"Kärkijoukko muodostuu sähköautoista, sillä polttomoottorilla varustetut autot ovat sijoilla 7–10. Järjestys kertoo myös siitä, että vertailun sähköautojen toimintamatka ja pikalatausteho riittävät myös talvikäyttöön."
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/4b-2025/talviauto-2025-osa-1-tositarinoita-talviautoilusta/
TM:n talvivertailun osa 1: Sähköauto on paras talviauto
43
568
Vastaukset
- Anonyymi
Alkakaa nyt taas kirjoittaa tähän valheitanne sähköautoista.
- Anonyymi
Haha......joku jonka tapasin parkkipaikalla
oli melkein pilkki haalareissa ja sanoi että on
sähköauto kylmänä koska menee akku nopeesti
jos on lämmitys päällä, niin dsno että pitää kylmänä
mutta paljon vaatteita päällä!
Sähköauto kaikkein huonoin talvi-auto!
Seuraavaksi huonoin on Diesel auto kun kestää
lämmetä että sisä-ilma lämpenee.
Bensa auto on paras talvella, ja on muutenkin!- Anonyymi
Aika kiva kuvitelma. Kirjoita lisää.
- Anonyymi
Mistä sen näkee, että "joku" on "melkein pilkki haalareissa"?
Entä jos olisi ollut "melkein uima housuissa"?
Miten pukeudutaan melkein johonkin? Entä yhdyssanat, onko niillä merkitystä?
- Anonyymi
Hyvin on raha siirtyny taskusta toiseen
- Anonyymi
On sinulla kuvitelmat.
- Anonyymi
Pitääkin hankkia mökille traktori perälanalla tai polttomoottorikäyttöinen linko, että pääsee talvellakin sähköautolla pistorasian lähelle. 100 metrin jatkojohtokaan ei ihan riitä.
- Anonyymi
Onko sinun paha olla?
- Anonyymi
Kuinkas pitkä matka sulla on bensa/dieselasemalle mökiltäsi? Epäilen, että on huomattavasti pitempi kuin reilu 100 metriä….
Kyllä 100 metrin sähköjohtoja on myytävänä, ei sen vuoksi tarvi traktoria ostaa. Ja varmasti halvempia. Etkö tätä tiennyt? Ja rohkenen epäillä, että farmaritankin ostoskanava et ole suunnitellut ja se vasta maksaisikin…
- Anonyymi
Onhan se tietenkin tasavertainen testi, kun Suzuki Swift ja Porsche Macan ovat vierekkäin.
- Anonyymi
Talviautovertailuun otetaan vuoden autouutuuksia.
Esimerkkinä voin sinulle kertoa, ette vuosi sitten Skoda Fabia voitti, Dacia oli kakkonen ja kolmas tuplahintainen RAV4 lataushybrid.
Harmittaako? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talviautovertailuun otetaan vuoden autouutuuksia.
Esimerkkinä voin sinulle kertoa, ette vuosi sitten Skoda Fabia voitti, Dacia oli kakkonen ja kolmas tuplahintainen RAV4 lataushybrid.
Harmittaako?Harmittaako mikä?
- Anonyymi
Machan tarkoittaa Tiger in Indonesian language!
Mutta en tiedä miksi on nimetty Machan, mutta tunnetussa elokuvassa Scarface jossa Al Pacino menee auto liikkeeseen Miami ja katsoo Porsche 928 S autoa,
niin sanoo suunnilleen että: "It's like a tiger!"
(Se on ku tiikeri)
Myös tunnetussa elokuvassa Risky Business,
Tom Cruise pudottaa 928 S auton laiturilta veteen!
Siinä joku sitten kun auto on kuivilla ja vettä sisällä sanoo suunnilleen: "Who's the captain of the sub?"(Submarine)
(Kuka on sukellusveneen kapteeni?)
Muuten, Porsche Taycan tarkoittaa:
Soul of a spirited young horse!
Porsche 911 tulee Ameriikan hätä-tilanteesta,
kun on kiire-hätä ja nopea auto...........CALL 911!
[Ei tuu, that's a joke!] - Anonyymi
Tuolla oli joku toinen joka sano mulle että
älä koskaan osta sähköautoa, että aina pitää kelata
mikä on tilanne edessäpäin että riittääkö lataus ja
vedellä ja keräillä johtoa edes/takas, oli siinä just
tullut kaupasta ja veteli taas johtoa!
Se oli hienon näkönen joku Audi maasturi-malli?
Jos joku jolla on lohko-lämmitin-auto ja vetää sen johdon
vaan talvisin illalla tolppaan ja aamulla pois tolpasta
niin kun vuodessa on 360 päivää niin sanotaan että
vetelee sitä johtoa vaikka 100 päivän ajan vuodessa
kaks kertaa päivässä aamu/ilta?
Se on 200 kertaa vuodessa johdon kanssa vetoa!
Mutta jos on sähkö-auto niin jos vetelee vaikka
yht. 3 kertaa päivässä edes/ takas, eli 6/ päivä
niin johdon kanssa vetoa vuodessa suunnilleen
2.000 kertaa!!
Se on noin tasan 10x........KYMMENEN KERTAA
ENEMMÄN JOHDON KANSSA!!!
Se on niin paljonkin enemmän koska sitä joutuu
vetelemään siis joka päivä vuoden-ympäri
ja lohkolämmittimellä vaa talvi aikoina!!
Huh.......se on kyllä suuri miinus sähköautoissa!
Ja paljon muutakin miinusta mutta liikaa
tähän nyt listata.- Anonyymi
Meinaatko ajaa 1200km päivässä joka päivä jos kerran kolmesti lataat sen akun?
Työmatka-ajoa sillä sähköautolla ajelee helposti viikon lataamatta. Miksi sitä johtoa pitäisi joka päivä kelata? - Anonyymi
Kylläpä on ihmispololla hätä. Ja kaikkien pitäisi toimia hänen näkemyksensä mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko ajaa 1200km päivässä joka päivä jos kerran kolmesti lataat sen akun?
Työmatka-ajoa sillä sähköautolla ajelee helposti viikon lataamatta. Miksi sitä johtoa pitäisi joka päivä kelata?"Työmatka-ajoa sillä sähköautolla ajelee helposti viikon lataamatta."
Jos työmatka on vaikka 50km, niin ei todellakaan kerta viikossa riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Työmatka-ajoa sillä sähköautolla ajelee helposti viikon lataamatta."
Jos työmatka on vaikka 50km, niin ei todellakaan kerta viikossa riitä.Riippuu autosta ja keleistä, eikä se kaksi kertaa viikossa kotona lataus ole mielestäni kovin raskas tai ylivoimainen tehtävä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu autosta ja keleistä, eikä se kaksi kertaa viikossa kotona lataus ole mielestäni kovin raskas tai ylivoimainen tehtävä?
Kyllä sitä saa ladata ihan joka päivä jos auto on yön yli kylmässä parkissa eikä esilämmityksiä sun muita ole
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sitä saa ladata ihan joka päivä jos auto on yön yli kylmässä parkissa eikä esilämmityksiä sun muita ole
Riippu autosta, minun ei tarvitse ladata kuin pari kolme kertaa viikossa. Esilämmitys hoituu itse auton lämmittimillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sitä saa ladata ihan joka päivä jos auto on yön yli kylmässä parkissa eikä esilämmityksiä sun muita ole
Miksi muka et pitäisi autoa yön ajaksi latautumaan silloin kun tarvii? Ja vaikka sitten joka yönkin, jos haluaa.
Aamulla valmis lämmin auto työmatkaa varten. Miten siitä muka keksit itsellesi ylivoimaista vaivaa?
- Anonyymi
Valitettavasti kirjoituksessa ei käsitellä sähköautojen suurinta pulmaa, eli suuren pääoman sitoutuneisuutta akustoon !?
Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai enmmän !- Anonyymi
Polttomoottoritojotan suurin ongelma on moottori, joka hajoaa 700 km:n ajon jälkeen.
Sen korjaus maksaa yli 38000€! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoritojotan suurin ongelma on moottori, joka hajoaa 700 km:n ajon jälkeen.
Sen korjaus maksaa yli 38000€!Vai hajoaa 700km jälkeen? Kerro, mikä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai hajoaa 700km jälkeen? Kerro, mikä.
Tuossahan se luki, tojota.
- Anonyymi
Taas poika joutui turvautumaan viimeiseen oljen korteen.
Uuteen hyvään autoon sitoutuu aina paljon rahaa riippumatta sen tekniikasta.
Akustot kuitenkin kestävät tutkimusten ja kokemusten mukaan yli 20 vuotta. Toki rikkojakin voi tulla, mutta niin kuin kaikkiin. Akussa on pitkät takuut ja vahinkotapaukset korvaa vakuutus.
Keksi itsellesi joku uusi oljenkorsi, sillä tuo on jo loppuun naurettu ja typeräksi havaittu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai hajoaa 700km jälkeen? Kerro, mikä.
https://www.is.fi/autot/art-2000010426223.html
Kukahan tuollaisia romuja ostaa?
- Anonyymi
Onneksi vetyautot ovat tulossa vihdoin myös Suomeen 👍
- Anonyymi
Minkä ongelman vetyauto ratkaisee?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä ongelman vetyauto ratkaisee?
Aivan, sielläkin löytyy akku jota ladataan jatkuvasti, eli se kuluu ja sitten on todella kallis polttokenno jonka ollaan arvioitu kestävän noin 160tkm(Hyundain arvio) ja sekin hajoaa SUomen olosuhteissa helposti. Ja vety on todella kallista, eikä sitä saa kuin Ruotsista tai Virosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä ongelman vetyauto ratkaisee?
Ei ainuttakaan nykyistä ongelmaa. Päinvastoin, tulee lisää..
No vetyautojahan ei käytänmössä edes ole myynnissä eikä vetyautojen tankkausasemiakaan, joten ne eivät tuo lisäongelmia, jos ei helpotustakaan.
- Anonyymi
Joka päivä kun meen johonkin kauppaan niin
taas vetävät johtoja johonkin suuntaan!!
Sitä tehdään satoja jos ei tuhansia kertoja vuodessa!!
Huh, kipu perseessä touhua!
Joku oli muuten tehnyt laskelman 2 vuoden käytön jälkeen sähkö-autolla ajamiseen ja vaikka itse sähkö
on ainakin nyt halvempaa niin kokonais maksut mitä
on kaikkeen mennyt 2 vuoden aikana kuin mitä olis
mennyt bensa/Diesel autoon mukaanlukien tietysti
auton hinnan putous on se ollut paljon kalliimpaa
per kilometri tai per päivä/ viikko/ kuukausi,
sanoi lopuksi LIIAN KALLISTA sen omalle taloudelle!!- Anonyymi
Ja joku toinen oli saanut täysinpäinvastaisen lopputuloksen.
Aina löytyy ääriesimerkkejä. Eikö silti kyse ole siitä mikä itselle se paras vaihtoehto?
Kysyisinkin millä perusteella sinä tiedät mikä on paras vaihtoehto minulle?
- Anonyymi
Paras on Bensa, sitten Diesel, sitten Hybrid? Saattaa olla myös Hybrid tasoissa B ja D? Mutta viimeisenä Sähkö!
Myös monissa maissa on parempi olla auto kuin Suomessa
esim. Ameriikassa on bensa 2x halvempaa,
ollut myös 3x ja 4x halvempaa, yleisesti ei mitään katsastuksia riippuen osavaltioissa, huollot edullisempia,
vuoden vero/ Suomen käyttömaksu noin $80,
Suomessa sekin yleensä €200-€1.000++
Mutta Yhdysvalloissa on automerkkejäkin ja
eri malleja ollut ja on satoja kun Suomessa 0!
Suomessa kuitenkin on jotenkin kuulemma
auto insinöörejä jotka tarkastavat ulkomailla
tehtyjä autoja! Jotka ennen olivat jopa VALTION tarkastajia! Oli silloin myös VALTION TV-LUPA...HEH!
Tarkastajia jotka kuuntelivat postiluukusta.... heh, heh onko TV päällä mutta ei TV-lupaa maksettu?!
Liian monia muitakin tähän nyt listata!- Anonyymi
Kovin sekavaa shittii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovin sekavaa shittii.
Koska monet teistä on sellaisia verkonkummaltakin
puolelta pelaavia luopioita!
Ja kautta vuosien!
- Anonyymi
VAG groupin mainoslehti tekee vertailua.
- Anonyymi
TM on Toyotan Maailma. Toyota maksaa eniten mainosrahaa TM:lle ja saa vastineeksi eniten palstatilaa ja vertailuissa lempeämmän kohtelun, mutta ei niin räikeästi, että lukijakunnan epäilykset erityiskohtelusta heräisivät.
Toyotan erityisaseman voi jokainen kestotilaaja tarkistaa Tmnetin hakutoiminnolla, joka ottaa huomioon artikkelit ja viittaukset 50-luvulta lähtien. Toyotasta on eniten artikkeleita tai viittauksia. Paljon enemmän kuin sen markkinaosuus edellyttäisi. - Anonyymi
Korjaamoiden VAG-johtotähdet todetaan TM:ssä aina heti alkuun laadukkaiksi. Suomessa on useampia pelksätään VAG-merkeille omistettuja ketjuihin kuulumattomia korjaamoita. Laita raha haisemaan V-A-G.
- Anonyymi
Ajankohtainen aihe, talvi on taas tulossa.
- Anonyymi
Onneksi on sähköauto, niin ei tarvi ihmetellä pakkasen tuomia käynnistysongelmia eikä jääkylmiä aamustartteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi on sähköauto, niin ei tarvi ihmetellä pakkasen tuomia käynnistysongelmia eikä jääkylmiä aamustartteja.
Näin on. Kiva saada myös auto lämpimäksi aina tarvittaessa etänä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1173643Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.383202Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1392764Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦182335En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v152303Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain2122111- 362075
- 351894
- 1211886
- 291881