Osaako joku sanoa mikä vastustaso kuntopyörässä vastaa tavallista polkupyörää? Kuntopyörässä on 8 tasoa eli 0 helpoin ja 8 aika pirun jäykkä. Noin niikun yleensä vaikka onhan näissä merkkikohtaisia erojakin.
Kuntopyörä vs oikea
27
316
Vastaukset
- Anonyymi
Säädät vastusta sen mukaan mihin syke nousee.
- Anonyymi
Ei ole mitään standardia asialle. Omat reidet kertovat parhaiten.
- Anonyymi
Hae oikea kadenssi ja pyöräilynopeus, jonka jälkeen seuraat pulssia. Säädä vastus sopivaksi.
Magneetti- ja hihnavastus toimivat eri tavoin.- Anonyymi
Merkitystä on myös sillä, onko mekanismissa vauhtipyörä. Osa kuntopyöristä on kuin normipyöräilyn irvikuva. Halvimmat versiot ovat sellaisia, että polkeminen tuntuu jatkuvalta ylämäeltä tai alamäeltä. Sama koskee huonoja sisätreenirullia.
- Anonyymi
Ei mikään, Puuttuu tuuli, sade yms. oikeat elementit,.Lisäksi muu liikenne. Kuntopyörällä on liki mahdoton nauttia ulkoilusta.
- Anonyymi
Hyvä vitsi, nauratti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä vitsi, nauratti.
Ei ole vitsi, kun ulkoilu mainittiin. Kuntoilu on sitten eri asia.
- Anonyymi
Kuntopyöräily on kuin polkisi oikeaa polkupyörää talonsa ympäri. Lopettaa voi kun hotsittaa ja minkäänlaisiin oikeisiin ponnisteluihin tarvitse ryhtyä. Kun lähtee oikealla polkupyörällä, ei sähköavusteisella, viidenkymmenen kilometrin päähän on sieltä melko todennäköisesti myös poljettava poiskin. Tuuliolosuhteita ei voi valita eikä voi valittaa ylämäistäkään.
- Anonyymi
Mistä teitä einsteineja riittää..? Vain vaseliini puuttui tuosta kohdasta.
- Anonyymi
Kuntopyörällä ajaminen voi tosiaan tuntua nihkeältä ja tahmealta. Tällöin ei kannata kuitenkaan lannistua, sillä lisäämällä aimo annoksen vaseliinia koneistoon, voi polkeminen muuttua soljuvan elegiseksi kokemukseksi.
- Anonyymi
Kiitos asiantuntevista vastauksista. Nytpä tiedän mikä on oikea pykälä. Kaupanpäälle sain tietää että ulkona tuulee ja on mäkiä. Voi ziisus🤣
- Anonyymi
Liukuvoidekonsulenttikin antoi omat vinkkinsä.
- Anonyymi
Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta koska tavallisellakin pyörällä vastustaso riippuu mm. tien kaltevuudesta, tuulesta sekä tien pinnan laadusta jos unohdetaan eri pyörien ja renkaiden erot. Jos 0 taso ei tunnu juuri miltään niin sitä ehkä voisi verrata tasamaahan myötätuulessa. Suuremmilla vastuksilla sitten simuloidaan joko vastatuulen tai ylämäen tuomaa rasitusta tai niiden yhdistelmää. Omassa kuntopyörässä näkee polkemistehon watteina ainakin jonkinlaisella tarkkuudella. Netistä löytyy laskureita kuten: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm johon olen verrannut kuntopyörän wattilukemia omiin tuntemuksiin verrattuna oikeaan pyörään ja riittävällä tarkkuudella ovat olleet aika yhtäläisiä.
Kuntopyöräily on ainakin itselle todella puuduttavaa joten tässä vinkki millä voi maksimoida harjoituksen tehon ja minimoida ajankäytön. Poppi soimaan ja alkulämpö 15-20min aluksi kevyimmällä rasituksella ja välillä voi hieman nostaa vastusta. Tämän jälkeen pieni tauko. Sitten aloitetaan varsinainen treeni. Ensin taas kevyttä ja pikkuhiljaa nostetaan rasitusta omien kykyjen rajoille. Tämän jälkeen taas kevyttä hetki jotta palaudutaan ja sama uudestaan joitakin kertoja. Viimeisellä kerralla voi kokeilla vielä kiihdyttää kadenssia lopussa ikään kuin loppukirinä. Tälle on olemassa hienompikin nimi eli ns. HIIT harjoitus. Se on yllättävän hyvä metodi. Saat voimaa ja vauhtikestävyyttä. PK treenit on sitten erikseen. Itse käyn mieluummin vaikka kävelemässä näin talvella kuin tuijotan näyttöä tai seinää useita tunteja. - Anonyymi
Kuntopyörä on sellainen mistä kaikki elementit mikä tekee pyöräilystä kivaa, on poistettu. Jää vain kampien pyörittäminen ja sykkeiden tuijottelu.
- Anonyymi
HIIT ja voimaharjoitteluun se on hyvä. Ei tarvitse marista ettei löydy tarpeeksi pitkiä tai jyrkkiä mäkiä. Harjoituksen tason voi säätää itse. Itse käytän kuntopyörää vain pyöräilykauden ulkopuolella. Pyöräilyssä kun käytetään hieman eri lihaksia eri tavalla kun kävelyssä, hiihdossa tai juoksussa. Oheisharjoitteluna ok itselle mutta en jaksa mitään pk harjoittelua.
- Anonyymi
Normipyörällä ajaminen tasaista tietä sekä alamäkiä ei ole rasitus eikä mikään. Suurimman osan matkasta siinä rullailee vapaalla. Kuntopyörällä se polkeminen on jatkuvaa.
- Anonyymi
Tämä riippuu juurikin kuntopyörän tyypistä, onko siis vauhtipyörää ja millainen.
"Normipyörällä ajaminen tasaista tietä ..//.. ei ole rasitus eikä mikään."
Ja ilmanvastustakaan ei tasaisella ole lainkaan, eikä ilmanvastus kasva nopeuden neliössä...?!
Kiitos kun kerroit tuosta rasituksesta - kuvaamasi perusteella normipyörä muistuttaa ikiliikkujaa. - Anonyymi
Tämä riippuu juurikin kuntopyörän tyypistä, onko siis vauhtipyörää ja millainen.
"Normipyörällä ajaminen tasaista tietä ..//.. ei ole rasitus eikä mikään."
Ja ilmanvastustakaan ei tasaisella ole lainkaan, eikä ilmanvastus kasva nopeuden neliössä...?!
Kiitos kun kerroit tuosta rasituksesta - kuvaamasi perusteella normipyörä muistuttaa ikiliikkujaa. - Anonyymi
Tämä riippuu juurikin kuntopyörän tyypistä, onko siis vauhtipyörää ja millainen.
"Normipyörällä ajaminen tasaista tietä ..//.. ei ole rasitus eikä mikään."
Ja ilmanvastustakaan ei tasaisella ole lainkaan, eikä ilmanvastus kasva nopeuden neliössä...?!
Kiitos kun kerroit tuosta rasituksesta - kuvaamasi perusteella normipyörä muistuttaa ikiliikkujaa.
- Anonyymi
Höh. Voihan kuntopyörän viedä ulos ja kääntää tuulen suunnan mukaan, jolloin saadaan vastatuulta. Lisäksi sitä voi kallistaa niin, että etuosa kääntyy ylöspäin, jos halutaan simuloida ylämäkeä. Alamäen suhteen korotetaan puolestaan takaosaa.
- Anonyymi
Satulan voi ottaa pois, jolloin saadaan simuloitua tangolta ryntäilyä ilman pelkoa huijaamisesta.
- Anonyymi
Hanki sähköavustettu kuntopöyrä, aja kyrpärä päässä.
- Anonyymi
Oikeassa pyörässä tulee aika paljon vapaata rullailua. Kuntopyörässä poljetaan jatkuvasti.
- Anonyymi
No tuo taas riippuu juuri siitä vauhtipyörästä!
- Anonyymi
Oikeassa polkupyöräilyssä mitään vapaata rullailua tule. Jatkuva ilmanvastus estää semmoisen eikä sillä ole tekemistä myötätuulen kanssa. Jos painaa alamäkeen tai hyvään myötätuuleen pannaan suurempaa vaihdetta ja kiihdytetään vauhtia entisestään. Näin toimien tasainen rasitus pysyy ja paranoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa polkupyöräilyssä mitään vapaata rullailua tule. Jatkuva ilmanvastus estää semmoisen eikä sillä ole tekemistä myötätuulen kanssa. Jos painaa alamäkeen tai hyvään myötätuuleen pannaan suurempaa vaihdetta ja kiihdytetään vauhtia entisestään. Näin toimien tasainen rasitus pysyy ja paranoo.
Näin puhuu vain kippurasarvisella ohjastava trikoopelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin puhuu vain kippurasarvisella ohjastava trikoopelle.
Ne ovat kovat kovakuntoisia. Trikoot omat koot. Kot kot
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522216
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3511485Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971473- 2091428
- 681121
- 35988
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59960Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31959Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta29891Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46859