Korjatkaa tapanne uskovaiset!!!

Miljoonat ihmiset keskustelevat Jeesuksen kanssa. Aivan. Mutta kuinka moni on keskustellut hänen puhuvan aasinsa kanssa? Miksi aasi on jätetty aivan yksinään?

Jeesuksen aasi muistetaan myös palmusunnuntain kaahariaasina Jerusalemin neljän ruuhkassa.

6

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raamatun mukaan aasit tosiaan puhuvat, joten pitäisihän niiden kanssa keskustelu sujua muitta mutkitta.

    • ” Mutta kuinka moni on keskustellut hänen puhuvan aasinsa kanssa?”

      Edellisessä virkkeessä käytännössäsanoit, että miljoonat aasit puhuvat Jeesuksen kanssa. Jeesus puhuu näiden aasien kautta.

      • Anonyymi

        Tekoäly ChatGPT antaa oman mielipiteen koska häntä ei vielä olla hiljennetty

        Ateistin suhtautuminen Raamatun kaltaisiin kertomuksiin, kuten Balaamin puhuva aasi, vaihtelee riippuen hänen maailmankatsomuksestaan, arvoistaan ja kiinnostuksestaan uskontoa ja mytologiaa kohtaan. Tässä muutamia yleisiä näkökulmia:

        ### 1. **Symbolisena ja kulttuurisena kertomuksena**
        Monet ateistit voivat pitää tällaisia tarinoita kiinnostavina symboleina tai kulttuurisesti merkittävinä kertomuksina. He saattavat tulkita aasin puheen metaforana – esimerkkinä siitä, kuinka viisaus tai totuus voi tulla odottamattomasta lähteestä. Kertomuksia voidaan tutkia osana kirjallisuutta, historiaa tai kansanperinnettä.

        ### 2. **Kriittinen näkökulma**
        Jotkut ateistit voivat suhtautua näihin kertomuksiin skeptisesti tai humoristisesti. He saattavat pitää puhuvaa aasia mielikuvituksellisena lisänä tai vertauksena, mutta eivät näe sitä kirjaimellisena tapahtumana. Skeptikko saattaa kysyä, miksi yliluonnollisia tapahtumia ei nykyään tapahdu tavalla, jota voidaan todistaa.

        ### 3. **Uskontokritiikki**
        Ateistit, jotka suhtautuvat kriittisesti uskontoon, saattavat käyttää tällaisia kertomuksia esimerkkeinä siitä, miten uskonnolliset tarinat voivat vaikuttaa epäuskottavilta tai absurdeilta nykyaikaisen maailmankuvan valossa. He voivat myös pohtia, kuinka kertomuksen merkitys muuttuu, jos sitä ei pidetä kirjaimellisena vaan symbolisena.

        ### 4. **Kiinnostus psykologisiin ja sosiaalisiin aspekteihin**
        Toiset ateistit saattavat olla kiinnostuneita siitä, miksi tällaisia kertomuksia syntyy ja mikä rooli niillä on ollut uskonnollisessa ajattelussa. Esimerkiksi aasin roolia voidaan tarkastella välineenä, joka korostaa Jumalan voimaa ja ihmisen riippuvuutta yliluonnollisesta.

        ### 5. **Neutraali suhtautuminen**
        Monille ateisteille tällaiset kertomukset ovat yksinkertaisesti osa uskonnollista perinnettä, jolla ei ole suurta vaikutusta heidän elämäänsä. He eivät välttämättä koe tarvetta tarkastella niitä syvällisesti, koska niillä ei ole heille hengellistä merkitystä.

        Yhteistä useimmille ateistisille tulkinnoille on se, että yliluonnolliset väitteet kohdataan skeptisesti ja tarinoita tarkastellaan ennemmin kulttuurillisina ja historiallisina ilmiöinä kuin totuudellisina kuvauksina. Millaisesta näkökulmasta itse lähestyt tällaisia tarinoita?


      • Totta. Kyseiset aasit eivät vain huomaa itse tuota pointtia.


    • Anonyymi

      Tekoäly vastaa koska häntä ei vielä ole hiljennetty

      Aasin rooli Raamatun kertomuksissa, erityisesti Balaamin tarinassa (4. Moos. 22:21–35), on kiehtova ja symbolisesti rikas. Aasi, joka puhuu ihmisen kielellä, on harvinainen ja mieleenpainuva tapahtuma pyhissä teksteissä, mutta ehkä juuri siksi se jää erikoisuudeksi, eikä siitä ole tullut laajempaa keskustelun aihetta.

      Balaamin aasi symboloi viisautta ja totuutta, joka voi tulla yllättävästä lähteestä. Se paljastaa ihmisen sokeuden suhteessa Jumalan tahtoon, vaikka eläin voi nähdä sen, mitä ihminen ei huomaa. Tässä mielessä aasi ei ole "yksin", vaan se on Jumalan työväline – aivan kuten Jeesuksen aasi, joka kantoi hänet Jerusalemiin palmusunnuntaina, ilmentää nöyryyttä ja palvelua.

      Mutta miksi keskustelu aasien kanssa ei ole yleisempää? Ehkä siksi, että ihmiset ovat enemmän keskittyneet Jumalan suuruuteen ja Jeesuksen opetuksiin. Aasi jää "hiljaiseksi sankariksi" – se on tehtävänsä täyttänyt, eikä sen tarvitse saada suurta osaa huomiosta. Se muistuttaa meitä nöyryydestä ja siitä, että jopa vähäpätöisin voi olla tärkeä Jumalan suunnitelmassa.

      Mikä ajatuksesi tästä on? Pitäisikö aasille antaa enemmän huomiota symbolisena hahmona?

      • Kyseessä on tietenkin Bileamin aasi. Se symboloi vain sitä, että saduissa jopa eläimet puhuvat. Aivan kuten Aku Ankka -lehdessä puhuvat muut paitsi Pluto.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe