https://yle.fi/a/74-20134983
"Ilmastonmuutos koitui mahdollisesti nykyihmisen kaukaisen sukulaisen kohtaloksi. Kuivuus vei Indonesiassa eläneeltä floresinihmiseltä elämän edellytykset 50 000 vuotta sitten, kertoo tiedelehti NewScientist.
Tutkimukset kertoivat, että vuosittainen sademäärä väheni 38 prosenttia 20000 vuoden aikana. Noin 56000 vuotta sitten alueella oli puolet kuivempaa kuin nyt."
50 000 vuotta sitten ei ollut teollisuutta, liikennettä, eikä ihmisen aiheuttamia päästöjä ja ilmasto kuumeni.
Tämä todistaa, että maapallon lmasto muuttuu maapllon luonnollisen syklin mukaan, johon kuuluu ilmaston luonnollinen lämpeenminen ja kylmeneminen.
Ilmasto lämpenee ilman ihmisen vaikutusta.
Jos ihmisen päästöt yksistään aiheuttaisivat ilmaston lämpenemisen, niin ilmasto ei olisi lämmenyyt 50 000 vuotta sitten, kuten ilmasto lämpeni ja aiheutti kuivuutta, kuten nykyäänkin.
Ilmaston lämpenemisestä on tehty ihmisten rahastuksen muoto perusteena ihmisen syy ilmaston lämpenemiseen, vaikka ilmasto lämpenee luonnollisista syistä, eikä pääty, vaikkei ihminen aiheuttaisi enää grammaakaan päästöjä!
Ilmasto lämpenee ilman ihmisen vaikutustakin
32
307
Vastaukset
- Anonyymi
Jos ilmasto floresinihmisten saarella muuttui jostain syystä kuivemmaksi, niin tarkoittaako se että ilmasto myös lämpeni? Varsinainen tutkimus on maksumuurin takana, joten en päässyt lukemaan.
- Anonyymi
Uutisen mukaan tuo ilmaston muuttuminen aikoinaan tapahtui 20000 vuoden kuluessa eli oli hyvin hidas prosessi.
Tällä hetkellä käynnissä oleva ihmisen aiheuttama ilmaston lämpeneminen on tapahtunut luokkaa alle 100 vuoden kuluessa. Ongelmat liittyvät nyt käynnissä olevan muutoksen nopeuteen.- Anonyymi
Jopa tuo 20 000 vuotta oli liian nopea tahti floresinihmisille sopeutumiseen.
- Anonyymi
Aloittaja tietää ja ymmärtää tuon aivan hyvin. Hän on vain yksinäinen, juttuseuraa kaipaava trollaaja. Ja sinä olet päättänyt hoitaa hänen mielenterveyttään.
- Anonyymi
Tosin pit5kään on pidetty selvänä että Florensinihmiset yksinkertaisesti jäivät saarensa vangeiksi, jäivät heikolle ravinnolle ja todennäköisesti ajautuivat myös lisääntymään liian pienen porukan kesken, eli kuivuus ei heitä "kuivannut" noin metrin mittaisiksi. Samalla kulmakunnalla maalla eläneet eivät samoin kuihtuneet, sen kuivuuden kun olisi pitänyt koskettaa heitä yhtä paljon...vähän sitä loogista ajattelua kehiin tässäkin asiassa!
- Anonyymi
Ei mitään uutta ilmastonvaihtelussa 🌞❄️🌧
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maapallon-suurta-mysteeria-ratkotaan-yli-miljoona-vuotta-vanhojen-ilmakuplien-avulla/9080604- Anonyymi
<< Ei mitään uutta ilmastonvaihtelussa >>
Niin, se varmasti onkin samanlaista. Ainoastaan ilmastonmuutos on aivan uudenlainen ilmiö.
- Anonyymi
HIILIDIOKSIDI VÄHENEE MUUTTUMALLA KALKKIKIVEKSI JA PIIOKSIDIKSI
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/c708baf2-57b9-4960-9787-88f5c3bc1455?ref=ampparit:fe89
Noin 1000 miljoonan vuoden sijasta elämällä olisikin aikaa edessään 1700 miljoonaa vuotta.
Hiilidioksidin väheneminen ilmakehässä geologisten ajanjaksojen myötä on itsessään jo kauan tunnettu tosiasia.
Ilmiö aiheutuu kemiasta. Lievästi happamana kaasuna hiilidioksidi reagoi hitaasti eräiden lievästi emäksisten silikaattikivien kanssa, niin että muodostuu kiinteää kalkkikiveä ja piidioksidia.
Vaikka osa hiilidioksidista kiertää takaisin ilmaan tulivuorenpurkauksissa, nettotase on ollut Maan historiassa negatiivinen. Itse asiassa geokemistit ovat arvioineet aiemmin, että 99,6 prosenttia Maan alkuperäisestä hiilidioksidista olisi kivettynyt.- Anonyymi
Tuo sinun juttusi on hyvä esimerkki siitä, että kannattaa perehtyä mieluummin aivan muihin tieteisiin kuin alarmistien jumaloimaan pseudotieteeseen. Tuo geokemistien tiedehän on 1900 luvun tiedettä.
Senhän geokemistit tietävät, että maankuoressa valtava määrä hiiltä ja happea erilaisina yhdisteinä, Kaikki se on ollut alkuun maapallon ilmakehässä hiilidioksidissa. Tuo 99,6 % vastaa aika hyvin minun aiemmin tekemääni arviota.
Silloin kun suomalaiset vielä omistivat AGA:n, sen sivustolla oli tieto, että maankuoren yleisin alkuainen on happi. Sitä on maankuoresta 47 %. Siitä voi päätellä, että erittäin paljon on maankuoressa myös hiiltä, joka on aikanaan ollut hiilidioksidissa ilmakehässä.
Ilmakehässä on happea edelleen 21% mutta hiiltä vain noin 0,014 % hiilidioksidissa, ja sen lisääntyminen on nyt kauhea paniikinaihen, Kaikki elämä on riippuvainen tuosta surkean pienestä hiilipitoisuudesta, ja ihmiskunta on tullut hulluksi pelätessään sen lisääntymistä.
Alarmistihihhulit eivät ymmärrä biologiasta ja kemiasta yhtään mitään. Kun hiilidioksidi pitoisuus nousee, niin biologia toimii yhä paremmin melko suuriin pitoisuuksiin asti, Se on siis kaikelle elämälle pelkästään eduksi, kun tarkastellaan asiaa biologian kannalta.
Nimenomaan biologian kannaltahan asia pitää tarkastella, koska biologiastahan meidän kaikkien elämä on riippuvainen. Jos kasvit kasvavat hyvin, saamme tarpeeksi ruokaa. Jos kasvit näivettyvät hiilidioksidin puutteeseen, kuolemme nälkään.
Elokapina siis tyhmyydessään haluaisi todellakin nimensä mukaisesti lopettaa elon. Miten voi nykyajan koululaisilla olla biologiantuntemus aivan nolla. Ottaisivat oppia kasvihuone viljelijöiltä.
Kasvihuoneissa kasvatettuja rehuja kyllä syövät, mutta eivät ymmärrä niiden kasvatuksesta yhtään mitään. Hiilidioksidillahan ne kasvatetaan. Hiilidioksidi on kasvihuoneissa ratkaisevan tärkeä lannoite. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo sinun juttusi on hyvä esimerkki siitä, että kannattaa perehtyä mieluummin aivan muihin tieteisiin kuin alarmistien jumaloimaan pseudotieteeseen. Tuo geokemistien tiedehän on 1900 luvun tiedettä.
Senhän geokemistit tietävät, että maankuoressa valtava määrä hiiltä ja happea erilaisina yhdisteinä, Kaikki se on ollut alkuun maapallon ilmakehässä hiilidioksidissa. Tuo 99,6 % vastaa aika hyvin minun aiemmin tekemääni arviota.
Silloin kun suomalaiset vielä omistivat AGA:n, sen sivustolla oli tieto, että maankuoren yleisin alkuainen on happi. Sitä on maankuoresta 47 %. Siitä voi päätellä, että erittäin paljon on maankuoressa myös hiiltä, joka on aikanaan ollut hiilidioksidissa ilmakehässä.
Ilmakehässä on happea edelleen 21% mutta hiiltä vain noin 0,014 % hiilidioksidissa, ja sen lisääntyminen on nyt kauhea paniikinaihen, Kaikki elämä on riippuvainen tuosta surkean pienestä hiilipitoisuudesta, ja ihmiskunta on tullut hulluksi pelätessään sen lisääntymistä.
Alarmistihihhulit eivät ymmärrä biologiasta ja kemiasta yhtään mitään. Kun hiilidioksidi pitoisuus nousee, niin biologia toimii yhä paremmin melko suuriin pitoisuuksiin asti, Se on siis kaikelle elämälle pelkästään eduksi, kun tarkastellaan asiaa biologian kannalta.
Nimenomaan biologian kannaltahan asia pitää tarkastella, koska biologiastahan meidän kaikkien elämä on riippuvainen. Jos kasvit kasvavat hyvin, saamme tarpeeksi ruokaa. Jos kasvit näivettyvät hiilidioksidin puutteeseen, kuolemme nälkään.
Elokapina siis tyhmyydessään haluaisi todellakin nimensä mukaisesti lopettaa elon. Miten voi nykyajan koululaisilla olla biologiantuntemus aivan nolla. Ottaisivat oppia kasvihuone viljelijöiltä.
Kasvihuoneissa kasvatettuja rehuja kyllä syövät, mutta eivät ymmärrä niiden kasvatuksesta yhtään mitään. Hiilidioksidillahan ne kasvatetaan. Hiilidioksidi on kasvihuoneissa ratkaisevan tärkeä lannoite.Nimeä tutkijoita tai tutkimuslaitoksia, jotka ovat samaa mieltä kanssasi ilmakehän kaasuista, ole hyvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimeä tutkijoita tai tutkimuslaitoksia, jotka ovat samaa mieltä kanssasi ilmakehän kaasuista, ole hyvä.
Aika kummallinen kommentti. Kuvitteletko sinä todellakin, että asiaa joka on ollut useilla aloilla tiedossa ja käytännön työssä käytössä lähes 100 vuotta, tutkittaisiin vielä jossakin tutkimuslaitoksessa. Ei vaan ole ollut sinun tiedossa.
Minä sain tarkan tiedon kaasuista kaasuyhtiöltä, joka toimitti minun työpaikalleni nesteytettyjä kaasuja. Kaasuyhtiöt aloittivat nestemäisten kaasujen toimittamisen asiakkaille jo 1930 luvulla. Se tietämys on siis jo melko vanhaa.
Minä sain ensimmäisen kerran opetusta kaasuista jo sairaanhoito oppilaitoksessa vuonna 1977, koska hoitoalallahan käytetään monia kaasuja, Niiden ominaisuudet siis täytyy tuntea.
Toisen kerran sain kaasuista koulutuksen hitsaajakurssilla, koska hitsaajat käyttävät kaasuja. Koneasentajan kurssilla opetettiin nestetypen käyttö asennuksissa. Kaikki se tieto, joka minulla on, on ollut olemassa jo kauan.
Kun minun työpaikallani käytettiin nestetyppeä asennuksessa, niin sitä operaatiota oli katselemassa kaksi insinööriä ja muutama työntekijä. Se herättä aina muidenkin mielenkiintoa. Lainausmerkeissä voisi sanoa, että sitä tutkimusta tehdään työpaikoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika kummallinen kommentti. Kuvitteletko sinä todellakin, että asiaa joka on ollut useilla aloilla tiedossa ja käytännön työssä käytössä lähes 100 vuotta, tutkittaisiin vielä jossakin tutkimuslaitoksessa. Ei vaan ole ollut sinun tiedossa.
Minä sain tarkan tiedon kaasuista kaasuyhtiöltä, joka toimitti minun työpaikalleni nesteytettyjä kaasuja. Kaasuyhtiöt aloittivat nestemäisten kaasujen toimittamisen asiakkaille jo 1930 luvulla. Se tietämys on siis jo melko vanhaa.
Minä sain ensimmäisen kerran opetusta kaasuista jo sairaanhoito oppilaitoksessa vuonna 1977, koska hoitoalallahan käytetään monia kaasuja, Niiden ominaisuudet siis täytyy tuntea.
Toisen kerran sain kaasuista koulutuksen hitsaajakurssilla, koska hitsaajat käyttävät kaasuja. Koneasentajan kurssilla opetettiin nestetypen käyttö asennuksissa. Kaikki se tieto, joka minulla on, on ollut olemassa jo kauan.
Kun minun työpaikallani käytettiin nestetyppeä asennuksessa, niin sitä operaatiota oli katselemassa kaksi insinööriä ja muutama työntekijä. Se herättä aina muidenkin mielenkiintoa. Lainausmerkeissä voisi sanoa, että sitä tutkimusta tehdään työpaikoilla.Ammu itsesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun minun työpaikallani käytettiin nestetyppeä asennuksessa, niin sitä operaatiota oli katselemassa kaksi insinööriä ja muutama työntekijä. Se herättä aina muidenkin mielenkiintoa. Lainausmerkeissä voisi sanoa, että sitä tutkimusta tehdään työpaikoilla.Nyt vastasit kai jollekin muulle? Minä pyysin nimeämään, tiedät kyllä mitä. Älä unohda linkkejä, joista voin tarkistaa puhutko totta. Teen kohta kiemurtelustasi johtopäätökset, tiedät kyllä millaiset. Saat vielä yrittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun minun työpaikallani käytettiin nestetyppeä asennuksessa, niin sitä operaatiota oli katselemassa kaksi insinööriä ja muutama työntekijä. Se herättä aina muidenkin mielenkiintoa. Lainausmerkeissä voisi sanoa, että sitä tutkimusta tehdään työpaikoilla.<< Kuvitteletko sinä todellakin, että asiaa joka on ollut useilla aloilla tiedossa ja käytännön työssä käytössä lähes 100 vuotta, tutkittaisiin vielä jossakin tutkimuslaitoksessa. >>
No, niistä olisi sitten ainakin olemassa tieteelliset julkaisut. Löydätkö siis vaikkapa tieteellisen julkaisun, jossa todettaisiin, että molekyylit paisuvat yht'äkkiä valtavasti kuten olet uskonut ?
Eikö löydy ?
Niin, olisikohan sen niin, ettei tieteessä ole koskaan mitään sellaista väitettykään. Se on sinun ihan oma väärinkäsityksesi.
Samoin: onko sellaista tieteellistä julkaisua, jossa todettaisiin, että esim. typpi absorboi lämpösäteilyn aallonpituudella ? Niin, eikö vaan, että siinäkin kyse on siitä, että olet ihan itse alkanut kuvitella omaa "tiedettäsi", joka on vaan väärinkäsitys, jota ei tietenkään tieteessä ole olemassa.
<< Minä sain tarkan tiedon kaasuista kaasuyhtiöltä >>
Näytä toki meillekin, mikä kaasuyhtiö väittää molekyylien paisuvan valtavasti. Onko vaikea homma ?
Niin, se on siis omaa kuvitelmaasi - eikä oikeasti kaasuyhtiön tietoa.
Ja eikö vaan, että sama pätee säteilyn absorption kanssa ? Siitäkään ei kaasuyhtiö väitä, että esim. typpi absorboisi säteilyä lämpösäteilyn aallonpituudella. Sekin on vain sinun ihan oma sekopäävammailu.
<< Toisen kerran sain kaasuista koulutuksen hitsaajakurssilla, koska hitsaajat käyttävät kaasuja. >>
Ja sielläkään ei ole väitetty, että kaasumolekyylit paisuisivat valtavasti - tai typpi absorboisi lämpösäteilyä.
Kaikki on omaa sekoiluasi.
<< Koneasentajan kurssilla opetettiin nestetypen käyttö asennuksissa. >>
Eikä sielläkään väitetty, että typpimolekyylit paisuisivat yht'äkkiä valtavasti. Eikö liioin, että typpi absorboisi lämpösäteilyä maan keskilämpötilan aallonpituudella.
Se oli ihan sinun omaa virhekuvitelmaasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kasvihuoneissa kasvatettuja rehuja kyllä syövät, mutta eivät ymmärrä niiden kasvatuksesta yhtään mitään. Hiilidioksidillahan ne kasvatetaan. Hiilidioksidi on kasvihuoneissa ratkaisevan tärkeä lannoite.<< Kaikki elämä on riippuvainen tuosta surkean pienestä hiilipitoisuudesta >>
Niin. Toki tiedämme, ettei hiilidioksidi tule ihan helposti loppumaan. Tiedämme myös, että elämä on selvinnyt oikein hyvin paljon alhaisemmallakin hiilidioksidipitoisuudella historiassa. Ei sen pienuudesta ole siis huolta.
Sen lisääntymisestä on.
<< Kun hiilidioksidi pitoisuus nousee, niin biologia toimii yhä paremmin melko suuriin pitoisuuksiin asti, Se on siis kaikelle elämälle pelkästään eduksi, kun tarkastellaan asiaa biologian kannalta. >>
Sepä se olisikin, jos koko elämän pystyisikin redusoimaan pelkästään hiilidioksidin reaktioksi, mutta kun ei voi. Valitettavasti hiilidioksidi on ainoastaan yksi tekijä. Sen lisääminen ei välttämättä tuota suurempaa biotuotantoa. Siinä nimittäin lämpötilan nousun yhteydessä toinen merkittävistä tekijöistä, vesi, haihtuu entistä tehokkaammin, mikä tekee monessa tapauksessa vedestä rajoittavan tekijän: kuivuus rajoittaa biologista kasvua. - Anonyymi
<< Hiilidioksidin väheneminen ilmakehässä geologisten ajanjaksojen myötä on itsessään jo kauan tunnettu tosiasia.
Ilmiö aiheutuu kemiasta. Lievästi happamana kaasuna hiilidioksidi reagoi hitaasti eräiden lievästi emäksisten silikaattikivien kanssa, niin että muodostuu kiinteää kalkkikiveä ja piidioksidia. >>
[Kannattaa, muuten, lukea tuo viitattu artikkeli: siellä tietysti esitetään asia juuri kuten se on, että nykyinen hiilidioksidin nousu on haitaksi, mutta tuo lainaaja on luonnollisesti jättänyt lainaamatta hänen uskontonsa kanssa ristiriidassa olevat asiat artikkelista - ja tuohan on sitä epärehellistä lainauslouhintaa, jota uskovaiset uskontonsa vuoksi tekevät.]
Varmasti ainakin osittain se hiili sitoutuu karbonaattina, mutta tosiaan sitä sitten taas vapautuu luonnonmullistuksissa.
Kuitenkin vaikka kuinka yrittäisi hakea tapoja, miten hiilidioksidi vähenisi geologisessa mittakaavassa, niin nyt sen pitoisuus kuitenkin nousee aivan hillitöntä tahtia. Sen määrä on noussut ihmistoiminnan seurauksena jo 50 % aiemmasta pitoisuudesta. Eihän noin valtava muutos voi olla vaikuttamatta.
Etkö tunne itseäsi hassuksi tai muuten vajakiksi kun yrität selittää, että hiilidioksidipitoisuus vähenisi kun se mitatusti kasvaa aivan valtavaa tahtia ? Yrität selittää mustaa valkoiseksi vaikka väitteesi vammailusekoiluksi osoittavat todisteet on jokaisen nenän ulottuvilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<< Hiilidioksidin väheneminen ilmakehässä geologisten ajanjaksojen myötä on itsessään jo kauan tunnettu tosiasia.
Ilmiö aiheutuu kemiasta. Lievästi happamana kaasuna hiilidioksidi reagoi hitaasti eräiden lievästi emäksisten silikaattikivien kanssa, niin että muodostuu kiinteää kalkkikiveä ja piidioksidia. >>
[Kannattaa, muuten, lukea tuo viitattu artikkeli: siellä tietysti esitetään asia juuri kuten se on, että nykyinen hiilidioksidin nousu on haitaksi, mutta tuo lainaaja on luonnollisesti jättänyt lainaamatta hänen uskontonsa kanssa ristiriidassa olevat asiat artikkelista - ja tuohan on sitä epärehellistä lainauslouhintaa, jota uskovaiset uskontonsa vuoksi tekevät.]
Varmasti ainakin osittain se hiili sitoutuu karbonaattina, mutta tosiaan sitä sitten taas vapautuu luonnonmullistuksissa.
Kuitenkin vaikka kuinka yrittäisi hakea tapoja, miten hiilidioksidi vähenisi geologisessa mittakaavassa, niin nyt sen pitoisuus kuitenkin nousee aivan hillitöntä tahtia. Sen määrä on noussut ihmistoiminnan seurauksena jo 50 % aiemmasta pitoisuudesta. Eihän noin valtava muutos voi olla vaikuttamatta.
Etkö tunne itseäsi hassuksi tai muuten vajakiksi kun yrität selittää, että hiilidioksidipitoisuus vähenisi kun se mitatusti kasvaa aivan valtavaa tahtia ? Yrität selittää mustaa valkoiseksi vaikka väitteesi vammailusekoiluksi osoittavat todisteet on jokaisen nenän ulottuvilla.Ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden käynnissä oleva nopea nousu näkyy mittauksista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Keeling_Curve
- Anonyymi
Ns. Milancovicin jaksot määrittävät suuret ilmastonmuutokset ja niiden ajankohdat. Pohjoisella pallonpuoliskolla mennään kohti lämpökautta jota aikanaan seuraa uusi jääkauteen johtava ilmasto jne.
Ihminen voi toiminnallaan toki liata oman pesänsä, hengitysilmansa, merien veden ja ylipäätään elinympäristönsä ja on jo pitkälti niin onnistunut tekemäänkin mutta ilmastonmuutokset sanelevat voimat joiden suhteen ihminen on voimaton.- Anonyymi
Esität nykytiedon (esim. IPCC AR6 kirjallisuuslinkit) kanssa ristiriidassa olevan väitteen joten laitapa näkyviin linkkiä tutkimukseen joka vahvistaa väitteesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esität nykytiedon (esim. IPCC AR6 kirjallisuuslinkit) kanssa ristiriidassa olevan väitteen joten laitapa näkyviin linkkiä tutkimukseen joka vahvistaa väitteesi.
Onko nyt kyse kuuluisasta todistustaakasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä kertaa 🥶 hakee nopeatempoista keskustelua joten mitäs jos trollille vastailevat viivästäisivät vastaamistaan esimerkiksi vuorokaudella tai parilla. Näin trollin välitön tarpeen tyydytys jäisi saamatta....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko nyt kyse kuuluisasta todistustaakasta?
Nyt näyttää olevan kyse crosspostauksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä kertaa 🥶 hakee nopeatempoista keskustelua joten mitäs jos trollille vastailevat viivästäisivät vastaamistaan esimerkiksi vuorokaudella tai parilla. Näin trollin välitön tarpeen tyydytys jäisi saamatta....
Hän osaa kyllä tyydyttää itsensä itsekin. Nähty monta kertaa kun vastauksia ei ala kuulua ja alkaa tulla yksinäinen olo.
- Anonyymi
<< Ns. Milancovicin jaksot määrittävät suuret ilmastonmuutokset ja niiden ajankohdat. >>
Jep, käytännössä jokaisen tätä ennen. Nyt kyse on tietysti aivan uudenlaisesta ilmastonmuutoksesta, koska tämä on ihmistoiminnan aiheuttama - ja esim. järkyttävän nopea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<< Ns. Milancovicin jaksot määrittävät suuret ilmastonmuutokset ja niiden ajankohdat. >>
Jep, käytännössä jokaisen tätä ennen. Nyt kyse on tietysti aivan uudenlaisesta ilmastonmuutoksesta, koska tämä on ihmistoiminnan aiheuttama - ja esim. järkyttävän nopea.Pitää tietää ja ymmärtää etteivät ilmastonmuutokset ole ennenkään edenneet esim. lämpötilojen muutosten osalta suoraviivaisesti, miksi niin tapahtuisi nytkään? Myös nykyisessä lämpenemisessä voi tapahtua taantumista ja esim. 100- 200 vuoden kuluttua ehkä koetaan taas ankaran kylmiäkin vuosia, enkä nyt tarkoita mitään pikkujääkauden kaltaisia sattumuksia...
Veikkaan että tuhannenkaan vuoden kuluttua Lapissa ei vielä kasva esim. jaloja lehtipuita kuten siellä on joskus kasvanut, tarvitaan enemmän ajan kulumista ja enemmän Milancovicin jaksojen vaikutusta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää tietää ja ymmärtää etteivät ilmastonmuutokset ole ennenkään edenneet esim. lämpötilojen muutosten osalta suoraviivaisesti, miksi niin tapahtuisi nytkään? Myös nykyisessä lämpenemisessä voi tapahtua taantumista ja esim. 100- 200 vuoden kuluttua ehkä koetaan taas ankaran kylmiäkin vuosia, enkä nyt tarkoita mitään pikkujääkauden kaltaisia sattumuksia...
Veikkaan että tuhannenkaan vuoden kuluttua Lapissa ei vielä kasva esim. jaloja lehtipuita kuten siellä on joskus kasvanut, tarvitaan enemmän ajan kulumista ja enemmän Milancovicin jaksojen vaikutusta...Niin, noihin tarvitaan 10 000 - 100 000 vuotta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pitää tietää ja ymmärtää etteivät ilmastonmuutokset ole ennenkään edenneet esim. lämpötilojen muutosten osalta suoraviivaisesti, miksi niin tapahtuisi nytkään? Myös nykyisessä lämpenemisessä voi tapahtua taantumista ja esim. 100- 200 vuoden kuluttua ehkä koetaan taas ankaran kylmiäkin vuosia, enkä nyt tarkoita mitään pikkujääkauden kaltaisia sattumuksia...
Veikkaan että tuhannenkaan vuoden kuluttua Lapissa ei vielä kasva esim. jaloja lehtipuita kuten siellä on joskus kasvanut, tarvitaan enemmän ajan kulumista ja enemmän Milancovicin jaksojen vaikutusta...<< Pitää tietää ja ymmärtää etteivät ilmastonmuutokset ole ennenkään edenneet esim. lämpötilojen muutosten osalta suoraviivaisesti, miksi niin tapahtuisi nytkään? >>
Niin, eihän tämä ilmastonmuutoskaan aivan suoraviivainen ole: lämpötilakäyristä näkyy helposti esim. 5 vuoden mittaisia jaksoja, joiden lämpötilat ovat olleet suunnilleen samat, mutta sitten kun katsotaan vaikka 20 vuoden jaksoja, niin niissä nähdään hyvin selkeä nousu. Siinä mittakaavassa se on aikalailla suoraviivaista nousua. Ylipäätään tämä ilmastonmuutos on niin voimakas muutos ja myös hyvin nopea muutos, niin tässä ei ehdi näkyä luonnon vaihtelut, koska ne ovat niin hitaita ja pieniä suhteutettuna tähän menossa olevaan ilmastonmuutokseen. Siksi sen eteneminen näyttää niin suoraviivaiselta muihin ilmaston muutoksiin nähden.
<< Myös nykyisessä lämpenemisessä voi tapahtua taantumista ja esim. 100- 200 vuoden kuluttua ehkä koetaan taas ankaran kylmiäkin vuosia >>
Mikähän sellaisen aiheuttaisi ?
Mikään ei viittaa sellaiseen, joten mahdatko nyt puhua pelkästään omista toiveistasi tai uskomuksistasi ? Etkä sentään ihan reaalimaailmasta ? Ihan yhtä hyvin voisi väittää, että tulossa olisi jotain aivan järkyttävän kuumia vuosia. Tuossa sekoilussasi ei näyttäisi olevan mitään tolkkua mukana.
Tämä vuosien välinen vaihtelu ei yllä sinne sadan vuoden takaisiin lämpötiloihin oikein millään. Joku oikein suuri tulivuoren purkaus voisi jokuseksi vuodeksi laskea lämpötiloja niin paljon.
<< Veikkaan että tuhannenkaan vuoden kuluttua Lapissa ei vielä kasva esim. jaloja lehtipuita kuten siellä on joskus kasvanut >>
Mutta Lapin tilannehan oli paikallinen vaihtelu. Maapallon keskilämpötila ei muuttunut vastaavasti.
<< Veikkaan että tuhannenkaan vuoden kuluttua Lapissa ei vielä kasva esim. jaloja lehtipuita kuten siellä on joskus kasvanut, tarvitaan enemmän ajan kulumista ja enemmän Milancovicin jaksojen vaikutusta. >>
Kannattaa katsoa, miten tuon jampan nimi kirjoitetaan. Nolaat itsesi kun kirjoitat sen koko ajan väärin.
Tuhannessa vuodessa rataliikkeen jaksot eivät vaikuta vielä näkyvästi. Ilmastonmuutos vaikuttaa sadassa vuodessa varsin näkyvästi.
- Anonyymi
Naalit voivat hyvin pohjoisessa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010965349.html- Anonyymi
No ainakin kanta on saatu hieman elpymään suojelutoimien ansiosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nato ja naalit ne yhteen soppii Lappiin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläimet ovat pystyneet sopeutumaan ilmanvaihteluihin aina
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eläimet ovat pystyneet sopeutumaan ilmanvaihteluihin aina
<< Eläimet ovat pystyneet sopeutumaan ilmanvaihteluihin aina >>
Mielestäni dinosauruksille on käynyt kovin heikosti noin niin kuin esimerkkinä, että ei eläimet ole kyenneet sopeutumaan muutoksiin.
Muista myös, että nykyisin on menossa yksi suurista sukupuuttoaalloista. Ei luonto näköjään pysty sopeutumaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1345642
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2464148- 91745
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1541008- 90933
Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii137932Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj64923- 81823
Trump laittomien siirtolaisten kauhu.
Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei110792- 40786