköllä ja oikeastaan myös bussit ja jakeluautot.

        Jos vielä huomioitaisiin suomen polttishenkilöautojen käyttämä energia määrä, voitaisiin kattaa myös kaikkien Ruotsin henkilöautojen energia jos ne olisi kaikki sähköisiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1884
    Aihe