UHG, Petra on puhunut! 😆🤣😂
--------------
Saamelaisaktivisti Petra Laiti julkaisi Instagram-tililleen esseen, jonka mukaan sanaa Lappi ei tulisi käyttää missään yhteydessä. Myös Lapin kutsuminen Lapiksi tulisi lopettaa.
Laitin kirjoittaa, Lappi on kolonialistinen sana, joka sisältää rasistisen ja halveksuvan nimityksen – eli sanan ”lappalainen”. Hänen mukaansa ”lappalainen” on rasistinen kutsumanimi saamelaisista. Lappi tarkoittaa ”lappalaisten maata” ja siksi myös Lappi-sanan käyttö tulisi lopettaa.
– En näe, miksi olisi vähemmän rasistista käyttää sanaa [Lappi], joka tarkoittaa ”lappalaisten maata”.
Julkaisussa todetaan, että Lappi-sana on vahva osa narratiivia, jonka mukaan Lappi on kaukainen maa, villi alue ja ikään kuin ei kenenkään maa.
– Se on kolonialistinen myytti, jota on käytetty tähän päivään asti. Sillä estetään saamelaisten oikeudet heidän omaan maahansa ja veteensä.
Laiti kertoo halveksuvansa Lappiin kohdistuvaa massaturismia, sillä hän pitää sen markkinointia välinpitämättömänä. Markkinointi ei tuo tarpeeksi esille alueen poliittisia ristiriitoja tai saamelaisten asemaa.
– Sitä ”Lappia”, jonka turistit tuntevat, ei ole olemassakaan. Se on maalattu Saamen päälle peittämään väkivaltainen kolonisaatio, jonka kansamme on joutunut kohtaamaan ja josta me kärsimme edelleen.
Laitin mukaan hän käyttää itse termiä Perä-Pohjola niistä Lapin alueista, jotka eivät ole saamelaisten alueita.
Lappi sanaa ei tulisi käyttää!
58
628
Vastaukset
- Anonyymi
Kolme kysymystä:
- kuka on Petra ja ketä kiinnostaa?
- ketä edes kiinnostaa?
- siis ketä tosiaan edes kiinnostaa? - Anonyymi
Sairas mielipide Petralta. Onko pakko aina hämmentää ?
- Anonyymi
Ei ole saanut tarpeeksi huomiota lapsena niin joutuu sitä hakemaan loppuelämänsä. Sääliksi kävisi ellei pilaisi muiden maineen ja elämänkin noilla ulostuloillan.
- Anonyymi
LAPPI on ollut LAPPONIA ja sillä EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ SAAMELAISTEN KANSSA.
SAAMELAISET OVAT ITSE PETRA LAITIN TEORIAN MUKAAN KOLONISAATIONSA.
Petra Laiti kääntää vielä KÄTEVÄNÄ TAPOJENSA MUKAAN SAAMELAISILLE SELKÄNSÄ.- Anonyymi
Pitää vissiin OTTAA POLIISIN MUNAT AVUKSI VAIKKA EN OLE EDES NÄHNYT.
En minä yleensä katsele miesten HAARUKSIA, mutta toki jos käsiään pitää munien edessä niin se on minusta VIESTI " ÄLÄ VIE MINUN MUNIA VAAN ANNA MINULLE EDES MAHDOLLISUUS NÄYTTÄÄ MIESTEN KANSSA MITEN MIEHET TOIMII."
Kyllähän minäkin olen jo sitä mieltä, että EN MINÄ VOI NAISENA YKSIN JOKA TAPPELUSSA OLLA JA MIEHET KATSOO VIERESSÄ MITEN TOIMITAAN. - Anonyymi
Tuo poliisi kyllä EDUSTAA VALTION VIRASSA myös KOKO SUKUAAN joten minä voisin haastaa hänet heidän SUVUN EDUSTAJANA kunnianloukkaksesta käräjille, koska minä en tiennyt että JOUDUN ITSEÄNI TYHMEMPÄÄN SUKUUN ÄIDIKSI!
Kyllä olisi AIHEELLISTA TEHDÄ ÄO-TESTI ENSIN JA SEN JÄLKEEN VASTAAN ALETAAN LAPSIA TEKEMÄÄN JA MENNÄÄN NAIMISIIN.
Tuo poliisi on TYHMÄ, että hän lähtee tähänkin. Hän tykkää, kun minä KEKSIN HAUSKOJA JUTTUJA.
Häntä kyllä VOI EHKÄ VÄHÄN KADUTTAA, että HÄNELTÄ LIPSAHTI VUOROSTAAN SAMMAKKO SUUSTA.
Jos hän on yhtä ÄLYKÄS MITÄ MINÄ niin MEHÄN VOITAS VETÄÄ KIMPPAA ja HAASTAA MEITÄ TYHMEMPIÄ KUNNIANLOUKKAS KÄRÄJILLE VUOROSTAAN.
Lopetaan siihen, kun MEITÄ ÄLYKKÄÄMMÄT TULEE VASTAAN JA HE VOIVAT JATKAA KUNNIA ÄLYKKYYTTÄ.
Ammatinvalinnan psykologi väitti, että minä olen yhtä älykäs kuin TEHTAAN OMISTAJA INSINÖÖRI ja minulla on kuulemma 5D visiointi kyky. Eli minä näen yhden asian 5:llä eritavalla ja tuo saa aikaan sen, että minä ALAN VEIVAAMAAN ASIAA JA MIETIN MITEN KANNATTAA TOIMIA.
Nyt minusta tuntuu, että KANNATTAA AMPUA TUO POLIISI ÄLYKKYYS KUNNIALLA ALAS.
Sen jälkeen minä voin HAASTAA EXIÄNI JA HEIDÄN VAIMOJAAN ÄLYKKYYS KUNNIALLA ALAS.
EI MINUN TARVI, KUIN VOITTAA POLIISI ÄLYKKYYS KUNNIALLA.
Minusta ÄLYKKYYS KUNNIASTA KÄRÄJÖINNISSÄ ON ENEMMÄN JÄRKEÄ, KUIN JOSSAIN FACEBOOK KUNNISSA!
Minä tiedän, että HÄN TYKKÄÄ TÄMMÖSISTÄ ja VARSINKIN JOS MINÄ OLEN TUO JOKA HAASTAA HÄNET ÄLYKKYYS KUNNIA KÄRÄJILLE.
TEEN RIKOSILMOITUKSEN JA LAITAN, ETTÄ HÄN KÄY MINUN KUNNIAN PÄÄLLE JA LAITAN MITEN TYHMÄ HÄN ON ELI HÄN LOUKKAA MINUA SUKUNSA KANSSA ÄLYLLISESTI.
MINÄ SAAN HÄNELTÄ ÄLYKKYYS KUNNIAA. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo poliisi kyllä EDUSTAA VALTION VIRASSA myös KOKO SUKUAAN joten minä voisin haastaa hänet heidän SUVUN EDUSTAJANA kunnianloukkaksesta käräjille, koska minä en tiennyt että JOUDUN ITSEÄNI TYHMEMPÄÄN SUKUUN ÄIDIKSI!
Kyllä olisi AIHEELLISTA TEHDÄ ÄO-TESTI ENSIN JA SEN JÄLKEEN VASTAAN ALETAAN LAPSIA TEKEMÄÄN JA MENNÄÄN NAIMISIIN.
Tuo poliisi on TYHMÄ, että hän lähtee tähänkin. Hän tykkää, kun minä KEKSIN HAUSKOJA JUTTUJA.
Häntä kyllä VOI EHKÄ VÄHÄN KADUTTAA, että HÄNELTÄ LIPSAHTI VUOROSTAAN SAMMAKKO SUUSTA.
Jos hän on yhtä ÄLYKÄS MITÄ MINÄ niin MEHÄN VOITAS VETÄÄ KIMPPAA ja HAASTAA MEITÄ TYHMEMPIÄ KUNNIANLOUKKAS KÄRÄJILLE VUOROSTAAN.
Lopetaan siihen, kun MEITÄ ÄLYKKÄÄMMÄT TULEE VASTAAN JA HE VOIVAT JATKAA KUNNIA ÄLYKKYYTTÄ.
Ammatinvalinnan psykologi väitti, että minä olen yhtä älykäs kuin TEHTAAN OMISTAJA INSINÖÖRI ja minulla on kuulemma 5D visiointi kyky. Eli minä näen yhden asian 5:llä eritavalla ja tuo saa aikaan sen, että minä ALAN VEIVAAMAAN ASIAA JA MIETIN MITEN KANNATTAA TOIMIA.
Nyt minusta tuntuu, että KANNATTAA AMPUA TUO POLIISI ÄLYKKYYS KUNNIALLA ALAS.
Sen jälkeen minä voin HAASTAA EXIÄNI JA HEIDÄN VAIMOJAAN ÄLYKKYYS KUNNIALLA ALAS.
EI MINUN TARVI, KUIN VOITTAA POLIISI ÄLYKKYYS KUNNIALLA.
Minusta ÄLYKKYYS KUNNIASTA KÄRÄJÖINNISSÄ ON ENEMMÄN JÄRKEÄ, KUIN JOSSAIN FACEBOOK KUNNISSA!
Minä tiedän, että HÄN TYKKÄÄ TÄMMÖSISTÄ ja VARSINKIN JOS MINÄ OLEN TUO JOKA HAASTAA HÄNET ÄLYKKYYS KUNNIA KÄRÄJILLE.
TEEN RIKOSILMOITUKSEN JA LAITAN, ETTÄ HÄN KÄY MINUN KUNNIAN PÄÄLLE JA LAITAN MITEN TYHMÄ HÄN ON ELI HÄN LOUKKAA MINUA SUKUNSA KANSSA ÄLYLLISESTI.
MINÄ SAAN HÄNELTÄ ÄLYKKYYS KUNNIAA.Minun exät on sentään KAIKKI juoneet AIVONSA joten heidät minä voitan liian HELPOSTI.
Siksi on PAREMPI HAASTAA yhden exän sukulainen ensin ÄLYKKYYS KUNNIA KÄRÄJILLE.
Hän on NEUTRAALI, koska minä saan näin vähän näkemystä, että onko näissä ÄLYKKYYS KUNNIA KÄRJISSÄ EDES JÄRKEÄ.
BADASS TILANNE ELI HÄN EI OLE MAALITETTU VAAN HÄN ON SIDOTTU JA HIRTTOKÖYSI KAULASSA.
EI HÄN KUOLE VAAN HÄN PÄÄSEE KYLLÄ VAPAAKSI, KUN JOMPI KUMPI VOITTAA ÄLYKKYYS KUNNIA KÄRÄJÄT.
- Anonyymi
miten voi olla ruuvit noin löyhällä?
- Anonyymi
No mitäs Paikalliset Laitit tähän sanoo?
- Anonyymi
Harvoin tulee luettua yhtä sakeaa packaa! 😂Onko tämä Petra henkisesti terve?
- Anonyymi
Sekasi kuin seinäkello 🤪
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekasi kuin seinäkello 🤪
rock
- Anonyymi
Mun mielestä Laiti sukunimi pitäis kieltää!
Mikä se ois hyvä tilalle? - Anonyymi
Onko lappalaiset laitettu reservaatteihin?
- Anonyymi
Ei, vaan Perä-Pohjolaan!
- Anonyymi
Nyt vain koko Lapinlääni lahjoitetaan Venäjälle niin loppuu iänikuinen valitus ja voivotus ulii...uliii... valivaliii.. voivoiii uihhh
- Anonyymi
Juuri näin. Tämä Laiti on jotain niin käsittämätöntä :O Itse asuu etelässä ja sieltä huutelee kaikenlaista sontaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Tämä Laiti on jotain niin käsittämätöntä :O Itse asuu etelässä ja sieltä huutelee kaikenlaista sontaa.
Sieltä etelästä helppo huudella. Löytyi Morottajasta tukea, kun oikein iltapäivälehdissä kertoi, kuinka häntä ihan itkettää, kun Laiti saa pään aukomisestaan niin paljon paskaa niskaan, Miksi he eivät muuta takaisin Perä-Pohjolaansa? Ainiin eihän täällä ole muuta töitä kun turismin parissa. Kansoittavat etelän kaupungit ja samalla itketään asunnottomien puolesta. Pysyisivät omilla kylillään.
- Anonyymi
Ei tunturipöllöllä ole oikeutta käyttää kolttanaisen lakkia.
- Anonyymi
Lapissa asuu muitakin kuin saamelaisia. Miksi heitä kutsutaan? Oikeasti on Lapin lääni ja siellä asuu lappilaisia. Karjalassa asuu karjalaisia, Savossa savolaisia, Pohjanmaalla pohjalaisia jne. Mikä ihme Petra Laitia vaivaa? EI saamelaisia sorreta vaan tätä Laitia ja ihan on itse sen aiheuttanut. Järkyttävä ihminen!!!
- Anonyymi
Jospa siitä sortouhriutumisesta saisi kuuluisuutta ja lisää rahaa.
- Anonyymi
Ihan hukassa koko tyttö. Laittaisi omat asiat kuntoon ja keskittyisi tekemään oikeita töitä niin unohtuisi muiden puolesta mielensäpahoittaminen. Olen kuullut, ettei hän ole edes kuin 1/4 saamalainen, joten mitä mieltä ovat ihan 100%:t tästä hysteerikosta? :D
- Anonyymi
Mahtaa vanhemmat olla ylpeitä...😂😂😂
- Anonyymi
Mielestäni Lappi on suomalaisten yleisesti käyttämä sana pohjois-Suomesta. Lappi ei ole saamelaisten tai sen Petran käyttämä sana, eikä saamelaiset saa mielestäni käyttää lappi-sanaa, koska se on rasismia suomalaisia (pl saamelaiset) kohtaan. Sana, joka on ollut kautta aikain suomalaisten käyttämä. Jos saamelaiset kokee sen rasismina, niin se rasismi kohdistuu ennen kaikkea saamelaisten suunnalta muita suomalaisia kohtaan.
- Anonyymi
Katariina Souri antaa facessa vähän mietittävää meille kaikille suomalaisille ja meidän historialle. Eikö olisi aika antaa menneiden olla? Hyvä on tietää historiansa, mutta katse tulevaisuuteen. Pahimmillaan ollaan kohta kaikki venäläisiä ja siellähän riittää eri etnisistä taustoista tulevia, joita kaikkia sorretaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katariina Souri antaa facessa vähän mietittävää meille kaikille suomalaisille ja meidän historialle. Eikö olisi aika antaa menneiden olla? Hyvä on tietää historiansa, mutta katse tulevaisuuteen. Pahimmillaan ollaan kohta kaikki venäläisiä ja siellähän riittää eri etnisistä taustoista tulevia, joita kaikkia sorretaan.
Playboytyttö kyselköön sorrosta Trumpilta.
- Anonyymi
Lahjoitetaan koko lappi norjalaisille niin päästään tästäkin ongelmasta 🤓
- Anonyymi
En usko, että haluavat vaivoikseen suomen lappia....
- Anonyymi
Lapissa kaikki kukkii nopeasti , mutta SDP ja NAZI puolueet olivat veljespuolueita=vasemmistoa
https://www.youtube.com/watch?v=OQSIl88A0uo - Anonyymi
WOKE sakki joutaa suolakaivoksiin.
- Anonyymi
Ennen kiinnosti vallan muut asiat.
- Anonyymi
Esapekka Lappi joutuu nyt vaihtamaan nimekseen Esapekka Perä-Pohjola ja Robert Lappalainen Robert Perä-Pohjalainen. Nice!
- Anonyymi
Tuderus, tuo Herran pappi,
jota inhos' lanta ja L... Saame
Tiu tau tulkku,
hyvin luistaa mm... sukset - Anonyymi
mistä ihmisen kulttuurisen identiteetin voi mitenkään tunnistaa. Kansallispuvustako ? Nimestä? Entä sekupuoli ?Lapissakin valtaosa asukaista on ihan muita kuin saamelaisia. Ollut hyvin kauan. Sukupolvien ajan, Saamelaisetkaan eivät pääse keskinäiseen yksimielisyyteen omasta aito saamelaisuudestansa. Kuka on oikea aito ja kuka on feikki. Jollaikin on ääriimäien halu muuttaa maailma omaksi kuvaksensa. Itse asun Turun seudulla. Jonkinsortin suomalainen olen. Sekakooste geeniperimää. Minulla ei isompaa tarvetta ole korostaa rodullista syntyperääni. Sellaista kun ei edes ole, Minua saa kutsua vaikka mukvistiksi. En siitä isommin hermostu. Voihan olla että se onkin totta.
- Anonyymi
Juurikin näin. Aivan sama mistä on kotoisin ja mitä "rotua", ainoa millä on merkitystä, onko kusipää vai ei. Kusipäitä löytyy joka paikasta ja kaikesta syntyperästä.
- Anonyymi
Voisiko lappalaisia kutsua alkuasukkaiksi?
- Anonyymi
Ei voi
- Anonyymi
He ovat LAPPILAISIA.
Junan tuomat on lappalaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He ovat LAPPILAISIA.
Junan tuomat on lappalaisia.Junan tuomat on Lantalaisia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Junan tuomat on Lantalaisia
Eikö lehmä pojalle anneta äänioikeutta.
- Anonyymi
Ainakin sivistys tuntuu olevan alkuasteella
- Anonyymi
Aloittaja mainitsee vain "lappalainen", entäs lappilainen?
- Anonyymi
Ei käy!
- Anonyymi
Jokohan Morottaja on itkultaan päässyt työn touhuun? Vai vieläkö se morottaa?
- Anonyymi
Eikähän se vielä pari päivää vollota.
- Anonyymi
Saamelaisuus pitäisi määritellä uudestaan. Jos on tarpeeksi tyhmä vätkylä = saamelainen.
- Anonyymi
Olen siis saamelainen 🙋♂️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen siis saamelainen 🙋♂️
Kaiken lisäksi erittäin laiska =Supersaamelainen
- Anonyymi
Se on tosiaan pelkkä satu. Ei ole alkoholismia ja muita epäkohtia kerrottu lappilaisten elämästä. Rummun tomistelijoita kyllä riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on tosiaan pelkkä satu. Ei ole alkoholismia ja muita epäkohtia kerrottu lappilaisten elämästä. Rummun tomistelijoita kyllä riittää.
vuoden pelle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vuoden pelle!
Aivan. Totuus tekee kipeää.
- Anonyymi
Huhujen mukaan tämä Petra asuu vantaalla ja on elämantapatyötön. Eli aika tyypillinen vasemmistolainen.
- Anonyymi
Tai persu. Molemmat elintavoiltaan työtävieroksuvaa väkeä.
- Anonyymi
Tauko paikalla https://www.youtube.com/watch?v=uSIZ0Tybh4Y&list=PLOIJsEnjNjV4jlkNj0Sr514gvo1N3xQaU&index=15
- Anonyymi
Rumpua tomistellaan 🥁
- Anonyymi
Osoittaa sen saamelaisista että ovat pahemman luokan rasisteja!
- Anonyymi
Tässä asia selitettynä
https://www.youtube.com/watch?v=QVpHsxISXxA&ab_channel=Mummi
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578777Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123459Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262650Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802030Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571747Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411442FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu681050