Toivottavasti kysymyksessä nettotulo

Anonyymi-ap

Aika pienellä budjetilla ihmiset elävät.

Kuinka pienellä tai suurella summalla uskoisit tulevasi nyky-Suomessa toimeen? Pärjäisitkö 1 470 eurolla kuukaudessa?

Kyseisellä summalla – tai sitä pienemmällä – elää 736 000 suomalaista eli reilut 13 prosenttia asuntoväestöstä, kertovat Tilastokeskuksen tuoreet luvut.

Summaa pidetään pienituloisuuden rajana. Se perustuu Eurostatin käyttämään määritelmään eli 60 prosenttiin suomalaisten mediaanitulosta. Vuonna 2023 yhden hengen talous tulkittiin pienituloiseksi, jos tulot olivat pienemmät kuin 17 660 euroa vuodessa tai noin 1 470 euroa kuukaudessa.

51

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Työelämä on muuttunut, samoin ihmisten sosiaalinen turva. Kuka tahansa voi joutua tuohon tuloluokkaan, aikaisemmin pystyi enemmän siihen itse vaikuttamaan.

Työn epävarmuus on kasvanut.

Iso muutos työelämässä on se, että epävarmuus koskee kaikkia työntekijäryhmiä.

– Kukaan ei ole suojassa työn epävarmuudelta, sanoo erikoistutkija Hanna Sutela Tilastokeskuksesta.

Hän on yksi tuoreen Työolotutkimuksen tekijöistä. Järjestyksessä yhdeksäs Työolotutkimus on kerännyt tietoa jo 46 vuoden ajalta. Se kertoo suomalaisen työelämän muutoksista.

Tällä kertaa työolotutkimus on nimettykin ”Työolot murrosten keskellä”. Se kertoo meneillään olevista isoista muutoksista.

Muutokset ovat epävarmuuden lisääntymisen iso syy.

Kun vielä 2000-luvulle tultaessa osa ammateista oli vakaita, nyt epävarmuus koskettaa kaikkia.

Vielä 1980-luvulla sekä osin myös 1990-luvulla korkea-asteen koulutus, toimihenkilöasema ja työ julkisella sektorilla suojasivat hyvin työttömyyden ja irtisanomisen uhan tuomalta epävarmuudelta.

• Anonyymi

Mulla noin 800. Toki vuokria ei mene enää tuosta.

• Anonyymi

Kyllä vain elän tuota pienemmällä budjetilla. Haluaisin lähteä maalle omavaraiseksi, niin pärjäisin taloudellisesti paremmin ja saisin laadukkaampaa elämää muutenkin.

• Anonyymi

Tee se todeksi sitten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tee se todeksi sitten.

Pari pikku juttua pitää ensin hoitaa.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Juuri niin. Elän pienillä tuloilla. Valmistan ruokani itse, en syö eineksiä. Syön laadukasta ja terveellistä ruokaa, riistaa, marjoja, sieniä ym. En sorru makeisiin tai muutennprosessoituihinntuotteisiin ja alkoholiin kosken vain harvoin. Vaatteet kelpaa käytettyinä. Kirpparilla katson vaatteen materiaalia, löydän usein laatua edullisesti. Sähköä säästän ja pesen pyykit ja tiskit halvalla ajalla. Pärjään. Mutta sosiaalinen statukseni on hylkiö. Ihmisille merkkaa raha. Minulle henkiset asiat ja hyvät ihmissuhteet. Luotettavia ystäviä on vaikea saada ja helmistä kannattaa pitää kiinni. Ihmiset ovat enimmäkseen ahneita ja itsekkäitä sekä pyrkivät käyttämään hyväkseen kilttejä ihmisiä. Täytyy olla tietyllä tavalla tiukka ja rajata k*sipäät pois.

• Anonyymi

Tuskin mulla tuonkaan vertaa menee elämiseen. Ja mulla on ihan kaikkea mitä tarvitsen. Loput säästöön.

Ihmiset haaskaavat rahaa ihan turhiin juttuihin. Ei sillä, niin saa toki tehdä ja mieluiten tuhlaisivat johonkin kotimaiseen eikä temuun, mutta jos rahat on vähissä, silloin se on typerää. Lähes kaikilla köyhillä joiden taloutta on esitelty lehdissä on turhia menoja.

xLiner

• Anonyymi

Tärkeintä on että tulee toimeen ja keskieläkkeiden on oltava tuota suurempia.
      Muuten ei tule toimeen.

• Anonyymi

Villi veikkaus, että suurella osalla perusduunareista verojen jälkeen käteen jäävä palkka sijoittuu johonkin 1470-2000 haarukkaan, mutta faktoja mulla ei ole tähän laittaa. Tuolla summalla on vain tultava toimeen.

• Anonyymi

Aloituksessa puhutaan bruttotuloista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloituksessa puhutaan bruttotuloista.

Äh, anteeksi. Luin vähän huonosti. Vaikeaa tuolla summalla on varmasti tulla toimeen. Eikö verottaja vie aina sen 20-25 % vaikka kyseessä olisi eläke / työttömyyspäiväraha. Näin ainakin silloin, kun olen itse ollut työttömänä elämäni aikana.

• Anonyymi

Paljonko peruspäivärahaa saa? Peruspäiväraha on 37,21 euroa päivässä, ja sitä maksetaan 5 päivältä viikossa. Kela maksoi aikaisemmin peruspäivärahaan lapsikorotusta, jos asiakkaalla oli lapsia. Lapsikorotusta ei ole maksettu enää 1.4.2024 jälkeen, koska laki muuttui.

Yksinhuoltaja saa bruttona 818 euroa kuukaudessa, lapsi ei syö eikä kuluta mitään, lapsia ei huomioida enää lainmuutoksen jälkeen.

• Anonyymi

Lapsilisät, yh-korotus, elatustuet, asumistuki (vuokra-asuntoon), toimeentulotuki. Opintotuki.

Lähdettäiskö siitä että jokainen huolehtii omasta ja alaikäisten lastensa toimeentulosta.

Yhteiskunnan tukien varaan ei kannata elämäänsä laskea.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lapsilisät, yh-korotus, elatustuet, asumistuki (vuokra-asuntoon), toimeentulotuki. Opintotuki.

Lähdettäiskö siitä että jokainen huolehtii omasta ja alaikäisten lastensa toimeentulosta.

Yhteiskunnan tukien varaan ei kannata elämäänsä laskea.

xLiner

Kyllä, ja kun vanhempi olisi kasvattanut lapsensa pienillä tuloilla ei lapsen tarvitse maksaa eläkkeitä sellaisille joilla ei ole lapsia. Omista vanhemmista ja heidän eläkkeistään huolehtimisessa on jo paljon töitä. Kunniavelka menneisyydelle on lunastettava. Ei ole tulevaisuutta ilman lapsia.

Tuleehan nyt sosiaalimenoista 65-70 % eläkeläisistä. Onni on se että maksajia ja lapsia on aikaisemmin riittänyt.

• Anonyymi

Yhdysvalloissa on Joulun alla reilu meininki. Rahaton nautinnollinen Joululoma!

Sähköautovalmistaja Canoo antoi henkilöstölleen ikävän joululahjan. Joulupyhiin valmistautuvat työntekijät saivat perjantaina kuulla, että koko henkilöstö on toistaiseksi lomautettu ilman palkkaa. Lomautuksen tarkkaa kestoa ei tiedetä, mutta asiasta uutisoineen Techcrunchin mukaan puhutaan vähintään muutamista viikoista. Tämän voi päätellä siitä, että lomautuksista kertoneessa sähköpostiviestissä luvattiin lisätietoa tammikuun ensimmäisellä viikolla.

Canoon lomautusviesti nousi otsikoihin korniudellaan, sillä aluksi henkilökunnalle kerrottiin, että he joutuvat jäämään pitkälle palkattomalle vapaalle, mutta heti perään toimitusjohtaja Tony Aquila toivotti, että työntekijät viettävät nautinnolliset ja rentouttavat vapaat perheidensä kanssa.

• Anonyymi

n. 500-600 jos ja kun lopetan kaiken turhan sekä siirryn piilopirtilleni työntämään puita uuniin

• Anonyymi

Pienemmälläkin summalla olen pärjännyt

• Anonyymi

Osaeläke 1370€ netto, ei tukia.

• Anonyymi

Kyllä mä tuolla ihan hyvin toimeen tulisin. Ei tuosta enää paljoa säästöön jäisi, mutta aika hyvin eläisin tuolla.

• Anonyymi

Nyt tiedetään eläkkeiden oikea taso.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt tiedetään eläkkeiden oikea taso.

Ei kai ole mitään järkevää syytä maksaa eläkeitä yli 2500 euroa kuukaudessa, jos palstan mukaan jo 1400 eurolla pärjäisi hyvin.
        Suomessa työn sivukulut tappavat työntekemisen, ja eläkemaksut edustavat nyt palkasta 24 % osuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai ole mitään järkevää syytä maksaa eläkeitä yli 2500 euroa kuukaudessa, jos palstan mukaan jo 1400 eurolla pärjäisi hyvin.
        Suomessa työn sivukulut tappavat työntekemisen, ja eläkemaksut edustavat nyt palkasta 24 % osuutta.

Muista sitten luopua omasta eläkkeen "ylimääräisestä" osasta.
        Tokihan tiedät, että eläkkeet tulevat tulojen mukaan ja eläkeyhtiöiden varallisuus on yhtä iso, kuin Suomen BKT.

Vuonna 2023 eläkeyhtiöiden varallisuus kasvoi 12,5 mrd, joten ei ne eläkemaksut mene kokonaan eläkkeisiin. Ei se varallisuuskaan ole tyhjästä ilmestynyt.

Ihan turha vinkua, että nykyeläkeläiset eivät ole maksaneet tarpeeksi eläkevakuutusyhtiöihin.
        Saatko sinä vahingon sattuessa vaakuutuksesta korkeintaan saman, mitä olet sinne maksanut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muista sitten luopua omasta eläkkeen "ylimääräisestä" osasta.
        Tokihan tiedät, että eläkkeet tulevat tulojen mukaan ja eläkeyhtiöiden varallisuus on yhtä iso, kuin Suomen BKT.

Vuonna 2023 eläkeyhtiöiden varallisuus kasvoi 12,5 mrd, joten ei ne eläkemaksut mene kokonaan eläkkeisiin. Ei se varallisuuskaan ole tyhjästä ilmestynyt.

Ihan turha vinkua, että nykyeläkeläiset eivät ole maksaneet tarpeeksi eläkevakuutusyhtiöihin.
        Saatko sinä vahingon sattuessa vaakuutuksesta korkeintaan saman, mitä olet sinne maksanut?

Vuonna 1990 nykyiset eläkeläiset maksoivat eläkemaksuja työurallaan vain 9 % palkastaan.
        Luku on pienempi mitä nykyinen 24 %. Kummat pääsevät eläkkeelle maksaen oman eläkkeensä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa ottaa huomioon se, että eri puolilla Suomea elinkustannukset ovat hyvin erilaiset. Lisäksi itselläni on velaton omistusasunto, joten se vaikuttaa todella paljon. Lisäksi tietysti hyvin oleellista on se, että onko jälkikasvua vai ei.

Itsestäni voin todeta, että on hyvin helppo tulla tuolla toimeen, kun todelliset tulot ovat enemmän. Kuukausittaiset kuluni ovat vähemmän kuin 1400€, mutta tuloni ovat rutkasti enemmän. Mun talouteni ei siis kaadu, jos vaikka jokin kodinkone hajoaisi tmv. Olen mä toki tullut elämässäni toimeen tuota 1400 €:a pienemmilläkin tuloilla, mutta ei siitä tosiaan juuri säästöön jää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisäksi ... ihminen ihan tienaa itse sen oman eläkkeensä. Toki mä esimerkiksi olen jo ajat sitten todennut, että v.tut mä mitään eläkettä kuitenkaan tule koskaan saamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa ottaa huomioon se, että eri puolilla Suomea elinkustannukset ovat hyvin erilaiset. Lisäksi itselläni on velaton omistusasunto, joten se vaikuttaa todella paljon. Lisäksi tietysti hyvin oleellista on se, että onko jälkikasvua vai ei.

Itsestäni voin todeta, että on hyvin helppo tulla tuolla toimeen, kun todelliset tulot ovat enemmän. Kuukausittaiset kuluni ovat vähemmän kuin 1400€, mutta tuloni ovat rutkasti enemmän. Mun talouteni ei siis kaadu, jos vaikka jokin kodinkone hajoaisi tmv. Olen mä toki tullut elämässäni toimeen tuota 1400 €:a pienemmilläkin tuloilla, mutta ei siitä tosiaan juuri säästöön jää.

Eli, eläkekatto 2500 euroa kävisi sinulle hyvin?
        Eläkemaksuja voitaisiin pienentää takaisin 1990-luvun 9 % tasolle jolloin palkkatyötätekevien ostovoima kasvaisi eläke-etuuksia leikkaamatta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eläkemaksuja voitaisiin pienentää takaisin 1990-luvun 9 % tasolle jolloin palkkatyötätekevien ostovoima kasvaisi eläke-etuuksia leikkaamatta?

No mä olen tosiaan oikeastaan koko työurani olettanut, että en mä kuitenkaan koskaan a) pääse eläkkeelle ja b) saa eläkettä. Eläkeikää on koko ajan hiilattu ylöspäin ja eläkkeitä laskettu. Eli mä olen siis aina säästänyt ja sijoittanut itse itselleni sitö eläkerahaa. Jos joku jotain joskus maksaa sen päälle, niin hyvä niin. Jos ei, niin en oke yllättynyt. Ja oikeastaan koko ystäväpiirini ajattelee täysin samoin. Siskoni, joka on mua kymmenisen vuotta vanhempi, vielä uskoo eläkkeelle pääsemiseen, mun ikäluokkani ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mä olen tosiaan oikeastaan koko työurani olettanut, että en mä kuitenkaan koskaan a) pääse eläkkeelle ja b) saa eläkettä. Eläkeikää on koko ajan hiilattu ylöspäin ja eläkkeitä laskettu. Eli mä olen siis aina säästänyt ja sijoittanut itse itselleni sitö eläkerahaa. Jos joku jotain joskus maksaa sen päälle, niin hyvä niin. Jos ei, niin en oke yllättynyt. Ja oikeastaan koko ystäväpiirini ajattelee täysin samoin. Siskoni, joka on mua kymmenisen vuotta vanhempi, vielä uskoo eläkkeelle pääsemiseen, mun ikäluokkani ei.

Ai, asiat ovat sitten Suomessa huonommin mitä esimerkiksi Kiinassa.
        Outoa ajatella noin, mutta siltä se sitten jostain syystä näyttää.
        Ahneet ikäluokat olisivat se syy, muita syitä ei varmaan löytyisi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En näe mitään tarvetta tuolle. Olennaisempaa, että jatkuva säätö noiden kanssa loppuisi. Se vituttaa kyllä, että maksaa jostain, jota ei aidosti usko koskaan saavansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai, asiat ovat sitten Suomessa huonommin mitä esimerkiksi Kiinassa.
        Outoa ajatella noin, mutta siltä se sitten jostain syystä näyttää.
        Ahneet ikäluokat olisivat se syy, muita syitä ei varmaan löytyisi?

En tiedä Kiinan tilanteesta, eikä kiinnosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En näe mitään tarvetta tuolle. Olennaisempaa, että jatkuva säätö noiden kanssa loppuisi. Se vituttaa kyllä, että maksaa jostain, jota ei aidosti usko koskaan saavansa.

Jos eläkekatto Suomeen tulisi (kuten on muissa maissa), se varmistaisi eläkekassan riittävyyden myös nuoremmalle väestölle. Siitä on kysymys, ei muusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuonna 1990 nykyiset eläkeläiset maksoivat eläkemaksuja työurallaan vain 9 % palkastaan.
        Luku on pienempi mitä nykyinen 24 %. Kummat pääsevät eläkkeelle maksaen oman eläkkeensä?

Vuonna 2024 työntekijän maksuosuus tästä on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 8,65 prosenttia.

Vuonna 1993 kolmen prosentin suuruinen työntekijän työeläkemaksu ulotettiin kaikkiin palkansaajien eläkelakeihin lukuun ottamatta MEL-eläkelakia. Hallituksen esityksessä (HE 230/1991) työntekijäin työeläkemaksun käyttöönottoa perusteltiin eläketurvan rahoitusongelmilla, joita pitkällä aikavälillä aiheutuu väestön ikärakenteen epäsuotuisasta kehityksestä ja lyhyellä aikavälillä tuolloin meneillään olleesta 1990-luvun alkupuolen talouslamasta.

Lisäksi palkansaajilla ja työnantajilla on oikeus vähentää omat työeläkemaksunsa verotuksessaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos eläkekatto Suomeen tulisi (kuten on muissa maissa), se varmistaisi eläkekassan riittävyyden myös nuoremmalle väestölle. Siitä on kysymys, ei muusta.

Rehellisesti ... mua on lakannut kiinnostamasta koko eläkeasia, jo ennen kuin kunnolla siirryin työelämään. Kuten sanoin jo pariinkin kertaan, niin en mä usko koskaan moista saavani, joten aivan turhaa uhrata aikaansa moisen miettimiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuonna 2024 työntekijän maksuosuus tästä on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 8,65 prosenttia.

Vuonna 1993 kolmen prosentin suuruinen työntekijän työeläkemaksu ulotettiin kaikkiin palkansaajien eläkelakeihin lukuun ottamatta MEL-eläkelakia. Hallituksen esityksessä (HE 230/1991) työntekijäin työeläkemaksun käyttöönottoa perusteltiin eläketurvan rahoitusongelmilla, joita pitkällä aikavälillä aiheutuu väestön ikärakenteen epäsuotuisasta kehityksestä ja lyhyellä aikavälillä tuolloin meneillään olleesta 1990-luvun alkupuolen talouslamasta.

Lisäksi palkansaajilla ja työnantajilla on oikeus vähentää omat työeläkemaksunsa verotuksessaan.

Tämän voi sanoa helpommin.
        Vuonna 2024 työntekijän eläkelain mukainen keskimääräinen työeläkevakuutusmaksu on 24,81 prosenttia palkasta sisältäen myös työntekijältä perittävän osuuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuonna 2024 työntekijän eläkelain mukainen keskimääräinen työeläkevakuutusmaksu on 24,81 prosenttia palkasta sisältäen myös työntekijältä perittävän osuuden.

Eläkemaksuihin siis menee enemmän mitä kuntien ja valtion verotukseen tuloluokassa alle 50 000 euroa. Onko se paljon vai vähän?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Unohditko tosiaan trolli sen verovähennys oikeuden. Pelle!

Valtio maksaa yrittäjien ja maajussien eläkkeet, kun ovat sössineet omat eläkeyhtiönsä maksut. Eli ne on niitä sossupummeja.

Ja luuletko, että sun palkka nousisi senttiäkään, vaikka tulisi eläkekatto, tai eläkemaksut pienenisi? Ei nousisi.

Omaa tulevaa eläkettäsi vain rajoittaisit. Älä viitsi olla noin late lammas määkimässä! Hyvin on oikeiston aivopesu uponnut suhun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Unohditko tosiaan trolli sen verovähennys oikeuden. Pelle!

Valtio maksaa yrittäjien ja maajussien eläkkeet, kun ovat sössineet omat eläkeyhtiönsä maksut. Eli ne on niitä sossupummeja.

Ja luuletko, että sun palkka nousisi senttiäkään, vaikka tulisi eläkekatto, tai eläkemaksut pienenisi? Ei nousisi.

Omaa tulevaa eläkettäsi vain rajoittaisit. Älä viitsi olla noin late lammas määkimässä! Hyvin on oikeiston aivopesu uponnut suhun.

Ottaako koville?
        Harmi.

• Anonyymi

Tämän nykyisen hallituksen mukaan. Mene töihin. Mitä ei ole. Työttömyys lisääntyntyt hirvittämän paljon. Palkat näitten saksiniekkojen tavoite 5 euroo tunti. Mutta töitä ei ole näitten sittenkään .halliitus neropattien takia. Senkään takia. Koko ajan kulutus laskee. Lisää työtömiä.

• Anonyymi

Pärjäisin. Oli pärjättävä jollain reilu 500 eurolla/kk opiskellessa.

• En pärjäisi tuolla summalla tämän hetkisen kulurakenteeni kanssa. Tuolla ei katettaisi edes asumismenojani. Eihän se silti muu auttaisi kuin sopeuttaa menojaan, jollei tuota enempää rahaa mistään tulisi. Se tarkoittaisi käytännössä muuttoa, autosta luopumista, lapsen harrastuksen loppumista yms.

• Anonyymi

Sama, en pärjäisi läheskään tuollaisten tulojen kanssa.
        Avainsana on lapset, lapsien vaatetus, harrastukset ja muut menot vaikuttavat eniten. Samoin asumisen hinta kasvaa neliöiden noustessa, ja niitä tarvitaan ihmisten määrän lisääntyessä.

Suuntaus missä valtio tekee päätöksiä lapsiperheiden tukemisen lopettamiseksi ei ole pitkällä tähtäimellä järkevää. Ihmisillä ei ole kohta jälkikasvua joka heistä huolehtisi kun se aika koittaa. Eikä nykyisellä menolla tuo kuulu valtion tai kunnankaan tehtäväkenttään.

Ajatus missä oman kansan lapsia ei tarvittaisi, se edustaa samaa mitä jos avaisi Venäjälle Suomen rajat ja sanoisi tervetuloa, teillähän niitä lapsia oli?! Tai luulisi miten maa vaurastuisi ottamalla suhteettoman paljon ulkomaalaisia, ei sekään toimi.
        Suomessa on jo pitkään ollut lapsivastainen ajatusmaailma missä oman kansan jälkikasvua ei haluta. Voi johtua myös siitä että olisi helppoa siirtää varantoja, kun ihmisillä ei omaa sosiaalista turvaa läheisistään tulevaisuudessa enää olisi.

A V

• Anonyymi kirjoitti:

Sama, en pärjäisi läheskään tuollaisten tulojen kanssa.
        Avainsana on lapset, lapsien vaatetus, harrastukset ja muut menot vaikuttavat eniten. Samoin asumisen hinta kasvaa neliöiden noustessa, ja niitä tarvitaan ihmisten määrän lisääntyessä.

Suuntaus missä valtio tekee päätöksiä lapsiperheiden tukemisen lopettamiseksi ei ole pitkällä tähtäimellä järkevää. Ihmisillä ei ole kohta jälkikasvua joka heistä huolehtisi kun se aika koittaa. Eikä nykyisellä menolla tuo kuulu valtion tai kunnankaan tehtäväkenttään.

Ajatus missä oman kansan lapsia ei tarvittaisi, se edustaa samaa mitä jos avaisi Venäjälle Suomen rajat ja sanoisi tervetuloa, teillähän niitä lapsia oli?! Tai luulisi miten maa vaurastuisi ottamalla suhteettoman paljon ulkomaalaisia, ei sekään toimi.
        Suomessa on jo pitkään ollut lapsivastainen ajatusmaailma missä oman kansan jälkikasvua ei haluta. Voi johtua myös siitä että olisi helppoa siirtää varantoja, kun ihmisillä ei omaa sosiaalista turvaa läheisistään tulevaisuudessa enää olisi.

A V

Lapsista huolehtiminen maksaa ja kun olen talouden ainoa aikuinen, menee kaikki kulut omasta pussistani. Lapseni isä toki maksaa oman osuutensa, mutta esim lapseni harrastuskulut ovat korkeat, mikä tuntuu kukkarossa. Maksan silti mielelläni hyvän asian puolesta, mikään ei ole tärkeämpää kuin lasten hyvinvointi.

Haluan tarjota lapselleni hyvän lapsuuden. Minulle on tärkeää, että hän saa kasvaa turvallisessa ympäristössä, harrastaa haluamiaan asioita, saada erilaisia kokemuksia vaikka kesälomatkojen muodossa jne. Moni näistä asioista maksaa, vaikka raha sinänsä ei lasta onnelliseksi teekään. Ei lapsi mitään luksusta tarvitse eikä lapsen tarvitse kaikkea haluamaansa saada, mutta esim mieleinen harrastus on sellainen, mihin jokaisella lapsella tulisi mielestäni olla mahdollisuus.

Lapsia tosiaan syntyy Suomeen "liian vähän". Se ei yhteiskunnallisesti tarkasteltuna ole hyvä asia, mutta ihmisiä ei voi pakottaa lisääntymään. Monen syyt olla lisääntymättä ovat vähintäänkin ymmärrettäviä. Lapsensaantia tulisi tukea entistä enemmän, jotta se ei jäisi ainakaan siitä kiinni, ettei ole taloudellisesti mahdollisuuksia hankkia lasta tai että arki lapsen kanssa koetaan liian pelottavaksi. Vanhempana oleminen on aivan mielettömän upeaa siitäkin huolimatta, että vanhempana olemiseen kuuluu ikuinen huoli lapsesta. En vaihtaisi silti päivääkään pois siitä, että saan olla niin ihanan nuoren miehen äiti 🥰

• Anonyymi

Otetaanpa vaikka tuo autoasia, kun on pienet tulot tai vähän rahaa käytössä, niin
        ihmetyttää vain osan sukulaisten suhtautuminen, että lähes vaativat, että kyllä sinun pitää tulla käymään, kun sinulla on auto.
        Oikeastaan sukuloinnista ei ole edes mitään hyötyä, kun käyt sukulaisten luona, niin sitä käynnillä ei ole jälkeenpäin mitään merkitystä, kuin ei olisi käynyt ollenkaan, tosin siinä on kyllä palanut ilmaan 20€ bensat ja siinä menee ne säästöt, jotka viikkojen aikana sai kerrytettyä, kun säästi ruoassa.
        Ei hitto kiinnosta polttaa rahaa ilmaan autolla polttoaineessa!

• Anonyymi kirjoitti:

Otetaanpa vaikka tuo autoasia, kun on pienet tulot tai vähän rahaa käytössä, niin
        ihmetyttää vain osan sukulaisten suhtautuminen, että lähes vaativat, että kyllä sinun pitää tulla käymään, kun sinulla on auto.
        Oikeastaan sukuloinnista ei ole edes mitään hyötyä, kun käyt sukulaisten luona, niin sitä käynnillä ei ole jälkeenpäin mitään merkitystä, kuin ei olisi käynyt ollenkaan, tosin siinä on kyllä palanut ilmaan 20€ bensat ja siinä menee ne säästöt, jotka viikkojen aikana sai kerrytettyä, kun säästi ruoassa.
        Ei hitto kiinnosta polttaa rahaa ilmaan autolla polttoaineessa!

Autoilu on kyllä kallista, kun laskee kaikki kulut yhteen, mutta minä kyllä ajan mielelläni sukulaisten luokse eli minulle sillä on paljonkin merkitystä. Ikävää, jos sinua painostetaan autoilemaan ja koet sen vieläpä rahanhaaskauksena.

Autoilu on mahdollistaja. Ilman autoa elämästä tulisi monin tavoin kovin hankalaa. Riippuu tietenkin hieman siitä, missä asuu, käy töissä jne, mutta nykyisessä tilanteessani auto on minulle välttämättömyys.

• Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

Autoilu on kyllä kallista, kun laskee kaikki kulut yhteen, mutta minä kyllä ajan mielelläni sukulaisten luokse eli minulle sillä on paljonkin merkitystä. Ikävää, jos sinua painostetaan autoilemaan ja koet sen vieläpä rahanhaaskauksena.

Autoilu on mahdollistaja. Ilman autoa elämästä tulisi monin tavoin kovin hankalaa. Riippuu tietenkin hieman siitä, missä asuu, käy töissä jne, mutta nykyisessä tilanteessani auto on minulle välttämättömyys.

Polttopuita on mahdoton kuljettaa ilman autoa, kun matkaa polttopuiden hakupaikalle on 60km.
        Se olisi polkupyörällä toivoton urakka, kun matkoihin kuluisi aikaa 6-8 tuntia ja polttopuita saisi tuotua reilun sylillisen polkupyörän peräkärryllä.

Autolla ajoa en koe milään tavoin nautinnolliseksi, auto on vain völine, jolla pääsee paiaksta A paikaan B.
        Varsikin pimeällä talvikelillä autolla ajosta ei kyllä nauti millään tavoin.
        Pimeä tienpinta, pimeä ympäristö ja vastaantulijoiden autonvalojen häikäisyt ja varsikin kun 25vuotta vanhoissa silmälaseissa on hiusnaarmuja, niin vastaantulevien autojen autovalot säikeilevät, et ei meinaa tien reunaa erottaa!!!

• Anonyymi

4000 on pärjättävä yhden

• Anonyymi

Toivotaan parempaa jatkoon

• Anonyymi

Toivottavasti nousee

• Anonyymi

Annetaanpa ihmisille tuo aloittajan mainitsema vuositulo ja sillä pitää sitten sinnitellä vaikkapa 10 vuotta ilman mitään muita tuloja.
      Taitais 99% ihmisistä seota ja mennä paniikkiin, ettei sellaisella rahalla pärjää, kuolee nälkään yms.
      Olen ollut tuloton vuodesta 2008 alkaen säästöjen varassa sinnittelyä, että täytyy kyllä tarkkaan katsoa mihin raha laittaa.
      Ihmisillä on erikoinen vähättelevä asenne, jos puhut tulottomuudesta.
      Toteavat, että eihän sinulla ole edes mitään rahanmenoja, kuin mistään ei tarvitsisi mitään maksaa.

• Anonyymi

Minulla on nettotulot tuota luokkaa ja kyllä sillä ihan toimeen tulee. Asun erään Suomen suurimmista kaupungeista keskustassa. Minulla on auto ja mökkikin.

Tällä hetkellä teen 80% työaikaa työssä, jota ihan ehdasti rakastan. Ei harmita pienen puoleiset tulot ollenkaan kun kokonaisuutta miettii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      213
      3141
    2. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2871
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      373
      1585
    4. Klaukkalan onnettomuus

Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      27
      1468
    5. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      96
      1342
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1249
    7. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1247
    8. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      174
      1110
    9. Martinan uudet tuulet

Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      1109
    10. Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?

Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe
      Maailman menoa
      143
      964
    Aihe