Ylijatkettu jalkakäytävä/pyörätie - mahdollinen vaaran paikka

Anonyymi-ap

Ei kärkikolmiota, ei suojatiemerkintöjä. Autoilijan pitää vain tietää olevansa väistämisvelvollinen.

Poliisikaan ei osaa päättää syyllistä tällaiseen kolariin
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/47283942-fb0a-4a6a-96c7-4cdd5119f1c1

Tuollaiset tilanteet ovat todellakin vaaran paikkoja, kun autoilijoilla ei ole enää kolmiota kertomassa, että ovat väistämisvelvollisia. Autoilijan pitää vain tietää olevansa se kevyenliikenteen väylän ylittävä osapuoli.

20

316

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuo liittyy tieliikennelain 24 § kolmannen momentin kohtaan viisi. Ajoneuvolla on aina väistettävä:

5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

Laki ei tuossa ota kantaa mihinkään "ylijatkettuun" asiaan, vaan ainoa väistämisvelvollisuuteen vaikuttava seikka on se, että kumpi väylä ylittää sen toisen väylän. Normaalisti jalkakäytävä/pyörätie ylittää ajoradan ja kohdassa on suojatie/pyörätien jatke. Tuossa asian on siis toisin päin, eli ajorata ylittää yhtäjaksoisen kevyenliikenteen väylän (jalkakäytävä/pyörätie) ja ajoradan ajoneuvo väistää.

• Anonyymi

Eipähän liity.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipähän liity.

Liittyyhän 24 pykälän kolmannen momentin kohtaan viisi aloituksen aiheeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liittyyhän 24 pykälän kolmannen momentin kohtaan viisi aloituksen aiheeseen.

”tienkäyttäjä ei voi noudattaa mitään sellaista, mitä hän ei voi nähdä”.

Asia ratkaistaan vasta käräjillä kokonaisharkinnan perusteella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”tienkäyttäjä ei voi noudattaa mitään sellaista, mitä hän ei voi nähdä”.

Asia ratkaistaan vasta käräjillä kokonaisharkinnan perusteella.

On ennenkin kirjoitettu tuosta samasta aiheesta.

Helsinki alkoi poistaa kärkikolmioita risteyksistä – Olisi kannattanut tarkistaa valtioneuvoston ohjeet ensin
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4f5b77d8-28cd-478d-a5fd-eea66867005c

Järjenvastaista on jättää pois kolmio ajoradan ajoneuvoilta tuollaisissa aloituksen kaltaisessa tilanteessa, jotka ovat talvella epäselviä. Itse asiassa se on jopa valtioneuvoston asetuksen vastaista. Valtioneuvoston asetuksessa (Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä) sanotaan, että kolmio liikennemerkkiä käytetään tilanteissa, milloin väistämisvelvollisuudesta voi muuten syntyä epäselvyyttä. Epäselviä tilanteita ei saisi syntyä väistämisvelvollisuuteen liittyen.

• Anonyymi

näytä.suuntamerkkiäNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

Väittäisin jos voisinMuistakaa aina kun raivo tullee raivoomaan

Anonyymi-ap
        2025-03-08 08:17:08
        Ilmoita
        Että et väistänyt häntä
        Sanot että et huomannut että hän kääntyy kun ei näyttänyt suunta merkkiä

Näytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle JeesuksenNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

Väittäisin jos voisinMiksi pyöräilijät ei näytä.suuntamerkkiä kun kääntyvät pyörätieltä risteykseen autoeteen ja ovat Muka oikeassa

Vilku rikki raivo pyörässä

Väittäisin jos voisin

ÄänestäMuistakaa aina kun raivo tullee raivoomaan

Että et väistänyt häntä

Näytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle JeesuksenNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

Väittäisin jos voisinMiksi pyöräilijät ei näytä.suuntamerkkiä kun kääntyvät pyörätieltä risteykseen autoeteen ja ovat Muka oikeassa

Väittäisin jos voisin

Äänestä SDP

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

näytä.suuntamerkkiäNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

Väittäisin jos voisinMuistakaa aina kun raivo tullee raivoomaan

Anonyymi-ap
        2025-03-08 08:17:08
        Ilmoita
        Että et väistänyt häntä

Väittäisin jos voisin

ÄänestäMuistakaa aina kun raivo tullee raivoomaan

Että et väistänyt häntä

Väittäisin jos voisin

Äänestä SDP

Kännissä ei pitäisi...

• Anonyymi

On varmaan hyvä idea, että autoilija antaa poikittain kukevalle pyöräiljälle aina varmuuden vuoksi etusijan. Näin monet tekevätkin. Samassa kohtaa on usein myös jalankulkijoita.

• Anonyymi

Normaalisti ei noin kuitenkaan ole, vaan pyöräilijä väistää monesti eri tilanteissa. Tuo aloitus koskee niitä tilanteita, jossa ajoradan ajoneuvo ylittää yhtäjaksoisen jalkakäytävän/pyörätien/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylän.

• Anonyymi

Tässä on pari kuvaa tuollaisesta ylijatketusta jalkakäytävästä ja pyörätiestä, jossa autoilijat väistävät.

https://maps.app.goo.gl/En6xzzktdgYuXXxH8
        https://maps.app.goo.gl/VBH3UKqBsF2VRxET6

Olisihan nuo risteykset paljon selkeämpiä väistämisvelvollisuuden osalta, mikäli autoilijoille olisi kolmiot, kuten ennenkin. Silloin ei syntyisi talvisin epäselviä tilanteita. Toki ovat tälläkin hetkellä väistämisvelvollisia, mutta talvisin tuollainen pienin korotus häviää lumen ja jään alle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä on pari kuvaa tuollaisesta ylijatketusta jalkakäytävästä ja pyörätiestä, jossa autoilijat väistävät.

https://maps.app.goo.gl/En6xzzktdgYuXXxH8
        https://maps.app.goo.gl/VBH3UKqBsF2VRxET6

Olisihan nuo risteykset paljon selkeämpiä väistämisvelvollisuuden osalta, mikäli autoilijoille olisi kolmiot, kuten ennenkin. Silloin ei syntyisi talvisin epäselviä tilanteita. Toki ovat tälläkin hetkellä väistämisvelvollisia, mutta talvisin tuollainen pienin korotus häviää lumen ja jään alle.

Ne ovat tulleet Suomen liikenteeseen eurooppalaisen mallin mukaan, mutta lisäarvoa ne tuovat liikenteen turvallisuuteen tai sujuvuuteen? Se että niitä on muualla Euroopassa ei liene vielä yksin riittävän hyvä syy tuoda niitä Suomeenkin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne ovat tulleet Suomen liikenteeseen eurooppalaisen mallin mukaan, mutta lisäarvoa ne tuovat liikenteen turvallisuuteen tai sujuvuuteen? Se että niitä on muualla Euroopassa ei liene vielä yksin riittävän hyvä syy tuoda niitä Suomeenkin?

Edellä olevissa linkeissä on tosi hyvät kuvat päivänselvistä toteutuksista, joissa sulan maan aikaan ei ole yhtään mitään epäselvää. Tyhmemmällekin autoilijalle pitäisi olla selvää, että tultaessa sivukadulta korotuksen yli jalkakäytävälle tai pyörätielle näillä kulkijoita väistetään.

Tämä lumisen ajan soppa on pitkälti yhden Iltalehden toimittajan (Juha Jaakkonen) aikaansaannos. Hän jaksaa räkyttää, ja mikäs siinä. Lehdet on myytävä tänäänkin...

Säännössä ei ole epäselvää. Jotkut Helsingin toteutukset ovat menneet siinä mielessä pieleen, että niitä on tehty liian isoille "pikkukaduille". Yleisesti ottaen tuo isommalle kadulle tulo pitäisi olla kavennettu niin, että siitä mahtuu kunnolla vain yksi auto kerrallaan. Silloin sen näkisi selvästi myös talvella.

Toinen edellytys tällaisen järjestelyn toiminnalle on, että sellainen tehdään vain umpikadun päähän. Silloin jokainen sieltä tuleva on sinne mennessään jo nähnyt järjestelyn ja tietää olevansa väistämisvelvollinen. Tässä Linnanmäen ympäristössä toteutetut ratkaisut ovat erityisen paljon pielessä.

Malli on todellakin kopioitu muualta Euroopasta. Siellä katuhierarkia on sellainen, että pääkadut näkyvät selvästi. Niiden keskinäisissä risteyksissä on liikennevalot tai liikenneympyrä. Niille tulevilla kokoojakaduilla tai asuntokaduilla on ilman muuta (ja rakenteella osoitettuna) pääkadun liikenteeseen nähden väistämisvelvollisuus . Siksi niissä ei siellä kukaan edes ajattele kyseenalaistaa tätä järjestelyä. Suomessa katuhierarkia ei ole niin selvä, joten näköjään ihmettelyn aihetta riittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edellä olevissa linkeissä on tosi hyvät kuvat päivänselvistä toteutuksista, joissa sulan maan aikaan ei ole yhtään mitään epäselvää. Tyhmemmällekin autoilijalle pitäisi olla selvää, että tultaessa sivukadulta korotuksen yli jalkakäytävälle tai pyörätielle näillä kulkijoita väistetään.

Tämä lumisen ajan soppa on pitkälti yhden Iltalehden toimittajan (Juha Jaakkonen) aikaansaannos. Hän jaksaa räkyttää, ja mikäs siinä. Lehdet on myytävä tänäänkin...

Säännössä ei ole epäselvää. Jotkut Helsingin toteutukset ovat menneet siinä mielessä pieleen, että niitä on tehty liian isoille "pikkukaduille". Yleisesti ottaen tuo isommalle kadulle tulo pitäisi olla kavennettu niin, että siitä mahtuu kunnolla vain yksi auto kerrallaan. Silloin sen näkisi selvästi myös talvella.

Toinen edellytys tällaisen järjestelyn toiminnalle on, että sellainen tehdään vain umpikadun päähän. Silloin jokainen sieltä tuleva on sinne mennessään jo nähnyt järjestelyn ja tietää olevansa väistämisvelvollinen. Tässä Linnanmäen ympäristössä toteutetut ratkaisut ovat erityisen paljon pielessä.

Malli on todellakin kopioitu muualta Euroopasta. Siellä katuhierarkia on sellainen, että pääkadut näkyvät selvästi. Niiden keskinäisissä risteyksissä on liikennevalot tai liikenneympyrä. Niille tulevilla kokoojakaduilla tai asuntokaduilla on ilman muuta (ja rakenteella osoitettuna) pääkadun liikenteeseen nähden väistämisvelvollisuus . Siksi niissä ei siellä kukaan edes ajattele kyseenalaistaa tätä järjestelyä. Suomessa katuhierarkia ei ole niin selvä, joten näköjään ihmettelyn aihetta riittää.

Tieliikennelaki ei tosin vaadi mitään "korotusta" kohtaan. Se ottaa vain kantaa, että kumpi osapuoli tekee sen toisen väylän ylityksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tieliikennelaki ei tosin vaadi mitään "korotusta" kohtaan. Se ottaa vain kantaa, että kumpi osapuoli tekee sen toisen väylän ylityksen.

Esimerkkikuva risteyksen toisesta suunnasta.

https://i.postimg.cc/rFDXVxN5/ylijatkettu-jalkakaytava-ja-pyoratie.jpg

Vaikka sivukadulta tulevilla ei olisi tuota pientä mukulakiviosuutta ennen kevyen liikenteen väylää, niin jalkakäytävä ja pyörätie jatkuisivat silti yhtenäisenä, katkeamattomana väylänä risteyksen yli. Kohdassa ei ole suojatietä, eikä pyörätien jatketa ja ajoradan ajoneuvo olisi edelleen se ylittävä osapuoli ja väistämisvelvollinen.

Järkevintä olisi merkitä autoilijoille risteys väistämiseen velvoittavalla liikennemerkillä, kuten esim. kolmio, kuten ennenkin on tehty, vaikka autoilijat ovat väistämisvelvollisia ilmankin sitä. Talvella väylien rakennetta ei näe.

• Anonyymi

...Ei kärkikolmiota, ei suojatiemerkintöjä. Autoilijan pitää vain tietää olevansa väistämisvelvollinen...

Sellaisia ne ovat, nämä joita liikennesäännöiksi sanotaan. Ja siksi ajoneuvon kuljettajan on ne osattava. Muuten voi olla että tapahtuu, ja sen jälkeen sattuu.

Ei kannata provosoitua, vaikka provosoidaan. Muista tämä aina iltapäivälehtiä ostaessasi. Ja varsinkin auton ratissa.

• Anonyymi

Pointti on se, että Suomessa on talvikuukaudet, jolloin tuollaiset kohdat saattavat olla lumen ja jään peitossa. Kolmio liikennemerkki ajoradan ajoneuvoille tarkoittaisi sitä, että ei olisi talvisinkaan epäselvää väistämisvelvollisuudesta.

• Anonyymi

Mutta saako kärkikolmiota käyttää muualla kuin risteyksessä? Tuossa ei ole ristetystä, koska risteyksellä tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet. Nämähän eivät ole ole samassa tasossa. Ensin oli ajorata, sitten sen päälle jatkettiin poikittain kevyenliikenteen väylä. Jos kaivinkoneella alamme kaivaa ylijatkettua kevyen liikenteen väylää, niin sen alta paljastuu ajorata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta saako kärkikolmiota käyttää muualla kuin risteyksessä? Tuossa ei ole ristetystä, koska risteyksellä tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet. Nämähän eivät ole ole samassa tasossa. Ensin oli ajorata, sitten sen päälle jatkettiin poikittain kevyenliikenteen väylä. Jos kaivinkoneella alamme kaivaa ylijatkettua kevyen liikenteen väylää, niin sen alta paljastuu ajorata.

Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä, kerrotaan tuosta "kolmio" liikennemerkistä, eli väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkistä seuraavaa:

"B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä.

Merkkiä käytetään etuajo-oikeutettuja teitä risteävillä teillä sekä muulloin, kun liikennemerkillä on tarpeen osoittaa väistämisvelvollisuus risteyksessä. Merkkiä ei tarvitse käyttää, jos liittymiskaista jatkuu etuajo-oikeutetun tien suuntaan omana kaistanaan. Merkkiä käytetään tieliikennelain 24 §:n 3 ja 4 momentin mukaisissa tilanteissa, milloin väistämisvelvollisuudesta voi muuten syntyä epäselvyyttä.

Merkki sijoitetaan mahdollisimman lähelle risteystä. Merkkiä ei saa sijoittaa 30 metriä kauemmas risteävän tien ajoradan lähimmästä reunasta. Jos tulosuunnassa on kaksi tai useampia ajokaistoja, sijoitetaan ajoradan tai sen osan oikealle puolelle sijoitetun merkin lisäksi samanlainen merkki ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai ajoradan yläpuolelle."

Samassa tasossa ei muuten tuossa mainitsemassasi tilanteessa tarkoita täysin sileää kohtaa. Samassa tasossa on se, ettei kyseessä ole mitään siltaa tai muuta, joka risteää eri tasolla.

• Anonyymi

Pyöräilijöiden kannattaa todellakin varoa tuollaisissa tilanteissa. Kaikki autoilijat eivät suurella todennäköisyydellä tiedä/ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia.

• Anonyymi

Jotenkin järjen vastainen keksintö tuollainen, että jätetään väistämismerkki pois autoilijoilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1513
    2. 209
      1458
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      980
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      50
      747
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      735
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      53
      682
    8. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      676
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      4
      673
    10. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      34
      660
    Aihe