Puiden lastaus estää autoilla ajamisen-onko laillista?

Anonyymi-ap

Miksi näin toimitaan?

metsäkoneella ajetaan puut mm jokelantien varrelle ja lastatessa ei pääse kukaan kulkemaan ohi.

11

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täysin laillista,opettele liikennemerkit ja kierrä työmaa kauempaa jalan.

    • Anonyymi

      Kuorman purku tai lastaus on pakottavasta syystä sallittua yleisellä tiellä, ellei sitä ole erikseen kielletty (esim. pysähtyminen kielletty -merkillä). Pakottava syy on esimerkiksi muun sopivan purku-/lastaus paikan puuttuminen.
      Tarvittaessa tukkiauton kuljettaja siirtää ajoneuvoa niin, että ohittamaan pääsee.

    • Anonyymi

      On kyllä ! Oisit käynyt sanoo kuskille parit valittuu sanaa.. ;D

    • Anonyymi

      ei ole sallittu poliisi tulee ja käskee siirtää .lue pöölö lakia..

    • Anonyymi

      2.1 Maantien vai yksityistien varteen
      Kun leimikko on maantien varressa, harkitaan tapauskohtaisesti, sijoitetaanko
      pino kiinteistölle johtavan yksityistien varteen vai maantien varteen. Asiaan vaikuttavat muun muassa yksityistien kantavuus ja kääntöpaikka, maantien luokka
      (tarvitaanko lupa) ja olosuhteet (kieltääkö tieliikennelaki pysäköinnin pinon kohdalle esimerkiksi näkyvyyden vuoksi, kieltääkö näkemäasetus pinon paikan tai
      estääkö sähköilmajohto pinon tekemisen). Maantien varteen voidaan tuoda
      puita myös seuraavalta kiinteistöltä maantien viereisen kiinteistön kautta, jos
      sen omistaja tämän sallii. Pino saa olla osittain tiealueella.
      Pinon sijoittamiseen maantien varteen maantieltä käsin noudettavaksi ei tarvita
      tienpitäjän lupaa seutu- ja yhdysteillä, kun tienkohdalla ei ole voimassa liikennemerkki etuajo-oikeutettu tie. Lain kohta (LjMTL 42 §) on esitetty kohdassa 7.3.
      2.2 Pinon paikka tien pituussuunnassa
      Kun valitaan maantien varteen tehtävän pinon paikkaa, tärkein huomioon otettava seikka on, saako kuorma-auton pysäköidä tai pysäyttää kuormaamista varten pinon kohdalle. Jos kuljettaja ei pysty tekemään kuormausta turvallisesti tieliikennelakia noudattaen, puut on jätettävä kuormaamatta ja puut kuljetettava
      viereistä kiinteistöä pitkin turvallisempaan kuormauspaikkaan.
      Varastopaikkaa ei saa sijoittaa:
      a) sellaiseen tienkohtaan, joka on niin kapea (< 5,5 m), että muut autot eivät
      mahdu ohittamaan kuormaavaa kuorma-autoa (TLL 37 §:n 27 §:n mukaan
      ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä),
      b) etuajo-oikeutetun maantien varrelle (TLL 38 §, etuajo-oikeus -liikennemerkki kieltää osittaisenkin pysäköinnin ajokaistalle),
      c) näkemää rajoittavaan tien sisäkaarteeseen tai mäenkumpareen kohdalle
      (TLL 37 § 27 § kieltää pysäyttämisen ja pysäköinnin paikkaan, jossa
      kuorma-autoa ohittavan ajoneuvon kuljettaja ei näe vastaantulijan kaistaa kunnolla),
      d) kahden mäenkumpareen väliseen notkoon tai muuhun tienkohtaan, jossa
      kuormaava auto jäisi piiloon sitä lähestyvien autojen kuljettajilta (TLL 37
      § 27 § kieltää pysäyttämisen ja pysäköinnin paikkaan, jossa pinon viereen
      pysäköinyttä puutavara-autoa ei pysty havaitsemaan riittävän ajoissa),
      e) sulkuviivalla merkityille tien kohdille (TLL 37 § 27 §),
      f) liittymän näkemäalueelle 68–150 m etäisyydelle liittymästä (LVM:n asetus näkemäalueista) ja
      g) sähköjohdon alle ja sen välittömään läheisyyteen (Valtioneuvoston asetus puunkorjuutyön turvallisuudesta, Tukes: Tiedä ennen kuin toimit sähköverkon läheisyydessä -opas.).
      Väyläviraston ohjeita 24/2019 8
      Puun käsittely maantiellä, 17.10.2019
      Tieliikennelaki ja ilmajohtojen varomisvelvollisuus ovat voimassa myös yksityistiellä.
      Kohdan a) osalta ei ole selvitetty ohjetta varten poliisin tulkintaa siitä, kieltääkö
      TLL 37 § 27 § pysähtymisen puun kuormaamista varten aina silloin, kun tie on
      niin kapea, että muut autot eivät mahdu ohittamaan sitä, vai voidaanko joillakin
      teillä pysähtyä kuormaamaan esimerkiksi hiljaisen liikenteen aikana siinä tapauksessa, että kuormaava auto väistää tarvittaessa hälytysajoneuvoja heti ja
      muuta liikennettä niin, että odotusaika jää kohtuulliseksi, esimerkiksi enintään
      15 min pituiseksi.
      Kuvassa 1 on esitetty, kuinka kohtia c

    • Anonyymi

      1: Pino voidaan sijoittaa maantien varteen [1] ja kuormata maantieltä.
      Palstalle johtava liittymä suljetaan siksi aikaa, kun pino on maantien varressa,
      jos pino estää näkyvyyden maantielle.
      Palsta 2: Pinoa ei saa tehdä mäenkumpareen kohdalle [4], koska kumpareelle
      pysäköityä, puita kuormaavaa autoa ei voi ohittaa turvallisesti. Pinoa ei saa sijoittaa myöskään yleisesti käytetyn yksityistien näkemäalueelle lähemmäs kuin
      taulukko 1 sallii. Jos pino [3] tulisi liittymän näkemäalueelle, pino sijoitetaan yksityistien varteen [2] vähintään 6 m päähän maantien reunasta.
      Palsta 3: Pinoa ei saa sijoittaa maantien varteen yksityistieliittymän näkemäalueelle [6]. Pinoa ei saa tehdä myöskään sisäkaarteeseen [7], koska puita hakevaa
      kuorma-autoa ei saa pysäköidä sisäkaarteeseen. Pino voidaan sijoittaa maantien varteen tien suoralle osuudelle [8], jos liittymänäkemä ei sitä estä. Puiden
      noutamisen kannalta turvallisimmat pinon paikat ovat yksityistien varressa [5]
      ja [9]. Ainakin ensin mainitulla on kääntöpaikka.
      Väyläviraston ohjeita 24/2019 9
      Puun käsittely maantiellä, 17.10.2019
      Taulukko 1. Pinon vähimmäisetäisyys liittymästä näkemäasetuksen 4 § perusteella.
      Pinon etäisyys tien
      reunasta (m)
      Mitoitusnopeus (km/h) / Tien leveys (m)
      40 / 6 60 / 6 80 / 7 100 / 10
      2 63 m 102 m 153 m 194 m
      4 56 m 90 m 136 m 173 m
      Maanteillä, joilla on voimassa yleisrajoitus 80 km/h, mitoitusnopeudeksi valitaan taulukkoa käytettäessä tiellä yleisimmin käytetty nopeustaso, joka on
      40 tai 60 km/h, kun kaarteet tai mäet rajoittavat ajonopeudet tähän tasoon, ja
      80 km/h, kun tie on pitkällä matkalla suora ja tien varren asutus on vähäistä.
      Levähdys- tai pysäköintialueen vierestä korjattu puu voidaan varastoida alueen
      viereen ja kuormata levähdys- tai pysäköintialueelta. Linja-autopysäkin vierestä
      korjattu puu voidaan varastoida pysäkin viereen ja kuormata pysäkiltä vain siinä
      tapauksessa, että kuormaus tehdään sellaisena ajankohtana, ettei se estä säännöllisen linja-autoliikenteen vuoroja käyttämästä pysäkkiä. Puun varastointi ja
      välivarastointi levähdys- ja pysäköintialueille sekä linja-autopysäkeille edellyttää tienpitäjän tapauskohtaisen luvan, eikä lupia yleensä myönnetä, koska
      aluetta tarvitaan muuhun kuin puun varastointiin eikä tila riitä niin, että lupia
      voitaisiin myöntää tasapuolisesti kaikille tarvitsijoille.
      Tieliikennelain 37 § 27 § sallii ajoneuvon lyhytaikaisen pysäyttämisen (jalkakäytävälle tai) pyörätielle, jos läheisyydessä ei ole sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei saa kuitenkaan kohtuuttomasti
      haitata pyörätiellä kulkemista. Ennen pinon tekemistä on syytä pyytää tienpitäjän mielipide siitä, kestääkö pyörätie raskaan ajoneuvon tai aiheuttaako pinon
      luokse ajaminen ja kuormaus kuormaavaa autoa väistäville kohtuutonta haittaa
      tai vaaraa.
      2.3 Pinon paikka tien sivusuunnassa
      Maantien varressa puupino sijoitetaan sivuojan taakse. Puut pinotaan maantien
      sivuojan ulkoluiskan taakse niin, että rungot ovat kohtisuoraan tien suuntaan
      nähden ja pinon tienpuoleinen sivu on mahdollisimman tasainen. Tiealueen raja
      ei vaikuta puupinon paikkaan.
      Puun kuormaaminen puutavara-auton nosturilla edellyttää, että auto voidaan
      pysäköidä tarpeeksi lähelle pinoa. Pinon sijainti on kuormauksen kannalta hyvä,
      kun kuormattavan ainespuun tai latvusmassan kouraisukohta on maksimissaan
      7 metrin etäisyydellä tien kantavasta reunasta. Tällöin pinon etureuna on puiden
      pituudesta riippuen 4,5–5,5 metrin etäisyydellä tien kantavasta reunasta.
      Seuraavassa on esitetty periaatekuvia puupinon paikasta tien poikkisuunnassa
      erilaissa tienkohdissa.

      Väyläviraston ohjeita 24/2019 10
      Puun käsittely maantiellä, 17.10.2019
      Kuva 2 koskee jyrkkäluiskaisia teitä. Ne ovat yleensä vanhoja, vähäliikenteisiä
      sorateitä tai niistä kevyesti parannettuja päällystettyjä teitä. Niillä liikenteen nopeustaso vaihtelee kaarteisuuden mukaan välillä 50…80 km/h, vaikka nopeusrajoituksena on yleisrajoitus 80 km/h. Viereinen maanpinta on yleensä suunnilleen samalla tasolla tai hieman alempana kuin tien pinta. Sivuojan on yleensä
      kapea. Tiealueella voi kasvaa viereisen maanomistajan tai tienpitäjän puita.
      Kuva 2. Puupinon sijainti jyrkkäluiskaisen tien poikkileikkauksessa.
      Kuvat 3 ja 4 koskevat loivaluiskaisia teitä, jotka ovat tavallisesti uudempia ja vilkasliikenteisempiä kuin jyrkkäluiskaiset tiet. Näillä teillä liikenteen nopeustaso
      on yleensä nopeusrajoituksen mukainen 60-, 80- tai 100 km/h. Tiealueella ei
      kasva tavallisesti suuria puita.
      Kuva 3. Puupinon sijainti loivaluiskaisen tien poikkileikkauksessa.
      Vilkasliikenteisen tien varresta puut pitäisi noutaa aikaisemmin kuin vähäliikenteisempien varresta, koska pino muodostaa vaaran suistuneessa autossa oleville ihmisille.

    • Anonyymi

      siihen pitää olla lupa muuten laiton teko..poliisit paikalle heti..

    • Anonyymi

      wdav

    • Anonyymi

      tappakaa se kuski ajaako raakujen yli ja ihmistenki luulot pois päissään saatana ajaa.

    • Anonyymi

      zx c

    • Anonyymi

      ihme yrittäjiä-tilaa on kyllä metsän puolella

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8807
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3469
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2660
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      2040
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2030
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      357
      1747
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1442
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1211
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1050
    Aihe