Akun esilämmityksestä kysymys kokeneemmille

Anonyymi-ap

Jos on tarve ladata autoa talvella (myös pakkasilla) latauspisteissä, niin miten se onnistuu, jos autossa ei ole akun esilämmitystä?
Kysyn siksi, että oma autoni ilmoittaa "pikalataustehoksi" ilman akun esilämmitystä -20 pakkaslukemilla 3 kW ja nollakeleilläkin vain 7 kW . Ajaessa paranee hieman, mutta vain muutaman kilowatin verran. Esilämmitys optimilukemiin (135 kW) vaatii näköjään + - 1 tunnin ajan.

Kotilatauksessa toimii varmaan jotenkin ilman esilämmitystäkin, mutta eihän tuosta pitemmillä maantiereissuilla mitään tule, vai tuleeko?
Siis ilman akun esilämmitystä latureilla täytyy viettää pakkaskeleillä aikaa niin julmetusti, etten viitsi edes laskea.. Olenko ymmärtänyt jotain väärin?

26

931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki akut lämpenee latauksessa itsestään.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuon takia kannattaa miettiä tarkkaan millaisen sähköauton valitsee ja millaiset on omat tarpeet oikeasti. Jos autollaan ei juurikaan matkustele pitkiä matkoja, niin silloin riittää se vaatimattomampi ilman hyviä latausominaisuuksia, mutta jos on tarve latailla useammin kesken matkan, niin silloin kannattaa panostaa esilämmitykseen ja parempiin sähköautoihin. Aika selvä asia ja helppo ymmärtää kun hieman vaivautuu miettimään asioita ennakkoon.

      • Anonyymi

        Tuttu osti pari vuotta sitten id nelosen ja harmittelee esilämmityksen puutetta. Oli eka sähköauto, eikä ilmeisesti ymmärtänyt tarpeeksi. Jos oikein muistan, niin myyjäkin oli vähätellyt esilämmityksen tarpeellisuutta. Uusissa volkkareissa lämmitys taitaa jo olla.


      • Anonyymi

        Tuo "juurikaan" kalskahtaa hieman korvaan. Jos tekee 1-2 pitkää talvireissua vuodessa pohjoiseen, niin onko se "juurikaan".
        Miten vaan, mutta enpä lähtisi ilman esilämmitystä olevalla sähkiksellä sille ensimmäisellekään pitkälle pakkaskeli-reissulle. Hihat palaisi todennäköisesti jo ensimmäisellä latauspysäköinnillä.
        Joku puolisen tuntia voi ja saa mennä 300 km jälkeen, mutta ei yhtään useammin eikä yhtään pitempään.


    • Anonyymi

      Sähköautoista paljastuu ongelmia, joita myyjät eivät kerro

      • Anonyymi

        Paljastuu ihan kaikista autoista ja kaikista muistakin tuotteista.. Myyjä ei yksinkertaisesti voi, eikä saa kertoa ongelmista.


      • Anonyymi

        Joskus kannattaa ihan ITSE perehtyä asiaan ennen ostoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus kannattaa ihan ITSE perehtyä asiaan ennen ostoa.

        Kaikkea ei maallikko välttämättä ymmärrä.


    • Anonyymi

      Niin, myyjiltä ei kolmeenkymmeneen vuoteen ole saanut käypiä neuvoja opastuksesta nyt puhumattakaan.
      Koko aja

      • Anonyymi

        Kukaan myyjä ei koskaan ole saanut moittia myymäänsä tuotetta. Eikä myöskään saanut kertoa todetuista tyyppivioista. Sama juttu vuosikymmenestä toiseen, olipa kyseessä sitten auto tai ompelukone.


    • Anonyymi

      Lataus pakkaskeleillä pitäisi kieltää, jos ei ole käytetty esilämmitystä. Lämmittämättömät varaavat tolpat tuntikausiksi.

    • Anonyymi

      Pahin mahdollinen moka minkä voi tehdä on hommata LFP akullinen ilman esilämmitystä. Jostain täysin käsittämättömästä syystä tällaisiakin autoja kaupataan Suomessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei se lämpö vaan tuuletus...aina kun lämpö ja kylmä kohtaa syntyy kastepiste,,,jos vaikka ajatellaan että kotelossa olisi - 20 ja akkua lämmitetään ilman kotelon tuuletusta niin mihin kosteus pääsee....? Onko sitten kalleimmissa malleissa jo paremmat kondessioveden poistot,?

      • Anonyymi

        Älä mieti asioita joita et tajua ja ymmärrä.


      • Anonyymi

        Ja mistä se kosteus sinne vedenpitävään koteloon pääsisi? Vinkki: Ota tyhjä kuiva pullo ja sulje se tiiviillä korkilla. Siirtele sitä sitten saunan lämpötiloista 30 asteen pakksiin ja toisin päin. Vaikka tekisin samoin 100 vuotta, niin pullossa ei olisi pisaraakaan vettä.
        Eri asia jos pullo tai se akkukotelo ei pysy 100% tiiviinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistä se kosteus sinne vedenpitävään koteloon pääsisi? Vinkki: Ota tyhjä kuiva pullo ja sulje se tiiviillä korkilla. Siirtele sitä sitten saunan lämpötiloista 30 asteen pakksiin ja toisin päin. Vaikka tekisin samoin 100 vuotta, niin pullossa ei olisi pisaraakaan vettä.
        Eri asia jos pullo tai se akkukotelo ei pysy 100% tiiviinä.

        siinävaiheessa kun kotelo suljetaan ,huoneessa jossa kotelo suljetaan ilman pitäisi olla 100% kuivaa.. näin tuskin on.? jos kotelo suljetaan tilassa jossa on kostetutta ja kun pakastuu niin ilma tiivistyy kosteudeksi ja säiden lauhduttua muuttuu vedeksi kotelossa..sitten reiän kotelossa tarvitsee olla vain mikroskooppisen pieni tai lämpölaajeneminen ja painerojen takia..yhtään akkukoteloa ei ola sähköautoissa kosteuden tiivis..joissain akkukoteloissa on vedenpoisto takaiskuventtiilit ja jos ne likaantuu tai häiriintyy kosteus pääsee akustoon..
        videoilla joissa kansia availlaan niin kyllä siellä monesti kosteutta näkyy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistä se kosteus sinne vedenpitävään koteloon pääsisi? Vinkki: Ota tyhjä kuiva pullo ja sulje se tiiviillä korkilla. Siirtele sitä sitten saunan lämpötiloista 30 asteen pakksiin ja toisin päin. Vaikka tekisin samoin 100 vuotta, niin pullossa ei olisi pisaraakaan vettä.
        Eri asia jos pullo tai se akkukotelo ei pysy 100% tiiviinä.

        anna vinkki miten tai mistä saan 100% kuivaa ilmaan pulloon.?


    • Anonyymi

      Meillä on ollut auto ilman esilämmitystä, enkä edelleenkään ymmärrä miksi sitä pidetään tärkeänä. Lataus on talvellakin aivan riittävän nopeaa ( esim 30-70 kwh). Oikein mieluusti jätin ylimääräsen potentiaalisen vikakohteen pois.

      • Anonyymi

        Pikalataus ilman esilämmitystä kuluttaa akkua moninverroin lämpimään akkuun verrattuna. Jos pikalatailee paljon ja aina kylmänä niin tämä voi näkyä jopa 10% pienempänä akkukapasiteettina vuosien päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikalataus ilman esilämmitystä kuluttaa akkua moninverroin lämpimään akkuun verrattuna. Jos pikalatailee paljon ja aina kylmänä niin tämä voi näkyä jopa 10% pienempänä akkukapasiteettina vuosien päästä.

        Olikos joku referenssi tuolle väitteelle?

        Kylmää akkua nimittäin ei pikaladata vaan sitä ensin lämmitetään ja vasta sitä mukaan kun akku lämpiää, kasvatetaan latausvirtaa.

        Pikalataus ylipäänsä kuluttaa akkua. Kylmällä ei ole sen kansa mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikos joku referenssi tuolle väitteelle?

        Kylmää akkua nimittäin ei pikaladata vaan sitä ensin lämmitetään ja vasta sitä mukaan kun akku lämpiää, kasvatetaan latausvirtaa.

        Pikalataus ylipäänsä kuluttaa akkua. Kylmällä ei ole sen kansa mitään tekemistä.

        Tiedätkö kuinka kauan tuollaisen massan lämmittämiseen kauttaaltaan menee? Ihan helvetin. Akku lämmittää itseään latauksessa ainoastaan niin kauan, että riski katastrofaalisesta vauriosta vältetään. Silloin se on edelleen suhteellisen kylmä ja latausprosessi aiheuttaa hitaasti mutta varmasti litiumin kertymistä anodille, mikä syö kapasiteettia. Tämän ilmiön välttää vain esilämmittämällä akun kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö kuinka kauan tuollaisen massan lämmittämiseen kauttaaltaan menee? Ihan helvetin. Akku lämmittää itseään latauksessa ainoastaan niin kauan, että riski katastrofaalisesta vauriosta vältetään. Silloin se on edelleen suhteellisen kylmä ja latausprosessi aiheuttaa hitaasti mutta varmasti litiumin kertymistä anodille, mikä syö kapasiteettia. Tämän ilmiön välttää vain esilämmittämällä akun kunnolla.

        Kyllä se akun lämmitys on päällä hyvinkin pitkään kun pikalataus käynnistellään. Huomaa että kun virtaa aletaan pikkuhiljaa kasvattaa, se tietysti lämmittää akkua mikä nopeuttaa lämmitystä mutta ei se lämmitys siitä sammu vaan jatkaa edelleen.

        Tästä löytyy paljon tieto jos vain haluaa selvittää, siis litium akkujen toiminnasta. Autofirmojen mainokset ei ole hyvä tapa tutustua siihen miten kennot toimii.


    • Anonyymi

      Olen pärjännyt ilman esilämmitystä liki 60 vuotta. Lämmintä autotallia ei ole.

      • Anonyymi

        Eikö edes lohkolämmitintä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      42
      2770
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe