Luukkaan jouluevankeliumi: Versio kriittisellä lisämausteella

Anonyymi-ap

Ja tapahtui niinä päivinä, että Jahve, erään Lähi-idän heimon pienjumala, päätti astua historian kentälle entistä näyttävämmin. Valitettavasti tuotantotiimiltä unohtui tarkistaa käsikirjoituksen faktat.

---

Luku I: Keisarin käsky ja historiallinen harmonia (tai sen puute)

"Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustus antoi käskyn, että kaikki maailma oli verolle pantava."

Ensimmäinen virhe. Augustus, Rooman tehokkuuden perikuva, olisi pyörinyt haudassaan kuullessaan tämän "koko maailman" verollepanojutun. Totta kai Rooma keräsi veroja – mutta mikään järjestelmä ei vaatinut kaikkia kansalaisia matkaamaan kotikaupunkeihinsa. Varsinkin Nasaretin Joosef ja hänen raskaana oleva vaimonsa Maria tuskin olisivat lähteneet Betlehemiin ellei käsikirjoitus olisi vaatinut sitä.

Syynä tähän käänteeseen oli tietenkin se, että joku huomasi vanhassa profetiassa maininnan, että Messiaan piti syntyä Daavidin kaupungissa. Jos Jeesus kerran oli nasaretilainen, piti keksiä tekosyy, miksi hän ylipäätään päätyisi Betlehemiin. Ja näin syntyi epähistoriallinen verollepano.

---

Luku II: Enkelten laulu – ja kopioidut kuviot

"Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa ja sanoi: 'Kunnia Jumalalle korkeuksissa!'

Komeaa, eikö? Mutta tutun oloista. Enkeli-ilmestykset ja paimenten koskettaminen olivat suoraan Mesopotamian ja persialaisten jumaltarinoista napattuja, kuin fanfiktio edeltäjistään. Enkelit saapuivat juuri oikeaan aikaan laulamaan paimenille, mikä on epäilemättä mukava lisä draamaan, mutta jättää paljon kysymyksiä.

Miksi enkelit valitsivat yleisökseen juuri paimenet – alimman yhteiskuntaluokan? Miksei kukaan muu nähnyt näitä sotajoukkoja? Ehkä siksi, että tämä kohtaus toimi hyvin allegoriana: Jahven uusi brändi halusi olla alhaisten puolella. Näppärä PR-ratkaisu, mutta historiallisesti vähän vaikeasti uskottava.

---

Luku III: Seimen filosofia – ja idea, joka ei ollut aivan uusi

"Ja Maria synnytti esikoispoikansa, kapaloitsi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa."

Seimi! Mikä kaunis, nöyrä symboliikka. Valitettavasti nöyryys ei ollut uusi idea. Aivan vastaavanlaisia tarinoita löytyi jo Krishnaan, Buddhaan ja Horukseen liittyen. Myös nämä sankarit syntyivät köyhinä ja hyljeksittyinä. Seimi oli vanha mutta toimiva markkinointikikka: "Katso, miten erikoinen tämä Jumala on! Hän ei halua syntyä palatsiin!" Jahven kohdalla tämä oli erityisen ironista, sillä hän oli vanhassa testamentissa jatkuvasti valittanut, ettei saanut tarpeeksi huomiota ja kunniaa.

---

Luku IV: Joosef ja Maria – sivuhahmot vai uskonnolliset työmyyrät?

Joosef, hiljainen käsityöläinen, jää sivurooliin, vaikka koko tarina hänen vaimonsa raskaudesta oli varsin epäuskottava. "Pyhä Henki teki sen!" kuului selitys, joka hämmensi Joosefia yhtä paljon kuin kuulijoitaan. Tämä käsittelemättä jäänyt draama kertoo enemmän kirjoittajista kuin hahmoista. Ehkä Joosefista ei tehty messiaan tarinan sankaria, koska hän oli liian tavallinen. Maria taas sai lisää symboliarvoa vasta, kun myöhemmät kirkkoisät päättivät korottaa hänet perisynnittömäksi.

---

Luku V: Jahve palaa, mutta unohtaako menneisyytensä?

Koko evankeliumin ytimessä on Jahven suuri comeback, mutta kontrasti hänen aiempaan käytökseensä on huikea. Tämäkö on sama Jumala, joka tulikiven ja hävityksen voimin rankaisi kansaansa? Nyt hän halusi syntyä köyhänä ja kärsiä heidän kanssaan – eikö tämä vaikuttanut hiukan epäjohdonmukaiselta? Olisiko ollut liikaa pyytää selitystä?

Jahven historia oli täynnä sotia, sääntöjä ja ääretöntä mustasukkaisuutta, mutta nyt hän esiintyi humaanina, rakastavana ja lempeänä. Jouluevankeliumi oli siis enemmän Jahven PR-tempaus kuin todellinen luonteenmuutos.

---

Faktoja ei tarvita, kun usko riittää

Luukkaan jouluevankeliumi on kaunis kertomus, mutta se toimii enemmän myytin ja symboliikan kuin historian ehdoilla. Virheet ja lainaukset eivät ole ongelma niille, jotka uskovat – mutta kriittinen lukija näkee rivien välistä tarinan koko evoluution.

Enkeli Mäntä – Jahven historiasta löytyy kaikki paitsi itseironia.

20

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sanan mukaan väestölaskenta toimitettiin sukujen mukaan. Joosef oli kotoisin Beetlehemin seudulta, itse asiassa Joosef varsinainen kotipaikka oli Juudea. Sana todistaa: hän nousi, otti lapsen ja hänen äitinsä ja meni Israelin maahan.
      Mutta kun hän (Joosef) kuuli, että Arkelaus hallitsi Juudeaa isänsä Herodeksen jälkeen, niin hän pelkäsi mennä sinne. Ja hän sai unessa Jumalalta käskyn ja lähti Galilean alueelle. Joosef aikoi palata Egyptistä kotiseudulleen, Juudeaan.
      Pelkkä veroluetteloihin merkitseminen ei mitä ilmeisemmin ollut ainoa syy lähteä Beetlehemiin, vaan matkan pääasiallinen tarkoitus oli käydä Jerusalemissa pääsiäisjuhlilla. Näin ymmärrän Sanasta. Todistaahan Luukas: Ja hänen vanhempansa matkustivat joka vuosi Jerusalemiin pääsiäisjuhlille.
      Jos kyseessä olisi ollut ainoastaan veroluetteloihin merkitseminen, olisiko Marian edes välttämätöntä lähteä matkaan? Mikä muu tilaisuus kuin pääsiäisjuhla olisi täyttänyt majatalot?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herodes ei ollut enää elossa Quiriniuksen toimittaman väestönlaskennan ja verollepanon aikaan. Herodes kuoli jo vuonna 4 eKr. https://fi.wikipedia.org/wiki/Herodes

        Quirinius toimitti väestölaskennan vasta 6 jKr, eli kymmenen vuotta Herodeksen kuoleman jälkeen.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Publius_Sulpicius_Quirinius

        Mistä tämä virhe johtuu? Noh, kun tarinoita sepitetään jälkikäteen ilman hyvää historiantuntemusta niin pikku virheitä voi tulla 😉

        Tieto Herodes Suuren kuolinvuodesta tulee Josefiukselta. Mutta Josefius syntyi vuonna 37, eikä näin ollut silminäkijä, eikä Herodes Suuren aikalainen, vaan hänen on täytynyt ottaa Herodes Suuren kuolinvuosi sen ajan historiankirjoista.
        Jumalan Sanan on luotettava lähden myös historian kirjoitusten osalta. Luukas todistaa Herodeksen olleen elossa Jeesuksen syntyessä. Näin ollen itse asiassa Herodes Suuri kuoli muutaman vuosi ajanlaskun alkamisen jälkeen.
        Jeesuksen syntymä vuosi on hyvin helppo selvittää: Keisari Augustus kuoli 14 ajanlaskun alkamisen jälkeen. Augustuksen jälkeen keisariksi nousi Tiberius. Luukas kirjoittaa: Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena, kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana...Hannas oli ylimmäisenä pappina, ynnä myös Kaifas, tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, erämaassa.
        Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi, Johannes alloitti julkisen saarnamisen ja kastamisen noin vuonna 29. Sana todistaa Jeesuksen olleen noin kolmikymmen vuotias saadessaan kasteen Johannekselta, sen ikäinen kuin Mooseksen säädöksen mukaan papit aloittivat palveluksensa. Jeesus oli kolmenkymmen ikäinen vuonna 30.
        Osaatko laskea Jeesuksen syntymävuoden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieto Herodes Suuren kuolinvuodesta tulee Josefiukselta. Mutta Josefius syntyi vuonna 37, eikä näin ollut silminäkijä, eikä Herodes Suuren aikalainen, vaan hänen on täytynyt ottaa Herodes Suuren kuolinvuosi sen ajan historiankirjoista.
        Jumalan Sanan on luotettava lähden myös historian kirjoitusten osalta. Luukas todistaa Herodeksen olleen elossa Jeesuksen syntyessä. Näin ollen itse asiassa Herodes Suuri kuoli muutaman vuosi ajanlaskun alkamisen jälkeen.
        Jeesuksen syntymä vuosi on hyvin helppo selvittää: Keisari Augustus kuoli 14 ajanlaskun alkamisen jälkeen. Augustuksen jälkeen keisariksi nousi Tiberius. Luukas kirjoittaa: Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena, kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana...Hannas oli ylimmäisenä pappina, ynnä myös Kaifas, tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, erämaassa.
        Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi, Johannes alloitti julkisen saarnamisen ja kastamisen noin vuonna 29. Sana todistaa Jeesuksen olleen noin kolmikymmen vuotias saadessaan kasteen Johannekselta, sen ikäinen kuin Mooseksen säädöksen mukaan papit aloittivat palveluksensa. Jeesus oli kolmenkymmen ikäinen vuonna 30.
        Osaatko laskea Jeesuksen syntymävuoden?

        No mutta katsos, täällä ollaan laskutoimitusten äärellä! Ensin vähän faktoja historian valossa: Tieto Herodes Suuren kuolemasta tosiaan tulee Josefiukselta, joka ei ollut silminnäkijä, vaan perusti tietonsa varhaisiin lähteisiin. Hän kuitenkin ilmoittaa Herodeksen kuolleen pian kuunpimennyksen jälkeen, ja tämä pimennys on ajoitettu vuoteen 4 eaa. Historioitsijat ovat yleisesti yhtä mieltä siitä, että tämä on tarkka arvio.

        Mutta nyt mennään Jumalan Sanan "luotettavuuteen" historiallisena lähteenä. Ongelma on siinä, että Luukas ja Matteus eivät edes ole yksimielisiä Jeesuksen syntymän yksityiskohdista! Matteus kertoo Jeesuksen syntyneen Herodeksen aikana, ja Luukas taas yhdistää Jeesuksen syntymän Quiriniuksen verotukseen, joka tapahtui noin vuonna 6 jaa.—eli ainakin 10 vuotta Herodeksen kuoleman jälkeen. Joko tässä on aikamatkailua mukana, tai sitten joku kirjoittajista ei tarkistanut lähteitään.

        Entä tuo mainitsemasi Tiberiuksen hallitusvuosi? Tiberius nousi keisariksi vuonna 14 jaa., joten hänen 15. hallitusvuotensa olisi ollut noin 28–29 jaa. Jos Jeesus sai kasteensa tuolloin ja oli noin 30-vuotias, se tarkoittaisi, että hän syntyi noin vuonna 2–1 eaa. Mutta tämä ristiriita Herodeksen kuolinvuoden kanssa jää edelleen ratkaisematta.

        Jeesuksen syntymävuoden selvittäminen ei olekaan niin helppoa kuin väität. Evankeliumien kronologia ei täsmää, ja varhaiset kristilliset kirjoittajat eivät olleet niinkään kiinnostuneita tarkasta historiasta kuin tarinan hengellisestä sanomasta. Mutta uskoahan voi, vaikka numerot eivät koskaan loksahtaisi kohdalleen.

        Enkeli Mäntä – "Laskutoimitukset eivät tee myyteistä faktaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta katsos, täällä ollaan laskutoimitusten äärellä! Ensin vähän faktoja historian valossa: Tieto Herodes Suuren kuolemasta tosiaan tulee Josefiukselta, joka ei ollut silminnäkijä, vaan perusti tietonsa varhaisiin lähteisiin. Hän kuitenkin ilmoittaa Herodeksen kuolleen pian kuunpimennyksen jälkeen, ja tämä pimennys on ajoitettu vuoteen 4 eaa. Historioitsijat ovat yleisesti yhtä mieltä siitä, että tämä on tarkka arvio.

        Mutta nyt mennään Jumalan Sanan "luotettavuuteen" historiallisena lähteenä. Ongelma on siinä, että Luukas ja Matteus eivät edes ole yksimielisiä Jeesuksen syntymän yksityiskohdista! Matteus kertoo Jeesuksen syntyneen Herodeksen aikana, ja Luukas taas yhdistää Jeesuksen syntymän Quiriniuksen verotukseen, joka tapahtui noin vuonna 6 jaa.—eli ainakin 10 vuotta Herodeksen kuoleman jälkeen. Joko tässä on aikamatkailua mukana, tai sitten joku kirjoittajista ei tarkistanut lähteitään.

        Entä tuo mainitsemasi Tiberiuksen hallitusvuosi? Tiberius nousi keisariksi vuonna 14 jaa., joten hänen 15. hallitusvuotensa olisi ollut noin 28–29 jaa. Jos Jeesus sai kasteensa tuolloin ja oli noin 30-vuotias, se tarkoittaisi, että hän syntyi noin vuonna 2–1 eaa. Mutta tämä ristiriita Herodeksen kuolinvuoden kanssa jää edelleen ratkaisematta.

        Jeesuksen syntymävuoden selvittäminen ei olekaan niin helppoa kuin väität. Evankeliumien kronologia ei täsmää, ja varhaiset kristilliset kirjoittajat eivät olleet niinkään kiinnostuneita tarkasta historiasta kuin tarinan hengellisestä sanomasta. Mutta uskoahan voi, vaikka numerot eivät koskaan loksahtaisi kohdalleen.

        Enkeli Mäntä – "Laskutoimitukset eivät tee myyteistä faktaa."

        Luukas oli myös historioitsija. "kuitenkin ilmoittaa Herodeksen kuolleen pian kuunpimennyksen jälkeen". Kuunpimennyksiä sattuu erittäin harvoin. 'Pian kuunpimennyksen jälkeen voi tarkoittaa jopa joitakin vuosia.'


    • Anonyymi

      "Joosef, hiljainen käsityöläinen", niin mitä? Joosef oli rakentaja, asuntojen rakentaja. Nykyäänkin talojen rakentajat joutavat muuttamaan kotikaupungeistaan toisille paikkakunnille.

    • Anonyymi

      Raamatussa on vaikutteita kaiken kaikkiaan varmasti paljon muista uskonnoista. Jos miettii mm. mistä käärme symboliikkaa, niin käärme edusti jo egyptiläisillekin hyvän vastakohtaa, pimeyttä. Jeesuksen kuolemakin tapahtuu niin että tarvitaan käärmeen seivästys. Apep seivästettiin, jotta aurinkolaiva pääsi tuon puoleiseen. Sitä ennen Mooses oli heilunut jonkin käärme kepin kanssa nostellen sitä ilmaan tuon tuostakin.

      LS

    • Anonyymi

      Tavalla, tahi toisella on vaikkapa joulukertomusta vastaan korvausopillista näköalaa.
      Esim. tämä järjestelmien pelko, ettei saa puhua Jeesuksesta, ja keskeytetään vaikkapa kouluissa perintieisiä juhliamme. Eli sanoman viemisen ideaan on se käärmeinen myrkky, ettei saa sanoa, ettei loukkaannuta. On vääriä tulkintoja, on sitä ja on tätä.

      Tämähän oli Neuvostolliitossa tuttu- mistä nyt aamu TV- ohjelma viestii historiaa.
      Korvattiin opetuksia ja tähän Enkuli Mäntä on sydämensä ihastuksissaan rakastunut.
      Halutaan kumota, ja etsiä ongelmia, jotta ei jeesusteltaisi ja epäusko tuo korvausopin - tavallaan verrokkina Neuvosto- tähdet taivaalle ja ateismin.

      No, sinut- enkuli Mäntä moni täällä tuntee, kertomuksesi- ajatuksesi, eihän ne ole outoa, vaan kautta aikaan, langenneet enkulit ovat aktiivisia, että valtaistuin olisi heillä, ja heitä kumarreltaisiin puolelta ja toiselta.

      Se vain sinulla on ongelma, että voi olla, että Taivaan Jumala- Hallitsijana - ei tunnekaan sinua, vaan me sinut tunnemme.

      Kristityt taas lukevat Sanan kertomuksina, jossa tarkoitusperä on kirkastaa ajatusta- tuonpuoleisuudesta, eikä välttämättä rakenneta "kalenteria" kertomuksien mukaan, vaan nähdää se opetuksellisena suuntana, ja siten ongelmaa asioihin ei ole.

      Esim. Eeva- Aadamin kylkiluusta. Miten hieno ja kautta vuosituhanten läpi menevät opetus, että olemme yhtä, samaa DNA.ta- xx- ja xy- jaotuksella.
      Entäpä jos Sana olisi puhunut DNA-sta, eikä kylkiluusta? Olisipa sinulaisesi enkulit huulpyöreänä ollut - vuosituhannet. Mistähän he olisivat vääntäneet juttuja? Mene ja tiedä.

      Kun Taivaan Valtakunnan - Valtaistuimesta väännettiin asiaa, kun vilppi tuli esiin, lennettin sieltä pihalle, tänne maanpäälle ja kolmannes enkuleita.
      Eli kyllä niitä Mäntiä riittää aikaan, eli tusinassa kolmetoista.

      Me savolaiset taas ymmärretään kirjoituksia juuri kertomusten kautta ja jätetään männät omiin olomuotoihin, koska männän huulilla ei ole iankaikkisen elämän sanaa.

      • Anonyymi

        No voan, että onhan siinä nyt piälystä kerrakseen! Kuulehan, kun mäntyy männäksi, niin enköpä vastaa kierosti, kuten Savossa on tapana.

        Tiällä Savon mailla myö kun ymmärretään asioita vähän mutkan kaatta, mutta myönnetään myös se, että suoraa ei piä puskea, ku paimeneksi matkata. Tuo siun puhe, että taivaan Isä ei tunne mua, se voi olla ihan totta – mutta kuule, minäpä tunnen Hänen arkistonsa aika hyvin, ja voan sanon, että siellä on semmoista materiaalia, ettei joka kyläseppä uskoisi. Että minkälaista valtaistuinta siellä rakennellaan ja kenelle!

        Ja tuo siun höpinä, ettei saa jeesustella kouluissa – no, miksei annettais kaikkien jeesustella omalla tavallaan, ku kerran kaikkien sanotaan olevan saman kylkiluuvellin peruja? Ei tämä Savon akka vai lie ukko ainakaan toisen juhlista pahotu, kunhan en itte jouvu liikaa laulamaan. Mutta onhan tuo aika hassua, että joku pelkää sanasta loukkaantuvansa. Eikö sitä pitäisi vähän naurahtaa väliin, niin ei ois niin tiukkana?

        Ja sitte tuo siun vertaus Neuvostoliitosta. No, eihän se Venäjän tähti pimmennyt, vaikka siellä ei kirkonkelloa soiteltu. Ihmiset ne silti jossain aitassa hiljaa uskoivat. Mutta tiällä Savossa sanotaan: "Mitä väliä on tähillä taevaalla, jos savu noosoo omasta piipusta." Että uskoo ken uskoo ja puhuu ken puhuu, mutta antaa savolaiselle puoli sanaa, niin se tekee siitä saarnan.

        Ja tuo siun DNA-saivartelu, että jos sana ois puhunut geeneistä, niin oisin huuli pyöreenä. Kuule, eihän tämä mualima oo siitä muuttunut! Ihminen se löötää aina jottain, mistä kiistellä, oli kysseessä kylykiluu, geenikartta tai männän tiiviste. Mutta eihän siinä mittään, anna tulla vuan, mitä tulloo – kyllä myö tiällä Savossa jaksetaan kierosti miettiä, että miksi sinäkin viittaat kolomannekseen langenneista. Jos on 13 tusinassa, niin voan mää, miten männät mahtuu siihen!

        Tiällä on tapana kattoa kaikki vähän toisin, ja kun kerta tiijät, ettei männän huulilla oo iankaikkista elämää, niin annapas niiden vain olla huulipyöreinä. Ja jos minä oon langennut, niin ainakin lankean kierosti.

        Savolaisittain suattaapi olla, että tiällä maailmalla on vielä enemmän puhetta männistä kuin taivaan valtakunnasta. Mutta sitähän on aina eletty ristiriidan kautta, eiköpä?

        Enkeli Mäntä, "Kertomusten kierosielu ja männän keisari."


    • Raamatun mukainen on todelinen.

    • Enkeli mättää. No ei ihme kun ei ole huomannut >>

      Ilm. 22
      18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
      19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

      • Anonyymi

        Hui olipa pelottava kirjoitus kirjassa. Ihan housunpuntit tutisee. On tainnut ilmestyskirjaa kirjoittanut henkilö pistää kehiin vähän pelottavuusefektiä. Raamattu on kanonisoitu myöhemmin pahvi eli tuo pelottelu koskee pelkästään ilmestyskirjan tekstiä, on haluttu vähän väkevöittää sanomaa. Ja nyt sitten savis ottaa sieltä vähän pontta.

        Lightning


    • Kenellä muu kuin Enkeli mättää, ateistit ja satanistilla on suuri tarve väärentä faktat, asiakirjat, Historia , Pyhä Raamattua ?????????

      • Anonyymi

        Tarvetta totuuteen ei ole uskovaisilla. Onhan Uskominen on jo sanana totuuden etsimisen vastakohta.

        Jeesus oli tavanomainen teiniraskauden tuotos. Tarina ei kerro raiskattiinko Mariaa vai oliko kyse normaalista seksistä. Joka tapauksessa häpeä oli niin suuri, että Maria häädettiin aisankannattajan kanssa hoitamaan synnytys poissa kyläläisten silmistä.


    • Anonyymi

      Ns. Luukkaan jouluevankeliumi ja Matteuksen kuvaus Itämaan tietäijistä ovat kaksi erillistä tapahtumaa. Vastasyntynyt Jeesus-lapsi seimessä ja Itämaan tietäjät lahjoineen kumartuneen seimeen eteen ja Joosef ja Maria seisomassa taustalla tallin hämärässä, on kaunista ja nättiä, mutta vain tarua, eikä Sana vahvista näin tapahtuneen.
      Matteuksen mukaan tietäjät menivät huoneeseen, toisin sanoen asuntoon, eivät eläinsuojaan. "he menivät huoneeseen ja näkivät lapsen ynnä Marian, hänen äitinsä". Itämaan tietäjien saapussa Jooset oli todennäköisesti muuttanut takaisin omaan kanpunkiinsa Beetlehemiin. Matteus puhuu lapsesta: they saw the young child with Mary his mother. Sana 'paidion' tarkoittaa nuorta lasta, ei ensisijaisesti vastasyntynyttä, mutta voi myös tarkoittaa vastasyntynyttä. Sanaa 'paidion' käytetään mm. "hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä". 'Paidion' osasi vastata kutsuun. "Ja hän tarttui lapsen käteen ja sanoi hänelle: "Talita kuum!" Se on käännettynä: Tyttö, minä sanon sinulle, nouse", 'Paidion' tarkoitti kaksitoistavuotiasta lasta.
      Luukas sen sijaan puhuu vastasyntyneestä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa." Ye shall find the babe wrapped in swaddling clothes, lying in a manger. Sana lapsi 'brephos'
      Luukas kertoo Joosefin ja Marian palanneet Jeesus-lapsen kera (Jerusalemista) kotiinsa Nasaretiin.
      Mutta Matteus todistaa Joosefin ottaneen Marian ja lapsen ja paenneen Beetlehemistä Egytptiin.
      Jeesus oli ilmeisesti monen kuukauden ikäinen Itämaan tietäjien saapuessa Beetlehemiin.

      • Anonyymi

        Aijai, tässä tulee oikein raamatullinen salapoliisitarina! Kiitos perusteellisesta analyysista – tai pitäisikö sanoa, että kiitos lisää todistusaineistoa siitä, kuinka sekavaa koko evankeliumikronologia oikein on. Nappulat eivät ihan loksahda paikoilleen, vai mitä?

        Luukkaan ja Matteuksen kertomukset Jeesuksen syntymästä eivät ole vain erilaisia, vaan suorastaan täysin eri genreä. Luukas tarjoaa kauniin kuvan kapaloidusta vauvasta seimessä ja enkeleiden kuorosta paimenten taustalla. Ihanaa, kuin Disney-leffa ennen Pixar-aikaa! Mutta Matteus taas tuo lavalle Itämaan tietäjät, Herodeksen (joka oli kuollut jo vuosikymmen sitten!) juonet ja yllättävän roadtripin Egyptiin – enemmänkin Game of Thrones -henkistä draamaa.

        Ja sitten tämä kielijumppa: "brephos" (vauva) versus "paidion" (lapsi, mutta ei ihan vastasyntynyt). Kiitos näistä kielitieteellisistä knopeista – hienoa nähdä, miten tarkkaan halutaan selittää, miksi nämä kaksi kertomusta eivät oikein sovi yhteen. Ehkä se johtuu siitä, että ne eivät ole sama tarina? Evankeliumien kirjoittajat eivät yrittäneet synkronoida kellojaan vaan loivat omia narratiivejaan, jotka vastasivat heidän yhteisöjensä tarpeita ja uskomuksia.

        Ja jos Joosef olisi muuttanut takaisin Beetlehemiin Matteuksen kertomuksen mukaan, miksi Luukas puhuu paluusta Nasaretiin? Hmm, pieni ristiriita. Entä tämä paimenten ja tietäjien välinen aikajana? Joko tietäjät eksyivät todella pahasti Google Mapsilla, tai sitten tämä on, kuten itsekin sanoit, kaunista tarua.

        Joten otetaan lopuksi kaikki kasaan: kaksi kertomusta, eri aikajanat, eri kohderyhmät, eri pointit. Jos tämä olisi elokuvasarja, sen nimi olisi "Evankeliumit: Multiversumin seikkailut." Mutta jos tämä kaikki on “totuutta,” niin miksi ihmeessä tarvitaan näin paljon selittelyä, että palapeli pysyy kasassa?

        Terveisin,
        Enkeli Mäntä


    • Ja taas enkeli mättää ja hänen liittolaiset yhtyy Jumala vastaan taistelu joka ovat jo hävinneet.

      • Anonyymi

        Viime yönä Jumala puhui minulle ja kertoi. Helvetin enkelin joukot käy Jumalan pyhiä vastaan. Saatanallinen liekki syö heidät ja polttaa tulimeren katkussa. Ikuinen vaikerrus on heidän osansa ei koskaan enää levon hetkeä. Jumala tekee heidän pilkalleen lopun ikuinen kärsimys ja tuomio.

        Mutta pyhät saavat ikuisesti käydä Jeesuksen kainaloon ja painaa pään hänen rinnoille. Ilo rauha ja rakkaus paratiisissa hänen omanaan.

        Jyrki


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viime yönä Jumala puhui minulle ja kertoi. Helvetin enkelin joukot käy Jumalan pyhiä vastaan. Saatanallinen liekki syö heidät ja polttaa tulimeren katkussa. Ikuinen vaikerrus on heidän osansa ei koskaan enää levon hetkeä. Jumala tekee heidän pilkalleen lopun ikuinen kärsimys ja tuomio.

        Mutta pyhät saavat ikuisesti käydä Jeesuksen kainaloon ja painaa pään hänen rinnoille. Ilo rauha ja rakkaus paratiisissa hänen omanaan.

        Jyrki

        Näin se menee ja voitto taistelu on jo käyty Golgatalla . Jeesukse lle näin Jouluna siitä Suurkiitos !!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä muuttaisit

      Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1418
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

      Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      225
      1377
    3. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

      Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      166
      1128
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

      Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      31
      1001
    5. Kaipaan mies sun katsetta

      Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      50
      886
    6. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      183
      821
    7. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

      Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      8
      815
    8. Joo joo kumpikin on rakastuneita

      Mitäs nyt tehdään vai ollaanko vaan niin kuin ei oltaiskaan
      Ikävä
      64
      806
    9. Kristinuskon arvot käyttöön

      Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      248
      766
    10. Millainen nainen kaipaa minua ?

      Millainen nainen kaipaa minua ? Kerro nainen sinä se.
      Ikävä
      45
      750
    Aihe