pesis amatöörien puuhastelua

bannu

Hyvä kaverini pelaa superissa miehissä. Kävin eräänä kesäpäivänä heidän harjoituksiaan katselemassa, ja heillä oli poliisin tutka jolla mittasivat pallon nopeuksia lyönneissä. Lopuksi otettiin heittokisa. Olen aina tykännyt paiskia kiviä pikkukakarana, ja tiesin että minulla on hyvä heittokäsi. Kaverini haastoi minut myös heittokisaan, ja arvatkaapas mitä.. Sain viskattua pallon koko porukan toiseksi kovinta vauhtia, heidän valmentaja oli äimänä ja tarjosi jäätelön siitä hyvästä. Että sillee. Toki ei pelkällä heittokädellä pesistä pelata. Mutta veikkaan että kukaan höntsäkiekkoilija ei pärjäisi vaikkapa Pelicansin heikoimmalle laukojalle laukomisvoimassa. Että siinä mielessä pesis on amatöörien puuhastelua, tai sitten minulla on poikkeuksellisen kova käsi.

24

6437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bannu

      Pallon nopeus oli 134 km/h...

      • lautio

        Tuolla heittokädellä kannattaa kokeilla baseball-syöttäjäksi. Nopeutta tulee varmasti vielä lisää kun vähän harjoittelee ja tekniikka kehittyy. Jos tuon nopeuden lisäksi on vielä tarkkuutta, niin siinä on jo oikein hyvät syöttäjän ainekset.


      • bannu
        lautio kirjoitti:

        Tuolla heittokädellä kannattaa kokeilla baseball-syöttäjäksi. Nopeutta tulee varmasti vielä lisää kun vähän harjoittelee ja tekniikka kehittyy. Jos tuon nopeuden lisäksi on vielä tarkkuutta, niin siinä on jo oikein hyvät syöttäjän ainekset.

        Pitäisköhän kokeilla, ai mut ei suomes oo beisbool joukkuetta, kai. Toki ei minulta varmaan löytyisi moiselle harrastukselle aikaa. Tai sitten pitäisi kokeilla keihäänheittoa, no siinä vaaditaan vielä enemmän tekniikkaa. Joskus olen puukeihästä viskannut melko pitkälle, jotain 65 metriä, toki keihäs lenti melko vintturassa. Oikeata keihästä en ole koskaan kokeillut, en tiedä sitten lentäisikö se yhtään jouheammin.


      • Espoon öljymies
        bannu kirjoitti:

        Pitäisköhän kokeilla, ai mut ei suomes oo beisbool joukkuetta, kai. Toki ei minulta varmaan löytyisi moiselle harrastukselle aikaa. Tai sitten pitäisi kokeilla keihäänheittoa, no siinä vaaditaan vielä enemmän tekniikkaa. Joskus olen puukeihästä viskannut melko pitkälle, jotain 65 metriä, toki keihäs lenti melko vintturassa. Oikeata keihästä en ole koskaan kokeillut, en tiedä sitten lentäisikö se yhtään jouheammin.

        Baseball:ia pelaillaan säännöllisesti ainakin pääkaupunkiseudulla.


    • joo

      meeppä sitte pelaamaan..

      jos kerta on amatöörien puuhastelua, niin luulisi sitten olevan helppo päästä superin joukkueeseen pelaamaan sinun heittokädelläsi! ...valitettavasti siihen peliin tarvitaan muutakin kuin heittovoimaa, että pärjää.. älyä, nopeutta, voimaa, tarkkuutta, kestävyyttä mm.

      ehkä heität kovaa, ehkä et, mitä sitten! ei se vielä tee sinusta pesäpalloilijaa.. voisit vähän keskustella kaverisi kanssa pesäpallosta, sinulla nimittäin näyttää olevan aivan väärä käsitys lajin vaatimuksista ja harjoittelusta.. satoja ellei tuhansia tunteja kuluu talvella lajin parissa keneltä tahansa pesiksen harrastajalta, ja joukkueisiin pääsemiseksi ei todellakaan ole mikään helppo seula läpäistävänä.

      vietä siis yksi kausi pesäpallojoukkueen harjoitusringissä ja tule sitten vasta sanomaan että on amatöörien laji.

      voi että... tämän täytyy olla provo.. ei voi olla noin yksinkertaista immeistä..

      • naurettavaa

        vai tarvitaan pesäpallon pelaamisessa älyä?paljon lajin harrastajia tuntevana olen huomannut yhden yhteisen piirteen pelaajien kesken.kukaan heistä ei ole todellakaan ruudin keksijä.yksinkertaista ja tyhmää porukkaa.laji tuntuu vetävän kaikki vähäjärkiset samaan piiriin. ja hyvä niin...


      • joo
        naurettavaa kirjoitti:

        vai tarvitaan pesäpallon pelaamisessa älyä?paljon lajin harrastajia tuntevana olen huomannut yhden yhteisen piirteen pelaajien kesken.kukaan heistä ei ole todellakaan ruudin keksijä.yksinkertaista ja tyhmää porukkaa.laji tuntuu vetävän kaikki vähäjärkiset samaan piiriin. ja hyvä niin...

        tuo viestisi osoittaa millä tasolla olet ja millaisin eväin sinä olet matkassa.. hoh-hoijaa.. olisi mielenkiintoista tietää missä sarjassa tuntemasi pelaajat pelaavat. ja ainahan joukkoon mahtuu poikkeuksiakin, tunnen minäkin pelaajia jotka eivät ole terävimmistä päästä..

        mutta pääsääntöisesti et ole hyvä pesäpallossa jos et osaa käyttää päätäsi. ja älykkyyttäkin on monenlaista..

        todellakin, ymmärrän miksi sinä et ole lajin pariin hakeutunut. ja parempi niin.

        en jaksa väitellä tästä asiasta, koska et todennäköisesti voi sitä ymmärtää, joten päätän puheenvuoroni tähän. piste.


      • Albert Einstein
        naurettavaa kirjoitti:

        vai tarvitaan pesäpallon pelaamisessa älyä?paljon lajin harrastajia tuntevana olen huomannut yhden yhteisen piirteen pelaajien kesken.kukaan heistä ei ole todellakaan ruudin keksijä.yksinkertaista ja tyhmää porukkaa.laji tuntuu vetävän kaikki vähäjärkiset samaan piiriin. ja hyvä niin...

        Vaikka sivistys ja koulutus ei suoraan korreloi älykkyyttä, voidaam ainakin tutkimuksilla osoittaa, että suunnistajat ja pesäpalloilijat ovat korkeimmin koulutettuja urheilijoita!

        Olet oikeassa, että ruudin keksijää ei pesäpallon parista löydy, jos se sinua lohduttaa. Paljon minäkin tunnen pesäpalloilijoita, olen yksi heistä, mutta sinun kaltaisiasi monilahjakkuuksia tapaa kyllä katukuvassa runsaasti. Ehkä laitospaikkojen alasajo on johtanut avopotilaidenkin pääsyn tietokoneille? Mene ja tiedä...


      • miehenpilakuvalle
        naurettavaa kirjoitti:

        vai tarvitaan pesäpallon pelaamisessa älyä?paljon lajin harrastajia tuntevana olen huomannut yhden yhteisen piirteen pelaajien kesken.kukaan heistä ei ole todellakaan ruudin keksijä.yksinkertaista ja tyhmää porukkaa.laji tuntuu vetävän kaikki vähäjärkiset samaan piiriin. ja hyvä niin...

        pysy sinä vain kaltaistesi finninaamaisten homojen kimityspalstalla.


      • Mr. O
        naurettavaa kirjoitti:

        vai tarvitaan pesäpallon pelaamisessa älyä?paljon lajin harrastajia tuntevana olen huomannut yhden yhteisen piirteen pelaajien kesken.kukaan heistä ei ole todellakaan ruudin keksijä.yksinkertaista ja tyhmää porukkaa.laji tuntuu vetävän kaikki vähäjärkiset samaan piiriin. ja hyvä niin...

        Kyllä pesäpallossa tarvitaan älyä. Jos sinulla ei ole älyä päässä et voi tajuta miten pallo käyttäytyy missäkin tilanteissa. Harvemmin urheilijat mitään kvanttifysiikkaa osaa, mutta esim. jääpalloilijoihin ja jääkiekkoilijoihin verrattuna ovat pesäpalloilijat yleistiedoltaan ja älyltään suorastaan ylivoimaisia. Totta kai vähempiälyisiäkin löytyy, mutta eikohan niitä löydy, joka lajipiiristä, ammatista ja yhteiskuntaluokasta.


    • ????

      noilla lukemilla oot ollu ehkä C- tai pirun huonokätisen B-junnujoukkueen treeneissä, noita lukemia rikottiin 15- kesäsenä to pari vuotta takaperin.

      • nertyx

        Tietääkseni suomen ennätys on kari hakkaraisen nimissä oleva 144 km/h. Luulen että junnujoukkueissa liikutaan siellä alle 90 km/h lukemissa.


      • sipari
        nertyx kirjoitti:

        Tietääkseni suomen ennätys on kari hakkaraisen nimissä oleva 144 km/h. Luulen että junnujoukkueissa liikutaan siellä alle 90 km/h lukemissa.

        Suomenennätys pallonheitossa on 152km/h, Kankaanpää, kohonen ja p.mäkelä ovat sen heittäneet.


    • pelicans

      Jos otat vertauskohdaksi jääkiekon laukaisemisen, niin silloinhan sitä pitäisi verrata pesäpallon lyömiseen. Molemmat ovat teknisesti paljon vaativimpia kuin esimerkiksi pallon heittäminen.

    • ...

      Pallon heitto on tosiaan amatöörien laji. Pesäpallo vaan kun ei ole pelkästään pallon heittämistä mahdollisimman lujaa.

      Pesäpallokin on kyllä varmasti sikäli amatöörien laji, että ammatikseen pesistä pelaavat ovat harvassa. Melkein kaikki joko opiskelevat tai käyvät töissä, ainakin osa-aikaisesti. Vaan eipä taida olla Suomessa oikein muutkaan joukkuelajit "ammattilaislajeja". Jääkiekko on, mutta sitten lieneekin hiljasta. Fudis ehkä, mutta siinä ne taitaakin olla.

    • Terzi67

      134 kilsaa tunnissa lähtönopeutta pesäpallolle heittämällä on todella kova tulos. Kuten palstalta löytyikin jo tietoa, reilut 150 kilsaa tunnissa on parasta tasoa, mitä on tähän mennessä mitattu.

      Totta on myös se, että pelkkä heiton lähtönopeus ei korreloi edes pallon heittämiseen pesäpallossa, saati siihen, että pärjäisikö kovakätinen kaveri pesiksessä alkuunkaan, kun ensin pitäisi saada pallo kiinni.

      Usein heiton kovuutta tärkeämpää on se, miten nopeasti saat heiton lähtemään ja miten tarkasti heität (kun heität pallon suoraan ilmassa matalana kohti pesävahtia, hän pystyy kurottamaan pallon jopa 2 metriä pesän etupuolelta kiinni ja näin huomattavasti nopeuttamaan pallon saapumista pesälle).

      Samaa pätee lyöntivoimaan. Huippulyöjää sinusta ei tule, vaikka löisit palloa lähelle 200 kilsaa tunnissa, vaan tärkeämpää on taito: miten tarkasti pystyt pallon sijoittamaan kentän eri osiin ja miten monipuolinen on lyöntivalikoimasti; jos ulkokenttä ei pysty aavistamaan lyöntejäsi etukäteen, olet aina askeleen edellä.

      Näiden lisäksi huippupesäpalloilijan on oltava nopea ja ketterä, saatava pallo kiinni ulkokentällä mitä erilaisimissa tilanteissa ja erilaisten lyöntien jälkeen ja kaikista eniten, on oltava todella nopea peliäly; mikä on missäkin tilanteessa oikea ratkaisu.

      Lyöjänä huiput pystyvät seuraamaan lyöntitilanteessa myös ulkokentän liikkeitä ja tekemään ratkaisunsa niiden perusteella, eikä vain lyödä täysillä palloa ennalta ajateltuun suuntaan. Samaan aikaan täytyy pystyä toteuttamaan pelinjohtajan strategisia ratkaisuja hyvin nopealla aikajänteellä aina sillä ajatuksella, että joukkueen etu on ensisijainen, eikä oma etu.

      Pesäpallo on yksi niistä joukkuepeleistä, joka vaatii pelaajiltaan erittäin monipuolisia ominaisuuksia eikä yksittäisellä ominaisuudella ole pelissä kovinkaan suurta merkitystä, kokonaisuus ratkaisee.

      • hhh

        Eipä ne kaikki junnutkaan liiku siellä 90km/h alapuolella. Luulenpa että lähemmäs 100km/h heittävät melko monet.


      • Hsks

        Itse olen 16 v ja heitän 105 enkä harrasta pesäpalloa! Jos heitto tekniikka ois kunnossa nii menis varmasti enemmänki


    • Mr. O

      Pesäpallo on laji joka koostuu monista eri tekijöistä. Pelkkä heitto ei riitä, vaikka sekin olisi hyvä alku. Uskon, että pienellä harjoittelulla pärjäisit maakunta ja piirisarjassa hyvin. Mutta, pesäpalloiljan pitää osata lyödä, heittää, kiinniottaa, liikkua kentällä, edetä, lukea peliä jne. Pesäpallo on monia muita lajeja haastavampi, sillä harvemmin pelaaja menestyy osaamalla vain yhden perusasioista. Eivätkä kaikki suomen huippupelaajatkaan heitä yli 120km tunnissa. Päinvastoin. Ulkokenttäpelaajalle on paljon tärkeämpää kova liike, pallon haltuunotto ja lyöjän lukeminen.

    • kj

      Nykyinen ennätys on jani komulaisen 158 km/h.

    • kyllä

      blaablaablaa, pitääks munki lesoa jollai pallonheitolla? kokeilkaa heittää pesäpallo 100 metrisen jalkapallokentän yli päästä päähän. ;) minulta se onnistui 7 vuotta sitten jo, ja olen nyt 25..

      • kyllä

        kokonaispituus taisi olla suunnilleen 120-130m luokkaa, vaikea oli katsoa, kun pallo lensi metsään tosi korkean aitauksen yli


    • hienosti kaivoit ikivanhan ketjun esiin. kaikkia kiinnostaa ihan vitusti, mene muualle lesoomaan.

    • täysin kyrpiintynyt

      Periaatteessa pesis tietyn määritelmän mukaan amatöörien touhua on, sillä eihän sitä juuri kukaan ammatikseen tee.

      Toinen asia on nuo tv-lähetykset. Ei ole minkään valtakunnan mahdollisuutta seurata ottelua, koska ohjauksella se on pilkottu niin huonoksi. Aina pitää näyttää kasvoja, etenijää, hidastusta...Pitäkää se kameran kuvakulma siellä kotipesän takana, niin näkee kokonaistilanteen: kuinka ulkopelaajat ryhmittyvät, miten lyöjä asettuu lyömään jne. Ei ne katsojat niin uunoja ole, että pitää läheltä etenijääkin näyttää.

      Pelit ovat tv:n välityksellä kuin rock-videoita. Mutta kuuluuko niiden olla? Todella heikkoa ohjausta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe