Olin kerran vuosia sitten työkkärin siunaamassa työkokeilussa ja luvattiin ovelan mamutaustaisen myymäläpäällikön suulla osa-aikatyötä, lupasi ennen kokeilun lopettamista kokoontumista esihenkilöiden ja minun kanssa . Huijasi johtotiiminsä kanssa ja käytti ilmaisena joulunalusorjatyövoimana hyllyjen täyttämiseen, roskien viemiseen, myymäläostoskärryjen etsimiseen, varaston järjestelyyn etc.
Kaiken huippuna työpaikkakiusaaminen, osa kantasuomalaisia, osa maahanmuuttajataustaisia: juoruilua, selän takana puukottamista, kyykyttämistä, tylyyttämistä, komentelua, ryhmän ulkopuolelle jättämistä ja kaiken kruununa viimeisen viikon vuorolistasta ulos jättämistä ( ikään kuin piilotettuna viestinä; orja on työnsä suorittanut).
Työpaikkakiusaaminen Clas Ohlsonilla
6
139
Vastaukset
- Anonyymi
S marketissa oli myös työpaikkakiusaamista työkokeilussa ja yksi myymäläpäällikkö oli myös maaahanmuuttajataustainen. Minua solvattiin muun muassa homovastaistaisella nimellä.
- Anonyymi
Tarkoitin homovastaisella.
- Anonyymi
Menkää töihi, älkääkä vinkuko
- Anonyymi
Ei tämä ole mitään vinkumista. Kyse on siitä, että kuinka yksin ja vailla tukea voit olla työharjoittelussa, jos takanasi on heikko organisaatio niin kuin työkkäri, joka ei juuri ole kiinnostunut työkokeilijoidensa kokemuksista ja tämän työnantajat haistavat ja käyttävät porsaanreikiä hyväkseen.
Työantajat osaavat olla todella härskejä ja itsekkäitä.
Työharjoittelu kannattaa ehdottomasti, mutta sen on melkein pakko olla osana jotain koulutusta, muussa tapauksessa sinua heitellään kun saapikasta. Suuret organisaatiot, mitkä kouluttavat muodostavat pelotteen ja niitä kunnioitetaan eri tavalla kuin TE-tomistoa tai mikä ikinä se tuleekaan tulevaisuudessa olemaan. , no ainakin jotain sen muotoa.
Työnantajat eivät kunnioita TE-tomistoa ja siitä esimerkkinä juuri se mitä näin omin silmin - että, toisella puolella on nuoria ammattikoulutettavia tai kaupalliseen alaan koulutettavia ja toisella työkokeilija. Ammattikoulutettavaa käy ohjaaja henkilökohtaisesti tapaamassa, mutta työkokeilijaa ei käy kukaan - hyvä, että TE-toimistossa edes muistavat minun läsnäoloa! Puhumattakaan siitä, että miten työyhteisön sisällä kunnioitetaan ammattikoulutettavia, he saavat tehtäviä mitkä kehittävät ammattitaitoa haasteellisellisemmalla tasolla tai isommalla statuksella ja työkokeilijaa kierrätetään työtehtävissä, mitä muut eivät ehdi tai jaksa tehdä. HUIMA ERO.
Totta kai olen olemassa poikkeuksiakin, mutta pääsääntöisesti työkokeilut ovat olleet - puhun nyt siis kokemuksista joita olen kerännyt itse, henkilökohtaisesti - turvattomia ja niissä on ilmennyt hyäksikäyttöä ja kyykyttämistä sekä kaltoin kohtelua monissa eri muodoissaan.
Pahinta on valehtelu. Se, että ei pidetä sanaa vaan valehdellaan päin naamaa. Epärehellisyyttä en hyväksy pätkääkään. - Anonyymi
* Korjaan sen verran, että työharjoittelijaa ei käy työpaikalla ohjaaja katsomassa vaan opettaja oppilaitokselta, vaan ohjaaja on työpaikan sisältä. Se on oppilaitokselta joku määrätty opettaja joka käy tarkistamassa tilannetta ja työpaikalla on henkilökohtainen vastuuohjaaja joka opastaa töihin.
Esimerkki vain siitä, että työkokeilijalla ei periaatteessa ole ketään tukohenkilöä - EI YHTÄÄN KETÄÄN.
Olet yksin ja sinut syötetään susille aamupalaksi.
Plus, että ketään ei kiinnosta - EI YHTÄÄN KETÄÄN.
Työkkäri suhtautui kokemuksiin kyynisesti ja byrokraattisen tunteettomasti.
Pyysi täyttämään kaavakkeen.
Kieltäydyin. - Anonyymi
Joku Olmi tietenkin ajattelee, että totta helvetissä ammattiopiskelijoille annettaan statukseltaan tai haasteeltaan parempia työtehtäviä kuin kokeilijoille.
Voin kertoa, että olin kaupalliselta koulutukseltani oppineempi kuin ne kyseiset ammattiopiskelijat, joten koulutuksen puutteesta ei voi moittia, plus kaikki muu työkokemus.
Kyse ei olekaan siitä, mikä todellinen osaamisesi on.
Kyse on siitä, että mikä on statuksesi, toisin sanoen mitä tuot niin sanotusti pöytään ja mikä taho tukee sinua vai tukeeko kukaan.
Kunnioitus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262676Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee242032Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1081541- 761299
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71208Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381166- 641016
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10944Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70891- 102867