Ylijatkettu jalkakäytävä/pyörätie - mahdollinen vaaran paikka

Anonyymi-ap

Ei kärkikolmiota, ei suojatiemerkintöjä. Autoilijan pitää vain tietää olevansa väistämisvelvollinen.

Poliisikaan ei osaa päättää syyllistä tällaiseen kolariin
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/47283942-fb0a-4a6a-96c7-4cdd5119f1c1

Tuollaiset tilanteet ovat todellakin vaaran paikkoja, kun autoilijoilla ei ole enää kolmiota kertomassa, että ovat väistämisvelvollisia. Autoilijan pitää vain tietää olevansa se kevyenliikenteen väylän ylittävä osapuoli.

20

371

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo liittyy tieliikennelain 24 § kolmannen momentin kohtaan viisi. Ajoneuvolla on aina väistettävä:

      5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

      Laki ei tuossa ota kantaa mihinkään "ylijatkettuun" asiaan, vaan ainoa väistämisvelvollisuuteen vaikuttava seikka on se, että kumpi väylä ylittää sen toisen väylän. Normaalisti jalkakäytävä/pyörätie ylittää ajoradan ja kohdassa on suojatie/pyörätien jatke. Tuossa asian on siis toisin päin, eli ajorata ylittää yhtäjaksoisen kevyenliikenteen väylän (jalkakäytävä/pyörätie) ja ajoradan ajoneuvo väistää.

      • Anonyymi

        Eipähän liity.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipähän liity.

        Liittyyhän 24 pykälän kolmannen momentin kohtaan viisi aloituksen aiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyyhän 24 pykälän kolmannen momentin kohtaan viisi aloituksen aiheeseen.

        ”tienkäyttäjä ei voi noudattaa mitään sellaista, mitä hän ei voi nähdä”.

        Asia ratkaistaan vasta käräjillä kokonaisharkinnan perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”tienkäyttäjä ei voi noudattaa mitään sellaista, mitä hän ei voi nähdä”.

        Asia ratkaistaan vasta käräjillä kokonaisharkinnan perusteella.

        On ennenkin kirjoitettu tuosta samasta aiheesta.

        Helsinki alkoi poistaa kärkikolmioita risteyksistä – Olisi kannattanut tarkistaa valtioneuvoston ohjeet ensin
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4f5b77d8-28cd-478d-a5fd-eea66867005c

        Järjenvastaista on jättää pois kolmio ajoradan ajoneuvoilta tuollaisissa aloituksen kaltaisessa tilanteessa, jotka ovat talvella epäselviä. Itse asiassa se on jopa valtioneuvoston asetuksen vastaista. Valtioneuvoston asetuksessa (Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä) sanotaan, että kolmio liikennemerkkiä käytetään tilanteissa, milloin väistämisvelvollisuudesta voi muuten syntyä epäselvyyttä. Epäselviä tilanteita ei saisi syntyä väistämisvelvollisuuteen liittyen.


      • Anonyymi

        näytä.suuntamerkkiäNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

        Väittäisin jos voisinMuistakaa aina kun raivo tullee raivoomaan

        Anonyymi-ap
        2025-03-08 08:17:08
        Ilmoita
        Että et väistänyt häntä
        Sanot että et huomannut että hän kääntyy kun ei näyttänyt suunta merkkiä

        Näytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle JeesuksenNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

        Väittäisin jos voisinMiksi pyöräilijät ei näytä.suuntamerkkiä kun kääntyvät pyörätieltä risteykseen autoeteen ja ovat Muka oikeassa

        Vilku rikki raivo pyörässä

        Väittäisin jos voisin


        ÄänestäMuistakaa aina kun raivo tullee raivoomaan

        Että et väistänyt häntä
        Sanot että et huomannut että hän kääntyy kun ei näyttänyt suunta merkkiä

        Näytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle JeesuksenNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

        Väittäisin jos voisinMiksi pyöräilijät ei näytä.suuntamerkkiä kun kääntyvät pyörätieltä risteykseen autoeteen ja ovat Muka oikeassa

        Vilku rikki raivo pyörässä

        Väittäisin jos voisin


        Äänestä SDP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        näytä.suuntamerkkiäNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

        Väittäisin jos voisinMuistakaa aina kun raivo tullee raivoomaan

        Anonyymi-ap
        2025-03-08 08:17:08
        Ilmoita
        Että et väistänyt häntä
        Sanot että et huomannut että hän kääntyy kun ei näyttänyt suunta merkkiä

        Näytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle JeesuksenNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

        Väittäisin jos voisinMiksi pyöräilijät ei näytä.suuntamerkkiä kun kääntyvät pyörätieltä risteykseen autoeteen ja ovat Muka oikeassa

        Vilku rikki raivo pyörässä

        Väittäisin jos voisin


        ÄänestäMuistakaa aina kun raivo tullee raivoomaan

        Että et väistänyt häntä
        Sanot että et huomannut että hän kääntyy kun ei näyttänyt suunta merkkiä

        Näytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle JeesuksenNäytä minulle suunta merkkiä näyttävä raivo pyörä niin minä näytän sinulle Jeesuksen

        Väittäisin jos voisinMiksi pyöräilijät ei näytä.suuntamerkkiä kun kääntyvät pyörätieltä risteykseen autoeteen ja ovat Muka oikeassa

        Vilku rikki raivo pyörässä

        Väittäisin jos voisin


        Äänestä SDP

        Kännissä ei pitäisi...


    • Anonyymi

      On varmaan hyvä idea, että autoilija antaa poikittain kukevalle pyöräiljälle aina varmuuden vuoksi etusijan. Näin monet tekevätkin. Samassa kohtaa on usein myös jalankulkijoita.

      • Anonyymi

        Normaalisti ei noin kuitenkaan ole, vaan pyöräilijä väistää monesti eri tilanteissa. Tuo aloitus koskee niitä tilanteita, jossa ajoradan ajoneuvo ylittää yhtäjaksoisen jalkakäytävän/pyörätien/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylän.


      • Anonyymi

        Tässä on pari kuvaa tuollaisesta ylijatketusta jalkakäytävästä ja pyörätiestä, jossa autoilijat väistävät.

        https://maps.app.goo.gl/En6xzzktdgYuXXxH8
        https://maps.app.goo.gl/VBH3UKqBsF2VRxET6

        Olisihan nuo risteykset paljon selkeämpiä väistämisvelvollisuuden osalta, mikäli autoilijoille olisi kolmiot, kuten ennenkin. Silloin ei syntyisi talvisin epäselviä tilanteita. Toki ovat tälläkin hetkellä väistämisvelvollisia, mutta talvisin tuollainen pienin korotus häviää lumen ja jään alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on pari kuvaa tuollaisesta ylijatketusta jalkakäytävästä ja pyörätiestä, jossa autoilijat väistävät.

        https://maps.app.goo.gl/En6xzzktdgYuXXxH8
        https://maps.app.goo.gl/VBH3UKqBsF2VRxET6

        Olisihan nuo risteykset paljon selkeämpiä väistämisvelvollisuuden osalta, mikäli autoilijoille olisi kolmiot, kuten ennenkin. Silloin ei syntyisi talvisin epäselviä tilanteita. Toki ovat tälläkin hetkellä väistämisvelvollisia, mutta talvisin tuollainen pienin korotus häviää lumen ja jään alle.

        Ne ovat tulleet Suomen liikenteeseen eurooppalaisen mallin mukaan, mutta lisäarvoa ne tuovat liikenteen turvallisuuteen tai sujuvuuteen? Se että niitä on muualla Euroopassa ei liene vielä yksin riittävän hyvä syy tuoda niitä Suomeenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat tulleet Suomen liikenteeseen eurooppalaisen mallin mukaan, mutta lisäarvoa ne tuovat liikenteen turvallisuuteen tai sujuvuuteen? Se että niitä on muualla Euroopassa ei liene vielä yksin riittävän hyvä syy tuoda niitä Suomeenkin?

        Edellä olevissa linkeissä on tosi hyvät kuvat päivänselvistä toteutuksista, joissa sulan maan aikaan ei ole yhtään mitään epäselvää. Tyhmemmällekin autoilijalle pitäisi olla selvää, että tultaessa sivukadulta korotuksen yli jalkakäytävälle tai pyörätielle näillä kulkijoita väistetään.

        Tämä lumisen ajan soppa on pitkälti yhden Iltalehden toimittajan (Juha Jaakkonen) aikaansaannos. Hän jaksaa räkyttää, ja mikäs siinä. Lehdet on myytävä tänäänkin...

        Säännössä ei ole epäselvää. Jotkut Helsingin toteutukset ovat menneet siinä mielessä pieleen, että niitä on tehty liian isoille "pikkukaduille". Yleisesti ottaen tuo isommalle kadulle tulo pitäisi olla kavennettu niin, että siitä mahtuu kunnolla vain yksi auto kerrallaan. Silloin sen näkisi selvästi myös talvella.

        Toinen edellytys tällaisen järjestelyn toiminnalle on, että sellainen tehdään vain umpikadun päähän. Silloin jokainen sieltä tuleva on sinne mennessään jo nähnyt järjestelyn ja tietää olevansa väistämisvelvollinen. Tässä Linnanmäen ympäristössä toteutetut ratkaisut ovat erityisen paljon pielessä.

        Malli on todellakin kopioitu muualta Euroopasta. Siellä katuhierarkia on sellainen, että pääkadut näkyvät selvästi. Niiden keskinäisissä risteyksissä on liikennevalot tai liikenneympyrä. Niille tulevilla kokoojakaduilla tai asuntokaduilla on ilman muuta (ja rakenteella osoitettuna) pääkadun liikenteeseen nähden väistämisvelvollisuus . Siksi niissä ei siellä kukaan edes ajattele kyseenalaistaa tätä järjestelyä. Suomessa katuhierarkia ei ole niin selvä, joten näköjään ihmettelyn aihetta riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä olevissa linkeissä on tosi hyvät kuvat päivänselvistä toteutuksista, joissa sulan maan aikaan ei ole yhtään mitään epäselvää. Tyhmemmällekin autoilijalle pitäisi olla selvää, että tultaessa sivukadulta korotuksen yli jalkakäytävälle tai pyörätielle näillä kulkijoita väistetään.

        Tämä lumisen ajan soppa on pitkälti yhden Iltalehden toimittajan (Juha Jaakkonen) aikaansaannos. Hän jaksaa räkyttää, ja mikäs siinä. Lehdet on myytävä tänäänkin...

        Säännössä ei ole epäselvää. Jotkut Helsingin toteutukset ovat menneet siinä mielessä pieleen, että niitä on tehty liian isoille "pikkukaduille". Yleisesti ottaen tuo isommalle kadulle tulo pitäisi olla kavennettu niin, että siitä mahtuu kunnolla vain yksi auto kerrallaan. Silloin sen näkisi selvästi myös talvella.

        Toinen edellytys tällaisen järjestelyn toiminnalle on, että sellainen tehdään vain umpikadun päähän. Silloin jokainen sieltä tuleva on sinne mennessään jo nähnyt järjestelyn ja tietää olevansa väistämisvelvollinen. Tässä Linnanmäen ympäristössä toteutetut ratkaisut ovat erityisen paljon pielessä.

        Malli on todellakin kopioitu muualta Euroopasta. Siellä katuhierarkia on sellainen, että pääkadut näkyvät selvästi. Niiden keskinäisissä risteyksissä on liikennevalot tai liikenneympyrä. Niille tulevilla kokoojakaduilla tai asuntokaduilla on ilman muuta (ja rakenteella osoitettuna) pääkadun liikenteeseen nähden väistämisvelvollisuus . Siksi niissä ei siellä kukaan edes ajattele kyseenalaistaa tätä järjestelyä. Suomessa katuhierarkia ei ole niin selvä, joten näköjään ihmettelyn aihetta riittää.

        Tieliikennelaki ei tosin vaadi mitään "korotusta" kohtaan. Se ottaa vain kantaa, että kumpi osapuoli tekee sen toisen väylän ylityksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki ei tosin vaadi mitään "korotusta" kohtaan. Se ottaa vain kantaa, että kumpi osapuoli tekee sen toisen väylän ylityksen.

        Esimerkkikuva risteyksen toisesta suunnasta.

        https://i.postimg.cc/rFDXVxN5/ylijatkettu-jalkakaytava-ja-pyoratie.jpg

        Vaikka sivukadulta tulevilla ei olisi tuota pientä mukulakiviosuutta ennen kevyen liikenteen väylää, niin jalkakäytävä ja pyörätie jatkuisivat silti yhtenäisenä, katkeamattomana väylänä risteyksen yli. Kohdassa ei ole suojatietä, eikä pyörätien jatketa ja ajoradan ajoneuvo olisi edelleen se ylittävä osapuoli ja väistämisvelvollinen.

        Järkevintä olisi merkitä autoilijoille risteys väistämiseen velvoittavalla liikennemerkillä, kuten esim. kolmio, kuten ennenkin on tehty, vaikka autoilijat ovat väistämisvelvollisia ilmankin sitä. Talvella väylien rakennetta ei näe.


    • Anonyymi

      ...Ei kärkikolmiota, ei suojatiemerkintöjä. Autoilijan pitää vain tietää olevansa väistämisvelvollinen...

      Sellaisia ne ovat, nämä joita liikennesäännöiksi sanotaan. Ja siksi ajoneuvon kuljettajan on ne osattava. Muuten voi olla että tapahtuu, ja sen jälkeen sattuu.

      Ei kannata provosoitua, vaikka provosoidaan. Muista tämä aina iltapäivälehtiä ostaessasi. Ja varsinkin auton ratissa.

      • Anonyymi

        Pointti on se, että Suomessa on talvikuukaudet, jolloin tuollaiset kohdat saattavat olla lumen ja jään peitossa. Kolmio liikennemerkki ajoradan ajoneuvoille tarkoittaisi sitä, että ei olisi talvisinkaan epäselvää väistämisvelvollisuudesta.


      • Anonyymi

        Mutta saako kärkikolmiota käyttää muualla kuin risteyksessä? Tuossa ei ole ristetystä, koska risteyksellä tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet. Nämähän eivät ole ole samassa tasossa. Ensin oli ajorata, sitten sen päälle jatkettiin poikittain kevyenliikenteen väylä. Jos kaivinkoneella alamme kaivaa ylijatkettua kevyen liikenteen väylää, niin sen alta paljastuu ajorata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta saako kärkikolmiota käyttää muualla kuin risteyksessä? Tuossa ei ole ristetystä, koska risteyksellä tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet. Nämähän eivät ole ole samassa tasossa. Ensin oli ajorata, sitten sen päälle jatkettiin poikittain kevyenliikenteen väylä. Jos kaivinkoneella alamme kaivaa ylijatkettua kevyen liikenteen väylää, niin sen alta paljastuu ajorata.

        Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä, kerrotaan tuosta "kolmio" liikennemerkistä, eli väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkistä seuraavaa:

        "B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä.

        Merkkiä käytetään etuajo-oikeutettuja teitä risteävillä teillä sekä muulloin, kun liikennemerkillä on tarpeen osoittaa väistämisvelvollisuus risteyksessä. Merkkiä ei tarvitse käyttää, jos liittymiskaista jatkuu etuajo-oikeutetun tien suuntaan omana kaistanaan. Merkkiä käytetään tieliikennelain 24 §:n 3 ja 4 momentin mukaisissa tilanteissa, milloin väistämisvelvollisuudesta voi muuten syntyä epäselvyyttä.

        Merkki sijoitetaan mahdollisimman lähelle risteystä. Merkkiä ei saa sijoittaa 30 metriä kauemmas risteävän tien ajoradan lähimmästä reunasta. Jos tulosuunnassa on kaksi tai useampia ajokaistoja, sijoitetaan ajoradan tai sen osan oikealle puolelle sijoitetun merkin lisäksi samanlainen merkki ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai ajoradan yläpuolelle."

        Samassa tasossa ei muuten tuossa mainitsemassasi tilanteessa tarkoita täysin sileää kohtaa. Samassa tasossa on se, ettei kyseessä ole mitään siltaa tai muuta, joka risteää eri tasolla.


    • Anonyymi

      Pyöräilijöiden kannattaa todellakin varoa tuollaisissa tilanteissa. Kaikki autoilijat eivät suurella todennäköisyydellä tiedä/ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia.

    • Anonyymi

      Jotenkin järjen vastainen keksintö tuollainen, että jätetään väistämismerkki pois autoilijoilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      267
      4819
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      81
      3267
    3. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      40
      2945
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2543
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1807
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1600
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      97
      1398
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      144
      1015
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      70
      1007
    10. Laita vielä yksi viesti

      Saisin rohkeutta☺️ Naiselta
      Ikävä
      102
      956
    Aihe