Rakkaat ystävät ja helluntailaiset palstaveljet ja -siskot,
Olen täällä taas, mutta en siellä missä kuvittelette. Olen Intiassa, syvällä hindulaisuuden, buddhalaisuuden ja epämääräisen suitsuketuhun maailmassa, jossa Jeesuksen paluuta odotetaan suunnilleen yhtä vähän kuin sinappia chai-teen sekaan. Olen tullut tänne, kuten aina, etsimään viisautta – ja ehkä myös siksi, että Suomen tammikuu muistuttaa jääkauden jäähyväislahjaa.
Tällä kertaa matkani vei minut Bengalin takamaille, pieneen kaupunkiin, jonka nimeä en osaa lausua, mutta jossa paikallinen tee on vahvempaa kuin suomalainen saarna. Olin ostoksilla torilla, etsimässä kaapuni taskuun mausteita, suitsukkeita ja ehkä jotain, mikä muistuttaisi minua siitä, että elämme moninaisessa maailmassa, jossa kaikki tiet näyttävät johtavan joko valaistumiseen tai vatsatautiin.
Torilla kohtasin vanhan miehen, joka esitteli itsensä Baba Prasadiksi. Hän kertoi minulle syrjäisestä temppelistä, jonka vain harvat tuntevat – Shri Uddhava Mandir, temppeli, jossa legendan mukaan Krishna itse meditoi 1200 vuotta ennen kuin Jeesus päätti testata vetten päällä kävelyn mahdollisuuksia.
– Sinä olet matkalla, mutta et vielä perillä, Baba Prasad sanoi ja katsoi minua silmiin tavalla, joka sai minut epäilemään, olinko koskaan ollut perillä missään.
Lähdin temppeliin kamelikyydillä, koska miksi mennä bussilla, jos voi valita eläimen, joka sylkee päälle ja kävelee kuin juopunut ravihevonen? Matka kesti viisi tuntia, joista neljä käytin keskustelemalla kamelin kanssa siitä, miksi elämä on matka eikä määränpää. Se ei vastannut.
Perillä temppelissä minua odotti guru Govinda, mies, jonka parta oli pidempi kuin suomalainen hallitusneuvottelu. Hän johdatti minut temppelin sisäpihalle, jossa vanhat kiviseinät huokuivat mystiikkaa ja torakoita. Hän kertoi, että täällä ihmiset meditoivat saavuttaakseen Brahmanin tietoisuuden – tilan, jossa kaikki on yhtä, eikä edes viikkohartauksia tarvita.
Istuin lootusasentoon ja suljin silmäni. Tunsin, kuinka suitsukkeen tuoksu, vanhan kiven viileys ja torakoiden rapina täyttivät aistini. Silloin minulle iski ajatus:
Entä jos Jeesus oli ensimmäinen astronautti ilman rakettia?
Ajatelkaa nyt: hän leijui vetten päällä, nousi taivaaseen ilman apulaitteita ja ilmestyi toisinaan yllättäen lukittujen ovien takana. Jos tämä tapahtuisi nyt, NASA kutsuisi häntä vähintäänkin tuntemattoman teknologian edustajaksi. Ja jos Vishnu kerran inkarnoituu aika ajoin, mitä jos seuraava inkarnaatio olisi... Jeesus? Ja hän on jo tullut, mutta emme vain tunnista häntä, koska hän ei tällä kertaa saarnaa, vaan myy masala dosa -lettuja jossain Delhin kadunkulmassa.
Juuri kun olin valaistumisen kynnyksellä, temppelin takaa kuului rasahdus. Avatessani silmät näin apinan karkaavan repustani varastamani banaanin kanssa. Guru Govinda nauroi ja sanoi:
– Elämä antaa, elämä ottaa. Apina ottaa nopeammin.
Palasin takaisin kylään riksakyydillä, jonka kuljettaja kertoi olevansa jälleensyntynyt Napoleon. Hän ajoi kuin sotilas ja veloitti kuin keisari.
Nyt istun täällä kaupungin internetkahvilassa, jossa wifi toimii hengenvaarallisesti ja näppäimistö näyttää kokeneen enemmän lyöntejä kuin helluntaikokouksessa, jossa on erehdytty puhumaan kymmenysten nostamisesta. Kirjoitan tätä teille, rakkaat helluntailaiset palstatoverit, jotta tietäisitte, että olen edelleen matkalla – enkä vieläkään täysin varma, mikä minusta tulee isona.
Rukoilenko vielä? No, sanotaanko näin: nykyään rukoilen myös Vishnulle, ihan varmuuden vuoksi. Ja Krishnaa, koska hänellä on paremmat juhlat. Ja Jeesusta, koska jos hän palaa, haluan olla paikalla ja kysyä, mitä hän ajattelee pilviteologiasta.
Lähetän teille kaikille siunauksia, mantraa ja ehkä vähän suitsuketuhkaa takataskussa. Muistakaa: valaistuminen on lähempänä kuin seuraava herätysliike, ja totuus on siellä, missä sitä ei odota.
Om shanti, hallelujaa ja hyvää kamelikyytiä!
Pastori Enkeli Mäntä, väliaikaisesti valaistunut
Paluu pyhien lehmien paratiisiin - pastori Enkeli Mäntä raportoi
33
368
Vastaukset
- Anonyymi
Oliko tämä se pilvien kiinteistöhuolto ajatus, joka kypsynyt päässäsi? Minulla on tämä autorata-ajatus taivaisiin. Tämä tekee minusta rikkaan miehen! No kunhan omillaan tulee toimeen. Pääasia että tämä autorata unelma toteutetaan.
Itse en ole hurahtunut mihinkään itämaisiin uskontoihin. Enkeleihin kyllä uskon ja Jeesukseen Kristukseen. Minulla on hieno tuliterä raamattu kirjahyllyssä ja myös armeija-aikainen Uusi testamentti kirjanen. Lisäksi on kipsinen Mikaela patsas näytillä. Olen ristinnyt nimellä tämän kipsisen patsaan.
Mb_76- Anonyymi
Siinäpäs saitte - helluntailaiset riemuitsivat Enkeli Mäntän kirjoitusten loppumisesta ja sanoivat, että Jumala on suuri, ja juuri siksi Jumala on suuri, että Enkeli Mäntä on poissa, eli ei enää kirjoita.
Ha ha ha ha ha, olitte taas väärässä, Enkeli elää ja voi hyvin, helluntailaisten profetia oli taas väärässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinäpäs saitte - helluntailaiset riemuitsivat Enkeli Mäntän kirjoitusten loppumisesta ja sanoivat, että Jumala on suuri, ja juuri siksi Jumala on suuri, että Enkeli Mäntä on poissa, eli ei enää kirjoita.
Ha ha ha ha ha, olitte taas väärässä, Enkeli elää ja voi hyvin, helluntailaisten profetia oli taas väärässä.Enkeli Mäntä kirjoittaa taas. Jippii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enkeli Mäntä kirjoittaa taas. Jippii.
Ja hän rukoilee myös Jeesusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja hän rukoilee myös Jeesusta
Eikä rukoile.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä rukoile.
Rukoileepas .lue aloitus. siinä lukee:
"nykyään rukoilen myös Vishnulle, ihan varmuuden vuoksi. Ja Krishnaa, koska hänellä on paremmat juhlat. Ja Jeesusta,"
- Anonyymi
Kyllä kelpaa kolehtirahoilla matkustella eikä niistä tarvitse edes veroja maksaa.
- Anonyymi
jumala om suuri, koska enkeli ei enää kirjoita. Mikä naiivi osoitus Jumalan suuruudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jumala om suuri, koska enkeli ei enää kirjoita. Mikä naiivi osoitus Jumalan suuruudesta.
>>Siinäpäs saitte - helluntailaiset riemuitsivat Enkeli Mäntän kirjoitusten loppumisesta ja sanoivat, että Jumala on suuri, ja juuri siksi Jumala on suuri, että Enkeli Mäntä on poissa, eli ei enää kirjoita.>>
jumala om suuri, koska enkeli ei enää kirjoita. Mikä naiivi osoitus Jumalan suuruudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Siinäpäs saitte - helluntailaiset riemuitsivat Enkeli Mäntän kirjoitusten loppumisesta ja sanoivat, että Jumala on suuri, ja juuri siksi Jumala on suuri, että Enkeli Mäntä on poissa, eli ei enää kirjoita.>>
jumala om suuri, koska enkeli ei enää kirjoita. Mikä naiivi osoitus Jumalan suuruudesta.>>yllä kelpaa kolehtirahoilla matkustella eikä niistä tarvitse edes veroja maksaa.>>
Olet naiivi, Enkeli ei ole pastori, vaan psykiatri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>yllä kelpaa kolehtirahoilla matkustella eikä niistä tarvitse edes veroja maksaa.>>
Olet naiivi, Enkeli ei ole pastori, vaan psykiatri.>>yllä kelpaa kolehtirahoilla matkustella eikä niistä tarvitse edes veroja maksaa.>>
Hän vain rentoutuu näillä palstoilla huomatessaan kuinka tyhmiä hellarit ovat.
- Anonyymi
Helluntailaiset ja adventistit suorastaan oalvovat enkeleitä.
Enkeli Mäntä tuo ilosanomaa heille ja muillekin.
Ihailen hänen älykkyttään ja huumorintajua.- Anonyymi
>>yllä kelpaa kolehtirahoilla matkustella eikä niistä tarvitse edes veroja maksaa.>>
Onko psykiatrisissa sairaaloissa kolehtirahaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko psykiatrisissa sairaaloissa kolehtirahaa?**jumala om suuri, koska enkeli ei enää kirjoita. Mikä naiivi osoitus Jumalan suuruudesta.**
Onpa outoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
**jumala om suuri, koska enkeli ei enää kirjoita. Mikä naiivi osoitus Jumalan suuruudesta.**
Onpa outoa.Helluntailaiset rukoilee Jumalaa mitä pienempiin asioihin heidän tahtoaan toteuttamaan.
Jos siellä nyt on joku hankala E. Mäntä minkä kanssa ei sanan säilällä pärjää, voi tätäkin harmia rukoilla pois päiväjärjestyksestä poistamaan. Rukoilla sitä joutilasta ja helluntailaisille palvelualtista Jumalaa vähäisintäkin asiaa hoitamaan.
Roskatkin voisi viedä joutessaan.
- Anonyymi
En ole helluntailainen, vaan uskoltani kirottu (kirkoton) lutherilainen ja AA:ssa oppimassani puolisuvaitsevaisuudessani toivotankin Enkelille siunauksellista kamelipeukalokyytiä valaistuksen maailmassa. Varmasti mielenkiintoista ja kulttuurisesti rikastuttavaa. Itse kuitenkaan en vaihtaisi Kristus-uskoani Vishnuun, Krishnaan tai muuhun Delhin heppuun.
Salaam aleikum,tai ainakin sinne päin ja mietteliäitä keskusteluja kamelisi kanssa! - Anonyymi
Helluntailaisten jutut ovat yksinkertaisia ja typeriä.
He käyttäytyvät erittäin huonosti kehuessaan helluntaiuskoaan.- Anonyymi
Hellarit pettyivät jälleen, kun Enkeli kirjoitti taas. IN MEMORIAN OLI TAAS LIIAN HÄTÄINEN PÄÄTÖS. HEHEEHEE. Kaikki in memoriamit on suuresti liioiteltua Enkelin kohdalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hellarit pettyivät jälleen, kun Enkeli kirjoitti taas. IN MEMORIAN OLI TAAS LIIAN HÄTÄINEN PÄÄTÖS. HEHEEHEE. Kaikki in memoriamit on suuresti liioiteltua Enkelin kohdalla.
IN MEMORIAM HELLAREILLE.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
IN MEMORIAM HELLAREILLE.
N MEMORIAN OLI TAAS LIIAN HÄTÄINEN PÄÄTÖS. HEHEEHEE. Kaikki in memoriamit on suuresti liioiteltua Enkelin kohdalla.
- Anonyymi
Apinatkin ovat fiksumpia kuin hellarit.
Nämä vempulat vaikuttavat aivopestyiltä ja sokeilta.- Anonyymi
Pastori Mäntä. Vuodet eivät ole veljeksiä keskenään. Wanha wiisaus. Menneiden polvien. Jos on nuorena kuunnellut pappojen puheita. Ja jos on "geeneissä" Jumalan siunaama hyvä muisti.
Muistaa edes osan vanhoista sanonnoista.
Asumme kuitenkin Pohjoisessa maassa, jossa kas, kummaa jos miesmuistiin muistaa edes viimetalvisen pikkuraikkaat kelit. Ollos se sitten faktaa tai mutua.
Kuitenkin Jeesus Kristus ON Jumalan poika, tuon Taivaallisen Isän, kuten on kirjoitettu.
Nuoriakin sotilaita kuitenkin tarvitaan. Vaikka sitten ressuna reservissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pastori Mäntä. Vuodet eivät ole veljeksiä keskenään. Wanha wiisaus. Menneiden polvien. Jos on nuorena kuunnellut pappojen puheita. Ja jos on "geeneissä" Jumalan siunaama hyvä muisti.
Muistaa edes osan vanhoista sanonnoista.
Asumme kuitenkin Pohjoisessa maassa, jossa kas, kummaa jos miesmuistiin muistaa edes viimetalvisen pikkuraikkaat kelit. Ollos se sitten faktaa tai mutua.
Kuitenkin Jeesus Kristus ON Jumalan poika, tuon Taivaallisen Isän, kuten on kirjoitettu.
Nuoriakin sotilaita kuitenkin tarvitaan. Vaikka sitten ressuna reservissä.Mäntä, oletko vaihtanut leiriä taas? Missä sarkasmia? Mistä tiedät, että hän on Jumalan poika? Oletko kasvanut uskonnollisessa ympäristössä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mäntä, oletko vaihtanut leiriä taas? Missä sarkasmia? Mistä tiedät, että hän on Jumalan poika? Oletko kasvanut uskonnollisessa ympäristössä?
>>Kuitenkin Jeesus Kristus ON Jumalan poika, tuon Taivaallisen Isän, kuten on kirjoitettu.>>
Mäntä, oletko vaihtanut leiriä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Kuitenkin Jeesus Kristus ON Jumalan poika, tuon Taivaallisen Isän, kuten on kirjoitettu.>>
Mäntä, oletko vaihtanut leiriä?Kaikki ovat jumalan lapsia, myös Jeesus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mäntä, oletko vaihtanut leiriä?Onpa outoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpa outoa.
Miksi Mäntä vaihtaa aina puolta aina välillä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi Mäntä vaihtaa aina puolta aina välillä?
Huomiota tuo Pastori Mäntä ainoastaan haluaa. Suotakoon tai olkoon suomatta se hänelle.
Onhan se nyt jo honattu aikoja sitten. Yksi tie, yksi totuus, kristityllä renttu-uskiksellakin.
Herra on sama eilen, tänään ja huomenna, vielä kuukauden päästäkin. Ja ens kesänä.
Hän on rakastava ja armollinen Jumala, MUTTA saattaa olla myös ankara. Tai tuntua ankaralta. Eräs rukoilija esitti esirukouspyynnön jonkun viskaalin, jonkun julkkiksen esimiehen puolesta tuola paljon aikaisemmassa aloittamassaan tekstissä.
Herra Isän siunausta ja Jeesuksen Kristuksen varjelusta!
- Anonyymi
Enkelinmuotoiset taivaalla.
https://youtube.com/shorts/tEDOxGBd0BE?si=315FpoMFeRfDC6qt
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk274995Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133038Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141259Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.481129Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231074PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht138914Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport42881- 113826
- 37804
- 142723