Olen kiinnostunut karavaanailusta, mutta minkäänlaista kokemusta ei ole. Tahtoisin tietää, miten paljon vaunun pituus vaikuttaa vaunuilun helppouteen. Missä tilanteissa suuret vaunut aiheuttavat ongelmia vai aiheuttavatko missään?
Miten paljon vaunun pituus vaikuttaa vaunuilun helppouteen?
37
617
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä pienempi vaunu on, sitä helpompi sillä on liikkua ja tutustua kotimaahamme ja vaikka ulkomaillekin. Mitä isompi vaunu taas on, sitä mukavampi siinä on leiriytyä ja asua, mutta sillä ei voi mennä joka kolkkaan kiinnijäämättä. Eli pitää itse päättää omat realistiset prioriteetit, esim liikunko paljon liikenteessä vai haluanko olla kuin mökillä eli paljon yhdessä paikassa. Pieneen sopii vain vähän matkatarviketta ja varastoja, kun taas isossa on paljon tilaa eikä ole niin tarkkaa, mitä kaikkea ottaa mukaan.
Paras ja järkevin tapa ottaa selvää omista mieltymyksistäsi on se, että vuokraat pari vaunua, ensin vaikka pieni ja sitten isompi ja liikut niillä pari viikkoa erilisissa olosuhteissa, niin opit ainakin välttämään pahimmat puutteet. Voi olla, että et sitten kumminkaan tykkää koko hommasta. Itsellä on ollut retkeilyauto, kolme asuntoautoa ja kolme vaunua ja nyt olen tosi tyytyväinen viimeiseen hankintaan eli Poksiin, jossa saamme emännän kanssa nauttia Suomen luonnosta ja sillä voi liikkua ihan pikkuteilläkin! - Anonyymi
Joo kyllä se vaunun pituus ,sekä tietenkin koko yhdistelmän pituus vaikuttaa siihen mihin voi mennä.
Itsellä oli yli 20 vuotta pitkiä vaunuja, kolme erimerkkistä ja näissä yhdistelmän koko pituus 18m. Kierrettiin Suomea kesällä paljon. Muutamia paikkoja oli joihin ei voinut,eikä kannattanutkaan lähteä yrittää menemään,koska peräylitystä oli vaunussa ja sehän ottaa helposti kiinni. Myös vaunua kääntäessä peränliike kannattaa ottaa huomioon,sivulle varattava tilaa.Toki pitkien yhdistelmien käsittely vaatii tilaa. Kannattaa ensin aloitella ehkä lyhyemmillä vaunuilla ja sitten miettiä isompaa. Nykyään liikutaan noin 10 metriä lyhyemmällä yhdistelmällä. - Anonyymi
Mulle ei ole ongelma pitkät yhdistelmät kun oon olit rahtarina yli 50 vuotta.
- Anonyymi
Oletko sama rahtari, joka kaatoi rekan suoralla Lahden moottoritiellä??
- Anonyymi
on se sama ja sinä vakio kommentoija asiasta
- Anonyymi
nyt sinäkin tiedät Palstavahti
- Anonyymi
Onko pituudella väliä, tietääkö PALSTAVAHTI. Ootko saanut ihmistä?
- Anonyymi
Ei täällä voi normaalit ihmiset keskustella asiasta. Nuo löylynlyömät joutavineen kommentteineen pilaavat kaikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei täällä voi normaalit ihmiset keskustella asiasta. Nuo löylynlyömät joutavineen kommentteineen pilaavat kaikki.
Yleensä keskustellaan asiallisesti rumatikistä. Ilman sitä kun ei voi lähteä reissuun.
- Anonyymi
Se rumatikki puheet liittyy lähinnä kesään.
- Anonyymi
Naapurivaunun rouva aina huutelee mulle ukkonsa kuullen että on sulla kyllä pitkä!!
Eikä tarkota vaunua🤣 - Anonyymi
Jollakin on ongelma, elnakista jollakin vaunun pituudesta jollakin naapurin rouvasta, jollakin alkoholista. Mutta suurinosa ei ole koskaan edes käynyt vaunun sisällä puhumattakaan omistaut sellaista. Kertovat vain kaverilta/naapurilta/työkeverilta kuultuja juttuja joita oikeasti edes ole.
- Anonyymi
Minä taas reissuilla en ole käynyt vaunun ulkona kertaakaan.
- Anonyymi
Vaunun pituus ei vaikuta millään lailla vaunuilun helppouteen tai vaikeuteen.
Ne ongelmat löytyy yleensä sieltä omasta päästä ja ajotaidosta.- Anonyymi
"Ne ongelmat löytyy yleensä sieltä omasta päästä ja ajotaidosta." Juuri niitä ap.kirjoittaja kysyikin. Esim. Poksi on aivan erilainen vaunu käytössä kuin vaikka 8 m pitkä vaunu. Et siis osannut tai ymmärtänyt vastata ap. kirjoitukseen mitään konkretiaa mietittäväksi. Tällaisia omasta mielestään viisaita suunpieksijöitähän on netti täynnä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ne ongelmat löytyy yleensä sieltä omasta päästä ja ajotaidosta." Juuri niitä ap.kirjoittaja kysyikin. Esim. Poksi on aivan erilainen vaunu käytössä kuin vaikka 8 m pitkä vaunu. Et siis osannut tai ymmärtänyt vastata ap. kirjoitukseen mitään konkretiaa mietittäväksi. Tällaisia omasta mielestään viisaita suunpieksijöitähän on netti täynnä!
Mulla saa olla vaikka kolme vaunua peräkkäin, oon sen verran kauan rahtarina ollu että kyllä nääs taittuu ja suoraankin menöö peruutettaessa jos on tarve.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastasin vain alkuperäiseen kysymykseen. Ymmärsin täysin mitä siinä kysyttiin.
Jos ei osaa hallita/käyttää tai toimia vaunun kanssa on aivan sama minkä pituinen se vaunu on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastasin vain alkuperäiseen kysymykseen. Ymmärsin täysin mitä siinä kysyttiin.
Jos ei osaa hallita/käyttää tai toimia vaunun kanssa on aivan sama minkä pituinen se vaunu on.Alkuperäinen kysymyshän olikin oikeastaan: "Olen kiinnostunut karavaanailusta, mutta minkäänlaista kokemusta ei ole. Tahtoisin tietää, miten paljon vaunun pituus vaikuttaa vaunuilun helppouteen."
Vanha viisaushan pitkässä kokemuksessa on se, että kokenut ei koskaan joudu sellaiseen tilanteeseen, johon kokematon usein sortuu. Minun kokemukseni perusteella pieni vaunu, esim Poksi on helpompi hallita ja liikutella kuin joku 8-10 metrin vaunu! Kokemusta on vuodesta 1985, muutama vaunu ja asunto-/retkeilyauto ja nyt itsellä on juuri Poksi.
nim. kokemuksella kerrottua - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuperäinen kysymyshän olikin oikeastaan: "Olen kiinnostunut karavaanailusta, mutta minkäänlaista kokemusta ei ole. Tahtoisin tietää, miten paljon vaunun pituus vaikuttaa vaunuilun helppouteen."
Vanha viisaushan pitkässä kokemuksessa on se, että kokenut ei koskaan joudu sellaiseen tilanteeseen, johon kokematon usein sortuu. Minun kokemukseni perusteella pieni vaunu, esim Poksi on helpompi hallita ja liikutella kuin joku 8-10 metrin vaunu! Kokemusta on vuodesta 1985, muutama vaunu ja asunto-/retkeilyauto ja nyt itsellä on juuri Poksi.
nim. kokemuksella kerrottuaJos et tuolla kokemuksella vieläkään osaa, niin vaunun pituudella ei ole sinulle merkitystä.
Luulisi että 40vuoden aikana olisi tullut vaunun sopiva pituus selville. No kaikilla ei tule koskaan. Trollaat vaan. - Anonyymi
Kyllä vaikuttaa , jos on 9m vaunu ja vetoautona Nissan Micra niin kyllä siinä huomaa että lyhyttä poksia olis helpompi vetää.
- Anonyymi
Kyllä vaikuttaa , jos on 9m vaunu ja vetoautona Nissan Micra niin kyllä siinä huomaa että lyhyttä poksia olis helpompi vetää.
- Anonyymi
- Anonyymi
Vai menöö, ookko varma et menöö. Miks pitää peruuttaa kun voi ajaa eteenpäin, suoraan se menöö silloinkin vaikka olis viis vaunua.
- Anonyymi
Miulla on 4.5 m Elnakki pakettiauton hytillä . ja tietysti suositulla rumatikillä
Hyvin kulkoo suvella'
Palstavahti Kuopiosta- Anonyymi
Kyllähän se hinausauton kyydissä kulkee.
- Anonyymi
Elnakkiani tarvitse talvella hinata, on rumatikki
Niin kun voit jäädä tien päälle odottamaan kesää kun on rumatikki.
- Anonyymi
Kyllähän se pidempi ja painavampi vaunu keinuu ja narisee vähemmän kun jumppaan naapurivaunun rouvan kanssa.
- Anonyymi
Opetelkaahan onnettomat peruuttamaan ennen kuin haaveilette edes poksia isommasta vaunusta!
Terveisin: rahtarina yli 50 vuotta- Anonyymi
Etkö edes ymmärtänyt lukemaasi, vaan trollaat heti?
Lue aloitus uudelleen, jotta voisit ymmärtää kysymyksen, joka oli aloittajan vastuullinen kysely. Juuri sitähän vastuullinen, kokemusta vailla oleva aloittaja miettiikin: "Olen kiinnostunut karavaanailusta, mutta minkäänlaista kokemusta ei ole. Tahtoisin tietää, miten paljon vaunun pituus vaikuttaa vaunuilun helppouteen." Hyvin yksilöity kysymys vastuullisen kansalaisen kirjoittamana.
Nämä teko"rahtarit" ovat olevinaan kovasti fiksujakin hiekkalaatikon kunkkuja, vaikka äo lienee vastauksesta päätellen alle 50 eli kengän numero 50 ja rahtarikokemus 50v..
Please, opetelkaa aikuisten tapa kirjoitella viestejä!
- Anonyymi
Rahtari pullukan lounas Hirvaskankaan ABC llä. Lihapiirakka kahdella makkaralla ja paljon kurkkusalaattia
- Anonyymi
Ai sä oot taas aloittanut tuon saman, olisit jo vaihtanut edes tuon kurkkusalaatin. toope
- Anonyymi
Pullukalla on paskanen rahtaritakki päällä ABC,llä
- Anonyymi
Yllättävän paljon tukkirekkoja kaatuilee suoralla tiellä , kun ammattikuski sohlaa rekan kanssa.
Olisiko syytä ensin harjoitella vaunun peruuttamista ennen kuin lähtee tielle rekka-autolla.??
Pullukka on ammattikuski.- Anonyymi
Minun kulkimellani ei pysty ajaa puukenkät jalassa ,on sähköllä kaasu .
- Anonyymi
"Puukenkät" minullakin on ja puutappi perseessä
Harmi näissä keskusteluissa,kun nuo ns "kölkkeröt" jotka kehuskelee rekkahommillaan täällä,sekä muut löylynlyömät Kuopiosta.
Muuten itsekin ajoin rekkaa työurani,mutta yritin tuossa 17.02 klo 07.44 viestissäni kertoa näkemykseni aloittaja viestiin.
No eipä muuta, keskustelkaa asiasta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.434889- 662829
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2851844Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2611756Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151679Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531246Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951219- 701162
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331137Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2801127